לוקי (היקום הקולנועי של מארוול)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לוקי
Loki
לוקי, בגילומו של טום הידלסטון, כפי שהופיע בכרזה פרסומית לסדרה "לוקי".
לוקי, בגילומו של טום הידלסטון, כפי שהופיע בכרזה פרסומית לסדרה "לוקי".
הופעה ראשונה תור עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות טום הידלסטון
דיבוב טום הידלסטון ("מה אם...?")
מידע
שם אמיתי לוקי בן לאופי
כינויים לוקי בן אודין
די. בי. קופר
מקום לידה יוטונהיים
גזע ענק כפור
מין זכר
תואר אל התעלולים
נסיך אסגארד
מלך אסגארד
מלך יוטונהיים החוקי
שיוך ענקי הכפור
הצ'יטאורי
כוחות טלפתיה
שינוי צורה
היפנוזה
פרצי אנרגיה
שינוי מולקולרי
תעופה
כישוף
טלקינזיס
כלי נשק פגיונות וסכיני הטלה
תיבת החורפים העתיקים
גוּנגְניר
שרביט (אבן המחשבה)
טסרקט (אבן החלל)
דמויות קשורות
משפחה לאופי (אב ביולוגי)
אודין (אב מאמץ)
פריגה (אם מאמצת)
תור (אח מאמץ)
חברים תור
ברוס באנר
ולקיריה
היימדל
הלוחמים שלושה
סקורג'
אויבים מלקית' הארור
הלה
תאנוס
המסדר השחור
נטשה רומנוף
טוני סטארק
ברוס באנר
סטיב רוג'רס
קלינט ברטון
תור
פיל קולסון
ניק פיורי
הלוחמים שלושה
סיף
היימדל
ד"ר אריק סלוויג
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לוקי בן לאופיאנגלית: Loki Laufeyson), הידוע לאחר אימוצו בשם לוקי בן אודין (Loki Odinson) ובתואר אל התעלולים (God of Mischief), הוא דמות בדיונית המגולמת על ידי טום הידלסטון בזיכיון הסרטים של היקום הקולנועי של מארוול (MCU). הדמות מבוססת על דמות בעלת אותו שם בפרסומה של חברת מארוול קומיקס ועל האל בעל אותו השם מהמיתולוגיה הנורדית.

נכון לשנת 2023, לוקי הופיע בחמישה סרטים: "תור", "הנוקמים", "תור: העולם האפל", "תור: ראגנארוק" ו"הנוקמים: מלחמת האינסוף". הדמות מופיעה בתפקיד ראשי בסדרה "לוקי" של שירות הסטרימינג דיסני+. כמו כן, גרסאות חלופיות של הדמות הופיעו בסרט "הנוקמים: סוף המשחק" ובסדרה "מה אם...?", בדיבובו של הידלסטון.[1]

בשנת 2015, מגזין אמפייר דירג את לוקי כדמות הקולנוע ה-19 הגדולה בכל הזמנים.[2]

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – תור (סרט)

לוקי נולד ענק כפור וננטש כתינוק על ידי אביו לאופי, אך נמצא על ידי אודין במהלך פלישה לעולמם של ענקי הכפור ביוטונהיים. אודין הפך את לוקי לאסגארדי וגידל אותו כבנו לצד תור, בנו הביולוגי. פריגה, אשתו של אודין, לימדה את לוקי את אומנויות הכישוף.

לוקי השתמש בכוחות הכישוף לאורך חייו, והונה ללא הרף את אחיו המאמץ תור. לוקי ביצע שוד על פני כדור הארץ תחת הכינוי די. בי. קופר.[א] לוקי היה ממורמר לאורך כל תקופת חינוכו, חש שאודין מזניח אותו לטובת תור, ולפיכך התקרב לפריגה אמו המאמצת.

הבגידה באסגארד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – תור (סרט)

בשנת 2011, מאות שנים מאוחר יותר, לוקי צופה בתור מתכונן לרשת את כס המלוכה של אסגארד. האירוע מופרע על ידי ענקי הכפור, שהוכנסו לאסגארד על ידי לוקי, בניסיון להשיג בחזרה חפץ בשם "תיבת החורפים העתיקים" – אשר נלקח על ידי אודין במלחמה מאות שנים קודם לכן.

לוקי מתמרן את תור לנסוע ליוטונהיים על מנת להתעמת עם לאופי, מנהיג ענקי הכפור, בניגוד להוראתו של אודין. קרב מתפתח בין הצדדים עד שאודין מתערב ומפר את הפסקת האש השברירית בין שני הגזעים.

לאחר שאודין מגלה את תור לכדור הארץ, לוקי מתעמת עם אודין לגבי זהות ההורים שלו ומגלה שהוא בנו הביולוגי של לאופי, שאומץ על ידי אודין לאחר סיום המלחמה. אודין שוקע ל"שנת אודין" עמוקה כדי להתאושש. לוקי תופס את כס המלכות במקומו של אודין ומציע ללאופי הזדמנות להרוג את אודין ולהחזיר את התיבה.

סיף והלוחמים שלושה, שאינם מרוצים מלוקי, מנסים להחזיר את תור מהגלות. הם משכנעים את היימדל, שומר הסף של הביפרוסט - האמצעי למעבר בין עולמות, לאפשר להם לעבור לכדור הארץ. לוקי מודע לתוכניתם ושולח את המשמיד – אוטומטון בלתי ניתן להריסה לכאורה – לרדוף אחריהם ולהרוג את תור. המשמיד משאיר את תור על סף מוות אך הקרבתו העצמית של תור הופכת אותו לראוי לשוב מהגלות. תור משיב לעצמו את כוחותיו ומביס את המשמיד. לאחר מכן, תור עוזב עם חבריו האסגארדים כדי להתעמת עם לוקי.

באסגארד, לוקי בוגד בלאופי והורג אותו. הוא חושף את תוכניתו האמיתית להשתמש בניסיונו של לאופי להתנקש בחייו של אודין כסיבה להרוס את יוטונהיים עם הביפרוסט, ובכך להוכיח את עצמו ראוי לאודין. תור מגיע ונלחם בלוקי. תור משמיד את הביפרוסט כדי לעצור את התוכנית של לוקי, ונתקע באסגארד בעצמו. אודין מתעורר ומונע מהאחים ליפול לתהום שנוצרה בעקבות הרס הגשר. לאחר שאודין דוחה את תחינותיו של לוקי לאישור, לוקי מפיל עצמו לתהום.

בחלל, לוקי פוגש את האחר, מנהיג גזע הצ'יטאורי. בתמורה להחזרת הטסרקט, מקור אנרגיה רב עוצמה בעל פוטנציאל לא ידוע, האחר מבטיח ללוקי צבא שבעזרתו יוכל לכבוש את כדור הארץ. מאוחר יותר, ד"ר אריק סלוויג נלקח למתקן .S.H.I.E.L.D, בו ניק פיורי פותח מזוודה ומבקש ממנו לחקור קובייה מסתורית. לוקי, בלתי נראה, לוחש לסלוויג להסכים, והוא עושה זאת.

הפלישה לניו יורק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הנוקמים (סרט)

בשנת 2012, לוקי תוקף מתקן נידח של .S.H.I.E.L.D תוך שימוש בשרביט השולט במוחותיהם של אנשים ואשר מגביר, ללא ידיעתו, את שנאתו כלפי תור ותושבי כדור הארץ.[3] לוקי משתמש בשרביט כדי לשטוף את מוחם של קלינט ברטון וד"ר אריק סלוויג וגונב את הטסרקט.

בשטוטגרט, ברטון גונב אירידיום הדרוש לייצוב כוחו של הטסרקט בזמן שלוקי גורם להסחת דעת. פעולה זו מובילה לעימות קצר עם סטיב רוג'רס, טוני סטארק ונטשה רומנוף שמסתיים בכך שלוקי מניח להם לתפוס אותו.

כשלוקי נלקח לסוכנות .S.H.I.E.L.D על קווינג'ט, תור מגיע ולוקח אותו משם, בתקווה לשכנע אותו לנטוש את תוכניתו. בסופו של דבר תור לוקח את לוקי לנושאת המסוקים המרחפת של .S.H.I.E.L.D. עם ההגעה, לוקי נכלא בזמן שברוס באנר וסטארק מנסים לאתר את הטסרקט. נושאת המסוקים מותקפת על ידי סוכנים הנשלטים על ידי לוקי, המשביתים את אחד המנועים וגורמים לברוס באנר להפוך לענק הירוק. תור מנסה לעצור את ההשתוללות של הענק הירוק, ולוקי הורג את הסוכן פיל קולסון וגורם לתור בזמן בריחתו להיפלט מנושאת המסוקים.

לוקי משתמש בטסרקט, בשילוב עם מכשיר שסלוויג בנה, כדי לפתוח חור תולעת מעל מגדל סטארק בניו יורק עבור צי הצ'יטאורי בחלל, ופותח בפלישתו. הנוקמים מתאספים בהגנה על העיר. כשהצ'יטאורי מובסים, הענק הירוק תוקף את לוקי במגדל ומכה אותו עד לכניעתו. לוקי נעצר ונלקח לאסגארד.

המלחמה באלפים האפלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – תור: העולם האפל

בשנת 2013, האלפים האפלים, בהנהגתו של מלקית', תוקפים את אסגארד בחיפוש אחר ג'יין פוסטר, שגופה מכיל כוח הידוע בשם האיתר. מלקית' וקורס, הסגן המפלצתי שלו, הורגים את פריגה. תור משחרר את לוקי – שמסכים לקחת את תור לפורטל סודי לסווארטאלפהיים, ביתם של האלפים האפלים – באי-רצון, בתמורה להבטחתו של תור לנקום עבור אמם.

בסווארטאלפהיים, לוקי גורם למלקית' לשאוב את האיתר מפוסטר במרמה, אבל הניסיון של תור להשמיד את החומר החשוף נכשל. מלקית' מתמזג עם האיתר ועוזב בספינתו. לוקי נפצע אנושות כשהציל את תור מקורס, אותו הצליח להרוג באמצעות תחבולות. תור מביס את מלקית' בקרב בגריניץ', וחוזר לאסגארד כדי לדחות את הצעתו של אודין לרשת את כס המלכות. תור מספר לאודין שלוקי הקריב את עצמו. לאחר שתור עוזב, מתגלה שלוקי שרד ותפס את מקומו של אודין על כס המלכות, מחופש לאודין.

חורבן אסגארד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – תור: ראגנארוק

בין שנת 2013 לשנת 2017, לוקי המחופש לאודין שלט באסגארד, לאחר שהחזיק את אודין האמיתי תחת כישוף על פני כדור הארץ. במהלך הזמן הזה, לוקי המחופש שולח את סיף למשימה בכדור הארץ ומאוחר יותר מגרש אותה מאסגארד.

בשנת 2017, תור שב לאסגארד וחושף את התחבולה של לוקי – גורם ללוקי לחשוף את עצמו בפני האסגארדים ההמומים. לוקי מספר לתור היכן אודין נמצא, ותור לוקח אותו בחזרה לכדור הארץ לעיר ניו יורק. סטיבן סטריינג' לוכד את לוקי באמצעות פורטל בשל היותו איום על כדור הארץ. סטריינג' שולח את לוקי ותור בפורטל אחר לנורווגיה. שם, הם מוצאים את אודין הגוסס, שמסביר שמותו יאפשר להלה, בתו הבכורה, לברוח מהכלא בו נכלאה לפני אלפי שנים. הלה מופיעה, משמידה את מיולניר ודוחקת את תור ולוקי מהביפרוסט לחלל.

לוקי נוחת על כוכב הלכת סאקאר, ומתחבב במהירות על שליט הכוכב הגראנדמאסטר. מאוחר יותר, תור נוחת על סאקאר ונלכד על ידי ולקיריה סוחרת העבדים – חברה לשעבר במסדר הוולקיריור האסגארדי העתיק שהובס על ידי הלה. תור משכנע את ולקיריה ולוקי לעזור, והם גונבים ספינה שניתן לברוח איתה דרך חור תולעת לאסגארד - אך לא לפני שלוקי שוב מנסה לבגוד בתור, גורם לתור להשאיר אותו מאחור בסאקאר.

אולם, לוקי נמצא על ידי קורג, מיק ואחרים המצטרפים אליו על סיפונו של כלי שיט גדול בשם "הסטייטסמן" שנגנב מהגראנדמאסטר. לוקי מוביל אותם בחזרה לאסגארד ועוזר לאסגרדים להימלט מהקרב בין כוחותיו של תור לכוחותיה של הלה, תוך שהוא מכריז על עצמו כמושיע שלהם. במהלך הקרב, בהוראתו של תור, לוקי הולך לכספת של אודין ומניח את כתרו של סירטיר בתוך הלהבה הנצחית, וסירטיר משמיד את אסגארד ואת הלה. אולם תוך כדי כך, הוא גונב את הטסרקט מהכספת של אודין. תור, שהוכתר למלך, מחליט לקחת את אנשיו לכדור הארץ, למרות חששותיו של לוקי לגבי האופן שבו יתקבל שם.

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הנוקמים: מלחמת האינסוף

בשנת 2018, בעוד הסטייטמן בדרכה לכדור הארץ, היא מיורטת על ידי ספינת המלחמה של תאנוס וילדיו, אשר הוזעקו למקום בגלל נוכחות הטסרקט המוחזק בחשאי על ידי לוקי. לאחר שמחצית מהאסגרדים על הסיפון חוסלו בזמן שהשאר ברחו, תאנוס, שאוחז באבן הכוח, גובר על תור והענק הירוק, הורג את היימדל ותובע את אבן החלל מהטסרקט שלוקי מוסר לו בתמורה לכך שיחוס על חייו של תור. בפעולה אחרונה של הקרבה עצמית, לוקי מעמיד פנים שהוא נשבע אמונים לתאנוס, רק כדי לנסות לדקור אותו בגרונו. תאנוס עוצר את המתקפה, הורג את לוקי, ומותיר את גופתו מאחור בזרועות אחיו.

גרסאות חלופיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

משתנה משנת 2012[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – לוקי (סדרת טלוויזיה)

תפיסה והתוודעות לגורל המקורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2012 חלופית, משתנה של לוקי, המכונה משתנה L1130, משיג בחזרה את הטסרקט במהלך "שוד הזמן" של הנוקמים ונמלט אחרי הקרב על ניו יורק – יוצר ציר זמן חדש. לוקי בורח למונגוליה ונלקח למעצר על ידי הרשות למשתנים בזמן – רמ"ז (TVA), בזמן שציר הזמן החדש מאופס ונהרס.

רבונה רנסלייר, שופטת ברמ"ז, מגדירה את לוקי החלופי כמשתנה נמלט שיש "לאפס". מוביוס מ. מוביוס, סוכן רמ"ז, מתערב ולוקח את לוקי ל "תיאטרון הזמן", בו הוא סוקר את מעשיו של לוקי בעבר ומטיל ספק במניע האמיתי שלו לפגוע באנשים. לאחר שלוקי הבין שאבני האינסוף לא יכולות לעזור לו, וצפה בעתיד של מי שעתיד להיות ב"ציר הזמן המקודש", כולל מותו שלו ביד תאנוס, הוא מסכים לעזור למוביוס לעצור משתנה נמלט של עצמו.[ב][א]

עבודה עם הרשות למשתנים בזמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוקי מצטרף למשימת רמ"ז בעקבות מארב של המשתנה הנמלט של לוקי בשנת 1985 באושקוש, ויסקונסין. לוקי משתהה כדי להרוויח זמן, אבל מוביוס מבין את התוכנית שלו. לאחר תחקיר, לוקי מציע שהמשתנה מסתתר ליד אירועים אפוקליפטיים כמו ראגנארוק של אסגארד. משום שההרס שעומד להתרחש גורם לכך שפעולות המשתנה לא יכולות לשנות את ציר הזמן, ובכך מסתיר אותו מרמ"ז. לוקי ומוביוס מאשרים את האפשרות הזו בביקור בפומפיי בשנת 79 לספירה.

בנסיעה לאלבמה לשנת 2050, לוקי ומוביוס נתקלים במשתנה, שדוחה את הצעתו של לוקי לעבוד יחד כדי להפיל את שומרי הזמן, לפני שחושף את עצמו כגרסה נשית של לוקי. לאחר מכן, המשתנה משתמשת במטעני האיפוס של רמ"ז כדי "להפציץ" את ציר הזמן – ליצור ענפי ציר זמן חדשים כדי להעסיק את אנשי-הדקות. היא בורחת דרך פורטל לרמ"ז על מנת לרצוח את שומרי הזמן, כשלוקי רודף אחריה.[ג]

כריתת ברית עם סילבי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר עימות ברמ"ז, לוקי שולח את המשתנה ללמנטיס 1, כוכב לכת שעומד להיהרס על ידי מטר מטאורים, באמצעות טאבלט הזמן שלהם. שניהם לא מצליחים לברוח בגלל שטאבלט הזמן התרוקן מאנרגיה. הם מסכימים לכרות ברית זה עם זו, והמשתנה מציגה את עצמה ללוקי בכינויה "סילבי" ומציעה שביתת-נשק על מנת להימלט מהכוכב.

לוקי וסילבי מתגנבים אל רכבת המובילה אל "התיבה", ספינת חלל שנועדה לפנות את תושבי למנטיס 1 האמידים, במטרה לשאוב את כוחה ולהטעין את טאבלט הזמן. ברכבת, לוקי משתכר ומעורר מהומה, דבר שחושף אותו ואת סילבי והשומרים מוציאים אותם בכוח. הם הולכים אל "התיבה" במטרה לחטוף אותה ולעזוב את כוכב הלכת, ולמנוע את השמדתו על פי ציר הזמן המקודש. לוקי שואל על יכולת הקסם של סילבי, ולומד שסוכני רמ"ז הם משתנים בעצמם. לוקי מגלה לסילבי שסוכני רמ"ז, כולל מוביוס, אינם מודעים לכך שהם משתנים. כשטאבלט הזמן נשבר, הצמד נלחם בשומרים ובמטר מטאורים בדרכם אל "התיבה", רק כדי לראות אותה נהרסת על ידי מטאור בדיוק כשהם מגיעים אליה, ומשאיר אותם תקועים.

סילבי מספרת ללוקי שהיא ברחה מרמ"ז כשנעצרה בילדותה. לוקי וסילבי מפתחים קשר רומנטי, ויוצרים ענף ציר זמן שמעולם לא נראה על ידי רמ"ז. מוביוס מציל את השניים מלמנטיס ועוצר את שניהם. הוא מעניש את לוקי כשהוא משאיר אותו בלולאת זמן מעברו. לאחר שמוביוס לועג ללוקי על כך שהתאהב בסילבי, לוקי אומר לו שכל מי שעובד עבור רמ"ז הם משתנים, שמוביוס חוקר. כעת, מודע לרקע שלו ומצא הוכחות לכך, מוביוס משחרר את לוקי מהלולאה, אך עד מהרה מתעמת עם רנסלייר ונקצץ.

לוקי וסילבי נלקחים לשומרי הזמן, מלווים ברנסלייר ואנשי-הדקות שלה. ציידת בי-15 מתערבת ומשחררת את לוקי וסילבי מהקולרים. בקרב שבא מיד אחרי כן, אנשי-הדקות נהרגים בזמן שסילבי גורמת לרנסלייר לאבד את ההכרה. סילבי עורפת את ראשו של אחד משומרי הזמן, ומתברר שהם אנדרואידים. לוקי מתכונן לספר לסילבי על רגשותיו, אך רנסלייר שבה להכרה וקוצצת אותו.

לוקי מתעורר בעולם פוסט-אפוקליפטי, המכונה "הריק", עם עוד מספר משתנים של עצמו, שמזמינים אותו להצטרף אליהם.[ד][ה]

הישרדות בריק ופגישת ההוא שנשאר[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוקי לומד ממשתנים אחרים שלו שיצור דמוי ענן בשם אליות' שומר על הריק ומונע מכולם לברוח. לוקי הרהבתן מנסה לבגוד בשאר משתני לוקי עבור משתנה אחר של לוקי (שנבחר לנשיא בציר הזמן שלו), דבר שגורם למאבק ומאלץ את לוקי ובני בריתו הנוספים להימלט.

לאחר שסילבי התאחדה עם לוקי, היא מציעה תוכנית לגשת לאליות' ולהקסים אותו, בתקווה שזה יוביל אותם למוח האמיתי מאחורי יצירת הרמ"ז. מוביוס נשלח חזרה לרמ"ז. לוקי הילד ולוקי התנין בורחים בעוד לוקי הקלאסי יוצר אשליה גדולה של אסגארד כדי להסיח את דעתו של אליות' ומקריב את עצמו בתהליך. פעולה זו מאפשרת ללוקי ולסילבי להקסים את היצור ולחצות את הריק. הצמד רואה את מצודה הנמצאת באחרית הזמן, והולך לעברה.

במצודה, לוקי וסילבי נתקלים בגברת דקות ודוחים הצעה מהיוצר שלה, "ההוא שנשאר", לחזור לצירי הזמן שלהם עם כל מה שהם חפצים. ההוא שנשאר מספר ללוקי ולסילבי שהוא יצר את הרשות למשתנים בזמן לאחר שסיים את המלחמה הרב-יקומית שנגרמה על ידי משתנים שלו. כשציר זמן מתחיל להסתעף, ההוא שנשאר מציע להם אפשרות בחירה: להרוג אותו ולסיים את ציר הזמן היחיד, ולגרום למלחמה רב-יקומית נוספת, או להפוך למחליפיו בהשגחה על הרמ"ז.

סילבי מחליטה להרוג את ההוא שנשאר, בזמן שלוקי מפציר בה לעצור. השניים מתנשקים, וסילבי שולחת את לוקי למטה הראשי של רמ"ז. במטה הראשי של רמ"ז, לוקי מזהיר את ציידת בי-15 ומוביוס מפני המשתנים של ההוא שנשאר, אך הם אינם מזהים אותו. לוקי רואה שפסל בדמותו של ההוא שנשאר החליף את אלה של שומרי הזמן.[ו][ז]

החלקה בזמן ברחבי הרמ"ז[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחזרה ברמ"ז, לוקי מגלה שהוא מתעוות ללא שליטה ברחבי הזמן. בעבר, הרמ"ז מנסים לתפוס את לוקי. בהווה, לוקי מתאחד עם מוביוס ומזהיר אותו מפני האיום של המשתנים הרבים של ההוא שנשאר, היוצר של הרמ"ז. לוקי ומוביוס הולכים לפגוש את טכנאי הרמ"ז אורובורוס "או-בי", אשר מסיק שלוקי "מחליק בזמן" – תופעה שכנראה נגרמת מחוסר היציבות של ענפי ציר הזמן כתוצאה ממותו של ההוא שנשאר.

לוקי מחליק 400 שנים לעבר לאותו מקום, ומורה לאו-בי לבנות מכשיר עקירת הילת זמן כדי לעצור את ההחלקה של לוקי בזמן. בהווה, או-בי נזכר לפתע שהוא החזיק במכשיר במשך מאות שנים, ומורה למוביוס לגשת עם המכשיר אל "מארג הזמן" על מנת לעקור את לוקי משטף הזמן כאשר לוקי מקצץ את עצמו.

לוקי מחליק בזמן לעתיד, שם הוא פוגש לזמן קצר את סילבי לפני שהוא נקצץ על ידי מישהו לא ידוע בשנייה האחרונה. מוביוס מצליח לעקור את לוקי משטף הזמן, ושניהם יוצאים למצוא את סילבי. בעודו בעתיד, לוקי עד לכך שמצב מארג הזמן הופך לקריטי ומאלץ את פינוי הרמ"ז. בהווה, לוקי, או-בי ומוביוס עדים להתחלת ההיתוך, אשר או-בי מתחיל לפעול על מנת לעצור אותו.[ח]

תיקון מארג הזמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוקי מבועת מהמשתנים של ההוא שנשאר שנוצרו בזמן האינסופי שעבר כשהיה במצודה. הוא משכנע את מוביוס לחפש ולמצוא היכן משתנים אחרים עשויים להיות. הם עוקבים אחרי טאבלט הזמן של רנסלייר ונוסעים לתערוכה העולמית של שיקגו בשנת 1893. שם, הם רואים את ויקטור טיימלי מציג אבטיפוס של מארג הזמן.[ט]

טיימלי בורח כשארבע קבוצות רודפות אחריו: לוקי ומוביוס, שרוצים להביא אותו בחזרה לר"מז ולהשתמש בהילה שלו כדי לתקן את מארג הזמן; רנסלייר וגברת דקות שרוצות שיתפוס את מקומו של המשתנה שלו כשהן לצידו; סילבי, שרוצה להרוג אותו כדי למנוע את עלייתו לשלטון; וברון שודד ובני בריתו אשר רוצים לנקום בתרמית ההמצאה המזויפת של טיימלי.

רנסליייר, לוקי, מוביוס וסילבי מוצאים את טיימלי במעבדה שלו בוויסקונסין, כשסילבי משיגה שליטה. היא מתרככת ומאפשרת ללוקי לקחת את טיימלי בחזרה לרמ"ז, ואז שולחת את רנסליייר וגברת דקות למצודה באחרית הזמן.

כשמארג הזמן מגיע למצב קריטי, לוקי ובעלי בריתו מנסים לתקן את המארג, אך מעוכבים על ידי רנסליייר, גברת דקות ובראד וולף. באמצע ניסיונות הקבוצה לתקן את המארג, לוקי נתקל בעצמו שהחליק בזמן מהעבר ומקצץ אותו, מבין שהוא זה שקצץ את עצמו בהרפתקה הקודמת שלו. לאחר שאו-בי מנתק את גברת חצות, סילבי מצליחה לכשף את בראד שיקצוץ את רנסלייר, אבל קרינת המארג מפוררת את טיימלי לפני שהוא מצליח למקם את מכפיל התפוקה במארג. מארג הזמן מתפוצץ, ולוקי נלכד בגל ההדף ששוטף את הרמ"ז.[י][י"א][י"ב]

הפיכה לאל הסיפורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוקי שורד את הפיצוץ ומוצא את עצמו ברמ"ז הנטושה. הוא מתחיל שוב להחליק בזמן, נמלט בקושי כשהרמ"ז מתפוררת. ההחלקה בזמן של לוקי לוקחת אותו לענפי צירי זמן בהם חבריו מוביוס, ציידת בי-15, קייסי ואו-בי חזרו למקומם בחייהם הקודמים כדון, ד"ר וריטי ויליס, פרנק מוריס וד"ר א.ד. דאג בהתאמה.

מכל הקבוצה, רק דאג מאמין ללוקי. מפני שלוקי לא יכול לשלוט בהחלקה שלו בזמן, דאג מציע תוכנית להפגיש את הקבוצה שנכחה בפיצוץ על מנת להשתמש בהילת הזמן הקולקטיבית שלהם כדי לחשב את הקואורדינטות שלוקי צריך לחזור אליהן בזמן. לוקי מצליח לאסוף את האחרים, אך סילבי, שזכרונותיה נשמרו, לא מעוניינת לעזור וגורמת ללוקי להודות שמה שמניע אותו הוא הפחד לאבד את חבריו ולהיות לבד. סילבי מעודדת את לוקי לכתוב את הסיפור שלו כמו כולם, אבל לפני שהוא יכול לשלוח את כולם חזרה הביתה, סילבי מופיעה עם החדשות שכל המציאות מתמוטטת.

כאשר לוקי מתפורר, הוא מבין לבסוף איך לשלוט בהחלקה שלו בזמן – על ידי התמקדות באדם ולא באירוע. לוקי מכריז שהוא יכול "לכתוב מחדש את הסיפור", ונוסע בהצלחה אחורה בזמן עד לפני הפיצוץ על ידי התמקדות באו-בי.

לאחר שבילה מאות שנים בהחלקה בזמן כדי ללמוד מאו-בי, ולאחר שהדריך בהצלחה את ויקטור טיימלי בהתקנת מכפיל התפוקה, לוקי לומד שלא ניתן לתקן את מארג הזמן. לוקי החליק בזמן כמות זמן לא מוגדרת של פעמים וניהל שיחות עם ההוא שנשאר. לוקי לומד שמארג הזמן אינו אלא מנגנון אל-כשל שנועד להגן על ציר הזמן המקודש. הוא נותר עם הדילמה האם להרוג את סילבי בעבר כדי להציל את ההוא שנשאר, ומתייעץ עם גרסאות עבר של מוביוס וסילבי.

לוקי מחליט להקריב את עצמו באמצעות השמדת מארג הזמן, חידושו ושמירה על צירי הזמן עם הקסם שלו, וסידורם מחדש ליגדראסיל. הוא משתלט על עמדתו של ההוא שנשאר והופך לאל הסיפורים. בהשראת פעולותיו של לוקי, הרמ"ז עוברת רפורמה כדי לשמור ולהגן על הרב-יקום, ולערוך מצוד אחר המשתנים של ההוא שנשאר.[י"ג][י"ד]

משתנה משנת 2013[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הנוקמים: סוף המשחק

בשנת 2013 חלופית באסגארד, תור ורוקט שנסעו בזמן משנת 2023 כדי להשיג את אבן המציאות. הם חולפים על יד לוקי המשועמם בתא המאסר שלו מבלי שיבחין בהם.

סילבי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – לוקי (סדרת טלוויזיה)

סילבי היא משתנה נשית של לוקי המבקשת "לשחרר" את ציר הזמן המקודש מהרמ"ז, מפתחת שיטה של איחוז כדי להשיג את מטרותיה. סילבי נלקחה לראשונה למעצר על ידי הרמ"ז כילדה קטנה, אך נמלטה, ומאז בילתה את חייה בהתחמקות מהם. מאוחר יותר, היא מתאהבת במשתנה משנת 2012 של לוקי.[4]

משתנים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – לוקי (סדרת טלוויזיה)

לוקי הרהבתן (בגילומו של דוביה אופריי)[עריכת קוד מקור | עריכה]

משתנה של לוקי המניף פטיש וטוען מספר טענות מפוארות על עברו – בין היתר שהשיג את אבני האינסוף. לוקי הרהבתן מנסה לבגוד במשתני לוקי הקלאסי, הילד והתנין על ידי ברית עם לוקי הנשיא כדי לשלוט בריק, אך נכשל.[4]

לוקי התנין[עריכת קוד מקור | עריכה]

משתנה זוחל של לוקי החי בריק עם משתנים אחרים של לוקי. מכיוון שהוא לא יכול לדבר, הוא מתקרב ללוקי הילד שמתייחס אליו כחיית מחמד.[4][5]

לוקי הילד (בגילומו של ג'ק ויל)[עריכת קוד מקור | עריכה]

משתנה צעיר של לוקי אשר יצר אירוע נקסוס על ידי הריגת תור. הוא מחשיב את עצמו כמלך הריק למרות שנראה שרק לוקי הקלאסי ולוקי התנין מכבדים את התואר הזה.[4]

לוקי הקלאסי (בגילומו של ריצ'רד אי. גרנט)[עריכת קוד מקור | עריכה]

משתנה מבוגר של לוקי שהזדקן על כוכב לכת מבודד לאחר שהערים על תאנוס וזייף את מותו. לוקי הקלאסי בעל יכולת להעלות אשליות גדולות ומשוכללות יותר מאשר לוקי. לוקי הקלאסי מקריב את עצמו כאשר הוא יוצר אשליה של אסגארד כדי לאפשר לסילבי ולוקי להקסים את אליות'.[4][6]

לוקי הנשיא (בגילומו של טום הידלסטון)[עריכת קוד מקור | עריכה]

משתנה של לוקי אשר יצר אירוע נקסוס על ידי הפיכה לנשיא בציר הזמן שלו. הוא מנסה לשלוט בריק עם צבא של משתנים אחרים, ושרוי בסכסוך עם לוקי הילד.[4][7]

אפיון דמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הידלסטון ציין כי "לוקי הוא כמו גרסת קומיקס של אדמונד במלך ליר, אבל מסוכן יותר".[8] הוא אמר שהיה עליו לשמור על דיאטה קפדנית לפני תחילת הצילומים מכיוון שהבמאי קנת בראנה "רצה שללוקי יהיה מראה כחוש ורעב, כמו קסיוס ביוליוס קיסר. מבחינה פיזית, הוא לא יכול לנסות לעשות רושם כמו תור".[9]

הידלסטון שאב השראה מפיטר או'טול עבור לוקי, והסביר, "למרבה העניין, [קנת בראנה] אמר להסתכל על פיטר או'טול בשני סרטים מסוימים, 'אריה בחורף' ו'לורנס איש ערב'. מה שמעניין ב'אריה בחורף' הוא, [או'טול] מגלם את הנסיך הנרי, ומה שיפה בהופעה שלו זה שאתה רואה כמה הוא פגום. יש גולמיות [בביצועים שלו], זה כמעט כאילו הוא חי עם שכבת עור מקולף. הוא גרנדיוזי ודומע, ובתוך רגע, בתורו מצחיק ואחר כך מפחיד. מה שרצינו זה ההפכפכות הרגשית הזו. זה סגנון משחק אחר, זה לא בדיוק אותו דבר, אבל זה מרתק לחזור ולצפות בשחקן גדול כמו או'טול הולך לקראת הגבעות הגבוהות האלה".[10]

הידלסטון ציין את המניעים של לוקי בסרט "הנוקמים": "בתחילת 'הנוקמים', הוא מגיע לכדור הארץ כדי לכבוש אותו והרעיון שלו הוא לשלוט במין האנושי כמלך שלהם. וכמו כל האוטוקרטים ההזויים של ההיסטוריה האנושית, הוא חושב שזהו רעיון נהדר כי אם כולם עסוקים בלסגוד לו, לא יהיו מלחמות".[11]

הידלסטון צילם מספר סצנות עבור "הנוקמים: עידן אולטרון", אולם הסצנות שלו לא נכללו בגרסה הסופית מכיוון שהבמאי ג'וס וידון לא רצה שהסרט ירגיש "עמוס מדי".[12]

על לוקי בסרט "תור: ראגנארוק", הידלסטון אמר ש"הוא תמיד רמאי. הוא מנסה למצוא דרכים חדשות עבורו להיות שובב".[13] כשליט אסגארד מאז סוף "תור: העולם האפל" (2013), הידלסטון מציין כי "לוקי הקדיש את רוב מאמציו להאדרה עצמית אנוכית. לא לממשל תקין".[14]

בהתייחסו למותו של לוקי בתחילת הסרט "הנוקמים: מלחמת האינסוף", הידלסטון הביע את דעתו ש"זה מאוד חזק שהוא קורא לעצמו בן אודין, וזה סוגר את כל המסע של לוקי ואת מה שהוא יכול לעשות", וציין גם שמותו של לוקי מדגים כמה תאנוס חזק.[15]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרויקט פרס קטגוריה תוצאה הערות שוליים
2011 תור פרסי הצעקה (אנ') ההופעה פורצת הדרך - שחקן מועמדות [16]
2012 פרסי אמפייר הפנים החדשות הטובות ביותר - שחקן זכייה [17][18]
פרס סאטורן שחקן המשנה הטוב ביותר מועמדות [19]
הנוקמים פרסי בחירת הנוער שחקן הקולנוע הנבחר: נבל מועמדות [20]
2013 פרסי בחירת הילדים של ניקלודיאון נבל אהוב מועמדות [21][22]
פרסי הסרטים והטלוויזיה של MTV הנבל הטוב ביותר זכייה [23]
הקרב הטוב ביותר (עם צוות השחקנים) זכייה
2014 תור: העולם האפל פרס סאטרון שחקן המשנה הטוב ביותר מועמדות [24][25]
2018 תור: ראגנארוק פרסי בחירת הנוער שחקן הקולנוע הנבחר: dbc vxmbv מועמדות [26]
2021 לוקי פרס בחירת הקהל כוכב הטלוויזיה של השנה זכייה [27]
2022 פרסי Critics' Choice Super (אנ') השחקן הטוב ביותר בסדרת גיבורי על זכייה [28][29]
פרסי בחירת הילדים של ניקלודיאון שחקן טלוויזיה אהוב זכייה [30][31]
פרסי הסרטים והטלוויזיה של MTV הצוות הטוב ביותר (עם סופיה די מרטינו ואוון וילסון) זכייה [32][33]
פרס סאטורן השחקן הטוב ביותר בסדרת הזרמת מדיה מועמדות [34][35]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לוקי בוויקישיתוף

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 כפי שמתואר בפרק "מטרה נעלה" בסדרה "לוקי".
  2. ^ כפי שמתואר בסרט "הנוקמים: סוף המשחק".
  3. ^ כפי שמתואר בפרק "המשתנה" בסדרה "לוקי".
  4. ^ כפי שמתואר בפרק "למנטיס" בסדרה "לוקי".
  5. ^ כפי שמתואר בפרק "אירוע נקסוס" בסדרה "לוקי".
  6. ^ כפי שמתואר בפרק "מסע אל המסתורין" בסדרה "לוקי".
  7. ^ כפי שמתואר בפרק "לנצח נצחים" בסדרה "לוקי".
  8. ^ כפי שמתואר בפרק "אורובורוס" בסדרה "לוקי".
  9. ^ מתואר גם בסצנה שלאחר הכתוביות בסרט "אנטמן והצרעה: קוונטומאניה".
  10. ^ כפי שמתואר בפרק "שובר בראד" בסדרה "לוקי".
  11. ^ כפי שמתואר בפרק "1893" בסדרה "לוקי".
  12. ^ כפי שמתואר בפרק "ליבה של הרמ"ז" בסדרה "לוקי".
  13. ^ כפי שמתואר בפרק "מדע/בדיוני" בסדרה "לוקי".
  14. ^ כפי שמתואר בפרק "מטרה נעלה" בסדרה "לוקי".

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ All the MCU actors who voice their characters in Marvel's 'What If…?' — and every recast role, EW.com (באנגלית)
  2. ^ The 100 Greatest Movie Characters, Empire, ‏2020-08-10 (באנגלית)
  3. ^ Loki On Screen Powers, Enemies, History | Marvel, www.marvel.com
  4. ^ 1 2 3 4 5 6 Robert Vaux, Every Loki Variant Introduced on the Disney+ Series (So Far), CBR, ‏2021-06-24 (באנגלית)
  5. ^ ‘Loki’: The Glorious Debut of Alligator Loki, www.marvel.com
  6. ^ Alan Sepinwall, 'Loki' Episode 5 Recap: You Want Lokis? You Get Lokis!, Rolling Stone, ‏2021-07-07 (באנגלית אמריקאית)
  7. ^ 'Loki' recap: Beyond the end of time, EW.com (באנגלית)
  8. ^ Ben Sherlock, 20 Last-Minute Casting Decisions That Completely Changed The MCU, ScreenRant, ‏2019-01-29 (באנגלית)
  9. ^ Matt Goldberg, Actor Thom Hiddleston and Writer Ashley Miller Talk THOR, Collider, ‏2009-05-30 (באנגלית)
  10. ^ Tom Hiddleston: Thor's Mischief Maker | Movie & TV News | News | Marvel.com, web.archive.org, ‏2011-06-29
  11. ^ T. H. R. Staff, ‘Avengers’ Tom Hiddleston Talks the Return of Loki (Video), The Hollywood Reporter, ‏2011-08-20 (באנגלית אמריקאית)
  12. ^ Joss Whedon Explains Why There's No Loki In 'Avengers: Age Of Ultron', MTV (באנגלית)
  13. ^ Tom Hiddleston Teases Loki And The Hulk In Thor 3: Ragnarok, Marvel (באנגלית)
  14. ^ Hulk Speaks in Awesome New Trailer for 'Thor: Ragnarok', EW.com (באנגלית)
  15. ^ Tom Hiddleston Confirms Loki's Fate In 'Avengers: Infinity War', Was Told Two Years Ago, Marvel (באנגלית)
  16. ^ Scream Awards (2011), IMDb
  17. ^ Jameson Empire Award Nominations 2012 | Movie News | Empire, web.archive.org, ‏2012-11-14
  18. ^ Empire Awards, UK (2012), IMDb
  19. ^ Academy of Science Fiction, Fantasy & Horror Films, USA (2012), IMDb
  20. ^ Teen Choice Awards (2012), IMDb
  21. ^ Nickelodeon, Nickelodeon Unveils 2013 Kids' Choice Awards Nominees, www.prnewswire.com (באנגלית)
  22. ^ 2013 Nickelodeon Kid's Choice Awards Press Kit, web.archive.org, ‏2020-09-06
  23. ^ MTV Movie + TV Awards (2013), IMDb
  24. ^ Nikara Johns, ‘Gravity,’ ‘The Hobbit: The Desolation of Smaug’ Lead Saturn Awards Noms, Variety, ‏2014-02-26 (באנגלית אמריקאית)
  25. ^ Academy of Science Fiction, Fantasy & Horror Films, USA (2014), IMDb
  26. ^ T. H. R. Staff, Teen Choice Awards: Winners List, The Hollywood Reporter, ‏2018-08-12 (באנגלית אמריקאית)
  27. ^ See all the People's Choice Award winners, EW.com (באנגלית)
  28. ^ Clayton Davis, Critics Choice Super Awards: ‘Spider-Man,’ ‘Justice League’ Among Film Nominees; ‘Evil,’ ‘Midnight Mass’ Lead TV, Variety, ‏2022-02-22 (באנגלית אמריקאית)
  29. ^ Erik Pedersen, Critics Choice Super Awards: ‘Spider-Man: No Way Home’, ‘Squid Game’ & ‘WandaVision’ Lead Field, Deadline, ‏2022-03-17 (באנגלית אמריקאית)
  30. ^ Erik Pedersen, Kids’ Choice Awards Nominations Set; Miranda Cosgrove & Rob Gronkowski To Host Show, Deadline, ‏2022-03-09 (באנגלית אמריקאית)
  31. ^ Ryan Gajewski, Kids’ Choice Awards: ‘Spider-Man: No Way Home’ Wins Big; Dr. Jill Biden Speaks, The Hollywood Reporter, ‏2022-04-10 (באנגלית אמריקאית)
  32. ^ Michael Schneider, ‘Spider-Man: No Way Home,’ ‘Euphoria’ Lead MTV Movie & TV Awards 2022 Nominations (FULL LIST), Variety, ‏2022-05-11 (באנגלית אמריקאית)
  33. ^ 2022 MTV Movie & TV Awards Winners: See The Full List, MTV (באנגלית)
  34. ^ Armando Tinoco, Saturn Awards Nominations: ‘The Batman’, ‘Nightmare Alley’, ‘Spider-Man’, ‘Better Call Saul’ Top List, Deadline, ‏2022-08-12 (באנגלית אמריקאית)
  35. ^ The Academy of Science Fiction Fantasy and Horror Films, www.saturnawards.org