אורי לשמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אורי לשמן
לידה 22 באפריל 1969 (בן 55)
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת בר-אילן עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק מוזיקאי, מלחין, מנצח, מעבד, יזם, איש חינוך
כלי נגינה פסנתר
שיתופי פעולה בולטים פסטיבל "צלילי ילדות"
www.orileshman.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אורי לשמן (נולד ב-22 באפריל 1969) הוא מוזיקאי רב תחומי, מלחין, מנצח ומעבד, יזם ואיש חינוך ישראלי. הוא המנהל של מיזם "קידום דיאלוג באמצעות המוזיקה בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב" וכן המייסד והמנהל הכללי של האתר "Pick a Music", ביחד עם אמנון הרציג ו אביעד מיתר.


משנת 2012 לשמן הוא המנהל האמנותי של פסטיבל "צלילי ילדות" בחולון.

בת זוגו היא זמרת הסופראן מאי ישראלי לשמן.

השכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לשמן הוא תלמידם של פרופ' יצחק סדאי ופרופ' נעם שריף. ב-2007 קיבל את הדוקטורט שלו PhD במחלקה למוזיקולוגיה, אוניברסיטת בר-אילן. נושא הדוקטורט: "טקסט וסבטקסט במוזיקה של קורט וייל בין השנים 1933-1935". את לימודיו לתואר ראשון ושני עשה באקדמיה למוזיקה באוניברסיטת תל אביב: M.A בניצוח תזמורת, בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל אביב, בהצטיינות יתרה, ב-2001. B.A בקומפוזיציה ובניצוח תזמורת, האקדמיה למוזיקה באוניברסיטת תל אביב, בהצטיינות, ב-1998.

את לימודי התיכון עשה בתיכון ע"ש תלמה ילין, מגמת המוזיקה.

מענקים ופרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ב-2014 זכה אורי לשמן בפרס שרת התרבות ליצירה בתחום הציונות על יצירתו "יריד המזרח" אותה כתב לטקסטים של המשורר חיים גורי.
  • זוכה מלגת קרן התרבות אמריקה ישראל להשתלמות במחיצתו של זובין מהטה ב-Bayerische Staatsoper במינכן. במהלך שהותו השתלם אף בניצוח אופרות רנסאנס ובארוק עם אייבור בולטון.
  • זוכה מלגת הנשיא באוניברסיטת בר-אילן לדוקטורנטים מצטיינים למחקרו על המוזיקה של קורט וייל.
  • זוכה תעודת הצטיינות מיוחדת מהכנסת לדוקטורנטים מצטיינים.
  • ייצג את ישראל מטעם איגוד הקומפוזיטורים בכנס הבינלאומי של אגודת הקומפוזיטורים של יבשת אסיה שנערך בפיליפינים, שם ניצח על יצירתו "דברי שיכחון ושלווה".
  • זכה בפרס מטעם קרן רבינוביץ' לאמנויות על יצירתו "לאה".
  • זכה בפרס ראשון בתחרות הקומפוזיציה של האקדמיה למוזיקה באוניברסיטת תל אביב על יצירתו "כתר מלכות".
  • זוכה פרס "מארק יגודה" על יצירתו למקהלה "בעין דור".

הוראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לשמן מרצה בכמה מוסדות מרכזיים בארץ: במרכז הבינתחומי הרצליה - בבית הספר לתקשורת, במרכז נבזלין לעמיות יהודית במסגרתו פיתח ומלמד קורס שנתי של עשרים ושש הרצאות שנקרא "השיר הישראלי בראיה היסטורית, חברתית ותרבותית". בסדרת הרצאות זו, הזמר העברי מהווה גם כלי שדרכו לומדים הסטודנטים על תולדות הציונות, הקמת המדינה, שירה עברית, לשון עברית, זהות ישראלית וכמובן על היצירה התרבותית הישראלית.

לשמן מרצה במכללת לוינסקי לחינוך; מרצה במסלול המצטיינים בקריה האקדמית אונו; מרצה קבוע בהשתלמויות מורים עבור משרד החינוך; בבית הספר "מיוזיק"; מרצה מטעם "אסכולות", האוניברסיטה הפתוחה; מרצה מטעם מכון מגיד, האוניברסיטה העברית; מרצה במכון אבשלום ובמכללת השחר. כמו כן מרצה אורי לשמן בקתדרות שונות ברחבי הארץ, ארגונים חברתיים וארגונים עסקיים.

הלחנה, ניהול מוזיקלי של פרויקטים רב תחומיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לשמן עוסק בהלחנה, הפקה, עריכה וניהול של קונצרטים, סדרות מופעים והרצאות. הוא מתרכז בהלחנה, שימור, חידוש והנחלת הזמר העברי, השירה העברית ומוזיקה של עדות ישראל. בשנים האחרונות מוזמנים ממנו בקביעות יצירות ושירים לערבי ההוקרה למשוררים ישראליים. יצירותיו מנוגנות בחו"ל ובאולמות רבים ברחבי הארץ. 

להלן מספר דוגמאות מהשנים האחרונות

ניצוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

לשמן מנצח על תזמורות רבות בארץ ובעולם ביניהן התזמורת הפילהרמונית הישראלית, בית האופרה Teatro Verdi בטרייסטה – איטליה והפסטיבל הלאומי בטרייסטה לאופרטות, התזמורת הפילהרמונית הישראלית, התזמורת הפילהרמונית של בלגרד, התזמורת הפילהרמונית של יוהנסבורג, התזמורת הפילהרמונית ובית האופרה של קייפטאון, התזמורת הפילהרמונית של סיביו, הקאמרטה הישראלית ירושלים, התזמורת הקאמרית הישראלית, התזמורת הסימפונית חיפה, הסינפונייטה הישראלית באר שבע ועוד.

משנת 2003 מוזמן לשמן באופן קבוע לנצח על התזמורת הפילהרמונית של יוהנסבורג וכמו כן הוא משתתף קבוע בפסטיבל "MIAGI" הנערך כל שנה בדרום אפריקה.

לשמן ניצח על התזמורת הקאמרית הישראלית בקונצרטים רבים, ביניהם על יצירתו "לאה" (מונו-אופרה), על האופרה "הנזל וגרטל" שכתב לה עיבוד מיוחד לתזמורת קאמרית, בשיתוף עם האופרה הישראלית, על הפרמיירה הישראלית ליצירתו של המלחין הפולני פרייסנר "רקוויאם לחבר" (Zbigniew Preisner: Requiem for my Friend), על הפרמיירה עולמית לאופרה "צחוק של עכברוש" שהלחינה אלה שריף וכתבה נאוה סמל, ועוד.

רדיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים האחרונות מגיש לשמן באופן קבוע, מדי שבוע, תוכנית רדיו על מוזיקה קלאסית ב-106.2 FM, תחנת הרדיו של המרכז הבינתחומי. כמו כן מגיש תוכניות ספיישל בקול ישראל.

רשימת יצירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצירות תזמורתיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. יריד המזרח

יצירות קאמריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. לאה – מונו אופרה לשחקנית-רקדנית-זמרת, פסנתר, עוד וכלי הקשה
  2. רקוויאם לאמא – לזמרת ושמינייה.
  3. בעין דור – יצירה למקהלה
  4. ברניקי – לשחקנית, 3 זמרים-שחקנים, פסנתר וצ'לו
  5. כתר מלכות – למצו סופרן, כינור, ויולה, וצ'לו.
  6. אלגיה – חליל אלט; קרן אנגלית, צ'מבלו, 2 תיבות סיניות
  7. דברי שכחון ושלווה – חליל, קלרינט בס, ויולה, ויברפון, זמרת אלט ונבל.
  8. שלושה פרקים לאבוב, קלרינט ובסון

שירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]