דיאנה טרוי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף דיאנה טרוי-רייקר)
דיאנה טרוי
קומנדר דיאנה טרוי, מתוך "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
קומנדר דיאנה טרוי, מתוך "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
שם סרט "מסע בין כוכבים: דורות"
"מסע בין כוכבים: המפגש"
"מסע בין כוכבים: המרד"
"מסע בין כוכבים: נמסיס"
תוכנית טלוויזיה "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
"מסע בין כוכבים: וויאג'ר"
"מסע בין כוכבים: אנטרפרייז"
הופעה ראשונה פרק הבכורה של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", 1987
הופעה אחרונה "No Small Parts", פרק סיום העונה הראשונה של "מסע בין כוכבים: סיפונים תחתונים", 2020
מספר הופעות 176 פרקים של "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
3 פרקים של "מסע בין כוכבים: וויאג'ר"
פרק אחד של "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז"
פרק אחד של "מסע בין כוכבים: סיפונים תחתונים"
4 סרטי קולנוע
יוצרים ג'ין רודנברי עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות מרינה סירטיס
מידע
מקום לידה בטאזד עריכת הנתון בוויקינתונים
גזע חצי אנושית, חצי בטאזואידית
מין נקבה
מקצוע יועצת
שיוך צי הכוכבים
כוחות לחוש ברגשות
אזרחות פדרציית הכוכבים המאוחדת
מקום מגורים Nepenthe עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה

לואקסנה טרוי - אימה
לוטננט איאן אנדרו טרוי - אביה המנוח
קסטרה - אחות הבכורה
ויליאם רייקר - בעלה קסטרה טרוי-רייקר - בת

ראת' טרוי-רייקר - בנה המנוח
חברים בוורלי קראשר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קומנדר דיאנה טרויאנגלית: Deanna Troi), בגילומה של השחקנית הבריטית מרינה סירטיס, היא דמות בדיונית ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים", המופיעה בעיקר כדמות ראשית בסדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: הדור הבא" וכן בסרטי הקולנוע בהשתתפות צוות שחקני סדרה זו. טרוי היא חצי אנושית וחצי בטאזואידית, בעלת תפישה על-חושית לחוש רגשות של האחר. היא משמשת כיועצת על סיפון ספינת החלל אנטרפרייז-D. לאורך רוב הסדרה, היא מחזיקה בדרגת לוטננט-קומנדר. בעונה השביעית של הסדרה טרוי עוברת מבחני הסמכה עבור קציני גשר הפיקוד, היא מקודמת לדרגת קומנדר, אך ממשיכה לשמש כיועצת הספינה. החל מסרט הקולנוע "מסע בין כוכבים: נמסיס", הדמות מצוינת בקרדיטים בשם "דיאנה טרוי-רייקר"[1] בשל נישואיה לויליאם רייקר בתחילת סרט זה.

ביוגרפיה של הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוטננט איאן אנדרו טרוי, אביה של דיאנה טרוי
קסטרה, אחותה הבכורה של דיאנה טרוי

דיאנה טרוי נולדה ב-29 במרץ 2336, ליד אגם אל נאר, בטאזד (כוכב הבית של הבטאזואידים).[2] הוריה הם השגרירה הבטאזואידית לואקסנה טרוי (המגולמת על ידי השחקנית מייג'ל בארט) ולוטננט איאן אנדרו טרוי המנוח (המגולם על ידי אמיק ביראם), קצין בצי הכוכבים. אחותה הגדולה קסטרה טבעה למוות כשדיאנה הייתה תינוקת.[3] למרות שלדיאנה טרוי הייתה חשיפה מועטה לתרבות של כדור הארץ, היא למדה באקדמיה של צי הכוכבים בשנים 2355 - 2359, כמו גם באוניברסיטה על בטאזד, ורכשה תואר מתקדם בפסיכולוגיה.

לגזע הבטאזואידים יש יכולות טלפתיות. בשל המורשת שלה כחצי-אנושית, לדיאנה יש יכולות טלפתיות חלקיות בלבד, והיא בעלת אמפתיה על-חושית עם תודעה ברורה. בסרט הקולנוע "מסע בין כוכבים: נמסיס", טרוי מסוגלת להתחבר לחייזר אחר בעל תפישה על-חושית, ולעקוב אחר הקשר האמפתי הזה עד למקורו. במקרה זה, היכולת שלה מאפשרת לספינת החלל אנטרפרייז-E להתמקד ולפגוע בספינת החלל הרימאנית שימיטאר (Scimitar), על אף היות מוסווית. היא גם יכולה לתקשר באופן טלפתי עם אמה ובטאזואידים טלפתיים אחרים. עם זאת, ישנם מספר זנים שעמידים לטלפתיה ולאמפתיה של הבטאזואידים, כגון פרנגי, הברין והיוליאנים.[4]

הדור הבא[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיאנה משמשת כיועצת הספינה על סיפונה ספינת החלל של צי הכוכבים אנטרפרייז-D, בפיקודו של קפטן ז'אן-לוק פיקארד (פטריק סטיוארט). בתחילת הסדרה, טרוי מוצאת את עצמה עובדת עם מאהבה לשעבר, הקצין הראשון החדש של האנטרפרייז, קומנדר ויליאם רייקר (ג'ונתן פרייקס). בפרקים מאוחרים יותר, לטרוי יש מעורבות רומנטית עם כמה דמויות אחרות, לרבות מערכת יחסים קצרה עם קלינגון צי הכוכבים לוטננט וורף (המגולם על ידי השחקן מייקל דורן).

עמיתיה הקצינים פוניה אליה בדרכים שונות ומגוונות. קפטן פיקארד פונה אליה בדרך כלל בתואר "יועצת", אולם כאשר הוא דואג לה, או במקרי חירום, הוא קורא לה בשמה הפרטי "דיאנה". פיקארד גם פונה אליה בתואר "קומנדר", בפרק הפיילוט "Encounter at Farpoint", דבר העולה בקנה אחד עם הסיכות שהיא עונדת על מדיה. קומנדר ויליאם רייקר פונה אליה בתואר "לוטננט" פעם אחת בלבד - בפרק הפיילוט; לאחר מכן, במשך מספר עונות, אין עוד התייחסות אל דרגת השירות שלה. ד"ר בוורלי קראשר, אחת מחברותיה הקרובות ביותר, בדרך כלל פונה אליה בשם המשפחה שלה "טרוי". דאטה, לעיתים רחוקות מאוד, קורא לה בשמה הפרטי, ובדרך כלל פונה אליה כ-"היועצת טרוי". בהתאם למצב, קומנדר רייקר יקרא לה "דיאנה" או "אימזדי" (מילה בשפה הבטאזואידית, שמשמעותה המילולית: "אהובתי").

בפרקים רבים, טרוי נופלת קורבן לחייזרים. בדרך כלל, מתמקדים בה חייזרים בעלי היכולת להשתלט על נפשה, ואז לדבר באמצעות גופה. בפרק מרכזי של עונה 4 ("Clues") צוות האנטרפרייז מאבד את זכרונו של משך יום אחד. עם השתלשלות המאורעות, ישות זרה משתלטת על דיאנה, על מנת לתקשר עם צוות. היא זוכה באופן זמני בכוחות של "סופר אדם" וללא כל מאמץ משליכה את וורף מקצה אחד של גשר הפיקוד לקצהו השני. בעונה 5, בפרק "Violations", האנטרפרייז נתקלת במין חייזרים שהים טלפתיים ומתמחים ביכולת להחזיר את הזיכרונות אבודים. אחד מהחייזרים תוקף נפשית את דיאנה, ולאחר מכן מנסה לתקוף אותה גם פיזית, בחדר מגוריה. היא ניצלת על ידי וורף ואחד מאנשי צוות הביטחון שלו. בסרט הקולנוע "מסע בין כוכבים: נמסיס", היא מותקפת על ידי סגנו של שינזון, שהוא גם טלפתי; זה קורה גם בסצנה שנמחקה מסרט זה, שבה היא מותקפת במעלית הטורבו.

סצנת השוקולד המפורסמת של דיאנה טרוי

טרוי היא מומחית נלהבת של שוקולד, עובדה שהיא משמעותית במספר פרקים, לרבות פרק אחד שבו היא מסבירה לרייקר כיצד ראוי ליהנות מאכילתו (הפרק "The Game", עונה 5 של "מסע בין כוכבים"). בפרק "Remember Me", בוורלי קראשר מתארת את טרוי בקצרה לקפטן פיקארד, עד מנת לרענן את זיכרונו, ומציינת שהיא "אוהבת שוקולד".

לאחר הדור הבא[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסרט הקולנוע "מסע בין כוכבים: נמסיס", טרוי עוזבת את האנטרפרייז עם בעלה הטרי ויליאם רייקר, שזה עתה קודם לדרגת קפטן ומונה לפקד על ספינת החלל "טיטאן".

הופעות אורח[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלבד היותה דמות קבועה ב-"מסע בין כוכבים: הדור הבא" ובסרטי הקולנוע המבוססים על סדרה זו, דמותה של טרוי הופיעה מאוחר יותר בשלושה פרקים של "מסע בין כוכבים: וויאג'ר",

זמן קצר לפני סיומה של הסדרה (ביחד עם דמותו של רג'ינלד ברקלי), ובפרק האחרון של "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז". ביחד עם ויליאם רייקר.

בשנת 2020 הופיעה ב-Nepenthe, הפרק השביעי בסדרה "מסע בין כוכבים: פיקארד" ביחד עם ויליאם רייקר ובתם המשותפת קסטרה, המגולמת על ידי השחקנית לולו וילסון.

עוד באותה שנה חזרה סירטיס, הפעם בקולה בלבד, כשדובבה את דמותה המצוירות של טרוי בפרק הסיום של העונה הראשונה של הסדרה "מסע בין כוכבים: סיפונים תחתונים" ששמו "No Small Parts". בפרק זה טרוי היא היועצת של הטיטאן.

פיתוח וליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילה, מרינה סירטיס הוזמנה לקרוא את התפקיד שלימים יהפוך לדמותה של טאשה יאר. היו לה, בסך הכול, חמש קריאות עם ג'ין רודנברי ומנהלים נוספים. כבר צוין כי היא מצאה חן בעייני רודנברי כמעט באופן מיידי.[5] דניס קרוסבי, אשר בסופו של דבר לוהקה לתפקידה של טאשה, נבחנה לתפקידה של דיאנה טרוי.[6] כבר נאמר כי הייתה תחושה יותר אקזוטית כלפי מרינה סירטיס.[7]

סירטיס כבר התכוונה לחזור (מארצות הברית) אל ביתה (באנגליה), כשהיא מובטלת ושקועה בחובות, כאשר קיבלה את "שיחת הטלפון" שמודיעה לה כי התקבלה לתפקיד של דיאנה טרוי. סירטיס אמרה כי אם שיחת הטלפון הייתה מגיעה שעה מאוחר יותר, היא הייתה מחמיצה אותה, וכבר הייתה נמצאת בדרכה בחזרה לאנגליה. הוויזה לארצות הברית של סירטיס פקעה באותו היום, ואם היא הייתה נשארת עוד קצת, היא עלולה הייתה להיתקל בבעיות משפטיות.

עבור סירטיס, "מסע בין כוכבים" הייתה פריצת הדרך הגדולה הראשונה שלה. לפני "דיאנה טרוי", קריירת המשחק שלה לא התקדמה לשום מקום: "מה שהם סיפרו לנו על הדור הבא כשרק התחלנו היה שיש לנו עבודה מובטחת ל-26 פרקים. אז זו הייתה העבודה הארוכה ביותר שאי פעם הייתה לי". היא לא ידעה הרבה על זיכיון "מסע בין כוכבים", ובהתחלה פשוט חשבה על זה כאמצעי טוב כדי לשלם את החשבונות שלה.[8]

בתחילה, סירטיס / טרוי יועדה להיות הדמות "הנעימה לעין" של התוכנית. ג'ין רודנברי התכוון שיהיו לה ארבעה שדיים, לפני שאשתו אמרה לו שזה רעיון גרוע.[9] לפני הצילומים, סירטיס נתבקשה לרדת במשקל כ-2.5 ק"ג, אבל חשבה לעצמה שהיה עליה לרדת עוד יותר, מאחר שלעיתים קרובות לבשה מחשופים שופעים ושמלות צמודות לגוף. לאחר שש שנים, המפיקים החליטו לוותר על טרוי "הסקסית וחסרת המוח" והפכו אותה לדמות חזקה יותר:

"מאוד התרגשתי כשקיבלתי סוף סוף את המדים הרגילים של צי הכוכבים... זה כיסה את המחשוף שלי וכל המוח שלי חזר אליי, כי בהוליווד - כאשר יש לך מחשוף, לא יכול להיות שיש לך שכל... התירו לי לעשות דברים שנאסרו עליי לעשות במשך חמש או שש שנים. הצטרפתי למשימות של חוליות נחיתה, הייתי מפקדת של צוות, החזירו לי את סיכות הדרגה שלי, היה לי פייזר, החזירו לי את כל הציוד שוב, וזה היה נהדר. אני הייתי נרגשת לחלוטין".[8]

בהתייחסותה למשולש האהבה שבין רייקר-טרוי-וורף, אמרה סירטיס כי מעולם לא אהבה את רעיון הרומן בין וורף וטרוי וחשבה כי כותבי "מסע בין כוכבים: הדור הבא" ראו את "היפה והחיה" יותר מדי פעמים. סירטיס תמיד העדיפה את הרומן בין טרוי לרייקר.[10]

תגובות וביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיל פרנד, מחבר הספר "The Nitpicker's Guides", ביקר את האופן שבו הולבשה וצולמה דמותה של טרוי. "למה לטרוי יוצא ללבוש את תחפושת העור ההדוקה? ... למה טרוי הייתה רוצה ללבוש את התחפושת הזו? ... איך הייתם מגיבים לפסיכולוג הלבוש ככה?".[11] לפחות מאמר אקדמי אחד חקר את מגוון "תספורות השיער הראוותניות" של טרוי ואת התלבושות המדגישות את גופה. כל עונה הביאה עימה קיצוץ נוסף בצורת השיער שלה, ועוד מחשוף, צבע ובד לבגדיה - בניגוד בולט לשינוי המזדמן בצווארון של יתר השחקנים בצוות".[12][13]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דיאנה טרוי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דיאנה טרוי, במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)
  2. ^ "StarTrek.com: Deanna Troi".
  3. ^ הפרק "Dark Page" של "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
  4. ^ The inability of Betazoids to read the Ferengi, the Breen and the Ulians was established in the episodes "Ménage à Troi", "The Loss" and "Violations", respectively.
  5. ^ Adam Schrager, "Marina Sirtis: From Hoi Polloi to Counselor Troi" The Finest Crew in the Fleet: The Next Generation's Cast On Screen and Off. New York: Wolf Valley Books (1997): 147. "She landed a guest role on the series Hunter. Other small television roles followed, but no steady work came her way during her short stay. Just before she was to return home -- broke, credit cards "maxed out," and depressed -- Sirtis auditioned for the role of the chief security officer aboard the USS Enterprise, Lieutenant Macha Hernandez (later changed to Natasha Yar)."
  6. ^ Adam Schrager, "Marina Sirtis: From Hoi Polloi to Counselor Troi" The Finest Crew in the Fleet: The Next Generation's Cast On Screen and Off. New York: Wolf Valley Books (1997): 147. "Meanwhile, Denise Crosby had been auditioning for the role of Lieutenant Commander Deanna Troi, the ship's Betazoid counselor."
  7. ^ As stated in the DVD extras found on a bonus Star Trek TNG DVD
  8. ^ 1 2 "Marina Sirtis - Star Trek: The Next Generation's empathetic Counsellor". BBC. נבדק ב-7 במאי 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ Joel Engel Gene Roddenberry: The Myth and the Man Behind Star Trek (Hyperion Books, 1994)
  10. ^ Star Trek TNG: Why The Worf and Troi Romance Didn’t Work
  11. ^ Phil Farrand, "Trek Silliness: The Top Ten Oddities of Star Trek: The Next Generation" The Nitpicker's Guide for Next Generation Trekkers New York: Dell (1993): 241
  12. ^ Hastie, Amelie (1996). "A Fabricated Space: Assimilating the Individual on Star Trek: The Next Generation". In Harrison, Taylor (ed.). Enterprise Zones: Critical Positions on Star Trek. Westview Press. pp. 115. ISBN 0-8133-2898-5.
  13. ^ Joyrich, Lynne (Winter 1996). "Feminist Enterprise? "Star Trek: The Next Generation" and the Occupation of Femininity". Cinema Journal. 35 (2): 61–84. doi:10.2307/1225756. JSTOR 1225756.