איקאה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איקאה
IKEA
נתונים כלליים
סוג חברה פרטית
מוטו ליצור חיי יום יום טובים יותר לאנשים רבים ככל האפשר.
מייסדים אינגוואר קמפראד עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 28 ביולי 1943 – הווה (80 שנה) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה דלפט עריכת הנתון בוויקינתונים
משרד ראשי אלמהולט, שוודיה
ענפי תעשייה ייצור, עיצוב, קמעונאות עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצרים עיקריים רהיטים להרכבה עצמית
הכנסות 23.1 מיליארד אירו (2009)
רווח תפעולי 2,246,000,000 אירו (נכון ל־2023) עריכת הנתון בוויקינתונים
רווח 1,639,000,000 אירו (נכון ל־2023) עריכת הנתון בוויקינתונים
הון עצמי 23,001,000,000 אירו עריכת הנתון בוויקינתונים
עובדים 127,000 (2009)
 
www.ikea.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מדינות העולם בהן יש סניפי איקאה:
  מדינות בהן ישנם סניפי איקאה
  מדינות בהן יפתחו סניפי איקאה בעתיד
  מדינות בהן היו סניפי איקאה בעבר
  מדינות בהן אין סניפי איקאה ואין תכנון להקמת סניפים כאלה
חנויות איקאה מתאפיינות בתצוגה מוחשית של עיצוב על פי צרכים שונים, בעיקר בחללים קטנים
תצלום אוויר של סניף איקאה בנתניה
חזית סניף איקאה בנתניה טרם השרפה באתר

איקאה (IKEA) היא חברה רב-לאומית שנוסדה בשוודיה, שמשווקת בעיקר ריהוט ביתי להרכבה עצמית. לחברה 460 חנויות ב-62 מדינות[1]. רוב חנויותיה של החברה פזורות ברחבי אירופה, כששאר החנויות ממוקמות בעיקר בארצות הברית, קנדה, אסיה, המזרח התיכון ואוסטרליה. בשנת 2004 ביקרו בחנויות איקאה למעלה מ-400 מיליון איש, שהניבו לחברה פדיון של 14.8 מיליארד אירו. בשנת 2009 הגיעה החברה לרווח של 2.5 מיליארד אירו מתוך פדיון של כ-23 מיליארד אירו.

מייסד איקאה היה אינגוואר קמפראד, שהיה האיש החמישי בעושרו בעולם בעת מותו בינואר 2018, הונו הוערך ביותר מ-72 מיליארד דולר[2]. הוא הוריש מחצית מהונו למטרות חסד[3].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

איקאה נוסדה בשוודיה בשנת 1943 על ידי אינגוואר קמפראד, בהיותו בן שבע עשרה. שם החברה נבנה מהאותיות הראשונות של שמו הפרטי, שם משפחתו, שם החווה (אלמְטָריד Elmtaryd) ושם הכפר (אגונאריד Agunnaryd) בהם גדל. ייתכן וראשי התיבות נבחרו משום שהגייתן קרובה למילה היוונית "בית" (οίκος, אויקוס) והמילה הפינית "נכון" (oikea, אויקאה).

איקאה החלה את דרכה בשוודיה כחנות למכירת עטים, ארנקים, מסגרות תמונה, רגלי שולחן, שעונים, תכשיטים, גרבי ניילון וכל מוצר אחר שקמפראד גילה כי יש צורך בו והוא יכול לספקו במחיר מוזל. רהיטים שולבו במגוון מוצרי החברה בשנת 1947 ובשנת 1955 החלה איקאה לעצב את רהיטיה בעצמה. המוטו הבסיסי שלה היה ועודנו עד היום: אספקת רהיטים מעוצבים היטב ובמחיר סביר להמונים.

בתחילה מכר קמפראד את מוצריו מביתו ובאמצעות הזמנות בדואר, אך לבסוף פתח חנות בעיר הסמוכה, אלמהולט (Älmhult). כאן הוקם גם ה"מחסן" הראשון של החברה, שהפך מודל לחנויות איקאה במקומות אחרים. ב-23 במרץ 1963 הוקמה חנות איקאה הראשונה מחוץ לשוודיה, באסקר הסמוכה לאוסלו בנורווגיה.

החברה המשיכה לפתוח סניפים בדנמרק, שווייץ ואחר כך בגרמניה. בשנת 1975 החברה פתחה סניפים באוסטרליה ואחר כך במזרח הרחוק ובקנדה. בשנת 1983 פתחה החברה חנות ראשונה במזרח התיכון (בערב הסעודית), ובשנת 1985 נפתחה החנות הראשונה של החברה בארצות הברית. בשנת 2010 פתחה איקאה חנות בבירת הרפובליקה הדומיניקנית, סנטו דומינגו, לראשונה באמריקה הלטינית. עד לפטירתו של קמפראד ב-2018 החברה תחת פיקוחו ההדוק, שכן חברת ההחזקות שבבעלות משפחתו מחזיקה בבעלות מלאה על איקאה.

בשנת 2018 הודיעה איקאה שתפעל להחליף את אריזות הפוליסטירן שלה באריזות מתכלות שעשויות מפטריות תפטיר, כחלק ממאמצי החברה להפחית את הפסולת ולהגביר את המיחזור[4].

קטלוג איקאה, המציג בתמונה ובטקסט את המוצרים הנמכרים בחנויות איקאה, הופץ מדי שנה במשך 70 שנים, והגיע לתפוצה של למעלה מ-160 מיליון עותקים[5]. בסוף 2020 הודיעה איקאה על הפסקת פרסום הקטלוג[6].

בשנת 2021, החברה התחילה לשווק חשמל מאנרגיות מתחדשות למשקי בית בשוודיה[7].

בשנת 2022 פתחה החברה חנות וקניון ברובע המרסמית' בלונדון. החברה הודיעה כי תבצע מעבר לחנויות קטנות יותר בתוך ערים[8].

שיטת הניהול ומוצרי החברה[עריכת קוד מקור | עריכה]

איקאה ידועה כמשווקת רהיטים בעלי עיצוב מודרני, אשר ברוב המקרים מוצעים למכירה כשהם ארוזים באריזה רבועה, ומורכבים מאוחר יותר על ידי הקונה בביתו. שיטה זו, לטענת איקאה, מאפשרת לה להפחית בעלויות ההובלה של הרהיטים ובכך לקצץ גם בעלויות הקנייה. איקאה ככלל נוקטת בשיטה של גלגול חלק מהתפעול השוטף אל הלקוחות היכן שמתאפשר, כך למשל לאחר בחירת המוצר הלקוח אמור לגשת אל המדפים שליד הקופות ולהביא את המוצר הארוז אל הקופה, במסעדה הצמודה לחנות מתבקשים הסועדים לפנות את הכלים לאחר הארוחה, ואף בפינה שבה נמכר בד גולמי, מתבקשים הקונים לחתוך את הבד בעצמם.

כדי לקצץ בעלויות, נוקטת החברה הליכים של ייצור חכם בהם נעשה שימוש ברכיבים אחידים יחסית, ושימוש רחב ביחידות עץ סנדוויץ'. בשנים האחרונות מציעה החברה גם מתכונות ריהוט שלם לבית תחת השם "בוקלוק".

מחיריה הנוחים של החברה, איכות המוצרים, והאפשרות הנוחה עבור לקוחות לבחור ברהיט ולהובילו מיידית ובצורה נוחה לביתו התבררו כשילוב נדרש ואהוד על לקוחות ברחבי העולם. החלטתה של החברה לפתוח רק מספר קטן של חנויות בכל מדינה, הוביל לביקוש שהיה גדול בהרבה מן ההיצע למוצריה ולתופעות הגובלות בהיסטריה המונית עם פתיחתן של חנויות חדשות[דרוש מקור]. חנויות איקאה, על אף שהן ממוקמות תמיד מחוץ לערים הגדולות, גורמות לעיתים קרובות גם לפקקי תנועה בסביבתן[דרוש מקור].

חנויות איקאה בנויות לרוב כקופסאות גדולות, שהלקוח עובר בהן בכיוון אחד דרך כמעט כל חלקי החנות עד שהוא מגיע לקופה. התצוגה מתחילה בחדרי תצוגה לרהיטים וכלי מטבח, ולאחר מכן המחסן בו ניתן לאסוף את החבילות עבור המוצרים ולהמשיך לקופה. תצוגה זו מאפשרת לאיקאה גם לצמצם במידה ניכרת את צוות המוכרים בחנות, שכן בחירת המוצרים נעשית באופן עצמאי על ידי הלקוחות. לעיתים, נספחת לחנות גם מסעדה, המגישה לרוב מאכלים שוודיים, שלעיתים קרובות ניתן לרכוש גם בה את מרכיבי המזון בנפרד, להכנה בבית. צבעי החנויות, צהוב וכחול, מפגינים גם הם גאווה שוודית (אם כי איקאה רשומה כחברה הולנדית), בהיותם צבעי הדגל השוודי, כמו כן, גם הספרים המוצגים כדוגמה בכונניות הם בשפה השוודית.

לרוב החנויות מעוצבות בגישה מוכוונת לקוח. במרחבי החנות פזורים סלים שניתן לקחת עד לקופה, ועגלות הקניה אינן נעולות באמצעות מטבעות, וניתן לגשת איתן עד לחניה, ואין צורך להחזירן לאחר פריקתן. במקומות הטעונים הסבר, קיים הסבר מפורט, מדוע דבר מסוים מעוצב או מונח באופן כזה ולא אחר. כך למשל ישנו שלט הסבר מדוע השלבים התחתונים של סולם שמוצג לדוגמה חסומים באמצעות יריעת פרספקס, וישנו שלט מאיר עיניים המסביר מדוע נדרשים הלקוחות הסועדים במסעדה לפנות את הכלים בעצמם.

מבנה השליטה בחברה[עריכת קוד מקור | עריכה]

איקאה נמצאת בבעלות ומופעלת על ידי מערך מסובך של תאגידים שלא למטרות רווח ולמטרות רווח. המבנה הארגוני מחולק לשני חלקים עיקריים: תפעול וזכיינות. אינטר איקאה מערכות בבעלות אינטר איקאה הולדינג, חברה הרשומה בהולנד, שנרשמה בעבר בלוקסמבורג (בשם Inter IKEA Holding SA)[9]. אינטר איקאה הולדינג, מצידה, נמצאת בבעלות קרן אינטרוגו שבסיסה בליכטנשטיין. בשנת 2016 מכרה INGKA Holding את חברות הבת שלה לעיצוב, ייצור ולוגיסטיקה לחברת אינטר איקאה הולדינג. ביוני 2013 התפטר אינגבר קמפראד מדירקטוריון אינטר איקאה אחזקות ובנו הצעיר מתיאס קמפראד החליף את פר לודביגסון כיו"ר חברת ההחזקות. לאחר ארגון מחדש ב-2016, Inter IKEA Holding SA כבר לא קיימת, לאחר שהתאגדה מחדש בהולנד. מתיאס קמפראד הפך לחבר דירקטוריון בקבוצת אינטר איקאה ובקרן אינטרוגו. מתיאס ושני אחיו הגדולים, מחזקים בתפקידי ניהול באיקאה, ואחראים על החזון הכללי של התאגיד והאסטרטגיה ארוכת הטווח[10].

בשנת 2016 פתחה הנציבות האירופית בחקירה בחשד שאיקאה העלימה 1.1 מיליארד דולר במיסים. הנציבות טענה כי ממשלת הולנד, שם ממוקם המטה הראשי של איקאה, התירה לחברת הרהיטים לרשום רווחים בלוקסמבורג ובליכטנשטיין, שם היא לא משלמת מיסים כלל. במוקד החקירה תעמוד החלטה של ממשלת הולנד מ־2006, שאפשרה לאיקאה לשלם דמי זיכיון לחברה בת שלה שמאוגדת בלוקסמבורג ובכך להפחית את שומת המס. אחרי שהנציבות האירופית קבעה שתמרוני מס מסוג זה אינם חוקיים, החברה־הבת מלוקסמבורג מכרה את זכויות הקניין הרוחני שלה על המותג איקאה לחברה־בת אחרת בשם אינטר־איקאה סיסטמס. החברה הזאת השתמשה בהלוואה מהחברה־האם, שרשומה בליכטנשטיין. בשלב זה שוב נכנסה לתמונה ממשלת הולנד, שב־2011 התירה למטה הראשי של איקאה להפחית את תשלומי הריבית על ההלוואה מהרווח החייב במס של החברה[11].

איקאה ישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת איקאה ניסתה להיכנס לראשונה לישראל בתחילת שנות ה-90 של המאה ה-20, וניהלה משא ומתן עם חברת "כלל סחר" מקבוצת כלל (ישראל) על קבלת הזיכיון. לבסוף החליטה שהשוק בישראל אינו גדול מספיק והמשא ומתן הופסק. בתחילת 1997 החליטה שוב לפעול בישראל וקיימה מכרז לקבלת הזיכיון. שמונה קבוצות ניגשו למכרז שמתוכם ארבע עלו לשלב הבא[12].

ביוני 1997 הוכרזה קבוצה שכללה את סופר-פארם, קרדן השקעות ו"לאומי ושות'" (בית ההשקעות של בנק לאומי) כזוכה[13]. אך ברגע האחרון החליטה סופר-פארם, שהייתה השותפה הבכירה בקבוצה, לוותר על הזיכיון והוא עבר לחברת פישמן רשתות מקבוצת פישמן ורשת ריבוע כחול[14][15].

על פי תנאי הזיכיון היה על הזוכים לפתוח חנות בגודל של 18,000 מ"ר תוך שנתיים, ולרכוש את כל המוצרים באופן בלעדי מאיקאה. בנוסף נדרשה הקבוצה לוותר על זיכיון הרשת הדנית המתחרה איי.די.דיזיין[16], אותו קיבלה שנה קודם[17]. הסכם הזיכיון נחתם בנובמבר 1997, במסגרתו עברה פעילות "איי.די.דיזיין" לבעלותו הבלעדית של פישמן, אך הוא קיבל אופציה להיות שותף באיקאה ישראל[18]. בינואר 1999 הכריזה ריבוע כחול כי תפתח את הסניף הראשון בספטמבר 2000. מנכ"ל ריבוע כחול, יעקב גלברד, אמר כי נבחנים שני אתרים חלופיים, אולם נראה שהסניף הראשון יוקם באזור יקום, על שטח של 20 אלף מ"ר ובהשקעה של כ-40 מיליון דולר[19]. בתום שנתיים מקבלת הזיכיון רשת ריבוע כחול לא הצליחה לעמוד ביעד הפתיחה ואיקאה הודיעה שהזיכיון יבוטל. בשלב זה החל בני גאון שהיה יושב ראש "אגודה שיתופית קו-אופ ריבוע כחול" (חברת האם של רשת ריבוע כחול) לנהל את הזיכיון[20]. גאון הגיעה להסכם חדש עם איקאה במסגרתו הוסכם שאיקאה העולמית תחזיק 25% מהפעילות בישראל[21], ותקום חנות ראשונה תוך 18 חודשים, בהשקעה כוללת של 20 מיליון דולר, במגרש בשטח 50 דונם שאותר באזור התעשייה קריית ספיר בנתניה[22][23].

בסוף שנת 2000 חל עיכוב נוסף בפתיחת החנות, לאחר שבני גאון התפטר מתפקידו כיושב ראש אגודת הקו-אופ[24], רשם האגודות השיתופיות, אורי זליגמן, העלה בפני שר העבודה והרווחה שלמה בניזרי, (שהיה אז האחראי על רשם האגודות), טענה כי בני גאון פעל לפתיחת חנות איקאה בשבת ואישור פתיחת החנות התעכב[25]. במקביל הודיעה איקאה העולמית שהיא מעכבת את ההשקעות בישראל, עד להפקעת הזיכיון מידי הקו-אופ[26].

ב-3 באפריל 2001 נפתח לבסוף הסניף הראשון של איקאה בישראל. החנות זכתה להצלחה רבה ותוך שנתיים מיום הקמתה, הסתכמו המכירות השנתיות ב-323 מיליון שקל; והרווח הנקי - 28 מיליון שקל[27]. עם תחילת הפעילות בישראל מניות איקאה העולמית באיקאה ישראל עברו לאיש העסקים הקנדי אלברט גנאט שהיה דירקטור באיקאה העולמית (גנאט נפטר באפריל 2004)[28].

במסגרת הליכי פירוק האגודה השיתופית "קו-אופ ריבוע כחול" הוחלט בתחילת 2003 למכור את זיכיון איקאה[29]. מכירת הזיכיון התעכבה מכיוון שאגודת קו-אופ ואיקאה העולמית לא הגיעו להסכמה לגבי מתווה המכירה[30]. בסוף 2004 פורסם מכרז לרכישת הזיכיון[31].

במרץ 2005 נרכש החלק של קו-אופ ריבוע כחול בידי מתיו ברונפמן תמורת 25 מיליון דולר[32], ביוני רכש את חלקם של יורשי אלברט גנאט בבעלות[33].

ב-5 בפברואר 2011 פרצה שרפה בסניף איקאה שבנתניה והסניף נשרף כליל[34][35]. הסניף נבנה מחדש, ונפתח ב-6 במרץ 2012[36].

בפברואר 2006 הודיעה החברה כי בכוונתה לפתוח חנות שנייה בישראל, בראשון לציון. לאחר שהעירייה הוציאה אישורים שחרגו מתוכנית המתאר, ולאחר עימותים ממושכים עם סוחרי העיר ומאבק משפטי ממושך[37], נפתח הסניף במרכז עסקים שורק ב-9 במרץ 2010[38].

חנות שלישית של הרשת בקריית אתא נפתחה לציבור ב-11 במרץ 2014[39]. הסניף בקריית אתא הוא למעשה חלק מקניון שער הצפון, שנבנה במקביל להקמת החנות ומכיל אותה בתוכו. זהו הסניף הראשון בישראל שבו חנות איקאה בנויה בתוך מבנה שאינו שייך לה בלבד. קונספט דומה של קניון משולב עם חנות איקאה קיים ברוסיה תחת המותג "MEGA" שמנוהל על ידי חברת איקאה העולמית, אך מלבד רעיון כללי אין קשר ביניהם.

בספטמבר 2016 פורסם כי הוחלט סופית על הקמת חנות רביעית של הרשת בבאר שבע שנפתחה ב-27 בפברואר 2018[40].

ב-27 במרץ 2019 נפתחה חנות קונספט למטבחים בנמל תל אביב[41].

בדצמבר 2018 פורסם כי הוחלט סופית על הקמת חנות הרשת באשתאול שבמטה יהודה. החנות הייתה אמורה להיפתח ב-5 במרץ 2020[42], אך בעקבות חריגות בנייה במבנה הסניף, נדחתה פתיחתה[43]. ב-24 במאי 2020 נפתחה החנות השישית של הרשת באשתאול[44].

ב-מרץ 2022 דווח על הכוונה להקים סניף חדש באשדוד[45], אך הוא לא נפתח עדיין.

ב-2022 נפתחה חנות קונספט למטבחים בפתח תקווה[46].

מהשוואות שנערכו בין מחירי המוצרים בסניפי איקאה ישראל לבין סניפים במדינות רבות אחרות, עולה שמחירי המוצרים באיקאה ישראל גבוהים בעשרות אחוזים מן הנהוג בחנויות איקאה בעולם[47][48][49].

סניפים נוכחיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • נתניה - 2001
  • ראשון לציון - 2010
  • קריית אתא - 2014
  • באר שבע - 2018
  • תל אביב - 2019
  • אשתאול - 2020
  • פתח תקווה - 2022

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Inter IKEA Systems B.V. - Bringing the IKEA Concept worldwide, franchisor.ikea.com (ארכיון)
  2. ^ אתר למנויים בלבד סוכנויות הידיעות, איש עסקים מגיל 5 - וצנוע: מייסד איקאה אינגבר קמפארד מת בגיל 91, באתר TheMarker‏, 28 בינואר 2018
  3. ^ אתר למנויים בלבד סוכנויות הידיעות, צוואת מייסד איקאה נחשפה: הוריש מחצית מהונו לצדקה, באתר TheMarker‏, 19 במרץ 2018
  4. ^ Ikea To Use Mushroom Based Packaging That Will Decompose In A Garden Within Weeks…
  5. ^ דרור רפאל, ‏הקטלוג של איקאה עקף את התנ"ך, ואפשר להבין למה, באתר מעריב אונליין, 9 בספטמבר 2016
  6. ^ מירב קריסטל, אחרי 70 שנה: קטלוג איקאה לא יצא שוב, באתר ynet, 7 בדצמבר 2020
  7. ^ אתר למנויים בלבד כונניות, אגרטלים - ועכשיו גם אנרגיה: איקאה מתחילה למכור חשמל לבתים, באתר TheMarker‏, 18 באוגוסט 2021
  8. ^ אתר למנויים בלבד בראשונה בתולדותיה: איקאה פתחה קניון בלב העיר, באתר TheMarker‏, 24 בפברואר 2022
  9. ^ "Flat-pack accounting". The Economist. 11 במאי 2006. נבדק ב-10 ביוני 2009. {{cite news}}: (עזרה)
  10. ^ Gina Chon (5 ביוני 2013). "IKEA's new chairman likes PAX wardrobes, and that's about all we know". Quartz. נבדק ב-6 ביוני 2013. {{cite news}}: (עזרה)
  11. ^ אתר למנויים בלבד בלומברג, חשד: איקאה העלימה 1.1 מיליארד דולר במסים באירופה, באתר TheMarker‏, 13 בפברואר 2016
  12. ^ אורנה רביב וזהבה דברת, ‏רשת הרהיטים השבדית איקיאה מנהלת מגעים למכירת הזיכיון לפעילות בישראל, באתר גלובס, 7 באפריל 1997
  13. ^ ידיעות אחרונות, ‏סופר-פארם קיבלה את הזיכיון לרשת הריהוט השוודית "איקאה", באתר גלובס, 1 ביוני 1997
  14. ^ ורד שרון-ריבלין, ‏סופרפארם מוותרת על השתתפות בזיכיון איקיאה, באתר גלובס, 1 ביוני 1997
  15. ^ ידיעות אחרונות, ‏קו-אופ ופישמן: קיבלנו את הזיכיון לרשת הרהיטים השוודית "איקאה", באתר גלובס, 8 ביוני 1997
  16. ^ מאת זהבה דברת, ‏איקיאה התנתה מתן הזיכיון לפישמן/ הריבוע הכחול בויתור על איי.די.דיזיין, באתר גלובס, 16 ביוני 1997
  17. ^ יפעת ארז, ‏אי.די. דיזיין פותחת את חנות הרהיטים הגדולה בארץ, באתר גלובס, 12 בדצמבר 1996
  18. ^ זהבה דברת, ‏הריבוע הכחול חתמה על הסכם הזיכיון להקמת רשת איקיאה, באתר גלובס, 18 בנובמבר 1997
  19. ^ זהבה דברת, ‏הסניף הראשון של איקיאה ייפתח בספטמבר 2000, באתר גלובס, 10 בינואר 1999
  20. ^ הריבוע הכחול תעביר את זיכיון איקאה לאגודה שיתופית קו-אופ, באתר גלובס, 21 בינואר 1999
  21. ^ איקאה משבדיה הגדילה את חלקה בנציגה הישראלית ל-25%, באתר גלובס, 5 ביולי 1999
  22. ^ אסנת כותן, ‏איקאה: מייבאים קונספט, משווקים סגנון חיים, באתר גלובס, 21 במרץ 2000
  23. ^ הארץ, ‏חנות ראשונה של ענקית הריהוט איקאה תוקם בנתניה, באתר גלובס, 8 בנובמבר 1999
  24. ^ מאת קרן צוריאל, ‏גאון מתפטר מכל תפקידיו באגודת הקו-אופ ובקבוצת הריבוע הכחול, באתר גלובס, 15 באוגוסט 2000
  25. ^ אמיר הלמר, רשם האגודות: ממסמכי אגודת הקו-אופ עולה תמונה ברורה כי בני גאון פעל לפתיחת חנות איקאה בשבת, באתר TheMarker‏, 15 ביולי 2001
    יואב יצחק, ‏גאון: זליגמן מסר לבניזרי מידע מוטעה בנוגע לזיכיון איקאה, באתר גלובס, 3 ביוני 2001
  26. ^ ורד שרון-ריבלין, ‏איקאה העולמית מעכבת השקעות בישראל - עד להפקעת הזיכיון מידי הקו-אופ, באתר גלובס, 9 באפריל 2001
  27. ^ סיון קלינגבייל, המכירות של איקאה ישראל ב-2003 הסתכמו ב-323 מיליון שקל; הרווח הנקי - 28 מיליון שקל, באתר TheMarker‏, 21 באפריל 2004
  28. ^ סיון קלינגבייל, אלברט גנאט, המחזיק ב-25% ממניות איקאה, מת ממחלה קשה, באתר TheMarker‏, 17 באפריל 2004
  29. ^ איתמר לוין, ‏רו"ח קסלמן מכין הערכת שווי לזכיון איקאה בישראל, באתר גלובס, 10 בפברואר 2003
    הארץ, קו-אופ: ניסיון להאיץ מכירת נכסים; הוועד הממונה ינסה להשלים המכירה עד ספטמבר, באתר TheMarker‏, 16 במאי 2002
  30. ^ הארץ, קו-אופ במו"מ מתקדם עם איקאה העולמית למכירת 75% מאיקאה ישראל , באתר TheMarker‏, 30 בספטמבר 2003
    סיון קלינגבייל, הערכת השווי המחודשת לאיקאה תוגש בקרוב וצפויה להסתכם בכ-40 מיליון דולר, באתר TheMarker‏, 21 ביולי 2004
  31. ^ ורד שרון-ריבלין, ‏מכירת איקאה יוצאת לדרך - במקביל למכירת רשת אייס, באתר גלובס, 16 בדצמבר 2004
  32. ^ הארץ, מתיו ברונפמן סיכם על רכישת איקאה ישראל בכ-25 מיליון דולר, באתר TheMarker‏, 3 במרץ 2005
  33. ^ ורד שרון-ריבלין, ‏ברונפמן רכש 25% הנותרים ממניות איקאה לפי שווי של 219 מיליון ש', באתר גלובס, 1 ביוני 2005
  34. ^ רענן בן-צור, שידור חי: שרפה גדולה באיקאה בנתניה, הגג קרס, באתר ynet, 5 בפברואר 2011
  35. ^ אריאל נוי‏, שריפת ענק בסניף איקאה בנתניה, אין נפגעים, באתר וואלה!‏, 5 בפברואר 2011
  36. ^ חוזרת לשכונה: איקאה פותחת מחדש בנתניה, ומכוונת יותר מתמיד לטעמו של הקהל הישראלי, באתר Xnet‏, 16 בפברואר 2012
  37. ^ אריק מירובסקי, "הוועדה המקומית ראשון לציון הכשירה חריגות בנייה בפרויקט החדש של איקאה", באתר הארץ, 23 בינואר 2007
    ליאור דטל, חשד לשוחד וטובות הנאה בעירייה, חקירה משטרתית, איומים על ראש העיר ומכרז איקאה, באתר TheMarker‏, 18 בספטמבר 2008
  38. ^ מירב קריסטל, חנות איקאה בראשון לציון תיפתח ב-9 במרס, באתר ynet, 20 בדצמבר 2009
  39. ^ מירב קריסטל, איקאה תמכור קפה חופשי ב-8 שקלים, באתר ynet, 25 בפברואר 2014
  40. ^ שמעון איפרגן, ‏סניף חדש של איקאה ייפתח בבאר שבע, באתר ‏מאקו‏, 8 בספטמבר 2016
  41. ^ אתר למנויים בלבד גבריאלה דוידוביץ'-ויסברג, איקאה משיקה חנות קונספט למטבחים בנמל תל אביב, באתר TheMarker‏, 27 במרץ 2019
  42. ^ מירב קריסטל, איקאה תפתח חנות חמישית בישראל במטה יהודה במקום בירושלים, באתר ynet, 11 בדצמבר 2018
  43. ^ שלומית צור, בגלל חריגות בנייה: הסניף החדש של איקאה ליד בית שמש לא ייפתח מחר, באתר כלכליסט, 4 במרץ 2020
  44. ^ שני מוזס, ‏למרות משבר הקורונה: איקאה פותחת חנות שישית בישראל, באתר גלובס, 24 במאי 2020
  45. ^ מירב קריסטל, איקאה תפתח סניף שביעי באשדוד, באתר ynet, 5 באפריל 2022
  46. ^ מערכת וואלה! בית ועיצוב‏, בגלל הקורונה? איקאה מגיעה לפתח תקווה, באתר וואלה!‏, 1 ביוני 2021
  47. ^ אתר למנויים בלבד עדי דברת-מזריץ, גבריאלה דוידוביץ'-ויסברג, הספה התייקרה ב-400 שקל - כך איקאה העלתה מחירים בלי ששמתם לב, באתר TheMarker‏, 2 באוקטובר 2019
  48. ^ אילנית חיות, ‏הישראלים משלמים באיקאה עד 150% יותר מהאירופים, באתר גלובס, 8 בפברואר 2012
  49. ^ אנגלינה יוסים, בדיקת ice: כמה תשלמו על מוצרי איקאה בישראל בהשוואה לעולם?, באתר אייס, 31 באוגוסט 2020