דובי (גמדון בית)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף דובי (גמדון))
דוֹבִּי
Dobby
שם ספר
שם סרט
יוצרים ג'יי קיי רולינג
דיבוב טובי ג'ונס
דיבוב בשפה העברית שמעון כהן
מידע
גזע גמדון בית
מין זכר
מקום מגורים
תאריך פטירה -1998
מקום פטירה בקתת הצדפים של ביל ופלר
סיבת המוות סכין קסומה שנזרקה עליו על ידי בלטריקס לייסטריינג'
דמויות קשורות
חברים הארי פוטר וחבריו
אויבים משפחת מאלפוי, אוכלי המוות בהנהגת לורד וולדמורט
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דוֹבִּיאנגלית: Dobby) הוא דמות בדיונית המופיעה בסדרת הפנטזיה "הארי פוטר" מאת ג'יי קיי רולינג. דובי הוא גמדון בית שמתואר כבעל עיניים גדולות כמו כדורי טניס ואף חד כמו עיפרון. עד לסוף הספר "הארי פוטר וחדר הסודות" דובי היה משרתם של משפחת מאלפוי שהיו אוכלי מוות והתנהגו אליו באכזריות. לאחר שחרורו מידי המאלפויים, היה מובטל לזמן מה, אך לאחר כשנה התחיל לעבוד במטבחי הוגוורטס תמורת משכורת ותנאי עבודה הוגנים.

בספר השביעי דובי נשלח להציל את הארי פוטר וחבריו מאחוזת מאלפוי בהוראתו של אברפורת' דמבלדור. במהלך החילוץ דובי נפצע אנושות בפגיעה בחזה אשר נגרמה מסכינה של בלטריקס לסטריינג', אך בכל זאת הצליח להוציא מהאחוזה את הארי פוטר והשאר אל בקתת הצדפים ושם קרס ומת. הארי חפר את קברו של דובי ללא קסם כאות הערכה אליו. דובי נקבר בגינה של בקתת הצדפים והארי חרט על המצבה: "כאן נח דובי, גמדון חופשי" ("Here lies Dobby, a free elf").

בסדרת הסרטים המבוססת על הספרים תפקידו של דובי קטן יותר והוא מופיע רק בסרט השני ובסרט האחרון.

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחת מאלפוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלידתו דובי היה גמדון בית של משפחת מאלפוי ושירת את לוציוס מאלפוי, אשתו נרקיסה ובנם היחיד דראקו. בני משפחת מאלפוי התייחסו לדובי באכזריות וברשעות, ולעיתים קרובות הזכירו לו לבצע על עצמו עונשים, כגון טריקת דלתות על אצבעותיו, שריפתן וכדומה כשהוא פישל או לא ציית. חייו אצל המאלפויים היו קשים ובעליו התעללו בו לעיתים קרובות. דובי קיבל איומים על חייו פעמים רבות בתקופת שירותו ממשפחת מאלפוי ובפגישתו הראשונה עם הארי פוטר אף אמר שהוא רגיל לאיומי מוות והוא מקבל אותם "חמש פעמים ביום" כלשונו. אף על פי שדובי היה מחויב לעשות כל מה שאדוניו אמרו לו הוא ידע שדרכם שגויה והעריץ את הארי פוטר וה"טובים".

הארי פוטר וחדר הסודות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דובי בבית הדרסלים (הסרט השני)
ערך מורחב – הארי פוטר וחדר הסודות

דובי שמע את אדוניו מדברים על התוכנית לפתיחתו המחודשת של חדר הסודות, ככל הנראה, משום שהמאלפויים ראו בדובי עבד חסר חשיבות והאמינו שגמדוני בית אינם מסוגלים למרוד באדוניהם, לא נזהרו והוא שמע אותם. דובי הלך להזהיר את הארי פוטר מפני חזרה להוגוורטס ונאלץ להעניש את עצמו על ידי הטחת ראשו במנורה.

למרות אזהרתו של דובי, הארי סירב לוותר על החזרה להוגוורטס. בשביל להכריח את הארי להישאר בבית הדרסלים, דובי השתמש בקסם כדי להרחיף עוגה ולהפילה על הרצפה בזמן פגישה עסקית שנערכה בבית וברח. משום שמשרד הקסמים חשבו שהארי הוא זה שביצע את הקסם שלחו לו מכתב אזהרה על כך שביצע קסם בנוכחות מוגלגים והזהירו שאם המקרה יחזור על עצמו יסולק מהוגוורטס. לאחר שהדרסלים קראו את המכתב, הם הבינו שהארי אינו רשאי לבצע קסמים, הם הפסיקו לפחד ממנו וכלאו אותו בחדרו וכך בעצם דובי השיג את מבוקשו למנוע מהארי ללכת להוגוורטס ובכך להגן על הארי פוטר מפני פתיחתו של חדר הסודות. אולם רון, פרד וג'ורג' ויזלי הגיעו במכונית מעופפת קסומה השייכת לאביהם ושחררו אותו.

דובי לא ויתר וביום תחילת הלימודים, אטם בקסם את השער לרציף תשע ושלושה רבעים, ומנע מהארי ורון להגיע לרכבת להוגוורטס. אך גם ניסיון זה נכשל, שכן השניים השתמשו שוב במכונית המעופפת כדי להגיע להוגוורטס עצמאית.

דובי עדיין לא ויתר וניסה לגרום לכך שלא תהיה ברירה להארי אלא לחזור הביתה. דובי כישף מרביצן כך שירדוף אחרי הארי וינסה להפילו במהלך משחק קווידיץ' בתקווה להחזירו לדרך פריווט פצוע, אך חי. התוכנית הצליחה והארי נפל מהמטאטא, שבר את היד והמטאטא נהרס לחלוטין. אחד ממורי בית הספר, גילדרוי לוקהארט, ניסה לאחות את השברים אך במקום זאת, העלים לחלוטין את כל עצמותיו של הארי. למרות זאת, אחות בית הספר, מאדאם פומפרי נתנה להארי שיקוי שיעזור להצמיח מחדש את עצמותיו; אך הארי נאלץ להישאר במרפאה למשך הלילה. בזמן שהארי ששהה במרפאה, הופיע דובי והודה במעשיו, אך אמר שהכל היה אך ורק לטובתו של הארי ושמסוכן לו מדי בהוגוורטס. הארי התרגז ואיים לחנוק את דובי. תוך כדי שיחתם דובי חשף בטעות כי חדר הסודות נפתח בעבר. הארי דרש לדעת מי פתח אותו אך דובי סירב להגיד והתעתק משם כששמע קולות מתקרבים.

בסוף שנת הלימודים, לאחר שהארי ניצח את זכרונו של טום רידל והמית את הבסיליסק בחדר הסודות. הארי נפגש עם דובי פעם נוספת כשלוציוס מאלפוי בא להוגוורטס בליוויו. הארי הכניס את גרבו לתוך היומן של טום רידל ומסר אותו ללוציוס כדי להוכיח לו שזהו אותו יומן אשר הגניב לקדירתה של ג'יני ויזלי. אדון מאלפוי התרגז והשליך את היומן ודובי לקח את הגרב ויצא לחופשי[א].

כשלוציוס הבין שדובי שוחרר, הוא ניסה לתקוף את הארי כנקמה, אך דובי הגן על הארי והעיף את לוציוס לאחור והפילו במדרגות. בקשתו היחידה של הארי בתמורה להענקת חופש לדובי הייתה שדובי לעולם לא ינסה להציל את חייו שוב, כי כל ניסיונותיו של דובי, למרות כל כוונותיו הטובות נגמרו באסון.

הארי פוטר וגביע האש[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הארי פוטר וגביע האש

לאחר שהפך דובי לגמדון בית חופשי, הוא ניסה למצוא עבודה אך מכיוון שהתעקש לקבל תשלום, דבר שהיה נדיר בקרב גמדוני הבית אף אחד לא הסכים להעסיקו. לאחר כשנה של חיפושים, הוא נשכר על ידי אלבוס דמבלדור והחל לעבוד במטבחי הוגוורטס עבור אונייה[ב] אחת לשבוע ויום חופש אחד בחודש. בתחילה הרמיוני גריינג'ר התמרמרה על סכום השכר, אך דובי הסביר לה כי הוא היה זה שביקש סכום זה, שכן דמבלדור הציע עשר אוניות לשבוע וחופש בסופי שבוע. התמרמרותה של הרמיוני נבעה מכך שרק זמן קצר לפני הפגישה הרמיוני הקימה את הארגון בשם אלרג"ה (ר"ת: "האגודה למען רווחת גמדוני הבית").

כאשר וינקי, גמדונת הבית של ברטי קראוץ' הבן, קיבלה בגדים ושוחרר משירותה, היא לא קיבלה זאת כפרס, כפי שעשה דובי, אלא כעונש וכישלון מביש כמו רוב גמדוני הבית. היא התחילה לעבוד גם כן בהוגוורטס, אך נהפכה לשתיינית כבדה של בירצפת, ודובי טיפל בה. למשך תקופה מסוימת היה דובי גמדון הבית היחיד בהוגוורטס שניקה את מגדל גריפינדור, משום שהרמיוני השאירה והסתירה בכוונה כובעי צמר וגרביים עם אשפה בכוונה לשחרר אותם. גמדוני הבית בהוגוורטס סירבו לנקות את המועדון, מכיוון שהם ראו את הבגדים המוסתרים כעלבון. אך דובי שמח על כך, כיוון שזה נתן לו אפשרות לראות את הארי פוטר ואת חבריו.

במהלך המשימה השנייה של טורניר הקוסמים המשולש, ברטי קראוץ' הבן בתחפושת אלאסטור מודי הוליך את דובי שולל, וגרם לדובי לגנוב אצות זימיזים ממחסנו של סוורוס סנייפ כדי לתת אותה להארי פוטר. אצת הזימיזים איפשרה להארי לנשום מתחת למים ולהוציא את רון וויזלי וגבריאלה דלאקור מהאגם.

הארי פוטר ומסדר עוף החול[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הארי פוטר ומסדר עוף החול

בזמן הספר החמישי, כאשר דולורס אמברידג' אסרה על קיום מועדונים בהוגוורטס, הארי פוטר שאל את דובי אם הוא יודע על מקום סודי בו יוכלו לקיים את פגישות צבא דמבלדור. דובי סיפר להארי על חדר הנחיצות וכיצד להיכנס אליו. הוא ידע על החדר הסודי הזה, זאת מכיוון שהוא השתמש בו לעיתים קרובות כדי להסתיר את וינקי אחרי שהשתכרה מבירצפת. הארי פוטר עשה שימוש בהצלחה בחדר וכך הצליח לקיים את פגישות צבא דמבלדור.

כשמריאטה אדג'קום חשפה את קיומו ומיקומו של הארגון צבא דמבלדור לאמברידג', דובי הזהיר מיד את הארי כי פלוגת הפיקוח עומדת לבוא, למרות שלגמדוני הבית נאסר לספר לאף אחד, אך הוא אמר להארי כיוון שהיה נאמן להארי פוטר יותר מאשר לאמברידג' או להוגוורטס. כששמע, הארי הורה לדובי שלא להעניש את עצמו על שלא ציית לפקודה ישירה מאמברידג'. בזכות אזהרתו של דובי, רוב חברי צבא דמבלדור, הצליחו לברוח אך הארי נתפס.

הארי פוטר והנסיך חצוי-הדם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הארי פוטר והנסיך חצוי-הדם

בהוראתו של הארי, דובי, יחד עם קריצ'ר, לשעבר גמדון הבית של משפחת בלק שהיה שייך כעת להארי, ריגלו אחר דראקו מאלפוי ובזכותם נודע להארי שדראקו משתמש בחדר הנחיצות.

הארי פוטר ואוצרות המוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הארי פוטר ואוצרות המוות

במהלך עלילת הספר השביעי, הארי, רון, הרמיוני, דין תומאס וגריפהוק הגובלין נתפסו על ידי קבוצת חטפנים בראשות פנריר גרייבק והועברו לאחוזת מאלפוי. שם, בלטריקס לסטריינג' ראתה שחרב גריפינדור, אשר הייתה אמורה להיות בכספתה באותה-העת, נמצאת איתם. בלטריקס עינתה את הרמיוני במטרה שתספר לה איך החרב הגיעה לידיהם. בינתיים, לוציוס מאלפוי כלא את האחרים במרתף הנעול, שם הם נתקלו בלונה לאבגוד ובגאריק אוליבנדר, יצרן השרביטים שהוחזקו גם הם במרתף.

כשהוא נואש כששמע את קריאות הכאב של הרמיוני מלמעלה, הארי התעסק עם שבר המראה הדו-כיווני שסיריוס נתן לו לפני שנים וראה עין כחולה מביטה אליו. הארי התחנן לעזרתו של בעל העין (שהתברר לבסוף כאברפורת' דמבלדור) ותוך זמן קצר דובי, שנשלח על ידי אברפורת', התעתק למרתף. הארי הורה לו לקחת תחילה את לונה לאבגוד, דין תומאס ומר אוליבנדר מהמרתף, ואז לחזור ודובי הביא את השלושה לבקתת הצדפים. לוציוס מאלפוי ששמע את רעש ההתעתקות של דובי, שלח את פיטר פטיגרו לבדוק מה קורה במרתף. הארי ורון ארבו לפטיגרו משני צדדי הדלת וכשנכנס, הצליחו להשתלט עליו.

בהיותם משחוררים, הארי ורון רצו ללמעלה כדי לחלץ את הרמיוני וגריפהוק, אך נאלצו להיכנע כאשר בלטריקס המנוטרלת משרביט איימה לחתוך את גרונה של הרמיוני בסכין כסף. באותו הזמן דובי חזר והתעתק על נברשת שהייתה ממוקמת מעל לראשה של בלטריקס והפיל עליה את הנברשת, כתוצאה מהנפילה בלטריקס איבדה את הכרתה. הארי חטף את השרביטים מדראקו מאלפוי והשתמש בכישוף משתק על גרייבק, בינתיים רון תפס את הרמיוני והם התעתקו מהאחוזה אל הבקתה.

תוך כדי שהארי התעתק, זרקה בלטריקס שהתעוררה באותה העת לעברו את סכין הכסף שלה לכיוונם בתסכול. כשהגיעו לבקתת הצדפים, גילה הארי שהסכין פגע בדובי והוא נפצע אנושות בגלל הסכין שבצבצה מחזהו של הגמדון. דובי נפטר כעבור מספר רגעים בזרועותיו של הארי, כשחיוך שליו על פניו, ומילותיו האחרונות היו שמו של הארי.

לאחר מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארי, מתאבל על מותו, החליט לחפור את קברו של דובי ביד מבלי להשתמש בקסם כדי לכבד את זכרו. רון וויזלי ודין תומאס הצטרפו להארי ועמלו איתו בחפירת הקבר בגינת הבקתה. הם הניחו את גופתו של דובי בקבר ונתנו לו גרביים, נעליים וכובע, כסמל לחופשיות. כשהיא עומדת מעל דובי, עצמה לונה לאבגוד בעדינות את עיניו והודתה לו על שהציל אותה ואת האחרים. ביל וויזלי מילא את הקבר, בעוד הארי השתמש בשרביטו הקודם של דראקו וחרט באמצעות קסם את המילים "כאן נח דובי, גמדון חופשי." על אבן המצבה שהניח על הקבר.

גריפהוק שהושפע באופן חיובי מהפגנת הענווה והאהבה לגמדון בית, החליט סייע לו להארי בהשבת ההורקרוקס מבנק הקוסמים גרינגוטס. מותו גם עזר לסגור את מוחו של הארי מוולדמורט והעניק לו שליטה רבה יותר בהלטת ההכרה.

מראה חיצוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

דובי היה גמדון בית, נמוך בהרבה מבני האדם וגובהו היה כ-1.06 מטר בלבד. היו לו עיניים ירוקות גדולות כמו כדורי טניס, אף דמוי עיפרון ואוזניים מחודדות וארוכות כמו עטלף. לפני ששוחרר לחופשי, הוא לבש ציפית כרית כבגד. מאוחר יותר בהוגוורטס הוא לבש מגוון לא תואם של כובעים, מכנסיים קצרים וגרביים.

גרביים הפכו לפריט הלבוש האהוב עליו, כיוון שראה בהם סמל לשחרור לאחר ששוחרר על ידי הגרב של הארי. הוא העדיף גרביים צבעוניות ולא תואמות. כשהרמיוני גריינג'ר החלה להסתיר בגדים שהכינה בחדר המועדון של גריפינדור בניסיון לשחרר את הגמדונים של הוגוורטס, דובי שמר על הבגדים והחל ללבוש אותם, שכן גמדוני הבית האחרים סירבו לאחר מכן לנקות את מגדל גריפינדור.

אישיות ותכונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דובי היה גמדון בית אמיץ ונאמן, אשר היה מוכן להכניס את עצמו למצבים מסוכנים כאשר ידע שזה הדבר הנכון והכרחי לעשות. הוא היה נאמן גם לחברים המעטים שהיו לו, וראה בעצמו כגמדון בית טוב, אם כי היה נראה שגמדוני הבית אחרים מוצאים נכונה לפרש את רצונותיו והכרזותיו להיות גמדון בית חופשי כמבישות. למרות זאת, הוא עדיין היה עובד קשה. כשיצא לעבוד בהוגוורטס הוא סירב להצעת השכר המקורית של דמבלדור, עשר אוניות בשבוע וסופי שבוע כחופש, ובמקום זאת בחר בשכרו כאונייה אחת בשבוע ויום חופש אחד לחודש. הוא הסביר להארי, רון והרמיוני שהוא אוהב מאוד את החופש, אבל הוא יותר אוהב לעבוד. דובי החשיב את הארי כחברו הטוב ביותר.

בגלל נאמנותו לחבריו, דובי ניסה כל שביכולתו להציל אותם אם היו בסכנה, גם אם תהליך ההצלה יפגע בהם (תכונה זו הובילה את הארי לבקש מדובי שלעולם לא ינסה להציל אותו שוב לאחר ששחרר אותו לחופשי).

תכונה אחת הבולטת ביותר הייתה יכולתו לפגוע בעצמו בכל פעם שהאמין שעשה דבר שגוי או לא בסדר, בדרך כלל, כדי להענישו, השתמש במשהו כדי להכות בראשו או הרחיק לכת עד כדי גיהוץ ידיו. ברור שהיה לדובי מצפון חזק והעניש את עצמו גם כאשר עשה דברים "לא נכונים" שגמדוני הבית אינם צריכים לעשות, גם אם הם היו מהסיבות הנכונות, כגון אזהרתו של הארי פוטר.

המתנה האהובה על דובי הייתה גרביים, ככל הנראה משום שהוא שוחרר משעבודו ממשפחת מאלפוי באמצעות גרב. הוא היה מתבלבל כשהיה מקבל שניים מאותו הסגנון שכן העדיף שיהיו שני גרביים לא תואמים בצבעים עזים או בדוגמאות, ולעיתים קרובות היה גם נותן גרביים כמתנות.

מבחינה לשונית, דובי התייחס לעצמו בגוף שלישי כשאר גמדוני הבית ונטה לערבב את צמידות הפועל שלו. דובי גם כינה את רון כ"וויזי" (כינוי שנבע משם משפחתו של רון - וויזלי) של הארי.

דובי היה מסור להארי לאחר ששחרר אותו, ואף עזר לו בכמה הזדמנויות, בסופו של דבר במחיר חייו. הוא גם ניסה לעזור לווינקי לאחר שפוטרה על ידי אדון קראוץ', כשהביא אותה לעבודה גם בהוגוורטס, ושמר עליה בכל פעם שהשתכרה מבירצפת.

יכולות קסם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • התעתקות: מכיוון היותו גמדון בית, הצליח דובי להתעתק לכל מקום שרצה, אפילו למקומות שאסרו בדרך כלל התעתקות לתוכם, כמו הוגוורטס ואחוזת מאלפוי.
  • הרחפה: דובי הציג יכולת להרחיף עוגה (בדומה ללחש וינגרדיום לביוסה) כשניסה למנוע מהארי לחזור להוגוורטס. משרד הקסמים כינה זאת קסם הרחף, והאמין בטעות שהארי הוא זה שהטיל את הקסם.
  • הנפשת חפצים: דובי הפגין גם כן כישרון להתעסקות בחפצים קסומים, יכולת זו הוצגה לראשונה כשהוא התעסק עם המרביצן והכריח אותו לרדוף אחרי הארי בתקווה שאם זה יזיק לו מספיק, הוא יישלח הביתה. כמו כן, הוא התעסק עם המחסום המוביל לרציף תשע ושלושה רבעים.
  • פיצוץ: בהקלקה על אצבעותיו, דובי יכול היה לגרום לפיצוץ הלם על יצורים אחרים או קוסמים ומכשפות ולהעיפם. הוא ביצע יכולת זו בסוף הספר השני, לאחר ששוחרר, כאשר הוא הילם בקסם את אדונו לשעבר לוציוס מאלפוי כהגנה על הארי פוטר, והעיף אותו במורד המדרגות.
  • פירוק משרביט: דובי הציג את היכולת לפרק מנשק מכשפים ומכשפות בשרביטיו באצבעותיו, כגון הלחש "אקספליארמוס" של הקוסמים.
  • יכולת כוללת: בסך הכל, לדובי הייתה מיומנות קסם חזקה מאוד. למרות שבדרך כלל מתייחסים לגמדוני הבית כאל עבדים, יש להם קסם חזק מאוד, אולי אפילו מעבר לזה של קוסמים ומכשפות. גמדי הבית אינם זקוקים להחזקת שרביט כדי להטיל קסמים או לבצע פעולות קסומות, כפי שעושים רוב הקוסמים והמכשפות. בנוסף, ההגבלות החלות על הופעתם של קוסמים וקוסמות באזורים מסוימים, אינן חלות על גמדוני הבית, כך שבמובן זה, יש להם כוח גדול בהרבה מזה של הקוסמים. דובי היה יכול לפרק אדם מנשק באצבעותיו שלו, לגרום לפיצוצים ולהשבית את היריבים, ולבצע ביעילות רבה קסמים כמו קוסמים.

רכוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהיותו גמדון בית, דובי החשיב את רכושו ביותר, אף יותר מן האדם הממוצע, אך עם זאת, למעט כמה פרטי לבוש שוליים, לדובי היו שני פריטי רכוש, אשר אותם החשיב הכי הרבה:

  • הגרב של הארי פוטר: גרב זו הייתה שייכת להארי פוטר וניתנה לדובי על ידי לוציוס מאלפוי, אדונו. הארי הוליך שולל את לוציוס כשהציג בפניו את יומנו של טום רידל, לאחר שדחף את גרב לתוך יומנו. כשלוציוס הוציא את הגרב מהיומן, הוא זרק את פיסת הבגד הקטנה והחסרת חשיבות הזו ודובי תפס אותה, פעולה לא מכוונת זו מצידו של לוציוס מאלפוי הוציאה אותו לחופשי. דובי שמר על הגרב עד יום מותו.
  • גרבו השנייה של הארי פוטר: גרב נוספת של הארי שימשה להחזקת המלשינוסקופ שלו וניתנה מאוחר יותר לדובי.

עם פריטים אלו, לדובי היו עוד כמה פרטי לבוש שקיבל מחבריו של הארי פוטר, אך היו שוליים:

  • זוג גרביים ישנים בצבע חרדל שקיבל מהארי פוטר במהלך חג המולד 1994.
  • זוג גרביים סגולים של רון וויזלי בחג המולד 1994.
  • צעיפים, גרביים וכובעים רבים מעשה ידי הרמיוני גריינג'ר.

חברויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארי פוטר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין דובי להארי פוטר היו יחסים חזקים מאוד. דובי אהב וכיבד אותו מאוד וראה את הארי כחברו הטוב ביותר. כשהארי פגש לראשונה את דובי, הוא היה מבולבל מעט ממסירות הגמדון לשמור עליו מפני פגיעה, אך עם זאת, מעט מאוחר יותר, הארי זעם כשגילה שדובי מיירט את כל מכתבי חבריו אליו, ודרש ממנו להחזירם תוך שהוא מסרב להבטיח לו שיישאר מחוץ להוגוורטס. במהלך השנה, כשדובי ניסה להוציא לפועל את ניסיונות הפציעה של הארי, הארי איים עליו איומים, אף על פי שבפועל מעולם לא בוצעו. לקראת סוף שנת הלימודים 1992–1993, הארי שחרר את דובי מעבדות אצל משפחת מאלפוי. לוציוס כעס והתכוון לתקוף את הארי אך דובי הגן עליו באמצעות כישוף הלם. ייתכן שדובי הבין שהוא מזלזל בהארי פוטר, כשהארי הצליח לעצור את מזימתו של לוציוס ולשרוד את חדר הסודות.

דובי מונה לעבוד במטבח של טירת הוגוורטס בשירותו של מנהל בית הספר אלבוס דמבלדור, אם כי גם כגמדון בית חופשי, נאמנותו תמיד הייתה בראש להארי. שנת 1994, דובי סיפק להארי צמח אשר עזר לו לנצח במשימה השנייה של טורניר הקוסמים.

בשנת 1995 סיפר דובי להארי על חדר הנחיצות וכיצד להיכנס. הארי וחבריו השתמשו בחדר כמקום לפגישות ולאימונים של צבא דמבלדור. כאשר מריאטה אדג'קומב בגדה בצבא דמבלדור בפני פרופסור אמברידג ', דובי הזהיר מיד את הארי כי חוליית הפלוגת הפיקוח הולכת לתקוף, למרות שאסור היה לגמדוני הבית לספר לאף אחד, כיוון שהיה נאמן יותר להארי פוטר מאשר לאמברידג' או להוגוורטס. כששמע, הארי הורה לדובי שלא להעניש את עצמו על כך שלא ציית לפקודה ישירה מאמברידג'.

משפחת מאלפוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

דובי היה גמדון הבית של משפחת מאלפוי. ואדוני היו לוציוס, נרקיסה ודראקו מאלפוי. אדוניו התייחסו לדובי באכזריות והיו סדיסטים כלפיו. לעיתים קרובות היה עליו להעניש את עצמו ולקבל איומי מוות מספר פעמים ביום. דובי חשש מהם, אך עשה את כל מה שהם הורו לו. בשנת 1993, הארי פוטר שחרר את דובי בכך שהוא הוליך שולל את לוציוס שנתן לדובי גרב. לוציוס כעס וניסה לתקוף את הארי, אך דובי הדף אותו במדרגות ואמר לו בכוח לעזוב. הפעם האחרונה שלוציוס ראה את דובי הייתה בשנת 1998, כשדובי הגיע לאחוזת מאלפוי כדי לחלץ את הארי פוטר וחבריו.

רון ויזלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

דובי פגש לראשונה את רון ויזלי בשנת 1994 במטבחי הוגוורטס, שם עבד. כשדובי שוחח עם הארי ורון על חייו כגמדון חופשי, רון התחיל לחבב את דובי, והציע לו סוודר חום שאמו הכינה. כאשר רון שימש כ"בן ערובה" לטורניר הקוסמים, דובי שנודע לו על המשימה השנייה מידי ברטי קראוץ' בתחפושת "מודי עין הזעם", חשש שהארי יאבד את ה"וויזי" (שמו של רון בפי דובי). רון ודובי נפגשו שוב שנתיים לאחר מכן, בשנת 1997, כאשר הארי ורון היו באגף בית החולים; הארי רצה שדובי ירגל אחר דראקו מאלפוי מכיוון שהוא האמין שהוא אוכל מוות. עם זאת, רון התנגד. בשנת 1998 כשדובי מת במהלך ניסיון ההצלה, רון הודה לו על שהציל את חייו. הוא העניק לדובי נעליים והגרביים על מנת שיקברו עימו, סמל לחופשיותו.

נראה שמותו של דובי הוא זה שגרם להכרתו של רון בחייהם העגומים של גמדוני הבית, שכן במהלך קרב הוגוורטס, הציע רון לפנות את גמדוני הבית ממטבחי הוגוורטס במהלך הקרב על מנת שלא ייפגעו.

הרמיוני גריינג'ר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרמיוני גריינג'ר גם פגשה את דובי לראשונה במטבחי הוגוורטס, שם עבד. נראה שהרמיוני חיבבה את דובי מכיוון שאהבה את החופש שלו ומכיוון שרצתה לשחרר את גמדוני הבית האחרים. במהלך השנה החמישית שלה בהוגוורטס, הרמיוני בילתה את רוב זמנה בהכנת בגדים והסתרתם במקומות רבים במגדל הגריפינדור המשותף. עם זאת, גמדוני הבית הפסיקו לנקות את המקומות האלו ברגע שמצאו את הבגדים הראשונים, כיוון שראו בהם סימן להשפלה ובושה. לפיכך, דובי ניקה את מגדל גריפינדור בעצמו, לוקח ולובש את כל הבגדים שסרגה הרמיוני.

דובי והרמיוני לא נפגשו שוב עד 1997, אז הארי שלח את דובי לרגל אחר דראקו מאלפוי. כאשר דובי הגיע לאחוזת מאלפוי כדי לחלץ אותם, הרמיוני עונתה על ידי בלטריקס לסטריינג'. לאחר מכן מת.

ווינקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

דובי הכיר לראשונה את ווינקי, גמדונת בית, בשנת 1994. מוקדם יותר באותה שנה, טעה הארי לחשוב שוינקי הייתה דובי בגביע העולם בקווידיץ'. ווינקי אמרה להארי שהיא מכירה גם כן דובי, הם כנראה היו חברים לפני שנת 1994 למרות שמערכת היחסים שלהם הוצגה לראשונה באותה שנה. סביר להניח שהם נפגשו בחברת אדוניהם, מכיוון שאדונה של וינקי, ברטי קראוץ', היה בכיר במשרד, ואדוניו לשעבר של דובי, משפחת מאלפוי, היו גם כן אנשים מקושרים ובעלי השפעה במשרד הקסמים.

בניגוד לדובי, שאהב את החופש שלו, וינקי הייתה בדיכאון וחשבה שהיא חסרת תועלת. כשדובי הביע את דעתו שחייו כגמדון חופשי טובים יותר מאשר כמשרת, הוא גרם לה להאמין שהיא "גמדון בית רע". לכן, דובי ניסה לשווא לשכנע אותה שהיא יכולה לחיות בלי לשרת את משפחת קראוץ' בכך שהוא מצאה לשניהם משרות בהוגוורטס. ידוע שווינקי הצליחה בסופו של דבר להתגבר על העובדה שהיא פוטרה, אם כי דובי נפטר אז.

קריצ'ר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ככל הנראה דובי פגש את קריצ'ר, גמדון בית אחר, בסוף שנת 1996 כאשר הארי שלח את קריצ'ר לעבוד במטבחים של הוגוורטס. שני גמדוני הבית סלדו אחד מן השני, קריצ'ר סלד מהארי כיוון שהיה חבר של ילידי מוגלגים רבים ו"בוגדי דם" וכיוון שהארי התייחס לקריצ'ר בקרירות.

במהלך השנים שני גמדוני הבית היו עוינים זה לזה ביחסיהם ואף הרביצו זה לזה, כשהנושא שחזר על עצמו היה אהבתו של דובי אל הארי פוטר אל מול סלידתו של קריצ'ר.

גמדוני-בית בהוגוורטס[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שהחל את עבודתו במטבחי הוגוורטס, שנה לאחר ששוחרר על ידי הארי פוטר. דובי אהב את חייו כגמדון חופשי, דבר שאר גמדוני הבית שעבדו במטבחים סלדו ממנו. הם האמינו שדובי היה משוגע והיה הבדל גדול בין האידאולוגיה שלהם לזו של דובי, לפיכך, לא היה לו קשר טוב עם עמיתיו לעבודה, מכיוון שהם האמינו כי לגמדוני הבית אין חיי פרטיים ועליהם לעבוד ולשרת את אדוניהם. עם זאת, ייתכן ודעתם לגבי דובי השתנתה במהלך שנותיהם המאוחרות יותר בהוגוורטס. במהלך קרב הוגוורטס כל גמדוני הבית, עם קריצ'ר כמנהיגם, לחמו כנגד אוכלי המוות, מבלי שאיש הורה להם לעשות זאת. זה מצביע על כך שלמדו שגמדון בית יכול להיות בעל דעה ורצון פרטיים, וכי יש להם זכויות כמו בני האדם. דובי נהרג עד אז.

אלבוס דמבלדור[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבוס דמבלדור, מנהל בית הספר להוגוורטס לכישוף ולקוסמות, נחשב על ידי רבים (כולל דובי) לקוסם הגדול בכל הזמנים. דובי העריץ מאז ומתמיד את דמבלדור, כי היה אדיב לכולם, אפילו לגמדוני הבית ובשל התנגדותו ללורד וולדמורט. דמבלדור הכיר את דובי בשנת 1993, כששירת עדיין את משפחת מאלפוי. ב-1994 ביקש דובי מדמבלדור לעבוד במטבחי הוגוורטס והמנהל נתן לו את התפקיד והציע שכר גבוה בהרבה מכפי שדובי ציפה וזכה לכבוד גמדון הבית. הוא גם איפשר לדובי לקרוא לו כרצונו. דובי אהב מאוד את דמבלדור וידע שלעולם לא יעליב אותו, אך נדהם ממתנת חופש הביטוי של דמבלדור. דמבלדור נרצח בשנת 1997; לא ידוע כיצד דובי הגיב או האם השתתף בהלווייתו, אך ככל הנראה נסער מאוד ממותו.

אברפורת' דמבלדור[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך עבודתו בהוגוורטס התיידד דובי עם אברפורת' דמבלדור, ובילה זמן רב בביתו של אברפורת' בהוגסמיד, כשהוא מגיע לבית הספר וממנו דרך מנהרה סודית. מכיוון שאברפורת' היה אדם זקן ונרגן, לא היה לו קשר טוב עם אנשים רבים. עם זאת, דובי הציע ידידות ומישהו לדבר עימו. אברפורת' עצמו הצהיר שהוא אוהב את דובי. בשנת 1998 הארי פוטר וחבריו נלכדו בידי חוטפים ונכלאו במרתף אחוזת מאלפוי. הארי ביקש עזרה תוך שהוא מסתכל במראה דו כיוונית; לאברפורת' היה את צידה השני של המראה, והוא שלח את דובי לחלצם; גמדון הבית עשה זאת, וקבע כי "הוא תמיד יהיה שם בשביל הארי פוטר", אך נהרג על ידי בלטריקס לרסטריינג '. לאחר מכן, אברפורת' אמר להארי, רון והרמיוני שהוא מצטער, מכיוון שהוא אוהב את דובי.

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי מילון אוקספורד, "דובי" (Dobby) היא מילה אנגלית ישנה עבור שדון או גמדון, המיטיב לבצע משימות ביתיות בחשאי בלילה, כמו הגמדים בסיפורי "הסנדלר והגמדים". עם זאת, כשם שגמדים אלה נעלמו כאשר הסנדלר עשה להם נעליים, כך נאמר שגמדוני הבית "נעלמים" כאשר מציעים להם בגדים. מילה נרדפת לדובי היא: "בראוני" (Brownie), (להבדיל מחומיות - "Chocolate Brownies"). דובי הוא גם חלק מכני קטן בנול המאפשר לאורג לייצר תבניות גאומטריות קטנות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דובי בוויקישיתוף

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כאשר גמדוני בית מקבלים בגד מהבעלים שלהם הם משתחררים
  2. ^ אונייה היא המטבעי המשמש כהילוך החוקי בעולם הקוסמים, לצד חרמש וגוז.