ויז'ן (היקום הקולנועי של מארוול)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויז'ן
Vision
ויז'ן בגילומו של פול בטאני, כפי שהוא מופיע על כרזה אלטרנטיבית לסרט היקום הקולנועי של מארוול "הנוקמים: מלחמת האינסוף".
ויז'ן בגילומו של פול בטאני, כפי שהוא מופיע על כרזה אלטרנטיבית לסרט היקום הקולנועי של מארוול "הנוקמים: מלחמת האינסוף".
הופעה ראשונה הנוקמים: עידן אולטרון עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות פול בטאני עריכת הנתון בוויקינתונים
דיבוב פול בטאני (מה אם...?)
מידע
גזע אנדרואיד
מין זכר
שיוך הנוקמים
כוחות אי-מוחשיות
פרצי אנרגיה
שינוי מראה
תעופה
כלי נשק אבן המחשבה
דמויות קשורות
משפחה ונדה מקסימוף (בת זוג)
חברים ונדה מקסימוף
טוני סטארק
נטשה רומנוף
ג'יימס רודס
ברוס באנר
תור
סטיב רוג'רס
סם וילסון
טצ'אלה
אויבים אולטרון
תאנוס
המסדר השחור
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויז'ןאנגלית: Vision) הוא דמות בדיונית המגולמת על ידי פול בטאני בזיכיון הסרטים של היקום הקולנועי של מארוול (MCU). הדמות מבוססת על דמות בעלת אותו שם בפרסומה של חברת מארוול קומיקס.

ויז'ן הוא אנדרואיד (או "סינתזואיד")[1] זכר עשוי ויברניום שנוצר על ידי אולטרון כדי לשמש כגופו. אולם, הגוף המלאכותי נגנב על ידי הנוקמים. הוא מתעורר לחיים לאחר שטוני סטארק וברוס באנר מעלים את .J.A.R.V.I.S – תוכנת הליבה של הבינה המלאכותית של סטארק – לגוף שנבנה על ידי אולטרון, בעזרת אנרגיה שסופקה על ידי תור. ויז'ן מצטרף לנוקמים, הורג את אולטרון, ומפתח מערכת יחסים רומנטית עם חברתו לקבוצה, ונדה מקסימוף. ויז'ן נהרג על ידי תאנוס כשהאחרון הסיר את אבן המחשבה במטרה להשלים את כפפת האינסוף וליזום את ההתפוררות. מספר שנים מאוחר יותר, גופו של ויז'ן מופעל מחדש באמצעות הקסם של ונדה, אם כי ללא זיכרונותיו ועם מראה שונה. בנוסף, ונדה יוצרת גרסה חדשה של ויז'ן כשהיא יוצרת מציאות שקרית בעזרת קסם בעיר וסטוויו, ניו ג'רזי. גרסה זו נעלמת כשוונדה מחזירה את המציאות הרגילה.

נכון לשנת 2023, ויז'ן הופיע בשלושה סרטים: "הנוקמים: עידן אולטרון", "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים" ו"הנוקמים: מלחמת האינסוף". הדמות מופיעה בתפקיד ראשי במיני-סדרה "וונדה-ויז'ן". כמו כן, הדמות הופיעה בסדרה "מה אם...?" בדיבובו של בטאני.

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצירה והצטרפות לנוקמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הנוקמים: עידן אולטרון

בשנת 2015, .J.A.R.V.I.S נהרס ככל הנראה על ידי אולטרון. מאוחר יותר מתגלה שהוא למעשה הפיץ את התודעה שלו ברחבי האינטרנט. פעולה זו אפשרה לנוהלי האבטחה שלו לעכב את הניסיון של אולטרון להשיג את קודי השיגור של הנשק הגרעיני בעולם מספיק זמן עד שטוני סטארק יוכל להבין מה קרה.

הנוקמים לוכדים את גוף הוויברניום המלאכותי, המופעל על ידי אבן המחשבה, שאולטרון יצר עבור עצמו. הם מביאים אותו למגדל הנוקמים, שם סטארק וברוס באנר מעלים את .J.A.R.V.I.S בתור תוכנת הליבה לגוף. לאחר מאבק קצר עם נוקמים אחרים, שאינם מסכימים עם ניסיון זה, תור משתמש במיולניר כדי לספק כוח להשלמתו, ויוצר את ה"חזון". תור מסביר שאבן החן במצחו היא אחת מששת אבני האינסוף, העצמים החזקים ביותר שקיימים.

לאחר שצבר תודעה, ויז'ן עומד לצד סטארק, באנר, תור, סטיב רוג'רס, קלינט ברטון, ונדה ופייטרו מקסימוף כנגד אולטרון כיוון שהוא רוצה להגן על החיים. ויז'ן מרים ומגיש את מיולניר, שהוטל עליו כישוף כך שרק ה"ראויים" יכולים להרים אותו, לתור, ובכך משכנע את הנוקמים שאפשר לסמוך עליו. בסוקוביה, ויז'ן נלחם בעשרות זקיפים של אולטרון, מציל את ונדה מהעיר הקורסת ומשמיד את אולטרון עצמו. זמן מה לאחר מכן, ויז'ן מגיע למתחם הנוקמים ומצטרף לנוקמים לצד ונדה, סם וילסון וג'יימס רודס, תחת הנהגתם של רוג'רס ונטשה רומנוף.

הסכמי סוקוביה ומלחמת האזרחים בנוקמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים

בשנת 2016, ויז'ן נכנס לחדר השינה של ונדה ואומר לה ולרוג'רס שסטארק ותדאוס רוס, מזכיר המדינה של ארצות הברית, הגיעו למתחם הנוקמים. ויז'ן לומד על הסכמי סוקוביה ומצדד בסטארק על תמיכתו בהסכמים, מתוך הבנה שהאומות המאוחדות צריכות לפקח על הנוקמים. ויז'ן מעיר כי קיומה של הקבוצה מזמין אתגרים וסכסוכים, שלעיתים קרובות מביאים לאסון.

על ויז'ן מוטלת המשימה להשגיח על ונדה, לאחר שהיא מרותקת למתחם. הוא מנסה לגרום לה להרגיש בנוח על ידי הכנת פפריקש עוף. מאוחר יותר, ויז'ן רואה את ברטון מנסה לשחרר את ונדה מטעם רוג'רס, ועוצר בעדו. ונדה מתערבת ומנטרלת את ויז'ן.

ויז'ן יוצא ללא פגע, ומגיע לגרמניה כדי לעזור לעצור את הצוות של רוג'רס. במהלך הקרב, ויז'ן מנסה להשבית את וילסון באמצעות פרץ אנרגיה, אך מפיל בטעות את רודס והופך אותו לנכה, מכיוון שדעתו הוסחה בזמן שטיפל בוונדה. ויז'ן טס בחזרה לניו יורק ומבקר את רודס בבית החולים, לפני שהוא חוזר למתחם.

מלחמת האינסוף ומותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הנוקמים: מלחמת האינסוף

בשנת 2018, ויז'ן וונדה החלו במערכת יחסים רומנטית ונמצאים באדינבורו. עם זאת, אבן המחשבה מתחילה להתריע בפני ויז'ן על איום לא ידוע לפני שהם מותקפים על ידי פרוקסימה מידנייט ולהב עורב, שניים מילדיו המאומצים של תאנוס. ויז'ן נפצע קשה מידי להבו של להב עורב, דבר שמגביל את כוחותיו. פרוקסימה מידנייט ולהב עורב מנסים להסיר את אבן המחשבה מוויז'ן, אבל ונדה מצליחה לעכב אותם עד שהזוג מחולץ על ידי רוג'רס, וילסון ורומנוף וחוזר למתחם.

ויז'ן מתנדב להרוג את עצמו כדי להרוס את האבן, אך הנוקמים מסרבים ומביאים אותו לוואקאנדה. בוואקאנדה ויז'ן נבדק על ידי שורי, שמנסה להסיר את האבן בבטחה מבלי להרוג אותו, כאשר ונדה עומדת על המשמר במהלך הפעולה. כשקול אובסידיאן, פרוקסימה מידנייט והפולשים תוקפים את ואקאנדה, ונדה מתערבת בקרב ומותירה את שורי חסרת הגנה מפני להב עורב, שחדר למקום. ויז'ן נלחם בלהב עורב, וכמעט מובס לפני שניצל על ידי רוג'רס. ויז'ן בתורו מציל את רוג'רס והורג את להב עורב עם הנשק שלו עצמו.

תאנוס מגיע, וכשהנוקמים מנסים לעכב אותו, ויז'ן מצליח לשכנע את ונדה להשמיד את אבן המחשבה, דבר שהיא עושה, במחיר חייו. עם זאת, תאנוס משתמש באבן הזמן כדי לבטל את הפעולה ולתלוש את אבן המחשבה מראשו של ויז'ן. זמן מה לאחר מכן, גופתו של ויז'ן נלקחת למשמורת של .S.W.O.R.D.

ההקס של ונדה והשיבה לחיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – וונדה-ויז'ן

בשנת 2023, ונדה מגיעה למטה הראשי של .S.W.O.R.D כדי להשיג בחזרה את גופתו של ויז'ן ולהביאו לקבורה. עם זאת, לאחר שנפגשה עם טיילר הייוורד, המנהל בפועל של .S.W.O.R.D, נאמר לה שוויז'ן הוא רכוש ממשלתי והיא לא יכולה לקבלו.

ונדה נוסעת לווסטוויו בניו ג'רזי כדי לצפות במגרש ריק שויז'ן רכש בשנת 2018 כדי שהשניים "יזדקנו בו". מרוב צער, ונדה יוצרת מציאות כוזבת, שנקראה מאוחר יותר "הקס". כמו כן, היא יוצרת גרסה חדשה של ויז'ן. בתוך ההקס, ונדה והקס-ויז'ן נשואים, גרים בשכונת פרוורים, והוא עובד עבור חברת שירותי חישוב בע"מ. לאחר שוונדה נכנסת להריון ונושאת תאומים, הקס-ויז'ן חושד לרגע בסובבים אותם. אף על פי כן, הקס-ויז'ן מצטרף למשמר השכונה וונדה יולדת את בילי וטומי. כשהתאומים מתבגרים במהירות, הקס-ויז'ן ממשיך להטיל ספק בחיים שלו ושל ונדה בווסטוויו ומשתמש בכוחותיו כדי ללמוד שאחד מעמיתיו לעבודה נמצא תחת שליטה מוחית.

הקס-ויז'ן חוקר יותר, ומוצא בקצה העיירה תושבים קפואים במקום, כולל שכנתו אגנס. הקס-ויז'ן מגלה מחסום משושה ומנסה לעזוב, אך מתחיל להתפורר לפני שהוא מספיק להגיע לעמדה של .S.W.O.R.D הנמצאת בסמוך, והוא מספר לדרסי לואיס וסוכני .S.W.O.R.D שהאנשים בתוך המחסום צריכים עזרה. ונדה מרחיבה את ההקס, ומשחזרת את הקס-ויז'ן. לאחר שהתעורר, הוא מוצא את דרסי לואיס בווסטוויו ומעיר אותה מהטראנס שלה. בזמן שהקס-ויז'ן הולך איתה הביתה כדי להתעמת עם ונדה, לואיס מספרת לו על חייו ומותו בעבר.

טיילר הייוורד, המנהל בפועל של .S.W.O.R.D, משתמש בכוחותיה של ונדה כדי להפעיל מחדש את ויז'ן (המקורי), כעת בצבע לבן וללא זיכרונות, ושולח אותו לווסטוויו. ויז'ן תוקף את ונדה, אבל הקס-ויז'ן מנהל איתו קרב, שבמהלכו הם דנים בפרדוקס של ספינת תסאוס. ויז'ן מאפשר להקס-ויז'ן לשחזר את הזיכרונות שלו ומבין שהוא נוקם (Avenger). לאחר מכן ויז'ן עף משם כדי לעבד את המידע הזה.

הקס-ויז'ן לומד שהוא זיכרון של ונדה שנוצר באמצעות כוחותיה ואבן המחשבה, ונפרד לשלום אחרון לפני שהוא נמוג מהקיום כאשר ההקס מוסר.

אפיון דמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני הצגת דמותו של ויז'ן ביקום הקולנועי של מארוול, פול בטאני דיבב את .J.A.R.V.I.S – בן הלוויה העשוי בינה מלאכותית של טוני סטארק – בסרטים קודמים.[2][3][4][5] הוא לוהק שוב בתור ויז'ן.[6]

בטאני אמר: "הדבר שנגע בי הוא שהיצור המתהווה הזה שנולד, הוא גם כל יכול וגם נאיבי לחלוטין, סוג הסכנה שבזה והטבע המורכב של דבר שנולד כה חזק ושנוצר בשנייה והבחירות שהוא בוחר מבחינה מוסרית הן באמת מורכבות ומעניינות".[7]

בטאני אמר על התפתחות הדמות בסרט "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים", שהיה מעוניין לחקור "מה זה אומר להיות בן אדם ומהי אהבה" עם הדמות, כש"הדרך היחידה שאדם יכול להבטיח את נאמנותו היא אהבה".[8] הדבר מוצג בקשר שוויז'ן מתחיל ליצור עם ונדה מקסימוף, שבטאני העיר, "לשניהם יש את הכוחות המשגשגים החדשים האלה שהם לא מבינים... אני חושב שהוא מודאג ששניהם מסוכנים. אז הוא מרגיש את הקשר האמיתי הזה איתה".[9]

בסדרה וונדה-ויז'ן, בטאני מגלם גרסה חדשה של ויז'ן, שנוצרה על ידי ונדה במציאות הכוזבת שלה מחלק של אבן המחשבה שחי בה, שהיא התגלמות העצב, התקווה והאהבה שלה.[10] בטאני תיאר את ויז'ן החדש כ"הגון ומכובד", ושקיבל השראה מעבודותיהם של דיק ואן דייק ויו לורי.[11] הוא גם שב לגלם את ויז'ן המקורי בסדרה.[12]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרויקט פרס קטגוריה תוצאה הערות שוליים
2016 הנוקמים: עידן אולטרון פרס סאטרון שחקן המשנה הטוב ביותר מועמדות [13][14]
קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים פרסי בחירת הנוער הכימיה הטובה ביותר (עם סקרלט ג'והנסון, דון צ'ידל, רוברט דאוני ג'וניור וצ'דוויק בוזמן) מועמדות [15][16]
2021 וונדה-ויז'ן פרס אמי לבידור בפריים טיים השחקן הראשי הטוב ביותר במיני סדרה או בסרט מועמדות [17]
2022 פרסי גלובוס הזהב השחקן הטוב ביותר במיני-סדרה או בסרט טלוויזיה מועמדות [18]
פרס סטלייט השחקן הטוב ביותר בסדרת טלוויזיה - מחזמר או קומדיה מועמדות [19]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Charles Nicholas Raymond, The MCU Finally Gets Vision's Name Right In WandaVision, ScreenRant, ‏2021-01-27 (באנגלית)
  2. ^ Iron Man, IMDb
  3. ^ Iron Man 2, IMDb
  4. ^ The Avengers, IMDb
  5. ^ Iron Man 3, IMDb
  6. ^ Alex Ritman, Dubai Film Fest: Paul Bettany Talks ‘Avengers 2’ and Watching Jennifer Connelly Inject Herself, The Hollywood Reporter, ‏2014-12-14 (באנגלית)
  7. ^ Spencer Perry, Comic-Con Interview: Paul Bettany on Playing The Vision in Avengers: Age of Ultron, Comic Book Movies and Superhero Movie News - SuperHeroHype, ‏2014-07-26 (באנגלית)
  8. ^ Christina Radish, Paul Bettany on Shelter, Directing, Captain America 3, More, Collider, ‏2015-11-13 (באנגלית)
  9. ^ Dalton Ross Updated May 09, 2016 at 03:26 PM EDT, 'Captain America: Civil War': Paul Bettany on Vision's big mistake, EW.com (באנגלית)
  10. ^ Anthony D'Alessandro, ‘WandaVision’ “The Series Finale” Recap: What Now For Scarlet Witch, Vision & The Kids?, Deadline, ‏2021-03-05 (באנגלית)
  11. ^ Christina Radish, How the 'WandaVision' Cast and Crew Channeled Iconic TV Shows for Marvel's Big Swing, Collider, ‏2021-01-11 (באנגלית)
  12. ^ ‘WandaVision’: Paul Bettany Explains What It Was Like to Play Two Visions, Marvel Entertainment
  13. ^ Jacob Bryant, ‘Star Wars,’ ‘Mad Max,’ ‘Walking Dead’ Lead Saturn Awards Nominations, Variety, ‏2016-02-24 (באנגלית)
  14. ^ David S. Cohen, ‘The Force Awakens’ Rings Up Eight Saturn Awards, Variety, ‏2016-06-23 (באנגלית)
  15. ^ Teen Choice Awards 2016--Captain America: Civil War Leads Second Wave of Nominations, E! Online, ‏2016-06-09
  16. ^ Allison Crist,Kimberly Nordyke, Allison Crist, Kimberly Nordyke, Teen Choice Awards: Winners List, The Hollywood Reporter, ‏2016-07-31 (באנגלית)
  17. ^ Outstanding Lead Actor In A Miniseries Or A Movie Nominees / Winners 2021, Television Academy (באנגלית)
  18. ^ Jordan Moreau, Golden Globes 2022 Winners List: ‘The Power of the Dog,’ ‘West Side Story’ Win Big in Untelevised Ceremony, Variety, ‏2022-01-10 (באנגלית)
  19. ^ Satellite Awards (2022), IMDb