שאדיי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שאדיי
Sade Adu
שאדיי
לידה 16 בינואר 1959 (בת 65)
איבדאן, ניגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה הלן פולשאדיי אדו
שם במה Sade עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות לונדון, אנגליה
תקופת הפעילות מ-1980
מקום לימודים בית הספר לאמנות סנט מרטין, The Stanway School, Colchester Institute, Clacton County High School עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקת נשמה, רית'ם אנד בלוז, רוק קל, פאנק, ג'אז, קול ג'אז עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג קול קונטרה אלט עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים Portrait/CBS Records
Epic/SME Records
מספר צאצאים 1 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • קצינה במסדר האימפריה הבריטית (31 בדצמבר 2001)
  • מפקדת במסדר האימפריה הבריטית (17 ביוני 2017)
  • פרס גראמי לתגלית השנה (1986) עריכת הנתון בוויקינתונים
אתר רשמי
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הלן פולשאדיי אדו (באנגלית: Helen Folasade Adu; נולדה ב-16 בינואר 1959) המוכרת בשם הבמה שאדיי אדו (Sade Adu) ובקיצור שאדיי (Sade) היא זמרת, כותבת שירים ומפיקה בריטית ממוצא בריטי-ניגרי. שרה בסגנון ייחודי שיסודותיו ברית'ם אנד בלוז ובמוזיקת נשמה בעיבוד רך, עם נגיעות של ג'אז ומקצבים לטיניים ואפריקאיים. זוכת פרסי גראמי ובריט ואבירת מסדר האימפריה הבריטית. נכון ל-2010 מכרה למעלה מ-50 מיליון עותקים מאלבומיה ברחבי העולם.

ראשית חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שאדיי נולדה בניגריה, בת לאב מרצה לספרות מקבוצת היורובה ולאם בריטית. לפני שמלאה לה שנה התגרשו הוריה והיא עברה עם אמה לאסקס, אנגליה. בילדותה ובנעוריה האזינה למוזיקת נשמה ולרגאיי של זמרים כאריתה פרנקלין, נינה סימון, בוב מארלי, ריי צ'ארלס ובילי הולידיי.

בשנת 1977 עברה ללונדון, למדה עיצוב אופנה ופיתוח קול ועבדה כדוגמנית.

קריירה מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראשית שנות השמונים התחילה לשיר בלהקת פאנק (Funk), שם פגשה את נגן הבס, שיהפוך לשותפה לאורך שנים רבות, ריי סנט ג'ון. יחד עמו כתבה את להיטה הראשון והמזוהה עמה ביותר Smooth Operator, אשר הכיר לעולם את גוון קולה המיוחד. היא הצטרפה ללהקת Pride בת שמונת הנגנים, בהנהגתו של סנט ג'ון והופיעה בלונדון. חלק מהלהקה הפכה להקרא "להקת שאדיי".

ב-1984 הפיקה את אלבומה הראשון, Diamond Life, בחברת "Epic", שכלל את הלהיט Smooth Operator והגיע למקום הראשון במצעדי המכירות. באלבום שולטים מקצבי ג'אז לטיני ובוסה נובה. לאחר מכירות של 6 מיליון עותקים עד 1985 היה לאלבום הבכורה הנמכר ביותר של זמרת בריטית. בסוף אותה שנה הופיעה על בימת מופע הצדקה לייב אייד, לצד טובי אמני בריטניה וארצות הברית.

ב-1985 יצא אלבומה השני, Promise, שכלל להיטים כ-Never As Good As the First Time ו-The Sweetest Tabo, צעד במצעד הפופ האמריקאי במשך שישה חודשים והפך אותה לכוכבת גם בארצות הברית. באותה שנה השתתפה בסרט "התחלות ראשונות" (Absolute Beginners) לצד דייוויד בואי. ב-1986 זכתה בפרס גראמי בקטגוריית הכוכבת החדשה הטובה ביותר.

עטיפת "Soldier of Love" מ-2010

ב-1988 יצא אלבומה השלישי, Stronger Than Pride ובו הלהיט Paradise. אלבומה הבא מ-1992, Love Deluxe, הוקלט באולפן ההקלטה הפרטי שהקימה, ובו הלהיט No Ordinary Love, שזכה בפרס גראמי בקטגוריית סינגל הרית'ם אנד בלוז הטוב ביותר. בשנת 2000 יצא תקליטה Lovers Rock, בעל גוון רוקי יותר, שזכה בפרס גראמי בקטגוריית אלבום הפופ הטוב ביותר. שלושת אלבומיה הראשונים הגיעו למעמד של אלבום פלטינה הן בבריטניה והן בארצות הברית. שני אלבומיה הבאים הגיעו למעמד של אלבום פלטינה בארצות הברית ואלבום זהב בבריטניה.

בשנות האלפיים המשיכה להופיע ברחבי העולם. בשנת 2002 הוציאה אלבום ו-DVD בהופעה חיה בשם Lovers Live.

בפברואר 2010 יצא אלבום האולפן השישי שלה, "Soldier of Love", לאחר הפסקה של עשר שנים. האלבום, כקודמיו, מכיל שירים בסגנון פופ-מוזיקת נשמה, עם נגיעות רגאיי, גרוב לטיני וקאנטרי-גוספל. האלבום זכה לביקורות חיוביות מצד מבקרי המוזיקה, ומיד עם צאתו הגיע למקום הרביעי במצעד הבריטי ולמקום הראשון במצעד האמריקאי. זהו האלבום הראשון של שאדיי שהצליח להיכנס היישר למקום הראשון בארצות הברית, ולאחר שלושה שבועות בצמרת המצעד ומכירות של מעל 800,000 עותקים, הגיע למעמד של אלבום זהב. האלבום הגיע למקום הראשון גם במצעדי מכירות האלבומים של קנדה ושל חלק גדול ממדינות אירופה, לרבות צרפת, איטליה, ספרד, פורטוגל ושוודיה. שיר הנושא של האלבום יצא גם כסינגל הראשון מתוכו.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1989 התחתנה בספרד עם במאי הקולנוע הספרדי קרלוס סקולה, היא התגרשה ממנו ב-1991.

ב-1995 עברה להתגורר בג'מייקה ונישאה לזמר בוב גרובל. ביולי 1996 ילדה את בתם המשותפת. לאחר שנפרדו, חזרה להתגורר באנגליה. ב-2016 יצא בנה מהארון כטרנסג'נדר. ב-2019 השלים בנה את התהליך.[דרושה הבהרה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שאדיי בוויקישיתוף