בית הקברות הצבאי והאנדרטה האמריקניים בארדנים

בית הקברות הצבאי והאנדרטה האמריקניים בארדנים
פרטי בית הקברות
שטח 36.5 הקטאר
מספר קבורים 5,329 עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
קואורדינטות 50°32′51″N 5°27′56″E / 50.547430555556°N 5.4654305555556°E / 50.547430555556; 5.4654305555556
(למפת בלגיה רגילה)
 
בית הקברות/הצבאי והאנדרטה/האמריקניים בארדנים
בית הקברות
הצבאי והאנדרטה
האמריקניים בארדנים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בית הקברות הצבאי והאנדרטה האמריקניים בארדניםאנגלית: Ardennes American Cemetery and Memorial) הם בית קברות ואנדרטה הממוקמים בסמוך לעיר לייז' שבמזרח בלגיה. בבית הקברות נקברו חיילים אמריקנים שנהרגו במלחמת העולם השנייה - 5,323 במספר. האנדרטה שבאתר מנציחה 463 חללים שמקום קבורתם לא נודע, אשר נפלו באותו אזור.

תולדות האתר[עריכת קוד מקור | עריכה]

השטח שבו שוכן בית הקברות נכבש על ידי כוחות אמריקנים ב-7 בספטמבר 1944. בחודש פברואר 1945 נפתח במקום בית קברות ארעי, שתחתיו נבנה לימים בית הקברות הקבוע.

בית הקברות היה ייחודי בזירה האירופית בכך שהוגדר כבית קברות מאסף לחללים אמריקנים מכל זירות המלחמה ביבשת אירופה, אשר גופותיהם אותרו בהדרגה בשנים שלאחר המלחמה.

בית הקברות והאנדרטה תוכננו על ידי משרד האדריכלים ריינהרד, הופמייסטר וולקויסט (Reinhard, Hofmeister & Walquist). אדריכל הנוף היה ריצ'רד ובל (Richard K. Webel). הם נחנכו במתכונתם הסופית ב-11 ביולי 1960. הם נבנו ומתוחזקים על ידי הוועדה האמריקנית למצבות קרב.

בית הקברות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתחם בית הקברות שוכן כ-84 קילומטר מדרום מזרח לעיר בריסל, בירת המדינה. שמו ניתן לו בשל יערות הארדנים שבקרבתו. זהו מתחם רבוע, מוקף בעצים, המשתרע על שטח כולל של 366 דונם. דרך הגישה למתחם היא מדרום מזרח, ומובילה אל מבנה האנדרטה, שמעבר לו משתרע שטח הקבורה. בשטח זה, שבו נטוע דשא, ניצבות 5,247 מצבות, שרובן הן צלבים, ו-128 מהן הם מגיני דוד שהוצבו על קברי חללים יהודים. ארבע חלקות הקבורה יוצרות על פני שטח הקבורה את הצורה של צלב. בקצה הנגדי של שטח הקבורה, מול מבנה האנדרטה, ניצב תורן הדגל האמריקני.

רבים מהחללים שנקברו באתר היו אנשי צוות אוויר, שנספו במשימות מעל שטחה של אירופה. חללים אחרים נפלו במהלך הקרב על הבליטה, אשר התחולל באזור שמדרום לאתר בית הקברות. מאות מהחללים הם אלמונים. 11 זוגות של אחים קבורים בבית הקברות זה לצד זה. שלושה מן החללים שנקברו באתר עוטרו בעיטור מדליית הכבוד.

אחד החללים הטמונים באתר הוא נח לוין-אפשטיין, טייס קרב ממוצא ארץ ישראלי, שנספה במשימה מעל לשטח צרפת וגופתו נמצאה רק בשנת 1947.

האנדרטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצבת ג'ון ג'רסטאד, טייס מעוטר מדליית הכבוד, שנפל במהלך משימה בשמי רומניה

האנדרטה היא מבנה מלבני וגבוה, מצופה באבן לבנה. על גבי חזית המבנה הפונה אל שטח הקבורה נקבעו במוזאיקה סמלי היחידות האמריקניות העיקריות שלחמו באירופה. על גבי החזית הנגדית, שבה מצוי פתח הכניסה למבנה, נקבעו פסלי שלוש דמויות - צדק, חירות ואמת - החוסות בצילו של עיט אמריקני גדול, ובצדו 13 כוכבים המציינים את 13 המדינות הראשונות של ארצות הברית. לרגלי שתי החזיתות הנותרות של המבנה, על גבי רחבות המוגבהות מעט מפתח הכניסה לאנדרטה, נקבעו 12 טבלאות גרניט הנושאות את שמות 463 הנעדרים.

בפנים המבנה שוכן בית תפילה. מעל המזבח שבתוכו קבוע תבליט של דמות מלאך. על גבי הקירות מוצגות מפות מוזאיקה גדולות, המציגות את תרשימי המערכה העולמית במלחמת העולם השנייה ואת מפות המערכה במערב אירופה ובפרט בקרב על הבליטה.

בקרבת האנדרטה ממוקם מרכז המבקרים של האתר.

מצפון-מזרח לבית הקברות ממוקמים בית הקברות הצבאי האמריקני אנרי שאפל (בבלגיה) ובית הקברות הצבאי האמריקני בהולנד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]