מנגינת ברודוויי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מנגינת ברודוויי
The Broadway Melody
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי הארי בומונט
הופק בידי אירווינג תלברג
לורנס וינגרטן
תסריט אדמונד גולדינג
נורמן יוסטון
ג'יימס גליסון
עריכה סאם צימבליסט
ויליאם לאבנווי
שחקנים ראשיים צ'ארלס קינג
אניטה פייג'
בסי לאב
ג'ד פרוטי
מוזיקה ניקו הרב בראון
ג'ורג' מ. קוהאן
ווילארד רובינסון
צילום ג'ון ארנולד
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה מטרו גולדווין מאייר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה מטרו גולדווין מאייר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 1 בפברואר 1929
משך הקרנה 110 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט מוזיקלי, סרט רומנטי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 379,000 דולר
הכנסות 2,808,000 דולר (בארצות הברית בלבד)
1,558,000 דולר (ברחבי העולם מלבד ארצות הברית)
פרסים פרס אוסקר לסרט הטוב ביותר
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מנגינת ברודווייאנגלית: The Broadway Melody) הוא סרט קולנוע מוזיקלי בבימויו של הארי בומונט משנת 1929. מנגינת ברודוויי הוא הסרט המדבר הראשון שזכה בפרס אוסקר לסרט הטוב ביותר. גרסתו הראשונה של הסרט צולמה בשיטת טכניקולור והסרט היה המיוזיקל הראשון שצולם בהוליווד. אולם גרסת הטכניקולור נעלמה ורק גרסת הסרט השחור-לבן שרדה.

תסריט הסרט נכתב על ידי ג'יימס גליסון ונורמן יוסטון על פי ספרו של אדמונד גולדינג. פסקול הסרט הולחן על ידי ניקו הרב בראון, ג'ורג' מ. קוהאן וווילארד רובינסון. בסרט משחקים צ'ארלס קינג, אניטה פייג', בסי לאב וג'ד פרוטי. מלבד הזכייה בפרס אוסקר לסרט הטוב ביותר, לאב הייתה מועמדת לפרס אוסקר לשחקנית הטובה ביותר ובומונט היה מועמד לפרס אוסקר לבמאי הטוב ביותר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האנק (בסי לאב) וקוויני מאהוני (אניטה פייג') הן צמד אחיות המהגרות לניו יורק במטרה להתפרנס בברודוויי. אדי (צ'ארלס קינג) הוא כותב שירים ומלחין הנמצא במערכת יחסים עם האנק והוא משכנע אותה לבוא לניו יורק. אך כשאדי פוגש את קוויני, הוא מתאהב בה. קוויני מתחילה לצאת עם אדם עשיר אך מפוקפק בשם ג'ואק וורינר (קנת' תומפסון) כדי לגרום לאדי לחזור לאהוב את האנק.

הסרט פותח בסצנה שבה אדי מסרב לתת את שירו החדש "The Broadway Melody" לצמד בנות המבקשות ממנו אותו אלא לתת אותו לאחיות מאהוני. בינתיים האנק וקוויני מגיעות לבית המלון שם הן מחכות לאדי. האנק נלהבת להגיע לניו יורק והיא נחושה בדעתה להפוך אותן למפורסמות בעוד שקוויני פחות נלהבת. כשדוד ג'אד (ג'ד פרוטי) מציע להן עבודה זמנית האנק דוחה את ההצעה למורת רוחה של קוויני.

כשאדי מגיע הוא לוקח אותם למנהל זאנפילד (אדי קיין). זאנפילד לא מרוצה מהצמד אך הוא מחליט להעסיק את רק קוויני. קוויני משכנעת אותו גם להעסיק את האנק. במהלך חזרה להופעה זאנפילד מחליט לבטל את הופעתן של האחיות מאהוני ולהשאיר את קוויני בתפקיד שולי. באותו תפקיד קוויני מושכת את תשומת לבו של ג'ואק וורינר שמתחיל לחזר אחריה. אדי מביע את מורת רוחו לגבי ג'ואק ואילו האנק כועסת על קוויני שהיא הצליחה עקב יופייה ולא כישרונה.

בהמשך הסרט אדי מביע אהבה בפני קוויני כשהאנק לפתע האנק מופיעה. האנק מבינה שהשנים מאוהבים והיא נותנת את הסכמתה בטענה שהיא מעולם לא אהבה את אדי אלא ניצלה אותו לצרוך עסקי הבידור. בסוף הסרט קוויני ואדי חוזרים מירח דבש בעוד שהאנק ממשיכה לנסות את מזלה בעסקי הבידור.

צוות שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה וקבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לסרט נעשתה גרסה אילמת דבר שהיה מקובל באותו זמן בהוליווד. בעקבות הצלחת סרט זה נעשו מספר רב של סרטים מוזיקליים בשיטת הטכניקולור כמו "On with the Show",‏ "Gold Diggers of Broadway",‏ "Sally" ו-"The Life of the Party". אולם אף אחת מגרסאות הטכניקולור שלהם הצליחה לשרוד.

בזמנו הסרט זכה לביקורות מהללות ולהכנסות גבוהות. אולם עם השנים מבקרים תקפו את הסרט על חולשתו, מלודרמטיות יתר וקלישאותיו רבות. רבים טוענים שהסרט זכה בפרס אוסקר לסרט הטוב ביותר עקב הסרטים הגרועים שהיו מועמדים בקטגוריה באותה שנה בטקס פרסי אוסקר ה-2. האתר "Filmsite" סבר שזה נבע מהכאוס של המעבר מסרטים אילמים לסרטים מדברים. נכון ל-2013 הסרט מחזיק ציון "רקוב" של 38% בהתבסס על 16 ביקורות מהאתר "Rotten Tomatoes".

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

השירים נכתבו על ידי ארתור פריד והולחנו על ידי ניקו הרב בראון.

  • "Broadway Melody"
  • "Love Boat"
  • "You Were Meant For Me"
  • "Wedding of the Painted Doll"
  • "Boy Friend"
  • "Truthful Deacon Brown", music and lyrics by Willard Robison
  • "Lovely Lady"

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

זכייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לא הוכרזו מועמדויות לפרס אוסקר בטקס שנערך בשנת 1930. ברם בומונט ולאב נחשבו למועמדים פוטנציאלים והאקדמיה האמריקאית לקולנוע הכירה במועמדותם באופן רשמי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מנגינת ברודוויי בוויקישיתוף