תאנוס (היקום הקולנועי של מארוול)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תאנוס
Thanos
הופעה ראשונה הנוקמים עריכת הנתון בוויקינתונים
יוצרים ג'וס וידון, זאק פן, קריסטופר מרקוס וסטפן מקפילי עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות דמיון פואטייה (הנוקמים)
ג'וש ברולין
דיבוב ג'וש ברולין ("מה אם...?")
מידע
שם אמיתי תאנוס
כינויים הטיטאן המטורף
תאריך לידה 1014 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לידה טיטאן
שיוך המסדר השחור
כלי נשק כפפת האינסוף
חרב דו-צדדית
תאריך פטירה 2023 עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה אלרס (אב)
ארוס (אח)
גאמורה (בת מאומצת)
נביולה (בת מאומצת)
פרוקסימה מידנייט (בת מאומצת)
לוע שחור (בן מאומץ)
להב עורב (בן מאומץ)
קול אובסידיאן (בן מאומץ)
חברים פרוקסימה מידנייט
לוע שחור
להב עורב
קול אובסידיאן
רונאן המאשים
האחר
לוקי (הנוקמים)
אויבים טוני סטארק
סטיב רוג'רס
תור
ברוס באנר
נטשה רומנוף
ויז'ן
ונדה מקסימוף
ג'יימס רודס
סם וילסון
פיטר פארקר
פיטר קוויל
דראקס
רוקט
גרוט
מנטיס
טצ'אלה
באקי בארנס
נביולה
גאמורה
סטיבן סטריינג'
קרול דנברס
לוקי (הנוקמים: מלחמת האינסוף)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תאנוסאנגלית: Thanos) הוא דמות בדיונית המגולמת על ידי ג'וש ברולין בזיכיון הסרטים של היקום הקולנועי של מארוול (MCU). הדמות מבוססת על דמות בעלת אותו שם בפרסומה של חברת מארוול קומיקס.

תאנוס מתואר כמצביא חייזרי מהכוכב טיטאן עם אג'נדה חובקת יקום – למחוק מחצית מכל החיים כדי לייצב את אוכלוסיות היתר ועל מנת למנוע הכחדה בלתי נמנעת של החיים. לשם כך, תאנוס יוצא להשיג את שש אבני האינסוף, אבני חן קוסמיות בעלות הכוח להשגת מטרתו. בעזרת ילדיו המאומצים, תאנוס נלחם בנוקמים, שומרי הגלקסיה ובני בריתם, במלחמת האינסוף. הוא מצליח לאסוף את אבני האינסוף, ולפורר מחצית מכל החיים ביקום באירוע הידוע בשם "ההתפוררות". לאחר שנמלט לכוכב הגן (הידוע בשם טיטאן II) והרס את האבנים, תאנוס נהרג על ידי תור. חמש שנים מאוחר יותר, גרסה חלופית של תאנוס משנת 2014 נוסעת בזמן לשנת 2023 כדי להילחם שוב בנוקמים, אך נהרגת על ידי טוני סטארק.

נכון לשנת 2023, תאנוס המקורי הופיע בחמישה סרטים: "הנוקמים" (סצנת אמצע הכתוביות), "שומרי הגלקסיה", "הנוקמים: עידן אולטרון" (סצנת אמצע הכתוביות), "הנוקמים: מלחמת האינסוף" ו"הנוקמים: סוף המשחק". גרסאות חלופיות של תאנוס מופיעות בסרטים "הנוקמים: סוף המשחק" ו"דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף", ובסדרה "מה אם...?", בדיבובו של ברולין.[1]

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – נצחיים (סרט), הנוקמים: מלחמת האינסוף

תאנוס נולד לאלרס לפני כ-1,000 שנים על כוכב הלכת טיטאן, יחד עם אחיו ארוס.[2] תאנוס סבור שהגידול באוכלוסיית טיטאן אינו בר קיימא, ולכן הוא מציע להרוג באופן שרירותי מחצית מאוכלוסיית טיטאן. אולם, אנשיו דוחים את הרעיון ותאנוס מנודה. עם הזמן, התחזית של תאנוס מתממשת, והוא היחיד ששרד.[3][4]

איזון היקום[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – הנוקמים (סרט), שומרי הגלקסיה (סרט), הנוקמים: עידן אולטרון, הנוקמים: מלחמת האינסוף

תאנוס – המונע על ידי אמונתו שיש לאזן את היקום על ידי חיסול מחצית מכל החיים – יוצא לכיבושים הכוללים הרג של מחצית מאוכלוסיות כוכבי הלכת, הופך לעוצמתי ומפחיד תוך השתלטות על צבאות שונים. תאנוס כורת בריתות עם האחר (The Other – מנהיג הצ'יטאורי) ועם רונאן המאשים. בנוסף, תאנוס מאמץ ילדים יתומים מכוכבי הלכת אליהם הוא פולש, כולל גאמורה ונביולה, ומחשיב את הראשונה כמועדפת עליו. בסופו של דבר, הוא מחליט להשיג את אבני האינסוף לאחר שהבין שהוא יכול להשתמש בהן כדי למחוק מחצית מהחיים ביקום. הוא משיג את אבן המחשבה וממקם אותה בשרביט.

בשנת 2012, תאנוס מורה לאחר לכרות ברית עם לוקי. תאנוס מספק ללוקי את השרביט ואת צבא הצ'יטאורי על מנת לכבוש את כדור הארץ וכדי להשיג את אבן החלל שנמצאת בטסרקט. לאחר שלוקי הובס על ידי הנוקמים, האחר מדווח על המתקפה הכושלת לתאנוס.

בשנת 2014, תאנוס מאתר את אבן הכוח ושולח את רונאן המאשים, גאמורה ונביולה להשיג את האבן. אולם השלושה בוגדים בו: גאמורה מצטרפת לשומרי הגלקסיה, רונאן משיג את אבן הכוח ומחליט להרוג את תאנוס לאחר שיהרוס את זאנדאר, בעוד נביולה כורתת ברית עם רונאן. שומרי הגלקסיה מביסים את רונאן ומשאירים את אבן הכוח אצל חיל נובה.

בשנת 2015, תאנוס מגיע לנידאווליר ומכריח את הגמדים המקומיים לחשל את כפפת האינסוף אשר תישא את שש אבני האינסוף, ומתכנן לאסוף את האבנים בעצמו.

ההתפוררות ומותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הנוקמים: מלחמת האינסוף

בשנת 2018, תאנוס וילדיו תוקפים את זאנדאר כדי ללכוד את אבן הכוח. זמן קצר אחרי כן, הם מיירטים ספינה הנושאת פליטים אסגארדים, לאחר שעולמם נחרב. תאנוס הורג מחצית מהאסגארדים ומנטרל את תור. לוקי מנסה להחליף את הטסרקט בתמורה לחייו של תור, כדי להציל את תור, אבל בוגד בתאנוס ונהרג. תאנוס מותקף על ידי הענק הירוק אך מביס אותו, ומשיג את אבן החלל מהטסרקט. הוא מצווה על ילדיו להשיג בחזרה את אבן המחשבה ואבן הזמן מכדור הארץ לפני שיתכנסו בחזרה על טיטאן.

תאנוס מגיע לראשומקום, ומשיג את אבן המציאות מהאספן. שומרי הגלקסיה מגיעים לעצור בעדו, אבל תאנוס משתמש באבן המציאות כדי להביס אותם וללכוד את גאמורה. לאחר שהכריח את גאמורה לחשוף את מיקומה של אבן הנשמה, השניים נוסעים לכוכב הלכת וֶרְמיר. השומר על אבן הנשמה, יוהאן שמידט, מודיע להם שאבן הנשמה דורשת הקרבה של אדם אהוב. תאנוס מקריב את גאמורה כדי להשיג את האבן.

תאנוס מגיע לטיטאן בציפייה לפגוש את לוע שחור, אך נתקל בסטיבן סטריינג' ולומד שלוע שחור מת. תאנוס נקלע למארב של טוני סטארק, פיטר פארקר וחברי שומרי הגלקסיה – פיטר קוויל, דראקס, מנטיס ונביולה – ומתפתח קרב. תאנוס מנוטרל לזמן קצר כשהם מנסים להסיר את כפפת האינסוף. עם זאת, ברגע שקוויל מגלה שתאנוס הרג את גאמורה, הוא תוקף את תאנוס, גורם לו להשתחרר משליטתם ולגבור עליהם. תאנוס מתכונן להרוג את סטארק, אך סטריינג' מציע לו את אבן הזמן בתמורה לכך שיחוס על חייו של סטארק.

שלושה מילדיו של תאנוס מתכננים לפלוש לוואקאנדה כדי להשיג בחזרה את אבן המחשבה מוויז'ן, אנדרואיד שמופעל על ידי האבן, אבל מתחולל קרב והם נכשלים. תאנוס מגיע לוואקאנדה ונתקל בהתנגדות של הנוקמים ובני בריתם. כשתאנוס עושה את דרכו אל ויז'ן, ונדה מקסימוף הורסת את אבן המחשבה והורגת את ויז'ן. אולם, תאנוס משתמש באבן הזמן כדי לבטל את הפעולה ומשיג את אבן המחשבה, הורג את ויז'ן בתהליך. תאנוס ממקם את האבן בכפפה שלו, ומחזיק בכל שש האבנים. אך, הגרזן של תור, סטורמברייקר, ננעץ בחזהו. למרות כאבו, תאנוס מצליח לנקוש באצבעותיו, הורג בהצלחה מחצית מהחיים ביקום.

כשהמשימה שלו הושלמה, הוא שולח עצמו לכוכב הגן (טיטאן II), שם הוא נח. 23 ימים לאחר מכן, תאנוס נקלע למארב של הנוקמים ושומרי הגלקסיה ששרדו, יחד עם קרול דנברס. הם מנסים לבטל את מעשיו ולאחר שנודע להם שהשמיד את האבנים בעקבות ההתפוררות, תור עורף את ראשו.[א]

גרסאות חלופיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת 2014 חלופית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הנוקמים: סוף המשחק

בשנת 2023, חברי הנוקמים ששרדו את ההתפוררות מתכננים להשתמש במימד הקוונטים כדי לבצע מסע בזמן במטרה להשיג את אבני האינסוף. נביולה החלופית מתחילה להתקלקל עקב נוכחותה של נביולה המקורית, ותאנוס החלופי הופך להיות מודע לנוכחותה של נביולה, ולוכד אותה. לאחר שהוא מנתח את הזיכרונות שלה ולומד על הניצחון העתידי שלו ועל מאמצי הנוקמים לבטל אותו, תאנוס החלופי שולח את נביולה החלופית בחזרה להווה במקומה של המקורית. הנוקמים מצליחים להשיג בחזרה את האבנים. סטארק יוצר כפפת ננו שתחזיק את האבנים במטרה לנקוש שוב באצבעות כדי לבטל את ההתפוררות. ברוס באנר נוקש באצבעותיו ומחזיר לחיים את מחצית אוכלוסיית היקום שהתפוררה.

נביולה החלופית מביאה את תאנוס החלופי וצבאו לציר הזמן הראשי, אשר מגיע עם ספינת המלחמה שלו והורס את מתחם הנוקמים. בזמן שצבאו מחפש אחר האבנים, תאנוס נלחם בסטארק, סטיב רוג'רס ותור, ומחליט להרוס את כל החיים ולאכלס אותם מחדש כדי שיהיו אסירי תודה. תאנוס מביס את סטארק ותור, מותיר רק את רוג'רס. תאנוס קורא לצבאו, אך בני בריתם של הנוקמים ששבו לחיים מגיעים ומשתתפים בקרב אחרון נגדו. לאחר מאבק, תאנוס משיג את כפפת הננו, אך סטארק מסיח את דעתו כדי להפעיל את האבנים בעצמו. סטארק נוקש באצבעותיו, גורם לתאנוס ולצבאו להתפורר, פעולה שהורגת אותו.

ארץ-838[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף

ביקום ארץ-838, תאנוס נהרג בכוכב הלכת טיטאן על ידי האילומינטי, אשר השתמשו בספר הווישנטי כדי לשפד אותו בחרב הדו-צדדית שלו.

יצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רקע ופיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ים סטארלין הגה את דמותו של תאנוס במהלך קורס פסיכולוגיה בקולג' והציג אותו כנבל ב-The Invincible Iron Man #55 בשנת 1973. הדמות מבוססת על התפיסה הפרוידיאנית של תנטוס, המתייחס בדרך כלל כאל יצר המוות. במיתולוגיה היוונית תנטוס הוא האנשה של המוות ותאנוס מוצג כשהוא רודף אחר ההאנשה הנשית של המוות.[5][6]

ליהוק והופעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההופעה הראשונה של תאנוס ביקום הקולנועי של מארוול הייתה בסרט "הנוקמים" (2012), בגילומו של דמיון פואטייה, אשר הופיע בסרט גם בתור איש מס' 1 (Man #1).[7] הרעיון לכלול את תאנוס בסרט היה של ג'וס וידון שכן ההוראות היחידות שקיבל מקווין פייגי, נשיא אולפני מארוול, היו שהנבלים של הסרט צריכים להיות חייזרים, והשאר היה תלוי בווידון.[8]

בשנת 2014, ג'וש ברולין חתם על חוזה לגילום הדמות במספר סרטים,[9] וגילם את הדמות בסרטים: "שומרי הגלקסיה" (2014),[10][11] "הנוקמים:עידן אולטרון" (2015),[12] "הנוקמים: מלחמת האינסוף" (2018)[13] ו"הנוקמים: סוף המשחק" (2019).[14] התסריטאי כריסטופר מרקוס ציין שהופעותיו הקודמות של תאנוס בזיכיון עזרו לתת לתאנוס לגיטימציה כאיום לפני "הנוקמים: מלחמת האינסוף". למרות זאת, זמן מסך מועט הוקדש להיסטוריה ולמניעים של תאנוס. מרקוס הצהיר, "אנחנו לא מקבלים אלמנט של הפתעה [עם ההקדמה שלו במלחמת האינסוף]... אתה יכול לסמוך על הרבה סצנות שבהן אנחנו מאירים עליו הרבה מאוד קודם".[15] דן דליואו, מפקח האפקטים החזותיים, ציין על הסרט "הנוקמים: מלחמת האינסוף" כי "תאנוס הפך מנבל משני לאחת הדמויות הראשיות שמניעות את העלילה".[16]

בסרט "הנוקמים: סוף המשחק", ג'ו רוסו שימש ממלא מקום עבור תאנוס בכמה סצנות מול נביולה.[17]

אפיון דמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קו העלילה של תאנוס ב"כפפת האינסוף" (1991), היה אחד מתוך חוברות הקומיקסים שהשפיעו על "הנוקמים: מלחמת האינסוף".[18]

גם כאשר תאנוס אינו משתמש באבני האינסוף, הוא מתגלה כלוחם פיזי מיומן, המביס את הענק הירוק בקרב פנים אל פנים במלחמת האינסוף. בדומה לגרסת הקומיקס המקורית של הדמות, לתאנוס ביקום הקולנועי יש כוח, מהירות ועמידות על אנושיים.[19][20]

תיאור דמותו של תאנוס בגילומו של ברולין נוצרה בהשראת הופעתו של מרלון ברנדו בתור קולונל קורץ ב"אפוקליפסה עכשיו" (1979). ברולין אמר בראיון מאוקטובר 2020: "[קורץ] הוא מאוד חמקמק ומטורף, אבל מה שהוא אומר הגיוני והוא פיוטי... התחלתי לראות את ההקבלה שאהבתי עבורי. אהבתי להיות מסוגל להשתמש בסרט כמו 'אפוקליפסה עכשיו' כשעשיתי משהו כמו הנוקמים".[21]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרויקט פרס קטגוריה תוצאה הערות שוליים
2018 הנוקמים: מלחמת האינסוף פרסי הסרטים והטלוויזיה של MTV הנבל הטוב ביותר מועמדות [22][23]
פרסי בחירת הנוער נבל הקולנוע הנבחר מועמדות [24]
אגודת מבקרי הקולנוע המקוונת של לוס אנג'לס האפקטים החזותיים או הביצועים המונפשים הטובים ביותר זכייה [25]
אגודת מבקרי הקולנוע של סיאטל הנבל הטוב ביותר מועמדות [26]
2019 איגוד מבקרי הקולנוע של אוסטין הביצועים הטובים ביותר של לכידת תנועה/אפקטים מיוחדים זכייה [27]
אגודת האפקטים החזותיים דמות מונפשת יוצאת דופן בסרט לייב אקשן זכייה [28]
פרס סאטורן שחקן המשנה הטוב ביותר זכייה [29]
הנוקמים: סוף המשחק פרסי הסרטים והטלוויזיה של MTV הנבל הטוב ביותר זכייה [30]
הקרב הטוב ביותר (עם כריס אוונס) מועמדות
פרסי בחירת הנוער נבל הקולנוע הנבחר זכייה [31]
2020 איגוד מבקרי הקולנוע של אוסטין הביצועים הטובים ביותר של לכידת תנועה/אפקטים מיוחדים זכייה [32]
אגודת מבקרי הקולנוע המקוונת של לוס אנג'לס האפקטים החזותיים או הביצועים המונפשים הטובים ביותר מועמדות [33][34][35]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כפי שמתואר בסרט הנוקמים: סוף המשחק (2019)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Sydney Bucksbaum Updated September 08, 2021 at 07:00 PM EDT, All the MCU actors who voice their characters in Marvel's 'What If…?' — and every recast role, EW.com (באנגלית)
  2. ^ Charles Nicholas Raymond, How Old Thanos Is In All Infinity Saga MCU Movies, ScreenRant, ‏2020-08-06 (באנגלית)
  3. ^ Corey Hoffmeyer, How Thanos Survived The Destruction of Titan, ScreenRant, ‏2018-11-11 (באנגלית)
  4. ^ Cooper Hood, Everything Revealed About Thanos' Backstory In The MCU, ScreenRant, ‏2020-10-06 (באנגלית)
  5. ^ Matt Adler, Inside The Mind of Thanos, Marvel's Mad Titan, CBR, ‏2012-05-24 (באנגלית)
  6. ^ Christian Holub April 29, 2019 at 04:08 PM EDT, Thanos creator Jim Starlin on his 'Avengers: Endgame' cameo and the journey from page to screen, EW.com (באנגלית)
  7. ^ B. Alan Orange, Thanos Before Brolin: Avengers Set Photos Show Original Mad Titan Actor, MovieWeb, ‏2019-09-05 (באנגלית)
  8. ^ Adam Chitwood, How The Avengers Was Made: Recasting Hulk, Hiring Whedon, and More, Collider, ‏2020-05-04 (באנגלית)
  9. ^ Steve Weintraub, Kevin Feige Talks Guardians of the Galaxy, Thanos, Iron Man 4, and More, Collider, ‏2014-07-21 (באנגלית)
  10. ^ Justin Kroll, Josh Brolin to Play Thanos in Marvel’s ‘Guardians of the Galaxy,’ ‘Avengers’ Sequel, Variety, ‏2014-05-30 (באנגלית)
  11. ^ Rebecca Ford, Josh Brolin Voicing Thanos in ‘Guardians of the Galaxy’, The Hollywood Reporter, ‏2014-05-30 (באנגלית)
  12. ^ Avengers: Age of Ultron (2015) - IMDb (באנגלית), נבדק ב-2023-11-21
  13. ^ Avengers: Infinity War (2018) - IMDb, נבדק ב-2023-08-31
  14. ^ Avengers: Endgame (2019) - IMDb, נבדק ב-2023-08-31
  15. ^ Mike SampsonMike Sampson, ‘Avengers: Infinity War’ Writers Promise Lots of Thanos, ScreenCrush, ‏2016-04-12 (באנגלית)
  16. ^ Carolyn Giardina, How ‘Avengers: Infinity War’ VFX Teams Brought Josh Brolin’s Thanos to Life, The Hollywood Reporter, ‏2019-01-25 (באנגלית)
  17. ^ Avengers: Endgame Director Played Thanos in Karen Gillan’s Nebula Scenes, Marvel (באנגלית)
  18. ^ Russo Brothers Reveal Marvel Comic Influences on 'Avengers: Infinity War', Marvel (באנגלית)
  19. ^ Colin McCormick, Marvel: 10 Big Differences Between Thanos In The Comics & Movies, ScreenRant, ‏2019-06-14 (באנגלית)
  20. ^ Adrienne Tyler, Every Power Thanos Has In The MCU (Without The Infinity Stones), ScreenRant, ‏2020-12-06 (באנגלית)
  21. ^ Zack Sharf, Josh Brolin: Why ‘Deadpool 2’ Role Felt Like a ‘Business Transaction’ Compared to Thanos, IndieWire, ‏2020-10-03 (באנגלית)
  22. ^ Kimberly Nordyke, MTV Movie & TV Awards: ‘Black Panther,’ ‘Stranger Things’ Top Nominations, The Hollywood Reporter, ‏2018-05-03 (באנגלית)
  23. ^ Dino-Ray Ramos, MTV Movie & TV Awards Winners: ‘Black Panther’, ‘Stranger Things’ Among Top Honorees – Full List, Deadline, ‏2018-06-19 (באנגלית)
  24. ^ T. H. R. Staff, Teen Choice Awards: Winners List, The Hollywood Reporter, ‏2018-08-12 (באנגלית)
  25. ^ Ethan Anderton, 2018 Los Angeles Online Film Critics Society Winners: 'The Hate U Give' Takes Best Picture, /Film, ‏2018-12-07 (באנגלית)
  26. ^ Seattle Film Critics Society (2018), IMDb
  27. ^ Austin Film Critics Association (2019), IMDb
  28. ^ Carolyn Giardina, Visual Effects Society Awards: ‘Avengers: Infinity War’ Wins Top Prize, The Hollywood Reporter, ‏2019-02-05 (באנגלית)
  29. ^ Ethan Anderton, 2019 Saturn Awards Winners: 'Avengers: Endgame' Dominates With Six Total Awards, /Film, ‏2019-09-15 (באנגלית)
  30. ^ Nate Nickolai, MTV Movie & TV Awards Winners: The Complete List, Variety, ‏2019-06-18 (באנגלית)
  31. ^ Billboard Staff, Here Are All the Winners From the 2019 Teen Choice Awards, Billboard, ‏2019-08-12 (באנגלית)
  32. ^ Austin Film Critics Association (2020), IMDb
  33. ^ The 3rd Annual Hollywood Critics Association Awards Nominations – Hollywood Critics Association (באנגלית)
  34. ^ Hollywood Critics Association (2020), IMDb
  35. ^ Full Winners List from the 2020 Hollywood Critics Association Awards – Hollywood Critics Association (באנגלית)