המעורבות הרוסית במלחמת האזרחים בסוריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המעורבות הרוסית במלחמת האזרחים בסוריה
מלחמה: מלחמת האזרחים בסוריה
תאריכי הסכסוך 30 בספטמבר 2015 – הווה (8 שנים ו־24 שבועות)
מקום סוריה
עילה התחזקות המדינה האסלאמית ומשבר הפליטים האירופי
תוצאה

סכסוך מתמשך

שינויים בטריטוריות סוריה
הצדדים הלוחמים

רוסיהרוסיה רוסיה
בתמיכת:
סוריהסוריה סוריה
הכוחות הסוריים הדמוקרטיים
איראןאיראן איראן
חזבאללהחזבאללה חזבאללה
טורקיהטורקיה טורקיה[1]
סרביהסרביה סרביה[2]

מנהיגים
רוסיהרוסיהולדימיר פוטין (נשיא רוסיה)
סוריהסוריה בשאר אל-אסד (נשיא סוריה
אבו בכר אל-בגדאדי (ח'ליף המדינה האסלאמית
מפקדים

רוסיהרוסיהסרגיי שוייגו (שר ההגנה)
רוסיהרוסיהולרי גרסימוב (ראש המטה הכללי)
רוסיהרוסיהאנדריי קרטאפולוב (ראש אגף המבצעים במטכ"ל)
רוסיהרוסיהויקטור בונדרב (מפקד כוחות האוויר והחלל)
אלכסנדר דבורניקוב
אלכסנדר ז'וראבליוב
סרגיי קוראלנקו
איראןאיראן קאסם סולימאני (מפקד כוח קודס)
סוריהסוריה עלי איוב (ראש המטה הכללי הסורי)
סוריהסוריהפאהד ג'אסם אל פרייג' (שר ההגנה הסורי)

כוחות

רוסיהרוסיה 4,300 חיילים ויועצים צבאיים, 105 מטוסי קרב, נושאת מטוסים אחת, 8 ספינות טילים, 3 צוללות, 20 מסוקי קרב
סוריהסוריה כ-50,000 חיילים; כ-100,000 חיילים ואנשי מיליציות נאמנות
איראןאיראן כ-300 לוחמי כוח קודס ויועצים צבאיים

30 עד 100 אלף לוחמי המדינה האסלאמית, יותר מ-50,000 אלפים לוחמי תחריר א-שאם (לשעבר ג'בהת א-נוסרה), 45,000 עד 60 אלף לוחמי הצבא הסורי החופשי

אבדות

19 מתנדבים, מספר בלתי ידוע של אנשי קבוצת וגנר ו-112 חיילים רוסים[3][4][5][6][7][8][9][10]

32,000 לוחמים הרוגים[11]

לפי נתוני המרכז הסורי לזכויות אדם, 8,208 אזרחים נהרגו בתקיפות הרוסיות[12][13][14][15][16]
מטוס סוחוי Su-34 מפציץ עמדות המדינה האסלאמית במחוז א-רקה.

המעורבות הרוסית במלחמת האזרחים בסוריה מתקיימת במסגרת מבצע צבאי רוסי שהחל ב-30 בספטמבר 2015, לאחר בקשות התערבות רשמיות מצד ממשלת סוריה, במטרה לכבוש מחדש שטחים מארגוני המורדים. ראשיתה הייתה תקיפות אוויריות, בתחילה בצפון-מערב סוריה, של מטרות הכוללות קבוצות מיליטנטיות המתנגדות לממשלת סוריה, כולל ג'בהת א-נוסרה, המדינה האסלאמית וצבא פתח הכיבושים.

מהלך המעורבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מלחמת האזרחים בסוריה

במהלך שנת 2015 הקימה רוסיה באזור לטקיה, צפון-מערב סוריה, בסיס צבאי אווירי בשם חמיימים (ברוסית: Хмеймим, באנגלית: Kmeimim או Hmeimim). הבסיס משמש את חיל האוויר הרוסי בנוסף לכמה בסיסים סוריים בהם משתמש חיל האוויר הרוסי. בסיס חמיימים נגיש לאנשי צבא רוסיים בלבד. בנוסף נערכות הפצצות באמצעות מפציצים הממריאים מרוסיה וחוזרים אליה[17].

התקיפות האוויריות מלוות לעיתים בפעולות קרקעיות נרחבות של צבא סוריה, משמרות המהפכה האסלאמית של איראן, חזבאללה, ומיליציות נוספות התומכות במשטר אסד.

לפני ההתערבות האקטיבית, מעורבותה של רוסיה במלחמת האזרחים כללה סיוע באספקת ציוד צבאי ואחר לצבא סוריה. רוסיה התערבה לאחר בקשה רשמית של משטר סוריה לסיוע צבאי נגד מיליציות ג'יהאדיסטיות וקבוצות מורדים הפועלות בסוריה. המשטר הרוסי אישר כי מטרתו לסייע לממשל הסורי לכבוש חזרה שטחים מהארגונים השונים, כולל ארגונים הנתמכים על ידי ארצות הברית.

פרשנים העריכו את הפעולות בסוריה כמלחמת פרוקסי בין ארצות הברית לרוסיה[דרוש מקור]. אולם לאחר הפיגועים של המדינה האסלאמית בפריז, שזעזעו את העולם המערבי, החלו סבבים של ניסיונות לתיאום ראשוני בין המעצמות בנושא הפעולות נגד הארגון. רוסיה מצידה הגבירה משמעותית את הפעילות ההתקפית שלה, לאור האישור הסופי שהתרסקות המטוס הרוסי בסוף אוקטובר מעל סיני (שגבתה את חייהם של כל 224 האנשים שהיו על המטוס), הייתה פעולת טרור של המדינה האסלאמית. באותה תקופה גובשה קואליציית איראן-סוריה-עיראק-רוסיה.

ב-24 בנובמבר 2015 הפילה טורקיה מטוס סוחוי SU-24 רוסי[18], שלטענתם חדר למרחב האווירי של טורקיה. רוסיה הכחישה זאת, וטענה כי המטוס כלל לא הגיע קרוב יותר מקילומטר מהגבול. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הכריז כי הפלת המטוס היא "תקיעת סכין בגבה של רוסיה" מצד טורקיה, וכי למאורע יהיו "השלכות קשות על היחסים בין שתי המדינות".

המעורבות הרוסית כוללת גם ירי של טילי שיוט, מספינות בים הכספי ומהצוללת רוסטוב על הדון שבים התיכון והתערבות קרקעית של כוחות מיוחדים, חיילי המרכז הבינלאומי לנטרול מוקשים של משרד ההגנה הרוסי וגדודי שיטור צבאיים.

הפצצות חיל האוויר הרוסי הובילו להרג של מאות אזרחים, ובין השאר הופצצו מתקני רפואה[19] ושווקים. מעשים אלה הובילו לטענות שרוסיה ביצעה פשעי מלחמה בפעילותה בסוריה[20]. רוסיה דחתה טענות אלה[21].

ב-14 במרץ 2016 הודיע נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי תם המבצע הרוסי בסוריה וכי הסגת הכוחות הרוסיים תחל למחרת. בהתאם לכך חלק מהכוחות הרוסיים יצאו מסוריה. מטוסים ומסוקים של רוסיה המשיכו להשתתף בלחימה, ואחדים מהם הופלו[22].

באוגוסט 2016 הציבה רוסיה באיראן מפציצי טופולב Tu-22, שיצאו להפצצות בסוריה[23], אך כעבור זמן קצר הודיעה איראן שטיסות אלה יופסקו[24].

בספטמבר ובאוקטובר 2016 הגבירה רוסיה את נוכחותה הצבאית בסוריה, בין השאר בהצבת טילי נ"מ מדגם S-300, הצבת מטוסי קרב נוספים בבסיס חמיימים, ומשלוח קורבטות לים התיכון[25]. בחודשים אלה השתתפה רוסיה בהפצצות אינטנסיביות על חלב[26], שכונו על ידי נציב זכויות האדם של האו"ם, זייד ראאד אל-חוסיין, "פשעי מלחמה בממדים היסטוריים"[27].

בדצמבר 2016 המרכז הסורי לזכויות אדם הכריז כי המתקפות האוויריות הרוסיות הביאו למותם של 5,013 אזרחים, למעלה מרבע מהם ילדים, יחד עם יותר מ-3,284 לוחמי המדינה האסלאמית ויותר מ-3,315 מורדים סורים[28][29][13][30].

ב-25 בדצמבר 2016 התרסק מטוס טופולב Tu-154 רוסי שעשה דרכו מרוסיה לבסיס חמיימים שבסוריה, וכל 92 הנוסעים ואנשי הצוות שבו נהרגו[31]. בנוסעים היו 64 מחברי מקהלת הצבא האדום, שתכננו להופיע בפני הכוחות הרוסיים בסוריה, בערב השנה האזרחית החדשה.

במרץ 2017 צבא סוריה בסיוע הכוחות למבצעים מיוחדים של צבא רוסיה וחיל האוויר הרוסי כבשו מחדש את העיר תדמור מידי המדינה האסלאמית. במאי 2017 הודיע משרד ההגנה במוסקבה כי כוחות הצי הרוסי שיגרו ארבעה טילי שיוט מדגם "קליבר" לעבר מטרות המדינה האסלאמית באזור העיר תדמור. הצוללת "קרסנודאר" והמשחתת "אדמירל אסן", שתיהן מצי הים השחור, שיגרו ארבעה טילי שיוט מהים התיכון. ההודעה ציינה שהטילים פגעו במטרות, גרמו להרג טרוריסטים והשמידו ציוד כבד שהועבר לתדמור מאזור העיר א-רקה, הנחשבת לבירת המדינה האסלאמית.

ביוני 2017, משרד ההגנה במוסקבה מסר כי ייתכן שמנהיג המדינה האסלאמית, אבו בכר אל-בגדאדי, נהרג ב-28 במאי כתוצאה מהפצצה של חיל האוויר הרוסי בפרבריה הדרומיים של העיר א-רקה, הנחשבת לבירת הארגון. ההפצצה כוונה למקום בו התקיימה פגישה של מנהיגי הארגון. עוד אומרת הודעת משרד ההגנה הרוסי כי על פי מידע הנבדק בערוצים שונים, בפגישה השתתף גם אבו בכר אל-בגדאדי, שנהרג בתקיפה. את התקיפה ביצעו מטוסי סוחוי Su-34 וסוחוי Su-35, והיא כוונה לפגוע בכינוס של "המועצה הצבאית" של הארגון. בתקיפה נהרגו 30 מפקדי דרג ביניים וכמעט 300 לוחמים בארגון. לא מדובר באישור ברור וסופי על מותו של אל-בגדאדי, מאחר שאין זו הפעם הראשונה שנטען שהוא נהרג בתקיפה כזו או אחרת.

בספטמבר 2017 הצבא הרוסי סייע לצבא סוריה בכיבוש מחוז דיר א-זור מידי ארגון המדינה האסלאמית. צבא רוסיה הצהיר כי כוחותיו של אסד שולטים כבר ב-85% משטחי סוריה[32].

בדצמבר 2017 המטה הכללי הרוסי הודיע כי ארגון המדינה האסלאמית הובס סופית וכי כבר אינו מחזיק באף שטח בסוריה, ימים מספר לאחר מכן נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נחת בבסיס חמיימים שבסוריה והכריז על תחילת הוצאת הכוחות הרוסיים מהמדינה[33][34][35].

בינואר 2018 מניין ההרוגים הרוסיים במלחמה הגיע ל-43 חיילים, בעקבות מתקפת פצמ"רים על בסיס חמיימים[36]

בפברואר 2018 הופל מטוס סוחוי Su-25 רוסי במחוז אידליב וטייסו נהרג[37]. ב-6 במרץ 2018 התרסק מטוס אנטונוב An-26 בעת שנחת בבסיס חמיימים ו-39 הנוסעים ואנשי הצוות שבו נהרגו[38]. במאי 2018 התרסק בים התיכון מטוס סוחוי Su-30 שהמריא מבסיס חמיימים ושני טייסיו נהרגו[39]. ב-26 ביולי 2018 הנשיא בשאר אל-אסד אירח משפחות חיילים רוסים שנהרגו בסוריה על מנת להוקיר תודה לאלו ש"הקריבו את חייהם למען החופש והעצמאות של סוריה"[40].

ב-17 בספטמבר 2018, במהלך מתקפת הטילים בלטקיה, הופל מטוס ביון רוסי ובו 15 חיילים[41]. התקרית הביאה את הצבא הרוסי לשלוח ציוד נוסף להגנה אווירית. ב-30 בספטמבר 2018, ויקטור בונדרב, כעת יושב ראש ועדת ההגנה והביטחון של מועצת הפדרציה, הודיע כי מניין החללים הרוסיים מגיע ל-112 חיילים, בנוסף הצבא הרוסי איבד בשלוש השנים הראשונות ללחימה, 8 מטוסי קרב, 7 מסוקים, 2 נגמ"שים ורק"ם.

בינואר 2019 החלה המשטרה הצבאית הרוסית לסייר באזור הביטחון לאורך הגבול הסורי-טורקי באזור היישוב מנביג' (מצפון למחוז חלב, 85 ק"מ ממרכז המחוז) כדי להשליט סדר ולסייע לתנועת היחידות הצבאיות הרוסיות. בדצמבר 2018, הצבא הסורי נכנס לעיר מנביג' לאחר נסיגת הכורדים ממנה והניף את דגל סוריה מעל העיר. הכורדים הסכימו למסור את מנביג' לשלטונות סוריה תמורת ערבות להגנה על העיר מפני פלישה טורקית. בסוף אוגוסט אותה שנה חיסל הצבא הסורי, בתמיכת כוחות האוויר והחלל הרוסים, מספר חמושים בצפון מחוז חמה, וכבש גם את העיר האסטרטגית חאן שייחון, על הכביש המהיר דמשק-חלב וכך שחררה את מחוז חמה מהלוחמים, למעט אזורים הרריים. ב-22 באוקטובר חתמו נשיאי רוסיה וטורקיה, ולדימיר פוטין וארדואן, בעקבות תוצאות שיחות של שש שעות, על מזכר הבנות בן עשר נקודות. המסמך צופה, בפרט, הכנסת יחידות של המשטרה הצבאית הרוסית ושירות משמר הגבול הסורי בצד הסורי של הגבול עם טורקיה כדי להקהל על תהליך נסיגת היחידות הכורדיות למרחק 30 קילומטרים מהגבול הסורי-טורקי, וגם מבצעים סיורים יחד עם הטורקים. כך כבשו הצבא הסורי ויחידות המשטרה הצבאית הרוסית את הערים מנביג' וטבקה ממערב לפרת, הקימו שליטה משותפת עם הכוחות הטורקים על הגבול הסורי-טורקי, בפרט, המשטרה הצבאית הרוסית נכנסה לעיר קובאני, החלה בסיור משותף של הגבול מקובאני לקאמישלי. במקביל נסוגו יחידות כורדיות 30 ק"מ מהגבול, ויחידות צבא ארצות הברית נסוגו לחלוטין מהאזור. בנובמבר 2019, המשטרה הצבאית הרוסית, במסגרת סיור בגבול סוריה-טורקיה, כבשה כמה מעוזים שננטשו על ידי הצבא האמריקאי. ב-14 בנובמבר הודיע משרד ההגנה של הפדרציה הרוסית על הקמת בסיס אווירי תומך בעיר קאמישלי שבצפון מזרח סוריה, סמוך לגבולות טורקיה ועיראק. בסיס האוויר ישמש כבסיס מסוקים של כוחות האוויר והחלל הרוסים התומכים במשטרה הצבאית הרוסית באזור, בבסיס ששימש בעבר את האמריקאים.

עם השנים, השקיעה רוסיה מאמצים גדולים להשיג הפסקות אש מקומיות ברחבי סוריה בין כוחות המורדים לבין הצבא הסורי. כחלק מאותן עסקאות הסכימו הכוחות הסוריים והרוסים להתיר ללוחמי המיליציות לעזוב את עיירות מגוריהם ולעבור למחוז אידליב בתנאי שינטשו את כלי נשק הכבדים וישאירו בידיהם רק נשק קל ואת מקומם יתפסו כוחות משטר אסד.[42]

בתחילת 2020 חלה הסלמה חדה במתיחות במחוז אידליב. הצבא הסורי, בתמיכת הרוסים, ערך את "מבצע שחר אידליב" במחוז. במהלך הלחימה הצליח הצבא הסורי לבטל לחלוטין את החסימה של הכביש המהיר דמשק-חאלב, לשחרר את הערים מערת-אן-נומן, סרקיב ולנקות לחלוטין את פרברי חאלב מכוחות המורדים. ההתקדמות הפעילה של הצבא הסורי עוררה תגובה תוקפנית מצד טורקיה, ששלחה את יחידות הצבא שלה למחוז אידליב. ב-27 בפברואר 2020, כוחות האוויר והחלל הרוסים תקפו את מעוז החמושים, שבו התבצר הצבא הטורקי. בתקיפה נהרגו לפחות 33 חיילים טורקים והכוחות הטורקים הגיבו בכך שפתחו שורה של תקיפות נגד הצבא הסורי באמצעות תקיפות מזל"ט. בתחילת מרץ, לאחר שיחות רוסיה-טורקיה במוסקבה, הושגה הסכמה על הפסקת אש והוקמו אזורי אבטחה חדשים, עם סיורים משותפים בין רוסיה לטורקיה.

לפי דוח של ועדת חקירה של האו"ם אשר פורסם במרץ 2020, הרוסים הפציצו במתכוון יעדים אזרחיים, בהם בתי חולים ובתי ספר, והביאו לגירוש מאות אלפים מביתם.[43] הדו"ח תיאר מקרים בהם חזרו מטוסים רוסים להפציץ יעד שכבר נפגע, זאת במטרה לפגוע בכוחות המחלצים

ב-29 במאי 2020, הורה נשיא רוסיה ולדימיר פוטין למשרד ההגנה ומשרד החוץ לנהל משא ומתן עם סוריה על העברת שטח אדמה ומים נוספים בחוף הסורי, בצעד שנועד לחזק את השליטה הרוסית באזור. בין התאריכים 18-24 באוגוסט חיסלו חילות האוויר של רוסיה וסוריה, בתמיכת ארטילריה וכוחות מיוחדים, 327 חמושים, הרסו 134 מקלטים, 17 עמדות תצפית, שבעה מחסנים עם ציוד וחמישה מתקני אחסון תת-קרקעיים לנשק ותחמושת באזור. בערך באותו זמן נהרג היועץ הצבאי הרוסי האלוף ויאצ'סלב גלדקיך בסוריה. ב-26 באוקטובר, פתחו הרוסים במתקפה אווירית על מחנה של הלוחמים הפרו-טורקים של קבוצת פאילאק א-שאם, בסמוך לגבול הטורקי ליד הכפר חרים. כתוצאה מהתקיפה נהרגו כ-80 חמושים מהארגון.

ב-5 בפברואר 2021 ביצעו מפציצי סוחוי Su-24M של חיל האוויר הרוסי תקיפות אוויריות על עמדות קבוצת אג'נאד אל-קווקז, המורכבת מאנשים מצפון הקווקז. כתוצאה מההתקפות נהרגו עשרות חמושים, מחסן עם תחמושת וציוד צבאי נהרסו. התקיפות האוויריות נגרמו ביום השנה למותו של הטייס רומן פיליפוב. ב-19 באפריל, כתוצאה מהתקפות הרוסים מצפון מזרח לתדמור, נהרגו כ-200 חמושים. במקביל דווח על החמרת המצב במחוז דרעא, כשהמורדים יצאו למתקפות נגד הצבא הסורי.[44][45][46]

פיקוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

המפקד העליון של הכוחות הרוסיים בסוריה[47]:

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Turkey, Russia continue joint airstrikes against ISIL near al-Bab
  2. ^ Shoigu thanks Serbian PM Vucic for ‘political support’ in Aleppo
  3. ^ Обнародованы данные о гибели российских военных в Сирии
  4. ^ Russian Su-24 attack aircraft crashes during takeoff in Syria, crew killed – MoD
  5. ^ Fontanka Investigates Russian Mercenaries Dying For Putin In Syria And Ukraine
  6. ^ Список погибших россиян с начала кампании ВКС в Сирии :: Политика :: РБК
  7. ^ «Боевое братство» сообщило о гибели двух российских военных в Сирии
  8. ^ В Сирии погиб российский военный советник
  9. ^ В Минобороны сообщили о погибших в Сирии российских военных
  10. ^ Список погибших россиян с начала кампании ВКС в Сирии
  11. ^ נתוני משרד ההגנה הרוסי
  12. ^ "In 28 months, Russia kills more than 6600 Syrian citizens and the warplanes of Al-Assad's regime kill less than the double of this number in 39 months". The Syrian Observatory for Human Rights. 30.01.2018
  13. ^ 1 2 About 5013 civilian Syrian casualties including more than 1900 children and women in 18 months of Russian airstrikes and massacres
  14. ^ "Russian warplanes kill about 8300 Syrian civilians about 40% of them are children and women in 21 months direct participation in the military operations"
  15. ^ דיווח המרכז,הסורי לזכויות אדם (בערבית)
  16. ^ The Russian operations complete their 43rd month on the Syrian territory by killing 22 citizens including about 10 children and women by its warplanes • The Syrian Observatory For Human Rights, The Syrian Observatory For Human Rights, ‏2019-04-30 (באנגלית)
  17. ^ אי-פי רויטרס ו"הארץ", מפגן כוח רוסי: המפציצים שתקפו בסוריה הקיפו לפני כן את אירופה, באתר הארץ, 21 בנובמבר 2015
  18. ^ אתר למנויים בלבד Isabelle Fraser,Raziye Akkoc,Roland Oliphant, ‏Turkey shooting down plane was 'planned provocation' says Russia, as rescued pilot claims he had no warning - latest, The Telegraph, 26 November 2015
  19. ^ Hill, Evan; Triebert, Christiaan (2019-10-13). "12 Hours. 4 Syrian Hospitals Bombed. One Culprit: Russia". The New York Times (באנגלית אמריקאית). ISSN 0362-4331. נבדק ב-2020-04-25.
  20. ^ דו"ח: "רוסיה מבצעת פשעי מלחמה בסוריה", באתר nrg‏, 23 בדצמבר 2015
    צרפת: הפצצת בתי החולים בסוריה - פשע מלחמה, באתר nrg‏, 16 בפברואר 2016
    בריטניה חוקרת: פוטין אחראי לפשעי מלחמה בסוריה?, באתר nrg‏, 6 במרץ 2016
  21. ^ רוסיה מגיבה: הדוח על פשעי מלחמה בסוריה "מוטה ומפוברק", באתר וואלה!‏, 23 בדצמבר 2015
  22. ^ סוריה: שני טייסי קרב רוסים נהרגו לאחר שמסוקם הופל ע"י דאעש, באתר וואלה!‏, 10 ביולי 2016
    מסוק רוסי הופל במחוז אידליב שבצפון סוריה; 5 אנשי הצוות נהרגו, באתר וואלה!‏, 1 באוגוסט 2016
  23. ^ שיתוף פעולה מתהדק: רוסיה הציבה מפציצים באיראן, באתר ynet, 16 באוגוסט 2015
  24. ^ רועי קייס ו-AP, איראן נגד רוסיה: "לא יתקפו משטחנו", באתר ynet, 22 באוגוסט 2016
  25. ^ עוד ספינות, מטוסים וסוללות טילים: רוסיה מעצימה את הכוח הצבאי בסוריה, באתר ynet, 8 באוקטובר 2016
  26. ^ אתר למנויים בלבד אן ברנרד וסומיני סנגופטה, הניו יורק טיימס, אסד ופוטין אימצו אסטרטגיית אדמה חרוכה לכיבוש חלב, באתר הארץ, 27 בספטמבר 2016
  27. ^ חאלב זכתה בעוד יממה של שקט - אך באו"ם כבר מוכנים לחקור פשעי מלחמה, באתר וואלה!‏, 21 באוקטובר 2016
  28. ^ Activists: 3,800 Syrian civilians killed in a year of Russian airstrikes
  29. ^ "About 4700 civilian Syrian casualties since the start of the Russian airstrikes in Syria until the first day of their truce in the country", SOHR. Retrieved 22 January 2017
  30. ^ גיא אלסטר‏, שנה למבצע הרוסי ששינה את כללי המשחק בסוריה - והנציח את המלחמה, באתר וואלה!‏, 4 באוקטובר 2016
  31. ^ רויטרס, אי-פי, ניו יורק טיימס ו"הארץ", מטוס צבאי רוסי שבו 92 בני אדם התרסק בים השחור בדרכו לסוריה, באתר הארץ, 25 בדצמבר 2016
  32. ^ הצבא הרוסי: אסד שולט ב-85% מסוריה(הקישור אינו פעיל, 29.07.2018)
  33. ^ ביקור ניצחון: פוטין נפגש עם אסד בסוריה - והורה על נסיגת הכוחות, באתר וואלה!‏, 11 בדצמבר 2017
  34. ^ פוטין בביקור פתע בסוריה: נסיג כוחות רוסיים(הקישור אינו פעיל, 29.07.2018)
  35. ^ ביקור פתע: פוטין נחת בסוריה
  36. ^ במל"טים ופצמ"רים: המורדים גילו את נקודת התורפה של רוסיה בסוריה, באתר וואלה!‏, 11 בינואר 2018
  37. ^ AFP, מטוס קרב רוסי הופל בסוריה, הטייס נהרג בקרב יריות, באתר ynet, 3 בפברואר 2018
  38. ^ רויטרס‏, עוד אסון תעופה רוסי: 39 נוסעים נספו בהתרסקות מטוס בסוריה, באתר וואלה!‏, 6 במרץ 2018;
    תיק התאונה והיסטוריית המטוס של התרסקות אנטונוב An-26 בבסיס חמיימים, באתר Aviation Safety Network (באנגלית)
  39. ^ ליעד אוסמו, מטוס קרב רוסי התרסק בסוריה, שני הטייסים נהרגו, באתר ynet, 3 במאי 2018
  40. ^ הנשיא אסד אירח משפחות חיילים רוסים שנהרגו בסוריה
  41. ^ "סוריה הפילה בטעות מטוס רוסי", באתר ‏מאקו‏, 18 בספטמבר 2018
  42. ^ אתר למנויים בלבד צבי בראל, מטען הנפץ בסוריה מעיף רסיסים לטורקיה ולרוסיה, והם עלולים לגרור אותן לעימות צבאי, באתר הארץ, 21 באוקטובר 2021
  43. ^ נטע בר, האו"ם: רוסיה מבצעת פשעי מלחמה בסוריה, באתר ישראל היום, 3 במרץ 2020
  44. ^ Для России настал момент Деръа
  45. ^ גיא אלסטר‏, התלקחות בסוריה: המורדים כבשו עמדות מידי המשטר בדרעא, באתר וואלה!‏, 29 ביולי 2021
  46. ^ שי לוי, ‏אימת המורדים: מערכות הנשק הקטלניות שרוסיה שלחה לסוריה, באתר ‏מאקו‏, 15 באוקטובר 2021
  47. ^ אתר למנויים בלבד עמוס הראל, כשאיראן שקועה בוויכוח פנימי, רוסיה תופסת את מקומה בזירה, באתר הארץ, 24 בפברואר 2017
  48. ^ "Командующий группировкой войск РФ в Сирии дал первое интервью". רוסיסקאיה גאזטה. נבדק ב-2016-03-23.
  49. ^ "Генеральская перегруппировка". Коммерсантъ. 2016-07-21.
  50. ^ Группировку в Сирии возглавил командующий Западным округом генерал Картаполов Lenta.ru, 6 января 2017
  51. ^ Российский командующий в Сирии рассказал об операции против ИГ РИА Новости, 9 июня 2017
  52. ^ Опыт операции в Сирии используется на учениях "Восток-2018"
  53. ^ "Главком ВКС Сергей Суровикин может снова возглавить российские войска в Сирии". Коммерсантъ. 2018-02-20.
  54. ^ С начала операции ВКС в Сирии прошло три года
  55. ^ Командующего ВДВ десантировали в Сирию