שריל קרואו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שריל קרואו
Sheryl Crow
שריל קרואו בהופעה, 2007
שריל קרואו בהופעה, 2007
לידה 11 בפברואר 1962 (בת 62)
מיזורי, ארצות הברית
שם לידה Sheryl Suzanne Crow עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות לוס אנג'לס עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1993
מקום לימודים אוניברסיטת מיזורי, University of Missouri School of Music עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רוק, קאנטרי עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג קול מצו-סופרן עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה אקורדיון, פסנתר, גיטרה, גיטרה בס עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים A&M רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
http://www.sherylcrow.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שריל קרואואנגלית: Sheryl Crow; נולדה ב-11 בפברואר 1962), היא יוצרת וזמרת רוק אמריקאית.

קרואו, שהייתה זמרת ליווי בתחילת דרכה, פרצה לתודעה בשנת 1993 בזכות אלבומה הראשון "Tuesday Night Music Club" (שנקרא כך על שם "מועדון" שהקימה עם מספר נגנים שניגנו יחד מדי יום שלישי). סגנונה המוזיקלי של קרואו הוא רוק עם השפעה של בלוז וקאנטרי. שיריה עוסקים בנושאים קשים וטעונים, לצד מלודיות עליזות ומקצבי מוזיקת-חוף קלילה.

עד כה הוציאה קרואו שישה אלבומי סולו, שהקנו לה מעמד של זמרת וכותבת שירים מוערכת. קרואו נחשבת לאחת הזמרות המובילות בתחום הרוק ושיריה אף בוצעו על ידי זמרות בעלות מעמד מבוסס כבט מידלר וסלין דיון.

תחילת הדרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

שריל קרואו נולדה במיזורי שבארצות הברית, גדלה בבית מוזיקלי והחלה לנגן ולהלחין בגיל צעיר. במשך שנות ילדותה למדה נגינה, ולאחר מכן למדה באוניברסיטה הוראה והלחנה. היא עבדה כמורה בבית ספר יסודי ולימדה מוזיקה, ובמקביל הופיעה בהרכבים מוזיקליים שונים. ב-1986 עברה קרואו ללוס אנג'לס שם עבדה כמלצרית וכזמרת בפרסומות, עד שהתקבלה כזמרת ליווי לסיבוב ההופעות של מייקל ג'קסון, "Bad", איתו הופיעה כשנתיים.

עד סוף שנות ה-80 הפכה קרואו לזמרת ליווי מבוקשת והופיעה עם כוכבים גדולים כמו אריק קלפטון, דון הנלי, רוד סטיוארט, סטיבי וונדר ושינייד או'קונור. במקביל עבדה קרואו על חומר משלה, ובתחילת שנות ה-90 החלה קרואו לעבוד על אלבום הבכורה שלה בהפקת ביל בוטרל. השירים האלבום עסקו בנושאי הטרדה מינית, אלכוהוליזם ובעיות ביחסים. רק לאחר תקופה ארוכה תפס האלבום תאוצה במצעדי המכירות בארצות הברית כשהלהיט "All I Wanna Do" כבש את רשימות ההשמעה בכל העולם. האלבום המצליח נמכר בארצות הברית בשבעה מיליון עותקים וזיכה את קרואו בשלושה פרסי גראמי.

קריירה מוזיקלית מצליחה (ומעֶבר)[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוגוסט 1995 הופיעה קרואו בפסטיבל הבלוז בחיפה. בשנת 1996 יצא אלבומה השני של שריל קרואו, הנושא את שמה. באלבום זה החריפו מסריה של קרואו, ואף גרמו למאבק עם רשת חנויות כלבו בארצות הברית שהואשמה באחד משירי האלבום במכירת רובים לילדים. מלבד הקאנטרי, נוסף הבלוז להשפעות המוזיקליות באלבום. אלבום זה הניב את הלהיט "If It Makes You Happy", וזיכה את קרואו בגראמי נוסף בזכות הופעתה המרשימה, ובשבחי המגזין רולינג סטון.

בשנת 1998 יצא אלבומה השלישי של קרואו, "The Globe Session" עם הלהיט התורן מתוכו "My Favorite Mistake" שנכתב ככל הנראה על בן זוגה לשעבר, אריק קלפטון. האלבום זכה להצלחה מיידית ונחשב על ידי מעריצי הזמרת כאלבום הטוב ביותר שלה עד היום. באותה שנה זכה בפרס גראמי בקטגוריית הרוק לשנת 1998. שנה לאחר מכן הוצא האלבום בגרסה מחודשת ובו נוסף שיר בונוס- ביצוע מחודש לשיר "Sweet Child Of Mine" של Guns N' Roses, שהיה פסקול הסרט "ביג דדי" בכיכובו של אדם סנדלר. הביצוע המחודש זכה בשנת 1999 בפרס גראמי לביצוע הקולי לזמרת רוק הטוב של השנה.

בין השנים 1998–2002 יצאה קרואו לסיבוב הופעות ובין השאר נתנה הופעה גדולה במיוחד בסנטרל פארק. ההופעה הייחודית הוקלטה ויצאה כאלבום הופעה חיה.

בשנת 2002, החלה קרואו להתנסות בכיוונים מוזיקליים חדשים, ובעיקר בפופ ודאנס. אלבומה "C'mon C'mon" שיצא בשנה זו הגיע אל המקום השני במצעד הבילבורד האמריקאי וכלל שיתופי פעולה עם לני קרביץ, דון הנלי, סטיבי ניקספליטווד מק), ליז פייר ונטלי מיינז (מהדיקסי צ'יקס). הסינגלים המובילים מהאלבום היו: "Soak Up The Sun" ו-"Steve MeQueen", שניהם לוו בקליפים מושקעים במיוחד.

בנובמבר 2003 יצא אלבום אוסף שמאגד את כל להיטיה של קרואו לצד שירים חדשים, וכותר DVD המכיל את כל הקליפים שהוציאה עד שנה זו. האוסף נכנס אל המקום השני במצעד האמריקאי ומכר שם מיליוני עותקים.

בסוף שנת 2005 הוציאה קרואו את אלבום האולפן החמישי שלה, "Wildflower". גם אלבום זה נכנס אל המקום השני במצעד האמריקאי בזכות מכירות של 140,000 עותקים בשבוע הראשון לצאתו. הסינגל הראשון מתוך האלבום, "Good Is Good", זיכה אותה במועמדות נוספת בפרסי ה"גראמי" של שנת 2006. הסינגל השני, "Always On Your Side", הוקלט גם כדואט עם סטינג ויצא במרץ 2006. במהלך השנה יצאה קרואו לסיבוב הופעות (Wildflower Tour) בארצות הברית. חלק מהסיבוב היה משותף לה ולזמר הרוק/פופ ג'ון מאייר.

בינואר 2007 הייתה קרואו מועמדת לפרס גלובוס הזהב בקטגוריית "הפסקול הטוב ביותר" לסרט "The Home Of The Brave"- שלו היא כתבה את המוזיקה יחד עם סטפן אנדלמן. השיר שליווה את הסרט היה הבלדה "Try Not To Remember".

בשנת 2019 השתתפה, יחד עם הזמרת יולה באלבום הבכורה של להקת The Highwomen ואף הופיע יחד עם הלהקה בפסטיבל הפולק של ניופורט.[1]

אלבום שישי Detours[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנובמבר 2007 הוציאה קרואו את הסינגל הראשון: "Shine Over Babylon" מתוך אלבומה השישי. על השיר אמרה הזמרת, "הוא מאוד מודע סביבתית ונכתב במסורת של בוב דילן" והוסיפה: "אני מעודדת אמנים לכתוב על מה שקורה, כי נראה שאנחנו מאוד מוסחים על ידי הנושאים הקלילים. אני חושבת שהגיע הזמן לכתוב על המציאות של מה שסובב אותנו". הסינגל הראשון לדבריה הוא "קריאה להבנה, אולי אפילו שיר על מאבק אמיץ מול פרצופו של הפחד".

הסינגל השני מהאלבום "Love Is Free" יצא בינואר 2008 ונכתב בהשראת האנשים והמאורעות שהתרחשו בניו-אורלינס. שירים נוספים שיצאו באופן לא רשמי מהאלבום הם: "Lullaby For Wyatt" שנכתב על בנה וויאט, ו-"God Bless This Mess" שנכתב על המלחמה בעיראק.

האלבום המלא, שכולל 14 שירים, יצא בארצות הברית ב-5 בפברואר 2008 ונכנס אל המקום השני במצעד הבילבורד האמריקאי בזכות מכירות של 92,000 עותקים בשבוע הראשון שלו.

אלבום חג, סדרות טלוויזיה ואלבום אולפן שביעי 100Miles From Memphis[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2008 הוציאה לאור הזמרת אלבום משירי חג המולד שנמכר אקסקלוסיבית ברשת הולמרק. במהלך התקופה החלה שריל להביע עניין במשחק, לאחר שהשתתפה עם עוד כמה מוזיקאים בפרק סיום העונה השלישית של הסדרה הקומית "רוק 30". היא קיבלה תפקיד בסדרה של קורטני קוקס "קוגר טאון", שם היא גלמה את שרה, החברה של גרייסון. בנוסף היא השתתפה בסדרה החדשה של ג'רי סיינפלד "The Marriage Ref".

בשנת 2010 יצא אלבום האולפן השביעי 100Miles From Memphis שיצא באופן רשמי ב-20 ביולי. הסינגל הראשון היה Summer Day והאלבום שמושפע מצלילי סול ובלוז עליהם שריל גדלה, הופק על ידי דוייל ברמהול II וג'סטין סטנלי. קרואו גדלה בעיירה הדרומית קנט במדינת מיזורי ששוכנת כ-100 מייל מ-ממפיס ומשם לקוח שם האלבום שמבחינת הסאונד שונה מאוד מהחומרים הקודמים של הזמרת ונוטה כאמור, לסגנון הסול, הבלוז והרוק של שנות ה-60 וה-70. האלבום מכיל 12 שירים וכולל שיתופי פעולה עם קית' ריצ'רדס (רולינג סטונס) וג'סטין טימברלייק ושלושה חידושים, ביניהם לשיר I Want You Back של חמישיית הג'קסונים שמוקדש למייקל ג'קסון, לו שריל שימשה זמרת ליווי בסוף שנות ה-80 במהלך סיבוב ההופעות המוצלח שלו "Bad". האלבום נכנס אל המקום ה-3 במצעד המכירות האמריקאי.

חייה האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

זוגיות מתוקשרת וילדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שריל קרואו החליפה כמה בני זוג מפורסמים במשך השנים, ביניהם אריק קלפטון, לו שימשה כזמרת ליווי בתחילת דרכה. הקשר שמשך את מירב תשומת הלב התקשורתית היה עם רוכב האופניים, זוכה הטור דה פראנס שבע פעמים רצופות, לאנס ארמסטרונג, אותו פגשה בשנת 2003. בשנת 2005 התארס הזוג המפורסם, אך זמן קצר לאחר מכן הודיע על פרידה. ב-12 במאי 2007 הכריזה קרואו באתר הרשמי שלה שאימצה תינוק בן שבועיים בשם וויאט סטיבן, לו הקדישה שנה מאוחר יותר את הבלדה "Lullaby For Wyatt" שמופיעה באלבום השישי שלה "Detours". בשנת 2010 היא אימצה תינוק נוסף, שזכה לשם לוי.

מחלת הסרטן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפברואר 2006 הודיעה שריל קרואו שאובחן אצלה סרטן השד, ובכך הצטרפה לזמרות קיילי מינוג ואנסטייז'ה, שלקו במחלה והכריזו על כך בציבור כדי להגביר את המודעות. רופאיה של הזמרת הודיעו שהיא עברה את הניתוח בהצלחה. ביוני 2012 התגלה בראשה של הזמרת גידול ממאיר נוסף. הזמרת טוענת כי הוא נמצא בשליטה, אך גורם לאיבוד הזיכרון.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Tuesday Night Club - 1993
  • Sheryl Crow - 1996
  • The Globe Session - 1998
  • Sheryl Crow & Friends Live From Central Park - 1999
  • C'mon C'mon - 2002
  • The Very Best Of - 2003
  • Wildflower - 2005
  • 2008 - Detours
  • 2008 - Home for Christmas
  • 2010 - 100 Miles From Memphis
  • Feels Like Home - 2013
  • Be Myself - 2017
  • Threads - 2019
  • Evolution - 2024

DVD[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Live In London - 1996
  • Rockin The Globe - 1999
  • C'mon America - 2003
  • The Very Best Of- The Videos - 2003
  • Wildflower Tour Live From New York - 2006

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שריל קרואו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]