בקרדי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בקרדי
Bacardi
סוג עסק עריכת הנתון בוויקינתונים
מועד הכנה ראשוני 1862 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מזקקת בקרדי המקורית בסנטיאגו דה קובה
רום בקרדי
בניין בקרדי בהוואנה נבנה על ידי החברה בשנת 1930 אך ננטש כאשר החברה ברחה מקובה בעקבות המהפכה הקובנית בשנת 1959.

בקרדי (באנגלית: Bacardi Limited) היא חברת האלכוהול מזוקק הפרטית הגדולה בעולם בבעלות משפחתית.[1] ידוע במקור במותג Bacardí של רום לבן, יש לה כעת פורטפוליו של יותר מ-200 מותגים ותוויות.[2] Bacardi Limited, שנוסדה בקובה בשנת 1862 על ידי Facundo Bacardí Massó (ספרדי-קטלוני), היא בבעלות משפחתית מזה שבעה דורות, ומעסיקה יותר מ-8,000 עובדים עם מכירות בכ-170 מדינות. Bacardi Limited היא קבוצת תאגידים גדולה מאוד.[3]

לוגו של בקרדי

מטה בקרדי ממוקם בהמילטון, ברמודה, ויש לה מועצת מנהלים בראשות נכד נכדו של המייסד המקורי, Facundo L. Bacardí, יו"ר הדירקטוריון.[4]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוקדמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

Facundo Bacardí Massó, סוחר יין ספרדי, נולד בסיטגס, קטלוניה, ספרד, ב-16 באוקטובר 1814, והיגר לסנטיאגו דה קובה, ב-1830. באותה תקופה, רום היה מוצר זול ולא נחשב למשקה לא מעודן, ורק לעיתים רחוקות נמכר בטברנות יוקרתיות או נרכש על ידי מעמד הביניים המתפתח באי.[5] פאקונדו החל בניסיון "לאלף" רום על ידי בידוד זן שמרים שנקטף מקנה סוכר מקומי שעדיין משמש בייצור בקארדי כיום. שמרים אלה נותנים לרום בקרדי את פרופיל הטעם שלו. לאחר התנסות במספר טכניקות במשך קרוב לעשר שנים, היה פאקונדו חלוץ בסינון רום דרך פחם, שהסיר זיהומים מהרום שלו. לאחר מכן יצר פאקונדו שני תזקיקים נפרדים שיכל למזג יחדיו, לאזן בין מגוון טעמים: אגוארדיינטה (תזקיק חזק ומלא טעם) ו-Redestillado (תזקיק מעודן ובעל טעם עדין). ברגע שפאקונדו השיג את האיזון המושלם של הטעמים על ידי "נישואים" של שני התזקיקים יחדיו, הוא יישן בכוונה את הרום בחביות עץ אלון לבן כדי לפתח טעמים ומאפיינים עדינים תוך הרגעת אלו שלא היו רצויים. התוצר הסופי היה הרום ה"לבן" הצלול, קל הגוף והניתן לערבוב בקוקטיילים הראשון בעולם.[6]

מעבר משלב הניסוי למאמץ מסחרי יותר כשהמכירות המקומיות החלו לצמוח, פאקונדו ואחיו חוסה רכשו מזקקה בסנטיאגו דה קובה ב-16 באוקטובר 1862, שבה נמצאה סטיל (מיכל גדול) עשוי מנחושת וברזל יצוק. בקורות הבניין חיו עטלפי פירות – ההשראה ללוגו העטלף של בקרדי.[7] זה היה הרעיון של דוניה עמליה, אשתו של פאקונדו, לאמץ את העטלף לבקבוק הרום כאשר זיהתה את הסמליות שלו של אחדות משפחתית, בריאות טובה ומזל טוב למולדת של בעלה, ספרד. הלוגו הזה היה פרגמטי בהתחשב בשיעור האנאלפביתיות הגבוה במאה ה-19, מה שאיפשר ללקוחות לזהות בקלות את המוצר.[8]

שנות ה-80 וה-90 של המאה ה-19 היו זמנים סוערים עבור קובה והחברה. אמיליו בקארדי, בנו הבכור של דון פאקונדו, הידוע בחשיבה קדימה בחייו המקצועיים והאישיים כאחד והיה תומך נלהב לעצמאות קובה, נכלא פעמיים על שלחם בצבא המורדים נגד ספרד במלחמת העצמאות של קובה.[9]

בשנת 1922 השלימה המשפחה את ההרחבה והשיפוץ של המזקקה המקורית בסנטיאגו, והגדילה את כושר ייצור הרום באתר. בשנת 1930 אחד מהצאצאים, שואג, פיקח על בנייתו ופתיחתו של Edificio Bacardí בהוואנה, שנחשב לאחד מבנייני האר דקו המשובחים באמריקה הלטינית, כאשר הדור השלישי של משפחת בקרדי נכנס לעסק. בשנת 1927 יצא בקרדי אל מחוץ לממלכת האלכוהול בפעם הראשונה, עם הצגתה של בירה קובנית מאלט אותנטית: בירה האטוי (Hatuey).

במהלך מלחמת העולם השנייה, החברה הובלה על ידי חתנו של שואג, חוסה "פפין" בוֹש. פפין הקים את Bacardi Imports בעיר ניו יורק, והפך לשר האוצר של קובה ב-1949.

המהפכה הקובנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך המהפכה הקובנית ב-1959, משפחת בקארדי (וגם החברה) תמכה וסייעה למורדים.[10] עם זאת, לאחר ניצחון המהפכנים, והפנייה לקומוניזם, המשפחה החזיקה בדעות של התנגדות חריפה למדיניותו של פידל קסטרו בקובה בשנות ה-60. בספרו, בקרדי והמאבק הארוך על קובה, טום ג'לטן מתאר כיצד משפחת בקרדי והחברה עזבו את קובה לגלות לאחר שממשלת קובה החרימה את נכסי החברה הקובנית ללא פיצוי ב-14 באוקטובר 1960, דרך הלאמה ואסרה על כל החזקת רכוש פרטי באי כמו בחשבונות הבנק.[11] עם זאת, בשל חששות מהמנהיג הקובני הקודם, פולחנסיו בטיסטה, החברה הקימה סניפים זרים כמה שנים לפני המהפכה; החברה העבירה את הבעלות על הסימנים המסחריים, הנכסים והנוסחאות הקנייניות שלה מהמדינה לאיי בהאמה לפני המהפכה וכבר ייצרה רום בקארדי באתרי מזקקה אחרים בפוארטו ריקו ובמקסיקו. זה עזר לחברה לשרוד לאחר שממשלת קובה החרימה את כל נכסי בקרדי במדינה ללא כל פיצוי.[12]

בקרדי בארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

" קתדרלת הרום " במזקקת בקרדי בקטנו, פוארטו ריקו, ליד סן חואן
המטה האמריקאי לשעבר של בקרדי במיאמי. בשנת 2006 עברה החברה אלקורל גייבלס, פלורידה .

בשנת 1964, בקארדי פתח משרדים חדשים בארצות הברית במיאמי, פלורידה. האדריכל הקובני הגולה אנריקה גוטיירז יצר בניין עמיד בפני הוריקן, באמצעות מערכת של כבלי פלדה וגלגלות המאפשרות לבניין לנוע קלות במקרה של זעזוע חזק. כבלי הפלדה מעוגנים לתוך הסלע ונמשכים דרך פירים מצופים בשיש עד לקומה העליונה, שם הם מובלים על גלגלות גדולות. בחוץ, משני צידי הבניין בן שמונה הקומות, הונחו על הקירות יותר מ-28,000 אריחים שצוירו ויוצרו על ידי האמן הברזילאי פרנסיסקו ברננד, המתארים פרחים כחולים מופשטים, לפי המפרט המדויק של האמן.

בקרדי בת בבניין בקרדי בקטאניו, פוארטו ריקו

רכישות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקרדי סופריור

Bacardi Limited ביצעה מספר רב של רכישות כדי לגוון הרחק ממותג הרום המכונה Bacardí. בשנת 1993 התמזגה בקרדי עם Martini & Rossi, היצרנית האיטלקית של מרטיני ורמוט ויינות מבעבעים, ויצרה את קבוצת בקרדי-מרטיני. מותגים קשורים אחרים כוללים את Real Havana Club, ליקר הוויסקי הסקוטי דרמבואי, אמרטו די סארונו, וודקה Eristoff, טקילה Cazadores, וליקר בנדיקטין.

מותגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מותגי המשקאות של בקרדי כוללים:[13]

בירה : האטוי

קשאסה : לבלון

קוניאק : ברון אוטארד, ד'וסה

ג'ין : Bombay Sapphire, Bosford Rose, Oxley

ליקר : בנדיקטין, Cedlila, Get, Martini Spirito, פטרון Citronge, St-Germain

מסקל: Ilegal

רום : בקרדי, בנקס, קסטילו, פאקונדו, הוואנה קלאב (ארצות הברית בלבד), פיראט, סנטה תרזה, אחוזת קנה בודדת

יין מבעבע : מרטיני אלטה לנגה, מרטיני אסטי, מרטיני גרנדי אוגור, מרטיני מג'יקי איסטנטי, מרטיני פרוסקו, מרטיני ריזרבה די מונטלרה. מרטיני רוזה

טקילה: קמינו ריאל, קזדורס, קורזו, פטרון

ורמוט : מרטיני, נולי פראט

וודקה : Eristoff, Grey Goose, Russian Prince, Ultimat Vodka, 42 למטה

וויסקי אמריקאי : Angel's Envy, Stillhouse

וויסקי אירי : טילינג

וויסקי סקוטי:

סינגל מאלט וויסקי סקוטי: אברפלדי, אולטמור, קרייגלאצ'י, דוורן, רויאל ברקלה

וויסקי סקוטי בלנדד: דיואר, ויליאם לוסון

בקרדי מוחיטו
בקרדי ברייזרס, תפוז, אננס ואוכמניות

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Lubee Bat Conservancy, ארגון בגיינסוויל, פלורידה, שהוקם על ידי לואיס, נינו של פקונדו

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בקרדי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Top 8 family-owned spirits companies". The Spirit Business (באנגלית אמריקאית). בספטמבר 2016. נבדק ב-2020-10-01. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Sorkin, Andrew Ross (21 ביוני 2004). "Bacardi to Buy Grey Goose, Stirring More Talk of I.P.O.". The New York Times. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ "Bacardi Limited". נבדק ב-23 באפריל 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Facundo L. Bacardi has been Chairman of the Board of Bacardi Limited since 2005 and a director since 1993. He is the great-great grandson of Company founder Don Facundo Bacardí Massó and a fifth-generation family member". Bacardi Limited. נבדק ב-16 ביוני 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "More Than a Rum 'War'". Bacardi: The Hidden War. Pluto Press. 2015. pp. 81–90. doi:10.2307/j.ctt18mvnpg.17. ISBN 978-1-78371-894-8.
  6. ^ "FRP tanks still going strong after 23 years". Reinforced Plastics. 50 (10): 4. בנובמבר 2006. doi:10.1016/s0034-3617(06)71130-4. ISSN 0034-3617. {{cite journal}}: (עזרה)
  7. ^ "Bacardi Heritage and History Time Line" (באנגלית). Bacardi Limited. נבדק ב-2022-12-31.
  8. ^ "Bacardi and the bat: All Bacardi rum supplied to U.S. bottled in Jacksonville". Jax Daily Record. 3 January 2012.
  9. ^ Gjelten, Tom (2008). Bacardi and the Long Fight for Cuba. New York: Viking. ISBN 9780670019786.
  10. ^ Guy, Jack (9 באוקטובר 2017). "Cuba and Bacardi: A Complicated History". Culture Trip. נבדק ב-2020-12-28. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ Gjelten, Tom (4 בספטמבר 2008). Bacardi and the Long Fight for Cuba: The Biography of a Cause. Penguin Books. {{cite book}}: (עזרה)
  12. ^ Ospina, Hernando Calvo (2002). Bacardi: The Hidden War. Pluto Press. ISBN 978-0745318738.
  13. ^ Limited, Bacardi. "Bacardi Brand Portfolio - Bacardi Brands". Bacardi Limited (באנגלית). נבדק ב-2023-11-04.