פיטר פארקר (היקום הקולנועי של מארוול)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פיטר פארקר
Peter Parker
הופעה ראשונה קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות טום הולנד עריכת הנתון בוויקינתונים
דיבוב הדסון תמז ("מה אם...?")
מידע
שם אמיתי פיטר בנג'מין פארקר
כינויים ספיידרמן
פיטר 1
תאריך לידה 10 באוגוסט 2001
מקצוע ויג'ילנטי
שיוך הנוקמים
סטארק תעשיות
כוחות כוח
עמידות
זריזות
מודעות
כלי נשק משגרי-קורים
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים קווינס עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה מיי פארקר (דודה)
חברים טוני סטארק
סטיב רוג'רס
סטיבן סטריינג'
וונג
פיטר קוויל
דראקס
מנטיס
נביולה
אמ. ג'יי
נד לידס
אויבים אדריאן טומס
תאנוס
המסדר השחור
קוונטין בק
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פיטר בנג'מין פארקראנגלית: Peter Benjamin Parker), הידוע גם בכינויו ספיידרמן (Spider-Man), הוא דמות בדיונית המגולמת על ידי טום הולנד בזיכיון הסרטים של היקום הקולנועי של מארוול (MCU). הדמות מבוססת על דמות בעלת אותו שם בפרסומה של חברת מארוול קומיקס.

פארקר הוא תלמיד בבית הספר "מידטאון" למדע וטכנולוגיה אשר קיבל יכולות על-אנושיות דמויות עכביש לאחר שננשך על ידי עכביש רדיואקטיבי. פארקר לוקח את החוק לידיו ומשתמש בכוחותיו כדי להילחם בפשע בקווינס. טוני סטארק פנה לפארקר, הנחה אותו ובסופו של דבר גייס אותו ל"נוקמים" במהלך הסכסוך נגד תאנוס. לאחר ההבזק ומותו של סטארק, פארקר נתקל בקוונטין בק בזמן טיול בית-ספרי. בק מפליל את פארקר ברציחתו וחושף את זהותו לעולם, מה שגורם לפארקר לבקש את עזרתו של סטיבן סטריינג' כדי לבטל חשיפה זו. הלחש של סטריינג' משתבש, גורם לרב-יקום להישבר ומביא גרסאות חלופיות של ספיידרמן ואויביהם. על מנת לתקן את הנזק, סטריינג' מטיל כישוף שמוחק לצמיתות את הידע של העולם על זהותו הפרטית של פארקר, כולל מערכות היחסים שלו עם אהוביו, חבריו וגיבורי-על אחרים בעלי ברית.

נכון לשנת 2023, פארקר הופיע בשישה סרטים: "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים", "ספיידרמן: השיבה הביתה", "הנוקמים: מלחמת האינסוף", "הנוקמים: סוף המשחק", "ספיידרמן: רחוק מהבית" ו"ספיידרמן: אין דרך הביתה". כמו כן, הדמות מופיעה בסדרה "מה אם...?" בדיבובו של הדסון תמז.[1]

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיטר בנג'מין פארקר נולד ב-10 באוגוסט 2001, וגדל אצל דודתו, מיי פארקר. לאחר שננשך על ידי עכביש רדיואקטיבי, פארקר פיתח יכולות על-אנושיות הכוללות בין היתר כוח, עמידות וזריזות משופרים. הוא משתמש בכוחותיו לטובה והופך לגיבור העל ספיידרמן. פארקר שומר על זהותו בסוד כדי שאויביו לא יוכלו לתקוף את חבריו ובני משפחתו. פארקר לומד בבית הספר "מידטאון" למדע וטכנולוגיה, ופלאש תומפסון מציק לו לעיתים תכופות. נד לידס הוא חברו הטוב ביותר. פארקר יוצר חליפת ספיידרמן תוצרת-בית, ומעצב אותה כקפוצ'ון בצבעים אדום וכחול אשר מצוידת גם במשגרי-קורים.

הסכסוך הפנימי בנוקמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים

בשנת 2016, פארקר מתגורר עם מיי בקווינס, ניו יורק כשהוא פוגש בדירתו את טוני סטארק שחושף שהוא יודע שפארקר הוא ספיידרמן. סטארק מגייס אותו לסייע בסכסוך עם סטיב רוג'רס ושולח את פארקר לגרמניה. בגרמניה פארקר מקבל חליפת ספיידרמן חדשה שעוצבה על ידי סטארק ומובא לשדה התעופה בלייפציג כדי לסייע לסטארק ולצוות הנוקמים שלו נגד הצוות של רוג'רס.

פארקר מעריץ את רוג'רס למרות שהם נמצאים בצדדים מנוגדים, ורוג'רס מכבד את אומץ ליבו של פארקר. במהלך הלחימה הם משוחחים ביניהם מהיכן בניו יורק הם מגיעים. לאחר שנטרל את באקי בארנס וסם וילסון, ונלחם בסקוט לאנג הענק, פארקר נשלח חזרה לקווינס.

יריבות עם אדריאן טומס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ספיידרמן: השיבה הביתה

חודשיים מאוחר יותר, פארקר ממשיך לחלק את חייו כתלמיד תיכון וכספיידרמן. פארקר מחכה בלהיטות למשימה הבאה שלו מסטארק ושולח ללא הפסק הודעות להפי הוגאן, ראש מערך האבטחה של סטארק. נד מגלה את זהותו הסודית של פארקר לאחר שהלה שב הביתה מפעילות כספיידרמן. פארקר עוזב מסיבה שליז – הנערה שהוא מחבב – מארחת, על מנת למנוע עסקה של ג'קסון ברייס והרמן שולץ, שמתכננים למכור נשק צ'יטאורי לארון דייוויס.

פארקר עוקב אחר ברייס ושולץ לפני שנתפס על ידי אדריאן טומס, הבוס שלהם, אשר מפיל אותו לאגם קרוב. סטארק מציל את פארקר כשהוא משתמש מרחוק באחת מחליפות האיירון מן שלו, ומזהיר את פארקר מפני הסתבכות נוספת עם טומס. בטיול קרב-העשר האקדמי לוושינגטון די. סי., פארקר ונד מנטרלים את מכשיר המעקב בחליפה של פארקר, ופארקר עוקב אחר טומס, מתעמת איתו, מאבד את ההכרה ומתעורר בכספת אחסון של ארגון "בקרת נזקים". הוא מצליח לברוח מהכספת ומציל את חבריו לכיתה באנדרטת וושינגטון.

לאחר שחזר לניו יורק, פארקר מתחקר את ארון דייוויס שמוסר לו את מיקום עסקת הנשק הקרובה של טומס. פארקר לוכד את מאק גארגן – הקונה החדש של טומס – על סיפון מעבורת סטטן איילנד. טומס בורח והנשק המקולקל קורע את המעבורת לשניים. פארקר מנסה לתקן את המעבורת, לפני שסטארק מגיע ומציל את הנוסעים. סטארק מחרים את החליפה של פארקר כעונש על פזיזותו, וליז מסכימה להיות בת הזוג של פארקר בנשף המחזור.

מאוחר יותר, בדרכו לאסוף את ליז לנשף המחזור, פארקר מגלה שטומס הוא אביה של ליז וטומס מסיק שפארקר הוא ספיידרמן. למרות אזהרותיו של טומס לא להתערב ולהפסיק להפריע לעסק שלו, פארקר נוטש את ליז בנשף. פארקר יוצא לעצור בעד טומס מלגנוב מטוס מטען של בקרת נזקים, שמוביל ציוד ממגדל סטארק, ומשתמש לכך בחליפה תוצרת-בית שלו. כאשר חליפת הנשר של טומס ניזוקה, פארקר מציל את חייו ומשאיר אותו כבול על מנת שיעצר על ידי הוגאן ובקרת נזקים.

ביום המחרת בבית הספר, ליז כועסת על פארקר על שנטש אותה לפני שמודיעה לו שהיא ואמה עוברות לאורגון מאחר שטומס נכלא. הוגאן מביא את פארקר למתחם הנוקמים החדש, שם סטארק מברך אותו על הבסת טומס, מציע לו מקום בנוקמים ומראה לו את חליפת ה"איירון ספיידר" שזה עתה פותחה. פארקר דוחה את ההצעה, מעדיף להתמקד בפעילויות מקומיות בקווינס. כאשר סטארק מחזיר לו את חליפת הספיידרמן, פארקר עוטה אותה, ומיי מגלה שהוא ספיידרמן.

מלחמת האינסוף והקרב על כדור הארץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – הנוקמים: מלחמת האינסוף, הנוקמים: סוף המשחק

בשנת 2018, פארקר יוצא לטיול לימודי ורואה את חללית ה-Q מעל העיר ניו יורק. הוא מבקש מנד לחפות עליו כשהוא עוזב את אוטובוס בית הספר. כספיידרמן, הוא עוזר לסטארק להילחם בקול אובסידיאן ועוקב אחרי לוע שחור, שלכד את סטיבן סטריינג', לחללית שלו. פעולה זו מניעה את סטארק לטוס לחלל ולהציל את פארקר, כשהוא שולח את חליפת האיירון ספיידר לפארקר.

פארקר וסטארק מצילים את סטריינג' והורגים את לוע שחור. סטארק מכריז רשמית על פארקר כנוקם. החללית נוחתת על הכוכב טיטאן, שם השלושה מתעמתים עם מספר חברי שומרי הגלקסיה, לפני שהם מבינים שלכולם אותה מטרה – לעצור את תאנוס.

בסופו של דבר, תאנוס מגיע ופארקר עוזר להכניע אותו יחד עם סטארק, סטריינג', פיטר קוויל, דראקס ומנטיס. עם זאת, קוויל תוקף את תאנוס, וגורם לפארקר לאבד את אחיזתו בכפפת האינסוף במהלך הסרתה. פארקר מציל את קוויל, דראקס, נביולה ומנטיס לאחר שתאנוס משליך לעברם את הירח של טיטאן. תאנוס עוזב ומצליח למחוק מחצית מכל החיים ביקום, כולל פארקר.[2]

בשנת 2023, פארקר מושב לחיים על ידי הנוקמים. הוא מובא למתחם הנוקמים ההרוס דרך פורטל, כדי לסייע להם ולבני בריתם בהבסתו של תאנוס חלופי משנת 2014. פארקר מתאחד עם סטארק, שמאוחר יותר מקריב את חייו כדי להביס את תאנוס וצבאו. מאוחר יותר, פארקר משתתף בהלוויה של סטארק[3] וחוזר לתיכון, שם מתאחד מחדש עם נד.

היתקלות במיסטריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ספיידרמן: רחוק מהבית

שמונה חודשים מאוחר יותר, באמצע שנת 2024, פארקר עדיין המום ממותו של סטארק ומחליט לקחת הפסקה מלקיחת החוק לידיים. הוא יוצא לטיול כיתתי לאירופה עם נד ובני-כיתה נוספים, שם הוא מתכנן לחשוף את רגשותיו כלפי בת-כיתתו, אמ. ג'יי.

בוונציה, פארקר ובני-כיתתו מותקפים על ידי מפלצת מים אך ניצלים על ידי קוונטין בק. ניק פיורי, שאת שיחותיו פארקר סינן, ניגש אליו וממנה את בק כחבר לקבוצה שלו במאבק באלמנטלים ("איתנים" – מפלצות מבוססות יסודות) נוספים ברחבי אירופה. פיורי מעניק לפארקר את ".E.D.I.T.H", בינה מלאכותית שנוצרה על ידי סטארק במטרה שתימסר לפארקר. לאחר שהביסו את אלמנטל האש בפראג, פארקר מרגיש שהוא עוד לא מוכן להיות האיירון מן הבא ונותן את .E.D.I.T.H לבק – לא ידע שהוא עובד ממורמר לשעבר של סטארק.

פארקר יוצא עם אמ. ג'יי לטיול הליכה, וחושף את רגשותיו אליה ובטעות את זהותו כספיידרמן. השניים מגלים שבק השתמש במקרנים הולוגרפיים כדי ליצור חזותית את האלמנטלים. פארקר יוצא לברלין כדי להזהיר את פיורי בנוגע לתרמית של בק. בק חוזה את מעשיו של פארקר ולוכד את פארקר באשליות מרובות, תוך כדי התחזות לפיורי. כשהוא בדמותו של פיורי, בק מרמה את פארקר לספר לו את שמות התלמידים שיודעים על התרמית שלו.

פארקר נפגע מרכבת וננטש למות בהולנד, אך ניצל ומתקשר להוגאן. הוא יוצר לעצמו חליפה חדשה באמצעות הטכנולוגיה של סטארק בדרכו ללונדון כדי לעצור את בק, שיצר אלמנטל מאוחד באמצעות מל"טים של סטארק תעשיות. נד ואמ. ג'יי מפנים את התלמידים ונלחמים לצד הוגאן בזמן שפארקר משמיד את המל"טים ומתקרב לבק. בק מנסה להרוג את פארקר באמצעות המל"טים, אבל פארקר מצליח להשיג מל"ט כמגן, ובק מתחיל לדמם. פארקר מקבל בחזרה את .E.D.I.T.H ומשבית את המל"טים, כשבק לכאורה מת. פארקר וחבריו לכיתה חוזרים לניו יורק, כשהוא ואמ. ג'יי מתכננים דייט זמן קצר לאחר מכן.

משבר רב-יקומי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ספיידרמן: אין דרך הביתה

לאחר שהסתובבו בעיר, פארקר ואמ. ג'יי עדים לשידור של ג'יי ג'ונה ג'יימסון מרשת החדשות "הדיילי בוגל" המציג סרטון ערוך של בק שמפליל את פארקר במתקפה בלונדון וחושף את זהותו כספיידרמן, לאימתו של האחרון.[א]

פארקר, אמ. ג'יי, נד ומיי נחקרים על ידי בקרת נזקים, והאישומים ברצח מבוטלים בעזרתו של עורך הדין מאט מורדוק. חבריו של פארקר מתמודדים עם פרסום שלילי מצד תומכי ג'יימסון ובק. פארקר ומיי עוברים לדירתו של הוגאן למען ביטחונם.

לאחר שבקשות הקבלה של פארקר, נד ואמ. ג'יי למכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס נדחו לאור האירועים, פארקר הולך לסנקטום בניו יורק כדי לבקש עזרה מסטיבן סטריינג'. סטריינג', למרות האזהרות של וונג, מנסה להטיל כישוף שיגרום לכולם לשכוח שפארקר הוא ספיידרמן, אך פארקר מפריע לו שוב ושוב.

פארקר מנסה לשכנע את מנהלת המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס לשקול מחדש את בקשות הקבלה שלו ושל חבריו. הוא מותקף על ידי אוטו אוקטביוס, שתולש את הננוטכנולוגיה מחליפת האיירון ספיידר של פארקר. הננוטכנולוגיה מהחליפה של פארקר מתחברת עם הזרועות המכניות של אוקטביוס ומאפשרת לפארקר להשבית אותן.

כשהגובלין הירוק מופיע ותוקף, סטריינג' שולח את פארקר ואוקטביוס לסנקטום. הוא מסביר שלפני שהצליח לעצור את הכישוף המשובש, הכישוף זימן אנשים מיקומים חלופיים שיודעים את זהותו של ספיידרמן, דבר שגרם לרב-יקום להיקרע.

סטריינג' מורה לפארקר, אמ. ג'יי ונד למצוא וללכוד מבקרים רב-יקומיים; הם מאתרים ומחזירים את מקס דילון ופלינט מרקו, ומאוחר יותר פארקר מחזיר את נורמן אוסבורן מבניין .F.E.A.S.T ומגלה שאוסבורן, אוקטביוס ודילון הוצאו מהיקומים שלהם ממש לפני מותם.[ב] פארקר מסרב לשלוח את הנבלים חזרה הביתה לגורלם הקטלני ביקום המקורי שלהם. הוא לוכד את סטריינג' במימד המראה, גונב את השריד המקודש המכיל את הכישוף, לוקח את הנבלים לדירתו של הוגאן ומרפא את אוקטביוס.

אישיות הגובלין השתלטה על אוסבורן ושכנעה את שאר הנבלים שטרם נרפאו לבגוד בפארקר. מתפתח קרב שמגיע לשיאו כשהגובלין פוצע אנושות את מיי ונמלט. לפני מותה, מיי אומרת לפארקר ש"עם כוח גדול באה אחריות גדולה". לאחר מותה של מיי, פארקר השכול – שהאשמה שלו הודגשה על ידי הדיווח של ג'יימסון על דליקת גז – מוכן לוותר ולשלוח את הנבלים אל מותם; חבריו מנחמים אותו והוא פוגש שתי גרסאות חלופיות שלו שמכונות מאוחר יותר "פיטר 2" ו"פיטר 3".

הפארקרים החלופיים חולקים סיפורים על אובדן יקיריהם ומעודדים את פארקר (שיכונה מאוחר יותר "פיטר 1") להילחם לזכרה של מיי. הם מפתחים תרופות לנבלים, מפתים את הלטאה, דילון ומרקו לפסל החירות, ומצליחים לרפא אותם. הגובלין מופיע ומשחרר את הכישוף המרוסן, ופיטר 1 הזועם מנסה להרוג אותו לפני שנעצר על ידי פיטר 2. פיטר 1 ופיטר 3 מזריקים את המרפא לגובלין, ומרפאים את אוסבורן מאישיות הגובלין.

פיטר 1 מבין שהדרך היחידה להגן על הרב-יקום היא למחוק את פיטר פארקר מהזיכרון של כולם ודורש מסטריינג' שיעשה זאת, תוך שהוא מבטיח לנד ולאמ. ג'יי שהוא ימצא אותם שוב. הכישוף מוטל וכולם שבים ליקומים שלהם, כשפארקר נפרד מהגרסאות החלופיות שלו.

מספר שבועות לאחר מכן, פארקר מבקר אצל אמ. ג'יי ונד על מנת להציג את עצמו מחדש, אך מחליט שלא לעשות זאת, כי אינו רוצה לסכן אותם. בזמן שהוא מתאבל בקברה של מיי, הוא משוחח עם הוגאן. פארקר מקבל השראה להמשיך, אבל מחליט לבודד את עצמו מבני בריתו ומחבריו גיבורי העל כדי לשמור על ביטחונם, מכיוון שהוא מאמין שמסוכן להיות בסביבתו.

פארקר, לאחר שנשר מבית הספר ועבר לדירה חדשה, מתחיל ללמוד כדי לקבל את ה-GED (אנ') שלו ומכין חליפה חדשה כדי לחדש את מעשי הגבורה שלו בתור ספיידרמן, שנחשב כעת שוב כגיבור. אולם ג'יימסון, שאינו מודע לזהותו של ספיידרמן, ממשיך במסע ההכפשות נגדו.

גרסאות חלופיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ספיידרמן: אין דרך הביתה

"פיטר 2"[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנים לאחר אירועי ספיידרמן 3, מערכת היחסים של פיטר פארקר עם מרי ג'יין "MJ" ווטסון הצליחה למרות סיבוכי העבר. עקב הכישוף המשובש של סטריינג', פארקר מובא לארץ-616 ולאחר מכן מתחיל לחפש אחר פארקר של היקום הזה. הוא פוגש גרסה חלופית של עצמו ומנחם את "פיטר 1" על אובדן דודתו. הספיידרמנים עובדים יחד על מנת לרפא את הנבלים ופארקר מתאחד לאחר מכן עם אוקטביוס. פארקר עוצר את "פיטר 1" מלהרוג בזעמו את הגובלין הירוק. הוא מזכיר לו שנקמה לא תענה על צורכי מותה של מיי, אבל דבר זה מוביל לכך שהוא נדקר בגבו על ידי הגובלין ונפצע. הגובלין נרפא על ידי "פיטר 1". פארקר נפרד מהגרסאות החלופיות שלו וחוזר ליקום שלו.

"פיטר 3"[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנים לאחר אירועי ספיידרמן המופלא 2, כישלונו של פיטר פארקר להציל את גוון סטייסי גרם לו להיות מריר, תוקפני ונקמן כלפי פושעים, והקדיש את רוב זמנו להיות ספיידרמן. עקב הכישוף המשובש של סטריינג', פארקר מובא לארץ-616 ומתחיל לחפש אחר פארקר של היקום הזה. הוא פוגש גרסה חלופית של עצמו ומנחם את "פיטר 1" על אובדן דודתו. הספיידרמנים עובדים יחד על מנת לרפא את הנבלים, כאשר "פיטר 1" מרפא את קונורס ופארקר משלים עם דילון, שנרפא על ידי אוקטביוס. לאחר שהגובלין הירוק משמיד את הכישוף המרוסן, אמ. ג'יי נופלת מהפיגומים, אבל פארקר מציל אותה, וסוגר מעגל עם כישלונו. פארקר ו"פיטר 1" מזריקים לאוסבורן תרופה שפותחה על "פיטר 2", ומרפאת אותו מאישיות הגובלין הירוק. פארקר נפרד מהגרסאות החלופיות שלו וחוזר ליקום שלו.

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרויקט פרס קטגוריה תוצאה הערות שוליים
2016 קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים פרסי בחירת הנוער גנב/ת הסצנה מועמדות [4][5]
2017 פרסי אמפייר שחקן פורץ דרך מועמדות [6]
פרס סאטורן ההופעה הטובה ביותר של שחקן צעיר זכייה [7][8]
ספיידרמן: השיבה הביתה פרסי בחירת הנוער הפריצה הנבחרת בסרט מועמדות [9]
כוכב הקולנוע הנבחר של הקיץ זכייה
2018 פרס סאטורן ההופעה הטובה ביותר של שחקן צעיר זכייה [10][11]
הנוקמים: מלחמת האינסוף פרסי בחירת הנוער שחקן הקולנוע הנבחר: פעולה מועמדות [12]
2019 ספיידרמן: רחוק מהבית פרסי בחירת הנוער כוכב הקולנוע הנבחר של הקיץ זכייה [13]
פרס סאטורן ההופעה הטובה ביותר של שחקן צעיר זכייה [14]
פרס בחירת הקהל כוכב הסרטים של השנה מועמדות [15]
כוכב סרטי הפעולה של השנה זכייה
2020 פרסי בחירת הילדים של ניקלודיאון שחקן אהוב מועמדות [16][17]
ספיידרמן: רחוק מהבית/ הנוקמים: סוף המשחק גיבור על אהוב זכייה
2022 ספיידרמן: איך דרך הביתה פרסי Critics' Choice Super (אנ') השחקן הטוב ביותר בסרט גיבורי על מועמדות [18][19]
פרסי בחירת הילדים של ניקלודיאון שחקן אהוב זכייה [20]
פרסי הסרטים והטלוויזיה של MTV השחקן הטוב ביותר זכייה [21]
הגיבור הטוב ביותר מועמדות
הנשיקה הטובה ביותר (עם זנדאיה) מועמדות
הקרב הטוב ביותר מועמדות
הצוות הטוב ביותר (עם טובי מגווייר ואנדרו גארפילד) מועמדות
פרס סאטורן השחקן הטוב ביותר מועמדות [22][23]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פיטר פארקר בוויקישיתוף

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כפי מתואר בסצנת אמצע הכתוביות בסרט "ספיידרמן: רחוק מהבית" (2019)
  2. ^ כפי שמתואר בסרטים "ספיידרמן" (2002), "ספיידרמן 2" (2004) ו"ספיידרמן המופלא 2" (2014), בהתאמה

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Sydney Bucksbaum Updated September 08, 2021 at 07:00 PM EDT, All the MCU actors who voice their characters in Marvel's 'What If…?' — and every recast role, EW.com (באנגלית)
  2. ^ A Complete List of Who Lives and Dies in 'Avengers: Infinity War', Time, ‏2018-04-27 (באנגלית)
  3. ^ Ana Dumaraog, Every Marvel Character At The Funeral In Avengers: Endgame, ScreenRant, ‏2019-05-01 (באנגלית)
  4. ^ Teen Choice Awards 2016--Captain America: Civil War Leads Second Wave of Nominations, E! Online, ‏2016-06-09
  5. ^ Allison Crist,Kimberly Nordyke, Allison Crist, Kimberly Nordyke, Teen Choice Awards: Winners List, The Hollywood Reporter, ‏2016-07-31 (באנגלית)
  6. ^ 2017 Three Empire Awards Nominations Announced, Empire, ‏2017-07-02 (באנגלית)
  7. ^ Dave McNary, ‘Rogue One,’ ‘Walking Dead’ Lead Saturn Awards Nominations, Variety, ‏2017-03-02 (באנגלית)
  8. ^ Daniel Montgomery, Saturn Awards 2017: Full list of winners led by ‘Rogue One,’ ‘Outlander,’ ‘The Walking Dead’, GoldDerby, ‏2017-06-29 (באנגלית)
  9. ^ Rebecca Rubin,JD Knapp, Rebecca Rubin, J. D. Knapp, Teen Choice Awards 2017: ‘Riverdale,’ Fifth Harmony Shut Out Competition, Variety, ‏2017-08-14 (באנגלית)
  10. ^ Dave McNary, ‘Black Panther,’ ‘Walking Dead’ Rule Saturn Awards Nominations, Variety, ‏2018-03-15 (באנגלית)
  11. ^ Pete Hammond, ‘Black Panther’ Tops 44th Saturn Awards With Five; ‘Blade Runner 2049’ , ‘Shape Of Water’, ‘Get Out’ Also Score, Deadline, ‏2018-06-28 (באנגלית)
  12. ^ T. H. R. Staff, Teen Choice Awards: Winners List, The Hollywood Reporter, ‏2018-08-12 (באנגלית)
  13. ^ Dan Clarendon, Teen Choice Awards 2019: Complete List of Winners and Nominees, Us Weekly, ‏2019-08-12 (באנגלית)
  14. ^ Ethan Anderton, 2019 Saturn Awards Winners: 'Avengers: Endgame' Dominates With Six Total Awards, /Film, ‏2019-09-15 (באנגלית)
  15. ^ Kimberly Nordyke,Annie Howard, Kimberly Nordyke, Annie Howard, People’s Choice Awards: ‘Avengers: Endgame’ Named Best Movie, The Hollywood Reporter, ‏2019-11-10 (באנגלית)
  16. ^ Denise Petski, ‘Avengers: Endgame’ Leads Nickelodeon’s Kids’ Choice Awards Nominations; Chance The Rapper Set As Host, Deadline, ‏2020-02-13 (באנגלית)
  17. ^ Kids' Choice Awards 2020: Complete List of Winners, Entertainment Tonight (באנגלית)
  18. ^ Clayton Davis, Critics Choice Super Awards: ‘Spider-Man,’ ‘Justice League’ Among Film Nominees; ‘Evil,’ ‘Midnight Mass’ Lead TV, Variety, ‏2022-02-22 (באנגלית)
  19. ^ Critics Choice Super Awards (2022), IMDb
  20. ^ Bruce Haring, Nickelodeon’s Kids’ Choice Awards Sets Sliming Record — Winners List, Deadline, ‏2022-04-10 (באנגלית)
  21. ^ Ethan Shanfeld, MTV Movie and TV Awards Full Winners List: Zendaya, Tom Holland Win Top Honors, Variety, ‏2022-06-06 (באנגלית)
  22. ^ Armando Tinoco, Saturn Awards Nominations: ‘The Batman’, ‘Nightmare Alley’, ‘Spider-Man’, ‘Better Call Saul’ Top List, Deadline, ‏2022-08-12 (באנגלית)
  23. ^ Ryan O'Rourke, Saturn Award Winners Headlined By 'Everything Everywhere All At Once,' 'Top Gun Maverick,' and 'Better Call Saul', Collider, ‏2022-10-26 (באנגלית)