טצ'אלה (היקום הקולנועי של מארוול)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טצ'אלה
T'Challa
הפנתר השחור בגילומו של צ'דוויק בוזמן, שפי שהופיע על כרזה אלטרנטיבית לסרט היקום הקולנועי של מארוול "הפנתר השחור".
הפנתר השחור בגילומו של צ'דוויק בוזמן, שפי שהופיע על כרזה אלטרנטיבית לסרט היקום הקולנועי של מארוול "הפנתר השחור".
הופעה ראשונה קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות צ'דוויק בוזמן
מידע
שם אמיתי טצ'אלה
תואר מלך ואקאנדה
נסיך ואקאנדה (עד שנת 2016)
הפנתר השחור
שיוך הנוקמים
צבא ואקאנדה
מומחיות קרב פנים אל פנים
כוחות פרצי אנרגיה
כלי נשק חליפת הפנתר השחור וטפרים נשלפים עשויי ויברניום
אזרחות ואקאנדית
דמויות קשורות
משפחה טצ'אקה (אב)
רמונדה (אם)
שורי (אחות)
נאקיה (בת זוג)
טוסיין/ טצ'אלה השני (בן)
נג'ובו (דוד)
אריק "קילמונגר" סטיבנס/ נג'דקה (בן דוד)
חברים נאקיה
אוקויה
שורי
סטיב רוג'רס
באקי בארנס
טוני סטארק
נטשה רומנוף
ויז'ן
ג'יימס רודס
סם וילסון
ונדה מקסימוף
אויבים הלמוט זמו
יוליסס קלו
אריק סטיבנס
תאנוס
המסדר השחור
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טצ'אלהאנגלית: T'Challa), הידוע גם בתואר הפנתר השחור (Black Panther), הוא דמות בדיונית המגולמת על ידי צ'דוויק בוזמן בזיכיון זיכיון הסרטים של היקום הקולנועי של מארוול (MCU). הדמות מבוססת על דמות בעלת אותו שם בפרסומה של חברת מארוול קומיקס.

טצ'אלה מתואר בתחילה כנסיך האומה האפריקאית ואקאנדה, אשר משתמש בחליפת ויברניום מתקדמת, ובעל כוח וזריזות על-אנושיים המוענקים לו על ידי עשב בצורת לב. לאחר שאביו טצ'אקה נרצח, טצ'אלה הופך למלך ומוצא את עצמו בעיצומו של סכסוך בין הנוקמים. לאחר שגילה שהאשם במות אביו הוא הלמוט זמו, טצ'אלה מכניע אותו. טצ'אלה מתעמת עם בן דודו אריק סטיבנס שגוזל את כס המלכות, אך בסופו של דבר זוכה בכס בחזרה ומסכל את הניסיון של סטיבנס להשתמש במשאבים הטכנולוגיים העצומים של ואקאנדה כדי לכבוש את העולם. במהלך הסכסוך נגד תאנוס, טצ'אלה מוביל את צבאות ואקאנדה לצד הנוקמים, אך נופל קורבן להתפוררות. לאחר שהושב לחיים על ידי הנוקמים, הוא מצטרף אליהם בקרב האחרון נגד תאנוס לפני שהוא שב למשפחתו. טצ'אלה נכנע למחלה לא ידועה ונפטר, והתואר שלו מועבר לאחותו הצעירה, שורי.

טצ'אלה נועד במקור להיות דמות מרכזית ביקום הקולנועי של מארוול, אך הופיע רק בארבעה סרטים ביקום הקולנועי לפני שבוזמן נפטר ממחלת הסרטן באוגוסט 2020.[1] קווין פייגי אישר שהדמות לא תלוהק מחדש וגם לא תופיע באמצעות CGI עבור תיאורי לייב אקשן עתידיים של טצ'אלה.[2][3] הדמות הופיעה בארבעה סרטים: "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים", "הפנתר השחור", "הנוקמים: מלחמת האינסוף" ו"הנוקמים סוף המשחק". כמו כן, גרסאות חלופיות של הדמות הופיעו בעונה הראשונה של הסדרה "מה אם...?" אשר יצאה לאחר מותו של בוזמן. בוזמן דיבב את טצ'אלה ומאדיקס רובינסון דיבב גרסה צעירה של הדמות.[4] סדרת ספין אוף אשר מתרכזת בסטאר-לורד טצ'אלה נמצאת בגיהנום פיתוחי עקב מותו של בוזמן.[5]

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרדיפה אחר באקי בארנס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים

בשנת 2016, טצ'אלה השתתף בוועידת האומות המאוחדות בווינה, שם היו אמורים לאשרר את הסכמי סוקוביה המסדירים את פעילות גיבורי העל. עם זאת, פצצה הורגת את אביו, המלך טצ'אקה מוואקאנדה. צילומי האבטחה מצביעים על כך שהמחבל הוא באקי בארנס, אותו טצ'אלה נשבע להרוג.

סטיב רוג'רס וסם וילסון עוקבים אחר בארנס לבוקרשט ומנסים להגן עליו מפני טצ'אלה והרשויות, אך הארבעה, כולל טצ'אלה, נתפסים על ידי משטרת בוקרשט וג'יימס רודס. הלמוט זמו מתחזה לפסיכיאטר שנשלח לראיין את בארנס, ומדקלם את מילות הקוד שמפעילות את שטיפת המוח של בארנס. הוא שולח את בארנס להשתולל כדי לכסות את הבריחה שלו עצמו. בארנס נלחם לזמן קצר בטצ'אלה כשהוא בורח מהבניין, שם רוג'רס עוצר אותו ומגניב אותו משם.

רוג'רס מגייס את סקוט לאנג, ונדה מקסימוף וקלינט ברטון שיעזרו לווילסון, לבארנס ולו לרדוף אחרי זמו. טוני סטארק מרכיב צוות משלו המורכב מטצ'אלה, נטשה רומנוף, רודס, ויז'ן ופיטר פארקר כדי ללכוד את העריקים. הצוות של סטארק מיירט את הקבוצה של רוג'רס בשדה התעופה בלייפציג, שם הם נלחמים, עד שרומנוף מחשמלת את טצ'אלה כדי לאפשר לרוג'רס ולבארנס להימלט.

טצ'אלה עוקב אחר רוג'רס ובארנס למתקן הידרה בסיביר, ומגלה שזמו הוא העבריין האמיתי. בזמן שרוג'רס ובארנס נלחמים בסטארק, טצ'אלה מונע מזמו להתאבד ולוקח אותו לרשויות. טצ'אלה מעניק לבארנס מקלט בוואקאנדה, שם בוחר בארנס לחזור למצב קיפאון עד שתמצא תרופה לשטיפת המוח שלו.

מלך ואקאנדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הפנתר השחור (סרט)

עם מותו של טצ'אקה, טצ'אלה מקבל על עצמו את כס המלוכה. הוא ואוקויה, מנהיגת יחידת הדורה מילאג'ה, מחלצים את אהובתו לשעבר של טצ'אלה, נאקיה, ממשימה חשאית כדי שתוכל להשתתף בטקס ההכתרה שלו עם אמו רמונדה ואחותו הצעירה שורי. בטקס ההכתרה, מנהיג שבט הג'בארי מ'באקו קורא תיגר על טצ'אלה ועל הכתר בקרב פולחני. למרות שבהתחלה ידו של מ'באקו על העליונה, טצ'אלה מביס אותו ומשכנע אותו להיכנע במקום למות.

יוליסס קלו ושותפו אריק סטיבנס גונבים יצירה ואקאנדית ממוזיאון בלונדון. וו'קאבי, חברו של טצ'אלה ואהובהּ של אוקויה, מפציר בטצ'אלה להביא את קלו. טצ'אלה, אוקויה ונאקיה נוסעים לפוסאן, שם קלו מתכנן למכור את היצירה לסוכן ה-CIA אוורט ק. רוס. קרב יריות פורץ וקלו מנסה לברוח אך נתפס על ידי טצ'אלה, שמשחרר אותו באי-רצון להשגחתו של רוס. אריק תוקף ומשחרר את קלו; רוס נפצע קשה כשהגן על נאקיה. במקום לרדוף אחרי קלו, טצ'אלה לוקח את רוס לוואקאנדה, שם הטכנולוגיה שלהם יכולה להציל אותו.

בעוד שורי מרפאת את רוס, טצ'אלה מתעמת עם זורי לגבי נג'ובו. זורי מסביר שנג'ובו תכנן לחלוק את הטכנולוגיה של ואקאנדה עם אנשים ממוצא אפריקאי ברחבי העולם כדי לעזור להם לכבוש את המדכאים שלהם. כשטצ'אקה עצר את נג'ובו, האחרון תקף את זורי ואילץ את טצ'אקה להרוג אותו. טצ'אקה ציווה על זורי לשקר שנג'ובו נעלם והשאיר אחריו את בנו האמריקני של נג'ובו כדי לשמור על השקר. הילד הזה גדל להיות סטיבנס, חייל בצבא ארצות הברית שאימץ את השם "קילמונגר".

בינתיים, קילמונגר הורג את קלו ולוקח את גופתו לוואקאנדה. הוא מובא בפני זקני השבט, חושף את זהותו כנג'דקה ותובע את כס המלכות. קילמונגר מאתגר את טצ'אלה לקרב פולחני, שבו הוא הורג את זורי, מביס את טצ'אלה ומשליך אותו בכוח מעל המפל אל מותו המשוער. קילמונגר בולע את העשב בצורת לב ומורה לשרוף את שאר העשבים, אבל נאקיה מצליחה לחלץ עשב אחד.

נאקיה, שורי, רמונדה ורוס בורחים לשבט הג'בארי לעזרה. הם מוצאים את טצ'אלה בתרדמת, לאחר שניצל על ידי הג'בארי כגמול על שחס על חייו של מ'באקו. טצ'אלה נרפא על ידי העשב של נאקיה, וחוזר להילחם בקילמונגר, שלובש את חליפת הפנתר השחור שלו. השניים נלחמים במכרה הוויברניום של ואקאנדה, וטצ'אלה משבש את החליפה של קילמונגר ודוקר אותו. קילמונגר מסרב להירפא, בוחר למות אדם חופשי במקום להיכלא.

טצ'אלה מקים מרכז הסברה בבניין שבו מת נג'ובו, אשר ינוהל על ידי נאקיה ושורי. מאוחר יותר, טצ'אלה מופיע בפני האומות המאוחדות כדי לחשוף את הטבע האמיתי של ואקאנדה לעולם.

העימות נגד תאנוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – הנוקמים: מלחמת האינסוף, הנוקמים: סוף המשחק

בשנת 2018, טצ'אלה מעניק לבארנס זרוע רובוטית חדשה. לאחר מכן, טצ'אלה מקבל בברכה את רוג'רס, רומנוף, וילסון, רודס, ברוס באנר, מקסימוף וויז'ן כשהם מגיעים לוואקאנדה, כדי ששורי תוכל לעבוד על חילוץ אבן המחשבה מוויז'ן. טצ'אלה נלחם לצד הקבוצה ולצד צבא ואקאנדה בהתקפה של הפולשים, ועד להגעתם של תור, רוקט וגרוט. עם זאת, תאנוס מגיע לוואקאנדה, משלים את כפפת האינסוף, מפעיל אותה ומוחק מחצית מכל החיים ביקום. כתוצאה מכך, טצ'אלה מתפורר יחד עם בארנס, וילסון, מקסימוף וגרוט.[6]

בשנת 2023, טצ'אלה מושב לחיים. הוא, שורי, וילסון, בארנס, מקסימוף, גרוט וצבא ואקאנדה ששב לחיים[6] מובאים על ידי אדוני אמנויות הכישוף למתחם הנוקמים ההרוס כדי להצטרף לקרב האחרון נגד תאנוס חלופי. שבוע לאחר מכן, טצ'אלה משתתף בהלוויה של סטארק.[7]

מוות ומורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הפנתר השחור: ואקאנדה לנצח

בשנת 2024, טצ'אלה נפטר ממחלה לא מוגדרת ששורי מאמינה שהעשב בצורת לב יכל לרפא. מתגלה שלפני מותו, טצ'אלה הביא לעולם ילד בשם טוסיין יחד עם נאקיה. נאקיה גידלה את טוסיין בהאיטי, שכן היא וטצ'אלה הסכימו שעדיף לילד לגדול הרחק מהלחץ של החיים בוואקאנדה. טצ'אלה ביקש שבמקרה שימות בטרם עת השניים לא ישתתפו בהלווייתו, אז הם ערכו טקס משלהם בהאיטי. שורי הופכת לפנתר השחור החדש. מאוחר יותר, נקיה מציגה את שורי בפני טוסיין, שמגלה ששמו הוואקאנדי הוא טצ'אלה, כמו אביו.

יצירה ואפיון דמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'דוויק בוזמן גילם את טצ'אלה ביקום הקולנועי של מארוול, והופיע לראשונה בסרט "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים" (2016).[8] בוזמן חתם על עסקה עם מארוול להופיע בחמישה סרטים.[9] בוזמן פיתח את המבטא הוואקאנדי בעצמו, והשתמש בו במהלך כל ההפקה "בין אם הוא היה בצילומים ובין אם לא",[10] בעוד ששפת ואקאנדה התבססה על שפת הקוסה, אותה למד מג'ון קאני – אשר גילם את אביו של טצ'אלה, טצ'אקה.[11]

תלבושת הפנתר השחור היא שילוב של תלבושת פרקטית ואפקטים חזותיים, הכוללת מארג רשת ויברניום בדומה לשריון שרשראות.[12]

בוזמן שב לגלם את הדמות בסרטים "הפנתר השחור" (2018), "הנוקמים: מלחמת האינסוף" (2018) ו"הנוקמים: סוף המשחק" (2019).[8]

מותו של צ'דוויק בוזמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-28 באוגוסט 2020, בוזמן נפטר לאחר מאבק של ארבע שנים בסרטן.[1] כתוצאה מכך, מותו נכתב לתוך הסרט "הפנתר השחור: ואקאנדה לנצח" (2022), בו טצ'אלה מת ממחלה לא מוגדרת.[13] מארוול החליטו שלא ללהק מחדש את דמותו של טצ'אלה, ובסופו של דבר הפכו את אחותו הצעירה שורי, בגילומה של לטישה רייט, לדמות הראשית בסרט ההמשך ולפנתר השחור החדש.[14]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרויקט פרס קטגוריה תוצאה הערות שוליים
2016 קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים פרסי בחירת הנוער הכימיה הטובה ביותר (עם סקרלט ג'והנסון, דון צ'ידל, פול בטאני ורוברט דאוני ג'וניור) מועמדות [15][16]
גנב/ת סצנה מועמדות
2017 פרס NAACP Image שחקן המשנה הטוב ביותר בסרט קולנוע מועמדות [17][18]
פרסי בחירת הילדים של ניקלודיאון #יחידה (עם צוות השחקנים) מועמדות [19]
פרס סאטורן שחקן המשנה הטוב ביותר מועמדות [20][21]
2018 הפנתר השחור פרסי הסרטים והטלוויזיה של MTV ההופעה הטובה ביותר בסרט זכייה [22]
הגיבור הטוב ביותר זכייה
הקרב הטוב ביותר (עם וינסטון דיוק) מועמדות
הצוות הטוב ביותר (עם לופיטה ניונגו, לטישה רייט ודנאי גורירה) מועמדות
פרסי ה-BET השחקן הטוב ביותר זכייה [23]
פרס סאטורן השחקן הטוב ביותר מועמדות [24][25]
פרסי בחירת הנוער שחקן הקולנוע הנבחר: מדע בדיוני מועמדות [26]
הנשיקה הנבחרת (עם לופיטה ניונגו) מועמדות
הכימיה הנבחרת בסרט קולנוע (עם לופיטה ניונגו) מועמדות
2019 פרס גילדת שחקני המסך צוות השחקנים הטוב ביותר בסרט קולנוע זכייה [27]
פרסי Black Reel השחקן הטוב ביותר זכייה [28]
פרסי בחירת הילדים של ניקלודיאון שחקן אהוב מועמדות [29]
גיבור על אהוב מועמדות
פרס NAACP Image השחקן הטוב ביותר בסרט קולנוע זכייה [30]
הנוקמים: מלחמת האינסוף פרסי ה-BET השחקן הטוב ביותר מועמדות [31][32]
הנוקמים: סוף המשחק מועמדות
2022 מה אם...? פרס אמי לבידור בפריים טיים דיבוב יוצא מהכלל של דמות (לאחר מותו) זכייה [33]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 'Black Panther' star Chadwick Boseman dies of cancer at 43, AP News, ‏2020-08-29 (באנגלית)
  2. ^ Sandra Gonzalez, Black Panther will not be recast following Chadwick Boseman's death, CNN, ‏2020-12-11 (באנגלית)
  3. ^ Matt Roembke, Disney Confirms T’Challa Is Dead In Black Panther 2, The Direct, ‏2022-07-24 (באנגלית)
  4. ^ Simon Gallagher, What If…? Episode 2 Cast Guide: Every New & Returning MCU Character, ScreenRant, ‏2021-08-18 (באנגלית)
  5. ^ Adam B. Vary, Inside Marvel’s ‘What If…?’ Finale, Season 2 Plans and the T’Challa Spinoff That Never Was, Variety, ‏2021-10-06 (באנגלית)
  6. ^ 1 2 A Complete List of Who Lives and Dies in 'Avengers: Infinity War', Time, ‏2018-04-27 (באנגלית)
  7. ^ Ana Dumaraog, Every Marvel Character At The Funeral In Avengers: Endgame, ScreenRant, ‏2019-05-01 (באנגלית)
  8. ^ 1 2 Black Panther (T'Challa) On Screen Profile | Marvel, Marvel Entertainment
  9. ^ Jen Yamato, Chadwick Boseman Signed For 5 Films As Black Panther, Captain Marvel Bring Diversity To Superhero Slate, Deadline, ‏2014-10-28 (באנגלית)
  10. ^ 12 secrets from Captain America: Civil War, Empire, ‏2016 (באנגלית)
  11. ^ Anthony Breznican Updated May 05, 2016 at 04:01 PM EDT, Black Panther's language: Where 'Civil War' found the words of Wakanda, EW.com (באנגלית)
  12. ^ Captain America: Civil War trailer breakdown, Empire, ‏2015 (באנגלית)
  13. ^ Matt SingerMatt Singer, ‘Black Panther: Wakanda Forever’ Review: The King Is Dead, ScreenCrush, ‏2022-11-08 (באנגלית)
  14. ^ Aidan Kelley, Is Shuri the New Black Panther in 'Wakanda Forever'?, Collider, ‏2022-11-11 (באנגלית)
  15. ^ Teen Choice Awards 2016--Captain America: Civil War Leads Second Wave of Nominations, E! Online, ‏2016-06-09
  16. ^ Allison Crist,Kimberly Nordyke, Allison Crist, Kimberly Nordyke, Teen Choice Awards: Winners List, The Hollywood Reporter, ‏2016-07-31 (באנגלית)
  17. ^ Ruth Kinane Updated December 13, 2016 at 07:31 PM EST, Beyonce Leads the Pack of 2017 NAACP Image Awards Nominees, EW.com (באנגלית)
  18. ^ Hilary Lewis,Arlene Washington, Hilary Lewis, Arlene Washington, 2017 NAACP Image Award Winners: Complete List, The Hollywood Reporter, ‏2017-02-10 (באנגלית)
  19. ^ Kids' Choice Awards 2017 Winners: The Complete List, E! Online, ‏2017-03-12
  20. ^ Dave McNary, ‘Rogue One,’ ‘Walking Dead’ Lead Saturn Awards Nominations, Variety, ‏2017-03-02 (באנגלית)
  21. ^ Daniel Montgomery, Saturn Awards 2017: Full list of winners led by ‘Rogue One,’ ‘Outlander,’ ‘The Walking Dead’, GoldDerby, ‏2017-06-29 (באנגלית)
  22. ^ 2018 MTV Movie & TV Award Winners: See The Full List, MTV (באנגלית)
  23. ^ Aja Hoggatt June 24, 2018 at 08:03 PM EDT, See the full list of BET Award winners, EW.com (באנגלית)
  24. ^ Dave McNary, ‘Black Panther,’ ‘Walking Dead’ Rule Saturn Awards Nominations, Variety, ‏2018-03-15 (באנגלית)
  25. ^ Pete Hammond, ‘Black Panther’ Tops 44th Saturn Awards With Five; ‘Blade Runner 2049’, ‘Shape Of Water’, ‘Get Out’ Also Score, Deadline, ‏2018-06-28 (באנגלית)
  26. ^ T. H. R. Staff, Teen Choice Awards: Winners List, The Hollywood Reporter, ‏2018-08-12 (באנגלית)
  27. ^ Variety Staff, SAG Awards Winners: Complete List, Variety, ‏2019-01-28 (באנגלית)
  28. ^ Black Reel Awards (2019), IMDb
  29. ^ Annie Howard, Kids’ Choice Awards: ‘Avengers: Infinity War’ Tops Nominees; DJ Khaled to Host, The Hollywood Reporter, ‏2019-02-26 (באנגלית)
  30. ^ NAACP Image Awards 2019 Winners: The Complete List, E! Online, ‏2019-03-31
  31. ^ BET Awards 2019 Winners: The Complete List, E! Online, ‏2019-06-24
  32. ^ Annie Howard, BET Awards: Cardi B, Drake and Beyoncé Lead Nominations, The Hollywood Reporter, ‏2019-05-17 (באנגלית)
  33. ^ Kirsten Chuba, Chadwick Boseman Wins Posthumous Emmy for ‘What If’ Voice-Over Performance, The Hollywood Reporter, ‏2022-09-04 (באנגלית)