נביולה (היקום הקולנועי של מארוול)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נביולה
Nebula
הופעה ראשונה שומרי הגלקסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
יוצרים ג'יימס גאן עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות קארן גילאן
דיבוב קארן גילאן ("מה אם...?")
מידע
גזע לופומואידים
מין נקבה
מקום מגורים ראשומקום
דמויות קשורות
משפחה תאנוס (הורה מאמץ)
גאמורה (אחות מאומצת)
פרוקסימה מידנייט (אחות מאומצת)
לוע שחור (אח מאומץ)
להב עורב (אח מאומץ)
קול אובסידיאן (אח מאומץ)
חברים גאמורה
פיטר קוויל
רוקט
דראקס
גרוט
מנטיס
קוסמו
קראגלין
יונדו אודונטה
תור
טוני סטארק
אויבים גאמורה (שומרי הגלקסיה ושומרי הגלקסיה 2)
תאנוס
אגו
הוד התפתחותו
איישה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נביולהאנגלית: Nebula) היא דמות בדיונית המגולמת על ידי קארן גילאן בזיכיון הסרטים של היקום הקולנועי של מארוול (MCU). הדמות מבוססת על דמות בעלת אותו שם בפרסומה של חברת מארוול קומיקס.

נביולה מתוארת כלוחמת בעלת עור כחול-סגול מגזע הלופומואידים, בתו המאומצת של תאנוס, שהרג את המשפחה הביולוגית שלה לפני שגידל אותה, ואחותה המאומצת של גאמורה, איתה גדלה לחלוק יריבות מרה.

נכון לשנת 2023, נביולה הופיעה בשישה סרטים: "שומרי הגלקסיה", "שומרי הגלקסיה: חלק 2", "הנוקמים: מלחמת האינסוף", "הנוקמים: סוף המשחק", "תור: אהבה ורעם" ו"שומרי הגלקסיה: חלק 3". כמו כן הופיעה ב"שומרי הגלקסיה בספיישל חג המולד" ובסדרה "מה אם...?".

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נביולה היא אחת מכמה ילדים שאומצו בכוח על ידי תאנוס. לאחר שהרג את משפחתה, היא גדלה לצד גאמורה ואומנה להיות לוחמת. תאנוס הכריח אותן לעיתים קרובות להילחם אחת כנגד השנייה וגאמורה תמיד ניצחה. לאחר כל הפסד, תאנוס החליף חלק מנביולה בחלק רובוטי, והפך אותה לסייבורג.

רדיפת תאנוס וגאמורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – שומרי הגלקסיה (סרט), שומרי הגלקסיה: חלק 2

בשנת 2014, נביולה וגאמורה, נשלחות, בהוראת תאנוס, לסייע לרונאן המאשים להשיג את אבן הכוח. לאחר שנודע לנביולה שגאמורה השיגה את האבן, היא מגיעה לראשומקום ויורה בחללית של גאמורה ולוקחת את האבן עבור רונאן, אשר בוגד בתאנוס, ומתכוון להרוס את כוכב הלכת זאנדאר ולהרוג את תאנוס. נביולה מצדדת בו כנגד אביה. עם זאת, היא מתעמתת עם גאמורה, פיטר קוויל, גרוט ודראקס המשמיד לאחר שהם חודרים לספינתו של רונאן. לאחר מכן היא נלחמת נגד גאמורה, לפני שהיא נופלת ונמלטת בספינה אחרת.

מספר חודשים לאחר מכן, נביולה נתפסת על ידי גזע הריבוניים, בזמן שניסתה לגנוב את הסוללות הרבות עוצמה שלהם; הריבוניים מוסרים אותה לגאמורה, קוויל, דראקס ורוקט בתמורה לשירותיהם בהגנה על הסוללות. כאשר קוויל, גאמורה ודראקס עוזבים עם אגו, אבא של קוויל, נביולה עוזרת לבוזזים ללכוד את יונדו אודונטה, רוקט וגרוט. היא מקבלת ספינה ונוסעת בעצמה לכוכב של אגו על מנת להילחם בגאמורה. לאחר שסוף סוף הביסה את גאמורה בקרב, נביולה מביעה את כעסה עליה על כך שהיא תמיד הייתה צריכה להיות טובה ממנה במקום רק להיות אחות אוהבת. היא וגאמורה מתפייסות ומגלות מערה מלאה בשלדים. הן מאתרות את דראקס ומנטיס וגאמורה מתעמתת עם מנטיס על השלדים שמצאו במערה. לאחר מכן הם עוזבים למצוא את קוויל, ויונדו, רוקט וגרוט באים לעזור. נביולה עוזרת ליונדו להפיל את הצי של הריבוניים שרדף אחריהם. לאחר מכן היא והאחרים מותקפים על ידי אגו, והיא מצילה את גאמורה מנפילה, לפני שהכוכב החי מושמד בסופו של דבר מפצצה. הקבוצה עוזבת בספינה המופעלת על ידי קראגלין. לאחר ההלוויה של יונדו, גאמורה מציעה לנביולה להצטרף לשומרי הגלקסיה. אך נביולה מחליטה להרוג את תאנוס, ועוזבת ממוקדת במשימה הזו.

שותפות עם הנוקמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – הנוקמים: מלחמת האינסוף, הנוקמים: סוף המשחק

הניסיון של נביולה להרוג את תאנוס נכשל, והיא נתפסת ומעונה על סיפון הספינה שלו. בשנת 2018, לאחר שלכד את גאמורה, תאנוס משתמש בנביולה כדי לשכנע את גאמורה למסור לו את המיקום של אבן הנשמה. לאחר שתאנוס עוזב עם גאמורה, נביולה בורחת ולוקחת את הספינה לטיטאן, שם היא מנסה להרוג בשנית את תאנוס, ופוגשת את קוויל, דראקס, מנטיס, טוני סטארק, פיטר פארקר וסטיבן סטריינג'. נביולה שורדת את ההתפוררות ונותרת על טיטאן יחד עם טוני סטארק.

נביולה וסטארק עוזבים את טיטאן על סיפון הבנאטאר, אבל הספינה, שניזוקה, נתקעת בחלל, עד שקרול דנברס מגיעה להציל אותם. לאחר שהגיעו למפקדת הנוקמים בכדור הארץ, נביולה מתאחדת עם רוקט, ומלווה אותו, את דנברס, תור, סטיב רוג'רס, נטשה רומנוף, ברוס באנר וג'יימס רודס לטיטאן II על מנת להתעמת עם תאנוס. תור הורג את תאנוס לאחר שגילה שהאבנים הושמדו ונביולה טענה שדבריו של תאנוס נכונים.

נביולה ורוקט, עכשיו חברי צוות בנוקמים, עובדים עם דנברס על משימות בחלל. בשנת 2023, נביולה ושאר הנוקמים נוסעים בזמן דרך מימד הקוונטים לשנת 2014 חלופית. נביולה מגיעה עם קלינט ברטון, רומנוף ורודס לכוכב הלכת מוראג. לאחר שברטון ורומנוף עוזבים, נביולה ורודס גורמים לגרסה חלופית של קוויל לאבד את ההכרה ולוקחים את אבן הכוח מכספת המקדש. עם זאת, הגרסה החלופית של נביולה מתחילה להתקלקל עקב נוכחותה של נביולה המקורית, ותאנוס החלופי הופך להיות מודע לנוכחותה של נביולה, ולוכד אותה. לאחר שהוא מנתח את הזיכרונות שלה ולומד על הניצחון העתידי שלו ועל מאמצי הנוקמים לבטל אותו, תאנוס החלופי שולח את נביולה החלופית בחזרה להווה במקומה של המקורית. לאחר מכן, נביולה החלופית מביאה את תאנוס החלופי וצבאו לציר הזמן הראשי, והוא הורס את המפקדה ומצווה על נביולה החלופית להביא לו את אבני האינסוף. נביולה המקורית בורחת לאחר שהצליחה לשכנע את גאמורה החלופית לנטוש את תאנוס. נביולה מתעמתת עם האני החלופי שלה ומנסה לשכנע אותה לעשות אותו דבר, אך נאלצת להרוג אותה כאשר האחרונה מנסה, בסירובה, להרוג את גאמורה החלופית. נביולה מצטרפת לקרב נגד הצבא של תאנוס החלופי, שבו סטארק מקריב את חייו על מנת להשמיד את תאנוס וכוחותיו. שבוע מאוחר יותר, נביולה משתתפת בהלוויה של סטארק.[1] לאחר מכן היא מצטרפת באופן רשמי לשומרי הגלקסיה ששבו לחיים, בזמן שהם אוספים את תור מנורווגיה.

הרפתקאות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – תור: אהבה ורעם, שומרי הגלקסיה בספיישל חג המולד

בשנת 2024, נביולה ושומרי הגלקסיה יוצאים יחד עם תור למספר הרפתקאות. הם לומדים על קריאות מצוקה שונות שנגרמו ממעשיו של גור שוחט אלים. תור מציע שיתפצלו כדי להגיב לקריאות המצוקה.

בשנת 2025, נביולה והשומרים רוכשים את ראשומקום מידי האספן, ואל הצוות מצטרפת קוסמו. לאחר מכן, נביולה עוזרת לצוות לשפץ את ראשומקום בעקבות ההתקפה שהמקום עבר. באותה שנה, היא משתתפת בחגיגת חג המולד שמנטיס עורכת עבור קוויל ומעניקה לרוקט את הזרוע של באקי בארנס כמתנה.

המשימה הסופית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שומרי הגלקסיה: חלק 3

בשנת 2026, נביולה, בעזרתו של גרוט, מסיימת לבנות את המטה של השומרים. לאחר מכן היא והצוות עוזרים לקוויל השיכור ומחוסר ההכרה. כשאדם וורלוק מגיע ומנסה לחטוף את רוקט, נביולה נלחמת בו, אולם רוקט נפצע קשה ונדרש קוד ביטול כדי להשבית את מתג ההרג על מנת לרפא אותו. נביולה יוצרת קשר עם גאמורה, כעת בוזזת, שתעזור לשומרים להסתנן לאורגוסקופ, המטה של הוד התפתחותו, שייצר את רוקט, כדי לקחת את קוד הביטול. היא עוזרת לשומרים למצוא ולהתעמת עם הוד התפתחותו, ומשתמשת בחלקים הרובוטיים שלה כדי להטיס את כלי השיט התקול של הוד התפתחותו על מנת להעביר לראשומקום קבוצת ילדים שהוד התפתחותו החזיק בשבי. לאחר שקוויל מפרק את השומרים בצורתם הנוכחית, נביולה נשארת בראשמקום כדי להוביל את העיר ולעזור לדראקס לטפל בילדים.

גרסאות חלופיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרסה משנת 2014[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הנוקמים: סוף המשחק

בשנת 2014 חלופית, לאחר אימון עם גאמורה, השתיים נקראות על ידי תאנוס, אשר מורה להן לסייע לרונאן להשיג את אבן הכוח. עם זאת, לפני שהן עוזבות, נביולה מתחילה להתקלקל עקב נוכחותה של נביולה מציר הזמן הראשי. לאחר לכידת נביולה ה"ראשית", תאנוס מנתח את זיכרונותיה ולומד על הניצחון של האני הראשי שלו, ועל מאמצי הנוקמים לבטל אותו. לאחר מכן הוא מחליף את נביולה הראשית בנביולה החלופית, שנשלחת בחזרה להווה בציר הזמן הראשי כדי להתכונן לבואו. נביולה החלופית מביאה את תאנוס וצבאו החלופיים לשנת 2023, והוא הורס את מתחם הנוקמים ומצווה על נביולה להביא לו את אבני האינסוף. בעודה מנסה לעשות זאת, נביולה מתעמתת עם נביולה הראשית ועם גאמורה, שמנסות לשכנע אותה לנטוש את תאנוס. עם זאת, היא מסרבת, ונהרגת על ידי נביולה הראשית.

מה אם...?[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מה אם...? (סדרת טלוויזיה)

מספר גרסאות חלופיות של נביולה מופיעות בסדרת האנימציה "מה אם...?", בדיבובה של גילאן.

עבודה עם סטאר-לורד טצ'אלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נביולה היא בעלת ברית של סטאר-לורד טצ'אלה. לגרסה הזו אין חלקי גוף רובוטיים למעט עינה השמאלית ומוצגת כבעלת שיער בלונדיני מלא. היא מצטרפת לטצ'אלה, תאנוס, והבוזזים במטרה לגנוב זרעים עוצמתיים מהאספן.[2][3]

השתתפות במסיבה של תור[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2011 חלופית, נביולה משתתפת במסיבה של תור על פני כדור הארץ, שם היא נראית מהמרת בלאס וגאס עם קורג.[4]

יצירה ואפיון דמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשיא אולפני מארוול, קווין פייגי, הזכיר לראשונה את "שומרי הגלקסיה" כסרט פוטנציאלי בקומיק-קון הבינלאומי, סן דייגו בשנת 2010, והצהיר: "יש גם כמה כותרים לא ברורים, כמו שומרי הגלקסיה. אני חושב שהם שופצו לאחרונה בצורה מהנה מהספר [קומיקס]."[5] פייגי הודיע שהסרט נמצא בפיתוח פעיל בקומיק-קון הבינלאומי בשנת 2012 במהלך הפאנל של אולפני מארוול, עם תאריך יציאה מתוכנן של 1 באוגוסט 2014. הוא אמר שהצוות של הסרט יורכב מהדמויות סטאר לורד, דראקס המשמיד, גאמורה, גרוט ורוקט.[6] בשנת 2013, נחשף שקארן גילאן תגלם את נביולה.[7] ג'יימס גאן אמר שהאודישן של גילאן "היה מאוד מרגש".[8]

הדמות של נביולה ביקום הקולנועי של מארוול מתפתחת מדמות נבלית לאנטי-גיבורה ולבסוף לחברה בשומרי הגלקסיה, בעוד שהדמות במארוול קומיקס מתוארת כמעט אך ורק כנבלית.[9] שינוי נוסף בעיבוד הקולנועי לעומת המקור בקומיקס הוא במראה החיצוני של הדמות, כאשר הדמות מתוארת ביקום הקולנועי כסייבורג קירחת ואילו בקומיקס היא מתוארת כדמוית אדם עם שיער. בקומיקס אין קשר משפחתי בינה לבין גאמורה והיא טוענת שהיא "הנכדה" של תאנוס, טענה שהוא מכחיש. בנוסף, בקומיקס יש לה מטרות נבל שאפתניות.[10][11]

ביום הראשון לצילומים, כשגילאן וגאן דנו כיצד לתאר את הדמות, גאן הציע חיקוי של מרילין מונרו, במיוחד בצורת הנשימה שלה, שלדעתו בעלת "קול דומה לקלינט איסטווד".[12]

בטיוטות המוקדמות של הסרט, תוכנן שגאמורה תהרוג את הדמות, אך הבמאים החליטו להחזיר אותה בסרט ההמשך כדי לחקור יותר את מערכת היחסים בין השתיים.[13]

גילאן הצהירה שבשומרי הגלקסיה 2 סיפור הרקע של השתיים נחשף "ומה בעצם קרה לשתי הבנות האלה כשגדלו, כמה נורא זה היה עבורן ואיך זה הרס את מערכת היחסים שלהן",[14] והוסיפה "אנחנו [גם] נתחיל לראות כמה כאב [תאנוס] גרם למעשה [לנביולה]... אנחנו באמת מתחילים לראות את החלק הרגשי בדמות שלה". בעוד שגילאן נאלצה לגלח את כל ראשה לסרט הראשון, לסרט ההמשך היא הייתה צריכה לגלח רק את החלק התחתון של הראש ולהשאיר את החלק העליון.[15] האיפור של גילאן ארך שעתיים וחצי בסרט השני, לעומת חמש שעות בסרט הראשון.[16]

בספטמבר 2021, גאן ציין שהתפקידים של מנטיס ונביולה "די עצומים" בתסריט של שומרי הגלקסיה: חלק 3.[17]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ייקוב סטולוורת'י מהאינדיפנדנט ציין כי הרגיש שלדמות יש "כל היתרונות להיות דמות משובחת של מארוול", ושאי אפשר שלא להבחין שהמראה שלה השתנה.[18]

מיילס סארי מאתר The Ringer (אנ'), שיבח את הדמות, ואמר כי "הקונפליקט הפנימי של נביולה הוא אחד הקווים המרתקים והמושכים ביותר שהיקום הקולנועי של מארוול סובב מעל 20 החלקים שלו" וכי השינוי של הדמות מנבלית שהפכה לאנטי-גיבורה מגיע לסיום מספק.[19]

ריצ'רד ניובי מהוליווד ריפורטר גם שיבח את תיאור הדמות, ותיאר אותה כ"אחד הדיונים המשמעותיים ביותר של מה זה אומר להיות גם נוקמת וגם אנושית", בטענה שסיפורה הוא "אחד [מה]מיתוסים הטובים והמעצימים ביותר של היקום הקולנועי של מארוול".[20]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סרט פרס קטגוריה תוצאה הערות שוליים
2014 שומרי הגלקסיה קהילת מבקרי הסרטים של נבדה האנסמבל הטוב ביותר זכייה [21]
2015 פרסי אמפייר פרס אמפייר לשחקנית פורצת הדרך זכייה [22]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Every Marvel Character At The Funeral In Avengers: Endgame, ScreenRant, ‏2019-05-01 (באנגלית)
  2. ^ Why Nebula Looks So Different In The MCU’s Multiverse, ScreenRant, ‏2021-08-20
  3. ^ Chadwick Boseman becomes Star-Lord in an extremely wacky What If…?, The A.V. Club, ‏2021-08-18
  4. ^ Every MCU Easter Egg In What If? Episode 7, ScreenRant, ‏2021-09-22
  5. ^ Splash Page – Marvel Considering ‘Iron Fist’ & ‘S.H.I.E.L.D.’ Movies, ‘Black Panther’ & ‘Guardians Of The Galaxy,’ Too!, web.archive.org, ‏2012-06-09
  6. ^ Borys Kit, Comic-Con 2012: Marvel Names ‘Avengers’ Follow-Ups; Robert Downey Jr. Makes Surprise Appearance, The Hollywood Reporter, ‏2012-07-14
  7. ^ Report: Guardians of the Galaxy villains revealed, web.archive.org, ‏2013-07-18
  8. ^ GUARDIANS OF THE GALAXY Press Launch Report, STARBURST Magazine, ‏2014-07-31
  9. ^ How Nebula Differs Between The Comics And The MCU, CBR, ‏2019-01-30
  10. ^ 5 Things About Nebula The MCU Changed (& 5 They Kept The Same), CBR, ‏2020-03-08
  11. ^ The Untold Truth Of Nebula, Looper, ‏2018-04-23
  12. ^ William Bibbiani, Interview | Karen Gillan, 'Guardians of the Galaxy Vol. 2' and Her Directorial Debut, Mandatory, ‏2017-05-05
  13. ^ Dirk Libbey published, A Fake Scene Changed Nebula And Gamora's Relationship In The MCU, CINEMABLEND, ‏2018-09-24
  14. ^ Guardians of the Galaxy 2: 40 Things to Know about the Sequel, Collider, ‏2017-02-06
  15. ^ Umberto Gonzalez, Karen Gillan on 'Guardians of the Galaxy' Sequel: 'I Shaved Half My Head This Time', ‏2017-01-17
  16. ^ 'Guardians Of The Galaxy Vol. 2': Everything We Learned While On Set, /Film, ‏2017-02-06
  17. ^ 'Guardians of the Galaxy 3': James Gunn Says Mantis and Nebula Are Getting Bigger Roles in Sequel, Collider, ‏2021-09-20
  18. ^ Every Avengers character ranked from worst to best, The Independent, ‏2020-05-02
  19. ^ Miles Surrey, Alien Redemption: The Fascinating Arc of Nebula in the MCU, The Ringer, ‏2019-04-26
  20. ^ Richard Newby, ‘Avengers: Endgame’ Gave Nebula One of Marvel’s Most Human Arcs, The Hollywood Reporter, ‏2019-04-29
  21. ^ The Nevada Film Critics Society's 2014 Awards for Achievement in Film, www.nevadafilmcriticssociety.org
  22. ^ Leo Barraclough, ‘Interstellar’ wins Film, Director at Empire Awards, Variety, ‏2015-03-30