סטיבן סטריינג' (היקום הקולנועי של מארוול)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סטיבן סטריינג'
Stephen Strange
הופעה ראשונה דוקטור סטריינג' עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות בנדיקט קמברבאץ'
דיבוב בנדיקט קמברבאץ' ("מה אם...?")
מידע
שם אמיתי סטיבן וינסנט סטריינג'
כינויים דוקטור סטריינג'
מין זכר
מקצוע נוירוכירורגיה
אדון אמנויות הכישוף
תואר דוקטור לרפואה
שומר הסנקטום בניו יורק
אדון אמנויות הכישוף
שיוך אדוני אמנויות הכישוף
כוחות קסמים בספרות עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נשק העין של אגאמוטו (אבן הזמן)
גלימת הריחוף
הדארקהולד
דמויות קשורות
חברים כריסטין פאלמר
וונג
פיטר פארקר
טוני סטארק
ברוס באנר
פיטר קוויל
דראקס
מנטיס
נביולה
אמריקה צ'אבז
אויבים ברון מורדו
דורמאמו
קאסיליוס
לוע שחור
קול אובסידיאן
תאנוס
ונדה מקסימוף (דוקטור סטריינג' במימדי הטירוף)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ד"ר סטיבן וינסנט סטריינג'אנגלית: Dr. Stephen Vincent Strange), הידוע גם בכינויו דוקטור סטריינג' (Doctor Strange), הוא דמות בדיונית המגולמת על ידי בנדיקט קמברבאץ' בזיכיון הסרטים של היקום הקולנועי של מארוול (MCU). הדמות מבוססת על דמות בעלת אותו שם בפרסומה של חברת מארוול קומיקס.

סטריינג' הוא נוירוכירורג מבריק אך יהיר, אשר היה מעורב בתאונת דרכים שסיימה את הקריירה שלו. בחיפושיו אחר דרך לשקם את ידיו הפגועות, הוא מגלה קסם מהקאמאר-טאג'. סטריינג' הופך לאדון אמנויות הכישוף, ומשתמש בכוחותיו החדשים כדי להגן על כדור הארץ מפני איומים שונים.

נכון לשנת 2023, הדמות הופיעה בשישה סרטים: "דוקטור סטריינג'", "תור: ראגנארוק", "הנוקמים: מלחמת האינסוף", "הנוקמים: סוף המשחק", "ספיידרמן: אין דרך הביתה" ו"דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף". כמו כן, גרסאות חלופיות של הדמות הופיעו בסדרה "מה אם...?" בדיבובו של קמברבאץ'.[1]

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בילדותו, סטיבן סטריינג' שיחק על בריכה קפואה יחד עם אחותו דונה, אשר נפלה דרך הקרח וטבעה, דבר שגרם לסטריינג' להתאבל על חוסר יכולתו להציל אותה. סטריינג' הופך לרופא, ומשכלל את כישוריו לרמה גבוהה לאחר שנים של למידה ותרגול.[2]

הפיכה לאדון אמנויות הכישוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – דוקטור סטריינג' (סרט, 2016), תור: ראגנארוק

בשנת 2016, סטריינג' הוא נוירוכירורג מוערך, עשיר אך יהיר. הוא נפצע אנושות בידיו בתאונת דרכים כשהיה בדרך לארוחת ערב, מה שמותיר אותו ללא יכולת לנתח. כריסטין פאלמר, מנתחת עמיתה ומאהבת לשעבר, מנסה לעזור לו להמשיך הלאה, אך סטריינג' מתעלם מניסיונותיה ומבצע לשווא ניתוחים ניסיוניים כדי לרפא את ידיו, במחיר עושרו. סטריינג' לומד שג'ונתן פנגבורן – משותק שסטריינג' סירב לטפל בו קודם לכן בגלל שהבין שיש לו סיכוי מועט להחלים – החזיר לעצמו באופן מסתורי את השימוש ברגליו. פנגבורן מפנה את סטריינג' לקאמאר-טאג', שם סטריינג' מחולץ מחבורת גנבים המנסה לגנוב שעון יקר שלו ונלקח על ידי קארל מורדו, מכשף המונהג על ידי "העתיקה".

העתיקה מדגימה את כוחה לסטריינג', וחושפת את המימד האסטרלי וממדים נוספים כגון מימד המראה. היא מסכימה באי-רצון לאמן את סטריינג', אשר היהירות והשאפתנות שלו מזכירים לה את המכשף העריק קאסיליוס, שלאחרונה גנב דפים מתוך ספר חיוני מספריית קאמאר-טאג'. סטריינג' לומד מהעתיקה וממורדו, ומתוך ספרים עתיקים בספרייה שעליה שומר מאסטר וונג. סטריינג' מגלה שכדור הארץ מוגן מפני איומים מממדים אחרים באמצעות מגן שנוצר על ידי שלושה בניינים המכונים סנקטומים – הממוקמים בערים ניו יורק, לונדון והונג קונג – המחוברים ונגישים מקאמאר-טאג'.

סטריינג' המשתמש בזיכרון המרשים שלו מתקדם במהירות. הוא קורא בסתר את הספר ממנו קאסיליוס גנב דפים, ולומד לכופף את הזמן בעזרת העין המיסטית של אגאמוטו. וונג ומורדו תופסים את סטריינג' בשעת מעשה ומזהירים אותו מפני שבירת חוקי הטבע, תוך השוואה לרצונו של קאסיליוס לחיי נצח. קאסיליוס משתמש בדפים הגנובים כדי ליצור קשר עם דורמאמו מהמימד האפל ומוביל מתקפה על הסנקטום בניו יורק, הורג את השומר שלו. סטריינג' מרחיק את התוקפים בעזרת גלימת הריחוף עד שמורדו והעתיקה מגיעים.

מורדו מתאכזב מהעתיקה לאחר שסטריינג' מגלה שהעתיקה שואבת כוח מהמימד האפל כדי לקיים את חייה הארוכים. מאוחר יותר קאסיליוס פוצע אנושות את העתיקה ונמלט להונג קונג. העתיקה אומרת לסטריינג' לפני מותה שגם הוא יצטרך לכופף את הכללים כדי להשלים את טבעו המקובע של מורדו על מנת להביס את קאסיליוס. בנוסף היא גורמת לסטריינג' לבחור בין ריפוי כמו פנגבורן או לשרת בהגנה על כדור הארץ.

סטריינג' ומורדו מגיעים להונג קונג ומוצאים את וונג מת, את הסנקטום הרוס ואת המימד האפל משתלט על כדור הארץ. סטריינג' משתמש בעין של אגאמוטו כדי להחזיר לאחור את הזמן ולהציל את וונג. סטריינג' נכנס למימד האפל ויוצר לולאת זמן סביב עצמו וסביב דורמאמו. לאחר שדורמאמו הרג שוב ושוב את סטריינג' ללא הועיל, הוא נכנע לבסוף לדרישתו של סטריינג' שיעזוב את כדור הארץ וייקח איתו את קאסיליוס והקנאים שלו בתמורה לכך שסטריינג' ישבור את הלולאה.

סטריינג' מחזיר את העין של אגאמוטו לקאמאר-טאג'. הוא עובר להתגורר בסנקטום בניו יורק כדי להמשיך בלימודיו ושומר רשימת מעקב של איומים שונים על כדור הארץ.

בשנת 2017, כשתור ולוקי מגיעים לניו יורק, סטריינג' לוכד את לוקי בפורטל ומזמין את תור לסנקטום בניו יורק. הוא שואל למניעיו של תור להבאת לוקי לכדור הארץ. תור מסביר שהם מחפשים אחר אביהם, וסטריינג' מאתר את אודין. הוא משחרר את לוקי ושולח את השניים בפורטל לנורווגיה.

מלחמת האינסוף והשיבה לחיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – הנוקמים: מלחמת האינסוף, הנוקמים: סוף המשחק

בשנת 2018, וונג וסטריינג' משוחחים בסנקטום בניו יורק כאשר ברוס באנר מתרסק דרך גג הבניין. הוא מיידע את סטריינג' ואת וונג על האיום הקרב של תאנוס. בתגובה, סטריינג' מגייס את טוני סטארק לעזרה. לוע שחור וקול אובסידיאן, שניים מילדיו המאומצים של תאנוס, מגיעים כדי להשיג את אבן הזמן שנשמרת על ידי סטריינג' בעין של אגאמוטו. הם מושכים את תשומת ליבו של פיטר פארקר, שמגיע לעזור.

לוע שחור לוכד את סטריינג', אך לא מצליח לקחת את אבן הזמן עקב כישוף. הוא לוקח את סטריינג' לספינת החלל שלו כדי לענות אותו עד שישבור את הכישוף. עם זאת, סטארק ופארקר חודרים לספינה, הורגים את לוע שחור ומצילים את סטריינג'.

השלושה נוחתים על כוכב הלכת טיטאן, שם לוע שחור היה אמור להיפגש עם תאנוס. הם פוגשים את פיטר קוויל, דראקס המשמיד ומנטיס ויחד הם מגבשים תוכנית להילחם בתאנוס ברגע שיגיע. בזמן שהם מחכים לתאנוס, סטריינג' משתמש באבן הזמן על מנת לחזות במיליוני עתידים אפשריים, ורואה רק אחד שבו תאנוס מפסיד. הקבוצה נלחמת יחד עם נביולה בתאנוס וכמעט מצליחה להסיר את כפפת האינסוף, עד שקוויל הזועם שובר ללא כוונה את אחיזתם בתאנוס. לאחר דו-קרב קצר עם תאנוס, סטריינג' מובס בעוד סטארק נפצע קשה. סטריינג' מוסר את אבן הזמן בתמורה לכך שתאנוס יחוס על סטארק. כשההתפוררות מתרחשת, סטריינג' אומר לסטארק שלא הייתה דרך אחרת ומתפורר.[3]

בשנת 2023, סטריינג' מושב לחיים ויחד עם וונג ושאר אדוני אמנויות הכישוף מעבירים את פארקר, הנוקמים, שומרי הגלקסיה, הוואקאנדים, האסגארדים והבוזזים ששבו לחיים דרך פורטלים למתחם הנוקמים ההרוס כדי להצטרף לקרב האחרון נגד תאנוס חלופי וצבאו. במהלך הקרב, סטריינג' מונע מהאגם להציף את שדה הקרב ורומז לסטארק שזהו העתיד היחיד בו הם מנצחים. לאחר שסטארק מקריב את עצמו כדי להביס את תאנוס החלופי, סטריינג' משתתף בהלווייתו.[4]

סיוע לפיטר פארקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ספיידרמן: אין דרך הביתה

בשנת 2024, וונג מקבל את תואר המכשף העליון, לאכזבתו הרבה של סטריינג' – שהאמין שהוא אמור היה לקבל את התפקיד לפני ההתפוררות. זהותו של פארקר בתור ספיידרמן נחשפה לעולם על ידי קוונטין בק. פארקר הולך לסטריינג' ומגייס את עזרתו בהטלת הכישוף שיגרום לעולם לשכוח שהוא ספיידרמן, וסטריינג' מסכים למרות אזהרותיו של וונג על סכנת הלחש.

הלחש משתבש כשפארקר מסיח את דעתו של סטריינג' בשוגג, דבר שקורע את הרב-יקום וגורם לאנשים ממציאויות אחרות שיודעים שפארקר הוא ספיידרמן להיכנס ליקום של סטריינג', בין היתר: שתי גרסאות חלופיות של פארקר (אחת מסדרת סרטי ספיידרמן המופלא, והשנייה מסדרת סרטי סם ריימי), כמו גם אויביהם אוטו אוקטביוס, נורמן אוסבורן, פלינט מרקו, קורט קונורס ומקס דילון, וגם, ללא ידיעתם של סטריינג' ושל פארקר, אדי ברוק וונום.

סטריינג' תופס את קונורס ומטיל על פארקר וחבריו להחזיר את המבקרים האחרים. לאחר שהנבלים נלכדו, סטריינג' העצבני והעייף מנסה לשלוח אותם בחזרה ליקומי הבית שלהם באמצעות שריד מקודש. לאחר שנודע לפארקר שחלק מהם ימותו ברגע שהם יחזרו, הוא מתכוון לרפא אותם לפני שישלח אותם בחזרה. פארקר גונב את השריד המקודש המכיל את הכישוף של סטריינג' וסטריינג' רודף אחריו לתוך מימד המראה שם הם נלחמים. סטריינג' נלכד במימד המראה כשהוא נתפס לא מוגן ופארקר גונב את הטבעת שלו.

מאוחר יותר, סטריינג' משוחרר בשוגג על ידי נד לידס, חברו של פארקר שהייתה לו את הטבעת של סטריינג'. סטריינג' עד לריפוי הנבלים בידי פארקר והאני החלופיים שלו. השריד המקודש נהרס על ידי אוסבורן, וכתוצאה מכך הרב-יקום ממשיך להיקרע. פארקר אומר לסטריינג' להטיל את הלחש שוב, ושהפעם העולם ישכח לחלוטין את קיומה של זהותו האזרחית. סטריינג', למרות שבהתחלה לא שש והזהיר את פארקר מפני המחיר של הכישוף, מסכים ומטיל את הכישוף. כתוצאה מכך, הפארקרים החלופיים, הנבלים שלהם, ברוק וונום חוזרים ליקומי הבית שלהם בזמן שכל האנשים מהיקום של סטריינג', כולל הוא עצמו, שוכחים את פארקר, אבל עדיין זוכרים את ספיידרמן.

המאבק במכשפת השני[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף

זמן מה לאחר מכן, סטריינג' משתתף בחתונתה של כריסטין פאלמר, שם הוא מתנצל בפניה על התנהגותו בעבר, כאשר יצור בלתי נראה תוקף לפתע את העיר. סטריינג' מתעמת עם היצור, וחושף אותו כגרגנטוס – יצור בין-ממדי דמוי תמנון. וונג מצטרף לקרב כאשר סטריינג' מוכנע, והשניים הורגים את היצור בזמן שהם מצילים בחורה, שמציגה את עצמה בשם אמריקה צ'אבז. צ'אבז מסבירה שהיא יכולה לנוע ברב-יקום ושיצורים אחרים רודפים אחרי כוחה כולל סטיבן סטריינג' מיקום אחר. צ'אבז לוקחת את וונג וסטריינג' לגופתו של סטריינג' מהיקום האחר וסטריינג' מסיק שהוא הותקף בכישוף.

סטריינג' נפגש עם ונדה מקסימוף, לא מודע לכך שהיא כבר נשלטת בידי הדארקהולד והפכה למכשפת השני. לאחר שסטריינג' מספר למקסימוף על צ'אבז, מקסימוף מתכוונת להשתמש בצ'אבז ולקחת את כוחה על מנת להתאחד עם גרסאות חלופיות אמיתיות של ילדיה בילי וטומי – אשר יצרה במהלך תקופתה בווסטוויו. מקסימוף תוקפת את הקאמאר-טאג' והורגת מכשפים רבים. סטריינג' מנסה לשכנע אותה שילדיה לא אמיתיים, ומסרב לתת לה את צ'אבז. במהלך המתקפה, כוחותיה של צ'אבז מופעלים והיא וסטריינג' בורחים בפורטל, בעוד וונג נכלא על ידי מקסימוף.

מקסימוף מתחילה להטיל כישוף המכונה "הליכת-חלום", כדי למצוא גרסה חלופית של עצמה הנמצאת עם בילי וטומי ברחבי הרב-יקום ולהשתלט על גופה. שרה, קוסמת ששרדה, מקריבה עצמה כדי להשמיד את הדארקהולד ולשבור את כישוף הליכת-החלום. מקסימוף מאלצת את וונג להוביל אותה להר וונדגור – מקור כוחם של לחשי הדארקהולד – שם מתאפשר לה להטיל מחדש את כישוף הליכת-החלום על הגרסה שלה מארץ-838.

סטריינג' וצ'אבז מגיעים ליקום חלופי, המוגדר כ-"ארץ-838", שם הם נעצרים על ידי מורדו של אותו יקום. סטריינג' פוגש את פאלמר של אותו יקום המגדירה את כדור הארץ שלו בתור "ארץ-616". מורדו לוקח את סטריינג' לאילומינטי, המורכב ממורדו עצמו, קפטן פגי קרטר, המלך בלאקאגאר בולטאגון, קפטן מריה רמבו, ד"ר ריד ריצ'רדס ופרופסור צ'ארלס אקסבייר.

האילומינטי מסבירים שהשימוש הפזיז של סטריינג' מארץ-838 בדארקהולד של היקום הזה על מנת להביס את תאנוס שלהם גרם ל"פלישה", והרס יקום אחר. מקרה זה הוביל את האילומינטי להרוג את סטריינג', ומורדו הפך למכשף העליון החדש ותפס את המקום הפנוי של סטריינג' באילומינטי. כמו כן, האילומינטי טוענים שסטריינג' מארץ-616 גם מסוכן ומסרבים להאמין לאזהרותיו בנוגע למכשפת השני. מקסימוף מארץ-616 מטילה כישוף הליכת חלום על מקסימוף מארץ-838 כדי ללכוד את צ'אבז. ונדה תוקפת את מפקדת האילומינטי והורגת את כולם מלבד מורדו, שמובס על ידי סטריינג'.

סטריינג', צ'אבז ופאלמר בורחים למרחב שבין היקומים כדי למצוא את ספר הווישנטי, בו הם מתכוונים להשתמש כדי להביס את מכשפת השני. מקסימוף מופיעה, משתלטת על מוחה של צ'אבז ומשתמשת בכוחותיה כדי לשלוח את סטריינג' ופאלמר ליקום אחר. בארץ-616, מקסימוף מתחילה בכישוף כדי לקחת את כוחותיה של צ'אבז.

סטריינג' ופאלמר נכנסים ליקום שנהרס בפלישה, בו סטריינג' פוגש סטריינג' נוסף, שהושחת על ידי הדארקהולד. סטריינג' הורג את הסטריינג' של היקום הזה ולוקח את הדארקהולד שלו כדי להטיל כישוף הליכת-חלום על גופתו של סטריינג' המגן המנוח ולרדוף אחרי מקסימוף. סטריינג', וונג וצ'אבז – שהצליחה להשיג שליטה על כוחותיה – מעבירים את מקסימוף בחזרה לארץ-838 לביתה של מקסימוף של היקום הזה. שם, ונדה מארץ-616 משתחררת משליטתו של הדארקהולד לאחר שהפחידה את בילי וטומי של היקום הזה מול אימם. כשמקסימוף מבינה מה עשתה, היא הורסת את הר וונדגור יחד עם כל העותקים של הדארקהולד על פני הרב-יקום, ולכאורה מתאבדת בתהליך. סטריינג', וונג וצ'אבז חוזרים לארץ-616 כשפאלמר מארץ-838 חוזרת לביתה. צ'אבז מתחילה להתאמן בקאמאר-טאג'. לאחר מכן, סטריינג' מפתח עין שלישית ופונה אליו מכשפה שמזמינה אותו למנוע פלישה במימד האפל.

גרסאות חלופיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממדי הטירוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף

סטריינג' המגן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקום חלופי ששמו אינו מוזכר, סטריינג' מגן על אמריקה צ'אבז מפני שד בין-ממדי המנסה לגנוב את כוחותיה לנוע ברב-יקום. סטריינג' לא מסוגל לברוח, ומאמין שהוא מתאים יותר לשלוט בכוחותיה של צ'אבז, ולכן מנסה לגנוב אותן. סטריינג' נפצע אנושות מהשד, וצ'אבז שולחת את שניהם לארץ-616, שם סטריינג' מת מפצעיו. וונג וסטריינג' מארץ-616 מסתירים את הגופה. מאוחר יותר, גופתו נשלטת על ידי סטריינג' מארץ-616 המשתמש בכישוף הליכת-חלום מספר הדארקולד כדי להילחם בוונדה מקסימוף.

סטריינג' העליון של ארץ-838[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקום חלופי המכונה ארץ-838, סטריינג' הוא חבר באילומינטי. עם זאת, השימוש הפזיז שלו לרעה בספר הדארקהולד, במאמץ להביס את תאנוס, יוצר "פלישה" שהרסה יקום אחר. סטריינג' הוצא להורג על ידי חזיז שחור, דבר שהפך את מורדו למכשף העליון החדש של ארץ-838. עם חיסולו, האילומינטי שיקרו לעולם כשסיפרו שסטריינג' הקריב את עצמו כדי להרוג את תאנוס. הוקם לכבודו פסל בסנקטום בניו יורק, עליו כתוב התואר "הגיבור האדיר של כדור הארץ".

סטריינג' מבשר הרעות המושחת על ידי הדארקהולד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקום חלופי, סטריינג' השתמש בדארקהולד כדי להטיל כישוף הליכת-חלום ולמצוא גרסאות אחרות שלו שחיות באושר עם כריסטין פאלמר שלהם. כשלא הצליח למצוא גרסה כזו, הוא יצא להרוג גרסאות אחרות שלו, וכמעט הרס את היקום שלו בתהליך. כאשר סטריינג' מארץ-616 ופאלמר מארץ-838 מגיעים ליקום הזה, סטריינג' מארץ-616 נלחם בסטריינג' המושחת ובסופו של דבר הורג אותו.

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרויקט פרס קטגוריה תוצאה הערות שוליים
2016 דוקטור סטריינג' פרסי איגוד מבקרי הקולנוע האמריקאי השחקן הטוב ביותר בסרט אקשן מועמדות [5][6]
2017 פרס סאטרון השחקן הטוב ביותר מועמדות [7][8]
פרסי בחירת הנוער שחקן הקולנוע הנבחר: פנטזיה מועמדות [9]
2023 דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף פרסי Critics' Choice Super (אנ') השחקן הטוב ביותר בסרט גיבורי על מועמדות [10][11]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Sydney Bucksbaum Updated September 08, 2021 at 07:00 PM EDT, All the MCU actors who voice their characters in Marvel's 'What If…?' — and every recast role, EW.com (באנגלית)
  2. ^ 'Doctor Strange in the Multiverse of Madness': The Tragedy of Donna Strange, Marvel Entertainment
  3. ^ A Complete List of Who Lives and Dies in 'Avengers: Infinity War', Time, ‏2018-04-27 (באנגלית)
  4. ^ Ana Dumaraog, Every Marvel Character At The Funeral In Avengers: Endgame, ScreenRant, ‏2019-05-01 (באנגלית)
  5. ^ Devan Coggan Updated December 01, 2016 at 03:21 PM EST, Critics' Choice Awards 2017: 'La La Land,' 'Moonlight,' 'Arrival' Lead Movie Nominees, EW.com (באנגלית)
  6. ^ Critics' Choice Awards 2017: The Complete Winner's List | Entertainment Tonight, www.etonline.com, ‏2016-12-11 (באנגלית)
  7. ^ Dave McNary, ‘Rogue One,’ ‘Walking Dead’ Lead Saturn Awards Nominations, Variety, ‏2017-03-02 (באנגלית)
  8. ^ Marvel, Star Wars, The Walking Dead win big at 2017 Saturn Awards, web.archive.org, ‏2020-06-22
  9. ^ Rebecca Rubin,JD Knapp, Rebecca Rubin, J. D. Knapp, Teen Choice Awards 2017: ‘Riverdale,’ Fifth Harmony Shut Out Competition, Variety, ‏2017-08-14 (באנגלית)
  10. ^ Clayton Davis, ‘The Batman,’ ‘RRR’ and ‘The Boys’ Lead Critics Choice Super Awards Nominees for Film and Television, Variety, ‏2023-02-22 (באנגלית)
  11. ^ Etan Vlessing, ‘Everything Everywhere All at Once’ Wins Big at 2023 Critics Choice Super Awards, The Hollywood Reporter, ‏2023-03-16 (באנגלית)