סביבה (מתמטיקה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בערך זה
נעשה שימוש
בסימנים מוסכמים
מתחום המתמטיקה.
להבהרת הסימנים
ראו סימון מתמטי.

בטופולוגיה ויישומיה, סביבה של נקודה היא קבוצה של נקודות העוטפת, אינטואיטיבית, את הנקודה הנתונה.

סביבות משתמשות לתאר התנהגות מקומית של אובייקטים מתמטיים במרחב הטופולוגי. כך למשל ניתן להגדיר פונקציה רציפה בנקודה מסוימת על-פי התנהגותה בכל סביבה של נקודה זו. באופן דומה ניתן לנסח תכונות מקומיות של מרחב טופולוגי באמצעות הסביבות של כל נקודה במרחב, כדוגמת קומפקטיות מקומית או קמירות מקומית.

הגדרה פורמלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פורמלית, במרחב טופולוגי נתון, סביבה של היא קבוצה המכילה קבוצה פתוחה ש- שייכת אליה. כלומר, בהינתן מרחב טופולוגי, נאמר ש- סביבה של אם קיימת קבוצה פתוחה כך ש-.[1]

סביבה מנוקבת (או סביבה נקובה) של הנקודה היא סביבה כנ"ל, פרט לנקודה עצמה. דהיינו, אם הקבוצה היא סביבה של נקודה , אזי הקבוצה היא סביבה מנוקבת של נקודה .

סביבה שהיא קבוצה פתוחה בעצמה, נקראת סביבה פתוחה.

מערכת סביבות ובסיס מקומי[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבור מרחב טופולוגי כלשהו ונקודה כלשהי, נהוג לסמן ב- את קבוצת כל הסביבות של . זו נקראת מערכת הסביבות של (neighborhood system)[2]. מערכת הסביבות של כל נקודה כלשהי מהווה מסנן.

קבוצה תקרא בסיס סביבתי של (neighborhood base) או בסיס מקומי של (local base) אם ורק אם כל סביבה של מכילה איבר מ-. פורמלית, בסיס מקומי אם לכל קיים כך ש-.[3]

באמצעות הבסיס המקומי של נקודה כלשהי ניתן לחקור את התנהגות המרחב או אובייקט במרחב בנקודה זו. כך למשל במקרה של פונקציה רציפה, מספיק להוכיח את תנאי הרציפות לבסיס המקומי על-מנת להוכיחו לכל סביבה כלשהי.

במקרה של מרחב וקטורי טופולוגי, ניתן להשתמש בבסיס המקומי על-מנת להגדיר בסיס לכל המרחב הטופולוגי כולו, זאת על ידי פעולות של הזזה.

דוגמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • במרחב מטרי, סביבה היא קבוצה המכילה כדור פתוח סביב הנקודה. במרחב מטרי משתמשים לעיתים במונח "-סביבה", כדי לציין סביבה המהווה כדור ברדיוס שמרכזו בנקודה, באותו אופן, משתמשים לעיתים במונח "-סביבה מנוקבת" לציון סביבה של כדור המהווה כדור ברדיוס שמרכזו בנקודה, ממנו הוציאו את הנקודה.
תיאור גרפי של סביבה פתוחה של הנקודה המוגדרת על ידי

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סביבה בוויקישיתוף
  • סביבה, באתר MathWorld (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ neighborhood in nLab, ncatlab.org
  2. ^ Neighborhood of a Point | eMathZone, ‏2014-08-03 (באנגלית)
  3. ^ neighborhood base in nLab, ncatlab.org