לדלג לתוכן

וישניווקה (ליקר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וישניווקה
Wiśniówka
בקבוק וכוס של וישניווקה של המותג Krupnik
בקבוק וכוס של וישניווקה של המותג Krupnik
סוג ליקר פרות פולני
אחוז אלכוהול 30%-50%
מוצא פוליןפולין פולין
צבע אדום כהה
טעם של דובדבנים חמוצים
גרסאות אחרות וישניאק
וישניווקה תוצרת בית

וישניווקהפולנית: Wiśniówka) הוא סוג של נאלבקה (ליקר פולני מתוק), שנעשה על ידי השרייה של דובדבנים חמוצים בוודקה או כוהל נייטרלי.

ניתן לרכוש אותו מוכן, או להכין אותו בבית רק באמצעות דובדבנים חמוצים, סוכר ואלכוהול. זהו אחד מסוגי הנאלבקה הנפוצים והפופולריים ביותר, המיוצרים בדרך כלל בסוף הקיץ. בדרך כלל, אחוז האלכוהול במשקה נע בין 30% ל-50%.

מקור השם וישניווקה במילה ווישניה (Wiśnia) - דובדבן בפולנית וברוב השפות הסלאביות.

מתכון[עריכת קוד מקור | עריכה]

למיכל מלא בפירות דובדבנים חמוצים, יוצקים וודקה או כוהל נייטרלי, ומשאירים למשך 10-12 ימים. ואז את הנוזל שהתקבל מפרידים ושומרים בכלי נפרד. שוב ממלאים את הדובדבנים בוודקה או כוהל נייטרלי לתקופה מעט ארוכה יותר, כשבועיים. לאחר מכן חזורים על השלבים בפעם השלישית לתקופה עד חודשיים. מערבבים את הנוזלים משלושת השלבים ביחד.

וישניאק[עריכת קוד מקור | עריכה]

וישניאקפולנית: Wiśniak) הוא משקה דובדבנים אלכוהולי אוקראיני ופולני עתיק. וישניאק, בדרך כלל, משקה סמיך (דומה לסירופ), בעל צבע של אודם (אדום כהה מאוד עד ארגמן), בעל מרירות קלה. לצורך הכנת וישניאק משתמשים במוצרים טבעיים בלבד ולא משתמשים באלכוהול ממקור חיצוני (זה אחד ההבדלים העיקרים מ"וישניווקה"). בדרך כלל, אחוז האלכוהול יותר נמוך מ"וישניווקה" ונע בין 12% ל-25%.

מקור השם וישניאק, כמו השם וישניווקה, גם ממילה ווישניה (Wiśnia) - דובדבן בפולנית וברוב השפות הסלאביות.

מתכון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתן להכין וישניאק ממיץ מותסס של דובדבנים בשלים וסוכר. בדרך כלל לוקחים צנצנת דובדבנים חמוצים (לא דובדבנים מתוקים (גודגדנים)) גדולה, מוסיפים סוכר בשיעור של 400-500 גרם סוכר לק"ג דובדבנים, לא מערבבים וסוגרים בבד גאזה. את הצנצנת מניחים בשמש לשישה שבועות, עד שתהליך התסיסה תסתיים. אחרי התקופה הזאת ניתן ניתן לצרוך את המשקה מיד או לבקבק אותו ולהניח לפרק זמן נוסף במקום קריר וחשוך.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל מיוצר ליקר וישניאק על ידי יקב בנימינה ויקבי ברקן תחת מותג שטוק. בשם ליקר דובדבנים מיוצר המשקה על ידי יקב לביא, יקב גוש עציון ויקב עמיעד. יקב הר אודם מיצר את המשקה תחת שם שֵׁכָר דודבנים. בעבר גם יקבי כרמל ייצרו ליקר וישניאק.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא משקאות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.