שלמה צזנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שלמה צזנה
לידה 30 במרץ 1971 (בן 53)
ירושלים, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראלישראל ישראל
השכלה אוניברסיטת חיפה
מספר צאצאים 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
פייסבוק shlomocesana
טוויטר cesana
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שלמה צזנה (נולד ב-30 במרץ 1971 בירושלים) הוא סופר ועיתונאי ישראלי. בעבר שימש פרשן וכתב מדיני של העיתון ישראל היום וככתב לענייני חרדים וככתב לענייני התיישבות במעריב. ארכאולוג, חוקר ירושלים ומורה דרך.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלמה צזנה נולד בירושלים למשפחה בת 7 נפשות. התגורר בשכונת הקטמונים ולמד בבית הספר היסודי גבעת גונן ובבית הספר התיכון ע"ש דנמרק. אביו, אברהם, עבד בעיתון "ג'רוזלם פוסט" במשך 39 שנים. את שירותו הצבאי בצה"ל החל בשנת 1989 ביחידת המסתערבים שמשון, שפעלה ברצועת עזה, ואחר כך שירת כלוחם בגדוד שקד של חטיבת גבעתי, שם הוביל פלוגת מסלול. הוא השתחרר בדרגת סמל ראשון. בשנת 1995 סיים לימודי תקשורת ועיתונות בבית הספר לתקשורת "כותרת" של אוניברסיטת תל אביב. החל לעבוד כעיתונאי, כתב ועורך משנת 1994.

את דרכו כעיתונאי החל ככתב צרכנות במקומון "ירושלים" מבית "ידיעות תקשורת". לאחר מכן עבר לשבועון המתחרה "כל העיר" של רשת שוקן ושימש כתב מגזין, שם הביא את סיפורם של ילדים שעובדים בשוק מחנה יהודה, וחשף את ביקורם החשאי של קבוצת יהודים יוצאי כורדיסטן שביקרה בעיראק. במרץ 1995 החל לעבוד ככתב חרדים בעיתון "מעריב", ואחרי רצח רבין החל לסקר גם את מגזר המתנחלים ו"הכיפות הסרוגות", תחומים אותם כיסה במשך 9 שנים. בנוסף, סיקר את תחום שירות בתי הסוהר וכן את משטרת מחוז ירושלים. כמו כן, לקח חלק בסיקור אירועים שוטפים במרחב ירושלים, בהם פיגועים שהתרחשו בעיר בין השנים 1995–2004.

ב"מעריב" פרסם ידיעות בעמודי החדשות וכן כתבות במגזין היומי, תחקירים ומאמרים במוספי השבת. עסק בכתבותיו בענייני דתות והתיישבות, וסיקר במסגרת זו את המגזר החרדי ואת המפלגות החרדיות, וכן את ציבור המתנחלים ומועצת יש"ע, ומנגד, את תנועות המחאה משמאל ובראשם "שלום עכשיו". כתבותיו הדגישו את העימות הפוליטי בנושאי דת ומדינה, המחאה נגד הממסד הרבני וחלוקת התקציבים מהמדינה למגזר החרדי. חלק בולט בעבודתו ב"מעריב" עסק בתנועת ש"ס ובתורתו של מנהיגה הרוחני, הרב עובדיה יוסף, תוך פרסום קבוע של התבטאויותיו מעוררות המחלוקת בשיעוריו והופעותיו הפומביות.

בשנת 2002 חשף כי עבודת הדוקטורט של אבו מאזן באוניברסיטה שבה למד ברוסיה הגיעה למסקנה כי בשואה נרצחו רק 600 אלף יהודים ולא 6 מיליון[1]. בשנת 2011 בריאיון לצזנה במוקטעה ברמאללה, התנצל[דרוש מקור] אבו מאזן על מסקנות הדוקטורט.

בשנת 2003 עבר לעריכה ושימש כעורך בכלי תקשורת שונים. תחילה עבד כסגן עורך ראשי בשבועון "כל העיר", כשבמקביל כתב את המדור הפוליטי הפותח של השבועון, שזכה לשם "עמודי שלמה".

בשנת 2004 הקים עם תהילה מילוא את אתר האינטרנט המרכזי של ירושלים ברשת, "02net", שדיווח על חדשות, כלכלה, סביבה, תרבות ופנאי. צזנה היה המייסד והעורך הראשי של האתר, ושימש גם ככתב המוניציפלי. הוא פרסם בו את "שר התורה" - ביוגרפיה אינטרנטית על הרב עובדיה יוסף, שבכל שבוע הופיע פרק נוסף ממנה. הספר תיאר את קורות חייו של הרב עובדיה יוסף מחייו בבית הוריו ועד להנהגה הרוחנית של תנועת ש"ס.

בשנת 2006 השתתף כחייל מילואים בחטיבת אלכסנדרוני במלחמת לבנון השנייה ושהה בראס ביידה בלבנון. באותה שנה עבד בתפקיד ראש דסק חדשות באתר ynet וגם פרסם שם כתבה שעסקה בעמית בראל, חברו לצוות שנפצע קשה במלחמת לבנון השנייה[2].

בשנת 2007 הצטרף לצוות העיתון "ישראל היום" ובמשך 11 שנים שימש כתב וכפרשן מדיני, שפרסם ידיעות בעמודי החדשות, כתבות במוסף השבת ובאתר האינטרנט של העיתון. עסק בסיקור המערכת המדינית בישראל, יחסי ישראל-ארצות הברית, מערך החוץ וההסברה ומהלכיו של ראש הממשלה ושריו. במסגרת עבודתו נסע באופן קבוע עם פמליית ראש הממשלה לחו"ל. עם כניסתו של בנימין נתניהו לתפקיד ראש הממשלה, ראיין אותו בתדירות גבוהה.

משנת 2012 צזנה הוא גם מורה דרך מוסמך. צזנה מתמחה בנושא ירושלים, ופרסם ארבעה ספרים בנושא העיר: בשנת 2013 פרסם את הספר "מדריך לעיר ירושלים" בעריכת איל מירון, ובו פירוט על 500 אתרים מובילים בירושלים. האתרים נבחרו לפי קריטריונים של חשיבות היסטורית, דתית, אורבנית ורלוונטיות לחיי היום יום בעיר. במקביל להשקת הספר, הוצגה למשך חודשיים תערוכת תצלומים של צזנה בגלריית ז'ראר בכר במרכז ירושלים. התערוכה, בשם "עין לציון", מציגה 14 צמדי תצלומים המתארים את "שגרת הקודש" של ירושלים. בשנת 2014 פרסם צזנה את הספר "חקוק באבן", ובו סיפורן של 80 אבנים בירושלים, בהן כתובות, סמלים או סימנים מתקופות שונות. בשנת 2017 פרסם את מדריך הטיולים "100 נקודות חן בירושלים" ובשנת 2019 פרסם יחד עם הרב יצחק לוי את הספר "669 ירושלים בתנ"ך" - העוסק בכל 669 הופעות שמה של העיר ירושלים בתנ"ך ובוחן את תדמית העיר שעולה מאותם אזכורים.

במאי 2018 עזב את עיתון "ישראל היום", ושימש כיועץ התקשורת וכותב נאומים לאישים שונים, וביניהם ליו"ר מפלגת יש עתיד ח"כ יאיר לפיד ולראש עיריית ירושלים משה לאון. משנת 2019 מנהל צזנה את "המרכז להכרת ירושלים", המארגן סיורים עירוניים.

בשנת 2021 פרסם את ספר המתח העלילתי "המגילה", אותו ערכה הסופרת הגר ינאי. הספר עוסק בארכאולוג ירושלמי שמגלה כתובת עתיקה החוזה התפרצות של מגפה אלימה שתהרוג מיליונים. לפי אותה כתובת, המגפה תיעצר אם ראש הממשלה יעלה להר הבית ויקריב קורבן.

נשוי למיכל, בתו של פרופ' אלי זומר, ואב לשלושה.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מדריך לעיר ירושלים - הסבר על 500 אתרים בולטים בירושלים, הוצאת "ג'יינט", 2013
  • חקוק באבן - כתובות באבני ירושלים מ-3000 השנים האחרונות, הוצאת ג'יינט, 2014
  • 100 נקודות חן בירושלים - ריכוז מאה אתרים לטיול בירושלים, הוצאת בית אל 2017
  • אבא שמן - ספר ילדים אלקטרוני, שבמרכזו בעיית הכרס שמגדלים אבות הוצאת ג'יינט 2018
  • ירושלים בתנ"ך 669 - יחד עם הרב יצחק לוי, מחקר על הופעת שמה של העיר ירושלים בתנ"ך, הוצאת ג'יינט 2019
  • המגילה - ספר מתח עלילתי, הוצא לאור בגיוס המונים באתר "הדסטרט", 2021.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שלמה צזנה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שלמה צזנה, אבו- מאזן: "לא היו שישה מיליון יהודים שנהרגו בשואה - רק מאות אלפים", באתר www.makorrishon.co.il, ‏23-1-2001
  2. ^ צזנה, שלמה (2007-04-01). "חצי שנה אחרי המלחמה: עמית חוזר הביתה". Ynet. נבדק ב-2019-02-13.