משתמש:Orielno/פנג'אב (פקיסטן) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Krok6kola (שיחה | תרומות)
שורה 907: שורה 907:
File:Minar -e Pakistan at Night.jpeg|Minar e Pakistan
File:Minar -e Pakistan at Night.jpeg|Minar e Pakistan
File:GPO Mall Road Lahore.jpg|GPO, Lahore
File:GPO Mall Road Lahore.jpg|GPO, Lahore
File:GCU Tower P1140896.jpg|Clock Tower at Govt College University, Lahore
File:Government College University, Lahore - Tower1.jpg|Clock Tower at Govt College University, Lahore
File:Clock Tower Faisalabad by Usman Nadeem.jpg|Faisalabad Clock Tower
File:Clock Tower Faisalabad by Usman Nadeem.jpg|Faisalabad Clock Tower
File:Entrance to the Chenab Club, Faisalabad.jpg|Chenab Club, Faisalabad
File:Entrance to the Chenab Club, Faisalabad.jpg|Chenab Club, Faisalabad

גרסה מ־03:43, 26 באוקטובר 2020

פנג'אב (אורדו, פנג'אבי: پنجاب) הוא המחוז בעל האוכלוסייה הגדולה בפקיסטן, עם אוכלוסייה משוערת של 110,012,442 בשנת 2017, המחוז בעל השטח השני הכי גדול, לאחר מחוז בלוצ'יסטן. המחוז גובל עם מחוזות פקיסטן: בלוצ'יסטן, ח'ייבר פח'טונח'ווה, אסלאמאבאד ואזאד קשמיר. הוא גם גובל עם המחוזות של הודו: פנג'אב, ראג'סטאן וג'אמו וקשמיר. העיר הבירה של פנג'אב היא לאהור, עיר המהווה מרכז תרבותי, היסטורי, כלכלי וקוסמופוליטי במרכז פקיסטן, מקום בו נמצאים תעשיית הקולנוע של המדינה וחלק גדול מתעשיית האופנה שלה.[1][2]


פנג'אב היה מיושב מאז ימי קדם. ציוויליזציית עמק האינדוס, שקיומה מתוארך ל-2600 לפנה"ס, התגלה לראשונה באתר הארכאולוגי בהראפה שבפנג'אב.[3] תכונות בכבדות הינדו שיר אפי, "מהברטה", הוא ביתם Taxila, האתר של מה נחשב על ידי רבים להיות האוניברסיטה הוותיקה ביותר בעולם.[4][5][6][7][8] בשנת 326 לפנה"ס, אלכסנדר מוקדון ניצח את המלך Porus ב" קרב של Hydaspes ליד Mong, פנג'אב. את האומיית האימפריה כבשו פנג'אב במאה ה-8 לסה" נ. פנג'אב היה מאוחר יותר פלשו טמרליין, באבור, נאדר שאה. פנג'אב לשיא את תפארתו בתקופת שלטונו של האימפריה המוגולית, אשר פעם שלטו מלאהור. בעקבות מרד מוצלח, סיקי-הובילו צבאות טען לאהור ב-1759. הנהלת סיקי האימפריה היה בסיס של לאהור, עד התבוסה על ידי הבריטים. פנג'אב היה מרכזי העצמאות תנועות של שניהם הודו לבין פקיסטן, עם לאהור להיות באתר, הן של הכרזת העצמאות ההודי, רזולוציה קורא להקמת פקיסטן. המחוז נוצר כאשר מחוז פנג'אב של הודו הבריטית הייתה מחולקת לאורך גבולות דתיים בשנת 1947 על ידי רדקליף קו לאחר החלוקה.[9]

היא פקיסטן פנג'אב ביותר industrialised המחוז עם המגזר התעשייתי להמציא 24% של המחוז של התוצר המקומי הגולמי.[10] 'ידוע בפקיסטן על היחסי שלה שגשוג,[11] ויש לו את הקצב הנמוך ביותר של עוני בקרב כל הפקיסטני מחוזות.[12][13] ברור הפער קיים בין צפון ודרום חלקים של המחוז; עם שיעורי העוני ב משגשגת בצפון פנג'אב בין הנמוכים ביותר בפקיסטן,[14] אמנם קצת בדרום פנג'אב, הם בין העניים ביותר.[15] פנג'אב הוא גם אחד של דרום אסיה ביותר urbanized אזורים עם כ-40% של אנשים החיים באזורים עירוניים.[16] את מדד הפיתוח האנושי דירוג גבוה ביחס לשאר פקיסטן.

פנג'אב ידוע בפקיסטן שלה יחסית ליברלית עמדות חברתיות.[17] המחוז היה מאוד מושפעת סופיות, עם מספר סופי המקדשים שפזורים ברחבי פנג'אב, אשר מושכים מיליוני חסידים בשנה.[18] המייסד של סיקי אמונה, הגורו נאנאק, נולד ב -'עיר של Nankana סאהיב ליד לאהור.[19][20][21] 'גם את האתר של Katasraj המקדש, אשר בהבלטה במיתולוגיה ההינדית.[22] מספר אונסק "ו אתרי מורשת עולמית ממוקמים פנג'אב, כולל את גני שאלימאר, לאהור פורט, את החפירות ב Taxila, Rohtas פורט.[23]

אטימולוגיה

האזור נקרא במקור Sapta Sindhu,[24] את הוודית ארץ של שבעת הנהרות זורמים לתוך האוקיינוס.[25] ה" קלאסית סנסקריט שם האזור, כפי שהוזכר ב Ramayana ו "מהברטה" למשל, היה Panchanada שפירושו "ארץ חמשת הנהרות", מתורגמים הפרסי כמו פנג'אב לאחר הכיבושים המוסלמים.[26] האזור היה ידוע ליוונים כמו Pentapotamia, כלומר באזור של חמישה נהרות.[27] את המילה 'היה להכיר רשמית בתחילת המאה ה-17 לסה"נ כמו לאליסון של פרסית מילים חמישי (חמש) āb (מים), ובכך כלומר את (ארץ) - חמישה נהרות, בדומה משמעות המילה בסנסקריט, יוונית שם האזור.[28] חמשת הנהרות, כלומר Chenab, Jhelum, ראבי, להיות ו Sutlej, זרימה דרך Panjnad הנהר לתוך נהר האינדוס , בסופו של דבר לתוך והים הערבי. של חמשת הנהרות הגדולים של פנג'אב, ארבע הקורס דרך של פקיסטן פנג'אב המחוז.

היסטוריה

בשל מיקומו, את'אזור הגיע תחת התקפה מתמדת ולא עד מאות שנים של פלישות זרות על ידי פרסים, יוונים, Kushans, הסקיתים, הטורקים וגם אפגנים. חלקו הצפוני-מערבי של דרום אסיה, כולל פנג'אב, היה שוב ושוב פלש או נכבש על ידי זר שונים אימפריות, כולל אלה של טימור לנג, אלכסנדר מוקדון, ג' ינגס חאן.

היסטוריה עתיקה

המיקום של פנג'אב ושל פקיסטן, והיקפ תפוצתם של אתרי הציוויליזציה של עמק האינדוס באזור זה.

Soanian תרבות הראשונה פרחה של soan העמק הצפוני של פנג'אב.כלים עד שני מיליון שנה התגלו ב potohar מישור. את Soan הנהר, הרבה מאובנים הנושאת סלעים חשופים על פני השטח. 14 מיליון בת מאובנים של צבי, קרנף, תנין, ג'ירפה, מכרסמים נמצאו שם. פנג'אב במהלך מהברטה פעמים היה ידוע בתור Panchanada.[29][30] 'היה חלק עמק האינדוס תרבות, יותר מ-4000 שנים.[31] האתר הראשי ב-פנג'אב היא העיר של Harrapa. עמק האינדוס תרבות מורחב הרבה יותר של מה קורה היום פקיסטן, בסופו של דבר התפתח הודו-ארי תרבות. את הוודית התרבות פרחו לאורכו של נהר האינדוס. תרבות זו בצורת עוקבות תרבויות בדרום אסיה, אפגניסטן. למרות האתר הארכיאולוגי בבית Harappa נפגע חלקית בשנת 1857, כאשר מהנדסים בניית לאהור-Multan רכבת רגילה "לבנה" מ Harappa חורבות לעקוב אחר יציבות, שפע של חפצים בכל זאת נמצא. פנג'אב היה חלק גדול העתיקה אימפריות כולל Gandhara Mahajanapadas, Achaemenids, מוקדונים, Mauryas, Kushans, Guptas ו ההינדית שאהי. זה גם כולל Gujar האימפריה לתקופה של זמן, הידוע Gurjara-Pratihara האימפריה.[32][33][34] החקלאות שגשגה, מסחר ערים (כגון Multan ו לאהור) גדל עושר.

העיר Taxila, שנוסדה על ידי בנו של Taksh בן Bharat מי היה אחיו של זיכרון Ram. זה היה נחשב בית האוניברסיטה הוותיקה ביותר בעולם.[דרוש מקור] Takshashila האוניברסיטה. אחד המורים היה נהדר הוודית הוגה דעות ופוליטיקאי Chanakya. Taxila היה נהדר במרכז למידה, דיונים אינטלקטואליים במהלך Maurya האימפריה. זה האו" אתר מורשת עולמית", שערכה עבור הארכיאולוגי ואת ההיסטוריה הדתית.

ציביליזציית גנדהארה

גנדהארה היה ממלכה עתיקה ממוקם האזור הצפוני-מערבי של פקיסטן, באזור פשוואר העמק ואת Potohar מישור ובירתה Taxila.Gandhara קיים מאז תקופת ריג ודה (c. 1500-1200 לפנה"ס),[35][36] , כמו גם את הזורואסטרית Avesta, אשר מזכיר את זה כמו Vaēkərəta, השישי המקום היפה ביותר על פני כדור הארץ, שנוצרו על ידי לאורה מאזדה. Gandhara נכבשה על ידי האכמני האימפריה במאה ה-6 לפנה"ס. נכבשה על-ידי אלכסנדר הגדול בשנת 327 לפנה"ס, לאחר מכן הפכו חלק Maurya האימפריה ואז Indo-יוונית הממלכה.שמו של Gandhāris הוא העיד ב"ריג ודה (RV 1.126.7) כתובות עתיקות מתקופת Achaemenid פרס.ראשי הערים של Gandhara היו Puruṣapura (פקיסטן), Takṣaśilā (Taxila), Pushkalavati (Charsadda). Gandhara של השפה היה Prakrit או "האמצעי ההודו-אריים" ניב, בדרך כלל נקרא Gāndhārī. השפה המשמשת את Kharosthi התסריט, אשר מת על המאה ה-4. עם זאת, פנג'אבית, Kohistani, Hindko הנגזרים ההודו-אריים Prakrits זה נאמרו ב Gandhara והסביבה.

את השושלת הפרתית נפל על 75 לקבוצה אחרת ממרכז אסיה. את Kushans, עבר מרכז אסיה כדי בקטריה, שם הם שהו במשך מאה שנה. סביב 75, אחד השבטים שלהם, Kushan (Kuṣāṇa), תחת הנהגתו של Kujula Kadphises השיגו שליטה על Gandhara וחלקים אחרים של פקיסטן.את Kushan תקופה נחשב הזהב תקופת Gandhara. Gandhara של תרבות לשיא בזמן שלטונו של גדול Kushan המלך Kanishka הגדול (128-151). הערים של Taxila (Takṣaśilā) ב Sirsukh ו פשאוור נבנו.Kanishka היה הפטרון הגדול של האמונה הבודהיסטית; הבודהיזם התפשט מרכז אסיה והמזרח הרחוק מעבר בקטריה ו Sogdia, איפה את האימפריה שלו פגש את האן האימפריה של סין. האמנות הבודהיסטית להתפשט Gandhara לחלקים אחרים של אסיה. תחת Kanishka, Gandhara הפכה ארץ הקודש של הבודהיזם נמשך סיני צליינים להוט כדי להציג את המונומנטים קשורה עם הרבה Jatakas.את Hephthalite הונים נתפס Gandhara סביב 451, ולא לאמץ בודהיזם, אך למעשה "ביצעו מעשי טבח איומים." Mihirakula הפכה להיות "נורא הרודף" של הדת הבודהיסטית.[37] בתקופת שלטונם, הינדואיזם להחיות את עצמו ואת הבודהיסטית Gandharan התרבות ירד.

האימפריות המרכז-אסייתית, היוונית והפרסית

את Achaemenid האימפריה הפרסית כלול Pujab המערבי של האינדוס.

אחרי שכבש Drangiana, Arachosia, Gedrosia ו Seistan בעוד עשרה ימים, אלכסנדר הגדול (הידועה בכינויה 'Iskander') חצה את הרי הינדו כוש וכך מעודכן באופן מלא את הפאר של המדינה, העושר שלה בזהב, אבני חן ופנינים. עם זאת, אלכסנדר היה חייב להיתקל, להפחית את השבטים, על הגבול של'לפני הכניסה שופעים המישורים. יש לקחת צפון מזרחי לכיוון, הוא צעד נגד Aspii (מטפסי הרים), שהציע התנגדות נמרצת, אך מאופקת.[דרוש מקור] אלכסנדר אז צעדו לגהאזני, חסום Magassa, ולאחר מכן צעדו לעבר אורה וגם בזירה. פונים לכיוון צפון-מזרח, אלכסנדר צעדו Pucela, עיר הבירה של מחוז בשם Pakhli. הוא נכנס המערבי פנג'אב, שם העיר העתיקה של ניסה (באתר של ימינו מונג) היה ממוקם. קואליציה שהוקמה נגד אלכסנדר על ידי Cathians, האנשים של Multan, מי היו מאוד מיומנים במלחמה. אלכסנדר השקיע כוחות רבים, בסופו של דבר הורג שבע עשרה אלף Cathians בקרב הזה, והעיר Sagala (היום Sialkot) נהרסה עד היסוד. אלכסנדר השאיר פנג'אב בשנת 326 לפנה" ס, לקח את צבאו כדי המרכזים של האימפריה שלו.[דרוש מקור]

הממלכה ההודו-יוונית

ה - Indo-יוונית הממלכה או Graeco-הודי הממלכה היה ההלניסטית הממלכה כיסוי ביותר של פנג'אב.הממלכה נוסדה כאשר Graeco-Bactrian המלך דמטריוס פלש היבשת. בתחילת המאה ה 2 לפני הספירה.העיר Sirkap נוסד על ידי דמטריוס משלב יווני, הודי השפעות ללא סימנים של הפרדה בין שתי תרבויות. המפורסם ביותר Indo-יוונית שליט Menander (Milinda).היה לו את ההון ב Sakala ב'(היום Sialkot).הודו היוונים היו מעורבים עם מקומיים הדתות, במיוחד עם בודהיזם, אלא גם עם הינדואיזם'.הבודהיזם פרחה תחת Indo-יוונית מלכים, ואת החוק שלהם, במיוחד זה של Menander, יש לזכור הנדיב.

ההודו-סקיתים

את הודו-הסקיתים המלך Maues פלשו Indo-יוונית בשטחים Punjab הקימה הודו-הסקיתים האימפריה. Maues הראשון כבש Gandhara ו Taxila סביב 80 לפסה"נ, אבל הממלכה שלו התפוררה לאחר מותו. הודו הסקיתים בסופו של דבר הקים ממלכה בצפון-מערב דרום אסיה, בהתבסס ליד Taxila, עם שתי Satraps, אחד Mathura במזרח, אחד Surastrene (גוג'אראט) בדרום-מערב. הודו הסקיתים נראה היה חסידיו של בודהיזם, ועוד רבים של שיטות העבודה שלהם ככל הנראה המשיך את אלה של הודו-היוונים.

הממלכה ההודו-פרתית

הודו הפרתית הממלכה נשלטה על ידי Gondopharid שושלת ובירתה Taxila,פנג'אב. Gondophares, מייסד הודו Parthia הממלכה, היה שליט של Seistan מה היום מזרח איראן, ככל הנראה נתין או קרוב משפחה של Apracarajas. בסביבות 20-10 לפסה"נ, הוא עשה כיבושים ב לשעבר הודו-הסקיתים הממלכה, אולי לאחר מותו של החשובים שליט Azes. Gondophares הפך לשליט של אזורים המהווים Arachosia, Seistan, וינדהוקaustria. kgm, פנג'אב, קאבול העמק. המקדש של Jandial, Taxila בדרך כלל מתפרש כמו הזורואסטרית אש מקדש מהתקופה של הודו Parthians.

השליטים המוסלמים

הגעתו של האיסלאם

מחמוד ואיאז
הסולטן מצד ימין, לוחץ את ידו של השייח', עם מאליק איאז עומד מאחוריו. מחמוד של לגהאזני מינה את איאז כשליט של לאהור.

את Punjabis עקב מגוון שפע של אמונות, בעיקר הכוללת הינדואיזם[דרוש מקור]כאשר המוסלמים האומיית הצבא בראשות מוחמד בן קאסם כבשו וינדהוקaustria. kgm ודרום ב '712, על ידי להביס את רג' ה Dahir. את הח 'ליפות האומיית היה השני הערבית, האסלאמית הח' ליפות שהוקמה לאחר מותו של מוחמד. היא נשלטה על ידי השושלת האומיית, ששמו נובע Umayya בן עבד שמס, סבא רבא של הראשון הח'ליף האומיי. למרות האומיית המשפחה הגיעה במקור מן העיר מכה, את הבירה דמשק. מוחמד בן קאסם היה הראשון להביא את המסר של האיסלאם כדי האוכלוסייה של פנג'אב.[דרוש מקור]

פנג'אב היה חלק שונה המוסלמים אימפריות בהיקף של אפגנים ו - תורכי עמים בשיתוף פעולה עם מקומיים פנג' אבית השבטים ועוד.[38] ב במאה ה-11, בתקופת שלטונו של מחמוד של לגהאזני, המחוז הפך להיות מרכז חשוב, עם לאהור כמו השני שלה ההון[דרוש מקור] של Ghaznavid האימפריה בסיס של אפגניסטן. פנג'אב האזור הפך בעיקר המוסלמים בשל מיסיונרית סופי הקדושים של מי dargahs מנקדים את הנוף של פנג'אב באזור.

את האזור לאחר מכן באו תחת אחרים שונים השליטים המוסלמים, עד סוף כל סוף להיות חלק האימפריה המוגולית ב-1526.

האימפריה המוגולית

פנג'אב באזור ורד משמעות ב בהינדוסטאנית האימפריה כאשר לאהור הפך מושב המלוכה בשנת 1584,[39] המורשת של אשר ראה היום שלה עשיר תצוגה של הארכיטקטורה המוגולית.

את Mughals מבוקר באזור מ 1524 עד 1739 וליישם פרויקטי בנייה כגון גני שאלימאר[40] ואת Badshahi המסגד, שניהם מלון בלאהור. Padshah (הקיסר) אכבר שנקבעו לו שתי המקורי עשר subahs (הקיסרי ברמה העליונה מחוזות) בפונג'ב :

  • (הצפוני) לאהור סובח, הגובל קאבול (אפגניסטן), (מאוחר יותר) split-off קשמיר, (הישן) דלהי, Multan subahs
  • (הדרומי) Multan סובח, הגובל קאבול, לאהור, (ישן) - דלהי, Ajmer, יש (וינדהוקaustria. kgm) subahs, הפרסית האימפריה הספווית[דרוש מקור] זמן קצר Qandahar סובח.

המוסלמים חיילים, סוחרים, אדריכלים, תיאולוגים ואת הסופים (מיסטיקנים מוסלמים) הגיע לשאר העולם המוסלמי האסלאמית סולטנות בדרום אסיה.

האימפריה הדוראנית האפגנית

חלקים גדולים של פנג'אב, סופחו על ידי אפגנים כובש אחמד שאה דוראני ב-1747 כפי שהוא עשה את' חלק שלו האימפריה הדוראנית, שנמשך עד 1762.[41]

האימפריה המרתית

בשנת 1758 Raghunath ראו, כללי ההינדו האימפריה המרתית, כבש לאהור ו Attock. טימור שאה Durrani, הבן ורוח המשנה של Duranni השליט אחמד שאה Abdali, היה מונע את של פנג'אב. לאהור, Multan, Dera ע'אזי ח, קשמיר ועוד subahs (לשעבר המוגולית מחוזות) דרום, בצד המזרחי של פקיסטן היו תחת Maratha כלל על פי רוב.[42] ב'וקשמיר, Marathas היו שחקנים מרכזיים.[43][44] הקרב השלישי של Panipat התקיים ב-1761, אחמד שאה Abdali פלשו Maratha שטח של פנג'אב, כבשו את השאריות של Maratha האימפריה ב' ו - קשמיר אזורים מחדש המאוחדים שליטה עליהם.[45]

האימפריה הסיקית

מסגד באדשהי עם צריחי מסגדים שנפגעו במהלך השלטון הסיקי

באמצע המאה הט"ו, דת סיקהיזם נולד. במהלך האימפריה המוגולית, רבים ההינדים יותר ויותר מאומצת סיקהיזם. אלה הפכו להיות אימתני כוח צבאי נגד המוגולים ומאוחר יותר נגד אפגניסטן האימפריה. אחרי קרב אחמד שאה Durrani ב מאוחר יותר במאה השמונה עשרה, סיקים השתלט על Punjab הצלחתי להקים את סיקי האימפריה תחת המהרג 'ה רנג' יט סינג, שנמשכה מ-1799 כדי 1849. עיר הבירה של רנג'יט סינג של האימפריה היה לאהור, האימפריה נמשכת גם לתוך אפגניסטן ואת קשמיר. Bhangi Misl היה הראשון סיקי הלהקה לכבוש לאהור ושאר ערים של פנג'אב. סעיד אחמד Barelvi - מוסלמי, ניהלו ג'יהאד וניסיון ליצור מדינה אסלאמית עם אכיפה קפדנית של החוק האסלאמי.[46] אחמד סעיד Barelvi בשנת 1821 עם תומכים רבים והוא בילה שנתיים מארגנת פופולרי, תמיכה חומרית שלו פנג'אב הקמפיין. הוא מפותח היטב רשת של אנשים דרך לאורכה ולרוחבה של הודו כדי לאסוף כספים ולעודד מתנדבים, מטיילים באופן נרחב ברחבי הודו למשוך קהל מעריצים בקרב מוסלמים אדוקים. בדצמבר 1826 Sayyid אחמד וחסידיו התעמתו עם סיקי כוחות Akora Khattak, אבל עם לא החלטי התוצאה. ב קרב גדול ליד העיירה Balakot בשנת 1831, Sayyid אחמד שאה אסמאעיל השהיד עם המתנדבים המוסלמים הובסו על ידי מקצועית סיקי הצבא.[47]

האימפריה הבריטית

מגדל השעון בפייסלאבאד, נבנה בזמן שלטון האימפריה הבריטית.

המהרג 'ה רנג' יט סינג מוות בקיץ 1839 הביא פוליטי כאוס וכתוצאה קרבות הירושה ואת הדמים פנימיות בין הפלגים בבית המשפט החליש את המדינה. יחסים עם שכנות הבריטי השטחים ואז נשבר, מתחיל את הראשון אנגלו-סיקי מלחמה; זה הוביל בריטי רשמי להיות תושב בלאהור את סיפוח בשנת 1849 של השטח מדרום Satluj כדי הודו הבריטית. לאחר שני אנגלו-סיקי המלחמה בשנת 1849, סיקי האימפריה הפכה האחרון הטריטוריה להיות מוזגה לתוך הודו הבריטית. ב Jhelum 35 חיילים בריטים של HM XXIV הגדוד נהרגו על ידי המחתרת המקומית במהלך המרד ההודי של שנת 1857.[48]

העצמאות הפקיסטנית

ב-1947 Punjab במחוז של הודו הבריטית הייתה מחולקת לאורך קווים דתיים לתוך מערב' ו המזרחי'. המערבי 'היה נטמעו המדינה החדשה של פקיסטן, בעוד מזרח' הפך לחלק המודרנית הודו. זה הוביל מסיבי מהומות כאשר שני הצדדים מחויבים זוועה נגד נמלטים הפליטים.

החלק של פנג'אב עכשיו בפקיסטן פעם נוצר אזור הגדולות של בריטניה, פנג'אב, היה בית גדול מיעוט האוכלוסייה של פנג'אבית , הסיקים, ו ההינדים עד 1947 מלבד הרוב המוסלמי.[49]

הגירה בין מזרח ומערב'היתה רצופה לפני העצמאות. עד 1900 המערבי פנג'אב היה בעיקר מוסלמית נתמך המוסלמים הליגה ואת פקיסטן תנועה. אחרי העצמאות, המיעוט הינדים ו סיקים היגרו להודו בעוד המוסלמים פליטי הודו התיישבו במערב Punjab ברחבי פקיסטן.[50]

היסטוריה קרובה

בטקס סגירת הגבול בין הודו לפקיסטן.

מאז 1950, פנג'אב industrialised במהירות. מפעלים חדשים הוקמו ב לאהור, Sargodha, Multan, Gujrat, Gujranwala, Sialkot ו - ווה. ב 1960s העיר החדשה של איסלמבאד הצפוני של Rawalpindi.

החקלאות ממשיכה להיות הגדולה ביותר במגזר של פנג'אב של הכלכלה. המחוז הוא אסם התבואה של המדינה, כמו גם ביתם הקבוצה האתנית הגדולה ביותר בפקיסטן, Punjabis. בניגוד השכנות הודו, לא היה בקנה מידה גדול חלוקה מחדש של קרקעות חקלאיות. כתוצאה מכך, ביותר אזורים כפריים נשלטים על ידי מספר קטן של feudalistic ארץ-בעלות משפחות.

בשנת 1950 היה מתח בין מזרח ומערב חצאים של פקיסטן. כדי להתמודד עם המצב, נוסחה חדשה, גרמו ביטול של מחוז סטטוס פנג'אב בשנת 1955. זה מוזגה לתוך אחד במחוז מערב פקיסטן. בשנת 1972, לאחר מזרח פקיסטן פרישתה והפך בנגלדש, פנג'אב, שוב הפך המחוז.

פנג'אב עד קרבות גדולים בין צבאות של הודו ושל פקיסטן במלחמות של 1965 ו - 1971. מאז 1990 פנג'אב מתארח מספר אתרי-מפתח של תוכנית הגרעין של פקיסטן כגון Kahuta. הוא גם מארח את מייג'ור בסיסים צבאיים כגון Sargodha ו Rawalpindi. תהליך השלום בין הודו ופקיסטן, שהחלו ברצינות בשנת 2004, עזר להרגיע את המצב. מסחר ואנשים-אנשים אנשי קשר דרך Wagah border עכשיו מתחיל להיות נפוץ. הודי סיקי עולי רגל לבקר באתרים הקדושים כגון Nankana סאהיב.

החל בשנת 1980, מספר גדול של Punjabis היגרו למזרח התיכון, בריטניה, ספרד, קנדה וארצות הברית על הזדמנויות כלכליות, ויוצרים גדולים פנג'בית התפוצות. עסקים, קשרי תרבות בין ארה "ב פנג'אב גדלים.

גיאוגרפיה

היא פקיסטן פנג'אב השנייה בגודלה במחוז לפי אזור לאחר פקיסטןpakistan. kgm עם שטח של 205,344 קילומטרים רבועים (79,284 מילים רבועים).[51] היא תופסת 25.8% מכלל שטחי אדמה של פקיסטן. 'המחוז גובל וינדהוקaustria. kgm בדרום, מחוז פקיסטןpakistan. kgm - מערב, מחוז חייבר Pakhtunkhwa במערב, ואת טריטוריית הבירה איסלמבאד ו אזאד קשמיר בצפון. פנג'אב גבולות ג' אמו וקשמיר שבצפון, ההודי הברית של פנג'אב, ו 'סטאן במזרח.

עיר הבירה ו הגדול ביותר הוא לאהור אשר היה ההיסטורי בירת רחב יותר באזור פנג'אב. אחרות ערים חשובות כוללים Faisalabad, Rawalpindi, Gujranwala, Sargodha, Multan, Sialkot, Bahawalpur, Gujrat, Sheikhupura, Jhelum ו Sahiwal. את מלוא פנג'אב האזור היה ביתם של שישה נהרות, מתוכם חמישה לזרום דרך של פקיסטן פנג'אב המחוז. ממערב למזרח, הנהרות הם: האינדוס, Jhelum, להיות, Chenab, ראבי ו Sutlej. כמעט 60% של פקיסטן האוכלוסייה גרה באזור פנג'אב. זה העם היחיד של מחוז זה נוגע בכל מחוז; הוא גם מקיף את פדרלי מובלעת של ההון הלאומי עיר ליד איסלמבאד. את תיבות P-A-K-אני-S-T-, P עבור פנג'אב.[52][53]

טופוגרפיה

שטח הררי בפנג'אב ליד היישוב מורי.

פנג'אב. הנוף מורכב ברובו מורכב פורה מישורי סחף של נהר האינדוס , שלה ארבע הגדולות יובלים בפקיסטן, Jhelum, Chenab, ראבי, Sutlej נהרות אשר חוצה' מצפון לדרום – החמישית של "מים" של פנג'אב, להיות הנהר, טמון באופן בלעדי ההודי מדינת פנג'אב. הנוף הוא בין ביותר בכבדות מושקים על פני כדור הארץ, תעלות ניתן למצוא בכל רחבי המחוז. פנג'אב כוללת גם מספר אזורים הרריים, כולל סלימאן ההרים בתוך החלק הדרום-מערבי של המחוז, Margalla הגבעות בצפון ליד איסלמבאד, מלח טווח אשר מחלק את החלק הצפוני ביותר של פנג'אב, Pothohar מישור, משאר המחוז. דלילה מדבריות ניתן למצוא בדרום פנג'אב, ליד הגבול עם רג' סטאן וליד סלימאן טווח. פנג'אב מכיל גם את החלק של המחברת ואת Cholistan מדבריות. בדרום, פנג'אב, של העלאת מגיע 2,327 מטרים (7,635 רגל)[דרוש מקור] ליד תחנת הגבעה של פורט מונרו ב Dera גאזי חאן.

האקלים

שקיעה בפנג'אב, במהלך הקיץ.

ברוב האזורים ב'ניסיון מזג אוויר קיצוניים עם ערפילי וינטרס, מלווה לעיתים קרובות על ידי גשם. עד אמצע פברואר הטמפרטורה מתחילה לעלות; האביב מזג האוויר ממשיך עד אמצע אפריל, כאשר חום הקיץ סטים.

הכביש מדרה גהזי חאן לפורט מונרו

תחילתה של מערב מונסון צפוי להגיע'עד מאי, אבל מאז 1970s מוקדם מזג האוויר דפוס היו חריגים. האביב מונסון יש גם דילג מעל האזור או גרמו לו גשם כל כך חזק, שיטפונות גרמו. יוני-יולי חם מעיק. למרות הרשמי הערכות רחוקות המקום טמפרטורה מעל 46 מעלות צלזיוס, עיתון מקורות טוענים כי הוא מגיע 51 °C באופן קבוע לשאת דיווחים על אנשים שנכנעו את החום. חום שיאים נשברו Multan ביוני 1993, כאשר מרקורי דווח כי עלה ל-54 °C. בחודש אוגוסט הדיכוי. החום מלווה את עונת הגשמים, המכונה barsat, אשר מביא הקלה בעקבותיה. החלק הקשה ביותר של הקיץ אז נגמר, אבל מזג אוויר קריר יותר לא בא עד סוף אוקטובר.

לאחרונה המחוז חווה את אחד החורפים הקרים ביותר ב-70 השנים האחרונות.[54]

פנג'אב של אזור הטמפרטורה נעה בין מינוס 2° עד 45 °C, אבל יכול להגיע 50 °C (122 °F) בקיץ יכול לגעת למטה כדי -10 °C-בחורף.

Climatically, פנג'אב, יש שלוש הגדולות העונות:[55]

  • מזג אוויר חם (אפריל עד יוני) כאשר הטמפרטורה עולה גבוהה כמו 110 °F.
  • בעונה הגשומה (יולי עד ספטמבר). המשקעים הממוצעת השנתית נעה בין 96 ס "מ תת-הר באזור ו-46 ס" מ המישורים.
  • מקרר/ מעורפל / מזג אוויר מתון (אוקטובר עד מרץ). הטמפרטורה יורד נמוך כמו 40 °F.

מזג אוויר קיצוניים הם בולטים מתוך חם, צחיח בדרום-הילס של צפון. למרגלות הרי ההימלאיה נמצאים קיצוני בצפון, כמו גם, וכוללים הרבה יותר ווטר האקלים, עם שלג נפוץ יותר ובגובה רב יותר.

אוכלוסיה וחברה

דמוגרפיה

היסטורי נתוני האוכלוסין[56]
מפקד האוכלוסין האוכלוסייה עירוני כפרי
1951 20,540,762 3,568,076 16,972,686
1961 25,463,974 5,475,922 19,988,052
1972 37,607,423 9,182,695 28,424,728
1981 47,292,441 13,051,646 34,240,795
1998 73,621,290 23,019,025 50,602,265
2017 110,012,615 70,008,451 40,401,164

המחוז הוא ביתם של מעל מחצית מאוכלוסיית פקיסטן. Punjabis הן הטרוגניות הקבוצה הכוללת שונות, שבטים, חמולות (תבנית:Lang-ur) קהילות. ב הפקיסטני פנג'אב, חדרים ללא-שבטיים חברתיים ההבחנות מבוסס בעיקר על מקצועות מסורתיים כגון נפחים או אומנים, בניגוד נוקשה חברתית stratifications.[57]

פנג'אב הוא הנמוך ביותר שיעורי העוני בפקיסטן, למרות פער קיים בין החלק הצפוני לחלק הדרומי של המחוז. Sialkot מחוז את משגשגת החלק הצפוני של מחוז יש היקפה של 5.63%,[58] בזמן Rajanpur מחוז את העניות בדרום היקפה של 60.05%.

שפות

את הגדולות שפת מדוברת ב 'היא פנג' אבית (אשר נכתב על Shahmukhi התסריט בפקיסטן) Punjabis המרכיבים את הקבוצה האתנית הגדולה ביותר במדינה. פנג 'אבית הוא המחוז שפה של פנג'אב, אבל לא ניתנה שום הכרה רשמית את החוקה של פקיסטן ברמה הלאומית.

Saraiki בעיקר מדוברת בדרום',[59] ו פאשטו, מדוברת בחלקים מסוימים של צפון מערב פנג'אב, במיוחד Attock מחוז ו Mianwali מחוז ליד חייבר Pakhtunkhwa המחוז.

הדתות

האוכלוסייה של פנג'אב (פקיסטן) מוערך 97.21% מוסלמים עם הסוני האסכולה החנפית מרבית השיעים Ithna 'ashariyah המיעוט. הגדול ביותר אי-המיעוט המוסלמי הוא נוצרים לפצות 2.31% מהאוכלוסייה. את מיעוטים אחרים כוללים Ahmadiyya, הינדים, סיקים, Parsis ו הבהאית.[דרוש מקור]

מחוזי הממשלה

הממשלה של פנג'אב הוא המחוז הממשלה הפדרלית מבנה של פקיסטן, מבוסס על לאהור, בירת מחוז פנג'אב. ראש השרים של פנג'אב (ס" מ) נבחר על ידי המחוז הרכבה של פנג'אב לשרת את ראש הממשלה המחוזית in Punjab, פקיסטן. הנוכחי ראש הממשלה הוא Shahbaz שריף, שהפך ראש השרים של פנג'אב, כמו משוחזרת לאחר שהמושל של חוק, החל מ-25 בפברואר 2009 ל-30 מרץ 2009. לאחר מכן יש נבחר מחדש כתוצאה מאי 11 2013 בחירות. כנריות הרכבה של פנג'אב הוא מחוקקים אחד בלבד של הנציגים הנבחרים של מחוז פנג'אב, אשר ממוקם באזור לאהור במזרח פקיסטן. הכינוס הוקמה לפי סעיף 106 של החוקה של פקיסטן כבעל סך של 371 מושבים, עם 66 מושבים שמורים לנשים שמונה שמורות עבור לא-מוסלמים.

ישנם 48 מחלקות ב'של הממשלה. כל מחלקה מנוהלת על ידי מחוזי שר (פוליטיקאי) מחוזי המזכירה (שירות אזרחי של כלל BPS-20 או BPS-21). כל השרים לדווח את ראש הממשלה, מי הוא ראש הרשות המבצעת. כל המזכירות הדו"ח המזכיר הראשי של פנג'אב, מי בדרך כלל BPS-22 ציבור. המזכיר הראשי בתורו דיווחים ראש הממשלה. בנוסף מחלקות אלה, ישנם מספר גופים אוטונומיים בצירוף המחלקות ש"ח ישירות או המזכירות או המזכיר הראשי.

חטיבות

מפה של נפות פנג'אב
האב לא. המחלקה מטה אזור
(km2)
האוכלוסייה
(2017)
1 Bahawalpur Bahawalpur 45,588 11,464,031
2 Dera ע'אזי ח Dera ע'אזי ח 38,778 11,014,398
3 Faisalabad Faisalabad 17,917 14,177,081
4 Gujranwala Gujranwala 17,206 16,123,984
5 בלאהור בלאהור 16,104 19,398,081
6 Multan Multan 21,137 12,265,161
7 Rawalpindi Rawalpindi 22,255 10,007,821
8 Sahiwal Sahiwal 10,302 7,380,386
9 Sargodha Sargodha 26,360 8,181,499

מחוזות

Sr. No. District Headquarters Area
(km²)
Population
(2017)
Density
(people/km²)
Division
1 Attock Attock 6,858 1,883,556 274 Rawalpindi
2 Bahawalnagar Bahawalnagar 8,878 2,981,919 335 Bahawalpur
3 Bahawalpur Bahawalpur 24,830 3,668,106 147 Bahawalpur
4 Bhakkar Bhakkar 8,153 1,650,518 202 Sargodha
5 Chakwal Chakwal 6,524 1,495,982 229 Rawalpindi
6 Chiniot Chiniot 2,643 1,369,740 518 Faisalabad
7 Dera Ghazi Khan Dera Ghazi Khan 11,922 2,872,201 240 Dera Ghazi Khan
8 Faisalabad Faisalabad 5,856 7,873,910 1344 Faisalabad
9 Gujranwala Gujranwala 3,622 5,014,196 1384 Gujranwala
10 Gujrat Gujrat 3,192 2,756,110 863 Gujranwala
11 Hafizabad Hafizabad 2,367 1,156,957 488 Gujranwala
12 Jhang Jhang 8,809 2,743,416 311 Faisalabad
13 Jhelum Jhelum 3,587 1,222,650 340 Rawalpindi
14 Kasur Kasur 4,796 3,454,996 720 Lahore
15 Khanewal Khanewal 4,349 2,921,986 671 Multan
16 Khushab Khushab 6,511 1,281,299 196 Sargodha
17 Lahore Lahore 1,772 11,126,285 6278 Lahore
18 Layyah Layyah 6,291 1,824,230 290 Dera Ghazi Khan
19 Lodhran Lodhran 2,778 1,700,620 612 Multan
20 Mandi Bahauddin Mandi Bahauddin 2,673 1,593,292 596 Gujranwala
21 Mianwali Mianwali 5,840 1,546,094 264 Sargodha
22 Multan Multan 3,720 4,745,109 1275 Multan
23 Muzaffargarh Muzaffargarh 8,249 4,322,009 523 Dera Ghazi Khan
24 Narowal Narowal 2,337 1,709,757 731 Gujranwala
25 Nankana Sahib[60] Nankana Sahib 2,960 1,356,374 458 Lahore
26 Okara Okara 4,377 3,039,139 694 Sahiwal
27 Pakpattan Pakpattan 2,724 1,823,687 669 Sahiwal
28 Rahim Yar Khan Rahim Yar Khan 11,880 4,814,006 405 Bahawalpur
29 Rajanpur Rajanpur 12,319 1,995,958 162 Dera Ghazi Khan
30 Rawalpindi Rawalpindi 5,286 5,405,633 1322 Rawalpindi
31 Sahiwal Sahiwal 3,201 2,517,560 786 Sahiwal
32 Sargodha Sargodha 5,854 3,703,588 632 Sargodha
33 Sheikhupura Sheikhupura 5,960 3,460,426 580 Lahore
34 Sialkot Sialkot 3,016 3,893,672 1291 Gujranwala
35 Toba Tek Singh Toba Tek Singh 3,252 2,190,015 673 Faisalabad
36 Vehari Vehari 4,364 2,897,446 663 Multan

ערים גדולות.

List of major cities in Punjab
Rank City District Population
1 Lahore Lahore 14,500,000
2 Faisalabad Faisalabad 7,380,000
3 Rawalpindi Rawalpindi 5,891,656
4 Multan Multan 5,206,481
5 R.Y.Khan R.Y.Khan 4,814,006
6 Gujranwala Gujranwala 4,769,090
7 Sargodha Sargodha 4,557,514
8 Bahawalpur Bahawalpur 2,443,929
9 Sialkot Sialkot 1,910,863
10 Sheikhupura Sheikhupura 426,980
11 Jhang Jhang 372,645
12 Gujrat Gujrat 530,645
13 D.G.Khan D.G.Khan 630,645
Source: World Gazetteer 2010[61]
This is a list of each city's urban populations and does not indicate total district populations

הכלכלה

תוצר מקומי גולמי לפי מחוז

פנג'אב יש את הכלכלה הגדולה ביותר בפקיסטן, התורמים ביותר על התוצר הלאומי. מחוז: כלכלת פי ארבעה מאז 1972.[62] את חלקו של פקיסטן התמ"ג היה 54.7% בשנת 2000 ו-59% החל משנת 2010. זה נכון במיוחד דומיננטי שירות והחקלאות של פקיסטן הכלכלה. עם תרומתה החל מ-52.1% ל-64.5% במגזר השירותים ו 56.1% ל-61.5% בתחום החקלאות. זה גם מייג'ור כוח אדם תורם כי יש הגדולים מאגר של אנשי מקצוע מיומנים (הכשרה טכנית) כוח אדם בפקיסטן. הוא גם דומיננטי בתחום הייצור התעשייתי, למרות הדומיננטיות היא לא כמו ענק, עם היסטורית תרומות משתוללת מ נמוך של 44% גבוה של 52.6%.[63] ב-2007,'השיגה שיעור צמיחה של 7.8%[64] במהלך התקופה 2002-03 כדי 2007-08, כלכלתה צמחה בשיעור של בין 7% ל-8% בשנה.[65] במהלך 2008-09 גדל ב-6% כנגד סך צמיחת התמ"ג של פקיסטן ב-4%.

למרות העדר קו החוף, פנג'אב ביותר industrialised נחלתם של פקיסטן; שלו, תעשיות הייצור לייצר טקסטיל, מוצרי ספורט, ציוד כבד, מוצרי חשמל, כלי ניתוח, כלי רכב, חלקי חילוף לרכב, מתכות, סוכר מיל צמחים, מטוסים, מלט, מכונות חקלאיות, אופניים, rickshaws, ריצוף, מזונות מעובדים. ב-2003, מחוז מיוצרים 90% של נייר, נייר לוחות, 71% דשנים, 69% סוכר ו-40% של מלט של פקיסטן.[66] למרות שלו טרופי רטוב ויבש, אקלים, השקיה נרחבת הופך אותו עשיר חקלאי האזור. את תעלת-השקיה המערכת הוקמה על-ידי הבריטים הוא הגדול ביותר בעולם. חיטה וכותנה הם הגדולים ביותר יבולים. גידולים אחרים כוללים אורז, קנה סוכר, דוחן, תירס, זרעי שמן, קטניות, ירקות, פירות כגון kinoo. חיים ועופות ייצור גם הם חשובים. למרות העבר animosities, כפריים המונים ב'של חוות להמשיך להשתמש לוח השנה ההינדי על הזריעה והקציר.

פנג'אב תורם כ-76% שנתי מזון ייצור תבואה בארץ. כותנה ואורז חשובים יבולים. הם גידולי מזומנים שתורמים באופן משמעותי את האוצר הלאומי. השגת עצמאות בתחום החקלאות שינתה את המיקוד של אסטרטגיות לקראת קטנים ובינוניים חקלאות, לחץ על barani אזורים, חוות לשוק כבישים, חשמול על צינור-בארות ובקרה של מים רישום ומליחות.

פנג'אב, יש גם יותר מ-68 אלף יחידות תעשייתיות. יש 39,033 קטן קוטג'יחידות תעשייתיות. מספר טקסטיל יחידות 14,820. את ginning התעשיות 6,778. יש 7,355 יחידות עיבוד של חומרי הגלם החקלאיים, כולל מזון, להאכיל תעשיות.

לאהור ו Gujranwala חטיבות יש את הריכוז הגדול ביותר של אור קטן הנדסה יחידות. מחוז Sialkot מצטיין בספורט סחורות, מכשירים כירורגיים וסכו"ם הסחורה.

פנג'אב הוא גם מינרל עשיר מחוז נרחב עם מרבצי המינרלים של פחם, ברזל, גז, דלק, מלח (עם השנייה מכרה המלח הגדול ביותר בעולם), דולומיט, גבס, סיליקה-חול. פנג'אב מינרלים פיתוח התאגיד פועל מעל מאה כלכלית של פרויקטים. ייצור כולל מכונת מוצרים, בטון, פלסטיק, ומגוון מוצרים אחרים.

תחולת העוני משתנה בין האזורים השונים של פנג'אב. עם צפון ומרכז 'מול הרבה רמות נמוכות יותר של עוני מאשר במערב ובדרום פנג'אב. אלה המתגוררים הדרומי והמערבי, פנג'אב, הם גם הרבה יותר תלוי חקלאות בשל רמות נמוכות יותר של תיעוש באזורים אלה.

נכון ליוניתבנית:As of, פקיסטן החשמל היו בעיות כל כך חמורות מהומות אלימות שהתרחשו ברחבי פנג'אב. לדברי המפגינים, עומס שפיכת היה לשלול את כל הערים של חשמל 20-22 שעות ביום, גורמת עסקים לפשוט את הרגל ועושה חיים קשים מאוד. Gujranwala, טובה טק סינג, Faisalabad, Sialkot, Bahawalnagar וקהילות ברחבי Khanewal מחוז ראה נפוצה מהומות ואלימות על יום ראשון 17 יוני 2012, עם הבתים של מספר חברי פרלמנט מותקף, כמו גם משרדים של אזורי ספקי האנרגיה Fesco, Gepco ו Mepco להיות בזזו או תקף.[67]

חינוך

הקולג' האוניברסיטאי הממשלי, בעיר לאהור

אחוז יודעי קרוא וכתוב גדל מאוד במהלך 40 השנים האחרונות (ראו טבלה להלן). למחוז פנג'אב יש את מדד הפיתוח האנושי (HDI) הגבוה ביותר בין ממחוזות פקיסטן השווה ל-0.670 נכון לשנת 2005 (מחוז סינד במקום השני עם 0.628).[68]

שנה שיעור האוריינות[69]
1972 20.7%
1981 27.4%
1998 46.56%
2004 56.14%
2009 59.6%[70]
2015 58%[71]

הטבלה הבאה מסכמת את רמת החינוך במחוז פנג'אב כפי שהוערך על ידי הממשלה בשנת 1998:

השכלה עירוני כפרי סה"כ אחוז הרשמה
23,019,025 50,602,265 73,621,290
פחות מבית ספר יסודי 3,356,173 11,598,039 14,954,212 100.00
סיימו בית ספר יסודי 6,205,929 18,039,707 24,245,636 79.68
סיימו חטיבת ביניים 5,140,148 10,818,764 15,958,912 46.75
סיימו בית ספר תיכון 4,624,522 7,119,738 11,744,260 25.07
השכלה אקדמית אך לא תואר אקדמי 1,862,239 1,821,681 3,683,920 טיסה 912
תואר ראשון (BA, BMc) 110,491 96,144 206,635 4.12
תואר שני (MA, MSc) 1,226,914 764,094 1,991,008 3.84
דיפלומה, תעודה 418,946 222,649 641,595 1.13
הכשרות אחרות 73,663 121,449 195,112 0.26

אוניברסיטאות ציבוריות

הכניסה הראשית לאוניברסיטת סארגודהה
מכללת נשים ברוואלפינדי
אוניברסיטת פנג'אב
אוניברסיטה לחקלאות, פייסלאבאד
כללי
רפואה ומדעי הבריאות
חקלאות
הנדסה
אוניברסיטאות לנשים
  • קולג' קינאירד לנשים, לאהור
  • הקולג' האוניברסיטאי לנשים של לאהור, לאהור
  • אוניברסיטת הנשים פאטימה ג'ינה, רוואלפינדי
  • אוניברסיטת הנשים של מולטאן, מולטאן

אוניברסיטאות פרטיות

מסגד באדהשי בעיר לאהור.

תרבות

המאוזוליאום של שייח' רוהח-א-עלאם, בעיר מולטאן (נבנה ב-1320 לספירה)

פנג'אב הייתה ערש הציביליזציה מאז זמנים קדומים. החורבות באתר הארכאולוגי האראפה (אנ') מעידות על תרבות עירונית מתקדמת ששגשגה לפני יותר מ-8,000 שנים. הממצאים בטקסילה העתיקה הם הוכחה היסטורית נוספת להישגים של אזור פנג'אב בתחומי הידע, האומנות והמלאכה.

מבנה המסגדים בפאנג'אב הוא פשוט ומבטא פתיחות. כתובות קליגרפיות מהקוראן מקשטים קירות של מסגדים ושל בתי אחוזות קבר בפנגא'ב. על לבנים ואריחים של המאוזוליאום של השאה רוח-א-עלאם (1320 לספירה) במולטאן ישנן כתובות קליגרפיות יוצאות דופן. הבניין העתיק ביותר הקיים בדרום אסיה עם אריחים מקושטים הוא בית הקבר של השייח יוסוף גארדזי (1150 לספירה) במולטאן. במהלך המאה ה-16, נבנו קברים רבים נוספים עם אריחים מקושטים ועיצוב יוצא דופן. הקיר המצויר של מבצר לאהור הוא ציור האריח האחרון מסוג זה בעולם.

ירידים ופסטיבלים

התרבות של פנג'אב נובע הבסיס שלה מהמוסד של סופי הקדושים, אשר הפיץ את האיסלאם ולימד וחי את המוסלמים דרך חיים. אנשים החגיגות לזכר מסורות אלה. בירידים ופסטיבלים של פנג'אב משקפים את כל מכלול פעולותיה של חיי העם ואת המסורות התרבותיות. אלה בעיקר נופלים בקטגוריות הבאות:

דתי, ירידים, פסטיבלים עונתיים.

דתי ירידים מתקיימים בימים מיוחדים של האסלאם משמעות כמו עיד אל-אדחא, עיד אל פיטר, עיד-e-מילאד-א-נאבי, Shahb-e-Barat, העאשורא, ליילת אלקאדר ו Jumu'-טול-Wida. הפעילויות העיקריות על אלה אירועים מיוחדים נמצאים באותו הקהילתית התפילות והטקסים. מילס מתקיימים גם כדי לסמן אירועים.

דתיות ירידים (אורס)

פנג'אב מפורסמת בכך שיש בה מגוון מקדשים של סופי, ובפרט מקדש דאטה דארבר (אנ'), המקש הסופי הגדול ביותר בדרום אסיה.

בירידים שנערכו במקדשים של סופי הקדושים נקראים אורס. הם בדרך כלל לסמן את יום מותו של הצדיק. בהזדמנויות אלה חסידים מתאספים במספרים גדולים לחלוק כבוד לזכרו של הקדוש. הנשמה השראה מוסיקה הוא שיחק, חסידים רוקדים באקסטזה. המוזיקה בהזדמנויות אלה הוא בעיקרו עממית ומושכת. זה מהווה חלק של המוזיקה העממית. מהמיסטיקה הודעות. הכי חשוב אורס: אורס של נתונים גאנג Buksh ב לאהור, אורס של הזראת סולטן Bahu ב Jhang, אורס של הזראת שאה Jewna ב Jhang, אורס של הזראת Mian "מיר" ב לאהור, אורס של באבא פריד גאנג Shakar ב Pakpattan, אורס של הזראת Bahaudin Zakria ב - Multan, אורס של Sakhi Sarwar הסולטן ב - Dera ע'אזי ח, אורס של השאה חוסיין ב לאהור, אורס של הזראת Bulleh שאה ב Kasur, אורס של הזראת האימאם בארי (בארי שאה לטיף) ב Rawalpindi-איסלמבאד ו אורס של השאה Inayat Qadri (murrshad של Bulleh שאה) בלאהור.

גדולה הוגן/מלה מאורגן על Jandiala שר חאן במחוז Sheikhupura על המאוזוליאום של סעיד Waris שאה מי הוא אהב ביותר משורר סופי של פנג'אב, בשל הקלאסי שלו לעבוד, אהה Ranjha. מקדש אהה Ranjha ב Jhang הוא אחד הפופולריים ביותר מקדשים בפונג'ב.

מסגד באדשהי, שנבנה על ידי הקיסר המוגולי אורנגזב בעיר לאהור.

תעשייה ומסחר ירידים

תערוכות השנתי הסוס מראה בכל המחוזות ואת לאומי סוסים ובקר להראות ב לאהור מתקיימים עם הרשמית של פטרונות. לאומי סוסים ובקר להראות ב לאהור הוא הפסטיבל הגדול ביותר איפה ספורט, תערוכות, בעלי חיים מתקיימים תחרויות. זה לא רק מעודד ו patronises מוצרים חקלאיים, משק-החי באמצעות תערוכות של מוצרים חקלאיים, בקר, אבל הוא גם צבעוני תיעודי על המורשת התרבותית העשירה של המחוז שלה חזק כפרי שורשים.

פסטיבלים אחרים

Vaisakhi, נקרא גם Besakhi, הוא חג הקציר, כדי לחגוג את קציר החיטה היבול. צבעוני פסטיבלים מתקיימים בזמן Besakhi כאשר איכרים חופשיים ליהנות את שעתי הפנאי שלהם.[72] ספרותיים שונים פסטיבלים וירידים מאורגנים במקומות רבים.[73] [74][75]

Basant היא עונתית הפסטיבל נחגג כמו האביב פסטיבל עפיפונים.[76] היום מסומן על ידי לובש צהוב, אכילת מזון עם צביעת צהוב כגון תפוחי אדמה עם כורכום וזעפרן אורז, והחזקה של הצדדים.[77]

אמנויות ומלאכות-יד

האמנות ב'הם משני סוגים: אמנות המיוצרים באזורים הכפריים רויאל מלאכת יד.

אטרקציות מרכזיות

לאהור פורט, מבנה שנבנה במהלך התקופה המוגולית, הוא אתר מורשת עולמית של אונסק"ו

המחוז הוא ביתם של כמה אתרים היסטוריים, כולל את גני שאלימאר, לאהור פורט, Badshahi המסגד, Rohtas פורט ואת ההריסות של העיר העתיקה Harrapa. את Anarkali השוק ואת ג'האנגיר's קבר בולטים בעיר לאהור כמו לאהור המוזיאון, בעוד העיר העתיקה של Taxila בצפון מערב היה פעם גדול במרכז בודהיסטי ו ההינדית השפעה. כמה חשוב סיקי המקדשים נמצאים במחוז, כולל מקום הולדתו הראשון של גורו, גורו נאנאק. (נולד ב - Nankana סאהיב). יש כמה מפורסמים תחנות הגבעה, כולל Murree, Bhurban, Patriata ואת פורט מונרו.

Katasraj מאנדיר הוא ההינדית מתחם המקדש ממוקם קאטות הכפר ליד Choa Saidanshah את Chakwal המחוזי. מוקדש שיווה, את בית המקדש, על פי האגדה ההינדית, היה קיים מאז ימים של Mahābhārata את Pandava אחים בילה חלק ניכר גלותם באתר ומאוחר יותר קרישנה עצמו הניח את היסודות של המקדש הזה.[דרוש מקור]

את Khewra מכרה המלח הוא אטרקציה תיירותית. הטיולים מלווים על ידי מדריכים כמו שלי עצמו הוא גדול מאוד והוא מורכב ביניהם מעברים הם כמו מבוך. יש הבדל קטן, אך יפה מסגד בתוך שלי עשוי אבן מלח. קליני וורד עם 20 מיטות הוקמה בשנת 2007[78][79] לטיפול של אסטמה ומחלות נשימה אחרות באמצעות מלח טיפול.

מוסיקה וריקוד

פסטיבל באזור הכפרי של פנג'אב

מוסיקה קלאסית צורות, כגון הפקיסטני מוסיקה קלאסית, הם חלק חשוב את העושר התרבותי של פנג'אב. המוסלמים מוזיקאים תרמו מספר גדול של ragas המאגר של מוסיקה קלאסית. הנפוצים ביותר במכשירים המשמשים את tabla ו עוגב.

בין פנג'אבית משוררים, שמות של הסולטן Bahu, Bulleh שאה, Mian מוחמד Baksh, Waris השאה ואת זמרי פולק, כמו Inayat חוסיין Bhatti ו Tufail Niazi, עלם Lohar, סיין מרנה, מנצור Malangi, אללה? דיטה Lonawala, טאלב חוסיין Dard, Attaullah ח עיסא Khailwi, Gamoo Tahliwala, Mamzoo Gha-לאל, אכבר לחמישה נכדים, עריף Lohar, אחמד נוואז Cheena וחמיד עלי בלה ידועים. בהרכב של מוזיקה קלאסית ragas, ישנם מאסטרים כאלה כמו מליקה-Mauseequi (מלכת המוזיקה) Roshan עארה גום, Ustad Amanat Ali ח, Salamat עלי חאן Ustad Fateh Ali חאן. עלאם Lohar יש תרומה נכבדה כדי פולקלור פנג'אבי ספרות, מתוקף היותו רב השפעה הודית הזמר מ 1930 עד 1979.

פופולרי טעם עם זאת, מוסיקה קלה, במיוחד Ghazals ואת שירי עם, אשר יש ערעור שלהם, את השמות של מהדי חסן, Ghulam Ali, נור ג'יהאן, מליקה Pukhraj, פרידה Khanum, Roshen עארה גום, Nusrat Fateh Ali ח ידועים. פולק, שירים וריקודים של פנג'אב משקפים מגוון רחב של מצבי רוח: הגשמים, זריעה, קציר עונות. Luddi, Bhangra וסמי מתארים את שמחת החיים. אוהבת אגדות אהה Ranjha, מירזה Sahiban, Sohni Mahenwal ו Saiful ענק מושרים בסגנונות שונים.

על המוזיקה הפופולריים ביותר מהאזור, bhangra, שמות של אבראר אל-חאק, עריף Lohar, Attaullah ח עיסא Khailwi, ג'וואד אחמד, Sajjad עלי, מורשת, Malkoo ידועים.

פולקלור

מוזיקה פנג'אבית עממית

פולקלור שירים, בלדות, האפוסים והאהבות הם בדרך כלל כתוב שר השונים פנג'אבית ניבים.

ישנם מספר סיפורי עם, כי הם פופולריים בחלקים שונים של פנג'אב. אלו סיפורים עממיים של מירזה Sahiban, Sayful Muluk, יוסוף Zulekha, אהה Ranjha, Sohni Mahiwal, Dulla Bhatti, ששי Punnun. המיסטיקן שירי כוללים את Kafees של Khwaja פריד ב Saraiki, פנג'אבית את Shalooks על ידי באבא פריד. הם כוללים גם פיתיונות, Dohas, Lohris, Sehra, Jugni.[80]

המפורסם ביותר של אהבה רומנטית שירים Mayhiah, Dhola ו Boliyan. פנג'אבית רומנטי ריקודים כוללים Dharees, Dhamaal, Bhangra, Giddha, Dhola, סאמי.

סוגיות חברתיות

אחד חברתיים/חינוכיים בנושא מעמדה של פנג'אבית שפה. לדברי מנסור Ejaz, "במרכז', פנג'אבית, היא גם שפה רשמית של המחוז וגם הוא משמש מדיום של השכלה בכל רמה. יש רק שני עיתונים יומיים פורסם ב פנג 'אבית באזורים המרכזיים של פנג'אב. רק כמה חודשי מגזינים ספרותיים מהווים פנג 'אבית לחץ בפקיסטן".[81]

גלריה

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ "The pulse of Pakistan's growing fashion industry". The National (UAE). 11 בדצמבר 2013. אורכב מ-המקור ב-17 באוגוסט 2016. נבדק ב-14 ביולי 2016. {{cite news}}: (עזרה); פרמטר לא ידוע |dead-url= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
  2. ^ Malik, Abdul-Rehman. "Bollywood to Lollywood". The Guardian. אורכב מ-המקור ב-26 באוגוסט 2016. נבדק ב-14 ביולי 2016. {{cite news}}: (עזרה); פרמטר לא ידוע |dead-url= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
  3. ^ Beck, Roger B. (1999). World History: Patterns of Interaction. Evanston, IL: McDougal Littell. ISBN 0-395-87274-X.
  4. ^ Needham, Joseph (2004). Within the Four Seas: The Dialogue of East and West. Routledge. ISBN 0-415-36166-4.
  5. ^ Kulke, Hermann; Rothermund, Dietmar (2004). A History of India (4th ed.). Routledge. ISBN 0-415-32919-1. In the early centuries the centre of Buddhist scholarship was the University of Taxila.
  6. ^ Balakrishnan Muniapan, Junaid M. Shaikh (2007), "Lessons in corporate governance from Kautilya's Arthashastra in ancient India", World Review of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development 3 (1):
  7. ^ Radha Kumud Mookerji (2nd ed. 1951; reprint 1989), ''Ancient Indian Education: Brahmanical and Buddhist (p. 478), Motilal Banarsidass Publ., ISBN 81-208-0423-6:
    תבנית:Quote
  8. ^ Radha Kumud Mookerji (2nd ed. 1951; reprint 1989), Ancient Indian Education: Brahmanical and Buddhist (p. 479), Motilal Banarsidass Publ., ISBN 81-208-0423-6:
  9. ^ Dalrymple, William (29 ביוני 2015). "THE GREAT DIVIDE". The New Yorker. אורכב מ-המקור ב-14 ביולי 2016. נבדק ב-14 ביולי 2016. {{cite news}}: (עזרה); פרמטר לא ידוע |dead-url= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
  10. ^ Government of the Punjab – Planning & Development Department (במרץ 2015). "PUNJAB GROWTH STRATEGY 2018 Accelerating Economic Growth and Improving Social Outcomes" (PDF). אורכב מ-המקור (PDF) ב-29 במרץ 2017. נבדק ב-14 ביולי 2016. The industrial sector of Punjab employs around 23% of the province's labour force and contributes 24% to the provincial GDP {{cite web}}: (עזרה); פרמטר לא ידוע |deadurl= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
  11. ^ Farooqui, Tashkeel (20 יוני 2016). "Northern Punjab, urban Sindh people more prosperous than rest of country: report". The Express Tribune. אורכב מ-המקור ב-24 יולי 2016. נבדק ב-14 יולי 2016. {{cite news}}: פרמטר לא ידוע |deadurl= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
  12. ^ Arif, G. M. "Poverty Profile of Pakistan" (PDF). Benazir Income Support Programme. Government of Pakistan. אורכב מ-המקור (PDF) ב-13 בדצמבר 2016. נבדק ב-14 ביולי 2016. Among the four provinces, the highest incidence of poverty is found in Sindh (45%), followed by Balochistan (44%), Khyber Pakhtukhaw (KP) (37%) and Punjab (21%) {{cite web}}: (עזרה); פרמטר לא ידוע |deadurl= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
  13. ^ Islamabad Capital Territory is Pakistan's least impoverished administrative unit, but ICT is not a province. Azad Kashmir also has a rate of poverty lower than Punjab, but is not a province.
  14. ^ Arif, G. M. "Poverty Profile of Pakistan" (PDF). Benazir Income Support Programme. Government of Pakistan. אורכב מ-המקור (PDF) ב-13 בדצמבר 2016. נבדק ב-14 ביולי 2016. See Table 5, Page 12 "Sialkot District" {{cite web}}: (עזרה); פרמטר לא ידוע |deadurl= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
  15. ^ Arif, G. M. "Poverty Profile of Pakistan" (PDF). Benazir Income Support Programme. Government of Pakistan. אורכב מ-המקור (PDF) ב-13 בדצמבר 2016. נבדק ב-14 ביולי 2016. See Table 5, Page 12 "Rajanpur District" {{cite web}}: (עזרה); פרמטר לא ידוע |deadurl= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
  16. ^ Government of the Punjab – Planning & Development Department (במרץ 2015). "PUNJAB GROWTH STRATEGY 2018 Accelerating Economic Growth and Improving Social Outcomes" (PDF). אורכב מ-המקור (PDF) ב-29 במרץ 2017. נבדק ב-14 ביולי 2016. Punjab is among the most urbanized regions of South Asia and is experiencing a consistent and long-term demographic shift of the population to urban regions and cities, with around 40% of the province's population living in urban areas {{cite web}}: (עזרה); פרמטר לא ידוע |deadurl= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
  17. ^ Manzar, Zaidi (4 בפברואר 2013). "The 'other Punjab' is at the heart of Pakistani extremism". The National (UAE). אורכב מ-המקור ב-17 באוגוסט 2016. נבדק ב-14 ביולי 2016. {{cite web}}: (עזרה); פרמטר לא ידוע |deadurl= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
  18. ^ Gilmartin, David (1988). Empire and Islam: Punjab and the Making of Pakistan. University of California Press. pp. 40–41.
  19. ^ Macauliffe, Max Arthur (2004) [1909]. The Sikh Religion — Its Gurus, Sacred Writings and Authors. India: Low Price Publications. ISBN 81-86142-31-2.
  20. ^ Singh, Khushwant (2006). The Illustrated History of the Sikhs. India: Oxford University Press. pp. 12–13. ISBN 0-19-567747-1.
  21. ^ Malik, Iftikhar Haider (2008). The History of Pakistan. Greenwood Publishing Group.
  22. ^ "Katas Raj Temples". Temple Darshan. אורכב מ-המקור ב-18 באוגוסט 2016. נבדק ב-14 ביולי 2016. {{cite web}}: (עזרה); פרמטר לא ידוע |deadurl= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
  23. ^ "Properties inscribed on the World Heritage List (Pakistan)". UNESCO. UNESCO. אורכב מ-המקור ב-4 ביולי 2016. נבדק ב-14 ביולי 2016. {{cite web}}: (עזרה); פרמטר לא ידוע |deadurl= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
  24. ^ D. R. Bhandarkar, 1989, Some Aspects of Ancient Indian Culture: Sir WIlliam Meyers Lectures, 1938-39, Asia Educational Services, p. 2.
  25. ^ A.S. valdiya, "River Sarasvati was a Himalayn-born river", Current Science, vol 104, no.01, ISSN 0011-3891.
  26. ^ http://dsalsrv02.uchicago.edu/cgi-bin/philologic/getobject.pl?p.1:375.hobson
  27. ^ Manmohan Singh, H. K. "Punjab". Encyclopaedia of Sikhism. Punjabi University Patiala. אורכב מ-המקור ב-29 ביולי 2017. נבדק ב-15 במאי 2016. {{cite web}}: (עזרה); פרמטר לא ידוע |deadurl= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
  28. ^ Singh, Pritam (2008). Federalism, Nationalism and Development: India and the Punjab Economy. London; New York: Routledge. p. 3. ISBN 0-415-45666-5. אורכב מ-המקור ב-28 ינואר 2016. {{cite book}}: פרמטר לא ידוע |dead-url= (הצעה: |url-status=) (עזרה)Unknown parameter |df= ignored (עזרה)
  29. ^ Gazetteer of the Bombay Presidency ... אורכב מ-המקור ב-10 יוני 2016. נבדק ב-22 אפריל 2015. {{cite book}}: פרמטר לא ידוע |dead-url= (הצעה: |url-status=) (עזרה)Unknown parameter |df= ignored (עזרה)
  30. ^ Gazetteer of the Bombay Presidency ..., Volume 1, Part 1-page-11
  31. ^ Punjab History – history of Punjab (אורכב 22.08.2011 בארכיון Wayback Machine)
  32. ^ McGregor, R. Stuart (1984). A History of Indian Literature: Hindi Literature from its Beginning to the Nineteenth Century. Vol.8, Fasc. 6. (אורכב 08.03.2017 בארכיון Wayback Machine) p. 03. "Gurjara-Pratihara empire, comprising the territories stretching between Bihar, the Panjab and Kathiawar, was the last great pre-Muslim empire of north India."
  33. ^ Gokhale, B. Govind (1995). Ancient India: History and Culture. (אורכב 08.03.2017 בארכיון Wayback Machine) p. 84. "The Gurjara-Pratiharas became an imperial power controlling Eastern Punjab, Rajasthan, Uttar Pradesh and parts of Madhya Pradesh and Saurashtra."
  34. ^ "Bhardwaj, A.P. (2010). Study Package for CLAT (Common Law Admission Test) & LL.B. Entrance Examinations (PU, DU, KU, HPU, AIL, Pbi. Univ, GNDU, Symbiosis) (אורכב 08.03.2017 בארכיון Wayback Machine). p. B19. "1. They are also called Gurjara-Pratihara. 2. They established their sway over Punjab, Malwas and Broach."
  35. ^ "Rigveda 1.126:7, English translation by Ralph TH Griffith". אורכב מ-המקור ב-25 במרץ 2010. {{cite web}}: (עזרה); פרמטר לא ידוע |deadurl= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
  36. ^ Macdonell, Arthur Anthony (29 בדצמבר 2017). "A History of Sanskrit Literature". Motilal Banarsidass Publishe. אורכב מ-המקור ב-8 בפברואר 2018. {{cite web}}: (עזרה); פרמטר לא ידוע |deadurl= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
  37. ^ Grousset, Rene (1970). The Empire of the Steppes. Rutgers University Press. pp. 69–71. ISBN 0-8135-1304-9.
  38. ^ "The Punjab Moving Journeys Part One" (PDF). אורכב מ-המקור (PDF) ב-8 באוקטובר 2013. נבדק ב-8 ביולי 2017. {{cite web}}: (עזרה); פרמטר לא ידוע |deadurl= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
  39. ^ Ring, Trudy (1994). International Dictionary of Historic Places: Asia and Oceania. Taylor & Francis. p. 522. {{cite book}}: (עזרה); |access-date= מצריך גם |url= (עזרה)|accessdate= requires |url= (עזרה)
  40. ^ "Shalamar Garden". Gardens of the Mughal Empire. אורכב מ-המקור ב-24 July 2016. נבדק ב-July 2016. {{cite web}}: יש לבדוק את התאריך ב: |accessdate= (עזרה); פרמטר לא ידוע |deadurl= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
  41. ^ "The History of Afghanistan". אורכב מ-המקור ב-8 במרץ 2017. נבדק ב-20 במרץ 2015. {{cite web}}: (עזרה); פרמטר לא ידוע |deadurl= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
  42. ^ Advanced Study in the History of Modern India: 1707 – 1813 – Jaswant Lal Mehta – Google Books (אורכב 23.06.2016 בארכיון Wayback Machine). Books.google.co.in. Retrieved on 12 July 2013.
  43. ^ Roy, Kaushik. India's Historic Battles: From Alexander the Great to Kargil. Permanent Black, India. pp. 80–1. ISBN 978-81-7824-109-8.
  44. ^ Elphinstone, Mountstuart (1841). History of India. John Murray, Albermarle Street. p. 276.
  45. ^ For a detailed account of the battle fought, see Chapter VI of The Fall of the Moghul Empire of Hindustan by H. G. Keene.
  46. ^ Mortimer, Edward, Faith and Power, (1982), p.68-70
  47. ^ Grey, C. (1993). European Adventures of Northern India. Asian Educational Services. pp. 343–. ISBN 978-81-206-0853-5.
  48. ^ Freedom fighters of India ISBN 8-18205-468-0 pp. 40-41
  49. ^ The Punjab in 1920s – A Case study of Muslims, Zarina Salamat, Royal Book Company, Karachi, 1997. table 45, pp. 136. ISBN 969-407-230-1
  50. ^ Dube, I. &. S. (2009). From ancient to modern: Religion, power, and community in India hardcover. Oxford University Press.
  51. ^ "Punjab". Small and Medium Enterprises Development Authority. אורכב מ-המקור ב-25 ביוני 2016. נבדק ב-14 ביולי 2016. {{cite web}}: (עזרה); פרמטר לא ידוע |deadurl= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
  52. ^ Choudhary Rahmat Ali (28 בינואר 1933). "Now or Never. Are we to live or perish forever?". אורכב מ-המקור ב-30 ביוני 2008. {{cite journal}}: (עזרה); Cite journal requires |journal= (עזרה); פרמטר לא ידוע |dead-url= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
  53. ^ S. M. Ikram (1 ינואר 1995). Indian Muslims and partition of India. Atlantic Publishers & Dist. pp. 177–. ISBN 978-81-7156-374-6. אורכב מ-המקור ב-21 מאי 2013. נבדק ב-23 דצמבר 2011. {{cite book}}: פרמטר לא ידוע |dead-url= (הצעה: |url-status=) (עזרה)Unknown parameter |df= ignored (עזרה)
  54. ^ "Mercury drops to freezing point – Dawn Pakistan".
  55. ^ "Archived copy". אורכב מ-המקור ב-23 בנובמבר 2005. נבדק ב-2005-11-23. {{cite web}}: (עזרה); (עזרה); פרמטר לא ידוע |deadurl= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
  56. ^ The figures for 1998 are from pop by province – statpak.gov.pk(הקישור אינו פעיל, April 2018). The estimates for 2012 are from Population shoots up by 47 percent since 1998 (אורכב 01.07.2012 בארכיון Wayback Machine). Thenews.com.pk. Retrieved on 12 July 2013.
  57. ^ Muslim peoples: a world ethnographic survey / Richard V. Weekes, editor-in-chief Greenwood Press 1978
  58. ^ Arif, G. M. "Poverty Profile of Pakistan" (PDF). Benazir Income Support Programme. Government of Pakistan. אורכב מ-המקור (PDF) ב-13 בדצמבר 2016. נבדק ב-14 ביולי 2016. See Table 5, Page 12 {{cite web}}: (עזרה); פרמטר לא ידוע |deadurl= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
  59. ^ "Saraiki, a Language of Pakistan". Ethnologue. אורכב מ-המקור ב-24 בספטמבר 2015. נבדק ב-25 בספטמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה); פרמטר לא ידוע |deadurl= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
  60. ^ (באנגלית) Internet Edition, Dawn Newspaper. "Nankana becomes district". אורכב מ-המקור ב-1 באוקטובר 2005. נבדק ב-14 באפריל 2006. {{cite web}}: (עזרה); פרמטר לא ידוע |deadurl= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
    No data is yet available on the recently created district of Nankana.
  61. ^ "Pakistan: Largest cities and towns and statistics of their population". אורכב מ-המקור ב-17 באוקטובר 2013. נבדק ב-10 בפברואר 2011. {{cite web}}: (עזרה); פרמטר לא ידוע |deadurl= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
  62. ^ World Bank Document (אורכב 01.05.2011 בארכיון Wayback Machine)
  63. ^ "Provincial Accounts of Pakistan: Methodology and Estimates 1973–2000" (PDF).(הקישור אינו פעיל, December 2017)
  64. ^ "The News International: Latest, Breaking, Pakistan, Sports and Video News". נבדק ב-22 באפריל 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  65. ^ A PricewaterhouseCoopers study released in 2009, surveying the 2008 GDP of the top cities in the world, calculated Faisalabad's GDP (PPP) at $35 billion. The city was third in Pakistan behind Karachi ($78 billion) and Lahore ($40 billion). Faisalabad's GDP is projected to rise to $37 billion in 2025 at a growth rate of 5.7%, higher than the growth rates of 5.5% and 5.6% predicted for Karachi and Lahore.[2][ "PricewaterhouseCoopers Media Centre". Ukmediacentre.pwc.com. 1 June 2005.]– Last Paragraph
  66. ^ "Punjab Gateway" (PDF). אורכב מ-המקור (PDF) ב-5 ביולי 2007. {{cite web}}: (עזרה); פרמטר לא ידוע |deadurl= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
  67. ^ "Another day of outrage at outages across Punjab". Dawn. Karachi, Pakistan. 18 ביוני 2012. אורכב מ-המקור ב-18 ביוני 2012. נבדק ב-18 ביוני 2012. {{cite news}}: (עזרה); More than one of |work= and |newspaper= specified (עזרה); פרמטר לא ידוע |dead-url= (הצעה: |url-status=) (עזרה)More than one of |work= ו|newspaper= specified (עזרה)
  68. ^ Haroon Jamal & Amir Jahan Khan, TRENDS IN REGIONAL HUMAN DEVELOPMENT INDICES, Research Report No.73, July 2007, in Wayback Machine
  69. ^ Munir Ahmed Choudhry, Pakistan: where and who are the world’s illiterates?, page 13, Background paper prepared for the Education for All Global Monitoring Report 2006: Literacy for Life, April 2005
  70. ^ Shahbaz Rana, Rural women uphold Pakistan’s literacy rate, The Express Tribune, February 15, 2011
  71. ^ Riazul Haq, Education woes: Pakistan misses UN target with 58% literacy rate, The Express Tribune, June 5, 2015
  72. ^ Kalim, M. Siddiq (29 בדצמבר 2017). "As memories come". Ferozsons. אורכב מ-המקור ב-29 בדצמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה); פרמטר לא ידוע |deadurl= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
  73. ^ Pakistan Today (08 April 2016) Punjabi Parchar spreads colours of love at Visakhi Mela (אורכב 20.05.2017 בארכיון Wayback Machine)
  74. ^ "A fair dedicated to animal lovers". 20 באפריל 2009. אורכב מ-המקור ב-12 באפריל 2017. {{cite web}}: (עזרה); פרמטר לא ידוע |deadurl= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
  75. ^ Agnes Ziegler, Akhtar Mummunka (2006) The final Frontier: unique photographs of Pakistan. Sang-e-Meel Publications "Archived copy". אורכב מ-המקור ב-12 באפריל 2017. נבדק ב-2017-05-15. {{cite web}}: (עזרה); (עזרה); פרמטר לא ידוע |deadurl= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
  76. ^ The Sikh World: An Encyclopedia Survey of Sikh Religion and Culture: Ramesh Chander Dogra and Urmila Dogra; ISBN 81-7476-443-7
  77. ^ Khawar Mumtaz, Yameema Mitha, Bilquis Tahira (2003) Pakistan: Tradition and Change. Oxfam [1] (אורכב 06.01.2018 בארכיון Wayback Machine)
  78. ^ "Salt mine resort for asthma patients". Dawn. 27 במרץ 2007. נבדק ב-14 באפריל 2012. {{cite news}}: (עזרה); More than one of |work= and |newspaper= specified (עזרה)More than one of |work= ו|newspaper= specified (עזרה)
  79. ^ Shahzad, Khurram (26 במרץ 2010). "Asthma treatment in Pakistani salt mine". The Telegraph. אורכב מ-המקור ב-10 ביולי 2012. נבדק ב-6 באפריל 2012. {{cite news}}: (עזרה); More than one of |work= and |newspaper= specified (עזרה); פרמטר לא ידוע |dead-url= (הצעה: |url-status=) (עזרה)More than one of |work= ו|newspaper= specified (עזרה)
  80. ^ "punjabilok.com". אורכב מ-המקור ב-20 בספטמבר 2008. נבדק ב-22 באפריל 2015. {{cite web}}: (עזרה); פרמטר לא ידוע |deadurl= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
  81. ^ Sarah Veach, Katy Williamson, Punjabi Culture and Language Manual (אורכב 04.03.2016 בארכיון Wayback Machine) (archived), Texas State University, p. 6, retrieved 2016-05-14.

[[קטגוריה:פקיסטן: מחוזות]]