פורטל:קומיקס/ספרי קומיקס/גלריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

גלריית ספרי קומיקס של פורטל קומיקס

לעריכת סדרות התמונות לחצו על המספר בכותרת ואחר כך "עריכה".

1

אסטריקס בבריטניהצרפתית: Astérix chez les Bretons) הוא הספר השמיני בסדרת הקומיקס הצרפתית "אסטריקס". הספר נכתב על ידי הסופר רנה גוסיני ואויר על ידי אלבר אודרזו, והוצג לראשונה במהלך שנת 1965 בהמשכים במגזין "Pilote" בחוברות מספר 307 עד 334, ובהמשך באוגדן במהלך 1966. הספר עובד לשני סרטים: מצויר ולייב אקשן עם ז'ראר דפרדייה בתפקיד אובליקס. בספר דמותו של אטאראקס, בן-דודו הבריטני של אסטריקס, נשלח לגאליה כדי להביא לבריטניה משיקוי-הפלא. זאת משום שהבריטנים לא יוכלו תמיד לעמוד מול הצבא הרומי שתוקף אותם. אסטריקס, אטאראקס ואובליקס מצטיידים בחבית גדולה מלאה בשיקוי-הפלא. אובליקס, הודות לכוחו העל-אנושי שתמיד קיים אצלו, יכול היה לסחוב בקלות את החבית הכבדה. טרם יציאתם מן הכפר אסטריקס לקח עמו מעט עשבים שאשפיקס טרם ידע מה שימושם (בסוף הסיפור הסתבר שזהו תה). לרומים נודע על החבית והנציב הרומי בבריטניה רוצה לשים את ידיו על חבית שיקוי-הפלא ומטיל עוצר על כל הפונדקים הגאלים באי תוך החרמת החביות שלהן.

לערך המלא

2

הארץ שלנוצרפתית: Israel Palestin: Entre gurre at paix, בתרגום מילולי לעברית: ישראל פלסטין: בין מלחמה לשלום) הוא ספר קומיקס פוליטי ישראלי מאת אורי פינק שפורסם בשנת 2008 תחת ההוצאה הצרפתית BERG בצרפת, בקטגוריית ICEBERG המוקדשת לקומיקס פוליטי בלבד. הוא פורסם לראשונה בשחור לבן בתרגום צרפתי ולאחר ההצלחה בצרפת תורגם לעברית בשם "הארץ שלנו" ונצבע על ידי הקומיקסאים הישראלים ולדיק סנדלר וארז צדוק. הוצאת הספר בצרפת, BERG, פנתה אל פינק דרך ארגון קרטונינג פור פיס בו היה חבר, והציעה לו לכתוב ספר פוליטי על ישראל מנקודת מבטו כישראלי שמאלני. הספר נותן נקודת מבט על מספר אירועים מכוננים בישראל או סטיגמות שמעצבים את הזהות הישראלית.

לערך המלא

3

הרחק מבונוויל (באנגלית: Out from Boneville) הוא ספר שיצא באנגלית בשנת 1995 ובעברית בשנת 2008 על ידי המחבר ג'ף סמית' והוא הכותר הראשון בסדרת הספרים בון. הוא תורגם על ידי אורנה כ"ץ, וכולל כ-138 עמודים. הספר היה לרב מכר, וקיבל ביקורות מצוינות בקרב מספר מגזינים ברמה עולמית (גם בישראל לאחר תרגומו). הספר מתאר לראשונה את דמויות בון המוכרות שהפכו לסמל קומיקס אייקוני בקרב ילדים ובני נוער בעולם כולו, ומכיל מספר רגעים אייקונים בעולם הקומיקס, כמו המאבק של הדמות הראשית בני בון בעכבראשים, המפגש בינו לבין ת'ורן או האיבוד במדבר של שלושת הדודנים. הספר זכה במספר פרסי אייזנר ובעוד כמה פרסים נוספים.

לערך המלא

4

הילד הצהובאנגלית: The Yellow Kid) היא רצועת קומיקס אמריקאית אשר התחילה כסיפורי קומיקס קצרים המתארים את חייהם של ילדים עניים בשלהי המאה ה-19. זהו נחשב לקומיקס הראשון בהיסטוריה כפי שאנו מכירים אותו (המבנה הקלאסי של ריבועי הקומיקס) והוא השפיע רבות על תרבות הקומיקס העולמית בהרחבה ועל תרבות הקומיקס האמריקאית בפרט. ה"ילד הצהוב" הוא סיפורי קומדיה שמוצגים בצורת רצועת קומיקס, שמשמעותו היא קומיקסים של עד עשרה ריבועים המוצגים בשורה אחת או שתיים. בדרך כלל הריבוע האחרון הוא ה"פאנץ' ליין" ושאר הריבועים מובילים אליו. הקומיקס של "הילד הצהוב" פורסם בשני עיתונים שונים ולבסוף יצאו כספר בהוצאת "New York World".

לערך המלא

5

איך לאהוב הוא ספר קומיקס של סיפורים קצרים מאת קבוצת אקטוס טרגיקוס, איגוד הקומיקסאים בישראל. בספר מופיעים סיפורים מאוירים מאת רותו מודן, איציק רנרט, מירה פרידמן, בתיה קולטון, ירמי פינקוס (חברי קבוצת אקטוס) והמאייר האורח דוד פולונסקי. הספר יצא בהוצאת מודן בשנת 2009, ועוצב על ידי סטודיו קובי פרנקו.

את הסיפורים הקצרים שמופיעים בספר כתבו כל אחד מחברי אקטוס בנפרד, ואז קיבצו אותם יחד לכדי ספר. הוא יצא לראשונה בהוצאת ACTUS, ששייכת לחברי הקבוצה, בשפה האנגלית, על אף שחברי הקבוצה ישראלים. כמעט כל הספרים של קבוצת אקטוס יוצאים קודם באנגלית ורק אז בעברית מהסיבה הפשוטה שהקומיקס מצליח יותר בארצות הברית ואירופה, ובישראל פחות משתלם לההשקיע בעשיית קומיקס. בשנת 2007 הוציאה הקבוצה את הספר בשפה האנגלית תחת השם "How To Love" וזכתה להצלחה בחו"ל. רק אחר כך היא פנתה להוצאת הספרים הישראלית "מודן הוצאה לאור", בכדי שיוציאו את הספר בישראל. חברת מודן פנו לסטודיו קובי פרנקו על מנת שיעצבו את הספר, וכך היה. את הקליגרפיה של הסיפורים "סיפור קיץ", "יום העצמאות" ו-"מעריצה מספר אחת" עיצב ישי מישורי. בשנת 2009 יצא בישראל הספר, בעל 141 עמודים, והיה להצלחה יחסית גם בארץ.

לערך המלא

6

המצוד הוא ספר קומיקס לנוער מסוג רומן גרפי. את הספר כתב ג'קי ירחי והוא ראה אור לראשונה בשנת 2013. בספר נפרש מבצע הביון הישראלי - חטיפתו של הפושע הנאצי אדולף אייכמן והבאתו לדין. מבצע זה חצה ימים ויבשות ודרש מעקבים, התחזויות ותעוזה רבה מכל משתתפיו, שחלקם נשארו עלומים עד ימינו.

המצוד הוא הספר השני מתוך ארבעת ספרי הסדרה ה "עבר-הווה-עתיד". הסדרה נועדה לשם בידור של ילדים, אלא כוללת בתוכה ספרי קומיקס בעלי חזון דידקטי המתמקדים באירועים של ההיסטוריה היהודית המודרנית וגיבוריה, ופונה בעיקר לקהל בוגר ולבני נוער.

הספר נוקט עמדה עמדה ציונית ומשבח בכירים בתעשייה הביטחונית הישראלית. כמו כן, יוצר הספר ג'קי ירחי הוא אחד מהראשונים בארץ שתב ספרי קומיקס לנוער העוסקים באירועים אמיתיים מההיסטוריה.

לערך המלא

7

הרפתקאותיה המצמררות של סברינהאנגלית: Chilling Adventures of Sabrina) הוא שמו של קומיקס אמריקאי שמופץ על ידי חברת ההוצאה לאור "ארצ'י הורור", חברת בת של "ארצי קומיקס", ויצא לאור באוקטובר 2014. עלילת הקומיקס מתמקדת בחייה של סברינה ספלמן, מכשפה מתבגרת באמצע שנות ה-60 ובהרפתקאות שהיא עוברת עם בני משפחתה ועם בן זוגה, הארווי קינקל. הקומיקס נכתב על ידי הכותב רוברטו אגירה-סאקאסה בשיתוף פעולה עם המאייר רוברט האק, ולוקח השראה מדמותה של סברינה כפי שהופיעה בסדרת קומיקס אחרת של אגוויר-סאקאסה, "אחרי המוות עם ארצ'י".

העלילה מתרחשת באמצע שנות ה-60, כאשר סברינה ספלמן, מכשפה מתבגרת שחיה בגרינדייל עם דודותיה, הילדה וזלדה, ועם בן דודה, אמברוז, מגיעה ליום ההולדת ה-16 שלה והיא נאלצת להכריע בבחירה שלה האם ברצונה לחיות כבת אנוש לשארית חייה ולחיות חיים שלווים או להישאר מכשפה ולהצטרף לקובן (כנס מכשפות) אליו היא משתייכת כחברה מן המניין. מנגד, עם תאריך יום הולדתה ה-16 שקרב, מאדם שטן, מכשפה רבת עוצמה שמעוניינת לנקום במשפחת ספלמן מכיוון שאב המשפחה, אדוארד ספלמן, אביה של סברינה ואחיהן הקטן של הילדה וזלדה, בגד בה ועזב אותה לטובת אישה אחרת, קמה לתחייה מהגיהנום.

לערך המלא

8

אבינה והגברים החשובים הוא ספר "היסטוריה גרפית", אשר מבוסס על מסמכי המשפט הקולוניאלי של אבינה מנאש, שנערך בשנה 1887 בחוף הזהב. בתביעה, טענה אבינה שהיא מוחזקת כבת ערובה בתנאים של עבד, למרות שבריטניה אסרה וביטלה את העבדות בקולוניות. סיפורה של אבינה מהווה תיאור היסטורי לתקופת השעבוד בקולוניות המערביות באפריקה. הספר בנוי על תמליל בית המשפט. הדמיון בין המציאות לבין הספר העניקה חשיבות רבה ללמידת ההיסטוריה מאחורי הסיפור (היסטוריה העומדת מאחורי התמליל, ההיסטוריה של תפיסת העבדות במשטר הקולוניאלי מול תפיסת הפרט).

תמלילי המשפט עובדו לספר קומיקס על ידי טרבור ר' גץ וליז קלארק, וצוירו על ידי קלארק. הספר היה לרב מכר ומהפכני, שהציג לעולם סיפור קשה וכואב שרבים מעדיפים להכחיש את קיומו. הספר גם היה חדשני מכיוון שהוא פורסם במדית הקומיקס, דבר שנהוג רק בשנים האחרונות. הספר עורר "מהומה" גדולה בבריטניה, והפך לרב מכר עוד בשנת יציאתו, 2012. בעקבות הסיפור המיוחד של הקומיקס, הוא עובד גם לסרט.

לערך המלא

9

אחרי המוות עם ארצ'יאנגלית: Afterlife with Archie) הוא שמו של קומיקס אמריקאי, שמופץ על ידי חברת הוצאת הקומיקסים "ארצ'י קומיקס" וחברת הבת שלה, "ארצ'י הורור", ויצא לאור לראשונה באוקטובר 2013. הקומיקס נכתב על ידי הכותב רוברטו אגירה-סאקאסה ואוייר על ידי המאייר פרנצ'סקו פרנקווילה, והוא מתאר אפוקליפסת זומבים שמתחילה להשתולל בעיירת ריברדייל במציאות חלופית.

הקומיקס מהווה את חוברות הקומיקס הראשונות של "ארצ'י קומיקס" שנמכרו רק בשוק הישיר (כלומר בחנויות הקומיקס), ולא בדוכני העיתונים; הקומיקס הוא גם הקומיקס הראשון של "ארצ'י קומיקס" שלא מיועד לילדים ומדורג בדירוג "TEEN+", שכן חוברות הקומיקס כוללות תוכן שלא נחקר קודם לכן ב"ארצ'י קומיקס", כולל אלימות ריאליסטית מקיפה, קטעי גור, נושאים נטרוטיים, סצנות קשות לצפייה, ושפה עכשווית.

חוברת #8 של הקומיקס הייתה החוברת הראשונה שהציגה את סמל הרשמי של "ארצ'י הורור", שאחראית גם להפצת ארבע סדרות אחרות שחולקות את אותן הדמויות - "הרפתקאותיה המצמררות של סברינה", "ג'אגהד: הרעב", "ומפרוניקה" ו"בלוסום 666" - אך לא קשורות ישירות זו לזו.

לערך המלא

10

1001 קומיקס שאתה חייב לקרוא לפני מותךאנגלית: 1001‎ Comics You Must Read Before You Die) הוא ספר שמתיימר לכלול את 1001 ספרי הקומיקס הטובים ביותר מאז אמצע המאה התשע-עשרה ועד לימינו, ומחלק אותם לפי שנים כך שהספרים הישנים ביותר הם בראשית הספר, והספרים החדשים הם בסופו. ספר זה נותן לכל ספר תקציר קצר של חצי עמוד עד עמוד. הספרים המוזכרים בו כוללים ספרים חשובים לתעשיית הקומיקס כמו "אקשן קומיקס מס' 1" או "מאוס: סיפורו של ניצול". רבים מהספרים שמוזכרים גם זכו בפרס אייזנר לקומיקס, והם ממדינות שונות.

באוסף מוזכר ספר ישראלי יחיד – "קרוב רחוק" מאת רותו מודן. מלבד הקומיקס הישראלי ישנם ספרי קומיקס יפניים (מאנגה), ספרי קומיקס אירופאיים רבים, אך מרבית הספרים הנזכרים הם מארצות הברית. ישנו רק קומיקס ערבי אחד, "מטרו" מאת מגדי א-שאפעי. את הספרים אסף העיתונאי פול גארווט. הספר נותן נקודת מבט על התפתחות הקומיקס במקביל מסביב לעולם, מהיצירות הראשונות כגון "ההיסטוריה של רוסיה הקדושה" ו"הילד הצהוב" ועד לספרים מהעשור הראשון של המאה ה-21.

11

להבין קומיקס: האמנות הנסתרת מעיןאנגלית: Understanding Comics: The Invisible Art) הוא ספר קומיקס מאת סקוט מקלאוד שעוסק באמנות הקומיקס ומסביר בעזרת קומיקס מדוע קומיקס היא אמנות עילית. הספר מדבר על איך "להבין" את אמנות הקומיקס באופן מדעי. הספר יצא בארצות הברית לראשונה בשנת 1993 ויצא בתרגום עברי בישראל בהוצאת הקיבוץ המאוחד בשנת 2018.

הספר מדמה סוג של הרצאה, כשהדמות המרכזית היא כותב הספר, סקוט מקלאוד. מקלאוד המצויר מסביר לקוראים במשך שישה פרקים (כל פרק עוסק בנושא מסוים בתחום הקומיקס) על הקומיקס, כשהוא 'מטייל' בעולם המצויר של הקומיקס. למשל, כשהוא מסביר על סוגי קומיקסים או חוברות מפורסמות, הן מופיעות ברקע שמאחוריו. אם הוא מסביר על תרשימים (כדוגמת תרשים הקרטון-מופשט-ריאליזם שעורך כשני עמודים) הוא עומד לידם וכן הלאה. לספר אין עלילה, מכיוון שהוא כתוב בצורת טקסט מידעי, אך בכל פרק צורת הדיבור של מקלאוד בנויה כך שהטקסט עדיין שומר על מתח כלשהו.

12

פורטל:קומיקס/ספרי קומיקס/12

13

פורטל:קומיקס/ספרי קומיקס/13

14

פורטל:קומיקס/ספרי קומיקס/14

15

פורטל:קומיקס/ספרי קומיקס/15

16

פורטל:קומיקס/ספרי קומיקס/16

17

פורטל:קומיקס/ספרי קומיקס/17

18

פורטל:קומיקס/ספרי קומיקס/18

19

פורטל:קומיקס/ספרי קומיקס/19

20

פורטל:קומיקס/ספרי קומיקס/20