גדס"ר 134

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גדס"ר 134
פרטים
מדינה ישראלישראל ישראל
צה"ל
שיוך עוצבת געשעוצבת געש עוצבת געש
סוג גדוד סיור אוגדתי
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 19721974 (כשנתיים)
מלחמות מלחמת יום הכיפורים  מלחמת יום הכיפורים
נתוני היחידה
ציוד עיקרי טנקי שוט ונגמ"שים
פיקוד
דרגת המפקד סגן-אלוף  סגן-אלוף
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אנדרטת הנגמ"ש והארז
הנגמ"ש והארז בתוכו

גדס"ר 134 היה גדוד סיור תחת אוגדה 36 שפעל בין השנים 19721974. הגדס"ר היה אחד מתוך מספר גדודי סיור שהוקמו בצה"ל בתחילת שנות ה-70. גדודי הסיור היו גדודים מעורבים של טנקים ונגמ"שים אשר היו תחת פיקודה הישיר של אוגדה. גדס"ר 134 צורף לאוגדה 36, וערך את אימון ההקמה בחורף 1972.

הגדס"ר במלחמת יום הכיפורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גדוד 134 מנה 565 לוחמים, מהם כ-10% קצינים. הגדוד שהיה מורכב מיוצאי סיירות ותיקות, היה בתהליך מואץ של קליטת טנקיסטים צעירים לשורותיו, עבר אימון הקמה במחנה שבטה בשנת 1972 והיה מיועד לאימון נוסף בדצמבר 1973.

גדס"ר 134 היה גדוד אוגדתי והשתייך לאוגדה 36. עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים היה הגדס"ר ללא מפקד גדוד ורס"ן חנני תבור, סגן מפקד הגדוד, נטל את הפיקוד על הגדוד. הגדוד עבר תחת פיקודה של אוגדה 210, עליה פיקד האלוף דן לנר.

הגדוד סופח לחטיבת השריון 179 בפיקוד אל"ם רן שריג, ולחם איתה בחזית רמת הגולן מול הצבא הסורי. הגדוד השתתף בקרבות הבלימה בגזרת חושניה החל מ-7 באוקטובר.

עיקר הלחימה בוצע על ידי הטנקים, שהשמידו עשרות טנקי אויב, כשלוחמי הנגמ"שים והג'יפים מסייעים להם סיוע צמוד, הן בחילוץ ובפינוי נפגעים והן בחימוש ותדלוק הטנקים בסמוך לקו הלחימה. פלוגת המפקדה של הגדוד יזמה אספקת תחמושת ודלק, פרסה את תחנת האיסוף הגדודית, החזירה טנקים פגועים לכשירות והשתלבה ביחד עם סיירי הגדוד באבטחת הטנקים בלילות, כדי לאפשר לצוותים לאגור כוח לקראת המשך הלחימה. פעולות אלו הצילו חיי רבים ואפשרו רצף לחימה.

בהמשך השתלב גדס"ר 134 בהתקפת-הנגד בגזרת חושניה ובעקירת הכוחות הסורים מרמת הגולן.

ב-11 באוקטובר, במהלך הפריצה למובלעת הסורית, היה הגדס"ר (תחת פיקוד חטיבה 179) הכוח המוביל בהבקעת מערכי הסורים על ציר קוניטרה-דמשק. הציר היה מוגן היטב על ידי הצבא הסורי שהקים עמדות הגנה משני צדדיו של הציר. אלה היו מעובים בנשק נ"ט ומוגנים בשדות מוקשים. הגדוד ספג נפגעים רבים וכמעט כל הטנקים שלו נפגעו.

במשך כל שלבי הלחימה איבד הגדוד 35 מלוחמיו.

לאחר המלחמה, בשנת 1974, פורק הגדוד.

אנדרטאות גדס"ר 134[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אנדרטאות גדס"ר 134

לזכר הנופלים של הגדס"ר הוקמו שלושה אתרי זיכרון:

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]