קרול דנברס (היקום הקולנועי של מארוול)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרול דנברס
Carol Danvers
הופעה ראשונה קפטן מארוול עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות ברי לארסון
מקנה גרייס (בצעירותה)
לונדון פולר (בצעירותה)
דיבוב אלכסנדרה דניאלס ("מה אם...?")
מידע
שם אמיתי קרול דנברס
כינויים קפטן מארוול
וירס
מין נקבה
תואר קפטן
דמויות קשורות
חברים ניק פיורי
מריה רמבו
מוניקה רמבו
קמלה קאן
אויבים יון-רוג
אימפריית הקרי
תאנוס
דאר-בן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרול דנברסאנגלית: Carol Danvers), הידועה גם בכינויה קפטן מארוול (Captain Marvel), היא דמות בדיונית המגולמת על ידי ברי לארסון בזיכיון הסרטים של היקום הקולנועי של מארוול (MCU). הדמות מבוססת על דמות בעלת אותו שם בפרסומה של חברת מארוול קומיקס.

דנברס מתוארת כטייסת קרב בחיל האוויר של ארצות הברית. היא קיבלה יכולות על-אנושיות כאשר בדיקת מנוע במהירות האור השתבשה ודנברס נחשפה לאנרגיה הקוסמית של הטסרקט. בעקבות התקרית זכרונה נמחק ושמה שונה על ידי הקרי לווירס. בהתחלה היא נאמנה לאימפריית הקרי, משמשת כחברה בכוח הכוכב במלחמתם נגד הסקרולים, אך בסופו של דבר חוזרת לכדור הארץ שם היא משיבה לעצמה את זיכרונותיה. דנברס משחררת את כוחותיה הרדומים, הכוללים כוח על-אנושי, הקרנה וספיגה של אנרגיה ותעופה. היא מתיידדת עם ניק פיורי, ומעוררת בו השראה ליצור את "יוזמת הנוקמים". עשרות שנים לאחר מכן, דנברס חוזרת לכדור הארץ, מצטרפת לנוקמים ומשתתפת בקרב נגד תאנוס.

נכון לשנת 2023, קרול דנברס הופיעה בשלושה סרטים: "קפטן מארוול", "הנוקמים: סוף המשחק", "שאנג-צ'י ואגדת עשר הטבעות" (סצנת אמצע הכתוביות). כמו כן הדמות הופיעה בפרק אחד במיני-סדרה "מיס מארוול". גרסאות חלופיות של הדמות הופיעו בסדרה "מה אם...?", בדיבובה של אלכסנדרה דניאלס.[1] מקנה גרייס ולונדון פולר מגלמות את הדמות בצעירותה.[2]

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור ומלחמת הקרי-סקרול[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – קפטן מארוול (סרט)

בשנת 1995, דנברס, המכונה 'וירס', נמצאת בכוכב הבירה של אימפריית הקרי – הלה, וסובלת מאמנזיה ומסיוטים חוזרים שמופיעה בהם אישה מבוגרת. דנברס טייסת ניסוי לשעבר בחיל האוויר של ארצות הברית אשר קיבלה כוחות אנרגיה קוסמית מהטסרקט בפיצוץ שמחק את זיכרונה. הקרי מחליטים להשתמש בה כנשק נגד הסקרולים. יון-רוג, המנטור והמפקד שלה, מאמן אותה לשלוט ביכולותיה בעוד ש"המשכל העליון", בינה מלאכותית השולטת באימפריית הקרי, דוחקת בה לרסן את רגשותיה.

במהלך משימה להצלת פעיל סמוי שחדר לקבוצת סקרולים, וירס נתפסת על ידי מפקד הסקרולים, טאלוס. חקירת זיכרונותיה של וירס מובילה אותם לכדור הארץ. וירס בורחת ונוחתת בלוס אנג'לס. הנוכחות שלה מושכת את תשומת ליבם של ניק פיורי ופיל קולסון, סוכני .S.H.I.E.L.D, וחקירתם נקטעת על ידי התקפת סקרול.

מאוחר יותר, וירס ופיורי הולכים למתקן "פרויקט פגסוס" בבסיס חיל האוויר. הם מגלים שווירס הייתה טייסת שנהרגה בשנת 1989 בעת בדיקת מנוע ניסיוני במהירות האור שתוכנן על ידי ד"ר ונדי לוסון, אותה וירס מזהה כאישה מהסיוטים שלה. הם טסים ללואיזיאנה כדי לפגוש את הטייסת לשעבר מריה רמבו, האדם האחרון שראה את וירס ולוסון בחיים. מריה וביתה מוניקה חושפות שווירס היא קרול דנברס, שהייתה להן כמשפחה.

טאלוס, מגיע לא חמוש, מסביר שהסקרולים הם פליטים המחפשים בית חדש ושלוסון הייתה מאר-וול, מדענית עריקה מגזע הקרי שעזרה להם. טאלוס מפעיל הקלטה ממטוסה של לוסון, שגורמת לדנברס להיזכר בהתרסקות, בפיצוץ שבא מיד לאחר-מכן ובאנרגיה שנוצרה בעקבותיו אותה ספגה, צברה כוחות אך איבדה את זיכרונה. מזועזעת מהאמת, דנברס סובלת מהתמוטטות שמריה וטאלוס עוזרים לה לעבור.

דנברס, טאלוס, פיורי ורמבו מאתרים את המעבדה המוסתרת של לוסון שנעה במסלול סביב כדור הארץ. במעבדה לוסון החביאה כמה סקרולים, כולל משפחתו של טאלוס, ואת הטסרקט - מקור הכוח של המנוע של לוסון. דנברס נתפסת במעבדה על ידי כוח הכוכב ומובאת בפני המשכל העליון. במהלך שיחתם, דנברס מסירה את שתל הקרי שדיכא את כוחותיה, ומאפשרת לעצמה למצות את מלוא הפוטנציאל שלה.

בקרב לאחר מכן, פיורי משיג בחזרה את גוס, החתול של לוסון, שמתגלה כחייזר בשם פלרקן. גוס בולע את הטסרקט ושורט את פיורי, מעוור את עינו השמאלית. דנברס משמידה מפציץ של הקרי, מאלצת את קצין הקרי רונאן המאשים והפלוגה שלו לסגת, לפני שמכניעה את יון-רוג על פני כדור הארץ ושולחת אותו בחזרה להלה עם אזהרה למשכל העליון.

דנברס עוזבת כדי לעזור לסקרולים למצוא עולם בית חדש, ונותנת לפיורי זימונית משודרגת על מנת ליצור איתה קשר במקרה חירום. בינתיים, פיורי מנסח יוזמה לאתר ולאחד גיבורים כמו דנברס.

הצטרפות לנוקמים והלחימה בתאנוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הנוקמים: סוף המשחק

בשנת 2018, דנברס מקבלת זימון מפיורי במהלך ההבזק.[א][3] היא שבה לכדור הארץ ומאתרת את הזימונית במתחם הנוקמים שם היא פוגשת את נטשה רומנוף, ברוס באנר, ג'יימס רודס, רוקט ראקון, סטיב רוג'רס ותור. לאחר מכן היא נשלחת להציל את טוני סטארק ונביולה שנתקעו בחלל על סיפון הבנאטאר ומחזירה אותם למתחם. היא מוכת צער כשמודיעים לה על ההבזק ומצטרפת לבאנר, נביולה, רודס, רוקט, רוג'רס, רומנוף ותור בעימות עם תאנוס על כוכב הלכת טיטאן II. דנברס מסייעת להכניע אותו. כשהוא מגלה שהשמיד את אבני האינסוף כדי למנוע את ביטול משימתו, דנברס צופה בתור עורף את ראשו של תאנוס.

בשנת 2023, דנברס, עכשיו חברת צוות בנוקמים תחת הנהגתה של רומנוף, עובדת עם רוקט ונביולה על משימות בחלל. מאוחר יותר, דנברס שבה לכדור הארץ, לאחר שנודע לה שהנוקמים ובני בריתם מעורבים בקרב נגד תאנוס חלופי. היא מצילה את הנוקמים ובני בריתם מהפגזה שהומטרה מספינת המלחמה של תאנוס החלופי ומשמידה את הספינה. לאחר מכן היא מקבלת את כפפת הננו ומנסה להטיס אותה למנהרה הקוונטית. עם זאת, היא נעצרת על ידי תאנוס, אשר מנטרל אותה עם אבן הכוח. לאחר שסטארק מקריב את עצמו כדי לנצח בקרב, דנברס משתתפת בהלוויה שלו,[4] ומתאחדת עם פיורי.

מפגש עם שאנג-צ'י[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שאנג-צ'י ואגדת עשר הטבעות

בשנת 2024, דנברס ובאנר עונים לשיחה הולוגרפית של וונג כדי לדון על עשר הטבעות עם שאנג-צ'י וחברתו קייטי. הם מגלים שעשר הטבעות פולטות אותות לא ידועים לפני שדנברס מקבלת שיחה נוספת ועוזבת.

יצירת המארוולס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – המארוולס

בשנת 2026, דנברס וגוס חיים חיים שקטים בחללית שלה כשפיורי מתקשר אליה ומבקש לחקור חריגה בנקודת קפיצה. לאחר מכן, היא מגיעה לכוכב לא מיושב. דנברס נוגעת בחריגה בנקודת הקפיצה, ומתעתקת משם לחדר שינה בג'רזי סיטי, ניו ג'רזי.[ב] לאחר שראתה פוסטרים וסחורה של קפטן מארוול, היא יורדת למטה ומוצאת משפחה בסלון, לפני שהיא עוזבת.

כשדנברס עפה, היא מוחזרת לכוכב הלא מיושב ומותקפת על ידי חיילי קרי שאומרים לה לאן מועדות פניה של דאר-בן. דנברס וגוס הולכים לכוכב הלכת טרנקס ומסתננים למשא ומתן על הסכם השלום בין הסקרולים לקרי. אולם, היא מתעתקת שוב ומוצאת את עצמה בספינת החלל של פיורי, לפני שהיא חוזרת לבית בג'רזי סיטי. לאחרמכן, היא חוזרת לטרנקס.

לפני שדנברס מספיקה להתעמת עם חיילי קרי, היא מוחזרת לבית בג'רזי סיטי ומגלה שגם גוס, פיורי ומוניקה רמבו נמצאים שם. דנברס שואלת את רמבו כיצד קיבלה את כוחותיה וזו מספרת לה על כניסתה להקס. רמבו מסבירה שנשזרו קוונטית עם אדם אחר וכשדנברס עפה כדי למצוא את אותו אדם, היא מתרסקת בחזרה בחצר האחורית של הבית. בסופו של דבר, דנברס חוזרת לטרנקס, לשם הועברו גם רמבו והאדם השני, קמלה קאן. כשדאר-בן פותחת נקודת קפיצה נוספת, דנברס אומרת לסקרולים ולקיסר שלהם להתפנות לחללית שלה. לאחר שנמלטו, דנברס מתקשרת לוולקיריה ונפגשת איתה כשזו מגיעה לקחת את הסקרולים לכדור הארץ.

דנברס מדברת עם רמבו ביחידות ומציגה את עצמה בפני קאן. היא רואה את הצמיד של קאן, ומזהה אותו כאחד מזוג הצמידים הקוונטיים. השלוש עובדות יחד כדי לשלוט בשזירה הקוונטית שלהן ונודע להן שפניה של דאר-בן מועדות לאלאדנה. הן מגיעות לאלאדנה, שם דנברס מתקבלת בברכה על ידי האוכלוסייה כנסיכה ומתאחדת עם הנסיך יאן, בעלה, בארמונו. השלוש מצוידות בחליפות חדשות.

דנברס עוזרת להילחם בדאר-בן, אבל קאן לוחצת בטעות על הבקרים בספינה, ושולחת אותן לכוכב אחר דרך נקודת קפיצה. דנברס מסבירה לרמבו מדוע מעולם לא חזרה אליה ועל כך שהיא אחראית למלחמת האזרחים של הקרי. הן מגיעות לתחנת החלל של .S.A.B.E.R, בה דנברס רואה מספר פלרקן שגוס המליטה. לאחר שלמדו על המהלך הבא של דאר-בן, השלוש מיירטות אותה על ספינת הקרי, אך דאר-בן מצליחה לקחת את הצמיד של קאן. דנברס מנסה לעצור אותה, אבל דאר-בן משתמשת בשני הצמידים כדי לקרוע חור נוסף בחלל, ונהרגת בתהליך. דנברס וקאן משתמשות בכוחותיהן כדי להמריץ את רמבו – מאפשרות לה לסגור את החור מהצד השני, פעולה המשאירה אותה תקועה. דנברס שולחת את קאן בחזרה לכדור הארץ ומשקמת את השמש של הלה. היא מחליטה לעבור לגור בביתה של רמבו עם גוס, נעזרת בקאן ובבני משפחתה בתהליך.

יצירה ואפיון דמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשיא אולפני מארוול, קווין פייגי, אמר שלארסון לוהקה לתפקיד בשל יכולתה לאזן בין הכוחות העצומים של הדמות לבין האנושיות שלה.[5] לארסון ציינה שהדמות חייבת לאזן את הצד הקרי חסר הרגשות שלה עם החצי האנושי ה"פגום" שלה.[6] לארסון גם כינתה את דנברס כתוקפנית, מהירת חימה ופולשנית - תכונות שעוזרות לה במאבק שלה אך מתגלות כפגמים באופי.[7]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סרט פרס קטגוריה תוצאה הערות שוליים
2019 קפטן מארוול פרסי הסרטים והטלוויזיה של MTV הגיבור הטוב ביותר מועמדות [8]
הקרב הטוב ביותר (עם ג'מה צ'אן) זכייה
פרס בחירת הקהל כוכבת הסרטים של השנה מועמדות [9]
כוכבת סרטי הפעולה של השנה מועמדות
פרס סאטרון השחקנית הטובה ביותר מועמדות [10]
פרסי בחירת הנוער שחקנית הקולנוע הנבחרת: פעולה מועמדות [11]
2020 קפטן מארוול

הנוקמים: סוף המשחק

פרסי בחירת הילדים של ניקלודיאון שחקנית אהובה מועמדות [12]
גיבורת על אהובה מועמדות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כפי שמתואר בסרט "הנוקמים: מלחמת האינסוף" (2018)
  2. ^ כפי שמתואר בסצנה שלאחר הכתוביות בפרק "לא נורמלית" בסדרה "מיס מארוול".

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ What If…? Episode 3 Cast Guide: Every New & Returning MCU Character, ScreenRant, ‏2021-08-25 (באנגלית)
  2. ^ Wayback Machine, web.archive.org
  3. ^ A Complete List of Who Lives and Dies in 'Avengers: Infinity War', Time, ‏2018-04-27 (באנגלית)
  4. ^ Every Marvel Character At The Funeral In Avengers: Endgame, ScreenRant, ‏2019-05-01 (באנגלית)
  5. ^ Brent Lang, Marvel’s Kevin Feige on ‘Spider-Man’s’ Future and Why Brie Larson Was Perfect for ‘Captain Marvel’, Variety, ‏2016-11-22 (באנגלית)
  6. ^ Devan Coggan September 05, 2018 at 05:56 PM EDT, Brie Larson talks suiting up as the 'flawed' but 'empowering' hero in 'Captain Marvel', EW.com (באנגלית)
  7. ^ "Brie Larson takes flight as 'Captain Marvel' on this week's EW cover". EW.com (באנגלית). נבדק ב-2023-08-12.
  8. ^ Nate Nickolai, MTV Movie & TV Awards Winners: The Complete List, Variety, ‏2019-06-18 (באנגלית)
  9. ^ Kimberly Nordyke,Annie Howard, Kimberly Nordyke, Annie Howard, People’s Choice Awards: ‘Avengers: Endgame’ Named Best Movie, The Hollywood Reporter, ‏2019-11-10 (באנגלית)
  10. ^ 2019 Saturn Awards Winners: 'Avengers: Endgame' Dominates With Six Total Awards, /Film, ‏2019-09-15 (באנגלית)
  11. ^ Rachel Yang August 11, 2019 at 08:06 PM EDT, Teen Choice Awards 2019: See the full list of winners and nominees, EW.com (באנגלית)
  12. ^ Nickelodeon Kids' Choice Awards 2020 Winners: The Complete List, E! Online, ‏2020-05-03