פורטל:אמנות/יצירות ומוזיאונים/גלריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רשימת המוזיאונים הנבחרים של פורטל האמנות

לעריכה לחצו על המספר בכותרת ואחר כך "עריכה".

1

מבנה מוזיאון ישראל
מבנה מוזיאון ישראל

מוזיאון ישראל הוא המוזיאון הגדול והחשוב בישראל. הוא שוכן בגבעת רם בירושלים. המוזיאון נחשב לאחד מבין עשרת המוזיאונים הגדולים ביותר בעולם. במוזיאון מצויים אוספים בתחומי הארכאולוגיה, האתנוגרפיה, היודאיקה, אמנות ישראלית ואמנות העולם. בסיסו של אוסף האמנות של המוזיאון הוא האוסף של בית הנכות בצלאל. על תכנון מבנה המוזיאון, זכו האדריכלים אל מנספלד ודורה גד בפרס ישראל. בשנת 2010 אמור להחנך מחדש המוזיאון לאחר תקופה ארוכה של שיפוץ המבנה.



2

פסל של גויה לפני בניין המוזיאון

מוזיאון הפראדו הוא המוזיאון הגדול והמפורסם ביותר במדריד, בירת ספרד. במוזיאון נמצא אחד האוספים הגדולים ביותר של אמנות אירופית מן המאה ה-14 ועד תחילת המאה ה-19. במוזיאון ישנו אוסף עצום של פסלים וציורים שראשיתו באסף האמנות של פרדיננד השביעי. אוסף הציורים הספרדיים של המוזיאון הוא נדיר במיוחד, ומכיל מספר יוצא דופן של ציורי אמנים מימי הביניים ועד המאה ה-19, ביניהם אל גרקו וולסקס. בין היצירות הידועות במוזיאון נמצאות התמונות "לאס מנינאס" מאת ולסקז ו"השלושה במאי 1808" מאת גויה. בשל השליטה הספרדית על ארצות השפלה יש לפראדו גם אוסף עשיר של ציורים הולנדיים ופלמיים.


3

גוגנהיים

מוזיאון סולומון ר. גוגנהיים או "הגוגנהיים", הוא מוזיאון לאמנות מודרנית המצוי בחלקה המזרחי העליון (אפר איסט סייד) של מנהטן, בעיר ניו יורק שבארצות הברית. המוזיאון הוא אחד מקבוצה של מוזיאונים שנוסדה על ידי קרן סלומון ר. גוגנהיים, והידוע שבהם, וכן אחד המוזיאונים הידועים בעיר ניו יורק. המוזיאון נוסד בשנת 1937, בתכנונו של האדריכל פרנק לויד רייט.


4

מוזיאון רוקפלר הוא מוזיאון להיסטוריה וארכאולוגיה הנמצא במזרח ירושלים, מול שער הפרחים. במוזיאון ממצאים היסטוריים רבים וחשובים מאזור ירושלים ומארץ ישראל כולה. המוזיאון, שנחנך בשנת 1938 שימש כמוזיאון הרשמי של המנדט ובו שכנו משרדי מחלקת העתיקות המנדטורית. בימינו שוכנים במוזיאון משרדי רשות העתיקות במחוז ירושלים. המוזיאון כולל גם ארכיון וספרייה גדולים ובהם מידע רב על חפירות ארכאולוגיות בארץ ישראל מימי המנדט ועד ימינו.

בין המוצגים החשובים במוזיאון הם תכשיטי הזהב שנתגלו בתל אלעג'ול ובבית שמש, אוצר שנהבי מגידו, מכתבי לכיש, ספיני עץ אומיים מהר הבית ומשקופים מכנסיית הקבר.



5

לידת ונוס מאת בוטיצ'לי - מן המוצגים הידועים במוזיאון

גלריית אופיצי היא מוזיאון לאמנות בפירנצה שבאיטליה. המוזיאון הוא אחד הידועים והעתיקים ביותר בעולם והוא מכיל יצירות אמנות רבות שרובן נאספו על ידי משפחת מדיצ'י, פטרונית האמנות החשובה ביותר של הרנסאנס האיטלקי. מבנה המוזיאון עצמו נחשב על ידי חוקרי אדריכלות רבים לאחד המבנים המרשימים בעולם ומקרה מבחן חשוב גם בהתפתחות התכנון העירוני במאה ה-16. אוסף יצירות האמנות המוצגות במוזיאון הוא מן המרשימים בעולם והוא כולל יצירות רבות של גדולי האמנים האיטלקיים מסוף ימי הביניים, הרנסאנס והבארוק. עם האמנים שיצירותיהם מוצגות באופיצי נמנים ג'וטו, לאונרדו דה וינצ'י, פיירו דלה פרנצ'סקה, סנדרו בוטיצ'לי, מיכלאנג'לו, טיציאן, רפאל ועוד.


6

חזית מוזיאון פרגמון

מוזיאון פרגמון הוא מוזיאון המצוי באי המוזיאונים שבברלין. בשל ייחודו הארכיטקטוני של המבנה, ובשל ייחודיות מוצגיו החליט ארגון אונסק"ו כי מוזיאון זה, יחד עם מוזיאונים אחרים באי המוזיאונים יהוו אתר מורשת עולמית.

המוזיאון נבנה בין השנים 19101930. הוא מכיל מספר מבנים עתיקים שהובאו אליו בשלמותם והוקמו בו מחדש, בהם מזבח פרגמון, שער השוק של מיטוס, שער אישתר, חומת ארמון משטה ו"חדר חלב" ועוד. המוזיאון מכיל אוסף של עתיקות מהעת העתיקה (יוון העתיקה ורומא העתיקה), מוזיאון לעתיקות המזרח הקדום (מארצות המזרח התיכון) ומוזיאון לאמנות איסלמית. במוזיאון מבקרים למעלה מ-850,000 מבקרים מדי שנה.



7

"מוזיאון הוותיקן" הוא מתחם של מספר מוזיאוני אמנות ופיסול בוותיקן, המציגים את אוספי הכנסייה הקתולית.

המוזיאון הוקם במאה ה-16 על ידי האפיפיור יוליוס השני. ראשיתו של האוסף היה בפסל השיש "לאוקואון ובניו", שהתגלה בשנת 1506 בכרם ליד הבזיליקה די סנטה מריה מג'ורה ברומא. האפיפיור רכש את הפסל בהמלצתם של מיכלאנג'לו בואונרוטי וג'וליאנו דה סאנגאלו, וחודש לאחר הרכישה איפשר האפיפיור לציבור לצפות בפסל. במוזיאון נמצאות יצירות אמנות ידועות רבות נוספות כגון הפרסקאות שבקפלה הסיסטינית, הפסלים "אפולו בלוודרה", "אוגוסטוס מפרימה פורטה", "סרקופג יוניוס באסוס", ציורים משל לאונרדו דה וינצ'י, פרה אנג'ליקו, ג'וטו, רפאל, ניקולא פוסן וטיציאן ועוד.



8

פורטל:אמנות/יצירות ומוזיאונים/8

9

פורטל:אמנות/יצירות ומוזיאונים/9

10

פורטל:אמנות/יצירות ומוזיאונים/10

-->