או דה וי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
או דה וי
Eau de vie
מאכלים
סוג משקה מזוקק עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים פרי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

או דה וי (בצרפתית: Eau de vie שפירושו "מי חיים") הוא ברנדי פרי צלול וחסר צבע המיוצר באמצעות תסיסה וזיקוק כפול. טעם הפרי במשקה הוא בדרך כלל קל מאוד.

במדינות דוברות אנגלית, או דה וי מתייחס לאלכוהול מזוקק העשוי מפירות שאינם ענבים. מונחים דומים עשויים להיות תרגומים מקומיים או עשויים לציין את הפרי המשמש לייצורו. אף על פי ש-או דה וי הוא מונח צרפתי, משקאות דומים מיוצרים במדינות אחרות (למשל, שנאפס גרמני, ρακί יווני, rakı טורקית, rakia בלקנית, צויקה רומנית, pálenka צ'כית וסלובקית, פאלינקה (pálinka) הונגרית וערק קוקוס סרי לנקי). בצרפתית, לעומת זאת, או דה וי הוא מונח כללי למשקאות חריפים מזוקקים. המונח הצרפתי הראוי לברנדי פירות הוא eau-de-vie de fruit, בעוד ש-eau-de-vie de vin פירושו אלכוהול יין (ברנדי), ועוד מספר קטגוריות של משקאות חריפים (מזוקקים מפירות, ענבים, משקע יין, בירה, דגנים, וכו') מוגדרים גם מבחינה משפטית כ-eau-de-vie באופן דומה. להרבה או דה וי העשויים מפירות, יין, פומאס או שיפון יש כינוי מקור מוגן (PDO) באיחוד האירופי.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלכוהול פירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

משקאות חריפים מסורתיים מיוצרים מפירות בשלים שמותססים, מזוקקים ומבוקבקים במהירות כדי לשמר את הטריות והארומה של פרי האב. או דה וי בדרך כלל אינם מיושנים בחביות עץ, ולכן הם צלולים. על אף שחוסר יישון הוא הנוהג המקובל, חלק מהמזקקים מיישנים את המוצרים שלהם לפני הביקבוק.[1]

סוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטעמים הנפוצים ביותר הזמינים בצרפת הם או דה וי דה פואר (אגס, המכונה או דה וי דה פואר ויליאמס כאשר הוא עשוי מאגס מזן ויליאמס), או דה וי דה פרמבואז (פטל), או דה וי דה פום (תפוח), או דה וי דה מירבל - de vie de mirabelle (שזיף מיראבל), ו-eau de vie de pêche (אפרסק). כאשר הוא עשוי מפומאס, הוא נקרא ברנדי פומאס או מארק.

בעוד שרוב האו דה וי מהאזורים האלפיניים של אירופה נחים רק לזמן קצר מאוד במיכלי זכוכית, אחרים מתיישנים בחביות עץ לפני הביקבוק. לפיכך, קלבדוס, אלכוהול מבוסס על תפוח מצפון מערב צרפת, מחויב על פי חוק לבלות לפחות שנתיים בחביות עץ, ורוב היצרנים מציעים לשוק גם מוצרים מיושנים בהרבה (עד 20 שנה ומעלה). חלק מהסליבוביץ' מיושנים גם בחביות עץ, מה שמעניק להם את צבעם הזהוב או הענברי וכמה טעמים נוספים. țuică bătrână הרומנית מיושנת בחביות עשויות עץ תות, המעניקות לו צבע חום בהיר.

באיים הקריביים, או דה וי עשוי מפירות טרופיים כמו בננה, אמברלה, גויאבה, מנגו, אננס וספודילה.

המונח יכול להתייחס גם למייפל או דה וי, העשוי מסירופ מייפל . Acerum הוא או דה וי קנדי המיוצר בקוויבק מסירופ מייפל.[2]

הגשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

או דה וי בכוס חרטום מסורתית

או דה וי מוגש בדרך כלל כדיז'סטיף. גודל מנה טיפוסי הוא 30 עד 60 מיליליטר, בשל תכולת האלכוהול הגבוהה של האלכוהול ומשום ששותים אותו בדרך כלל לאחר ארוחה שבמהלכה כבר הוגש יין, או משקה אלכוהולי אחר.

או דה וי צריך להגיש קר.[3]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא או דה וי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Asimov, Eric (2007-08-15). "An Orchard in a Bottle, at 80 Proof". The New York Times. נבדק ב-2007-07-21. But his first love are the gorgeous, impeccably pure eaux de vie that he makes from pears and plums, cherries and raspberries, and even, in a distinctly Northwestern touch, from the springtime buds of Douglas firs.
  2. ^ "Alcools à base d'érable: un marché en pleine effervescence". LaTerre (בצרפתית). 22 בדצמבר 2018. נבדק ב-25 ביולי 2022. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ Prial, Frank J. (18 בפברואר 1979). "Fruits of the Distiller's Art". The New York Times. נבדק ב-21 בנובמבר 2021. {{cite news}}: (עזרה)