גלעד שליט – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מאין תקציר עריכה
אנדר-ויק (שיחה | תרומות)
שורה 128: שורה 128:
* Barak Ravid, [http://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/how-it-happened-the-breakthrough-that-led-to-the-shalit-deal-1.389420 How it happened / The breakthrough that led to the Shalit deal], Ha'aretz, 11 october, 2011
* Barak Ravid, [http://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/how-it-happened-the-breakthrough-that-led-to-the-shalit-deal-1.389420 How it happened / The breakthrough that led to the Shalit deal], Ha'aretz, 11 october, 2011


{{-}}
==הערות שוליים==
==הערות שוליים==
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים|טורים=כן}}


{{מיון רגיל:שליט, גלעד}}
{{מיון רגיל:שליט, גלעד}}

גרסה מ־10:43, 12 באוקטובר 2011

ערך זה עוסק באירוע אקטואלי או מתמשך
הנתונים בנושא זה משתנים במהירות או בהתמדה, ועל כן ייתכן שהם חלקיים, לא מדויקים או לא מעודכנים.
ערך זה עוסק באירוע אקטואלי או מתמשך
הנתונים בנושא זה משתנים במהירות או בהתמדה, ועל כן ייתכן שהם חלקיים, לא מדויקים או לא מעודכנים.

תבנית:חייל גלעד שליט (נולד ב-28 באוגוסט 1986) הוא חייל צה"ל, שב-25 ביוני 2006 נחטף לרצועת עזה בידי מחבלים פלסטינים השייכים לארגון חמאס. הארגון תבע שחרור של מעל אלף מחבלים אסורים תמורתו. ב-6 באוקטובר 2011 חתמו ישראל והחמאס על עיקרי הסכם, לפיו עתיד שליט להשתחרר במהלך חודש זה תמורת שחרור של כאלף אסירים פלסטינים הכלואים בישראל.

רקע

גלעד שליט נולד בנהריה, בן לנעם ואביבה ואח ליואל והדס. כשהיה בן שנתיים עברה משפחתו להתגורר בישוב מצפה הילה שבגליל המערבי. למד בבית הספר היסודי "מעונה" ובחטיבת ביניים בכפר ורדים. המשיך בבית הספר התיכון "מנור-כברי" וסיים בהצטיינות את לימודיו במגמת מדעים. לשליט אזרחות ישראלית וצרפתית.

ביולי 2005 התגייס לצה"ל ושירת בחיל השריון, בגדוד 71 של חטיבה 188.

חטיפתו

בבוקר יום ראשון, 25 ביוני 2006, תקפה חוליה של חמאס טנק מרכבה סימן 3, שהוצב לשמירה על גדר המערכת, ומוצב של צה"ל שנמצאו שניהם בשטח ישראל, לאחר שחצתה את הגבול מדרום רצועת עזה באמצעות מנהרה ליד מעבר כרם שלום. במהלך התקיפה נהרגו מפקד הטנק, סגן חנן ברק, וחייל בצוות הטנק, סמ"ר פבל סלוצקר. ארבעה מחיילי המוצב נפצעו. החוליה חטפה את גלעד שליט, איש צוות הטנק, שככל הנראה נפצע בעת החטיפה, והעבירה אותו לרצועת עזה [1]. דובר של "ועדות ההתנגדות העממית" טען כי ההתקפה בכרם שלום תוכננה כמעט חודשיים.

גדודי עז א-דין אל-קסאם, שהם הזרוע הצבאית של ארגון חמאס, ארגון "ועדות ההתנגדות העממית" (הכולל פלסטינים מארגון פת"ח, הג'יהאד האסלאמי וחמאס) וארגון "צבא האסלאם" פרסמו הודעה ב-26 ביוני 2006 (יממה לאחר חטיפתו של שליט), המציעה מידע אודותיו - אם ישראל תסכים לשחרר את כל האסירות ואת כל האסירים הקטינים. בכך לקחו הארגונים לראשונה אחריות לחטיפה [2].

תנאי השבי

מאז נחטף גלעד שליט, תנאי החזקתו בשבי אינם ידועים. לאחר פרסום הקלטת של גלעד שליט, הצהיר ה"אחראי על שליט" מטעם החמאס, כי שליט עדיין פצוע, וכי התנאים הסניטריים במקום המבודד שבו הוא מוחזק אינם מתאימים לטיפול בפצועים. הוא הוסיף ששליט זקוק לטיפול רפואי טוב יותר [3].

בהתייחסות אחרת לשוביו של שליט, נטען על ידי גורם פלסטיני כי [4][5]:

  • "שליט נמצא בסוג של גן עדן"
  • "דת האסלאם מחייבת לדאוג לשבויים טוב יותר משאנחנו דואגים לאנשינו"
  • "שליט לא נמצא כל הזמן בחדר סגור, כי זה לא בריא. הוא יכול לצאת החוצה, לנשום קצת אוויר צח"

לשליט לא ניתנה הזכות לביקור של נציגי הצלב האדום, כנדרש על פי המשפט הבינלאומי [6].

מאז שנפל בשבי, משפחת שליט ניסתה להעביר לגלעד מספר מכתבים, באמצעות הצלב האדום. ככל הידוע, עד כה קיבל מכתב אחד, שהועבר בתיווכו של נשיא צרפת ניקולא סרקוזי אל ח'אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, ועד לגלעד שליט [7]. מגלעד התקבלו מספר מכתבים:

ב-25 ביוני 2007, שנה לאחר החטיפה, פירסמו החוטפים הקלטה של שליט, שבה הוא מקריא את מה שהוכתב לו על ידי שוביו. בהקלטה [13] שליט קרא את ההודעה בעברית, אך ניכר כי מי שהכתיב לו את ההודעה אינו דובר עברית היטב - המשפטים נוסחו במקרים רבים על-פי כללי התחביר הערבי. לפי דיווח של גורמים בצה"ל שבדקו את ההקלטה, החוטפים הקפידו לסנן ממנה קולות רקע שעשויים היו להעיד על המקום שבו מוחזק שליט.

הפעילות אחרי החטיפה

סטיקרים המופצים בישראל כדי לעורר את דעת הקהל
קובץ:Pro-Israel-Demo in Berlin 8.JPG
כרזה, אשר הוצגה במהלך הפגנה בברלין למען שחרורו של שליט, 2008
אמו ואחיו של שליט בקונצרט הזעקה למען גלעד שליט בגן אשכול, יולי 2010
קיר עם פתקים ליד אוהל המחאה של משפחת שליט
המנצח זובין מהטה בקונצרט שארגנה הפילהרמונית הישראלית למען גלעד שליט
כרזה לשחרור גלעד שליט, "אזרח הכבוד של רומא", על בניין הקמפידוליו
הפגנה בהאג - אוגוסט 2011

בעקבות חטיפתו של גלעד שליט יצא צה"ל למבצע גשמי קיץ, שנמשך לסירוגין כחמישה חודשים ובמהלכו נהרגו 394 פלסטינים. במקביל התנהלה פעילות דיפלומטית של גורמים בינלאומיים, בעיקר מצרים, לשחרורו של שליט. בהיותו של שליט גם אזרח צרפתי, ניהלה צרפת חזית דיפלומטית. ואולם החוטפים, שפעלו תחת פיקודו של ח'אלד משעל ואנשי ההנהגה הצבאית של חמאס ובהם אחמד ג'עברי, סירבו לשחררו.

בלילה שבין 28 ל-29 ביוני 2006, עצר צה"ל עשרות מראשי חמאס ביהודה ושומרון, כולל 20 חברי פרלמנט ו-8 שרים בממשלה הפלסטינית, בהם מוחמד אבו טיר ושר האוצר עבד א-ראזק. הפעולה תוכננה מספר שבועות מראש ובוצעה תוך תכנון עם השב"כ ופרקליטות המדינה. בחמאס טענו שהמעצרים באו כדי לתת לישראל קלף מיקוח על החייל החטוף. בישראל טענו שהמטרה היא להילחם בממשלת הטרור של חמאס, ושכל העצורים יועמדו למשפט על חברות בארגון טרור [14].

ב-1 ביולי 2006 חוטפיו של שליט דרשו לשחרר 1,000 אסירים פלסטינים תמורת שחרורו [15]. ישראל דחתה את הדרישה, חזרה על עמדתה שלא תנהל עסקאות עם טרוריסטים ודרשה את שחרור החייל‏‏ [16]. יחד עם ההתנהלות הצבאית, החלו להתגבר חילוקי הדעות בין הפלגים ברשות הפלסטינית. שיאם היה עם הודעתו של אבו מאזן כי "מאמצי המצרים (לשחרור החייל) נתקלים בקשיים, בשל היעדר כתובת בצד של החמאס, ובשל חוסר יכולתם לקבל החלטות". בנוסף, חשפו הפעילויות חילוקי דעות בין ההנהגה המדינית של חמאס, שמנוהלת על ידי איסמעיל הנייה, ראש הממשלה הפלסטינית, לבין ההנהגה הצבאית של חמאס, שמנוהלת על ידי ח'אלד משעל.

ב-3 ביולי 2006 הציבו ארגוני הטרור שחטפו את שליט אולטימטום לישראל, לפיו היא נדרשת לשחרר עד 4 ביולי בשעה 6:00 בבוקר אסירים פלסטינים. עם זאת, לא צוין במדויק מה יקרה אם הדרישות לא תיעננה [17]. לשכת ראש הממשלה דחתה באופן רשמי את האולטימטום. עם פקיעת האולטימטום הודיע ארגון "צבא האסלאם" שלא ימסור עוד מידע על גורלו [18].

ב-12 בספטמבר 2006 הורה בית הדין הצבאי לשחרר 18 בכירי חמאס העצורים בישראל [19]. המדינה עתרה נגד ההחלטה וערעורה התקבל [20]. המדינה טענה כי מעצר אנשי החמאס אינו קלף מיקוח לשחרור שליט אלא חלק מהמלחמה בטרור.

ב-26 בנובמבר 2006 הגיעו אהוד אולמרט ואבו מאזן להסכמה על הפסקת אש [21], לאחר שארגוני הטרור הפלסטינים הסכימו להפסיק את הירי על שדרות בתמורה להפסקת פעולות צה"ל ברצועה. במבצע נהרגו 394 פלסטינים, אך ישראל כשלה בהשגת המטרה העיקרית שלה, שחרורו של שליט. בעקבות לחץ ציבורי ותקשורתי, נכנס אולמרט למשא ומתן בתיווך אבו מאזן ומצרים על שחרור שליט תמורת שחרור אסירים.

ב-8 בספטמבר 2007 טענו הפלסטינים כי מסתערבים של צה"ל חטפו ברפיח את "אבו ח'אלד", מוהאווש נועימאת אל-קאדי, בכיר ב"כוח המבצעי" של חמאס שהיה מעורב בחטיפת שליט, ויודע גם היכן הוא מוחזק. מדינת ישראל לא הגיבה לטענות אלו [22].

ב-19 ביוני 2008, כשנחתם הסכם הרגיעה בין ישראל לחמאס, עלתה סוגיית שחרורו של שליט כתמורה לרגיעה. בסופו של דבר הרגיעה נחתמה ללא שחרורו של שליט. אביו של גלעד עתר לבג"ץ בניסיון לאסור את פתיחת מעבר רפיח כחלק מהרגיעה, אך עתירתו נדחתה.

ב-12 בספטמבר 2008, על פי דיווח העיתון "אל חיאת", עופר דקל הורה להמשיך במשא ומתן לשחרורו של גלעד שליט‏‏ [23].

ב-11 בדצמבר 2008 אמרה שרת החוץ, ציפי לבני, בתשובה לשאלה: ”אם חושבים שאני יכולה עכשיו לשחרר את גלעד שליט או שהממשלה יכולה והיא לא רוצה, זה לא נכון. הממשלה תמיד צריכה להיות אחראית לחיילים שהיא שלחה, כולנו רוצים שלא יהיו הרוגים אבל חלק מהנכונות להלחם זה כי אין לנו ברירה אחרת. לא תמיד אפשר להחזיר את כולם הביתה” ‏‏[24].

לקראת סיומו הצפוי של מבצע עופרת יצוקה פרסמה משפחתו של גלעד שליט קריאה: ”בעת זו של מגעים לביסוס הסכם, המשפחה עומדת על כך כי החזרתו של גלעד תהיה כלולה בשפה מחייבת וברורה בכל הסדר שיוסכם עליו” [25].

ב-22 בינואר 2009 סוגיית גלעד שליט עוררה ויכוח כואב כאשר מספר אלמנות לקורבנות טרור, בהן יעל זאבי, אלמנתו של השר רחבעם זאבי, יצאו בקריאה לשחרור גלעד שליט תמורת רוצחי יקיריהן. בתגובה יצאו אבות לקורבנות טרור בקריאת נגד חריפה ‏‏‏‏[26].

ביוני 2009 מונה חגי הדס, איש "המוסד" לשעבר, לשמש כנציגו המיוחד של ראש הממשלה בנימין נתניהו בסוגיית שיחרורו של שליט, שיסתייע בשר דן מרידור ובחבר הכנסת ישראל חסון ‏‏[27].

ב-2 באוקטובר 2009 קיבלה ישראל סרטון וידאו באורך 2:42 דקות שבו מצולם גלעד שליט. בתמורה שיחררה ישראל 20 אסירות פלסטיניות. באותו היום, פורסם הסרטון בערוצי הטלוויזיה ובאתרי החדשות הישראליים ‏‏[28]. בסרטון, שנתפרסם לכלל הציבור לאחר אישור המשפחה, נצפה שליט, לבוש מדים, מקריא טקסט שנכתב מראש, ובו קרא לממשלת ישראל להגיע לסיכום העסקה לשחרורו והעלה זכרונות משפחתיים. שליט קם על רגליו למשך כמה שניות והתקדם לעבר המצלמה כדי שיוכלו לחזות במצבו הבריאותי, עד כמה שאפשר. כדי להוכיח שהווידאו הוקלט קרוב למועד פרסומו, אחז שליט בעיתון ערבי, והצלם התמקד בתאריך הכתוב עליו, 14 בספטמבר 2009.

בדצמבר 2009 נחשפה פעילותו של מתווך גרמני, שהעביר מסרים בין ישראל לחמאס וניסה לקדם עסקה לשחרור שליט. הוא מסר לישראל את תשובת חמאס, והעניין נדון בכמה ישיבות של שרי ה"שביעייה" (פורום בן שבעה שרים של ממשלת ישראל). הפורום החזיר תשובה, שבה היו הסתייגויות לגבי כמה מדרישות חמאס, וראש הממשלה הודיע שזו ההצעה האחרונה של הממשלה. החמאס לא ענה על התשובה הישראלית, ובכך נכנס המשא ומתן לקיפאון.

בשנת 2010 קרא הפרלמנט האירופי לשחרורו המיידי של שליט, ונשיא הפרלמנט האירופי, יז'י בוז'ק, נפגש עם אביו של החייל, נועם שליט, והציע את עזרתו בשחרור.[29] בהמשך קראה גם שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, לשחרורו המיידי של גלעד ודרשה מהחמאס לאפשר לצלב האדום לבקר אותו. אשטון גם נפגשה עם הוריו של החייל החטוף [30].

בפברואר 2011 טען השר לעניינים אסטרטגיים משה יעלון, שבמצב הנוכחי, עיסקה לשחרור מחבלים תמורת שליט אינה מתאפשרת, כיון ששחרור מחבלים יגרום לרצח יהודים כפי שקרה לאחר עיסקאות קודמות‏‏ [31].

באפריל 2011 נקבע כי איש המוסד דוד מידן ישמש כנציגו המיוחד של ראש הממשלה לאחר שהדס יסיים שנתיים בתפקיד.

ביוני 2011 החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו על החמרת תנאי הכליאה של אסירי החמאס, במטרה להגביר את הלחץ לשחרור שליט.

"כשהכריש והדג נפגשו לראשונה"

חודשים לאחר חטיפתו של שליט, מצאה מורתו מכתה ה' סיפור שכתב גלעד כשלמד בכתתה, ושנשמר אצלה לאורך השנים. הסיפור, "כשהכריש והדג נפגשו לראשונה", מתאר ידידות, לכאורה בלתי אפשרית, בין כריש ודג. חשיפת הסיפור זכתה להד תקשורתי נרחב. לאור זה, יזמה האמנית לי רִמון תערוכה, בה הוצגו איורים שהוכנו לפי הסיפור בידי מבחר אמנים חברי "אגודת המאיירים בישראל". התערוכה הוצגה לראשונה בשנת 2007 בגלריית "הקצה" בנהריה ובמסגרתה יצא לאור ספר ילדים הנושא את שם הסיפור, בו שולב סיפורו של שליט עם האיורים שהוצגו בתערוכה. כל ההכנסות ממכירת הספר מוקדשות לתמיכה במאבק הציבורי להשבתו של שליט. הספר אף עובד למחזה שהוצג לראשונה ב-2010 במסגרת פסטיבל חיפה להצגות ילדים [32].

לפי הפרטים שעל כריכת הספר "כשהכריש והדג נפגשו לראשונה", הסיפור בו נכתב בהשראת הספר "כשהנחש והעכבר נפגשו לראשונה" מאת שלי אלקיים. במאי 2010 העלתה אלקיים טענה לפיה מגיעים לה תמלוגים מספר זה [33].

פעילות ציבורית ושל משפחתו למען שיחרורו

בסוף יוני 2010 החליטו הוריו של גלעד שליט לצאת למסע מביתם במצפה הילה עד לביתו של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, וזאת על-מנת להגביר את הלחץ להגיע לעסקה ולשחרר את גלעד. במקביל הופצו ברחבי הארץ אלפי סרטים צהובים לתלייה על גבי רכבי האזרחים כצעד הזדהות. בתום 12 ימי צעדה עברו אביבה ונועם שליט להתגורר באוהל מחאה מול משכנו של ראש הממשלה בירושלים.

ביוני 2011 הגישה משפחת שליט תביעה בבית המשפט לחקירות פליליות בפריז, בדרישה לפתוח בחקירה פלילית נגד חוטפיו של גלעד, אזרח צרפת. ביולי בית המשפט לחקירות פליליות בצרפת מינה שופט חוקר ושופטת חוקרת.

ההסכם לשחרור שליט

ב-6 באוקטובר 2011 חתמו ישראל והחמאס בתיווך מצרים על הסכם בראשי תיבות לשחרור שליט תמורת שחרור של כאלף אסירים פלסטינים האסורים בישראל, מהם מאות אסירי עולם. ב-11 באוקטובר סוכמו הפרטים הסופיים של ההסכם והוא פורסם ברבים. בישיבת ממשלה לילית, שהתקיימה ב-11-‏12 באוקטובר, אישרה ממשלת ישראל את ההסכם[34]. 26 שרים תמכו בעסקה ושלושה התנגדו - אביגדור ליברמן, עוזי לנדאו ומשה יעלון.

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים


שגיאות פרמטריות בתבנית:הערות שוליים

פרמטרים [ טורים ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

  1. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:Ynet

    פרמטרים ריקים [ 5 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    עלי ואקד וחנן גרינברג, הפלסטינים: רב"ט שליט נפצע קל ונבדק על ידי רופא, באתר ynet, 1 ביולי 2006
  2. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:Ynet

    פרמטרים ריקים [ 5 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    עלי ואקד, החמאס דורש לשחרר כל האסירות תמורת מידע, באתר ynet, 26 ביוני 2006‏
  3. ^ אבי יששכרוף, יוסי מלמן, חמאס: שליט פצוע, תנאי השבי אינם מתאימים לו, באתר הארץ, 26 ביוני 2007
  4. ^ On the trail of Gilad Shalit, the lost soldier, באתר Times Online‏, 14 בספטמבר 2008
  5. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:Ynet

    פרמטרים ריקים [ 5 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    "שליט חי במעין גן-עדן, יש לו אוויר צח", באתר ynet, 14.9.2008
  6. ^ החזקת גלעד שליט כבן ערובה היא פשע מלחמה, 25 ביוני 2007, באתר בצלם
  7. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:Ynet

    פרמטרים ריקים [ 5 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    שרון רופא-אופיר, המכתב הגיע לשליט: "מזכרת אחרי שנתיים", באתר ynet, 24 באוקטובר 2008
  8. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:Ynet

    פרמטרים ריקים [ 5 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    ישראל מאשרת: יש מכתב מגלעד, באתר ynet, 20.9.2006
  9. ^ מסמך: המכתב הראשון של גלעד שליט מהשבי, 8 בספטמבר 2009, באתר ynet
  10. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:Ynet

    פרמטרים ריקים [ 5 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    רוני סופר, גורם שלישי העביר מכתב שני מגלעד שליט, באתר ynet, 4 בפברואר 2008
  11. ^ המכתב השלישי מגלעד שליט, באתר "הבנים"
  12. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:הארץ

    פרמטרים ריקים [ 5 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    ברק רביד, ג'קי חורי ושחר אילן, נועם שליט: גלעד מתחנן במכתב על חייו ומבקש לפעול לשחרורו, באתר הארץ, 10 ביוני 2008
  13. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:הארץ

    פרמטרים ריקים [ 5 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    "אמא, אבא... אני מוסר את געגועי" אות חיים ראשון מגלעד שליט, באתר הארץ, 26 ביוני 2007
  14. ^ ‏ברק דביר, משרד החוץ: "נחקור את בכירי החמאס בחשד לחברות בארגון טרור במסגרת הליך פלילי רגיל", באתר nrg מעריב, 29 ביולי 2006
  15. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:Ynet

    פרמטרים ריקים [ 5 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    רויטרס, חוטפיו של שליט דורשים שחרור אלף אסירים, באתר ynet, 26 ביוני 2006
  16. ^ ‏"אני רוצה לומר מילה לגבי שחרורו של החייל. אנחנו לא ננהל משא ומתן עם החמאס על שחרור אסירים - בין במישרין ובין בעקיפין" מתוך דברי אולמרט בישיבת הממשלה, באתר משרד ראש הממשלה‏, 2 ביולי 2006
  17. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:Ynet

    פרמטרים ריקים [ 5 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    עלי ואקד ורוני סופר, אולטימטום לישראל: שחררו אסירים עד 6 בבוקר, באתר ynet, 3 ביולי 2006
  18. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:Ynet

    פרמטרים ריקים [ 5 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    אחיה ראב"ד ורועי נחמיאס, "צבא האסלאם": לא נהרוג את החייל החטוף, באתר ynet, 4 ביולי 2006
  19. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:הארץ

    פרמטרים ריקים [ 5 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    ג'קי חורי, בית דין צבאי הורה לשחרר בערבות 18 חברי פרלמנט מחמאס, בהם שלושה שרים, באתר הארץ, 12 בספטמבר 2006
  20. ^ איתמר ענברי, אסירי החמאס יישארו במעצר, באתר nrg מעריב, 25 בספטמבר 2006
  21. ^ ברק רביד, אולמרט ואבו מאזן סיכמו על הפסקת אש, באתר nrg מעריב, 26 בנובמבר 2006
  22. ^ ‏עמית כהן, דיווח: צה"ל חטף בכיר בחמאס מלב רפיח, 8 בספטמבר 2007, באתר nrg מעריב
  23. ^ איתמר ענברי, ‏דיווח: המשא ומתן על שליט יחודש - דקל ייצא לקהיר, באתר nrg מעריב, 12 בספטמבר 2008
  24. ^ ‏ברק רביד וג'קי חורי, שרת החוץ ציפי לבני על גלעד שליט: לא תמיד אפשר להחזיר את כל החיילים הביתה, באתר הארץ, 11 בדצמבר 2008‏
  25. ^ ‏ג'קי חורי, רגע לפני הפסקת אש בעזה, משפחת שליט במכתב פומבי: הזדמנות אחרונה להשיב את גלעד, באתר הארץ, 27 בינואר 2009‏
  26. ^ ‏דניאל אדלסון, משפחות קורבנות טרור: לא לשחרור הרוצחים, באתר ynet‏, 23 בינואר 2009
  27. ^ הודעת משרד ראש הממשלה על מינוי של חגי הדס
  28. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:Ynet

    פרמטרים ריקים [ 5 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    אחיה ראב"ד, גלעד שליט בקלטת: חש בטוב. מתגעגע. להתראות, באתר ynet, 2 באוקטובר 2009‏
  29. ^ אירופה קוראת לשחרורו המיידי של החייל החטוף גלעד שליט, אתר נענע 10.
  30. ^ שרת החוץ של האיחוד האירופי אשטון תיפגש היום עם משפחת שליט, באתר גלי צה"ל
  31. ^ תבנית:בשבע
  32. ^ עינב שיף, ההצגה על פי ספרו של גלעד שליט זכתה בפסטיבל חיפה, באתר וואלה!, 1 באפריל 2010
  33. ^ שלי אלקיים, משפחת שליט וההולילנד של הספרות, באתר MySay‏, 4 במאי 2010
    עידן יוסף, סופרת: הספר "של גלעד שליט" נגנב ממני, באתר חדשות מחלקה ראשונה, 4 במאי 2010
  34. ^ דברי ראש הממשלה נתניהו בפתח ישיבת ממשלה מיוחדת, משרד ראש הממשלה, 12 באוקטובר 2011

    שגיאות פרמטריות בתבנית:Ynet

    פרמטרים ריקים [ 5 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    אטילה שומפלבי, עסקת שליט אושרה: "מחכים לחבק את גלעד", באתר ynet, 12 באוקטובר 2011