דין ראסק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דין ראסק
David Dean Rusk
דין ראסק
דין ראסק
דין ראסק
לידה 9 בפברואר 1909
מחוז צ'רוקי, ג'ורג'יה
פטירה 20 בדצמבר 1994 (בגיל 85)
את'נס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית
השכלה
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
מזכיר המדינה של ארצות הברית ה־54
20 בינואר 196120 בינואר 1969
(8 שנים)
תחת נשיא ארצות הברית לינדון ג'ונסון
ג'ון פיצג'רלד קנדי
פרסים והוקרה
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
דין ראסק, 1968
דין ראסק (משמאל) עם שר ההגנה רוברט מקנמארה ונשיא ארצות הברית לינדון ג'ונסון (באמצע)

דייוויד דין ראסקאנגלית: David Dean Rusk;‏ 9 בפברואר 190920 בדצמבר 1994) היה מזכיר המדינה של ארצות הברית בין השנים 19611969, תחת הנשיאים ג'ון פיצג'רלד קנדי ולינדון ג'ונסון.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בצעירותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראסק נולד במחוז צ'ירוקי שבג'ורג'יה וגדל באטלנטה, שם למד בבתי ספר ציבוריים. לאחר סיום לימודיו ב-1925 עבד אצל עורך דין במשך שנתיים על מנת לממן את לימודי התואר הראשון במכללת דוידסון בצפון קרוליינה, אותם סיים ב-1931. לאחר שסיים את התואר הראשון, נסע ללמוד בקולג' סנט ג'ון של אוניברסיטת אוקספורד באמצעות מלגת רודז. לאחר ששב לארצות הברית עסק בהוראה במכללה לנשים בקליפורניה, בשנים 19341940. במקביל למד באוניברסיטת ברקלי וסיים שם את בית הספר למשפטים ב-1940. ב-1937 נישא לווירג'יניה פויסי. לזוג נולדו שלושה ילדים.

במלחמת העולם השנייה שירת כקצין מטה בבורמה. בסוף המלחמה השתחרר בדרגת קולונל, כשבידו אות לגיון ההצטיינות (Legion of Merit) עם עלי אלון (המציינים שהעיטור הוענק לו ביותר מהזדמנות אחת).

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם שובו מהמלחמה עבד ראסק תקופה קצרה במשרד המלחמה (מחלקת ההגנה של ימינו). בפברואר 1945 הצטרף למחלקת המדינה ועבד במשרד לענייני האו"ם. באותה שנה הוא היה זה שהציע את חלוקת קוריאה לשניים, על קו הרוחב 38. ב-1949 התמנה לסגן מזכיר המדינה וב-1950 ליועץ מזכיר המדינה לענייני המזרח הרחוק. במסגרת זו היה לו תפקיד מרכזי בהחלטה האמריקאית להיכנס למלחמת קוריאה. אולם הוא היה גם דיפלומט זהיר ותמיד ביקש להשיג תמיכה בינלאומית רחבה לפעולה צבאית.

ב-1950 הצטרף לחבר הנאמנים של קרן רוקפלר. ב-1952 עזב את מחלקת המדינה והתמנה לנשיא הקרן, תפקיד בו עשה במשך שמונה שנות השלטון הרפובליקני.

מזכיר המדינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-12 בדצמבר 1960 הכריז הנשיא הנבחר קנדי על החלטתו למנות את ראסק למזכיר המדינה. בינואר 1961 נכנס לתפקיד.

ראסק נודע כמזכיר מדינה ניצי, שהאמין בשימוש בכח צבאי כדי להילחם בקומוניזם. נטייתו הראשונה בפרוץ משבר הטילים בקובה הייתה מתקפה צבאית, אך הוא שינה את דעתו אחר כך והעדיף אמצעים דיפלומטיים.

יותר מכל מזוהה ראסק, יחד עם הנשיא ג'ונסון ושר ההגנה רוברט מקנמארה, עם מלחמת וייטנאם. ראסק תמך במעורבות האמריקאית במלחמה והגן עליה בפומבי. מלבד ווייטנאם, הרבה לעסוק גם בסיוע למדינות מתפתחות ופעל לפתרון המשבר ברפובליקה הדומיניקנית. נוסף על האש שמשך ממתנגדי המלחמה, הצליח להכעיס גם את תומכי ישראל, כשהאשים אותה בהתקפה מכוונת על ספינת ביון אמריקנית במה שנודע כתקרית ליברטי בימי מלחמת ששת הימים.

ג'ונסון החליט שלא לרוץ לכהונה נוספת ב-1968. כהונתו של ראסק כמזכיר המדינה באה אל קיצה יחד עם זו של הנשיא, בינואר 1969. רק קורדל הול עמד בראש מחלקת המדינה במשך תקופה ארוכה יותר ממנו. ביומו האחרון בתפקיד העניק לו ג'ונסון את מדליית החרות הנשיאותית.

לאחר הפרישה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראסק פרש מן החיים הפוליטיים ופנה לאקדמיה. בין השנים 19701984 לימד משפט בינלאומי באוניברסיטת ג'ורג'יה שבאתונה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דין ראסק בוויקישיתוף