דוקאט (מסע בין כוכבים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף גול דוקאט)
דוקאט
תוכנית טלוויזיה מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9
הופעה ראשונה "Emissary" (פרק הפיילוט של הסדרה)
הופעה אחרונה "What You Leave Behind" (פרק הסיום של הסדרה)
מספר הופעות 35 פרקים
גילום הדמות מארק אלאימו (אנ')
מידע
גיל לא ידוע
תאריך לידה לא ידוע
גזע קרדאסי
מין זכר
מקצוע איש צבא בדרגת "גול"
שיוך צבא קרדאסיה
נטייה הטרוסקסואל
דת רוחות הפא (דת באג'ורנית)
אזרחות קרדאסית
תאריך פטירה 2375
סיבת המוות נקבר בעודו בחיים במערות האש של באג'ור
דמויות קשורות
משפחה נשוי
אב לשבעה ילדים מאשתו הקרדאסית
אב לטורה זיאל מפילגש באג'ורנית
חברים דמאר, וואיון, משתנה נקבה, ווין אדאמי
אויבים בנג'מין סיסקו, קירה נריס, אילם גארק
מארק אלאימו (אנ'), השחקן שמשחק את דמותו של דוקאט

דוקאטאנגלית: Dukat; שמו המלא: Skrain Dukat) הוא דמות בדיונית של חייזר המשתייך לגזע הקרדאסי ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים", ואשר משמש כאנטגוניסט העיקרי בסדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9". בתחילה, הוא מוצג כמפקדה לשעבר של תחנת החלל טרוק נור (שלימים שינתה את שמה לחלל עמוק 9), שם הוצב כמשגיח על באג'ור, מטעם צבא האיחוד הקרדאסי, במהלך עשר השנים האחרונות של כיבוש באג'ור על ידי צבא קרדאסיה. במהלך הסדרה הוא ממשיך לשמש בתפקידים בכירים בגופים השלטוניים המתחלפים של האיחוד הקרדאסי. דוקאט מופיע ב-35 מתוך 176 פרקי הסדרה - לרבות פרק הפיילוט "Emissary" ופרק סיום הסדרה "What You Leave Behind". בחלק מהפרקים הוא מוצג כאויב, אך לעיתים משמש כבן-בריתו של הפרוטגוניסט של הסדרה - קפטן בנג'מין סיסקו. את דמותו של דוקאט מגלם השחקן מארק אלאימו (אנ').

פיתוח הדמות והתפקיד[עריכת קוד מקור | עריכה]

גזע הקרדאסים הוצגו לראשונה ביקום של מסע בין כוכבים בפרק "הפצוע" של הסדרה "מסע בין כוכבים: הדור הבא". בפרק זה, מארק אלאימו (אנ') גילם דמות של קרדאסי בשם "מאסט". בעוד הדמיון החיצוני בין מאסט לבין דוקאט לא הוסבר מעולם בסדרת הטלוויזיה, ברומן מאוחר יותר - "שדים של אוויר וחשיכה" - מאסט מספר לקירה נריס כי דוקאט הוא בן-דוד שלו[1].

דוקאט שיחק תפקיד מגוון מאוד לאורך כל הסדרה, ולעיתים קרובות היה דמות של ניואנסים. רונלד ד. מור, ממפיקי הסדרה, אמר: "אינני חושב עליו כרוע מוחלט בכל עצמותיו... הוא יכול להיות מקסים. הוא יכול להיות נדיב. הוא יכול לעשות את הדבר הנכון. כל זה הופך, איכשהו, את 'המעשים הרעים' שלו לנבזיים יותר, משום שאנחנו יודעים שיש בו, בתוך תוכו, פוטנציאל להיות אדם טוב יותר". בסופו של דבר, למרות רב-הצדדיות של הדמות, "דוקאט הוא בחור רע. בחור רע מאוד"[2]. ואכן, על פי StarTrek.com (אתר האינטרנט הרשמי של "מסע בין כוכבים"), דוקאט הוא "הנבל המורכב ביותר והמפותח ביותר בהיסטוריה של מסע בין כוכבים"[3].

הופעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בטרם התחילה עלילת הסדרה, דוקאט - איש צבא קרדאסי - החזיק בדרגה הצבאית "לגאט" (המקבילה לאדמירל), ועמד בראש הכוח הצבאי הכובש של כוכב הלכת באג'ור, וכמו כן שימש כמפקד תחנת החלל חלל עמוק 9 (שאז כונתה בשמה הקרדאסי "טרוק נור"). כאשר הקרדאסים נאלצו לסגת מבאג'ור, דוקאט הורד בדרגה ל"גול" (המקבילה לקפטן). בשל הרקע שלו כקצין הבכיר ביותר בצבא הכיבוש האכזרי, הופעותיו המוקדמות של דוקאט נעו בין תפקיד של אנטי-גיבור לבין תפקיד של אנטגוניסט. בהופעת הבכורה שלו בפרק הפיילוט "Emissary", הוא מגיע עם ספינת מלחמה קרדאסית אל חלל עמוק 9, ודורש מהמפקד הטרי של תחנת החלל מטעם צי הכוכבים בנג'מין סיסקו כי יעביר לרשותו את אחד מכדורי הנבואה הבאג'וריים שנתגלו לאחרונה[4]. בפרק "Cardassians" דוקאט נמצא במרכזה של מזימה הנחשפת על ידי אויבו, הגולה הקרדאסי אילם גארק וד"ר ג'וליאן באשיר[5]. בפרק "Civil Defense" הוא מנסה לסחוט את הצוות של חלל עמוק 9, כאשר תוכנת מחשב מתקופת הכיבוש, המיועדת לדכא מרד של עובדי כפייה באג'ורניים, מופעלת בטעות[6]. דוקאט משתף פעולה עם דמויות קציני צי הכוכבים העיקריות של חלל עמוק 9, כנגד קבוצת המורדים "המאקי" בפרקים "The Maquis" ו-"Defiant", וכן נגד הקלינגונים, בפרק "The Way of the Warrior", הפותח את עונה 4[7][8][9].

בעונת 4, בפרק "Indiscretion", דוקאט מתלווה אל קירה נריס בחיפוש אחר ספינת חלל קרדאסית אבודה. במהלך הפרק מתגלה כי בכוונתו לעלות על עקבותיה של טורה זיאל, בת שנולדה לו מחוץ לנישואיו מפילגש באג'ורנית, במטרה להרוג אותה. בסופו של דבר, קירה משכנעת אותו לחוס על חייה, והוא לוקח אותה איתו הביתה לקרדאסיה[10]. בפרק "Return to Grace" מתגלה כי אות קלון דבק בדוקאט, בעקבות השבתה של ביתו הלא חוקית לקרדאסיה, והוא נענש בכך שהוצב לשרת על ספינת משא, ביחד עם זיאל ועם דמאר, סגנו. בעזרתה של קירה הוא משתלט על ספינת חלל קלינגונית מסוג "ציפור טרף", וחושף בפני השלטון הקרדאסי את התוכניות של האימפריה הקלינגונית. כאשר הוא מגלה כי למרות כל זאת, הממשלה הקרדאסית עדיין מעוניינת לנהל משא ומתן עם האימפריה הקלינגונית, הוא עורק מן הצבא הקרדאסי ופותח במלחמה של איש אחד כנגד האימפריה הקלינגונית, בהשאירו את זיאל מאחור, על תחנת החלל, תחת השגחתה של קירה[11]. כ"פורע חוק", דוקאט מסייע לסיסקו, או'בריאן, אודו ווורף לחדור אל האימפריה הקלינגונית, בפרק הפתיחה של עונה 5 - "Apocalypse Rising"[12].

דמותו של דוקאט הופכת לדמות של נבל-על בפרק "By Inferno's Light" מהעונה החמישית, כאשר מתגלה כי דוקאט ניהל משא ומתן על הצטרפותה של קרדאסיה לדומיניון, ותוך כדי כך - הופך למנהיג האיחוד הקרדאסי[13]. הוא מוביל כוח פלישה משולב של קרדאסים וג'מהדאר, שתופש שליטה על חלל עמוק 9 בפרק סיום העונה - "Call to Arms", ובכך מתחיל בפועל מלחמה בין הפדרציה לבין הדומיניון ומחזיר אותו לתפקידו הקודם, כמפקדה של תחנת החלל[14]. במהלך העונה השישית, בפרק "Sacrifice of Angels", דוקאט מאבד שוב את הפיקוד על תחנת החלל, ובעוד הקרדאסים נסוגים - טורה זיאל נהרגת לנגד עיניו. דוקאט עובר משבר נפשי (התמוטטות עצבים), ונשבה בקלות על ידי כוחות צי הכוכבים[15]. הוא מצליח לברוח ממעצר בפרק "Waltz", כאשר הוא וסיסקו מוצאים עצקמם לבד על כוכב נטוש, לאחר שספינה המובילה אותו למשפט מתרסת. בטרם הוא נמלט מהמקום, דוקאט נשבע בפני סיסקו כי הוא שונא את כל הבאג'ורנים וכי ינקום בהם[16]. לצורך כך, דוקאט משתף פעולה עם "רוחות הפא" - אויביהם של נביאי הבאג'ורנים. הוא מוציא משימוש את "כדורי הנבואה" בהם משתמשים כוהני דת הבאג'ורנים (שרואים בנביאים כאלוהיהם), ובפרק סיום עונה 6, "Tears of the Prophets", הוא הורג את ג'דזיה דקס[17].

דוקאט מתחזה לבאג'ורני; מתוך הפרק "Penumbra" של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", 1999.

בעונה 7 חוזר דוקאט כראש כת דתית המאמינה ב"רוחות הפא", והוא חוטף את קירה אל מקום מושב הכת. לאחר שמתגלה שאחת מהמאמינות (הבאג'ורניות) הולידה ילד קרדאסי, דוקאט מנסה לגרום להתאבדות המונית של אנשי הכת, בכדי שהם לא יקומו נגדו, אך קירה חושפת לאנשי הכת שדוקאט לא התכוון להתאבד יחד איתם והוא נמלט ויורד למסתור שוב (בפרק "Covenant")[18]. בפרק "Penumbra" הוא פונה אל דמאר, שיעזור לו למצוא מנתח פלסטי, שיגרום לו להיראות כמו באג'ורני[19]. תחת מסווה זה, דוקאט מצליח לשכנע את קאי ווין לחבור אליו, על מנת לשחרר את "רוחות הפא" ממאסרם במערות האש של באג'ור (בפרק "Strange Bedfellows"). קאי ווין מסכימה, ומשתפת איתו פעולה, גם כאשר היא מגלה את זהותו האמיתית, בפרק "The Changing Face of Evil"[20][21].

השניים מוציאים לפועל את מזימתם בפרק הסיום של הסדרה "What You Leave Behind", שבו "רוחות הפא" בוחרות בדוקאט להיות השליח שלהם, ולא בקאי ווין. סיסקו, השליח של הנביאים, מגיע למערות על מנת לעצור את דוקאט, ובעצתה של ווין - הוא דוחף את עצמו אל עבר דוקאט, המושלך ביחד עם הספר הקדוש של "רוחות הפא" אל תוך מערות האש הבוערות, ובכך - דוקאט נאטם בתוך המערות, עם "רוחות הפא", לנצח[22][23].

ציר זמן חלופי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונה השנייה של מסע בין כוכבים: פיקארד מוצג ציר זמן חלופי בו גנרל ז'אן-לוק פיקארד מהקונפדרציה של כדור הארץ הרג את דוקאט בקרב ביערות אית'יה בתאריך לא ידוע לפני 2401 ולימים הציג לראווה את גולגולתו ופגיונו של דוקאט בחדר המזכרות בביתו[24].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Keith R. A. DeCandido, Demons of Air and Darkness, 134-135
  2. ^ Memory Alpha:AOL chats/Ronald D. Moore
  3. ^ STARTREK.COM : Article
  4. ^ "Emissary, Part I". StarTrek.com. Paramount. נבדק ב-2007-09-11.
  5. ^ "Cardassians". StarTrek.com. Paramount. נבדק ב-2007-09-11.
  6. ^ Erdmann, Terry J. Star Trek: Deep Space Nine Companion, (Pocket Books, 2000) 183.
  7. ^ "The Maquis, Part II". StarTrek.com. Paramount. נבדק ב-2007-09-11.
  8. ^ "Defiant". StarTrek.com. Paramount. נבדק ב-2007-09-11.
  9. ^ Erdmann, 259.
  10. ^ "Indiscretion". StarTrek.com. Paramount. נבדק ב-2007-09-11.
  11. ^ "Return to Grace". StarTrek.com. Paramount. נבדק ב-2007-09-11.
  12. ^ "Apocalypse Rising". StarTrek.com. Paramount. נבדק ב-2007-09-11.
  13. ^ STARTREK.COM : Detail
  14. ^ STARTREK.COM : Detail
  15. ^ STARTREK.COM : Detail
  16. ^ STARTREK.COM : Detail
  17. ^ STARTREK.COM : Detail
  18. ^ STARTREK.COM : Detail
  19. ^ STARTREK.COM : Detail
  20. ^ STARTREK.COM : Episode
  21. ^ STARTREK.COM : Episode
  22. ^ STARTREK.COM : Episode
  23. ^ STARTREK.COM : Episode
  24. ^ מסע בין כוכבים: פיקארד עונה 2, פרק 2. ניתן לראות תמונות של הגולגולת וגולגולות נוספות בפוסט מתאריך 15 במרץ 2022 באינסטגרם של המעצב האמנותי של הסדרה דייב בלאס.