מולר נגד סוויפט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דייוויד מולר נגד טיילור סוויפט
David Mueller v. Taylor Swift
מידע החלטה
ערכאה בית המשפט המחוזי של מחוז קולורדו, דנוור
תאריך החלטה 14 באוגוסט 2017
החלטה
סוויפט זוכתה מהאשמות, ומולר שילם לה דולר אחד על תביעתה הנגדית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
טיילור סוויפט תבעה את מולר על התקיפה המינית, ודרשה תשלומי פיצויים בסך של דולר אחד בלבד

משפט דייוויד מולר נגד טיילור סוויפטאנגלית: David Mueller v. Taylor Swift) הוא תביעת הוצאת דיבה שהוגשה נגד סוויפט על ידי הדי. ג'יי. האמריקני דייוויד מולר. בכתבו טען כי הזמרת השמיצה אותו על שתקף אותה מינית במפגש בין שניהם בשנת 2013. הנאשמת הוציאה תביעה נגדית נגד מולר בגין התקיפה המינית, בה דרשה תשלומי פיצויים בסך דולר אמריקני אחד בלבד. המשפט נערך שבוע, בבית המשפט הפדרלי המחוזי בקולורדו. בערב 14 באוגוסט 2017 חבר המושבעים פסק לטובת סוויפט.[1]

מפאת מעמדה של סוויפט בזירה הבינלאומית כזמרת-יוצרת זוכת פרס גראמי, המשפט היה נתון לסיקורים רבים בכלי התקשורת השונים.[2] בהצהרה שפרסמה בעקבות המשפט, היא חשפה כי מטרת התביעה הנגדית הייתה לעודד קורבנות תקיפה מינית לפתוח במשפט או לפרסם את סיפוריהם. באותה הצהרה התחייבה לתרום לארגונים המייסעים במימון עלויות משפטיות לנפגעות.[3]

המשפט מקבל אזכור בווידאו קליפ של השיר "Look What You Made Me Do", בו הזמרת מחזיקה שטר של דולר אחד כשהיא מכוסה בתכשיטים.[4]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

התקרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בול ארנה שבדנוור, קולורדו, מיקום ההופעה ומפגש המעריצים ועובדי תחנת הרדיו

ב-2 ביוני 2013, בעיצומו של "The Red Tour", סיבוב ההופעות השלישי של סוויפט, היא השתתפה במפגש מעריצים שאורגן על ידי רדיו KYGO, לפני אחת מהופעותיה בבול ארנה, דנוור, קולורדו. באירוע נכחו עשרות מעריצים ועובדי תחנת הרדיו, שזכו להצטלם איתה. כשהגיע תורם של דייוויד מולר וחברתו דאז, שאנון מלצ'ר, הושיט מולר את ידו מתחת לחצאיתה של סוויפט ונגע בישבנה לכאורה. מיד לאחר המפגש ביניהם היא דיווחה זאת לאמה, למנהלת הסיור, לצלם ולחברי צוות האבטחה שלה. צוות האבטחה ניגש אל הנאשם מאחורי הקלעים והפציר בו להודות במעשה ולהתלוות להם לתחנת המשטרה המקומית. התקרית דווחה גם למנהלי תחנת הרדיו KYGO שפתחו בחקירה פרטית משלהם לגבי האירוע.[5]

התביעה המשפטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספטמבר 2015 מולר תבע את סוויפט על לשון הרע, וטען כי מעולם לא נגע בסוויפט מתחת לחצאיתה. בנוסף הוא טען כי כתוצאה מטענותיה הכוזבות הוא איבד את עבודתו שלא כדין, התדמית הציבורית שלו נהרסה והוא הורחק מכל הופעותיה הבאות של סוויפט.[6] בתביעתו כתב:

הטענה שמר מולר הרים את חציאתה של הגב' סוויפט ונגע בישבנה, בעודו עומד לצד חברתו מול הצלם ואנשי האבטחה המיומנים של הזמרת היא שקרית. בתמונה ניתן להבחין כי החצאית אינה מורמת על ידי ידו של מר מולר.

[7]

בכתב התביעה הוא לא הכחיש את העובדה שסוויפט הייתה נתונה לתקיפה מינית, והאשים את חברת KYGO בטעות בזהות התוקף. הוא שכר את פרנק בל כפרקליטו במשפט.[8] חודש אחר כך סוויפט הגישה לבית המשפט תביעה נגדית בגין התקיפה. בכתבה היא ציינה כי היא יודעת לחלוטין את זהות התוקף. היא ציינה גם את עברו של מולר כעובד בתחנת הרדיו, שכן במרוצת השנים פוטר ממנו פעמיים מפאת עבירות דומות.[9] היא הצהירה כי אם תזכה במשפט, הכספים יועברו למקלטי נשים ברחבי ארצות הברית ועמותות הממנות את העלויות המשפטיות של הנפגעות.

ב-26 ביולי 2016 הגישה הזמרת את התצהיר שלה לבית המשפט. היא נענתה לבקשתו של מולר ולא הפיצה את תמונת המפגש ביניהם ברחבי האינטרנט. אולם זו הודלפה מאוחר יותר בנובמבר אותה השנה על ידי הצהובון האינטרנט "TMZ".‏[10] ב-31 במאי 2017 פרסם השופט ויליאן מרטינז את שמות המושבעים שיחליטו על תוצאות המשפט. חודשיים אחר כך, ב-19 ביולי 2017 הוטלו על מולר כמה סנקציות משפטיות על השמדת ראיות מרכזיות בפרשה. כשהגיש את התצהיר שלו הוא דאג לערוך את קובצי האודיו מהריאיון למגזין Call. למען חפותו טען כי הקבצים ניזוקו לאחר שנשפך על מחשבו האישי כוס קפה חם.[11]

המשפט[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשפט החל ביום שני, 7 באוגוסט 2017, עם נוכחותם של מולר, סוויפט וצוותיהם. ביום זה נחקרו המושבעים הפוטנציאליים בנוגע לאובייקטיביות שלהם בתיק. הם נשאלו סדרה של שאלות על הערצתם למוזיקה של סוויפט או של מולר, ועל נוכחותם בקונצרטים של סוויפט לאורך הקריירה שלה. בנוסף, חוקרי בית המשפט שאלו את המושבעים האם במהלך חייהם הואשמו בהטרדה או במגע במישהו אחר ללא רשותו.[12] מתוך 60 מועמדים נבחרו שמונה לכהן בחבר המושבעים, שש נשים ושני גברים. ביום למחרת, מסרו עורכי הדין של הצדדים במשפט את הצהרות הפתיחה שלהם. דאגלס בלדרידג', עורך הדין של סוויפט, הצהיר כי באמצעות התביעה הנגדית שהוגשה מטעמה היא מעלה את המודעות לנפגעות מיניות לפתוח במשפט נגד בתוקף שלהן. הוא מתאר את התקרית כהטרדה מינית במהלך עבודתה כזמרת.

בהמשך, בייב מקפרלנד, עורך דינו של מולר, טען לחפותו, וציין כי התקרית גרמה לפיטוריו מ"עבודת החלומות שלו". הוא עלה על דוכן העדים מיד אחר כך, שם ציין כי ידו באה במגע עם צלעותיה. ב-9 באוגוסט הוזמנה אמה של סוויפט למסור עדות מהאירוע כמי שנכחה במקום. היא תיארה את תחושות הסלידה והאומללות שהציפו אותה מיד לאחר היוודעות המקרה.[13] למחרת עלתה סוויפט לדוכן ומסרה את תצהירה. נאסר על אמה להיות נוכחת בבית המשפט באותו היום. בימים הבאים עד למועד סיום המשפט עלו לדוכן העדים רבים מהנוכחים בתקרית כמו סטפני סימבק, צלמת התמונה, גרג דנט, שומר הראש של הזמרת, שאנון, בת-זוגו לשעבר של מולר וריאן קליש, נציג תחנת הרדיו. ב-12 באוגוסט השופט מרטינז דחה את תביעתו של מולר בסך 3 מיליון דולר נגד סוויפט עקב מיעוט ראיות שהובאו לידי בית המשפט. יומיים אחר כך חבר המושבעים קבע כי מולר נמצא אשם בדין התקיפה, והוא מחויב לשלם לתובעת דולר אחד בהתאם לכתב התביעה שלה.

תגובה ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכלי תקשורת האמינו שסוויפט התייחסה למשפט בקליפ של "Look What You Made Me Do"; הסצנה מציגה שטר בודד של דולר משמאל לסוויפט באמבטיה מלאה ביהלומים.[14][15]

במהלך השנתיים שקדמו למשפט כתבו כמה אתרי רכילות כתבות על האירוע, ועוררו עניין בשיח הציבורי. כשפורסם כתב התביעה של סוויפט, הדורש ממולר פיצויים בסך דולר אחד בלבד, רבים פרסמו את הלצות על כך. במהלך המשפט עובדי חברת "Craftsy" תלו פתקים על חלונות המקום. בפתקים נכתבו מילים ושמות של שירים מהדיסקוגרפיה של סוויפט דוגמת "I Knew You Were Trouble",‏ "Fearless" ו-"Shake It Off", במטרה לתמוך בה.[16]

ב-14 באוגוסט 2018, שנה אחר ההכרעה בתיק, הקהל, שנכח בהופעה בטמפה ביי כחלק מ-"Reputation Stadium Tour", החזיק בידו שטר של דולר אחד כזכר לניצחון של המאבק הפמיניסטי במולר.[17] במהלך הופעה זו סוויפט נשאה נאום על תקיפות מיניות, והצהירה כי בכוונתה לתרום למוסדות הסוציאליים המטפלים בנפגעות.

אחרית דבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדצמבר 2017, סוויפט נבחרה כ"שובר/ת שתיקה" בגיליון איש השנה של מגזין טיים.[18] במסגרת הריאיון עמם, דיברה סוויפט על הצד שלה בסיפור, על התקיפה והמשפט, תוך פירוט איך ההרגשה להעיד. בהמשך, נתנה עצות למעריצים שלה, במטרה לגרום להם להתלונן על מקרים דומים ולא לוותר. היא גם חשפה שנכון לאותו התאריך עדיין לא שולם לה את הדולר הסמלי בו זכתה.[18] כמו כן, הצהירה סוויפט שבמהלך המשפט היה זה מספר הפעמים הרב ביותר שהמונח "ass", נאמר בבית המשפט הפדרלי של קולורדו.[18]

באחת הסצנות בקליפ של "Look What You Made Me Do", נראית סוויפט שוכבת באמבטיה מלאת יהלומים כאזכור למשפט התקיפה המינית בו סוויפט זכתה בדולר. במשפט זה סוויפט טענה כי שדרן הרדיו דייוויד מיולר תפס בישבנה בניגוד לרצונה.[19] אם כי יש כאלו שאומרים שסצנה זו מתייחסת לשוד של קים קרדשיאן שהתרחש ב-2016 ובו קבוצה של שודדים התפרצו לחדר מלון בו היא שהתה בפריז ושדדו ממנה תכשיטים תוך כדי שהם סגרו אותה בחדר האמבטיה על מנת שלא ישמעו את הבכי והצעקות שלה.[20]

בגיליון אפריל 2019 של Elle, סוויפט שוב דיברה על המשפט שלה. בריאיון, ששמו היה "30 דברים שלמדתי לפני שמלאו לי 30", הביעה סוויפט את דעתה שהיא מאמינה בקורבנות במקרים של תקיפה מינית כשיעור ה-13 שלה. היא ייחסה את הלקח הזה לניסיון שלה, בהסתמך על מה שהיא תיארה כסטיגמה שחשות נשים רבות כשהן מדברות על תקיפה.[21] בעקבות תוצאות המשפט, מולר נאבק במשך חודשים כדי למצוא עבודה ברדיו. בתחילת 2018 הוא התקבל בסופו של דבר לעבודה ב-KIX-92.7 בהנחיית תוכנית בוקר במיסיסיפי, כשהוא מגיש בשם הבדוי סטונוול ג'קסון.[22]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Taylor Swift wins assault case against DJ". BBC. 15 באוגוסט 2017. נבדק ב-6 במאי 2019. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ "Taylor Swift sexual assault case: Why is it significant?". BBC News. 15 באוגוסט 2017. נבדק ב-9 במאי 2019. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ Miller, Julie (14 באוגוסט 2017). "Taylor Swift Wins Sexual-Assault Trial, Vows to Help Other Victims". Vanity Fair. נבדק ב-7 במאי 2019. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ 8 Things You Might Have Missed In Taylor's 'Look What You Made Me Do' Video, web.archive.org, ‏2017-08-31
  5. ^ Finkelstein, Sabrina (7 באוגוסט 2017). "A Timeline of Events Leading Up to Taylor Swift Groping Trial". Billboard. נבדק ב-8 במאי 2019. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ Grady, Constance (15 באוגוסט 2017). "Taylor Swift won her day in court. Here's what you need to know". Vox. נבדק ב-9 במאי 2019. {{cite news}}: (עזרה)
  7. ^ Cuevas, Mayra. "Colorado DJ sues Taylor Swift over accusation". CNN.
  8. ^ McGhee, Tom (8 באוגוסט 2017). "Ex-radio host claims coffee spilled on MacBook destroyed audio recordings about meet-and-greet with Taylor Swift". Denver Post. נבדק ב-6 ביוני 2019. {{cite news}}: (עזרה)
  9. ^ Ward, Mary (29 באוקטובר 2015). "Taylor Swift files counterclaim against radio DJ who allegedly groped her". נבדק ב-31 במאי 2019. {{cite news}}: (עזרה)
  10. ^ "TAYLOR SWIFT THE 'SEXUAL ASSAULT' PHOTO I Wanted to Keep Secret". TMZ. 12 בנובמבר 2016. נבדק ב-11 ביוני 2019. {{cite news}}: (עזרה)
  11. ^ McGee, Tom (9 באוגוסט 2017). "Ex-radio host claims spilled coffee destroyed audio recordings about meet-and-greet with Taylor Swift". The Mercury News. נבדק ב-28 במאי 2019. {{cite news}}: (עזרה)
  12. ^ "Taylor Swift in court as potential jurors quizzed ahead of singer's sexual assault trial against DJ". ABC News. 8 באוגוסט 2017. נבדק ב-1 ביוני 2019. {{cite news}}: (עזרה)
  13. ^ Tracy, Brianne (14 באוגוסט 2017). "Taylor Swift Groping Trial: A Timeline of Everything That's Happened in Court". People. נבדק ב-12 במאי 2019. {{cite news}}: (עזרה)
  14. ^ Robert Moran, The diamond bath in Taylor Swift's new music video cost $12 million, The Sydney Morning Herald, ‏2017-08-29 (באנגלית)
  15. ^ Look what you made her do: decoding the disses of Taylor Swift's new video, the Guardian, ‏2017-08-28 (באנגלית)
  16. ^ Bruner, Raisa (16 באוגוסט 2017). "Taylor Swift Just Showered Her Supporters With Floral Bouquets". נבדק ב-11 במאי 2019. {{cite news}}: (עזרה)
  17. ^ Schnurr, Samantha (15 באוגוסט 2018). "Taylor Swift Emotionally Addresses Anniversary of Sexual Assault Lawsuit Victory as Fans Hold Up $1 Bills". E! News. נבדק ב-12 במאי 2019. {{cite news}}: (עזרה)
  18. ^ 1 2 3 'I Was Angry.' Taylor Swift on What Powered Her Sexual Assault Testimony, Time (באנגלית)
  19. ^ 8 Things You Might Have Missed In Taylor's 'Look What You Made Me Do' Video, web.archive.org, ‏2017-08-31
  20. ^ Here's Why Some People Are Mad At Taylor Swift's New Video, web.archive.org, ‏2017-08-30
  21. ^ Taylor Swift, 30 Things I Learned Before Turning 30, ELLE, ‏2019-03-06 (באנגלית אמריקאית)
  22. ^ The DJ Who Groped Taylor Swift Has Landed A New Job, BuzzFeed News (באנגלית)