גאמורה (היקום הקולנועי של מארוול)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גאמורה
Gamora
הופעה ראשונה שומרי הגלקסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
יוצרים ג'יימס גאן עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות זואי סלדנה
דיבוב סינתיה מקוויליאמס ("מה אם...?")
מידע
גזע זהוברי
מין נקבה
מקצוע מתנקשת
שכירת חרב
מבריחה
דמויות קשורות
משפחה תאנוס (הורה מאמץ)
נביולה (אחות מאומצת)
פרוקסימה מידנייט (אחות מאומצת)
לוע שחור (אח מאומץ)
להב עורב (אח מאומץ)
קול אובסידיאן (אח מאומץ)
חברים פיטק קוויל
נביולה
רוקט
גרוט
דראקס
מנטיס
קראגלין
קוסמו
יונדו אודונטה
תור
אויבים נביולה (שומרי הגלקסיה ושומרי הגלקסיה 2)
רונאן המאשים
קוראת' הרודף
תאנוס
אגו
הוד התפתחותו
איישה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גאמורהאנגלית: Gamora) היא דמות בדיונית המגולמת על ידי זואי סלדנה בזיכיון הסרטים של היקום הקולנועי של מארוול (MCU). הדמות מבוססת על דמות בעלת אותו שם בפרסומה של חברת מארוול קומיקס.

גאמורה מתוארת כלוחמת בעלת עור ירוק מגזע הזהוברי. היא בתו המאומצת של תאנוס, שהרג את המשפחה הביולוגית שלה לפני שגידל אותה, ואחותה המאומצת של נביולה, איתה גדלה לחלוק יריבות מרה. תאנוס הורג אותה כקורבן עבור אבן הנשמה. כאשר הנוקמים נוסעים בזמן כדי לבטל את פעולותיו של תאנוס, גאמורה חלופית משנת 2014 נוסעת עם תאנוס חלופי משנת 2014 כדי להתעמת עם הנוקמים בשנת 2023. עם זאת, היא מחליפה צד ומצטרפת למאבק נגד אביה. לאחר מכן, היא מצטרפת לבוזזים והופכת לבעלת ברית של שומרי הגלקסיה במאבקם נגד הוד התפתחותו.

נכון לשנת 2023, גאמורה המקורית הופיעה בשלושה סרטים: "שומרי הגלקסיה", "שומרי הגלקסיה: חלק 2" ו"הנוקמים: מלחמת האינסוף". גרסאות חלופיות של גאמורה הופיעו בסרטים "הנוקמים: סוף המשחק" ו"שומרי הגלקסיה: חלק 3", ובסדרה "מה אם...?". הדמות מדובבת בסדרה "מה אם...?" על ידי סינתיה מקוויליאמס.[1]

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בילדותה, תאנוס פלש לכוכב הלכת של גאמורה, וכוחותיו הרגו מחצית מהאוכלוסייה, כולל הוריה. גאמורה התעמתה איתו, ומתוך הערצה לאומץ לבה, הוא אימץ אותה כבתו. היא הוכשרה כמתנקשת, וגדלה לצד נביולה, שלעיתים קרובות נלחמה נגדה בקרבות, בהם גאמורה תמיד ניצחה.

הצטרפות לשומרי הגלקסיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שומרי הגלקסיה (סרט)

גאמורה מתכננת למרוד בתאנוס כאשר הוא שולח אותה לעזור לרונאן המאשים, שרוצה להשמיד את כוכב הלכת זאנדאר. היא מגיעה לזאנדאר ונאבקת בפיטר קוויל על החזקת אבן הכוח. בשל התערבותם של רוקט וגרוט, ציידי ראשים, הארבעה נעצרים על ידי חיל נובה, ונשלחים לקילן, כלא חלל. שם, גאמורה מותקפת על ידי דראקס המשמיד, שמשפחתו נהרגה על ידי רונאן תחת הוראותיו של תאנוס. אך דראקס חס על חייה כאשר קוויל מבטיח לו שנוכחותה תמשוך את רונאן אליהם, וכך יוכל לנקום בו. גאמורה מצטרפת לקוויל, רוקט, גרוט ודראקס בבריחה מהכלא. הקבוצה מקימה את שומרי הגלקסיה ונוסעת לראשומקום, שם גאמורה נפגשת עם האספן. לאחר שהותקפו על ידי נביולה, גאמורה והשומרים יוצאים להציל את זאנדאר מפני רונאן. על מעשי הגבורה שלה, גאמורה מטוהרת מפשעיה הקודמים.

התמודדות עם אגו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שומרי הגלקסיה: חלק 2

חודשיים לאחר מכן, גאמורה והשומרים נשכרים על ידי הריבוניים להגן על הסוללות יקרות הערך שלהם, בתמורה לנביולה השבויה. לאחר שהם עוזבים, צי של הריבוניים רודף אחריהם ורוקט חושף שהוא גנב חלק מהסוללות. הם מתרסקים על כוכב לכת ופוגשים את אגו, אביו של קוויל. גאמורה, קוויל ודראקס מחליטים לעזוב עם אגו לכוכב שלו, בזמן שרוקט, גרוט ונביולה נשארים מאחור. בכוכב של אגו הם פוגשים את מנטיס, העוזרת שלו, וגאמורה וקוויל מתחילים לפתח מערכת יחסים רומנטית. בזמן שהיא חוקרת את כוכב הלכת, גאמורה מותקפת על ידי נביולה שנמלטה. לאחר שגאמורה מצילה את נביולה מספינת החלל שלה שבוערת, שתי האחיות מתפייסות. הן מתאחדות עם השומרים, ומגלות על התוכניות המרושעות של אגו. לאחר מכן, גאמורה ונביולה עוזרות זו לזו להגיע למקום מבטחים בזמן שהן בורחות מכוכב הלכת. ברגע שהן בחלל, השתיים נפרדות לשלום, לאחר שנביולה אומרת לה שהחליטה להרוג את תאנוס.

מלחמת האינסוף ומותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הנוקמים: מלחמת האינסוף

בשנת 2018, גאמורה והשומרים מגיבים לקריאת מצוקה ומצילים את תור שצף בחלל. השומרים לומדים על מסעו של תאנוס להשיג את אבני האינסוף. גאמורה גורמת לקוויל להבטיח להרוג אותה אם תאנוס אי פעם ילכוד אותה, כדי למנוע ממנו ללמוד על מיקומה של אבן הנשמה. בראשומקום, גאמורה, קוויל, מנטיס ודראקס רואים את תאנוס, וגאמורה תוקפת אותו מיד, והורגת אותו לכאורה. אולם, תאנוס חושף את עצמו, מראה לה שראשומקום נהרסה ושכבר יש לו את אבן המציאות. לאחר שניסיונו של קוויל להרוג את גאמורה נכשל, תאנוס חוטף אותה ולוקח אותה לחללית שלו. שם, הוא מראה לגאמורה את נביולה השבויה והמעונה כדי לתמרן רגשית את גאמורה ולגרום לה לחשוף את מיקומה של אבן הנשמה. תאנוס וגאמורה מגיעים לכוכב הלכת וֶרְמיר שם הם פוגשים את הגולגולת האדומה, שאומר להם שעל מנת להשיג את אבן הנשמה, יש להקריב את הדבר האהוב עליהם מכל. תאנוס מודה שהוא באמת אוהב את גאמורה בתור בתו, ומשליך אותה בבכי מהצוק אל מותה.[2] כאשר תאנוס משתמש מאוחר יותר בכפפת האינסוף, הוא מתאחד לזמן קצר עם גרסה צעירה יותר של גאמורה בעולם הנשמה.

גרסאות חלופיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרסה משנת 2014[עריכת קוד מקור | עריכה]

עזיבת היקום החלופי ולחימה במתחם הנוקמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הנוקמים: סוף המשחק

בשנת 2014 חלופית, גאמורה ונביולה נקראות על ידי תאנוס, אשר מורה להן לסייע לרונאן להשיג את אבן הכוח. אולם לפני שהן עוזבות, נביולה מתחילה להתקלקל עקב נוכחותה של נביולה מציר הזמן הראשי. לאחר לכידת נביולה ה"ראשית", תאנוס מנתח את זיכרונותיה ולומד על הניצחון של האני הראשי שלו, שנהרג. לאחר מכן, גאמורה מובאת דרך מימד הקוונטים אל ציר הזמן הראשי ונביולה הראשית משכנעת אותה לעבור צד. הן מוצאות את נביולה החלופית וקלינט ברטון במתחם הנוקמים ההרוס ומנסות לשכנע אותה לנטוש את תאנוס. עם זאת, היא מסרבת ונהרגת על ידי נביולה הראשית. לאחר מכן גאמורה מצטרפת לקרב. במהלך הקרב, גאמורה נתקלת בקוויל, אך לאחר שהוא מנסה לגעת בה, היא מפילה אותו. לאחר סיום הקרב, היא עוזבת.

הצטרפות לבוזזים והענקת עזרה לשומרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שומרי הגלקסיה: חלק 3

לאחר הקרב נגד תאנוס, גאמורה מצטרפת לבוזזים. כשהבוזזים מסכימים לעזור לשומרים להציל את רוקט הפצוע, גאמורה עוזרת לשומרים לחדור לאורגוקורפ, המונהגת על ידי הוד התפתחותו, כדי להשיג את קוד הביטול למתג ההרג המותקן ברוקט. לאחר שבקושי נמלט מאורגקורפ, הצוות מבקר בדמוי-ארץ בניגוד לעצתה של גאמורה. מנהיגת הריבוניים, איישה, ויצירתה רבת העוצמה, אדם וורלוק, מיירטים תשדורת מגאמורה דרך בוזז שאדם הרג ועוקבים אחר נקודות הציון שלה לדמוי-ארץ. כשהשומרים האחרים הולכים לספינתו של הוד התפתחותו, גאמורה נשארת עם רוקט, אך מותקפת על ידי לוחמת שנשלחה על ידי הוד התפתחותו. הלוחמת נהרגת על ידי אדם שמגיע ומחפש את רוקט. גאמורה גוברת על אדם ומנווטת את ספינת השומרים. קוויל וגרוט מביסים בהצלחה את אנשיו של הוד התפתחותו, לוכדים את המדען ת'יל, קופצים איתו ומשיגים את הזיכרון שלו לפני שגאמורה מצילה אותם. לאחר קרב שבו הביסו את הוד התפתחותו, והתפייסות עם קוויל, שמקבל לבסוף את מותה של גאמורה המקורית, גאמורה חוזרת אל הבוזזים.

מה אם...?[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מה אם...? (סדרת טלוויזיה)

בזמן שגאמורה נוסעת לנידאווליר עם טוני סטארק, היא מגויסת על ידי הצופה, ומצטרפת לשומרי הרב-יקום כדי לעזור לעצור את אולטרון.[3]

יצירה ואפיון דמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשיא אולפני מארוול, קווין פייגי, הזכיר לראשונה את "שומרי הגלקסיה" כסרט פוטנציאלי בקומיק-קון הבינלאומי, סן דייגו בשנת 2010, והצהיר: "יש גם כמה כותרים לא ברורים, כמו שומרי הגלקסיה. אני חושב שהם שופצו לאחרונה בצורה מהנה מהספר [קומיקס]."[4] פייגי הודיע שהסרט נמצא בפיתוח פעיל בקומיק-קון הבינלאומי בשנת 2012 במהלך הפאנל של אולפני מארוול, עם תאריך יציאה מתוכנן של 1 באוגוסט 2014. הוא אמר שהצוות של הסרט יורכב מהדמויות סטאר לורד, דראקס המשמיד, גאמורה, גרוט ורוקט.[5] בתחילת אפריל 2013, זואי סלדנה נכנסה למשא ומתן על גילום דמותה של גאמורה בסרט,[6] ומאוחר יותר באותו החודש אושר שהיא לוהקה לתפקיד.[7]

גאמורה היא יתומה מעולם חייזרי המחפשת גאולה על פשעי עברה. תאנוס הכשיר אותה להיות המתנקשת האישית שלו.[8] סלדנה תיארה את גאמורה כ"לוחמת, היא מתנקשת והיא מאוד קטלנית, אבל מה שמציל אותה יכול גם להרוג אותה. יש לה חוש צדק. היא ישרה מאוד".[9] סלדנה סיפרה שהפכה לגאמורה באמצעות איפור ולא באמצעות CGI או לכידת תנועה.[10]

סלדנה תיארה את גאמורה בשומרי הגלקסיה: חלק 2, כ"קול ההיגיון" של הצוות, ואמרה, "היא מוקפת בכל החבר'ה האלה שהם כל כך טיפשים חצי מהזמן",[11] והוסיפה שגאמורה היא ה"אמא" של הצוות, ואמרה שהיא "פשוט אדם קפדן, מפורט ומקצועי".[12]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סרט פרס קטגוריה תוצאה הערות שוליים
2015 שומרי הגלקסיה פרסי הסרטים והטלוויזיה של MTV שינוי הצורה הטוב ביותר על המסך מועמדות [13][14]
פרס בחירת הקהל שחקנית סרט אקשן אהובה מועמדות [15][16]
2017 שומרי הגלקסיה: חלק 2 פרסי בחירת הנוער שחקנית הקולנוע הנבחרת: מדע בדיוני זכייה [17]
הכימיה הנבחרת בסרט קולנוע (עם כריס פראט) מועמדות
2018 הנוקמים: מלחמת האינסוף שחקנית בסרט פעולה מועמדות [18]
הנשיקה הטובה ביותר (עם כריס פראט) מועמדות
2019 פרסי בחירת הילדים של ניקלודיאון שחקנית פעולה אהובה מועמדות [19]
הנוקמים: סוף המשחק פרסי בחירת הנוער שחקנית הקולנוע הנבחרת: אקשן מועמדות [20]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ What If…? Episode 9 Cast Guide: Every New & Returning MCU Character, ScreenRant, ‏2021-10-06 (באנגלית)
  2. ^ A Complete List of Who Lives and Dies in 'Avengers: Infinity War', Time, ‏2018-04-27 (באנגלית)
  3. ^ Annie Howard, Kids’ Choice Awards: ‘Avengers: Infinity War’ Tops Nominees; DJ Khaled to Host, The Hollywood Reporter, ‏2019-02-26 (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ Splash Page – Marvel Considering ‘Iron Fist’ & ‘S.H.I.E.L.D.’ Movies, ‘Black Panther’ & ‘Guardians Of The Galaxy,’ Too!, web.archive.org, ‏2012-06-09
  5. ^ Borys Kit, Comic-Con 2012: Marvel Names ‘Avengers’ Follow-Ups; Robert Downey Jr. Makes Surprise Appearance, The Hollywood Reporter, ‏2012-07-14 (באנגלית אמריקאית)
  6. ^ Borys Kit, Zoe Saldana in Talks to Star in Marvel’s ‘Guardians of the Galaxy’ (Exclusive), The Hollywood Reporter, ‏2013-04-03 (באנגלית אמריקאית)
  7. ^ Borys Kit, ‘Guardians of the Galaxy’ Adds One More to Cast (Exclusive), The Hollywood Reporter, ‏2013-04-22 (באנגלית אמריקאית)
  8. ^ 'Guardians of the Galaxy' Official Character Descriptions (Minor Spoilers) - Stitch Kingdom, web.archive.org, ‏2017-08-23
  9. ^ Spencer Perry, Guardians of the Galaxy: From the Set of the Marvel Studios Adaptation, Comic Book Movies and Superhero Movie News - SuperHeroHype, ‏2014-07-08 (באנגלית אמריקאית)
  10. ^ Matt Maytum published, Zoe Saldana updates on Guardians Of The Galaxy, gamesradar, ‏2013-05-03 (באנגלית)
  11. ^ Sneak peek: 'Guardians of the Galaxy Vol. 2' aims for bigger, better sci-fi, USA TODAY (באנגלית אמריקאית)
  12. ^ Guardians of the Galaxy 2: 40 Things to Know about the Sequel, Collider, ‏2017-02-06 (באנגלית)
  13. ^ Here Are Your 2015 MTV Movie Awards Nominees, MTV (באנגלית)
  14. ^ MTV Movie Awards 2015: See The Full Winners List, MTV (באנגלית)
  15. ^ People's Choice Awards 2015 hosts, nominees announced - CBS News, www.cbsnews.com, ‏2014-11-04 (באנגלית אמריקאית)
  16. ^ People's Choice Awards 2015 complete list of winners - CBS News, www.cbsnews.com, ‏2015-01-07 (באנגלית אמריקאית)
  17. ^ Kimberly Nordyke, Teen Choice Awards: Complete Winners List, The Hollywood Reporter, ‏2017-08-13 (באנגלית אמריקאית)
  18. ^ T. H. R. Staff, Teen Choice Awards: Winners List, The Hollywood Reporter, ‏2018-08-12 (באנגלית אמריקאית)
  19. ^ Annie Howard, Kids’ Choice Awards: ‘Avengers: Infinity War’ Tops Nominees; DJ Khaled to Host, The Hollywood Reporter, ‏2019-02-26 (באנגלית)
  20. ^ Rachel Yang August 11, 2019 at 08:06 PM EDT, Teen Choice Awards 2019: See the full list of winners and nominees, EW.com (באנגלית)