מיתלונד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הנמלים האפוריםאנגלית: Grey Havens, Mithlund, ידועים גם בשם מיתלונד), הייתה עיר נמל עלפית אשר הופיעה בספרי טולקין במפרץ לון בממלכת העלפים לינדון בארץ התיכונה.

תיאורם[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגלל חשיבותם התרבותית והרוחנית לעלפים, הפכו הנמלים האפורים עם הזמן להתנחלות העלפים הראשונה מערבית להרי האובך לפני ייסוד ארגיון ומאוחר יותר, ריבנדל. גם לאחר מותו של גיל-גלד בדגור דגורלד ועזיבתם של העלפים את הארץ התיכונה, נותרו הנמלים האפורים מוקד חשוב ופעיל בחלק הצפוני של הארץ התיכונה.

למרות היותם נמל מרכזי, לאורך השנים תמיד התקיימה בהם אוכלוסייה דלילה, כמו ריבנדל וצפון-מזרח יעראפל[1].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העידן השני[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – בני לילית (הארץ התיכונה)

הנמלים האפורים הוקמו בראשית העידן השני על ידי העלפים ששרדו את חורבן בלריאנד, אלו שבחרו להישאר על הארץ התיכונה לאחר מלחמת החרון.

הנומנורים ביקרו בהם לעיתים קרובות. למשל, בשנת 1700 לעידן השני שלח טר-מינסטיר צי גדול מנומנור לנמלים כדי לסייע במלחמה נגד סאורון[2].

הם היו גם כן אחד ממוקדי המסחר החשובים בין האוניות ששטו הלוך וחזור בין אמן לארץ התיכונה לפני שזו הוצאה אל מחוץ למעגלי העולם באקלבת.

העידן השלישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1000 לעידן השלישי, האיסטרי מגיעים לארץ התיכונה, ובבואם נתן קירדן את טבעת האש של העלפים נריה לגנדלף, ביודעו את טבעו האמיתי של גנדלף כיוון שצפה בהם בבואם[3].

לאחר תבוסתו של סאורון והכתרתו של אלסר כמלך גונדור והאדין, גנדלף, גלדריאל, אלרונד ורבים מהעלפים שישבו בארץ התיכונה מאז העידן הראשון, יוצאים לולינור דרך הנמלים האפורים. נושאי הטבעות בילבו בגינס ופרודו בגינס ליוו אותם לולינור. כעבור שנים, סמוויז גמג'י עשה גם כן, כיוון שגם הוא נשא בעול הטבעת (גם אם לזמן קצר).

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The Atlas of Middle-earth, Thematic Maps, "Population"
  2. ^ The Atlas of Middle-earth, The Second Age, "Voyages of the Númenóreans"
  3. ^ The Lord of the Rings, Appendix B: The Tale of Years (Chronology of the Westlands), "The Third Age"