מקס שטירנר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף שטירנר)
מקס שטירנר
Max Stirner
מקס שטירנר, איור של פרידריך אנגלס
מקס שטירנר, איור של פרידריך אנגלס
לידה 25 באוקטובר 1806
ממלכת בוואריהממלכת בוואריה ביירוית, בוואריה
פטירה 26 ביוני 1856 (בגיל 49)
ממלכת פרוסיה (1803-1892)ממלכת פרוסיה (1803-1892) ברלין, פרוסיה
שם לידה Johann Caspar Schmidt עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Friedhof II der Sophiengemeinde Berlin עריכת הנתון בוויקינתונים
השקפה דתית אתאיזם עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת הומבולדט של ברלין, אוניברסיטת קניגסברג, אוניברסיטת ארלנגן-נירנברג, אוניברסיטת הומבולדט של ברלין עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם הגליאנים שמאליים, אגואיזם אתי, אנרכיזם אינדיבידואליסטי
תחומי עניין אתיקה, פוליטיקה
עיסוק פילוסוף, סופר, מחנך, מתרגם, עיתונאי, פרופסור לפילוסופיה עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע מ הגל, אדם סמית, דיוגנס, ז'אן-בטיסט סה, דה סאד, אפיקורוס, פיכטה, שליירמאכר, שילר, גתה, פוירבך, באואר, פרודון, סי
השפיע על יוליוס באהנסן, פרידריך אנגלס, קרל מרקס, פרידריך ניטשה, שטירנר, שמיט, יוליוס אבולה, פיליפ מיינלנדר, ארנסט יונגר, פרויד, אלבר קאמי, ריי בראסייה
מדינה ממלכת בוואריה עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות The Ego and Its Own עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג מארי דנהרדט עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוהאן קספר שמידטגרמנית: Johann Kaspar Schmidt) הידוע יותר בשם העט שלו מקס שטירנר (Max Stirner)‏ (25 באוקטובר 180626 ביוני 1856) היה הוגה דעות ופילוסוף גרמני.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שטינר עם ההגליאנים הצעירים מאת אנגלס

שטירנר נולד בבוואריה ב-1806. מעט ידוע על חייו.

הוא למד פילוסופיה במספר אוניברסיטאות בגרמניה והיה קשור לחוג ה"הגליאנים הצעירים" בברלין, בשנות ה-40 של המאה ה-19. הוא עצמו סירב להזדהות עם עמדה פילוסופית כלשהי וטען כי אם עליו לקבוע עמדה הרי כי הוא בעד אגואיזם.

בשנת 1845 פורסמה עבודתו החשובה ביותר, "האגו ועצמו" (Der Einzige und sein Eigentum).

מקס שטירנר מת חסר פרוטה בשנת 1856, כנראה עקב עקיצת חרקים נגועים.

משנתו והשפעתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהשפעת אווירת הפילוסופיה הרומנטית הגרמנית שבסביבתה גדל, גרסת האנרכיזם של שטירנר, שהוצגה ב"האגו ועצמו", היא צורה קיצונית של אינדיבידואליזם, או אגואיזם, הממקם את הפרט הייחודי מעל הכל: מדינה, קניין, רכוש, חוק או חובה.

במקום הגישה הקפיטליסטית, מקס שטירנר מציע "איגוד של אגואיסטים", שמשמעותה שותפויות חופשיות של פרטים ייחודיים המשתפים פעולה כשווים על מנת להשיג את מירב החופש וסיפוק מאוויים (כולל המאווים הרגשיים למען סולידריות, או במונחיו של שטירנר - יחסים בין- אישיים intercourse).

בספרו טען כי כל הדתות והאידאולוגיות מתבססות על מושגים ריקים מתוכן. טענה זו ישימה לדעתו גם לגבי מוסדות החברה, המבוססים על מושגים אלה, קרי מדינה, חוקים, כנסייה ומערכת החינוך או מערכות אחרות הטוענות לסמכות על פני הפרט. לפי דעתו, רק כאשר הטענה השקרית לסמכות, המבוססת על מושגי יסוד שקריים, תתגלה, אז תוכל הפעולה, השליטה והזהות האינדיבידואלית לבוא לידי ביטוי אמיתי.

מימוש עצמי פרטני מבוסס על שאיפתו האינדיבידואלית של הפרט לממש את האגואיזם שלו, בין אם הוא נובע מדחפים מודעים או לא מודעים. ההבדל היחידי, לפי שטירנר, בין אגואיסט שלא מרצון לבין אגואיסט מרצון הוא שהראשון "ישלט" על ידי רעיון ריק מתוכן מתוך תקווה שרעיון זה יביאו לאושר ואילו השני, יבחר באופן חופשי את הדרכים לממש את האגואיזם שלו ואף ייהנה מהתהליך עצמו.

לפי דעתו, רק כאשר האדם יתפוס את מושגי היסוד של חוק, זכות, מוסריות ודת כמושגים מלאכותיים ולא כסמכויות קדושות, אז יוכל לפעול בחופשיות.

מקס שטירנר מייצג את החשיבה האינדיבידואליסטית הקיצונית ביותר בהיסטוריה של האנרכיזם הפרטני. אולם רעיונותיו נותרו במידה זו או אחרת אבן פינה באנרכיזם. שטירנר תקף הן את הקפיטליזם והן את מה שהתיימר להיות "סוציאליזם בשלטון המדינה". בביקורתו על הקפיטליזם ועל המדינה התומכת בו מנקודת המבט האגואיסטית, הניח את היסודות לאנרכיזם האינדיבידואליסטי אך תרם גם לפיתוח האנרכיזם הקומוניסטי.

ידוע כי הן קרל מרקס והן בניטו מוסוליני קראו את כתביו וכתבו על כך בספריהם.

שטירנר חזר לתודעה החברתית, מחוץ לתנועה האנרכיסטית, לקראת סוף המאה ה-19 כאשר התפרסמו ספריו של ניטשה.

ספריו של שטירנר לא תורגמו עד כה לעברית. פרק בשם: "אני תולה דברי על בלימה", בתרגומו של י. ליפקין, פורסם בכתב-העת "קולות" בעריכת אליעזר שטיינמן (ווארשה 1923). ספרו Der Einzige und sein Eigentum תורגם ליידיש על ידי י. א. מאירסון ויצא לאור בניו-יורק ב-1916.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מקס שטירנר בוויקישיתוף