משחק חשיבה ממוחשב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף משחק חשיבה ממחושב)

משחק חשיבה ממחושב (או משחק פאזל ממוחשב) הוא שם כולל לסוגה של משחקי וידאו אשר דורשת מן השחקן לפתור פאזלים שונים. הפאזלים דורשים יכולות שונות, ביניהן לוגיקה, זיהוי של תבניות וסדרות, והשלמת מילים (אנ').

הז'אנר עצמו מאוד רחב, ולרוב כולל שימוש בצבעים, צורות, מספרים, אותיות, פיזיקה ושאר חוקים פשוטים יחסית. לפעמים, על השחקן לפתור את הפאזל במספר מוגבל של ניסיונות, בפרק זמן מוקצב, בניקוד מינימלי או בשילוב של חלק מן המשתנים הנ"ל.

משחק מז'אנר זה מציב את פתרון הפאזלים כמטרה המרכזית שלו. לרוב, משחקי חשיבה שונים יתבססו על סוג אחד של קונספט, אשר מפותח בעשרות וריאציות שונות. המשחקים נעים בעלייה עקבית ברמת הקושי, ומציעים רמזים כדי להוביל לפתרון.

סוגים של משחקים בתוך הז'אנר[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחקי קלפים (פאזלים קלאסיים):

למעשה מדובר בגרסאות דיגיטליות של משחקי קלפים קיימים, כמו סוליטר, מה-ג'ונג, פוקר לסוגיו ועוד.

משחקי פיזיקה:

משחקים שמתבססים על מכניזם פיזיקלי מסוים[1], שבעזרתו יש להשלים פאזלים. ככל שהריאליזם גבוה יותר, כך רמת הקושי גבוהה יותר. הז'אנר גם נפוץ במשחקי דפדפן ובמשחקי מובייל.

בין המשחקים הידועים בתת-ז'אנר: המכונה המופלאה, אנגרי בירדס, portal, פורטל 2, Cut the Rope, עקרון טאלוס (אנ') הפיזיקה של קראיון (אנ') והעולם של גו (אנ').

אובייקט נחבא:

תת-ז'אנר שבו יש למצוא אובייקט או חפץ מסוים מתוך רשימת פריטים. משחקים מסוג זה מסווגים לרוב כמשחקי קז'ואל (אנ'), בשל המכניקה הפשוטה שלהם.

התאמת רצפים (אנ'):

במשחק מסוג זה, על השחקן לסדר צורות גאומטריות על פי סדר מסוים או רצף מסוים, כדי ליצור להיעלמותם. הז'אנר התחיל בסוף שנות ה-80 ותחילת שנות ה-90 עם סדרות משחקים כמו טטריס ופאזל בובל.

בשנות ה-2000 חברת PopCap Games הוציאה כמה מן המשחקים המוכרים ביותר בז'אנר, ביניהם זומה, סדרת ביג'ולד (אנ') וסדרת פגל (אנ'). המשחק קנדי קראש סאגה זכה להצלחה גדולה בשנות ה-2010.

משחקי חשיבה-אקשן:

תת-ז'אנר המבוסס על פעולות בזמן אמת של השחקן. המשחק מערב לרוב משחקיות מנקודת מבט אנושית - בין אם ממבט ראשון (אנ') או ממבט שלישי (אנ'). בתוך התת-ז'אנר נמצאים גם משחקי חדר בריחה.

במשחקי חשיבה-אקשן יש צורך לשלוט בדמות דו-ממדית בדומה למשחק פלטפורמה ומשחקי הרפתקה, ובכך הגבול בין שלוש הסוגות הוא יחסית מעורפל.

דוגמאות למשחקים: הנמלולים, Super Meat Boy ,The Neverhood ,Braid ו-האגדה של זלדה: נשימת הפרא.

משחקי חשיבה מתמטית:

משחקים שדורשים יכולת של חישוב מתמטי מסוים, בדרך כלל של תבנית מסוימת, על מנת לפתור את הפאזל. דוגמאות: 2048, שולה המוקשים.

משחקי דחיפת בלוקים:

משחקים שמבוססים ברמה כלשהי על מכניקה של דחיפת בלוקים במרחב דו־ממדי. דוגמאות: סוקובאן, Baba Is You

משחקי השלמת מילים או משפטים:

משחק מחשב שמבוסס על גרסה כלשהי של שבץ נא. דוגמאות: בונוס, BookWorm (אנ') ו-Bookworm Adventures (אנ').

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא משחק חשיבה ממוחשב בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Game physics starts to get real" (באנגלית בריטית). 2005-05-14. נבדק ב-2019-12-03.