באקי בארנס (היקום הקולנועי של מארוול)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
באקי בארנס
Bucky Barnes
באקי בארנס, בגילומו של סבסטיאן סטן, כפי שהופיע בכרזה פרסומית לסרט היקום הקולנועי של מארוול "קפטן אמריקה: חייל החורף".
באקי בארנס, בגילומו של סבסטיאן סטן, כפי שהופיע בכרזה פרסומית לסרט היקום הקולנועי של מארוול "קפטן אמריקה: חייל החורף".
הופעה ראשונה קפטן אמריקה עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות סבסטיאן סטן
דיבוב סבסטיאן סטן ("מה אם...?")
מידע
שם אמיתי ג'יימס ביוקנן בארנס
כינויים באקי
באק
חייל החורף
זאב לבן
מקצוע חייל
מתנקש
תואר סמל
שיוך הידרה
ברית המועצות
קומנדו המייללים
צבא ארצות הברית
כלי נשק זרוע תותבת ממתכת
מגוון כלי ירייה
מטול רימונים
סכינים
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
חברים סטיב רוג'רס
סם וילסון
שרון קרטר
נטשה רומנוף
ונדה מקסימוף
קלינט ברטון
טצ'אלה
שורי
אויבים הגולגולת האדומה
הלמוט זמו
תאנוס
המסדר השחור
מרסקי הדגלים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'יימס ביוקנן בארנסאנגלית: James Buchanan Barnes) הוא דמות בדיונית המגולמת על ידי סבסטיאן סטן בזיכיון הסרטים של היקום הקולנועי של מארוול (MCU). הדמות מבוססת על דמות בעלת אותו שם בפרסומה של חברת מארוול קומיקס.

בארנס הוא חבר הילדות הטוב ביותר של סטיב רוג'רס ומשרת לצדו ב"קומנדו המייללים" במהלך מלחמת העולם השנייה. בארנס נהרג לכאורה בפעילות מבצעית, אך למעשה נתפס על ידי גורמים מהידרה מברית המועצות. בארנס עבר שטיפת מוח והפך לחייל-על עם זרוע מתכת הידוע בשם חייל החורף (Winter Soldier). הידרה, בחיפושה אחר שליטה עולמית, משתמשת בבארנס כמתנקש שטוף מוח לאורך המאה ה-20. בארנס מתעמת עם רוג'רס ובעלי בריתו במהלך ההתקוממות של הידרה, ובסופו של דבר משיג שליטה מסוימת על עצמו. עם זאת, הלמוט זמו משתלט על בארנס כדי להרוס את הנוקמים. העימות הזה, יחד עם סכסוך פנימי על הסכמי סוקוביה, גורמים לנוקמים להתפצל ורוג'רס נאלץ להסתיר את בארנס בוואקאנדה, שם שורי משחררת אותו משטיפת המוח. בארנס מסייע לנוקמים בעימות נגד תאנוס ונופל קורבן להבזק. לאחר שהושב לחיים, הוא מצטרף לקרב מול תאנוס חלופי. לאחר פרישתו של רוג'רס, בארנס זוכה לחנינה מממשלת ארצות הברית ושואף לכפר על עברו הרצחני. בארנס משתף פעולה עם סם וילסון כדי לעצור את מרסקי הדגלים.

נכון לשנת 2023, בארנס הופיע בשבעה סרטים: "קפטן אמריקה", "קפטן אמריקה: חייל החורף", "אנטמן" (בסצנה שאחרי הכתוביות), "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים", "הפנתר השחור" (סצנה שאחרי הכתוביות), "הנוקמים: מלחמת האינסוף" ו"הנוקמים: סוף המשחק". הוא מופיע בתפקיד ראשי במיני-סדרה "הפלקון וחייל החורף" של שירות הסטרימינג דיסני+. כמו כן, הדמות הופיעה בסדרה "מה אם...?" בדיבובו של סטן.[1]

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייו ומלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – קפטן אמריקה (סרט, 2011)

ג'יימס ביוקנן "באקי" בארנס נולד בשנת 1917. סטיב רוג'רס הפך לחברו הטוב ביותר בילדות ובמקרים רבים בארנס הגן עליו מפני בריונים. במהלך מלחמת העולם השנייה, בארנס גויס לצבא ארצות הברית, בעוד רוג'רס נדחה מהשירות בשל בעיות הבריאות הרבות שלו. בארנס נלחם באירופה בזמן שרוג'רס נבחר לתוכנית חייל-העל על ידי ד"ר אברהם ארסקין והופך לקפטן אמריקה.

בשנת 1943, בזמן סיבוב הופעות באיטליה בהופעה עבור אנשי שירות פעילים, רוג'רס מגלה שהיחידה של בארנס נעדרת מאז קרב נגד הכוחות של יוהאן שמידט. רוג'רס מסרב להאמין שבארנס מת, ופגי קרטר והמהנדס הווארד סטארק מטיסים אותו מעבר לקווי האויב כדי לבצע ניסיון חילוץ לבדו. רוג'רס חודר למתקן של חטיבת המדע הנאצית של שמידט, הידרה, ומשחרר את בארנס ואת האסירים האחרים, כשזה עתה הידרה ביצעו ניסוי על בארנס. בארנס הופך לחלק מיחידה מובחרת שהורכבה על ידי רוג'רס בשם "הקומנדו המייללים", ומשתתף במשימות רבות נגד הידרה. עם זאת, במהלך אחת המשימות, בארנס נופל מרכבת ונהרג לכאורה.

מתנקש של הידרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – קפטן אמריקה: חייל החורף, הפלקון וחייל החורף

הניסוי של הידרה על בארנס גורם לו לשרוד את הנפילה, והוא נלכד מחדש על ידי אגף הידרה מברית המועצות, שם ארנים זולא מענה אותו ומעביר לו שטיפת מוח אשר הופכת אותו לחייל החורף – חייל-על הנשלט-מוחית בעל זרוע תותבת ממתכת.

במהלך המאה ה-20, בארנס מבצע התנקשויות ופעולות טרור רבות ברחבי העולם, בין היתר מתנקש בחייו של ג'ון קנדי. הוא מבצע פעולות אלו מטעם הידרה על מנת ליצור ממשלה אחת עולמית בשליטתה. בארנס מוכנס למצב הקפאה בין המשימות. במהלך מלחמת קוריאה, בארנס התעמת עם חייל-העל האמריקאי איזאיה בראדלי בקויאנג, ומחצית מזרועו הרובוטית הושמדה במהלך ההתנגשות.[א]

בשנת 1991, הידרה משתמשת בבארנס כדי להרוג את הווארד ומריה סטארק בהתנקשות שנראתה כמו תאונת דרכים, במהלכה הוא גונב מארז סרום חיילי-על ממכוניתם.[ב]

בשנת 2009, בארנס נשלח למשימת התנקשות במדען גרעין באודסה. נטשה רומנוף, סוכנת .S.H.I.E.L.D, ניסתה להגן על המדען, אבל בארנס הצליח להרוג אותו כשירה כדור דרך בטנה של רומנוף בזמן שהיא גוננה עליו.[ג]

בשנת 2014, ניק פיורי נקלע למארב על ידי מתנקשים בראשות בארנס, שעדיין פועל כחייל החורף. האירוע מוביל את פיורי להזהיר את רוג'רס שסוכנות .S.H.I.E.L.D נפגעה. פיורי נורה על ידי בארנס, ונותן לרוג'רס דיסק און קי חיוני. רוג'רס חושף את המזימה של הידרה להשתמש בשלוש נושאות מסוקים מרחפות כדי לחסל אנשים שזוהו על ידי אלגוריתם כאיום על הידרה, תוך שימוש ברובים מונחי לוויין. רוג'רס, רומנוף וסם וילסון נקלעים למארב של חייל החורף, שרוג'רס מזהה בתור בארנס.

מאוחר יותר, רוג'רס ווילסון מסתערים על שתי נושאות מסוקים ומחליפים את שבבי הבקרה שלהן, אבל בארנס הורס את החליפה של וילסון ונלחם ברוג'רס על נושאת המסוקים השלישית. רוג'רס הודף אותו ומחליף את השבב האחרון. רוג'רס מסרב להילחם בבארנס בניסיון להגיע לתודעת חברו, אך כשהספינה מתנגשת בטריסקליון, רוג'רס מושלך אל נהר הַפּוֹטוֹמַק. בארנס, משוחרר מהשליטה המוחית של הידרה, מציל את רוג'רס מחוסר ההכרה לפני שנעלם ביער. בהמשך, בארנס מבקר באנדרטה של עצמו בתערוכת קפטן אמריקה במכון סמית'סוניאן.

התמודדות עם שטיפת המוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – אנטמן (סרט), קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים, הפנתר השחור (סרט), הפלקון וחייל החורף

בשנת 2016, הלמוט זמו – חייל לשעבר בכוחות המיוחדים הסוקוביאנים – מפליל את בארנס בביצוע הפצצה בווינה שהרגה את טצ'אקה, מלך ואקאנדה. רוג'רס ווילסון מוצאים את בארנס בבוקרשט ומנסים להגן עליו מפני טצ'אלה, בנו של טצ'אקה, שרוצה לנקום. אך כל הארבעה, כולל טצ'אלה, נתפסים על ידי המשטרה וג'יימס רודס. כשבארנס שוהה במעצר, זמו מתחזה לפסיכיאטר ומדקלם את מילות הקוד שמפעילות את שטיפת המוח של הידרה כדי לגרום לבארנס לציית לו. זמו שולח את בארנס להשתולל כפעולת הסחה לבריחה שלו עצמו. רוג'רס עוצר את בארנס ומסתיר אותו.[ד]

כשבארנס חוזר לעצמו, הוא מסביר לרוג'רס ולווילסון שזמו הוא המחבל האמיתי מווינה ושרצה את מיקומו של בסיס הידרה בסיביר, שבו "חיילי חורף" שטופי מוח אחרים נשמרים במצב קיפאון. רוג'רס ווילסון לא מוכנים לחכות לקבל אישור לתפוס את זמו, ומגייסים את ונדה מקסימוף, קלינט ברטון וסקוט לאנג. טוני סטארק מרכיב צוות המורכב מרומנוף, טצ'אלה, רודס, ויז'ן ופיטר פארקר כדי לעצור אותם. הצוות של סטארק עוצר את הצוות של רוג'רס בשדה התעופה בלייפציג, שם הם נלחמים עד שרומנוף מאפשרת לרוג'רס ולבארנס לברוח.

רוג'רס ובארנס הולכים לבסיס הידרה בסיביר, כשסטארק מגיע איתם להסכם שביתת נשק. הם מגלים שחיילי-העל האחרים נהרגו על ידי זמו, אשר מקרין סרטון של תאונת הדרכים משנת 1991, בה בארנס הרג את הוריו של סטארק בתור חייל החורף. סטארק כועס על רוג'רס שהסתיר ממנו את המידע, ותוקף את השניים. לאחר קרב עז, בו סטארק מבתר את הזרוע הרובוטית של בארנס ורוג'רס משבית את חליפת האיירון מן של סטארק, רוג'רס עוזב עם בארנס ומשאיר את המגן שלו מאחור.

מאוחר יותר, בארנס, שקיבל מחסה בוואקאנדה, בוחר לחזור למצב קיפאון עד שתימצא תרופה לשטיפת המוח שלו. זמן מה לאחר מכן, שורי, אחותו של טצ'אלה, מרפאת את בארנס, ואיו מראה לו שתוקפן של מילות הקוד בוטל.[ה] אנשי ואקאנדה מעניקים לבארנס את השם "זאב לבן".

מלחמת האינסוף והשיבה לחיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – הנוקמים: מלחמת האינסוף, הנוקמים: סוף המשחק

בשנת 2018, בארנס, שעדיין גר בוואקאנדה, מקבל זרוע ויברניום חדשה. בארנס מתאחד עם רוג'רס לאחר שהוא, וילסון, רומנוף, מקסימוף, ויז'ן, רודס וברוס באנר מגיעים לוואקאנדה. בארנס מצטרף לקרב נגד הפולשים ונוכח בזמן הגעתם של תור, רוקט וגרוט. תאנוס מגיע, מפעיל את כפפת האינסוף, נוקש באצבעותיו ושולח עצמו משם. בארנס מתפורר יחד עם וילסון, טצ'אלה, מקסימוף וגרוט.[2]

בשנת 2023, בארנס מושב לחיים ומובא דרך פורטל למתחם הנוקמים ההרוס כדי להשתתף בקרב נגד גרסה חלופית של תאנוס וצבאו. מאוחר יותר בארנס משתתף בהלוויה של סטארק[3] ורואה את רוג'רס, שמחזיר את אבני האינסוף ומיולניר לצירי הזמן המקוריים שלהם. כאשר באנר לא מצליח להחזיר את רוג'רס, בארנס מצביע על ספסל סמוך בפארק, ומתבונן ברוג'רס הקשיש מעביר את המגן של קפטן אמריקה לווילסון.

שותפות עם סם וילסון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הפלקון וחייל החורף

בשנת 2024, בארנס מתגורר בברוקלין, ניו יורק. הוא זכה לחנינה ומשתתף בטיפול מטעם הממשלה, שם הוא מספר על ניסיונותיו לכפר על תקופתו כחייל החורף. יש לו סיוטים מהעבר שלו, אבל הוא לא מוכן לדון עליהם עם הפסיכולוגית שלו. היא מציינת כי בארנס מבודד את עצמו מחבריו וכי התעלם מהודעות של סם וילסון. בארנס מספר לה שהוא עשה תיקון – התעמת עם סנטור אמריקאי לשעבר שהיה מזוהה עם הידרה, אשר בארנס עזר להעמיד לדין. בנוסף, בארנס מתיידד עם אדם יפני מבוגר בשם יורי, אביו של אחד מקורבנות חייל החורף, אבל לא מספר לו על הקשר ביניהם. יורי מסדר לבארנס דייט עם ברמנית בשם ליה, שמסתיים במהירות לאחר שהיא מזכירה את בנו המנוח של יורי ובארנס עוזב.

בארנס לומד במהרה שממשלת ארצות הברית העניקה לג'ון ווקר את התואר קפטן אמריקה החדש. בארנס הולך לבסיס חיל האוויר של ארצות הברית כדי להתעמת עם וילסון בעניין זה, ומביע את הסתייגותו מכך שווילסון מסר את המגן של רוג'רס.

בארנס מצטרף לווילסון במעקב אחר מרסקי הדגלים במינכן, שם הם עוצרים את הקבוצה, שמבריחה תרופות, ומנסים לחלץ בת ערובה, קרלי מורגנטאו, שמתגלה כמנהיגה שלהם. בארנס ווילסון מוכנעים על ידי מרסקי הדגלים שמתגלים כחיילי-על. ווקר ושותפו, למאר הוסקינס, נחלצים לעזרתם. מרסקי הדגלים נמלטים. ווקר מבקש מבארנס ווילסון להצטרף אליו בסיוע למועצת השיבה העולמית (GRC) להפסיק את המהפכות האלימות המתמשכות שלאחר-ההבזק, אך השניים מסרבים.

בנסיעה לבולטימור, בארנס מציג את וילסון בפני איזאיה בראדלי. בראדלי מסרב לעזור להם לחשוף מידע על נסיובי חיילי-על נוספים בשל הבוז שחש כלפי בארנס ומשום שנכלא על ידי הממשלה ונעשו עליו ניסויים במשך שלושים שנה. בארנס נעצר לאחר שהפסיד מפגש טיפולי בצו בית המשפט, אך הוא משוחרר כאשר ווקר מתערב.

זמו והדורה מילאג'ה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארנס שוב מסרב לעבוד עם ווקר, ומציע שיבקרו את הלמוט זמו, הכלוא בברלין, כדי לאסוף מידע מודיעיני הקשור למרסקי הדגלים. זמו, כשהוא מציין את שנאתו לישויות בעלות כוחות-על, מסכים לעזור להם. בארנס מארגן מהומות בכלא כדי לעזור לזמו לברוח.

בארנס, זמו ווילסון נוסעים למדריפור בניסיון לאתר את מקור נסיוב חיילי העל החדש. הם נלקחים לפושעת הבכירה, סלבי, שחושפת כי סוחר הכוח שכר את מדען ההידרה לשעבר ד"ר וילפרד נייגל, כדי ליצור מחדש את הנסיוב. סיפור הכיסוי של וילסון נחשף וסלבי מורה לאנשיה לתקוף אותם אך נהרגת. שרון קרטר (סוחרת הכוח), חיה כנמלטת במדריפור מאז שנת 2016, מושיעה אותם. היא מסכימה לעזור להם לאחר שווילסון מציע שתקבל חנינה.

הם נוסעים למעבדה של נייגל ומתעמתים איתו. נייגל חושף שהכין עשרים בקבוקונים מהנסיוב ושמורגנטאו גנבה אותם. זמו הורג באופן בלתי צפוי את נייגל והמעבדה נהרסת. בארנס, וילסון וקרטר נלחמים בציידי ראשים עד שזמו משיג מכונית מילוט והם בורחים.

בארנס, זמו ווילסון נוסעים ללטביה ובארנס מזהה מכשירי מעקב של ואקאנדה. הוא מתעמת עם איו מהדורה מילאג'ה, שדורשת את זמו. איו נותנת לבארנס שמונה שעות להשתמש בזמו לפני שזמו ילקח בחזרה, כיוון שזמו הרג את טצ'אקה, מלך ואקאנדה. כשאיו והדורה מילאג'ה באות לקחת את זמו, ווקר מסרב למסור אותו, ובארנס מתערב, מה שגורם לאיו לנטרל את זרוע הוויברניום שלו.

הבסת מרסקי הדגלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ווקר – שנטל נסיוב חייל-על וזועם על מותו של הוסקינס, השותף שלו – משתמש במגן שלו כדי להרוג את אחד ממרסקי הדגלים לעיני עוברי אורח מזועזעים, המתעדים את מעשיו. וילסון ובארנס דורשים את המגן מווקר, ומתפתח מאבק בו ווקר הורס את החליפה של וילסון. המאבק מסתיים כשווילסון ובארנס לוקחים את המגן ושוברים את זרועו של ווקר.

בארנס מוצא את זמו בסוקוביה ומעביר אותו לידי הדורה מילאג'ה. מאוחר יותר, בארנס נוסע לעיר הולדתו של וילסון בלואיזיאנה כדי להעביר חבילה מהוואקאנדים לווילסון. הוא פוגש את אחותו של וילסון, שרה, ואת שני בניה. לאחר תיקון הסירה של משפחת וילסון, בארנס ווילסון מתאמנים עם המגן ומסכימים להמשיך הלאה ולעבוד יחד. בארנס מתוודה שכעס על כך שווילסון נתן את המגן של קפטן אמריקה כי הוא מרגיש שזה הקשר האחרון שלו לעבר, ומתנצל על כך שלא שקל את ההשלכות של מתן המגן לאדם שחור.

בארנס חוזר לעיר ניו יורק ונתקל בקרטר. לאחר מכן הוא נלחם נגד מרסקי הדגלים, ומציל בני ערובה של GRC מהצתה. בארנס נופל לגדת נהר במהלך קרב נגד מורגנטאו. לאחר שווקר ומרסקי הדגלים עושים אותו דבר, בארנס עוזר לווקר להתרומם והם מצטרפים לווילסון – עוטה את חליפתו החדשה של קפטן אמריקה – כדי למצוא את מרסקי הדגלים לאחר שג'ורג'ס באטרוק עזר להם לברוח. ווקר ובארנס אורבים לשלושה ממרסקי הדגלים ורואים אותם נלקחים למעצר. לאחר שחברי ה-GRC ניצלו, בארנס מאזין לנאומו של וילסון, לפני שהוא עוזב עם קרטר הפצועה.

מאוחר יותר, בארנס הולך לדירתו של יורי ומספר לו שהוא, בתור חייל החורף, הרג את בנו. הוא מוסר את המחברת המלאה שלו למשרד של הפסיכולוגית שלו ורואה את ליה שוב, לפני שהוא יוצא ללואיזיאנה. בלואיזיאנה הוא מצטרף לווילסון, שרה, בניה והקהילה לסעודה ובוחר להישאר שם עם וילסון.

יצירה ואפיון דמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל 2010, סבסטיאן סטן לוהק לגלם את באקי בארנס.[4] לגבי הדמות בסרט קפטן אמריקה, סטן ציין, "סטיב רוג'רס ובאקי שניהם יתומים וכמו אחים. הם די גדלו יחד ושומרים אחד על השני. זה דבר מאוד אנושי, שאפשר להתחבר אליו... גם רציתי לדאוג לאיך מערכת היחסים שלהם משתנה ברגע שסטיב רוג'רס הופך לקפטן אמריקה. תמיד יש תחרות והם תמיד מקדימים אחד את השני. שמתי לב לאיך באקי מושפע מהשינוי של סטיב ופתאום סטיב הוא המנהיג הזה".[5]

בנוגע לדמות בסרט קפטן אמריקה: חייל החורף, המפיק קווין פייגי אמר, "חייל החורף פעל בשיטתיות, כמעט רובוטיות, מילא פקודות במשך 70 שנה".[6] לגבי המעבר של באקי לחייל החורף, סטן אמר, "אתה יודע, האמת של המצב היא שלמרות שהוא נראה שונה מאוד ויש בו דברים שונים, זה עדיין מגיע מאותו אדם. אני חושב שתזכה לראות את זה לא משנה מה. אני חושב שחלק מהמטרה שלי כאן הייתה לוודא שאתה רואה הרחבה של הגרסה הזו אבל רק צבע שונה של אותה גרסה באופן מסוים. אני חושב שהוא עדיין אותו בחור; הוא חתוך מאותו אריג".[7]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרויקט פרס קטגוריה תוצאה הערות שוליים
2015 קפטן אמריקה: חייל החורף פרסי הסרטים והטלוויזיה של MTV הקרב הטוב ביותר (עם כריס אוונס) מועמדות [8][9]
2016 קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים פרסי בחירת הנוער הכימיה הטובה ביותר (עם כריס אוונס, אנתוני מאקי, אליזבת אולסן וג'רמי רנר) מועמדות [10][11]
2017 פרסי בחירת הילדים של ניקלודיאון #יחידה (עם צוות השחקנים) מועמדות [12]
2021 הפלקון וחייל החורף פרסי הסרטים והטלוויזיה של MTV הצמד הטוב ביותר (עם אנתוני מאקי) זכייה [13][14]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כפי שמתואר בסדרה הפלקון וחייל החורף (2021)
  2. ^ כפי שמתואר בסרט קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים (2016)
  3. ^ כפי שמתואר בסרט קפטן אמריקה: חייל החורף (2014)
  4. ^ כפי שמתואר סצנה שלאחר בכתוביות בסרט אנטמן (2015)
  5. ^ כפי שמתואר בסדרה הפלקון וחייל החורף (2021)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Sydney Bucksbaum Updated September 08, 2021 at 07:00 PM EDT, All the MCU actors who voice their characters in Marvel's 'What If…?' — and every recast role, EW.com (באנגלית)
  2. ^ A Complete List of Who Lives and Dies in 'Avengers: Infinity War', Time, ‏2018-04-27 (באנגלית)
  3. ^ Every Marvel Character At The Funeral In Avengers: Endgame, ScreenRant, ‏2019-05-01 (באנגלית)
  4. ^ Mike Bruno Updated April 02, 2010 at 10:43 AM EDT, 'Captain America': Sebastian Stan cast as Bucky Barnes, EW.com (באנגלית)
  5. ^ Sebastian Stan Talks 'Captain America' Casting And His Year Ahead, MTV (באנגלית)
  6. ^ Anthony Breznican Updated October 31, 2013 at 04:35 PM EDT, With 'Thor' sequel, a dark age of Marvel villains is upon us -- VIDEO, EW.com (באנגלית)
  7. ^ Captain America 2: Sebastian Stan Talks About The Future of 'The Winter Soldier', ScreenRant, ‏2014-03-09 (באנגלית)
  8. ^ Here Are Your 2015 MTV Movie Awards Nominees, MTV (באנגלית)
  9. ^ MTV Movie Awards 2015: See The Full Winners List, MTV (באנגלית)
  10. ^ Teen Choice Awards 2016--Captain America: Civil War Leads Second Wave of Nominations, E! Online, ‏2016-06-09
  11. ^ Allison Crist,Kimberly Nordyke, Allison Crist, Kimberly Nordyke, Teen Choice Awards: Winners List, The Hollywood Reporter, ‏2016-07-31 (באנגלית)
  12. ^ Kids' Choice Awards 2017 Winners: The Complete List, E! Online, ‏2017-03-12
  13. ^ Kimberly Nordyke, MTV Movie & TV Awards: ‘WandaVision,’ ‘Borat Subsequent Moviefilm’ Among Nominees, The Hollywood Reporter, ‏2021-04-19 (באנגלית)
  14. ^ Kimberly Nordyke, MTV Movie & TV Awards: ‘WandaVision,’ ‘The Falcon and the Winter Soldier’ Among Top Winners, The Hollywood Reporter, ‏2021-05-17 (באנגלית)