פיטר קוויל (היקום הקולנועי של מארוול)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פיטר קוויל
Peter Quill
הופעה ראשונה שומרי הגלקסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
יוצרים ג'יימס גאן עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות כריס פראט, ויאט אולף עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע
שם אמיתי פיטר ג'ייסון קוויל
כינויים סטאר לורד
מקום לידה סנט צ'ארלס, מיזורי
גזע חצוי אדם-שמימי
מין זכר
מקצוע קפטן שומרי הגלקסיה
שכיר חרב
מבריח
שיוך שומרי הגלקסיה
בוזזים
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה ג'ייסון קוויל (סב)
מרדית' קוויל (אם)
אגו (אב ביולוגי)
יונדו אודונטה (אב מאמץ)
מנטיס (אחות למחצה)
חברים גאמורה
רוקט
גרוט
דראקס
מנטיס
נביולה
יונדו אודונטה
קראגלין
קוסמו
תור
אויבים רונאן המאשים
קוראת' הרודף
תאנוס
אגו
הוד התפתחותו
איישה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פיטר ג'ייסון קווילאנגלית: Peter Jason Quill), הידוע גם בכינויו סטאר-לורד (Star-Lord), הוא דמות בדיונית המגולמת על ידי כריס פראט בזיכיון הסרטים של היקום הקולנועי של מארוול (MCU). הדמות מבוססת על דמות בעלת אותו שם בפרסומה של חברת מארוול קומיקס.

פיטר קוויל מתואר בהתחלה כחבר בקבוצת מבריחים המכונה הבוזזים. הוא נחטף מכדור הארץ בילדותו על ידי יונדו אודונטה לאחר שאמו מתה. קוויל הופך למנהיג שומרי הגלקסיה שנוצרו על מנת למנוע מרונאן המאשים להרוס את זאנאנדר. הוא מגלה שהוא חצי שמימי ושאביו, אגו, יצר אותו כאמצעי להשתלטות על כוכבי לכת. קוויל והשומרים מביסים את אגו, והוא מפתח מערכת יחסים רומנטית עם גאמורה. קוויל משתתף בעימות נגד תאנוס, נופל קורבן להתפוררות, מושב לתחייה על ידי הנוקמים ומצטרף לקרב האחרון נגד תאנוס. קוויל והשומרים יוצאים לחלל, ולבסוף מתעמתים ומביסים את הוד התפתחותו. קוויל עוזב את השומרים כדי לחזור לכדור הארץ, ומתאחד עם סבו.

נכון לשנת 2023, קוויל הופיע בשישה סרטים: "שומרי הגלקסיה", "שומרי הגלקסיה: חלק 2", "הנוקמים: מלחמת האינסוף", "הנוקמים: סוף המשחק", "תור: אהבה ורעם" ו"שומרי הגלקסיה: חלק 3". כמו כן הופיע ב"שומרי הגלקסיה בספיישל חג המולד".

בשנת 2015, מגזין אמפייר דרג את פיטר קוויל כדמות הקולנוע ה-71 הגדולה בכל הזמנים.[1]

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיטר קוויל נולד בשנת 1980 בסנט צ'ארלס, מיזורי.[2] אביו היה האגו השמימי (עובדה שקוויל מגלה מאוחר יותר), בעוד שאמו, מרדית', הייתה בת אנוש ממיזורי. בשנת 1988, קוויל צפה באמו מתה מסרטן. הוא לא מסוגל להתמודד עם זה, בורח ונחטף על ידי כנופיית מבריחים חוצניים בשם הבוזזים, בראשות יונדו אודונטה. יונדו נשכר כדי למסור את קוויל לאגו, אך בהיותו מודע לכוונותיו המפלצתיות של אגו, הוא שומר על הילד ומגדל אותו כבנו. יונדו קשוח עם קוויל, אך גם מחבב אותו. בשלב מסוים, הוא לועג לניסיונו של קוויל הצעיר לחגוג את חג המולד, הורס את עץ חג המולד שלו וזורק את המתנות שלו. מאוחר יותר יונדו מתרכך ופותח את המתנה שקוויל נתן לו, ובתמורה מעניק לקוויל סט של אקדחים.

הקמת שומרי הגלקסיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שומרי הגלקסיה (סרט)

בשנת 2014, קוויל המבוגר הוא חבר בבוזזים, וחווה הרפתקאות רבות ברחבי הגלקסיה. הוא מוצא את עצמו מסובך במאבק כוחות בין רונאן המאשים וחיל נובה של זאנדאר, בזמן שהוא ניצוד על ידי יונדו מפני שלא הביא לו שריד גנוב שמצא על מורג (אשר מתגלה מאוחר יותר כאבן אינסוף).

לאחר שקוויל משיג בחזרה את אבן הכוח, הוא חוזר לזאנדאר. שם הוא מתעמת עם גאמורה, שמנסה לגנוב את האבן לעצמה, ועם רוקט וגרוט, שמנסים ללכוד אותו כדי לקבל את הפרס שמוצע על ראשו. הארבעה נתפסים על ידי חיל נובה ונשלחים לכלא חלל בשם קילן. הם בורחים יחד עם האסיר דראקס, והחמישה הופכים לשומרי הגלקסיה. גאמורה לוקחת אותם לראשומקום, שם האספן מסביר להם את המשמעות של אבני האינסוף. אולם, הם מותקפים על ידי כוחותיו של רונאן, נאלצים לברוח, ומאבדים את אבן הכוח במהלך הבריחה. כשנודע להם שרונאן מתכנן להשתמש באבן הכוח כדי להשמיד את זאנדאר, הם נוסעים לשם כדי לעצור אותו, בעזרתם של יונדו והבוזזים. לאחר קרב בין צבאו של רונאן לחיל נובה, השומרים מצליחים להרוס את ספינת המלחמה של רונאן. קוויל מסיח את דעתו של רונאן בעוד האחרים מפוצצים את הגרזן של רונאן ומשחררים את אבן הכוח. בעזרת אבן הכוח הם משמידים את רונאן. בסופו של דבר, קוויל והשומרים מוכרזים כגיבורים והוא נשבע לפקוח עין על הצוות למקרה שהם יעברו שוב על חוקים כלשהם. במהלך ההרפתקאות, קוויל נראה מאזין למיקסטייפ של שירי להיטים שונים מהשנים 1962 – 1986 בווקמן שניתן לו על ידי אמו, המשמש כקשר היחיד שלו עם כדור הארץ.

פגישה עם אגו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שומרי הגלקסיה: חלק 2

מספר חודשים לאחר מכן, קוויל והשומרים נשכרים על ידי הריבוניים להגן על סוללות יקרות ערך מפני מפלצת בין-ממדית, בתמורה לנביולה. לאחר שהם עוזבים, צי של הריבוניים רודף אחריהם מפני שרוקט גנב את הסוללות שלהם. כתוצאה מכך הם מתרסקים על כוכב לכת, שבו קוויל פוגש את אגו, אביו. אגו הוא כוכב חי שמימי בעל צורה אנושית המאפשרת לו לתקשר עם מינים אחרים. קוויל, גאמורה ודראקס נוסעים עם אגו לכוכב הלכת שלו, שם הם פוגשים את העוזרת שלו, מנטיס. אגו מודיע לקוויל שגם לו יש כוחות שמימיים. בהתחלה, קוויל שמח שמצא את אביו ושיש לו שוב משפחה. אולם, בסופו של דבר, מתגלה שאגו מתכוון להשתלט על כוכבי לכת אחרים, ולהרוג את כל צורות החיים האחרות, ויצר את קוויל במטרה שבנו יספק את הכוח הנוסף הדרוש לכך. לאחר שאגו חושף שהוא הרג את אמו, קוויל יוצא נגדו. קוויל מעסיק את אגו בלחימה עם הכוחות השמימיים החדשים שלו עד שגרוט מניח פצצה על מוחו של אגו. לאחר שאגו מת וקוויל מאבד את כוחותיו השמימיים, יונדו מחלץ את קוויל מכוכב הלכת שנהרס, ומתגלה כאבא מאמץ לקוויל. בחלל, יונדו נותן לקוויל את חליפת החלל האחרונה, ומקריב את חייו כדי להציל אותו. השומרים מקיימים ליונדו הלוויה מכובדת, והבוזזים מגיעים לחלוק כבוד. קוויל מחליף את הווקמן שלו, שאגו השמיד, בזון.

מלחמת האינסוף והשיבה לחיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – הנוקמים: מלחמת האינסוף, הנוקמים: סוף המשחק

בשנת 2018, קוויל והשומרים מגיבים לקריאת מצוקה ובסופו של דבר מצילים את תור שצף בחלל בהריסות של ה"סטייטסמן". תור מספר להם על התוכנית של תאנוס להשיג את אבני האינסוף, ושהוא מחזיק כבר באבן החלל ובאבן הכוח. קוויל לוקח את דראקס, מנטיס וגאמורה, עימה הוא נמצא כעת במערכת יחסים רומנטית, לראשומקום. בדרך לשם, גאמורה גורמת לו להבטיח להרוג אותה אם תאנוס אי פעם ילכוד אותה, כדי למנוע ממנו ללמוד על מיקומה של אבן הנשמה. כשהם מגיעים לראשומקום, גאמורה נתפסת על ידי תאנוס, אך קוויל לא מצליח להרוג אותה כפי שהבטיח, בגלל השימוש של תאנוס באבן המציאות, והוא עוזב עם גאמורה. קוויל, דראקס ומנטיס נוסעים לטיטאן ופוגשים את טוני סטארק, פיטר פארקר וסטיבן סטריינג', ולאחר עימות קצר, הם מבינים שהם באותו צד. כאשר תאנוס מגיע, הם נלחמים בו ומנטיס שולטת בו באופן זמני. תאנוס משתחרר משליטתה של מנטיס כאשר קוויל לומד מנביולה שגאמורה מתה ומתקיף את תאנוס. לאחר מכן, תאנוס משיג את אבן הזמן מסטריינג' ועוזב את טיטאן כדי לסיים את הרכבת כפפת האינסוף. זמן קצר לאחר מכן, קוויל נופל קורבן להתפוררות.[3]

בשנת 2023, קוויל מושב לחיים על ידי הנוקמים ומובא דרך פורטל לכדור הארץ לצפון מדינת ניו יורק, שם הוא משתתף בקרב נגד כוחותיו של תאנוס מהעבר. במהלך הקרב, קוויל נתקל בגאמורה החלופית, אשר בהיותה מיקום אחר, דוחה אותו. מאוחר יותר, קוויל וחבריו לקבוצה שהתאחדו משתתפים בהלוויה של סטארק, שהקריב את חייו כדי לעצור את תאנוס.[4] לאחר מכן הם אוספים את תור מנורווגיה וחוזרים לחלל.

הרפתקאות נוספות בחלל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – תור: אהבה ורעם, שומרי הגלקסיה בספיישל חג המולד

בשנת 2024, קוויל והשומרים, אליהם הצטרפו תור וקראגלין, יוצאים להרפתקאות בחלל. תור נפרד מהם לאחר שהם לומדים שמספר אלים נרצחו על ידי גור שוחט האלים. השומרים ממשיכים להגיב לכמה שיותר קריאות.

בשנת 2025, השומרים רוכשים את ראשומקום מידי האספן, ואל הצוות מצטרפת קוסמו. קוויל מדוכא בשל אובדן גאמורה. בחג המולד מנטיס ודראקס מנסים לעודד אותו על ידי חטיפת השחקן קווין בייקון, והענקתו לקוויל במתנה. קוויל גורם להם לשחרר את בייקון, שמחליט להישאר ולעזור לשומרים לחגוג את חג המולד. מאוחר יותר, מנטיס מגלה לקוויל שאגו היה גם אביה, מה שהופך אותם לאחים למחצה, וקוויל אומר שהיא מתנת חג המולד הטובה ביותר שקיבל אי פעם.

הצלת רוקט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שומרי הגלקסיה: חלק 3

לאחר שהשומרים בנו מחדש את ראשומקום, קוויל משתכר, עדיין עצוב בעקבות מותה של גאמורה. השומרים מותקפים על ידי אדם וורלוק. רוקט נפצע אנושות והשומרים לא מסוגלים לטפל בפצעיו בגלל מתג הרג המותקן בו. הצוות מחליט לנסוע למטה של חברת אורגוקורפ, המונהגת על ידי הוד התפתחותו, בתקווה למצוא קוד ביטול למתג. בעזרתם של הבוזזים וגאמורה החלופית, הם מסתננים לחברה ולוקחים את הקובץ של רוקט. הם מותקפים על ידי שומרי האורגוספרה, ומצליחים להימלט לאחר שקוויל מפעיל מרחוק את חליפות השומרים.

הצוות נוסע לדמוי-ארץ בניגוד לעצתה של גאמורה. קוויל, נביולה וגרוט עוקבים אחרי המדען ת'יל לספינה של הוד התפתחותו. הספינה מתחילה להמריא כשקוויל וגרוט על הסיפון. השניים מביסים בהצלחה את אנשיו של הוד התפתחותו, לוכדים את המדען ת'יל, קופצים איתו ומשיגים את הזיכרון שלו לפני שגאמורה מצילה אותם. על ספינתם של השומרים, רוקט גוסס, אבל קוויל מצליח להפעיל את קוד הביטול ולהחיות אותו. השומרים מביסים את הוד התפתחותו ומצילים את הילדים ובעלי החיים המוחזקים על ספינתו. קוויל לא בורח בזמן מהספינה, ומתחיל לקפוא בחלל לפני שאדם מציל אותו.

לאחר הקרב, קוויל נפרד בהתפייסות מגאמורה, ומקבל את עובדת מותה של גאמורה המקורית. הוא עוזב את השומרים, מעניק לרוקט את תואר הקפטן ויוצא לכדור הארץ, שם הוא מתאחד עם סבו ג'ייסון.

גרסאות חלופיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרסה משנת 2014[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הנוקמים: סוף המשחק

בשנת 2014 חלופית, קוויל מגיע למורג כדי לקחת את אבן הכוח אבל נביולה וג'יימס רודס שהגיעו מציר הזמן הראשי גורמים לו לאבד את ההכרה.

יצירה ואפיון דמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשיא אולפני מארוול, קווין פייגי, הזכיר לראשונה את "שומרי הגלקסיה" כסרט פוטנציאלי בקומיק-קון הבינלאומי, סן דייגו בשנת 2010, והצהיר: "יש גם כמה כותרים לא ברורים, כמו שומרי הגלקסיה. אני חושב שהם שופצו לאחרונה בצורה מהנה מהספר [קומיקס]."[5] פייגי הודיע שהסרט נמצא בפיתוח פעיל בקומיק-קון הבינלאומי בשנת 2012 במהלך הפאנל של אולפני מארוול, עם תאריך יציאה מתוכנן של 1 באוגוסט 2014. הוא אמר שהצוות של הסרט יורכב מהדמויות סטאר לורד, דראקס המשמיד, גאמורה, גרוט ורוקט.[6]

בפברואר 2013, כריס פראט לוהק לתפקיד של פיטר קוויל.[7] פראט תיאר את הדמות כשילוב של האן סולו ומרטי מק'פליי.[8] ויאט אולף גילם את קוויל הצעיר בסרטים שומרי הגלקסיה,[9] ושומרי הגלקסיה: חלק 2.[10]

ב"שומרי הגלקסיה: חלק 2", פראט אמר שקוויל "מפורסם כעת ברחבי הגלקסיה על שהציל הרבה אנשים... הוא מרגיש שהוא חלק מהקבוצה הזו, מנהיג של הקבוצה הזו. הוא קצת יותר אחראי ומנסה להתרחק מצרות, אבל לא עושה בהכרח את העבודה הטובה ביותר".[11]

פראט תיאר את תפקידו בסרט "הנוקמים: מלחמת האינסוף", כהופעת קמע ואמר "אתה יכול להיות קצת יותר נמרץ; קצת יותר מזלזל; קצת יותר צבעוני".[12]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סרט פרס קטגוריה תוצאה הערות שוליים
2014 "שומרי הגלקסיה" פרסי הוליווד הצעירה סופר גיבור על מועמדות [13][14]
2015 פרסי איגוד מבקרי הקולנוע האמריקאי השחקן הטוב ביותר בסרט פעולה מועמדות [15][16]
פרסי הסרטים והטלוויזיה של MTV השחקן הטוב ביותר מועמדות [17][18]
ההופעה הטובה ביותר ללא חולצה מועמדות
הרגע המוזיקלי הטוב ביותר מועמדות
ההופעה הקומית הטובה ביותר מועמדות
הגיבור הטוב ביותר מועמדות
פרסי בחירת הילדים של ניקלודיאון שחקן פעולה אהוב מועמדות [19]
פרס סאטורן השחקן הטוב ביותר זכייה [20][21]
2017 "שומרי הגלקסיה: חלק 2" פרסי בחירת הנוער שחקן הקולנוע הנבחר: מדע בדיוני זכייה [22]
הכימיה הנבחרת בסרט קולנוע (עם זואי סלדנה) מועמדות
2018 "הנוקמים: מלחמת האינסוף" הנשיקה הנבחרת מועמדות [23]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The 100 Greatest Movie Characters, Empire, ‏2020 (באנגלית)
  2. ^ "'Guardians of the Galaxy' meets St. Charles yet again". FOX 2. 2023-05-10. נבדק ב-2023-06-26.
  3. ^ A Complete List of Who Lives and Dies in 'Avengers: Infinity War', Time, ‏2018-04-27
  4. ^ Every Marvel Character At The Funeral In Avengers: Endgame, ScreenRant, ‏2019-05-01
  5. ^ Splash Page – Marvel Considering ‘Iron Fist’ & ‘S.H.I.E.L.D.’ Movies, ‘Black Panther’ & ‘Guardians Of The Galaxy,’ Too!, web.archive.org, ‏2012-06-09
  6. ^ Borys Kit, Comic-Con 2012: Marvel Names ‘Avengers’ Follow-Ups; Robert Downey Jr. Makes Surprise Appearance, The Hollywood Reporter, ‏2012-07-14
  7. ^ Mike Fleming Jr, Chris Pratt Getting ‘Guardians Of The Galaxy’ Lead, Deadline, ‏2013-02-05
  8. ^ Spencer Perry, Guardians of the Galaxy: From the Set of the Marvel Studios Adaptation, Comic Book Movies and Superhero Movie News - SuperHeroHype, ‏2014-07-08
  9. ^ REVIEW: Marvel's 'Guardians of the Galaxy': The Expendables In Outer Space, Time, ‏2014-08-01
  10. ^ Guardians of the Galaxy 2: Every Easter Egg & Secret, ScreenRant, ‏2017-05-08
  11. ^ 'Guardians Of The Galaxy Vol. 2' Footage Recap: Baby Groot, Human Ego & So Much More [Comic-Con 2016], /Film, ‏2016-07-23
  12. ^ Mark Daniell, 'It's going to be messy': 'Avengers: Infinity War' stars promise crying in the theatre, Toronto Sun, ‏March 16, 2018
  13. ^ Nominees | Young Hollywood Awards, web.archive.org, ‏2014-07-02
  14. ^ Young Hollywood Awards 2014 - The winners list (Glamour.com UK), web.archive.org, ‏2015-09-08
  15. ^ Pete Hammond, ‘Birdman’, ‘Budapest’ And ‘Boyhood’ Get Key Oscar Boost To Lead Critics’ Choice Movie Award Nominations; Jolie Rebounds From Globe Snub, Deadline, ‏2014-12-15
  16. ^ Erik Pedersen, Critics’ Choice Awards: ‘Boyhood’ Wins Best Picture; ‘Birdman’ Leads With 7 Nods, Deadline, ‏2015-01-16
  17. ^ Here Are Your 2015 MTV Movie Awards Nominees, MTV
  18. ^ MTV Movie Awards 2015: See The Full Winners List, MTV
  19. ^ T. H. R. Staff, Kids’ Choice Awards 2015: The Complete Winners List, The Hollywood Reporter, ‏2015-03-28
  20. ^ Seth Kelley, ‘Captain America: The Winter Soldier’ and ‘Interstellar’ Lead Saturn Awards Noms, Variety, ‏2015-03-04
  21. ^ 2015 Saturn Awards: Guardians of the Galaxy, Chris Pratt, James Gunn | Cosmic Book News, web.archive.org, ‏2022-05-29
  22. ^ Kimberly Nordyke, Teen Choice Awards: Complete Winners List, The Hollywood Reporter, ‏2017-08-13
  23. ^ T. H. R. Staff, Teen Choice Awards: Winners List, The Hollywood Reporter, ‏2018-08-12