כריך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף סנדויץ')
המונח "סנדוויץ'" מפנה לכאן. אם הכוונה למשמעות אחרת, ראו סנדוויץ' (פירושונים).
כריך
מאכלים
סוג פינגר פוד, bánh עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם ג'ון מונטגיו, הרוזן הרביעי מסנדוויץ' עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים לחם עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
סנדוויץ'
הכריך הפופולרי ביותר בעולם הוא ההמבורגר.

כריך (או סנדוויץ'; מאנגלית: Sandwich) הוא שמה של קטגוריה רחבה של מאכלים שהמשותף להם הוא שהם מורכבים משתי פרוסות לחם[1] וביניהן שכבה אחת או יותר של מילוי, שעשוי להכיל בשר, ירקות, גבינה, רטבים ותבלינים. לעיתים גם מנות המורכבות מפיתה, לאפה, טורטייה או לחם שטוח אחר עשויות להקרא כריך.

כריכים הם מאכל שניתן להכין מראש ולארוז (בשקית סנדוויץ'), ואינם מצריכים כלי אוכל או סכו"ם כדי לאכלם, ולכן הם מאכל שנהוג לאכול בפיקניקים, הפסקות בבתי-ספר, במקום העבודה ובמקומות אחרים בהם אין זמן.

כריכים מוגשים גם במסעדות, ולפעמים נאכלים בבית כארוחה קטנה או כחלק מארוחה גדולה.

כשהם חלק מארוחה גדולה, כריכים בדרך כלל מוגשים עם תוספות כמו מרק, סלט, צ'יפס וכדומה.

מקורו של הכריך[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכריך נקרא סנדוויץ' בשפות רבות. שם זה הוצמד לו על שם הרוזן הרביעי מסנדוויץ', ג'ון מונטאגיו, אציל אנגלי מהמאה ה-18[2], אף על פי שהכריך לא הומצא על-ידו. לפי הסיפור המקובל, הרוזן היה חובב הימורים שרצה להמשיך להמר תוך כדי אכילה. יום אחד, היה שקוע מאוד במשחק קלפים. משרתיו קראו לו לארוחת הערב, אך הוא סירב לבוא וצעק להם: "שימו בשר בין שתי פרוסות לחם והביאו אותו אליי!". אמנם הכריך היה קיים עוד לפני כן, אך הוא יוחס למעמד הנמוך. ייתכן שהאגדה על הרוזן העלתה את קרנו של הסנדוויץ' והעלתה אותו על שולחן מלכים, אך עיקר תרומתה הוא ככל הנראה בטביעת השם סנדוויץ' למאכל הקיים. עירו של הרוזן, סנדוויץ', היא עיירה אנגלית בקנט. מקור שמה הוא מאנגלית עתיקה: "סנדוויק"- מקום חול.

צורה נוספת של הכריך מיוחסת לתנא הלל הזקן, שלפי המסופר במסכת פסחים, היה כורך בליל הסדר את בשר קורבן הפסח יחד עם מרור בתוך המצה.

למרות זאת, סביר להניח שהכריך היה נהוג במקומות שונים ובתקופות שונות ולא ניתן לייחס לו מקור בודד.

כריכים פופולריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארצות הברית אחד הכריכים האהובים ביותר על ילדים הוא כריך חמאת בוטנים וריבה.

המונח כריך התרחב, וכולל כיום מאכלי-לחם שונים כמו לחמניות ופוקאצ'ה.

בישראל כריכים פופולריים הם כריכי גבינה צהובה, טונה, ביצה קשה או חביתה, המלווים בירקות כגון עגבנייה, מלפפון, חסה ומלפפון חמוץ. על ידי אריזה נכונה של הכריך, ניתן לשמר את טריותו לאורך כל היום[דרוש מקור].

כריך חביתה

כריך קלוי מכונה בישראל טוסט, לרוב מכיל גבינה צהובה וקטשופ. גרסה שלו עם בייגל ותוספות שונות מכונה בייגל טוסט. גרסה דומה של מאכל זה, המכילה מילויים שונים, היא הזפיקנקה מהמטבח הפולני.

בארצות הברית כריך חמאת בוטנים וריבה (Peanut-butter and Jelly Sandwich) הוא מאכל ילדים אהוב. כריכים אמריקאים נוספים הם BLT המכיל בייקון, חסה ועגבנייה; קלאב סנדוויץ', עשוי משלוש פרוסות קלי שביניהן שתי שכבות של מילוי; סלופי ג'ו העשוי מלחמניית המבורגר עם בשר טחון. במטבח יהודי-אמריקאי נפוץ כריך קורנד ביף.

כריכים צ'כיים פתוחים

הכריך הסקנדינבי המסורתי, הידוע כ"כריך פתוח" כולל פרוסת לחם ועליה בשר, דגים, גבינה וכדומה. כיום מקובל גם לסגרו בפרוסת לחם נוספת.

הגרסה ה"פתוחה" מקובלת גם ברוסיה, שם היא ידועה בשם "בוּטרברוֹד" (бутерброд - מגרמנית: Butterbrot) (אם כי מילה זו כוללת את כל סוגי הכריכים, ה"סגורים" וה"פתוחים").

פאן באניה הוא כריך צרפתי, מאזור ניס, העשוי לחם לבן עגול שבתוכו סלט ניסואז.

בבריטניה, בייחוד בצפון אנגליה, מקובל כריך בשם "בוּטי" או "סארניס", שכשהשכבה שבאמצע היא חמאה ובייקון, שמונח זמן מועט לאחר שבושל. לפעמים מורחים בכריך גם מיונז. כריך בו השכבה היא צ'יפס נקרא "צ'יפס בוטי". עוד נפוצים בבריטניה כריכי המלפפונים המוגשים כחלק מארוחת תה של מנחה. בבריטניה נרכשים כ-1.8 מיליארד כריכים מדי שנה. באיטליה נאכלים כריכים משולשים (הדומה לכריכי שעת התה האנגלית) ונקראים טרמיציני.

בארגנטינה נהוגים כריכי סנדוויץ' דה מיגה - כריכים תלת-שכבתיים מלחם לבן ללא קרום, עם מבחר מילויים.

פריקסה או "סנדוויץ' תוניסאי" הוא לחמנייה מטוגנת הממולאת טונה, תפוחי אדמה מבושלים, ביצה קשה, אריסה ולימון כבוש.

בארצות דוברות צרפתית הכריך נקראו לפעמים "און בלג'", בסקוטלנד כריכים נקראים "פיסס" (חתיכות), בסלנג האוסטרלי הם נקראים "סאנגר" או "סאנגה", בדרום אפריקה הם נקראים לפעמים "סארמיס".

כריך דאגווד - כריך גבוה במיוחד.

לחמניית דגים - כריך מקובל בגרמניה

בהרחבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלידת סנדוויץ' (קסטה)

במאה ה-21 החל מתקיים וויכוח ער על ההגדרה של כריך, ועל הכללתם של מאכלים כגון נקניקייה בלחמנייה, המבורגר או כריך פתוח בקטגוריה[3]. בישראל וויכוח דומה עלה לפסים משפטיים עוד בשנת 1964, כאשר שופטי בית המשפט המחוזי בחיפה הכריעו כי פלאפל המוגש בפיתה אינו כריך, ולכן יש צורך בהרשאות מיוחדות למכירתו גם כאשר קיים רישיון כללי למכירת כריכים[4]. מחלקת החקלאות של ארצות הברית מגדירה כריך בשרי כמאכל המורכב מ-"לפחות 35% בשר עשוי, ולא יותר מ-50% לחם."[5]. אגודת הכריכים הבריטית מגדירה כריך כ-"כל סוג של לחם עם מילוי, אשר באופן כללי, מוגש קר". הגדרה זו מכלילה גם מאכלים כגון טורטיה וכריך בבייגלה, אך שוללת מאכלים המוגשים חמים, כגון המבורגר[6].

עוגיית סנדוויץ' מורכבת משתי עוגיות עגולות וביניהן קרם או ריבה. עוגיות כאלו הן האלפחורס הארגנטינאיות הממולאות בריבת חלב, ה"אוריאו" האמריקאיות הממולאות קרם וניל או שוקולד וה"מקרון" הצרפתיות

גלידת "סנדוויץ'" (מכונה גם קסטה) מורכבת משתי עוגיות מרובעות או משני ביסקוויטים, שביניהם גלידת וניל או שוקולד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פעמים רבות משתמשים בבגט, בסוגים אחרים של לחם, או במעטפת כמו של בוריטו
  2. ^ סקירה על ההיסטוריה של הכריך
  3. ^ Why can’t we settle the “is a hot dog a sandwich?” debate?, dscout.com (באנגלית)
  4. ^ פס"ד: "פאלאפל" אינו כריך, הַבֹּקֶר, 30 באפריל 1964
    פס"ד עקרוני: פלאפל איננו בבחינת כריך, חרות, 30 באפריל 1964
    "פאלאפל" - כריך או לא?, הצופה, 30 באפריל 1964
  5. ^ Peter Ludlow, Living words : meaning underdetermination and the dynamic lexicon, First edition, 2014, ISBN 978-0-19-178140-7
  6. ^ What is a Sandwich? | British Sandwich Week (באנגלית)