היל ואלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
היל ואלי
Hill Valley
כיכר בית המשפט - סט הצילומים של בניין בית המשפט של העיירה הבדיונית היל ואלי, הבנוי באולפני יוניברסל
כיכר בית המשפט - סט הצילומים של בניין בית המשפט של העיירה הבדיונית היל ואלי, הבנוי באולפני יוניברסל
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מדינה קליפורניהקליפורניה קליפורניה
ראש העיר גולדי וילסון
שפה רשמית אנגלית
תאריך ייסוד 1865
אזור זמן UTC -8

היל ואליאנגלית: Hill Valley) היא עיירה בדיונית בקליפורניה, ארצות הברית, בה מתרחשות עלילות סדרת סרטי הקולנוע של טרילוגיית "בחזרה לעתיד", כמו גם סדרת הספין אוף המונפשת באותו השם. בטרילוגיה, היל ואלי מוצגת בארבע תקופות זמן שונות (1885, 1955, 1985, 2015), כמו גם בשנת 1985 אלטרנטיבית-דיסטופית.

השם "היל ואלי" (מילולית: "עמק הגבעה") הוא, למעשה, סוג של הלצה, בהיותו אוקסימורון. עם זאת, באחת מטיוטות התסריט המוקדמות של "בחזרה לעתיד 2" צוין כי היל ואלי נקראת על שם מייסדה, ויליאם "ביל" היל ("עמק היל").

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקראת צילומי הסרט "בחזרה לעתיד", המפיקים שקלו לצלם את הסצנות המרחשות בכיכר העיר בעיר האמיתית פאלומה, שבמחוז סונומה, קליפורניה, אך מהר מאוד הבינו שזה יהיה יקר מדי ולא מעשי לשנות מקום אמיתי שיתאים לתקופות זמן שונות.[1] במקום זאת, הם צילמו במגרש שבאולפני יוניברסל, שם הייתה להם שליטה רבה יותר.[2] אתר הצילומים המרכזי, הידוע בשם כיכר בית המשפט, כבר היה קיים ושימש בעבר לצילומי סרטים רבים ותוכניות טלוויזיה. דוגמה בולטת היא הפרק הראשון של סדרת המדע הבדיוני "אזור הדמדומים", בשם "איפה כולם?" משנת 1959.‏[3] ניתן למצוא את בית המשפט של היל ואלי גם בסרטי הקולנוע ברוס הגדול מכולם, גרמלינס, Bye Bye Birdie, וסניקרס; בוידאו קליפ של השיר "?‏Why Don't You Get a Job" של להקת אופספרינג; ובפרקים של סדרות הטלוויזיה "Major Dad" ו-"באפי ציידת הערפדים". מגדל השעון עצמו, לעומת זאת, היה תוספת לבניין בית המשפט הקיים, הניתן להסרה, אחת מהדרכים הרבות שבהן המראה החיצוני של המבנה עבר שינויים במשך השנים, כדי להתאים לצרכים השונים של ההפקות השונות. לפני "בחזרה לעתיד", המגרש זכה לכינוי "כיכר הזמיר" (Mockingbird Square), התייחסות אל סרט הקולנוע משנת 1962 "אל תיגע בזמיר", אולם כיום הוא ידוע בשם "כיכר בית המשפט" (Courthouse Square).

חלק מהמכוניות הרבות המופיעות בסצנות המתרחשות בשנת 2015 בסרט "בחזרה לעתיד 2" הן מכוניות שעברו התאמה אישית לסרט, או מכוניות ייחודיות. הדוגמאות לכך כוללות את דגם Probe של פורד, EV-1 של סאאב, סיטרואן DS‏, באנשי ו-Fiero של פונטיאק וחיפושית של פולקסווגן. כמו כן, נעשה שימוש חוזר במכוניות שכבר הופיעו קודם לכן בסרטי מדע בדיוני אחרים, כגון: המכונית "Star Car" מהסרט " The Last Starfighter" ‏(1984) והמכונית "Spinner" מהסרט "בלייד ראנר" ‏(1982). המכונית של גריף טאנן היא מכונית BMW עם גג נפתח, שעברה התאמות.[4]

צילומי הסצנות של היל ואלי בשנת 1885 הנראות בסרט "בחזרה לעתיד 3" התקיימו בסונורה, קליפורניה. המפיקים הורשו לעשות שימוש בקרקע, ללא כל תשלום, כל עוד הם ישאירו מאחוריהם את כל הבניינים שהקימו. הם הסכימו להשאיר הכל, למעט מגדל השעון. ב-10 באוגוסט 1996, ברק פגע בעיר, והיא נשרפה כליל. כתוצאה מהצתה של מגרשי הצילומים שבאולפני יוניברסל שבהוליווד ב-6 בנובמבר 1990, חלק ניכר מכיכר בית המשפט נהרס, מקום בו נעשה שימוש לצורך צילומי כל תקופות הזמן האחרות. עם זאת, בניין בית המשפט עצמו שרד את השרפה.[5] שרפה נוספת במגרשי האולפנים התרחשה ב-6 בספטמבר 1997, שגם היא גרמה לנזקים בכיכר בית המשפט. בשני המקרים, חזיתות המבנים נבנו מחדש. סט הצילומים שבסונורה לא נבנה מחדש. בנוסף, ב-14 בפברואר 1999 התרחשה שרפה בבית ספר תיכון Whittier שבמחוז לוס אנג'לס, קליפורניה, בו צולמו סצנות שונות (בעיקר סצינות חוץ) עבור הטרילוגיה,[6] ואולם הספורט נהרס כליל. ב-1 ביוני 2008 שרפה נוספת פגעה בכיכר בית המשפט המשופצת, וגרמה נזק למגדל השעון.[7][8]

מקומות אמיתיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתרי צילום אחרים, שהם מקומות אמיתיים, הפכו לאתרי ציון דרך של היל ואלי. בין אתרים אלו, נכללים האתרים הבאים:[6]

היסטוריה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

המידע שלהלן מבוסס על מקומות ואירועים שמוצגים או מוזכרים בסרטי הטרילוגיה:

מיקום גאוגרפי[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי מפה של מסילות הרכבת משנת 1885, המוצגת בסרט "בחזרה לעתיד 3", היל ואלי נמצאת בצפון קליפורניה, בהרי סיירה נבדה.

ראשית ההתיישבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשוני המתיישבים הגיעו אל הקרקע בשנת 1850, והקימו רשמית את העיירה היל ואלי בשנת 1865. בשנת 1880 העיר כבר הייתה מחוברת לסן פרנסיסקו באמצעות רכבת. בנייתו של בניין בית המשפט המחוזי הייתה בעיצומה במהלך שנת 1885, השנה בה התרחשו האירועים המוצגים בסרט "בחזרה לעתיד 3", ביניהם - חנוכת השעון החדש שיוצב על מגדל בניין בית המשפט. בנייתו של הגשר שמעל ואדי שונאש הושלמה בקיץ 1886, ובאותו הזמן לערך שונה שמו ל"ואדי קלייטון", על שם קלרה קלייטון, מורה בבית-הספר שמתה כתוצאה מנפילה אל תוך התהום. עם זאת, בציר הזמן המתוקן, שבו מרטי מק'פליי מציל את חייו של דוק בראון שמציל את חייה של קלרה, שמו של הוואדי משתנה ל"ואדי איסטווד", לזכר דמותו של מרטי מק'פליי.

נקודות ציון בעיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

עסקים משפחתיים רבים עברו מדור לדור בהיל ואלי. כתוצאה מכך, העיר עברה שינויים במשך השנים, אבל עדיין נשארה דומה, בעוד בתי עסק מתעדכנים עם הזמן, אך לעיתים נדירות משתנים. אלמנטים אלו, החוזרים על עצמם, הם תוצאה של בחירה מכוונת מצד היוצרים. מעצב ההפקה של בחזרה לעתיד 2 ריק קרטר מצוטט כאומר כי "העתיד בנוי על ההווה". הבמאי רוברט זמקיס מוסיף כי ההמשכיות שבין התקופות השונות בהיסטוריה של היל ואלי היא דוגמה לביטוי "ככל שהדברים משתנים, כך הם נשארים אותו הדבר".[9]

למרות העקביות הראויה לציון של היל ואלי, עסקים רבים מופיעים ונעלמים עם השנים, ככל שהולך ופוחת הצורך בשירותיהם או שהם הופכים להיות מיושנים. בין בעלי עסקים שכאלו ניתן למנות את הנשק, הנגר, החייט והקברן, שנראים רק בשנת 1885, כמו גם האטליז ובית המרחץ הציבורי.

כיכר העיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון לשנת 1955, כפי שניתן לראות בשני הסרטים הראשונים של הטרילוגיה, האזור שסביב בית המשפט התפתח והפך למרכז העיר של היל ואלי. ממול לבית המשפט יש כיכר-עיר מכוסה בדשא, ומסביבה וברחובות הסמוכים - חנויות ובתי עסק שונים, שני בתי קולנוע ובתי קפה רבים. רגע מכונן בהיסטוריה הבדיונית של העיר היא יום שבת, ה-12 בנובמבר 1955, בשעת 22:04, כאשר ברק פגע במגדל השעון של בית המשפט, כאשר מאותו רגע - השעון פסק מלכת. מגדל השעון הפך לאתר היסטורי מקומי, כאשר השעון מעולם לא תוקן, ונשמר כמו שהוא, על פי דרישתה של העמותה לשימור של היל ואלי. חתיכה מאדן החלון של המגדל, אשר נשברה על ידי דוק בראון בעת שניסה לרתום את הברק אל מכונת הזמן, גם כן לא תוקנה, כפי שניתן לראות כאשר מרטי מק'פליי מגיע למקום, בשנים 1985 ו-2015, אך לא כך בשנת 1985 החלופית.

בציר הזמן המקורי של מרטי, רוב בתי העסק שבאזור כיכר העיר עברו משם או נסגרו, נכון לשנת 1985. בין העסקים החדשים שהחליפו אותם: חנות יד שנייה, סטודיו ליוגה וחנות ספרים למבוגרים. אחד מבתי הקולנוע מקרין כעת רק סרטי פורנו, בעוד שבניין התיאטרון העירוני משמש את הכנסייה; בית המשפט נראה כשהוא במצב של הזנחה, ובלילה לפחות חסר בית אחד ישן על אחד מהספספלים של הכיכר; פארק הדשא שמחוץ לבית המשפט הוסב לשמש כמגרש חניה. "זה תמיד היה אחד המרכיבים העיקריים של הסיפור, גם בגלגולו הראשון", מסביר התסריטאי בוב גייל, " אומר בביצוע של בחזרה לעתיד, "לקחת מקום, ולהראות מה קורה לו על פני תקופה של שלושים שנים. מה שקורה לעיירות הקטנות, מקום הולדתם של רבים, הוא אותו הדבר. הם בנו את הקניון באיזה חור נידח, והרגו את כל המרכז המסחרי של העיר, והכל השתנה.[10]

במאה ה-21, אזור מרכז העיר זוכה לתחייה מחדש, לאחר שבית המשפט עובר הסבה ומשמש כקניון. העסקים החלו לשוב ולהיפתח מסביב לכיכר העיר וברחובות הסמוכים, והחניון הוחלף באגם מלאכותי. השעון שעל גג בית המשפט נשמר עדיין בשעה 22:04, והלוגו של הקניון הוא איור של ברק המכה במגדל השעון. בניין התיאטרון העירוני (ששימש כנסים של הכנסייה) הוסב למוזיאון לאמנויות.

שלטים עליהם כתוב "ברוכים הבאים להיל ואלי" ("Welcome to Hill Valley") נראים בשנים 1955, 1985 ו-2015. בשנים 1955 ו-2015, השלטים כוללים גם לוגואים של מועדונים שונים, ביניהם רוטרי, ליונס וימק"א. בשנת 1985 אין ייצוג לאף מועדון, אך מוזכר שמו של ראש העיר, גולדי וילסון. בשנת 1985 החלופית, מרטי נראה כדורך על השלט, לאחר שזה הופל, ובאמצעות תרסיס צבע הוחלפה האות I באות E, על מנת לאיית "Hell Valley" (עמק הגיהנום) במקום "Hill Valley" (עמק הגבעה). במקום שמו של ראש העיר, על השלט מופיעה הכתובת: "A Nice Place to Live" ("מקום טוב לחיות בו"), כפי שהיה גם בשנת 1955.

קניון האורנים התאומים / האורן הבודד[עריכת קוד מקור | עריכה]

קניון האורנים התאומים / האורן הבודד הוא מרכז קניות הממוקם מחוץ להיל ואלי, בו מקיים דוק בראון את הניסויים הראשונים שלו במכונת הזמן שהמציא. האתר שבו צולם הקניון הוא למעשה Puente Hills Mall, הממוקם ב- City of Industry, קליפורניה. חנות J.C. Penney הממוקמת בקניון, כפי שניתן היה לראות בסרט, נסגרה זה מכבר, ובמקומה יש במקום סניף של Hour Fitness‏ 24.

כאשר מרטי מקפליי חוזר לעתיד, משנת 1955 לשנת 1985, ניתן להבחין כי שמו של הקניון השתנה, מ-"קניון האורנים התאומים" ל-"קניון האורן הבודד", וזאת משום שעם הגעתו לשנת 1955, מרטי מתרסק אל תוך אסם שבחוות "האורנים התאומים" השייכת לחוואי זקן בשם פיבודי, והוא בורח מהמקום. במהלך בריחתו, הוא דורס בטעות את אחד משני עצי האורן הצעירים של פיבודי.

היסטוריה חלופית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסרט "בחזרה לעתיד 2" מוצגת מציאות חלופית וקודרת של היל ואלי. בשל השפעתו הרבה של ביף טאנן החזק והמושחת, הימורים בעיר הפכו לחוקיים בשנת 1979. מפעל למיחזור פסולת רעילה נבנה במרכז העיר, וגרם לזיהום אוויר חמור. כל בתי העסק המקומיים באזור מרכז העיר נסגרו או עברו משם, והוחלפו במועדוני חשפנות, אולמות קולנוע של סרטים פורנוגרפיים ובתי בושת. טאנן גם קנה את המשטרה. כתוצאה מכך, גבר הפשע ברחבי העיר. בתי הספר הציבוריים של היל ואלי נשרפו, ובית המשפט הוסב להיות בית מלון וקזינו בבעלותו של ביף. השעון שמעל בית המשפט עדיין נשאר במקומו, ומורה על השעה 22:04. בשנת 1973 ביף רצח את ג'ורג' מק'פליי (אבא של מרטי מק'פליי), על מנת שיוכל להינשא לאלמנתו - לוריין מק'פליי (אמא של מרטי מק'פליי).

על פי התסריט המקורי, הסרט "בחזרה לעתיד 2" אמור היה להציג את המציאות החלופית גם בשנת 2015. בשלב זה, ביף המושחת שולט על מחצית ממדינת קליפורניה, ובנו, ביף ג'וניור, הופך להיות מושל קליפורניה. על כוחו והשפעתו הרבים, ביף שומר באמצעות צבא של שוטרים קיבורגים רבי עוצמה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Bob Gale (2002). Production Design: Back to the Future Part II (DVD special feature). MCA Universal.
  2. ^ Robert Zemickis and Bob Gale, Q&A, Back to the Future [DVD], recorded at the University of Southern California
  3. ^ "Gallery". Universal Studios Hollywood Studio Tour. Universal Studios Inc. נבדק ב-2006-12-01.
  4. ^ Universal (2002). Universal Animated Anecdotes: Back to the Future Part II (DVD special feature). MCA Universal.
  5. ^ "Universal Studios Hollywood History File: November 6, 1990". thestudiotour.com. www.theatrecrafts.com/. נבדק ב-2006-12-01.
  6. ^ 1 2 Gordon, Bruce (1995). "Back to the Future - For Real!". www.BTTF.com, reprinted from Hill Valley Telegraph #16. To Be Continued... אורכב מ-המקור ב-2006-12-05. נבדק ב-2006-12-03.
  7. ^ "Huge fire burns movie sets at Universal Studios". www.msnbc.msn.com/. www.msnbc.msn.com/. נבדק ב-2008-06-01.
  8. ^ "Courthouse Square". thestudiotour.com. www.theatrecrafts.com/. נבדק ב-2008-01-30.
  9. ^ Universal (2002). Production Notes: Back to the Future Part II (DVD special feature). MCA Universal.
  10. ^ Les Mayfield, Director (1985). The Making of Back to the Future (TV special, DVD extra). MCA Universal.