סם וילסון (היקום הקולנועי של מארוול)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סם וילסון
Sam Wilson
סם וילסון בגילומו של אנתוני מאקי, כפי שהופיע בכרזה פרסומית לסרט היקום הקולנועי של מארוול "קפטן אמריקה: חייל החורף".
סם וילסון בגילומו של אנתוני מאקי, כפי שהופיע בכרזה פרסומית לסרט היקום הקולנועי של מארוול "קפטן אמריקה: חייל החורף".
הופעה ראשונה קפטן אמריקה: חייל החורף עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות אנתוני מאקי עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע
שם אמיתי סמואל תומאס וילסון
כינויים קפטן אמריקה
פלקון
תאריך לידה 23 בספטמבר 1978 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקצוע נוקם
לוחם פארארסקיו
שיוך הנוקמים
חיל האוויר של ארצות הברית
המחלקה לענייני חיילים משוחררים של ארצות הברית
כלי נשק מגוון כלי ירייה
מגן ויברניום
תרמיל ריחוף פלקון EXO-7
דמויות קשורות
משפחה שרה וילסון (אחות)
חברים סטיב רוג'רס
באקי בארנס
שרון קרטר
נטשה רומנוף
ונדה מקסימוף
קלינט ברטון
סקוט לאנג
ויז'ן
ג'יימס רודס
אויבים קרוסבונז
הלמוט זמו
תאנוס
המסדר השחור
מרסקי הדגלים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סמואל תומאס וילסוןאנגלית: Samuel Thomas Wilson), הידוע גם בכינויו פלקון (Falcon), הוא דמות בדיונית המגולמת על ידי אנתוני מאקי בזיכיון הסרטים של היקום הקולנועי של מארוול (MCU). הדמות מבוססת על דמות בעלת אותו שם בפרסומה של חברת מארוול קומיקס.

וילסון הוא לוחם פארארסקיו ותיק של חיל האוויר של ארצות הברית המתמחה בשימוש בתרמיל ריחוף מתקדם עם כנפיים מפרקיות. וילסון, לוחם וטקטיקן מיומן, הופך לחבר קרוב של סטיב רוג'רס, מסייע לו להביס את הידרה, ולאחר מכן גויס על ידו להצטרף לנוקמים. במהלך הסכסוך הפנימי בנוקמים בעקבות הסכמי סוקוביה, וילסון מצדד ברוג'רס וכתוצאה מכך הופך לנמלט. הוא חוזר לנוקמים במהלך העימות נגד תאנוס, ונופל קורבן להתפוררות. לאחר שהושב לחיים, רוג'רס, שפרש, ממנה אותו באופן אישי להיות קפטן אמריקה החדש, וגם מקבל ממנו את המגן. עם זאת, וילסון מאמין שאינו יכול לעמוד בתואר, ומחליט למסור את המגן לממשלת ארצות הברית, אשר בתורה ממנה את ג'ון ווקר כקפטן אמריקה במקומו. לאחר מכן, במהלך העימות עם ווקר ועם מרסקי הדגלים, וילסון, בסיוע של ג'יימס בארנס, סוף סוף מסכים לקבל את התואר.

נכון לשנת 2023, וילסון הופיע בשישה סרטים: "קפטן אמריקה: חייל החורף", "הנוקמים: עידן אולטרון", "אנטמן", "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים", "הנוקמים: מלחמת האינסוף", "הנוקמים: סוף המשחק". הדמות מופיעה בתפקיד ראשי במיני-סדרה "הפלקון וחייל החורף".

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייו ושירותו הצבאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמואל תומאס "סם" וילסון גדל בלואיזיאנה ומשפחתו עסקה בדיג. מאוחר יותר הוא הפך ללוחם פארארסקיו בחיל האוויר של ארצות הברית ושירת בסבבי שירות צבאיים רבים מעבר לים. הוא ועמיתו ריילי שירתו בטייסת החילוץ ה-58 עם תרמילי ריחוף פלקון EXO-7, עד שריילי נהרג במהלך משימה ווילסון לא יכל להצילו. בעקבות זאת, וילסון התקשה למצוא סיבה להילחם. לאחר סיום שירותו בחיל האוויר, וילסון עבר לוושינגטון די.סי. שם התמסר לעזור לחיילים משוחררים להסתגל מחדש לחיים שלאחר המלחמה.

מסייע לסטיב רוג'רס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – קפטן אמריקה: חייל החורף

בשנת 2014, וילסון מתיידד עם סטיב רוג'רס בעת ריצת כושר בוושינגטון די. סי., ויותר מאוחר עוזר לו ולנטשה רומנוף. לאחר שרוג'רס רומנוף ווילסון קיבלו עזרה ממריה היל ומניק פיורי, השלושה מגיעים לטריסקליון, המטה הראשי של .S.H.I.E.L.D, שם הם נכנסים לקרב עם באקי בארנס, שהידרה שטפה את מוחו והפכה ל"חייל החורף", ועם ברוק רומלאו. בהמשך, וילסון מציע ללוות את רוג'רס במשימתו לאתר את בארנס.

נוקם חדש[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – הנוקמים: עידן אולטרון, אנטמן (סרט)

בשנת 2015, וילסון משתתף במסיבה החגיגית של הנוקמים במגדל הנוקמים בניו יורק כדי לדווח לרוג'רס על ההתקדמות שלו באיתור בארנס. זמן קצר אחרי-כן, וילסון מגויס לצוות החדש של הנוקמים לצד ונדה מקסימוף, ויז'ן וג'יימס רודס, תחת הנהגתם של רוג'רס ורומנוף במתחם הנוקמים החדש.

מספר חודשים לאחר מכן,[1] וילסון וסקוט לאנג מתעמתים לזמן קצר מחוץ למתחם הנוקמים – ממנו לאנג לוקח מכשיר הכרחי למשימה שלו. וילסון, שהתרשם מלאנג, מתחיל לחפש אחריו.

הסכמי סוקוביה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים

בשנת 2016, וילסון מצטרף לרוג'רס, רומנוף ומקסימוף במשימה בלאגוס כדי למנוע משכיר החרב ברוק רומלאו להשיג נשק ביולוגי. בעודו שם, וילסון מציג לראשונה מזל"ט רובוטי בצורת ציפור שהוא מכנה "רדווינג". מאוחר יותר, הוא הנוקם הראשון שמתנגד להסכמי סוקוביה, אשר מאפשרים לאומות המאוחדות לפקח על פעילות צוות הנוקמים. רוג'רס מתנגד להסכמים אך טוני סטארק תומך בהם.

רוג'רס ווילסון מנסים להגן על בארנס שהופלל בביצוע ההפצצה בווינה, אך הם נעצרים. כשמבצע ההפצצה האמיתי, הלמוט זמו, משלח את בארנס בנוקמים, רוג'רס עוצר את בארנס ומסתיר אותו.[א] כשבארנס חוזר לעצמו, הוא מספר לרוג'רס ולווילסון על חמישה חיילי-על אחרים שהוא מאמין שזמו רוצה להפעיל. בעצתו של וילסון, רוג'רס מתקשר לקלינט ברטון על מנת שיגייס את לאנג ויחזיר את מקסימוף.

בשדה התעופה בלייפציג, הם מעוכבים על ידי הצוות של סטארק המורכב מרודס, רומנוף, פיטר פארקר, טצ'אלה וויז'ן. רוג'רס ובארנס נמלטים כדי לרדוף אחרי זמו. וילסון, ברטון, מקסימוף ולאנג נתפסים ונכלאים ברפסודה, מתקן כליאה צף. סטארק מגיע ומשכנע את וילסון לספר לו לאן רוג'רס ובארנס הלכו בתמורה לכך שסטארק ילך לשם לבדו. זמן מה לאחר מכן, רוג'רס מחלץ אותם מהרפסודה והם מסתתרים בעקבות הפרת ההסכמים.

מלחמת האינסוף והשיבה לחיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – הנוקמים: מלחמת האינסוף, הנוקמים: סוף המשחק

בשנת 2018, וילסון, רוג'רס ורומנוף מגיעים לאדינבורו כדי להציל את מקסימוף וויז'ן מידי פרוקסימה מידנייט ולהב עורב, שניים מילדיו המאומצים של תאנוס. הנוקמים שבים למתחם ונפגשים עם רודס וברוס באנר, לפני שהם יוצאים לוואקאנדה, שם הם מנסים להגן על ויז'ן לפני שהם מתעמתים עם הפולשים. הנוקמים מנסים למנוע מתאנוס להשלים את כפפת האינסוף, אבל נכשלים, ווילסון נופל קורבן להתפוררות.[2]

בשנת 2023, וילסון מושב לחיים על ידי הנוקמים ומובא על ידי אדוני אמנויות הכישוף להריסות מתחם הנוקמים כדי להצטרף לקרב נגד תאנוס חלופי. שבוע לאחר מכן, וילסון משתתף בהלוויה של סטארק.[3] למחרת, הוא מקבל את המגן והתואר של קפטן אמריקה מידי רוג'רס הקשיש, בנוכחותו של בארנס.

הפיכה לקפטן אמריקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הפלקון וחייל החורף

בשנת 2024, וילסון שב לתפקידו כקבלן בחיל האוויר של ארצות הברית בעזרת חברו, לוטננט ראשון בחיל האוויר של ארצות הברית חואקין טורס. בוושינגטון די. סי., וילסון מוסר את המגן של קפטן אמריקה לממשלת ארצות הברית כדי שיוצג בתערוכת הסמית'סוניאן המוקדשת לקפטן אמריקה, מאמין שהוא לא ראוי לקחת על עצמו את התואר קפטן אמריקה.

וילסון חוזר ללואיזיאנה כדי לעזור לאחותו, שרה, עם העסק המשפחתי עד שטורס מספר לו על מתקפה שבוצעה על ידי מרסקי הדגלים – קבוצת טרור המאמינה שהחיים היו טובים יותר במהלך ההתפוררות. מאוחר יותר נודע לווילסון שממשלת ארצות הברית העניקה לג'ון ווקר את התואר קפטן אמריקה החדש.

שותפות עם באקי בארנס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארנס ניגש אל וילסון ומביע את הסתייגותו מכך שווילסון מסר את המגן של רוג'רס. בארנס מצטרף אל וילסון במעקב אחר מרסקי הדגלים במינכן. השניים מגלים שמרסקי הדגלים הם חיילי-על ושהמנהיגה שלהם היא קרלי מורגנטאו. למרות שקיבלו סיוע מווקר ומשותפו, למאר הוסקינס, וילסון ובארנס מוכנעים ומרסקי הדגלים בורחים. ווקר מבקש מבארנס ווילסון להצטרף אליו בסיוע למועצת השיבה העולמית (GRC) על מנת לבטל את המהפכות האלימות המתמשכות שלאחר-ההבזק, אך הם מסרבים.

השניים נוסעים לבולטימור כדי לפגוש את איזאיה בראדלי, חייל משוחרר ממלחמת קוריאה וחייל-על, שבארנס נתקל בו במהלך קרב עשרות שנים קודם לכן. הם מנסים לגלות כיצד מרסקי הדגלים השיגו את סרום חייל-העל. עם זאת, בראדלי מסרב לעזור להם, משום שנכלא ונעשו עליו ניסויים על ידי הממשלה במשך שלושים שנה.

בארנס משכנע את וילסון לנסוע לברלין ולהיפגש עם זמו הכלוא, במאמץ להשיג מידע על מרסקי הדגלים. במהלך הביקור בארנס מארגן מהומות בכלא כדי לעזור לזמו לברוח. בחוסר רצון, וילסון מצטרף לבארנס וזמו בנסיעה למדריפור תחת שמות בדויים, כדי לאתר את מקור סרום חייל-העל החדש. הם לומדים מהפושעת הבכירה, סלבי, שסוחר הכוח שכר את ד"ר וילפרד נייגל, מדען הידרה לשעבר, כדי ליצור מחדש את הסרום, לפני שהשלישייה מסתבכת וסלבי נהרגת. השלישייה ניצלת על ידי שרון קרטר הנמלטת, שמסכימה לעזור להם לאחר שווילסון מציע שתקבל חנינה.

הם נוסעים למעבדה של נייגל ומתעמתים איתו. נייגל חושף שהכין עשרים בקבוקונים מהסרום ושמורגנטאו גנבה אותם. זמו הורג באופן בלתי צפוי את נייגל והמעבדה נהרסת. בארנס, וילסון וקרטר נלחמים בציידי ראשים עד שזמו משיג מכונית מילוט והם בורחים. בעוד קרטר נשארת מאחור, וילסון, בארנס וזמו נוסעים ללטביה כדי למצוא את מורגנטאו.

עצירת מרסקי הדגלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

וילסון מנסה לשכנע את מורגנטאו לסיים את האלימות, אבל ווקר חסר הסבלנות מפריע והיא בורחת. לאחר שמורגנטאו מאיימת על שרה, וילסון נפגש עם מורגנטאו, ובמהלך הפגישה היא מבקשת ממנו להצטרף לתנועה שלה. ווקר והוסקינס מתערבים, מה שמוביל לקרב שבמהלכו מורגנטאו הורגת בטעות את הוסקינס. ווקר, שזועם על מות השותף שלו ולאחר שנטל את סרום חייל-העל, משתמש במגן של קפטן אמריקה כדי להרוג את אחד ממרסקי הדגלים לעיני עוברי אורח מזועזעים, המתעדים את מעשיו.

בעקבות זאת, וילסון ובארנס דורשים את המגן מווקר, ומתפתח מאבק בו ווקר הורס את חליפת הכנפיים של וילסון. המאבק מסתיים בכך שווילסון ובארנס לוקחים את המגן ושוברים את זרועו של ווקר. לאחר שהעביר את חליפת הכנפיים שלו לטורס, וילסון מבקר בשנית את בראדלי, אבל האחרון מבהיר את אמונתו שאדם שחור לא יכול, ולא צריך, להיות קפטן אמריקה. וילסון חוזר הביתה ללואיזיאנה ועוזר לתקן את הסירה המשפחתית, בעזרתם של בארנס והתושבים. בארנס מוסר לו חליפת קפטן אמריקה חדשה שרכש עבורו מהוואקאנדים. בזמן שהשניים מתאמנים עם המגן, הם מסכימים להמשיך הלאה ולעבוד יחד.

וילסון, שקיבל על עצמו את התואר קפטן אמריקה החדש, טס לניו יורק כדי להציל בני ערובה של GRC מפני מרסקי הדגלים בעזרתם של ווקר, בארנס וקרטר. וילסון מנסה לדבר בהגיון עם מורגנטאו, אבל קרטר הורגת אותה כשמורגנטאו מכוונת אליו אקדח. וילסון נושא את גופתה של מורגנטאו. הוא משכנע את ה-GRC לדחות את ההצבעה הקרובה שתביא להעברתם של אנשים שנעקרו בעקבות ההבזק ולעזור להם במקום זאת. וילסון גם משכנע את הממשלה ליצור פסל לכבוד בראדלי כחלק מתערוכת קפטן אמריקה של הסמית'סוניאן. לאחר מכן, וילסון חוזר הביתה ומצטרף למשפחתו, בארנס והקהילה שלו לסעודה.

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרויקט פרס קטגוריה תוצאה הערות שוליים
2014 קפטן אמריקה: חייל החורף פרסי בחירת הנוער גנב הסצנה מועמדות [4]
הכימיה הטובה ביותר (עם כריס אוונס) מועמדות
2015 פרס סאטורן שחקן המשנה הטוב ביותר מועמדות [5]
2016 קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים פרסי בחירת הנוער הכימיה הטובה ביותר (עם סבסטיאן סטן, כריס אוונס, אליזבת אולסן וג'רמי רנר) מועמדות [6][7]
2021 הפלקון וחייל החורף פרסי הסרטים והטלוויזיה של MTV הצמד הטוב ביותר (עם סבסטיאן סטן) זכייה [8][9]
הגיבור הטוב ביותר זכייה
2022 פרס סאטורן השחקן הטוב ביותר בסדרת הזרמת מדיה מועמדות [10][11]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כפי שמתואר סצנה שלאחר בכתוביות בסרט "אנטמן" (2015)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Thomas Bacon, Marvel Has Released An Official MCU Timeline (Sort Of), ScreenRant, ‏2018-11-17 (באנגלית)
  2. ^ A Complete List of Who Lives and Dies in 'Avengers: Infinity War', Time, ‏2018-04-27 (באנגלית)
  3. ^ Ana Dumaraog, Every Marvel Character At The Funeral In Avengers: Endgame, ScreenRant, ‏2019-05-01 (באנגלית)
  4. ^ Teen Choice Awards (2014), IMDb
  5. ^ Academy of Science Fiction, Fantasy & Horror Films, USA (2015), IMDb
  6. ^ Teen Choice Awards 2016--Captain America: Civil War Leads Second Wave of Nominations, E! Online, ‏2016-06-09
  7. ^ Allison Crist,Kimberly Nordyke, Allison Crist, Kimberly Nordyke, Teen Choice Awards: Winners List, The Hollywood Reporter, ‏2016-07-31
  8. ^ Kimberly Nordyke, MTV Movie & TV Awards: ‘WandaVision,’ ‘Borat Subsequent Moviefilm’ Among Nominees, The Hollywood Reporter, ‏2021-04-19 (באנגלית)
  9. ^ Kimberly Nordyke, MTV Movie & TV Awards: ‘WandaVision,’ ‘The Falcon and the Winter Soldier’ Among Top Winners, The Hollywood Reporter, ‏2021-05-17 (באנגלית)
  10. ^ Armando Tinoco, Saturn Awards Nominations: ‘The Batman’, ‘Nightmare Alley’, ‘Spider-Man’, ‘Better Call Saul’ Top List, Deadline, ‏2022-08-12 (באנגלית)
  11. ^ The Academy of Science Fiction Fantasy and Horror Films, www.saturnawards.org