רוקט (היקום הקולנועי של מארוול)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוקט
Rocket
הופעה ראשונה שומרי הגלקסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
יוצרים ג'יימס גאן עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות בראדלי קופר, שון גאן עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע
שם אמיתי 89P13
גזע דביבון
מקצוע צייד ראשים
שכיר חרב
קפטן שומרי הגלקסיה
שיוך שומרי הגלקסיה
הנוקמים
דמויות קשורות
חברים גרוט
קוסמו
קראגלין
יונדו אודונטה
פיטר קוויל
גאמורה
דראקס
מנטיס
נביולה
תור
אויבים רונאן המאשים
קוראת' הרודף
תאנוס
אגו
הוד התפתחותו
איישה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רוקט ראקוןאנגלית: Rocket Raccoon), המכונה בדרך כלל רוקט, הוא דמות בדיונית בזיכיון היקום הקולנועי של מארוול (MCU), המבוססת על דמות בעלת אותו שם במארוול קומיקס. הדמות דובבה על ידי בראדלי קופר וגולמה בלכידת תנועה על ידי שון גאן. האנימציה של הדמות התבססה על דביבון בשם אוריאו.[1] רוקט מתואר כ"חיה מהונדסת גנטית עם כישרון לאקדחים וחומרי נפץ".[2]

נכון לשנת 2023, הדמות הופיעה בשישה סרטים: שומרי הגלקסיה, שומרי הגלקסיה: חלק 2, הנוקמים: מלחמת האינסוף, הנוקמים: סוף המשחק, תור: אהבה ורעם ושומרי הגלקסיה חלק 3. כמו כן, הדמות הופיעה בשומרי הגלקסיה בספיישל חג המולד ובסדרות אני גרוט ומה אם...?.

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שומרי הגלקסיה: חלק 3

רוקט נחטף על ידי הוד התפתחותו והועלה על סיפון ספינתו לחלל. הוא עבר ניסויים גנטיים וקיברנטיים לא חוקיים והוכנס לכלוב יחד עם שלוש חיות אחרות שעברו גם הם ניסויים גנטיים וקיברנטיים: לוטרה בשם ליילה, ניבתן בשם טיפס, וארנבת לבנה בשם פלור שהוא מתיידד איתם. הארבעה שייכים לקבוצה 89. הוא נקרא 89P13, אך מכנה את עצמו רוקט בעקבות הרצון שלו להטיס ספינות לחקור את השמיים יחד עם חבריו. רוקט, בעל האינטליגנציה הגבוהה, מוצא את הפגם בתכנון של הוד התפתחותו אשר מאיץ את התפתחות בעלי החיים אבל הופך אותם לאלימים. הוד התפתחותו מתכנן לקחת את מוחו של רוקט למחקר נוסף ולהרוג את שאר חברי קבוצת 89. רוקט בורח מהכלוב ומשחרר את ליילה לפני שהוד התפתחותו יורה בה והורג אותה. רוקט, באבלו, משחית את פניו של הוד התפתחותו ובמהלך הקרב בין רוקט לבין השומרים של הוד התפתחותו, טיפס ופלור נהרגים. לאחר מכן רוקט נמלט. בשלב מסוים במסעו, רוקט חובר לגרוט, דמוי אדם-דמוי עץ רגיש.

שומרי הגלקסיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שומרי הגלקסיה (סרט)

בשנת 2014, גרוט ורוקט מגיעים לכוכב הלכת זאנדאר. הם מבחינים בפיטר קוויל נלחם בגאמורה על החזקת אבן הכוח. גרוט ורוקט מתערבים בקרב, כשהם מנסים ללכוד את קוויל תמורת הפרס המוצע על ראשו. הארבעה נעצרים על ידי חיל נובה ונשלחים לקילן, כלא חלל. רוקט מתכנן תוכנית הימלטות מקילן, והם בורחים ביחד עם אסיר נוסף, דראקס המשמיד. הם נוסעים לראשומקום על מנת למכור את אבן הכוח, שם רוקט ודראקס מנהלים ויכוח סוער. לאחר שדראקס השיכור קורא לרונאן להתעמת איתו, רונאן מגיע ורוכש את אבן הכוח. בעוד רוקט רוצה לברוח, גרוט וההתנצלות של דראקס משכנעים אותו לעזור להציל את זאנאנדר מהתקפה של רונאן. כשהשומרים נלחמים ברונאן המאשים על סיפון "האסטר השחור", רוקט מרסק ספינת בוזזים דרך האסטר השחור, וגורם לה להתרסק על זאנדאר. גרוט מקריב את עצמו כדי להגן על רוקט והאחרים וסופג את הפגיעה. בזאנדאר, יתר השומרים מחזירים לעצמם את השליטה באבן הכוח ומשמידים את רונאן. רוקט שותל ענף שנלקח מגופו המפוזר של גרוט. הענף גדל לתינוק מהזן של גרוט, שרוקט מכנה אותו גרוט לזכר אביו הביולוגי.[3][4]

התמודדות עם אגו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – שומרי הגלקסיה: חלק 2, אני גרוט

חודשיים לאחר מכן, רוקט והשומרים נשכרים על ידי הריבוניים להגן על סוללות יקרות ערך מפני מפלצת בין-ממדית, בתמורה לנביולה. רוקט, שהתרגז מהיוהרה של הריבוניים, גונב כמה מהסוללות שלהם, מה שמוביל את צי הריבוניים לרדוף ולתקוף את ספינתם של השומרים. הם מתרסקים על כוכב לכת שבו קוויל פוגש את אביו, שמתגלה כאגו, כוכב חי בעל צורה אנושית שמאפשרת לו לתקשר עם גזעים אחרים. קוויל, גאמורה ודראקס הולכים עם אגו לכוכב שלו בעוד רוקט וגרוט נשארים מאחור כדי להשגיח על נביולה ולתקן את הספינה. הבוזזים מגיעים בחיפוש אחר קוויל, ולאחר קרב, לוכדים את רוקט וגרוט ומשחררים את נביולה. הבוזזים מורדים במנהיג שלהם, יונדו. על סיפון ספינת הבוזזים, יונדו ורוקט מתכננים את הבריחה שלהם, ובסופו של דבר הורסים את רוב ספינת הבוזזים מלבד חלק אחד, שבו הם נוסעים לכוכב של אגו. הם לומדים שאגו הוא כוכב לכת מרושע שמטרתו להשתלט על היקום. קוויל מעסיק את אגו בלחימה בעזרת הכוחות השמימיים החדשים שלו עד שרוקט מצליח להרכיב פצצה, אותה גרוט מניח במוחו של אגו. מאוחר יותר רוקט והשומרים עורכים הלוויה ליונדו.

זמן מה לאחר מכן, רוקט שומע פיצוץ בספינה, חוקר את מקור הרעש, ומוצא את גרוט. רוקט לא מסוגל להמשיך לכעוס כאשר גרוט מעניק לו ציור של השומרים שהוא צייר. רוקט כמעט נשאב מהספינה לפני שגרוט מציל אותו.[א]

מלחמת האינסוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הנוקמים: מלחמת האינסוף

בשנת 2018, רוקט והשומרים מגיבים לקריאת מצוקה ובסופו של דבר מצילים את תור שצף בחלל בהריסות של הסטייטסמן. תור מספר להם על התוכנית של תאנוס להשיג את אבני האינסוף, והשומרים מתפצלים, כשרוקט וגרוט מתלווים לתור לנידאווליר כדי ליצור נשק חדש. בדרך לשם, רוקט נותן לתור תחליף לעין שאיבד. הם מוצאים את נידאווליר ופוגשים את מלך הגמדים איטרי. הארבעה עובדים יחד על מנת ליצור את סטורמברייקר, גרזן רב עוצמה שמעניק לתור שליטה על הביפרוסט. תור מעביר את עצמו, רוקט וגרוט דרך הביפרוסט לואקאנדה בכדור הארץ כדי לעזור לנוקמים ולצבא וואקנדה בקרב נגד הפולשים. במהלך הקרב, רוקט שואל את באקי בארנס כמה הוא מעוניין לקבל בעבור זרועו, ואומר לעצמו שישיג את הזרוע הזו. מאוחר יותר, רוקט צופה בחוסר אונים בגרוט אומר בקול חלש "אני גרוט" בפעם האחרונה כשהוא נעלם בהתפוררות. הבמאי ג'יימס גאן חשף שמשמעותו של "אני גרוט" האחרון הוא "...אבא?" כשגרוט הביט אל רוקט לעזרה.[5][6]

שותפות עם הנוקמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הנוקמים: סוף המשחק

רוקט, יחד עם סטיב רוג'רס, נטשה רומנוף, ברוס באנר, ג'יימס רודס מגיעים למפקדת הנוקמים. זמן קצר לאחר מכן, קרול דנברס פוגשת אותם. שלושה שבועות מאוחר יותר, הם צופים בדנברס מחזירה את הבנאטאר, שעל סיפונה טוני סטארק ונביולה, ורוקט מבין שהוא ונביולה הם השומרים היחידים שנותרו. לאחר מכן רוקט, תור, רוג'רס, רומנוף, רודס, באנר, דנברס ונביולה יוצאים לטיטאן II על מנת להתעמת עם תאנוס. עם זאת, רוקט מגלה שהכפפה ריקה, ותאנוס מגלה שהוא השמיד את האבנים, מה שגורם לתור להרוג אותו בפתאומיות. לאחר שלא נותר מה לעשות, הם חוזרים לכדור הארץ.

נביולה ורוקט, עכשיו חברי צוות בנוקמים, עובדים על משימות בחלל, תחת הנהגתם של רוג'רס ורומנוף. בשנת 2023, רוקט ונביולה שבים למפקדת הנוקמים לאחר שהתגלתה אפשרות למסע בזמן דרך מימד הקוונטים כדי לבטל את ההתפוררות. רוקט מלווה את באנר לאסגארד החדשה, נורווגיה, כדי לשכנע את תור המדוכא לחזור לעזור במאמץ, והם פוגשים את ולקיריה, קורג ומייק. רוקט, באנר ותור חוזרים למפקדה ורוקט עוזר לסטארק לבנות מנהרה קוונטית בהאנגר של המפקדה. לאחר מכן, כשהם מוכנים לצאת, הוא מעניק את החללית שלו לקלינט ברטון. רוקט ותור נוסעים בזמן דרך מימד הקוונטים לשנת 2013 חלופית, והולכים לאסגארד כדי להשיג את אבן המציאות, בתקופה שנספגה בג'יין פוסטר. הם משיגים את האבן וחוזרים למפקדה בציר הזמן הראשי, אבל לאחר שבאנר משתמש בכפפת האינסוף החדשה כדי לבטל את ההתפוררות, תאנוס החלופי תוקף, ולוכד את רוקט, רודס ובאנר מתחת למפקדה ההרוסה. סקוט לאנג, בצורתו הענקית, מציל אותם, ורוקט מצטרף לקרב נגד צבאו החלופי של תאנוס, שם הוא מתאחד עם גרוט. שבוע לאחר מכן, רוקט ושומרי הגלקסיה המאוחדים משתתפים בהלוויה של סטארק. הם אוספים את תור מאסגארד החדשה, וחוזרים לחלל.

התאחדות השומרים ועימות עם עברו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – תור: אהבה ורעם, שומרי הגלקסיה בספיישל חג המולד, שומרי הגלקסיה: חלק 3

השומרים שבים להרפתקאותיהם בחלל. בשנת 2024, באינדיגאר, לצוות נודע על קריאות מצוקה כאשר אלים נהרגו, והם נפרדו מתור כדי לענות לקריאות מצוקה שונות ברחבי הגלקסיה.

בשנת 2025, השומרים רוכשים את ראשומקום ואליהם מצטרפת קוסמו כלבת החלל. רוקט והשומרים בונים את ראשומקום מחדש לאחר ההתקפה שהמקום עבר. מאוחר יותר, רוקט משתתף בחגיגות חג המולד שמנטיס ארגנה עבור קוויל, ומקבל מנביולה במתנה את הזרוע של בארנס.

בשנת 2026, לאחר שהשומרים סיימו לבנות מחדש את ראשומקום, הם מותקפים על ידי אדם וורלוק. במהלך הקרב, רוקט נפצע באורח אנוש, והשומרים לא מסוגלים לטפל בפצעיו בגלל מתג הרג המותקן בו. הצוות מחליט לנסוע למטה של חברת אורגוקורפ, בתקווה למצוא קוד ביטול למתג. בינתיים, היוצר של רוקט, הוד התפתחותו, נהיה אובססיבי לגבי השבת נושא המחקר שלו. במקביל, איישה מבקשת לנקום בשומרים על הגניבה הקודמת של רכושה בידי רוקט.

בעזרת הבוזזים וגאמורה, השומרים חודרים לאורגוספ ומשיגים את הקובץ של רוקט. עם זאת, הם מותקפים על ידי שומרי האורגוספרה, ונמלטים בקושי. הצוות מגיע לדמוי ארץ ומתפצל, כשקוויל, נביולה וגרוט באים לספינה של הוד התפתחותו בחיפוש אחרי מדען בשם ת'יל, במחשבה שיש לו מידע שיכול להציל את רוקט. דראקס, מנטיס וגאמורה נשארים בתחילה על הכוכב עם רוקט, אבל דראקס ומנטיס עוזבים מאוחר יותר, ווורלוק מגיע בחיפוש אחר רוקט, ונלחם בגאמורה, שמצליחה להימלט עם רוקט בספינתם של השומרים. רוקט גוסס וחווה חוויית סף מוות, בה הוא פוגש את חבריו, ליילה, טיפס ופלור, שאומרים לו שזמנו עדיין לא הגיע, לפני שקוויל מצליח להפעיל את קוד הביטול ולהחיות אותו. במהלך הקרב שמתחולל על ספינתו של הוד התפתחותו, רוקט מגלה שֶׁגֶר של גורי דביבונים וחיות אחרות, אך מותקף על ידי הוד התפתחותו, בזמן שניסה לשחרר אותם. בזמן שרוקט נלחם בהוד התפתחותו, הוא מכריז ששמו האמיתי הוא רוקט ראקון (דביבון בעברית) לפני שהשומרים נחלצים לעזרתו. השומרים, שנודע להם על היחס הסדיסטי של ההוד התפתחותו לרוקט ולחבריו, מביסים בזעמם את הנבל בהתקפה משולבת עד שהוא נותר חסר אונים, כשההרס הקודם שרוקט גרם לו חשוף. רוקט, מסופק מהתבוסה וההשפלה של הוד התפתחותו, מסרב להרוג אותו. רוקט והשומרים מחלצים את החיות הכלואות מהספינה ההרוסה. השומרים מביאים איתם גם את הוד התפתחותו על מנת שייכלא בראשומקום.[7]

השומרים, בצורתם הנוכחית, מחליטים להתפרק עם החזרה לראשומקום, כשקוויל מעניק לרוקט את תואר הקפטן לפני שהוא עוזב לכדור הארץ. מאוחר יותר, רוקט מוביל מערך חדש של השומרים, המורכב ממנו, גרוט, קוסמו, קראגלין, וורלוק ופילא-וול.

גרסאות חלופיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מה אם...? (סדרת טלוויזיה)

בשנת 2011 חלופית, רוקט השתתף במסיבה הבין-גלקטית של תור בלאס וגאס.[8]

יצירה ואפיון הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשיא אולפני מארוול, קווין פייגי, הזכיר לראשונה את "שומרי הגלקסיה" כסרט פוטנציאלי בקומיק-קון הבינלאומי, סן דייגו בשנת 2010, והצהיר: "יש גם כמה כותרים לא ברורים, כמו שומרי הגלקסיה. אני חושב שהם שופצו לאחרונה בצורה מהנה מהספר [קומיקס]."[9] לאורך תהליך הכתיבה, היה ויכוח האם לכלול את רוקט כחבר בשומרים או אפילו להציג אותו בסרט, בגלל החשש שהוא עלול להיראות "קריקטורי מדי". לכן, הדמות לא נכללה בטיוטות הראשונות של הסרט. אבל הדמות הוכנסה לסרט בשל התעקשותם של ניקול פרלמן (אנ') ושל קווין פייגי. [10] פייגי הודיע שהסרט נמצא בפיתוח פעיל בקומיק-קון הבינלאומי בשנת 2012 במהלך הפאנל של אולפני מארוול, עם תאריך יציאה מתוכנן של 1 באוגוסט 2014. הוא אמר שהצוות של הסרט יורכב מהדמויות סטאר לורד, דראקס המשמיד, גאמורה, גרוט ורוקט.[2]

בראדלי קופר דיבב את רוקט, ושון גאן גילם את הדמות בלכידת תנועה. האנימציה של הדמות התבססה על דביבון בשם אוריאו.[1]

גאן עבד עם דביבונים כדי לקבל את התחושה הנכונה של הדמות, וכדי לוודא שזו "לא דמות מצוירת", ואמר, "זה לא באגס באני באמצע הנוקמים, זו חיה אמיתית, קטנה, מעוותת משהו שנמצאת לבדה. אין עוד מישהו ביקום שדומה לרוקט, הוא נוצר על ידי החבר'ה האלה להיות מכונת לחימה מרושעת".[11] גאן גם ביסס את הדמות על עצמו.[12] כשתיאר את רוקט ביחס לשאר השומרים, אמר קופר, "אני חושב שרוקט הוא דינמי. הוא כמו ג'ו פשי בחבר'ה הטובים".[13]

ג'יימס גאן אמר שהשתמשו רבות בעבודת הגוף והפנים של שון גאן עבור הדמות.[14] בנוסף לדיבוב של בראדלי קופר ולתנועותיו של שון גאן, הופעתו של רוקט התבססה על דביבון אמיתי בשם אוראו. ג'יימס גאן אמר על התהליך, "היינו זקוקים לדביבון כדי ללמוד איך הוא נראה ואיך הוא מתנהג, כך שהדביבון שלנו על המסך, שנוצר באמצעות CGI, יהיה מציאותי. רוקט שלנו מבוסס על שילוב של המדבב שלנו, בראדלי קופר, השחקן שלנו על הסט, אחי שון גאן, התנועות, ההתנהגות והמראה של אוראו [הדביבון] והאנימציה שלי".[1]

בשומרי הגלקסיה: חלק 2, שון גאן גילם את הדמות במהלך הצילומים על הסט,[15] עם ההופעה של קופר כבסיס לאנימציה.[16] שון גאן אמר ש"לרוקט יש את אותו סוג של משבר אמונה [שהיה לו בסרט הראשון] לגבי האם הוא שייך למשפחה הזו או לא",[17] עם ג'יימס גאן שהוסיף, "זה באמת קשור לכך שרוקט משלים עם מקומו בתוך קבוצת אנשים, מה שמן הסתם נראה כמו רעיון טוב" כשהם היו גיבורים ביחד בסוף הסרט הראשון, אבל עכשיו "הוא לא מרגיש מאוד בנוח עם הרעיון". פייגי הצהיר כי מערכת היחסים בין רוקט וגרוט השתנתה, ואמר, "גרוט היה המגן של רוקט בסרט הראשון, [ועכשיו] רוקט הוא המגן של גרוט".[18]

בשת 2019, אוריאו נפטר בגיל 10.[19]

גאן אמר ששומרי הגלקסיה: חלק 3 מספר את סיפורו של רוקט, כולל הרקע שלו ו"לאן הוא הולך".[20] הסרט משלים את התהליך שרוקט עובר שהתחיל בשומרי הגלקסיה, והמשיך במלחמת האינסוף וסוף המשחק.[21] שון גאן סיפק שוב לכידת תנועה לדמות בסט, וגם דיבב את רוקט הצעיר.[22]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סרט פרס קטגוריה תוצאה הערות שוליים
2015 שומרי הגלקסיה פרסי הסרטים והטלוויזיה של MTV הצמד הטוב ביותר (עם וין דיזל) מועמדות [23]
2017 שומרי הגלקסיה: חלק 2 קהילת מבקרי הסרטים של וושינגטון די. סי. (אנ') ההופעה הקולית הטובה ביותר מועמדות [24]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כפי שמתואר בפרק "היצירה הגדולה" בסדרה אני גרוט

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 'Guardians of the Galaxy': How They Made Rocket Raccoon in Marvel's Space Adventure, ScreenRant, ‏2014-01-08 (באנגלית)
  2. ^ 1 2 Borys Kit, Comic-Con 2012: Marvel Names ‘Avengers’ Follow-Ups; Robert Downey Jr. Makes Surprise Appearance, The Hollywood Reporter, ‏2012-07-14 (באנגלית אמריקאית)
  3. ^ Bradley Russell published, Guardians of the Galaxy 2’s Baby Groot isn’t the original Groot but a new Groot. Confused? So are Groot, gamesradar, ‏2017-03-28 (באנגלית)
  4. ^ Groot | Marvel Studios' Legends, נבדק ב-2023-06-16
  5. ^ Zack Sharf, ‘Avengers’ Fans Are Even More Upset After James Gunn Reveals Groot’s Heartbreaking Final ‘Infinity War’ Line, IndieWire, ‏2018-05-07 (באנגלית אמריקאית)
  6. ^ A Complete List of Who Lives and Dies in 'Avengers: Infinity War', Time, ‏2018-04-27 (באנגלית)
  7. ^ Logan PlantUpdated: May 19, 2023 9:41 pmPosted: May 19, 2023 9:40 Pm, Guardians of the Galaxy Vol. 3: James Gunn Reveals a Key Character's Fate, IGN, ‏2023-05-19 (באנגלית)
  8. ^ Every MCU Easter Egg In What If? Episode 7, ScreenRant, ‏2021-09-22 (באנגלית)
  9. ^ Splash Page – Marvel Considering ‘Iron Fist’ & ‘S.H.I.E.L.D.’ Movies, ‘Black Panther’ & ‘Guardians Of The Galaxy,’ Too!, web.archive.org, ‏2012-06-09
  10. ^ Ben Skipper, Guardians of the Galaxy Writer Reveals Hit Marvel Film Nearly Didn't Star Rocket Raccoon, International Business Times UK, ‏2014-08-20 (באנגלית)
  11. ^ 'Guardians Of The Galaxy' Director James Gunn Explains Rocket Raccoon As A "Mangled Little Beast", /Film, ‏2013-04-19 (באנגלית אמריקאית)
  12. ^ Will Robinson Updated March 29, 2016 at 12:00 PM EDT, 'Guardians of the Galaxy': James Gunn says Groot was inspired by his dog, EW.com (באנגלית)
  13. ^ Why 'Guardians Of The Galaxy' Reminds Bradley Cooper Of 'Goodfellas', MTV (באנגלית)
  14. ^ James Gunn Reveals His Brother's Roles in 'Guardians of the Galaxy', CBR, ‏2014-06-26 (באנגלית)
  15. ^ Spencer Perry, The Guardians of the Galaxy Assemble in a Rehearsal Photo, ComingSoon.net - Movie Trailers, TV & Streaming News, and More, ‏2016-02-02 (באנגלית אמריקאית)
  16. ^ The fractal nature of Guardians of the Galaxy Vol. 2 - fxguide, https://www.fxguide.com/, ‏2017-06-06 (באנגלית אמריקאית)
  17. ^ Rocket Racoon Has A Crisis Of Faith In Guardians Of The Galaxy Vol. 2, Marvel (באנגלית)
  18. ^ Guardians of the Galaxy 2: 40 Things to Know about the Sequel, Collider, ‏2017-02-06 (באנגלית)
  19. ^ "Oreo the raccoon: Guardians of the Galaxy model dies aged 10". BBC News (באנגלית בריטית). 2019-02-08. נבדק ב-2023-06-19.
  20. ^ Guardians of the Galaxy Vol. 3: James Gunn Teases Rocket's Emotional Ending (Exclusive), Movies (באנגלית)
  21. ^ Mike Fleming Jr, ‘Guardians Of The Galaxy’ Director James Gunn Breaks Silence On High-Profile Disney Firing, & What He Learned From The Career Crisis That Followed — Deadline Disruptors, Deadline, ‏2019-05-15 (באנגלית אמריקאית)
  22. ^ Aaron Couch,Borys Kit, Aaron Couch, Borys Kit, James Gunn’s Guardians: How Chris Pratt and His Marvel Castmates Rescued Their Director’s Career, The Hollywood Reporter, ‏2023-04-26 (באנגלית אמריקאית)
  23. ^ Billboard Staff, MTV Movie Awards 2015: See the Full Winners List, Billboard, ‏2015-04-13 (באנגלית אמריקאית)
  24. ^ Washington DC Area Film Critics Association Awards (2017), IMDb (באנגלית)