ארתור קומפטון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארתור קומפטון
Arthur Compton
לידה 10 בספטמבר 1892
ווסטר, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 15 במרץ 1962 (בגיל 69)
ברקלי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Arthur Holly Compton עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי פיזיקה אטומית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים Arthur H. Compton House עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Wooster Cemetery עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט אוון וילאנס ריצ'רדסון, Hereward Lester Cooke עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
תלמידי דוקטורט לואיס אלוורז, Robert S. Shankland, Darol Froman, Piara Singh Gill, Winston H. Bostick, Francis Rudolph Shonka עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
בן או בת זוג Betty Charity McCloskey עריכת הנתון בוויקינתונים
תרומות עיקריות
גילוי אפקט קומפטון
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ארתור הולי קומפטוןאנגלית: Arthur Holly Compton‏; 10 בספטמבר 189215 במרץ 1962), פיזיקאי אמריקאי שזכה בפרס נובל לפיזיקה לשנת 1927, על גילוי האפקט הקרוי על שמו.

תחילת הקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארתור הולי קומפטון נולד בווסטר, אוהיו שבארצות הברית. משפחתו הייתה משכילה: אביו, אליאס, היה דיקן אוניברסיטת ווסטר בה אף למד קומפטון עצמו; אחיו הבכור, קרל טיילור, למד באוניברסיטה זו והיה לפיזיקאי, ולימים לנשיא MIT; ואחיו השני, וילסון, היה לדיפלומט ולנשיא מכללת מדינת וושינגטון.

עד 1918 חקר את סיבוב כדור הארץ ולאחר מכן פנה לחקור את פיזורן של קרני רנטגן. בשנת 1922 גילה כי אורך הגל של קרניים אלו גדל עקב פיזור האנרגיה על ידי אלקטרונים חופשיים. האנרגיה של הקרניים שהתפזרו הייתה קטנה מזו של הקרן המקורית. בזכות גילוי זה, הידוע בשם אפקט קומפטון (או "פיזור קומפטון"), זכה קומפטון בפרס נובל לפיזיקה בשנת 1927.

ב-1920 מונה קומפטון לראש המחלקה לפיזיקה באוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס והחזיק בתפקיד זה עד 1923.

פעילות בזמן מלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1941 השתלב בפרויקט מנהטן, התוכנית האמריקנית לפיתוח פצצת אטום. הוא מונה כאחראי הוועדה לחקר התכונות והייצור של אורניום מטעם המשרד למחקר ופיתוח מדעי (OSRD). ב-1942 מינה את רוברט אופנהיימר לתאורטיקן הראשי של הוועדה. בקיץ של אותה שנה קיבל הצבא את ניהול פרויקט מנהטן לפיתוח הפצצה, בראשות לסלי גרובס.

מיד לאחר המתקפה על פרל הארבור ב-7 בדצמבר 1941, הצליח קומפטון לגייס תמיכה במחקר להפקת פלוטוניום במעבדה המטלורגית של אוניברסיטת שיקגו. לוח הזמנים היה צפוף מאחר שהמטרה הייתה לייצר פצצת אטום עד ינואר 1945 (מטרה שהושגה לבסוף באיחור של חצי שנה). המחקר כלל ניסיונות ליצור תגובת שרשרת גרעינית של אורניום ולהמירו לפלוטוניום, להפריד את האורניום והפלוטוניום, ולבסוף לתכנן פצצה. ב-2 בדצמבר 1942 הצליח צוות המעבדה, בניהולו המדעי של אנריקו פרמי, ליצור לראשונה תגובת שרשרת גרעינית מבוקרת. היה זה השלב הראשון בפיתוח הפצצה, והידיעה הועברה בטלפון למרכז בוושינגטון במשפט הצופן המפורסם "יורד הים האיטלקי הגיע לעולם החדש".

שנים מאוחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי המלחמה חזר קומפטון לאוניברסיטת וושינגטון, ומונה לנשיאה התשיעי ב-1946. בזמן כהונתו ערך רפורמות וייסד תקדימים, ביניהם מינוי ראשון של אישה למשרת פרופסור. בעזרת קשריו הרבים ובזכות המוניטין שיצא לו הצליח לגייס מדענים ידועים רבים לשורות המוסד. אולם על אף הישגיו אלו, הוא ספג ביקורת על כך שהאוניברסיטה הייתה האחרונה בסנט לואיס שקיבלה לשורותיה תלמידים אפרו-אמריקאים. הוא התפטר מתפקידו כנשיא האוניברסיטה ב-1953, אך נשאר בפקולטה לפיזיקה עד פרישתו ב-1961.

קומפטון נקבר בווסטר שבאוהיו. מכתש על הירח נקרא על שמו ועל שם אחיו קרל.

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצפה קרני הגמא קומפטון נקרא על שמו.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Compton, Arthur (1918). "American Physical Society address (Dec 1917)", Physical Review, Series II.
  • Compton, Arthur (1923). "A Quantum Theory of the Scattering of X-Rays by Light Elements", Physical Review, 21(5), 483 – 502.
  • Compton, Arthur (1940). The Human Meaning of Science, Chapel Hill: University of North Carolina Press.
  • Compton, Arthur (1956). Atomic Quest, New York: Oxford University Press.
  • Compton, Arthur (1967). The Cosmos of Arthur Holly Compton, New York: Alfred A. Knopf; edited by Marjorie Johnston
  • Compton, Arthur (1973). Scientific Papers of Arthur Holly Compton, Chicago: University of Chicago Press; edited by Robert S. Shankland

.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ארתור קומפטון בוויקישיתוף