יוניטי מיטפורד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוניטי מיטפורד
Unity Mitford
לידה 8 באוגוסט 1914
לונדון, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
התאבדה 28 במאי 1948 (בגיל 33)
אובן, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Unity Valkyrie Mitford עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Church of St Mary, Swinbrook עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה St Margaret's School עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הנאצית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוניטי מיטפורדאנגלית: Unity Valkyrie Mitford;‏ 8 באוגוסט 191428 במאי 1948) הייתה אישה בריטית שהעריצה את אדולף היטלר והסתופפה בחברתו.

בת אצולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוניטי מיטפורד נולדה בשנת 1914 כבתו החמישית, מתוך שבעת ילדיו, שש בנות, בהן הסופרת ננסי מיטפורד, ובן (אנ') של הלורד דייוויד פרימן מיטפורד (David Freeman Mitford) אשר נשא את התואר לורד רידסדייל (אנ'). אביה היה איש עתיר נכסים ובעל חברות ביטוח רבות. הוא היה קרוב משפחתה של קלמנטין, אשתו של וינסטון צ'רצ'יל.

יוניטי נולדה בכפר בשם סווסטיקה (Swastika) במחוז אונטריו בקנדה (אנ'), מקום בו היו למשפחתה מכרות זהב. פירוש שם הכפר הוא צלב קרס, מילה בסנסקריט שמשמעותה "להיות בר מזל" או "זהו דבר מה טוב". השם ניתן ליישוב על שמו של מכרה זהב ישן שהיה בו. בבגרותה תראה בצירוף מקרים זה משום יד הגורל שכיוונה אותה לדרך בה בחרה.

היא גדלה בבית המשפחה בחבל אוקספורדשייר באנגליה ובצעירותה הפכה לאנטישמית קיצונית, העריצה את היטלר ותלתה את תמונתו על קיר חדרה.

פשיזם[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1932, בהיותה בת שמונה עשרה, כשעברה את טקס הצגתה בחברה הגבוהה, כמקובל במעמדות העליונים, עזבה אחותה דיאנה הגדולה ממנה את בעלה והפכה להיות בת זוגו של אוסוולד מוסלי שאך זה יסד את איגוד הפשיסטים הבריטי. בעקבות זאת התוודעה יוניטי למוסלי והפכה לתומכת נלהבת של מפלגתו. היא החלה ללבוש את החולצה השחורה של חברי המפלגה, להצדיע את הצדעתם ולהשתתף עמם בהפרעה לאסיפות הקומוניסטים הבריטים. הלורד רידסדייל, אביהן של שתי הפשיסטיות יוניטי ודיאנה, הביע לכאורה הסתייגות ממוסלי ומפלגתו והצהיר כי איננו פשיסט אלא שמרן, אך הורגש כי יש לו אהדה לחתנו ולמפלגתו. אשתו, לעומת זאת, נהגה להופיע בגלוי באסיפות המפלגה ולהצדיע במועל יד. הקיצונית ביותר הייתה יוניטי, שגילתה אהדה והתלהבות מופגנות למפלגה. תוך כדי כך הפכה להיות גם אוהדת של גרמניה הנאצית ושל היטלר.

המקרה של יוניטי לא היה חריג, במהלך שנות ה-30 היו גילויי אהדה רבים להיטלר ולמשטר הנאצי בקרב אנשי המעמדות הגבוהים בבריטניה. הם שיבחו את היטלר כמי שהשליט סדר בארצו ואף הצדיקו את כינון מחנות הריכוז, בנימוק שבהם מחנכים את מתנגדי המשטר לחיי עבודה. לעומת זאת ג'סיקה מיטפורד, אחותה של יוניטי הצעירה ממנה בשלוש שנים, הייתה אוהדת של הקומוניסטים. דבר שאף הוא לא היה חריג באותה עת בקרב בני מעמדן.

ידידת היטלר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1933 הגיעו יוניטי ואחותה דיאנה לגרמניה, במסגרת משלחת של איגוד הפשיסטים הבריטי, לעצרת של המפלגה הנאצית בנירנברג. שם ראתה לראשונה את היטלר. מרגע זה ואילך הפכה למעריצה נלהבת שלו והרגישה צורך עז להתקרב אליו אישית. בשנת 1934 שבה לגרמניה כדי להגשים את חלומה לפגוש את היטלר. היא נרשמה לבית ספר לשפות במינכן, ששכן בקרבת מטה המפלגה הנאצית בעיר, והחלה לעקוב אחרי שגרת יומו של היטלר ולמדה כי בזמן ששהה במינכן נהג לסעוד במסעדה איטלקית בשם אוסטריה בווריה (Osteria Bavaria). היא באה למסעדה לעיתים תכופות בניסיון למשוך את תשומת לבו. לבסוף היטלר הבחין בה ושלח להזמינה אל שולחנו להסב עמו. היא ראתה בכך את הרגע הנהדר ביותר בחייה. היטלר גילה עניין בקשריה לתרבות הגרמאנית, בשמה האמצעי ואלקירי הקשור למיתולוגיה הנורדית, ברקע המשפחתי שלה הכולל את סבה שהיה ידידו של ריכרד וגנר ותרגם מגרמנית לאנגלית את כתביו של יוסטון סטיוארט צ'מברלין, הסופר הבריטי האנטישמי. היטלר, שהאמין באמונות טפלות, ראה בכך סימן כי הם נועדו מראש להיפגש ויוניטי הפכה לידידתו של היטלר.

בשל קרבתה להיטלר הוזמנה יוניטי מיטפורד לכנסים ולעצרות של המפלגה הנאצית. בעצרת של הנוער ההיטלראי התוודעה למסית האנטישמי יוליוס שטרייכר וכתבה במכתב גלוי שהתפרסם בעיתון השטנה שלו "דר שטירמר":

לאנגלים אין מושג על הסכנה היהודית. הגרועים ביהודים שלנו פועלים רק מאחורי הקלעים. בשמחה אני חושבת על היום כשאפשר יהיה לנו להגיד 'אנגליה לאנגלים! הלאה היהודים! הייל היטלר!' נ.ב. בבקשה פרסמו בשמי המלא, ברצוני כי הכול ידעו כי אני הנני שונאת יהודים."

המכתב עורר סערה באנגליה, אבל היטלר העניק לה תג מוזהב של צלב הקרס ותא אישי באצטדיון בו נערכו משחקי אולימפיאדת ברלין ב-1936.

יוניטי מיטפורד החלה להשתלב במעגל הפנימי של מקורבי היטלר. בשנת 1938, כאשר היטלר ביצע את האנשלוס, סיפוחה של אוסטריה לגרמניה הנאצית, היא הופיעה לצדו על המרפסת בווינה שממנה צפה בהמון המריע. לאחר מכן נעצרה לזמן קצר בפראג בירת צ'כוסלובקיה כאשר הפיצה שם תעמולה נאצית.

קרבתה להיטלר עוררה את תשומת לבם של שירותי הביון הבריטים וראש ה-MI5 כתב ביומנו כי פעילותה מתקרבת בצורה מסוכנת לרמה של בגידה חמורה (high treason), ובדו"ח שהפיץ בשנת 1936 כתב כי היא "יותר נאצית מן הנאצים" והוסיף כי היא הצדיעה לקונסול הבריטי במינכן במועל יד נאצי.

יוניטי מיטפורד התגוררה בדירה שהייתה שייכת לאחותו של ארנסט האנפשנגל, מראשוני תומכיו של היטלר, שהופקעה מידיו לאחר שסר חינו של אחיה בעיני היטלר והאנפשנגל נאלץ לעזוב את גרמניה. בשנת 1938 איפשר לה היטלר לבחור דירה למגוריה במינכן מתוך ארבע דירות שהוחרמו מידי בעליהן היהודים. באחת מן הדירות שביקרה נוכחו, לפי דרישתה, בני הזוג היהודים, שהיו בעלי הבית הקודמים, מאחר שהיא רצתה להיוועץ בהם ביחס לקישוט הדירה. בנוכחותה בדירה פרצו בני הזוג בבכי.

בחודש מאי 1938 ביקרה יוניטי מיטפורד באנגליה. בבית אביה התארח אז אחד מצירי הפרלמנט הבריטי. ביודעו על קרבתה להיטלר אמר לה כי בידה נפלה ההזדמנות לעשות משהו גדול עבור אנגליה וביקש כי תשמיע באוזני היטלר משאלה להציל את אירופה מהסתבכות במלחמת דמים. ואכן במשך תקופה זו לא חדלה יוניטי להפציר בהיטלר לעשות עסקה עם בריטניה. היטלר הסתייג מהפצרותיה, אך היא המשיכה בשלה בדיבורים על ברית אנגלו-גרמנית. בפסטיבל ביירוית שנערך בקיץ 1939 אמר היטלר ליוניטי ודיאנה כי מלחמה קרובה עם בריטניה היא בלתי נמנעת והציע להן לחזור לאנגליה. דיאנה חזרה לאנגליה ועם שובה נעצרה ונכלאה, אך יוניטי נשארה בגרמניה עד לפרוץ מלחמת העולם השנייה.

בודדה ומנודה באנגליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שהיטלר תקף את פולין ב-1 בספטמבר, הכריזה בריטניה ב-3 בספטמבר מלחמה על גרמניה. יוניטי מיטפורד נקרעה בין נאמנותה להיטלר והשקפתה הפרו-נאצית, לבין אהבתה למולדתה. היא חשה כי אינה יכולה להמשיך לחיות כאשר שתי המדינות שאהבה נלחמות זו בזו והחליטה לשים קץ לחייה. למחרת היום, ב-4 בספטמבר, נטלה אקדח שניתן לה על ידי היטלר ובאחד הגנים במינכן ירתה לעצמה בראש.

יוניטי הפצועה אושפזה בבית חולים במינכן והיטלר בא לבקרה. הוא שילם את דמי האשפוז ונעתר לבקשתה להחזירה לאנגליה, חרף מצב המלחמה בין שתי המדינות. בשלב ראשון היא הועברה לשווייץ והוכנסה, כשהיא במצב קשה והקליע עדיין נעוץ בראשה, לבית חולים בעיר ברן. לאחותה דבורה מיטפורד, הצעירה באחיות מיטפורד, שבאה לבקרה ביחד עם האם, אמר הרופא כי יוניטי לא תוכל יותר ללכת על רגליה. אחותה ואמה של יוניטי העבירו אותה לאנגליה, כשהיא שרועה על אלונקה. כאשר הספינה שבה הפליגו לאנגליה הגיעה ליעדה ב-2 בינואר 1940, הוקף הרציף בנמל פולקסטון (אנ') שלחופי התעלה האנגלית באנשי צבא חמושים, ויוניטי הורדה באלונקה מן הספינה. ברציף המתין לה אביה הלורד. האירוע צולם והוצג בבריטניה ביומן קולנוע, דבר שעורר התנגדות עזה בציבור שראה בה בוגדת, ועניין הצגתה ביומן הגיע אף לדיון בבית הלורדים. מהנמל הובלה יוניטי מיטפורד הפצועה באמבולנס לבית חולים באוקספורד.

כשהורדה מן הספינה הצהירה, כפי שפורסם בעיתון דיילי אקספרס: "אני שמחה להיות באנגליה למרות שאינני לצידכם". בציבור הבריטי ובעיתונות הבריטית רבו הדרישות להעמידה לדין כבוגדת, אך בהתערבות שר הפנים ג'ון אנדרסון (אנ') שנעתר לבקשת אביה, היא הועברה מבית החולים לבית הוריה. תחת השגחת נוירוכירוג היא חזרה להלך על רגליה, אך לא התאוששה לחלוטין. היא התנהגה במה שתואר כהתנהגות ילדותית ומעורערת. על פי השמועה הייתה לה בשנת 1941 פרשת אהבים עם טייס של חיל האוויר המלכותי וכשנודע הדבר לשלטונות הוא הורחק להמשך שירותו למקום מרוחק.

אחותה של יוניטי, דיאנה מוסלי, ובעלה אוסוולד מוסלי הושמו בזמן המלחמה במעצר. יוניטי התעקשה לראותם ובמרץ 1943 ביקרה אצלם בבית הכלא בו היו עצורים. יוניטי עצמה לא הועמדה לדין במהלך המלחמה ואף לא לאחריה. הקליע לא הוצא מגולגולתה מאחר שהרופאים החליטו כי הדבר מסוכן לחייה. כך חייתה בבדידות ובנידוי עד שבמאי 1948 מתה מדלקת קרום המוח שנגרמה עקב הכדור שהיה נעוץ בראשה. בת 34 שנים הייתה במותה.

ספקולציות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיפור חייה ומותה של יוניטי מיטפורד השאיר הרבה שאלות פתוחות ועורר מספר ספקולציות. חלק מן התאוריות התעוררו בשנים הראשונות של המאה ה-21, עשרות שנים לאחר מותה. לכל התאוריות יש בין החוקרים תומכים ושוללים, אך אף אחת מהן לא הוכחה או נשללה בוודאות.

  • תאוריה שרווחה עם שובה של יוניטי מיטפורד לאנגליה בשנת 1940, הייתה כי בגרמניה היא הייתה למעשה פילגשו של היטלר וקיימה עמו יחסי מין.
  • תאוריה אחרת, שנתפרסמה בשנת 2002 אומרת כי יוניטי מיטפורד כלל לא ירתה בעצמה, אלה ביימה את פציעתה כחלק מקשר שנרקם בין אביה הלורד לבין שר הפנים הבריטי באותה עת ג'ון אנדרסון, איש אצולה אף הוא, כדי למנוע את חקירתה והעמדתה לדין באשמת בגידה.
  • תאוריה סנסציונית יותר נתפרסמה בשנת 2007 אומרת כי יוניטי מיטפורד הגיעה לאנגליה כשהיא בהריון ובאנגליה ילדה בן להיטלר וייתכן כי אזרח בריטי שנולד וחי באנגליה הוא למעשה בנו של היטלר.

בטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיפורה של יוניטי מיטפורד הובא פעמיים בטלוויזיה:

  • במסגרת סדרה תיעודית שהופקה בשנת 2013 במשותף על ידי ערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק וערוץ הטלוויזיה :הגרמני ZDF ונקראה Nazi Underworld, ששודרה גם בישראל בערוץ הכבלים HOT ובערוץ yes בשם "החיים האישיים של הנאצים", נכלל פרק על הנשים בחייו של היטלר. בפרק זה תואר הקשר שבין היטלר ליוניטי מיטפורד, לצד תיאור קשריו עם נשים אחרות כפילגשו אווה בראון ומעריצותיו ויניפרד וגנר (אנ') ומגדה גבלס.
  • בשנת 2007 שודר בערוץ 4 של הטלוויזיה הבריטית סרט תיעודי בשם "נערתו הבריטית של היטלר" (Hitler's British Girl) (אנ'), בו נכלל סיפורה של יוניטי מיטפורד והוצגה בהרחבה גרסת הספקולציה כאילו הביאה לעולם בן להיטלר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוניטי מיטפורד בוויקישיתוף