פרנקפורט על האודר

ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
פרנקפורט על האודר
Frankfurt (Oder)‎
סמל פרנקפורט על האודר
סמל פרנקפורט על האודר
סמל פרנקפורט על האודר
דגל פרנקפורט על האודר
דגל פרנקפורט על האודר
דגל פרנקפורט על האודר
הכיכר המרכזית בעיר
הכיכר המרכזית בעיר
מדינה גרמניהגרמניה גרמניה
מדינה פדרלית ברנדנבורגברנדנבורג ברנדנבורג
מחוז מחוז בפני עצמה
ראש העיר מרטין פאצלט
תאריך ייסוד המאה ה-12
שטח 147.61 קמ"ר
גובה 19-135 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 58,230 (31 בדצמבר 2022)
קואורדינטות 52°20′31″N 14°33′06″E / 52.342083333333°N 14.551666666667°E / 52.342083333333; 14.551666666667 
אזור זמן UTC +1
http://www.frankfurt-oder.de
מפה
בית העירייה, 2009

פרנקפורט על האוֹדֶרגרמנית: Frankfurt (Oder)‎, בעבר Frankfurt an der Oder; בעברית מקובל גם פרנקפורט דאודר) היא עיר במדינת ברנדנבורג, גרמניה הממוקמת מערבית לנהר האודר. העיר נמצאת על גבול גרמניה-פולין בגדה המערבית וממוקמת כ-80 קילומטר מזרחית לברלין. על עברו המזרחי של הנהר יושבת העיר סְלוּבִּיצֶה, שהייתה חלק מפרנקפורט על האודר עד לשנת 1945 וכיום היא בשטחה של פולין. שמה של העיר מבדיל אותה מהעיר הגדולה יותר, פרנקפורט שעל המיין במדינת הסה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב־1253 נוסדה העיר פרנקפורט על המעבר הראשי מעל נהר האודר - הבראנדנדאם. אם כי ככל הנראה התקיים במקום יישוב גם לפני כן. המתיישבים הראשונים התיישבו על הגדה המערבית של האודר ורק מאוחר יותר העיר התרחבה גם אל הגדה המזרחית. בימי הביניים המאוחרים העיר חלשה על נתיבי הסחר בנהר האודר בין ברסלאו ושצ'צ'ין. ב־1430 הצטרפה פרנקפורט לברית ערי הנזה, אולם הייתה חברה בברית לזמן קצר בלבד.

עם פירוקה של האימפריה הרומית הקדושה וביטול נסיכות ברנדנבורג בזמן מלחמות נפוליון הפכה העיר לחלק מפרובינציית ברנדנבורג. במהלך המאה ה־19 מילאה העיר תפקיד חשוב בסחר. תרמו לכך היותה במרכז ממלכת פרוסיה בין ברלין לפוזנן, ומיקומה על נהר האודר ששימש נתיב שיט עיקרי. העיר אירחה יריד סחר שנתי, השני בגודלו ברייך הגרמני אחרי יריד לייפציג.

ב־1945 במהלך מלחמת העולם השנייה לא התנהלה בעיר לחימה אינטנסיבית, אף שהעיר הוכרזה כמבצר במטרה לחסום את דרכו של הצבא האדום אל ברלין. לאחר המלחמה נקבע הגבול בין גרמניה לפולין לאורך נהר האודר, וכך הופרד החלק המזרחי של העיר משאר פרנקפורט והפך לעיר הפולנית סלוביצה. העיר נכללה בשטח הכיבוש הסובייטי שהפך למדינת גרמניה המזרחית. בתקופה זו העיר הייתה שייכת מנהלתית למחוז פרנקפורט (אודר). עם איחודה של גרמניה ב־1990 הפך מחוז זה לחלק ממדינת ברנדנבורג שהוקמה מחדש.

כיום יש יחסי ידידות בין פרנקפורט וסלוביצה והן מפעילות יחד פרויקטים ומתקנים משותפים. ב־1 במאי 2004 הצטרפה פולין לאיחוד האירופי וב־21 בדצמבר 2007 היא החלה ליישם את אמנת שנגן ופתחה את הגבול בין המדינות באופן קבוע.

בעידן הפוסט קומוניסטי סובלת העיר מאבטלה גבוהה וצמיחה כלכלית נמוכה. האוכלוסייה הצטמצמה באופן משמעותי מ־87 אלף תושבים בזמן איחוד גרמניה עד לפחות מ־70 אלף בשנת 2002 והצטמצמה ל־60 אלף בשנת 2010.

הקהילה היהודית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פנקס קהילת פרנקפורט על האודר

בפרנקפורט על האודר שכנה עד לתקופת השואה קהילה יהודית חשובה. העיר כונתה פרנקפורט-דאודר (בראשי תיבות פפד"א), להבדיל מאחותה הגדולה פרנקפורט-דמיין (פפד"מ). בעיר היו בתי דפוס בהם הודפס התלמוד וספרים נוספים. אחד מרבניה המפורסמים היה רבי יוסף תאומים שחיבר את הספר פרי מגדים.

כיום חיה בעיר קהילה יהודית קטנה. במרץ 2008 חגגה הקהילה הכנסת ספר תורה בפעם הראשונה מאז השואה. התהלוכה החלה מהמקום בו עמד לפני מלחמת העולם השנייה בית הכנסת של פרנקפורט, כ־500 מטרים מהגבול שבין גרמניה לפולין. ספר התורה הוכנס למרכז חב"ד שבעיר[דרוש מקור].

אוניברסיטת ויאדרינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב־1506 הקים יואכים הראשון נסטור, הנסיך הבוחר של ברנדנבורג, את האוניברסיטה הראשונה בנסיכות – אוניברסיטת ויאדרינה (משמעות השם בלטינית: "השוכנת על האודר"). אחד הנשיאים הראשונים שלה, הבישוף גאורג פון בלומנטל, ידוע בהתנגדותו לרפורמציה הפרוטסטנטית ובהישארותו קתולי. האוניברסיטה בפרנקפורט גידלה מתנגד בולט נוסף לרפורמציה, הארכיבישוף אלברכט מברנדנבורג. ב-1811 נסגרה האוניברסיטה ונכסיה חולקו בין אוניברסיטת פרידריך וילהלם בברלין (כיום אוניברסיטת הומבולדט) לבין אוניברסיטת פרידריך וילהלם השלזית (כיום אוניברסיטת ורוצלב).

האוניברסיטה הוקמה מחדש ב־1991 תחת השם האוניברסיטה האירופית ויאדרינה, במיקוד כלל-אירופי, ובשיתוף פעולה עם אוניברסיטת אדם מיצקביץ' בפוזנן.

ערים תאומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישראלישראל קדימה-צורן, ישראל (מ־1977)[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרנקפורט על האודר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ האתר הרשמי של העיר, ערים תאומות.