ההוביט: מפלתו של סמאוג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ההוביט: מפלתו של סמאוג
The Hobbit: The Desolation of Smaug
כרזת הסרט בישראל
כרזת הסרט בישראל
מבוסס על ספרו של ג'.ר.ר. טולקין "ההוביט"
בימוי פיטר ג'קסון
הופק בידי פיטר ג'קסון
פראן וולש
קארולין קאנינגאהם
תסריט פראן וולש
פיליפה בוינס
גיירמו דל טורו
פיטר ג'קסון
לפי ספרו של:
ג'.ר.ר. טולקין
עריכה ג'אבז אולסן
שחקנים ראשיים מרטין פרימן
ריצ'רד ארמיטאג'
איאן מקלן
סטיבן פריי
לי פייס
ג'יימס נסביט
בנדיקט קמברבאץ'
הוגו ויבינג
קייט בלאנשט
אורלנדו בלום[1]
מוזיקה הווארד שור
צילום אנדרו לסני
מדינה ניו זילנד
ארצות הברית
חברת הפקה ניו ליין סינמה
MGM
סרטי WingNut
חברה מפיצה האחים וורנר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה

ארצות הבריתארצות הברית 13 בדצמבר 2013

ישראלישראל 12 בדצמבר 2013
משך הקרנה

גרסה קולנועית: 161 דקות

גרסה מורחבת: 186 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה פנטזיה אפית, סרט חיפוש מטמון, סרט פעולה, סרט הרפתקאות, סרט פנטזיה, סרט המבוסס על יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 225 מיליון דולר
הכנסות 958 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו hobbit2
פרסים הועמד לשלושה פרסי אוסקר
סרט קודם ההוביט: מסע בלתי צפוי
סרט הבא ההוביט: קרב חמשת הצבאות
תרגום לעברית ההוביט: ישימון סמאוג
www.thehobbit.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ההוביט: מפלתו של סמאוגאנגלית: The Hobbit: The Desolation of Smaug, בתרגום מדויק יותר: ישימון סמאוג) הוא סרט קולנוע ניו זילנדי־אמריקאי והשני בזיכיון סרטי הפנטזיה מאת פיטר ג'קסון על פי ספרו של ג'.ר.ר. טולקין, "ההוביט" (1937), והוא סרט ההמשך לסרט "ההוביט: מסע בלתי צפוי", ומקדים לסרט השלישי בסדרה: "קרב חמשת הצבאות"[2][3]. שם הסרט באנגלית "ישימון סמאוג" נובע מהשם שהעניק הגמד גלוין לישימון סמאוג, המישור שלמרגלות ההר הבודד[4]. הסרט מבוסס על החלק המרכזי בספר "ההוביט", סיפור פגישת גנדלף ותורין מתוך "סיפורים שלא נשלמו" והנספחים ל"שיבת המלך".

הסרט יצא לבכורה עולמית ב־2 בדצמבר 2013 בלוס אנג'לס. בדומה לסרט הראשון בסדרה, הוא צולם בטכנולוגיית צילום של 48 פריימים לשנייה, ויצא לקולנוע בגרסאות: 2D,‏ Real 3D,‏ Digital 3D, ו־3D.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ההוביט

ישימון הסמאוג, היא אדמה מישורית השוכנת בין ארבור, ממלכת הגמדים, לעיר דייל, שהושמדה על ידי הדרקון סמאוג, שיושב בבטנו של ה"הר הבודד", ההר המשקיף על הישימון כולו. לאחר מות הדרקון הישימון שוקם וממלכת ארבור והעיר דייל שבו לגדולתן.

הסרט מתמקד בהגעת 13 הגמדים וההוביט בילבו באגינס אל מקום מושבו של הדרקון סמאוג, והתמודדותם מולו; על פי הספר "ההוביט", סמאוג היה דרקון נושף אש, שהגיע מאזור ארד מיתרין, שבשנת 2770 לעידן השלישי, הגיעה לאוזניו הידיעה על העושר הגדול של ממלכת הגמדים שבארבור, או־אז החליט הוא ליטול לידיו את האוצר; הוא השמיד את העיר דייל והבריח את הגמדים, כשהוא משתכן בבטן ההר, שבממלכת ארבור. הדרקון נותר שם במשך 60 שנים עד שדבר קיומו הפך לאגדה. בשנת 2941 הגיע תורין צינת אלון עם 13 מגמדיו ועם בילבו ההוביט, על מנת לדרוש את האוצר הגנוב בחזרה, סמאוג שרתח מכעס על החבורה שמעיזה להפריע את מנוחתו, יצא ממקום משכנו - אך במאבק עיקש הוכרע על ידי קשת בשם בארד, צאצא לגיריון, מי שהיה שר דייל, העיר שהושמדה על ידי סמאוג. על פי הספר, עצמות הסמאוג נחו ללא פגע בתחתית אגם אסגרות'.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיירת בני האדם ברי, נפגשים גנדלף הקוסם ונסיך הגמדים תורין צינת־אלון בפונדק "הפוני המקפץ", כשגנדלף משכנע את בר שיחו לצאת לדרוש את האוצר מידי הדרקון סמאוג, על מנת להפוך למלך בטן ההר וממלכת ארבור. גנדלף מזכיר שביכולתם לגייס פורץ מוכשר - את בילבו באגינס ההוביט.

שנה לאחר מכן תריסר הגמדים וההוביט נרדפים על ידי "אזוג המשחית" וחייליו האורקים. הם יוצאים לחפש מקלט בביתו של משנה הצורה, ביאורן. באותו הלילה, אזוג מגיע אל מבצר דול גולדור וחובר אל בעל האוב, בעודו מורה לבנו בולג להמשיך במרדף אחר תורין.

ביום המחרת, לאחר שביאורן מביע את תיעובו כלפי האורקים, הוא מלווה לגמדים את סוסיו על מנת שיקל עליהם להימלט מפני האורקים והחבורה נכנסת אל יער אופל. גנדלף נפרד מהם ומורה להם ללכת בעקבות שביל ביער ולא לסור ממנו. גנדלף מוצא כתובת בלשון השחורה ומקבל מסרים מגלדריאל שדורשת ממנו לחקור את קבר רפאי הטבעת.

הגמדים מאבדים את דרכם ביער ונלכדים בידי עכבישי ענק. בילבו, בסיוע הטבעת האחת מצליח לשחרר את הגמדים מקורי העכבישים. אך עד מהרה הם נופלים בשבי אלפי־היער הפראיים, בהנהגת לגולאס וטאוריאל שמחסלים את שאר העכבישים. טאוריאל מתאהבת בגמד קילי, מה שמעורר קנאה אצל לגולאס, המאוהב בה אף הוא.

בילבו מצליח לגנוב את מפתחות תאי המאסר ומסייע לגמדים שוב להימלט. הוא מבריח אותם בתוך חביות יין אל הנהר. בעודם נסחפים בנהר הגמדים נרדפים בידי אורקים בהנהגת בולג. במהלך ההימלטות מהאורקים מגיעים לגולאס וטאוריאל לסייע ומצליחים לשבות את אחד האורקים ולהביאו לתשאול. מלך האלפים לומד מפיו של האורק כי מלחמת עולם צפויה להפתח שנית, על ידי כוחות האופל, והוא מחליט לאטום את ממלכתו בפני הרוע הממשמש ובא.

בילבו והחבורה נתקלים אז באדם בשם בארד, קשת ותושב עיר האגם, משיט דוברה שגר בעבר בעיר דייל. בארד ממתין לחביות המרוקנות, ברציף הנהר. חבורת הגמדים משחדת את בארד על מנת שיסייע להם לחמוק אל עיר האגם, שבה חיים צאצאי תושבי העיר דייל ונשלטים ביד רמה בידי אדון עיר האגם ויועצו אלפריד. הגמדים מנסים לחמוס נשק מהנשקייה, אך מתגלים ונעצרים בידי אנשיו של אדון עיר האגם, אז מבין בילבו כי בארד הוא צאצא לגיריון, מי שהיה אדון העיר דייל טרם שנחרבה. לאחר שתורין משכנע את תושבי העיר שיחלוק עמם את אוצר ההר, הם משוחררים וממשיכים במסעם אל ההר הבודד ומגיעים למרגלות ההר הבודד. קילי שנפצע נאלץ להישאר בעיר עם אוין, פילי וביפור.

גנדלף מגיע לקבר רפאי הטבעת ואליו מצטרף רדגסט החום. הם מגלים שהקברים ריקים ומבינים לאימתם, שבעל האוב אינו בן אנוש מאחר שרפאי הטבעת נענים רק לאדון הטבעת האחת ושליט טבעות הכוח. גנדלף שולח את רדגסט כדי להזהיר את גלדריאל בדבר ממצאיהם, בעודו מתקדם אל מבצר דול גולדור, שם הוא מגלה חורבן רב ונופל למארב אורקים בהנהגתו של אזוג. הוא מותקף בידי בעל האוב שחושף בפניו את זהותו האמיתית: שר האופל, סאורון. גנדלף נכלא וצופה באימה בצבא אורקים בהנהגת אזוג צועד ממבצר דול גולדור לעבר ההר הבודד.

בינתיים, האלפית טאוריאל, מחליטה לעזוב ולסייע לקילי הפצוע, בעוד לגולאס דולק אחריה. משעולה בידי בילבו להיכנס אל תוככי ההר, הוא מנסה בכוחות עצמו לגנוב את אבן הארקנסטון, אך נתפס בידי הדרקון סמאוג.

זוג האלפים, לגולאס וטאוריאל, נאלצים להיאבק בלהקת אורקים טרם הגיעם אל עיר האגם, טאוריאל מצליחה לבסוף להגיע אל קילי הפצוע ובכוח הקסם האלפי מרפאת אותו מפצעיו בעוד לגולאס רודף אחר האורקים. בארד מנסה להדביק חץ שחור אל משגר העיר הניצב בראש מגדל העיר, על מנת לפגוע בדרקון, אך עד מהרה בארד נתפס בידי אנשיו של אדון עיר האגם לפני שהוא מצליח לעשות משהו. אוין, קילי, פילי וביפור מותקפים בידי אורקים בהנהגת בולג, כשלגולאס יוצא לרדוף את בולג בעוד טאוריאל מרפאת את קילי, הנופל להזיות ומתוודה באוזניה על אהבתו.

הגמדים אוזרים אומץ להיכנס להר ומחלצים את בילבו מידי הדרקון. בעודם מערימים על הדרקון יורק האש סמאוג ומאלצים אותו להשתמש בלהבותיו, הם מנסים להרוג את הדרקון באמצעות הטבעתו בתוך הזהב המותך. אך סמאוג, נמלט מההר ומתעופף אל האוויר, בעודו מתנער מהזהב המותך ויוצא אל עיר האגם כדי להמיט חורבן ולנקום לאחר שהעזו להפריע את מנוחתו.

צוות שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקן דמות תיאור הדמות
הוביטים
מרטין פרימן בילבו בגינס הוביט צעיר שאולץ לצאת להרפתקה עם תריסר גמדים בראשות ת'ורין צינת־אלון ובליווי גנדאלף, כ"פורץ", על מנת לסייע להם להשיב לידיהם את ממלכתם.
קוסמים
איאן מקלן גנדאלף האפור מיא טוב לב, אשר הגיע מארץ האלים בדמות קוסם זקן וחכם (אחד מבין חמשת האיסטרי). היוזם והמסייע לחבורת הגמדים במסעם אל ההר הבודד.
סילבסטר מקוי רדגאסט החום מיא שבא מארץ האלים, בדמות קוסם ישיש וחכם (אחד מבין חמשת האיסטרי). מכונה "המטפל בחיות" בשל חיבתו אליהם ויכולתו לדבר בשפתם. חי ביער-אופל והראשון לגלות את תחיית סאורון בדמות "בעל האוב".
אלפים
קייט בלאנשט הגבירה גלדריאל הנאווה והאדירה שבאלפים. מלכת יער לות'לוריין. חברת המועצה הלבנה.
לי פייס ת'רנדויל מלך האלפים ואדון יער-אופל.
אורלנדו בלום[5] לגולס ת'רנדוילין נסיך יער אופל; בנו של ת'רנדויל.
אוונג'לין לילי טאוריאל[6] אלפית מיער-אופל.
הגמדים
ריצ'רד ארמיטאג' ת'ורין צינת-אלון בנו של ת'ראיין, נכדו של ת'רור והטוען לכס מלכות ארבור, "בטן ההר".
גראהם מק'טאוויש דאולין גמד־דודו של ת'ורין, ואח באלין.
קן סטוט באלין גמד - דודו של ת'ורין, ואח דאולין.
איידן טרנר קילי גמד - אחיין של ת'ורין, ואח פילי.
דין או'גורמן פילי גמד - אחיין של ת'ורין, ואח קילי.
מארק הדלו דורי גמד - אח של נורי ואורי.
ג'ד ברופי נורי גמד - אח של דורי ואורי.
אדם בראון אורי גמד - אח שלנורי ודורי.
ג'ון קאלן אואין גמד - בן דודו של ת'ורין, ואח גלואין.
פיטר המבלטון גלואין גמד - אביו של גימלי, בן דודו של ת'ורין, ואח אואין.
ויליאם קירצ'ר ביפור גמד - בן דודו של במבר ובופר.
ג'יימס נסביט בופר גמד - בן דודו של ביפור, ואח במבר.
סטיבן האנטר במבר גמד שמן למדי - בן דודו של ביפור, ואח בופר.
אורקים
מנו בנט אזוג "האורק החיוור". מנהיג האורקים, ומי שצד אחר ת'ורין צינת־אלון וחבורתו.
קונאן סטיבנס בולג בנו של אזוג וגם הוא צד אחר ת'ורין וחבורתו.
יצורים אחרים
בנדיקט קמברבאץ' "בעל האוב" דמות מסתורית ואפלה אשר העלה מן המתים את המלך המכשף מאנגמר שמתגלה כסאורון שחזר וכעת מאיים על הארץ התיכונה בשנית ולצדו אזוג, האורק החיוור המרושע, בעל האוב הוא הנבל המשני של טרילוגיית סרטי "ההוביט".
סמאוג דרקון גדול אדום וענק וחזק במיוחד המסוגל לדבר בעל כנפיים עבות וענקיות וציפורניים גדולות כלהב מצפון הארץ התיכונה שהשתלט על ההר הבודד ועל אוצרות הזהב שבו ומאיים על עיר הגמדים ארבור. סמאוג הוא הנבל הראשי של הסרט ושל טרילוגיית סרטי "ההוביט" ולצד סמאוג, בעל האוב המתגלה כסאורון שכלל וכלל אינו משתף פעולה עם הדרקון אבל נחשב לנבל תומך כמו אזוג ובולג.
מייקל פרסברנדט ביאורן "משנה־עור" שיכול לשנות צורתו לדב גדול ממדים. מסיע לת'ורין וחבורתו.
לוק אוונס בארד הקשת מאנשי אסגארות', מסייע להביס את הדרקון סמאוג.
סטיבן פריי אדון עיר האגם ראש "עיר האגם". עריץ מושחת שנוטש את תושבי העיר לעוני וגונב את כספם. משתף פעולה עם ת'ורין ברצון לקחת מהזהב של ארבור.

הפצה ושיווק[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיטר ג'קסון סיפק פרטים ראשונים אודות הסרט השני בסדרה, בהצצה לאירוע בשידור חי שנערך ב־24 במרץ 2013[7]. קוד הגישה לשידור החי צורף למהדורות ה־DVD של "ההוביט: מסע בלתי צפוי" שיצאו ב־19 במרץ 2013. באירוע שידור החי, חשף פיטר ג'קסון פרטים מעלילת הסרט[8]. לדבריו, טאוריאל המגולמת על ידי אוונג'לין לילי, היא דמות של אלפית פשוטה חברה במשמר האלפים של היער ושומרת ראש של מלך האלפים, ת'רנדויל, והוא חשף גם סצנה מתוך הסרט ובה נראים גנדלף ורדגסט החום, כשהם תרים אחר בעל האוב בדור גולדור ומגלים כי רפאי הטבעת שוחררו מקברם[9].

ביוני 2013, פיטר ג'קסון פרסם פוסטר וטריילר רשמי ראשון ובאוקטובר יצא הטריילר השני[10]. הסרט הכניס 73 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון להקרנתו[11].

מדיה ביתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולפני האחים וורנר הוציאו את הגרסה הקולנועית של הסרט בבלו־ריי, בבלו־ריי 3D וב־DVD ב־8 באפריל 2014 שכללה גם 4 סרטוני הפקה של פיטר ג'קסון במהלך צילומי הסרט. ב־21 באוקטובר 2014 המהדורה המורחבת הפכה לנגישה להורדה דיגיטלית ב־iTunes וכללה 25 דקות צילום נוספות לסרט.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתר הסרטים Rotten Tomatoes העניק לסרט ציון של 74% על פי ביקורות מפי 214 גולשים[12]. ביקורת באתר עין הדג טענה לבעיות רבות בסרט, אך למרות זאת הוסיפה ש"אי אפשר לוותר על 'ההוביט 2'"[13]. אורון שמיר בעכבר העיר כתב: "'ההוביט: מפלתו של סמאוג' מוקפד ברמות על ויפייפה חזותית, אבל סובל מתחושה כללית של העברת זמן בדרך לסרט הבא, שיסיים את הטרילוגיה"[14].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ נחשפה תמונה מתוך "ההוביט: ישימון סמאוג", Sratim.co.il
  2. ^ "ההוביט: עכשיו, סופית - טרילוגיה
  3. ^ הוכרזו שמות הסרטים בסדרת "ההוביט"
  4. ^ אודות המקום בשם 'ישימון הסמאוג', באתר הטבעת האחת
  5. ^ אורלנדו בלום מבוגר בשנתיים מהשחקן לי פייס, שמגלם את אביו בסרט.
  6. ^ דמותה של טאוריאל היא דמות מקורית, פרי מוחם של התסריטאים, והיא אינה מופיעה כלל בספרות טולקין. התסריטאים נטלו חירות ספרותית על מנת להצדיק את השתתפותה של אוונג'לין לילי בסרט ולייצר סביבה קו עלילה ייחודי.
  7. ^ The Worldwide Live Event - A First Look at The Hobbit: Desolation of Smaug, האתר הרשמי
  8. ^ WORLDWIDE LIVE EVENT Hosted by Peter Jackson
  9. ^ אורון שמיר, עכבר העיר, איך תשכנעו את הדייט לראות את "ההוביט 2"?, באתר הארץ, 7 בדצמבר 2013
  10. ^ עכבר העיר, הצצה: טריילר מלא לסרט החדש של ההוביט, באתר הארץ, 1 באוקטובר 2013
  11. ^ איתמר זהר, "ההוביט: מפלתו של סמאוג" בראש טבלת שוברי הקופות בארה"ב, באתר הארץ, 15 בדצמבר 2013
  12. ^ "ההוביט: מפלתו של סמאוג", באתר ביקורות הסרטים Rotten Tomatoes (באנגלית)
  13. ^ "ההוביט: מפלתו של סמאוג", ביקורת על הסרט באתר "עין הדג"
  14. ^ אורון שמיר, עכבר העיר, "ההוביט 2": מריחת הזמן המושקעת של הוליווד, באתר הארץ, 12 בדצמבר 2013