טרמולי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טרמולי
Termoli
סמל טרמולי
סמל טרמולי
סמל טרמולי
דגל טרמולי
דגל טרמולי
דגל טרמולי
חוף הים וחומות העיר ברקע
חוף הים וחומות העיר ברקע
מדינה איטליהאיטליה איטליה
מחוז מוליזהמוליזה מוליזה
נפה קמפובאסו
ראש העיר אנטוני די ברינו
Antonio Di Brino
בירת העיר טרמולי עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה רשמית איטלקית
שטח 55.1 קמ"ר
גובה 15 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 32,235 (1 בינואר 2023)
 ‑ צפיפות 590 נפש לקמ"ר (2011)
קואורדינטות 42°0′N 14°59′E / 42.000°N 14.983°E / 42.000; 14.983
אזור זמן UTC +1
http://www.comune.termoli.cb.it/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טרמוליאיטלקית: Termoli, בנפוליטנית: Térmle) היא עיר בנפת קמפובאסו שבמחוז מוליזה שבאיטליה. זוהי עיר שגדלה במהירות לאחר מלחמת העולם השנייה והפכה ליעד תיירותי הידוע בחופיו ובביצוריו העתיקים. בעבר הייתה טרמולי ידועה כנמל דיג, אך בשנים האחרונות היא יעד תיירותי למשפחות איטלקיות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי ממצאי קבורה הייתה נוכחות אנושית בטרמולי עוד בתקופה הפרה-היסטורית. בתקופה הרומית החזיקו עשירי רומא וילות על החוף הסמוך.

התיעוד הראשון על העיר של היום הוא על הקתדרלה שקדמה לזו הנוכחית מהמאה ה-10 לספירה. טרמולי הייתה בשטח שלטונם של הלומברדים עד להגעתם של הנורמנים ובתקופתם היא פרחה והתרחבה. מעשי חורבן בתקופות מאוחרות יותר הובילו לתקופת שפל שנמשכה עד 1770, כאשר אצילים מקומיים הורשו על ידי מלכי נאפולי לבנות מבנים חדשים לאורך החוף ולכיוון אזור הכפר.

במסגרת פלישת בעלות הברית לאיטליה בספטמבר-אוקטובר 1943, בוצעה נחיתה משנית בנמל טרמולי[1], שהפתיעה את הכוחות הגרמניים שלא ציפו לנחיתה מהים[2]. הגרמנים החזיקו בעמדותיהם[3][4] ובטרמולי התנהל אחד מקרבות השריון בזירה האיטלקית במלחמת העולם השנייה, קרב דבון.

טרמולי נעשתה לאחד המרכזים העירוניים החשובים במוליזה. האזור סבל מהגירה שלילית בשנים שלאחר המלחמה והתחוללה הגירה מהעיירות שעל הגבעות הפנימיות לכוון ערי החוף. מעמדה של טרמולי כיעד תיירותי עומד בתחרות עם קמפומרינו (Campomarino), כחמישה ק"מ דרומה.

אתרים חשובים[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיר העתיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיר העתיקה משומרת היטב. זו עיר מוקפת חומה המזדקרת לעבר הים, רבים מהבתים בה נבנו מחדש, ונצבעו במגוון צבעים. בכיכר המרכזית שוכנת הקתדרלה, שנבנתה במאות ה-12 וה-13. הקתדרלה היא דוגמה לבניה בסגנון האדריכלות הרומנסקית ובתוכה שמורים שרידים של שני הקדושים של העיר, שאחד מהם הוא טימותיאוס. החלק העליון של חזית הקתדרלה נהרס ברעש אדמה שהתרחש ב-1456, והוא ניזוק גם במהלך הביזה שביצעו הטורקים בעיר ב-1566. התוספות בסגנון הבארוק הוסרו בשחזור שנערך בשנים 1930-1969 ושמטרתו הייתה להשיב את המבנה לחזותו המקורית.

המצודה היא המבנה המפורסם ביותר בטרמולי. היא הוקמה בתקופת השלטון הנורמני, במאה ה-11 וחודשה בתקופת שלטונו של פרידריך השני, קיסר האימפריה הרומית הקדושה ב-1240, לאחר נזק שנגרם כתוצאה מהתקפה של הצי הונציאני. המצודה הייתה חלק ממערך ביצורים רחב יותר, שכלל חומה שהקיפה את כל העיר, ממנה שרד רק מגדל אחד.

אתר הנופש הימי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתרי הנופש של טרמולי ידועים באיכות של החופים ובצלילות מי הים שלה. התיירים היא בעיקר תיירות פנים, והתיירים המגיעים לנפוש בה הם בעיקר מאזור נאפולי וממחוז פוליה הסמוך. לאחרונה נשתלו עצי דקל לאורך טיילת החוף ובעונת הקיץ המסעדות שוקקות.

במרחק של 25 ק"מ מסביב לטרמולי נמצאות עיירות על הגבעות המשמרות אורח חיים ההולך ונעלם באיטליה.

ערים תאומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טרמולי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]