רובי די

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רובי די
Ruby Dee
תמונה של די שצולמה על ידי הצלם קארל ואן וכטן
תמונה של די שצולמה על ידי הצלם קארל ואן וכטן
לידה 27 באוקטובר 1922
קליבלנד, אוהיו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 11 ביוני 2014 (בגיל 91)
ניו רושל, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1940–2014 (כ־74 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
בן או בת זוג אוסי דייוויס (9 בדצמבר 19484 בפברואר 2005) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס אמי
פרס גראמי
פרס אובי
פרס גילדת שחקני המסך
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רובי אן וולאסאנגלית: Ruby Ann Wallace;‏ 27 באוקטובר 192211 ביוני 2014) הייתה שחקנית קולנוע, משוררת, מחזאית, תסריטאית, עיתונאית ופעילה חברתית אמריקאית, זוכת פרס אמי, פרס גראמי ופרס אובי, והייתה מועמדת לפרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר בשנת 2007 על משחקה בסרט "אמריקן גנגסטר".

קורות חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

די נולדה בקליבלנד, אוהיו, לגלדיס הייטאוור ולאדוארד מארשל נתניאל וולאס, לאחר שאמה הביולוגית של די עזבה את הבית אביה התחתן עם אמה אמיליה בנסון.

די גדלה בשכונת הארלם בניו יורק ולמדה בתיכון האנטר, לאחר מכן התקבלה די למכללת הנטר - האוניברסיטה העירונית של ניו-יורק שם סיימה את לימודיה בהצלחה עם תואר בשפה הצרפתית והספרדית.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

את קריירת המשחק שלה החלה די על בימות ברודוויי לפני שקיבלה הכרה בינלאומית בתחום הקולנוע כשהשתתפה לצד סידני פואטייה בדרמה מועמדת לשני פרסי גלובוס הזהב "צימוק בשמש" בשנת 1961.

בשנת 1971 לאחר למעלה מ-30 שנה על בימות ברודוויי קיבלה די את ההערכה לה הגיעה, כשזכתה בפרס אובי על תפקידה במחזה "הבוס ולנה".

לאחר מכן התפרסמה די בעיקר בהופעותיה בסרטים "אנשי החתול" ובדרמה הקומית מועמדת שני פרסי אוסקר של ספייק לי "עשה את הדבר הנכון".

בשנת 1991 זכתה די בפרס אמי על תפקידה בסרט הטלוויזיה הדרמטי "יום הדקורציה" אשר מבוסס על רומן הנושא את אותו השם.

בשנת 2007 קיבלה די את פרס גראמי על עבודתה באלבום המשותף לה ולבעלה המנוח אוסיי שנקרא "עם אוסיי ועם רובי: בחיים האלה ביחד". באותה שנה הספיקה די גם להשתתף בדרמת הפשע מועמדת 2 פרסי אוסקר של רידלי סקוט "אמריקן גנגסטר", ולקבל מועמדות ראשונה בקריירה לפרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר. בסרט גילמה די את אימו של סוחר הסמים פרנק לוקאס (דנזל וושינגטון). די, שהייתה אז בת 83, הייתה השחקנית השנייה הכי מבוגרת בהיסטוריה שקיבלה מועמדות לפרס זה אחרי גלוריה סטוארט שקיבלה מועמדות בגיל 87.

חייה האישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רובי די ב-2006

די התחתנה בתחילת שנות ה-40 עם הזמר פרנקי די אך לאחר מספר שנים הזוג התגרש ודי התחתנה בשנית עם השחקן אוסיי דייוויס. לאוסיי ולדי נולדו שלושה ילדים, בן גאי דייוויס ושתי בנות נורה דיי וחסנה מוחמד.

די התגברה על מחלת סרטן השד שהתגלתה אצלה לפני כ-30 שנה.

דייוויס ובעלה היו פעילים שנים ארוכות למען זכויות השחורים בארצות הברית ואף היו חברים קרובים של מרתין לותר קינג ומלקולם אקס.

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רובי די – פרסים