טנק מרכבה סימן 4

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מרכבה סימן 4מ)
מרכבה סימן 4
טנק מרכבה סימן 4 מבצע ירי
טנק מרכבה סימן 4 מבצע ירי
טנק מרכבה סימן 4
מרכבה סימן 4מ 400 של חטיבה 188
מרכבה סימן 4מ 400 של חטיבה 188
מרכבה סימן 4מ 400 עם "מעיל רוח"
מידע כללי
סוג טנק מערכה
מדינה מפתחת ישראלישראל ישראל
מדינה מייצרת ישראלישראל ישראל
יצרן מנהלת המרכבה והרק"ם עריכת הנתון בוויקינתונים
משתמשים עיקריים

צבא ההגנה לישראל

מחיר 4.5 מיליון דולר לטנק[1]
שנת ייצור 2003–היום
תקופת השימוש 2004–הווה (כ־20 שנה) עריכת הנתון בוויקינתונים
דגם קודם מרכבה סימן 3
דגם עוקב מרכבה ברק
מערכה מרכזית מלחמת לבנון השנייה, עופרת יצוקה, צוק איתן, שומר החומות, עלות השחר, חרבות ברזל
יחידות שיוצרו 850 (הערכה)
מידע טכני
אורך 9.04 מטרים (29.7 רגל) עם התותח
רוחב 3.92 מטרים כולל הפלטות
גובה 2.66 מטרים לגג הצריח
משקל בין 60 ל-80 טונות (תלוי בציוד)
מהירות 64 קמ"ש
טווח פעולה 500 ק"מ
מנוע דיזל, 1,500 כ"ס (1,100 קילוואט), בפיתוח גרמני (MTU) וייצור אמריקני (דטרויט דיזל).
שריון שריון מרוכב מסווג, מערכת הגנה אקטיבית לטנקים "מעיל רוח", 12 מדוכות עשן דור ב'
צוות 4
מערכות נשק
חימוש עיקרי תותח טנק תע"ש 120 מ"מ חלק קדח
קליבר 120 מילימטרים (4.7 אינץ')
אורך קנה 5.56 מטר / L46
סוגי תחמיש

כדור טנק 120 מ"מ

טיל להט
מספר פגזים 44
זווית צידוד 360 מעלות, 7°- / 20° צידוד אנכי (צריח הטנק)
זווית עלרוד עד שיפוע של 50% בהגבהה
חימוש משני 2 מקלעי מאג 7.62 מ"מ, מקלע כבד 0.5 אינץ' M2 בראונינג, מרגמה פנימית 60 מ"מ סולתם דור ב', יש אפשרות למקלע נוסף.
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טנק מרכבה סימן 4 הוא הדגם הרביעי מסדרת טנקי המרכבה - טנק מערכה ישראלי שפותח ומיוצר בישראל עבור חיל השריון של צה"ל. המפרט הטכני ויכולותיו של 'סימן 4' עולים באופן משמעותי על אלו של קודמיו, וכוללים תותח טנק 120 מ"מ ומנוע דיזל בהספק של 1,500 כוחות סוס.

בשנת 2003 החלה הכנסתו לצבא. בשנת 2004 החלו טנקי מרכבה סימן 4 בפעילות מבצעית בג'נין. הדגם הבסיסי עבר מספר שדרוגים ותיקונים כדי לטפל ב"מחלות ילדות" שנתגלו בשירות המבצעי. ב-2009 החל צה"ל בקליטת דגם משופר - סימן 4מ - הכולל את "מעיל רוח", מערכת הגנה אקטיבית לטנקים תוצרת ישראל, ודגם זה הפך למבצעי כשנה לאחר מכן. בשנת 2020 החל להיקלט בצה"ל הדגם החדש של סימן 4, מרכבה סימן 4מ 400, הכולל את הדורות החדשים ביותר של מערכת בקרת הירי, מערכת ההגנה האקטיבית "מעיל רוח", ומענ"ק צי"ד "משואה 750"[2]. ב-2023 החל להיקלט בצה"ל מרכבה ברק, הדור החדש ביותר של הטנק. כיום טנקי סימן 4מ משרתים בכלל החטיבות הסדירות ובחטיבת מילואים אחת (חטיבה 4), וסימן 4 ברק במספר גדודים בסדיר.

טנקי מרכבה סימן 4 השתתפו במלחמת לבנון השנייה, מבצע עופרת יצוקה, מבצע צוק איתן ומלחמת חרבות ברזל. הנמ"ר - נגמ"ש מרכבה מבוסס על התובה של טנק מרכבה סימן 4.

מיגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

שריון[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרכבה סימן 4 הוא אחד הטנקים הממוגנים בעולם. יש לו שריון משופר בחזית הטנק, בצידיו ואפילו בגג הצריח - מקום שנחשב מסורתית לחסר מיגון. השריון עצמו מודולרי, דבר המאפשר להשמיש בקלות ובמהירות טנקים שנפגעו, מאחר שכאשר הטנק נפגע יש להחליף רק את החלק הפגוע. שריון הצריח הוא שריון משופע. כמו כן, הטנק תוכנן בצורה כזו שרכיבי הטנק (כגון מנוע ומכלי דלק) יהוו שכבת מיגון נוספת אם השריון הראשי ייחדר, יספגו את הפגיעה ובכך יגנו על אנשי הצוות. 70% ממערכות הטנק, מבחינה משקלית, מגינות על הצוות, לעומת 50% ממוצע בעולם[3]. למרכבה סימן 4 יש מערכת מיזוג אוויר אינטגרלית המשולבת במערכת הגנת אב"כ. התחמושת מאוחסנת במכלים חסיני-אש.

מעיל רוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מעיל רוח (מערכת נשק)

"מעיל רוח" (Trophy) היא מערכת הגנה אקטיבית לטנקים (APS) כנגד איומי נ"ט. המערכת פותחה על ידי רפא"ל ואלתא. מכ"ם של המערכת סורק את המרחב שסביב הטנק, ברגע שהוא מזהה איום הוא מנתח אותו (קובע את סוגו, מהירותו וכיוון הגעתו) ומשגר מטען מיוחד שמפרק את האיום בעודו באוויר טרם הגיעו לטנק. למערכת יש יכולת להתמודד עם מגוון רחב של איומים ומספר התקפות בו-זמנית וכן יכולת לעבוד בתנועה ובכל תנאי מזג אוויר.

ב-2009 החלה הטמעת המערכת בטנקי המרכבה של חטיבה 401 וכיום כל טנקי מרכבה סימן 4 שבשירות סדיר הם מדגם מרכבה סימן 4מ הכולל את "מעיל רוח". כל טנק מרכבה סימן 4מ שיוצא כיום מפס הייצור כולל את המערכת. ב-2011 רשמה המערכת הצלחה מבצעית ראשונה כאשר יירטה רקטה נגד טנקים שנורתה לעבר טנק מרכבה סימן 4מ ברצועת עזה וכן הוכיחה את עצמה במבצע צוק איתן. ב-2014 החלה חטיבה 7 בקליטת טנקי מרכבה סימן 4מ, וקליטתו הושלמה במהלך שנת 2016[4]. בשנים 20192021 הוסבה גם חטיבה 188 לטנקי מרכבה סימן 4מ, מסדרה 400.

בתחילת ההצטיידות ב"מעיל רוח" פורסם כי התקנת המערכת דורשת יציקת צריחים חדשים, ושרק טנקים חדשים היוצאים מפס הייצור יקבלו את המערכת. הטנקים עם המערכת עליהם קיבלו את הציון סימן 4מ. בשנים האחרונות התברר שהיה מדובר במהלך דיסאינפורמציה להטעיית מודיעין זר ושניתן להתקין את המערכת גם על טנקים ישנים מדגמי סימן 3ד וסימן 4, שלהם שריון מודולרי, באמצעות החלפת מודול השריון המתאים. למרות זאת, טנקי סימן 4 שעליהם מותקנת "מעיל רוח" עדיין מכונים "סימן 4מ" גם על ידי צה"ל וגם על ידי כלי התקשורת (כולל אלו העוסקים בצבא וביטחון).

נשק וחימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונת פרופיל של מרכבה סימן 4מ. בתמונה ניתן לראות את תותח ה-120 מ"מ, מעליו מקלע M2 בראונינג 0.5 הנשלט מהצריח ומאג מפקד. לא נראים בתמונה: מקלע מקביל מאג 7.62x51 מ"מ נאט"ו ומרגמה פנימית 60 מ"מ תוצרת סולתם מערכות.

המרכבה סימן 4 חמוש בתותח טנק 120 מ"מ חלק-קדח תוצרת תע"ש-סולתם, מדגם MG253, דור שני ומשופר לתותח המורכב במרכבה סימן 3. התותח מיועד לירות פגזי 120 מ"מ שפותחו על ידי ישראל אך יכול גם לירות פגזי 120 מ"מ שמשמשים את מדינות ברית נאט"ו. המרכבה סימן 4 מסוגל לירות בין השאר טילי נ"ט להט, פגזי חץ-ח"ש (חודר שריון נגד טנקים), כלנית (פגז רב-תכליתי) וחצב (נגד מבנים וחי"ר מבוצר) בדיוק רב ביותר.

מערכת בקרת האש במרכבה סימן 4 היא מערכת בקרת אש מתקדמת, דור שני לברק זוהר. המערכת מדויקת ביותר הן כשהטנק נייח בעמדת ירי והן כשהטנק בתנועה. המערכת מסוגלת להינעל גם על מטרות בתנועה ולעקוב אחריהן ומאפשרת אחוזי פגיעה גבוהים מאוד בירי הפגז הראשון. המערכת מאפשרת לטנק לפגוע גם במסוקי קרב. בנוסף המערכת מסוגלת להסתנכרן עם פגזי כלנית ולקבוע את מצב הפעולה שלהם וסוג אפקט הפיצוץ בלחיצת כפתור של התותחן.

בנוסף לתותח הראשי, הטנק חמוש בשני מקלעי מאג ולעיתים גם במקלע כבד M2 בראונינג 0.5 אינץ' (או לעיתים נדירות מקל"ר 40 מ"מ) המתופעל כולו מתוך הצריח ובכך מאפשר לאנשי הצוות לירות במקלע הכבד בלי להיחשף לאש אויב. אחד משני מקלעי המאג 7.62 מ"מ הוא מקלע מקביל המופעל על ידי התותחן, והשני מותקן על הצריח מבחוץ, ומופעל בידי מפקד הטנק, יש גם אפשרות להתקנת מקלע נוסף לצידו של מקלע המפקד. בנוסף, הטנק מצויד בדגם חדש של מרגמה 60 מ"מ תוצרת תע"ש-סולתם.

בצריח הטנק מותקן תוף המכיל עשרה פגזים (ומכאן שמו: 10 פ'). הטען יכול לבחור בלחיצת כפתור את סוג הפגז, ולטעון אותו. שאר הפגזים מאוחסנים במארזים חסיני אש להגברת שרידות הטנק.

בשילוב המסדרון והדלת האחוריים (הקיימים בכל דגמי המרכבה), אפשרות הוצאת מארזי הפגזים לטובת נשיאת חיילים, המרכבה סימן 4 הוא טנק שמתאים במיוחד לשיתוף פעולה עם חיל הרגלים ומכאן ללוחמה בשטח בנוי ולחימה בעצימות נמוכה.

ניידות[עריכת קוד מקור | עריכה]

טנק מרכבה סימן 4מ ("מעיל רוח") בנסיעה בציר הוברס.

למרכבה סימן 4 ניידות משופרת, המאפשרת תנועה קלה יחסית בשדות הבזלת של רמת הגולן שמקשה על תמרון הטנקים. המזקו"ם שופר כדי לשרוד תוואי קרקע קשים ולצמצם את תופעת פריסת זחל.

את המרכבה סימן 4 מניעה חטיבת כוח עם מנוע דיזל GD 883 בן 12 צילינדרים בתצורת V מבוקר מחשב ומקורר מים המפיק 1500 כוחות סוס. המנוע הוא מבין הרכיבים המעטים של הטנק שלא מיוצרים בישראל: הוא מיוצר על ידי MTU מגרמניה בשיתוף עם ג'נרל דיינמיקס מארצות הברית.

עוד חידוש שהותקן במרכבה היא מצלמת וידאו אחורית המיועדת לאפשר לנהג לנסוע אחורה ללא מכוון חיצוני.

מערכת צי"ד[עריכת קוד מקור | עריכה]

טנק מרכבה סימן 4מ 400 של גדוד 74.

שיפור מהותי הוא התקנת מערכת ניהול קרב (מענ"ק) דיגיטלית המהווה חלק ממיזם צבא יבשה דיגיטלי, שמטרתו למחשב את מערכות התקשוב, הפיקוד, השליטה והבקרה בקרב ולאפשר לכל הכוחות הלוחמים להיות בקשר אחד עם השני, לשתף מטרות ומידע מודיעיני ולקבל תמונה מלאה בזמן-אמת של שדה הקרב. הפרויקט מבוצע על ידי חברת אלביט מערכות. מערכת צי"ד מאפשרת למרכבה 4 לכוון למטרות על סמך תצלומי כלי טיס בלתי מאוישים, תצפיות ו-GPS ואף לסמן מטרות לכלי טיס, טילים מדויקים וכוחות ארטילריה. כמו כן, המערכת מאפשרת להקליט את מהלך הקרב על מנת לבצע תחקיר מבצעי ולנתח טעויות. המערכת רשמה טבילת אש מבצעית מוצלחת במבצע צוק איתן[5]. הדגם החדש ביותר של המענ"ק, "משואה 750", מותקן על גבי טנקי מרכבה סימן 4מ 400 של חטיבה 188[2].

גרסאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מרכבה סימן 4 - גירסת הבסיסי לדגם של הדור הרביעי.
  • מרכבה סימן 4ב - נקודות השיפורים: תיקון פגמים בדגם הבסיסי כלל בחלק מהטנקים שכבר יצא מפס הייצור. בין השינויים המרכזיים ניתן להצביע על השיקול להחזיר את הפתח והמקלע של הטען-קשר.
  • מרכבה סימן 4מ - נקודות השיפורים: הוספת הגנה אקטיבית נגד נ"ט (מה שעד אז היה לנקודת התורפה העיקרית לטנקים), שיפור קל במחשב וזיהוי המטרות.
  • מרכבה סימן 4מ 400 - נקודות השיפורים: שיפורים כלליים ובפרט במחשוב זיהוי מטורפות וכל תאום בשיתוף נתונים בין המערכות.
  • מרכבה סימן 4 ברק נקודות השיפורים: ראו בהמשך

נגזרות נוספות הם של טנקים שהוסבו למטרות יעודיות:

  • מרכבה סימן 4 LIC - מיועד ללוחמה בשטח בנוי.
  • "טנק-בולנס" מרכבה סימן 4 - טנק המיועד לחילוץ וסיוע לכוחות הרפואה.

רק"מ המבוסס או משלב טכנולוגיה של סימן 4:

  • טנקי גישור
  • טנקי חילוץ
  • נגמ"שים ממשפחת הנמ"ר

מרכבה 4 ברק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מרכבה ברק
מרכבה ברק

במנהלת המרכבה והרק"ם במשרד הביטחון פותח במשך כחמש שנים שדרוג משמעותי לדור הנוכחי של הטנק, שנקרא מרכבה סימן 4 ברק או בקיצור מרכבה ברק (מכונה בצה"ל גם מרכבה דור חמישי). אחד החידושים המשמעותיים הוא דור חדש של מערכת הגנה אקטיבית לטנקים, שמשפרת עוד יותר את שרידות הטנק, וגם את הקטלניות שלו - המכ"ם מקושר לשאר מערכות הטנק, מזהה מטרות ומסייע להשמיד אותן. בנוסף זכה הטנק לחיישנים נוספים והוגברה הקישוריות עם גורמים אחרים ומערכת צי"ד. רכיב משמעותי בטנק הוא שילוב טכנולוגיות בינה מלאכותית לצורכי ניהול קרב, איכון מטרות, איסוף מודיעין קרבי וניווט. מפקד הטנק מצויד בקסדת היי-טק עם תצוגת קסדה עילית המאפשרת לו מודעות סביבתית רבה מבלי להוציא את הראש מהצריח וכן מציגה נתונים ומידע ממערכת ניהול הקרב. כלי הנשק של הטנק נשלטים חשמלית ויש לו את היכולת להלחם במדפים סגורים. הטנק החדש מדויק ועצמאי יותר, במטרה להתמודד טוב יותר בלוחמה בסביבה עירונית, שבה אויב יכול להפתיע, ולהיעלם במהירות[6][7][8].

ה"ברק" כולל:

קליטה והצטיידות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תהליך הפיתוח הוכרז ב-2018, פס הייצור של טנק זה הוקם בתחילת 2022[9]. המרכבה ברק החל להיקלט בגדוד 52 של חטיבה 401 בתחילת 2023 לניסויי שטח[10], ב-19 בספטמבר 2023 הודיע צה"ל על כשירות מבצעית של הטנק והשקה מבצעית בחטיבה 401[11]. הוא צפוי להחליף את כל טנקי המרכבה סימן 4מ בחטיבה 401 עד סוף 2025[12] (אך לא את המרכבה סימן 4מ 400, שצפוי להישאר עוד זמן מה בשירות פעיל ויעבור לשירות המילואים רק ב-2025, ככל הנראה)[13].

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

כרמל (רכב קרבי משוריין) - פלטפורמה משוריינת שעשויה לפעול לצד הטנק המרכבה בשדה הקרב[14]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טנק מרכבה סימן 4 בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אודי עציון, לראשונה: טנק המרכבה יימכר לצבא זר, באתר כלכליסט, 8 ביוני 2014
  2. ^ 1 2 יואב זיתון, הטנקים החדשים בצה"ל שלא מפספסים אף מטרה | תיעוד, באתר ynet, 9 בינואר 2021.
  3. ^ אמיר בוחבוט‏, הרגע שבו 20 טילים שוגרו לעבר טנק אחד של צה"ל, באתר וואלה!‏, 22 בפברואר 2014
  4. ^ יעקב לאפין, "The first Hebrew tank battalion switches to Merkava MK 4 tanks", הג'רוזלם פוסט, 07.24.2016
  5. ^ בן כספית, "האדם שבטנק" - על הטנקים במבצע צוק איתן, מעריב המוסף, 22 באוגוסט (מודפס), 25 באוגוסט (מקוונת) 2014
  6. ^ אתר למנויים בלבד אודי עציון, עד גיל 21 תגיע לירח, באתר "ידיעות אחרונות", 20 באפריל 2017
  7. ^ "טנק "ברק": איתור וסיווג אוטומטי של מטרות, שיפור הקטלניות - ושרידות גבוהה | ישראל היום". ישראל היום. נבדק ב-2018-07-19.
  8. ^ ימי רוט, ‏מחשב חכם וקסדה משוכללת: חיל השריון מציג את טנק המרכבה החדש, באתר מעריב אונליין, 19 ביולי 2018
  9. ^ אמיר בוחבוט‏, ברקע המלחמה באוקראינה: צה"ל מאיץ את שילוב טנק מרכבה סימן 5, באתר וואלה!‏, 10 במרץ 2022
  10. ^ אמיר בוחבוט‏, "מפלצת אש": הטנק החדש והמתקדם שנכנס לסדרת ניסויים בצה"ל, באתר וואלה!‏, 12 בינואר 2023.
  11. ^ ה"ברק" נכנס לפעולה - אתם תרגישו את הרעם. הצצה ראשונה, באתר צה"ל, 19 בספטמבר 2023.
  12. ^ יואב זיתון, טנק "בלתי שביר", עם קסדות טייס ומסכי מולטי טאץ': ה"ברק" הגיע לצה"ל | תיעוד, באתר ynet, 19 בספטמבר 2023.
  13. ^ ניר דבורי, ‏"מהפכה של ממש בשדה הקרב": זה "טנק העתיד" של צה"ל, באתר ‏מאקו‏, 19 בספטמבר 2023.
  14. ^ אודי עציון, פרסום ראשוןטנק קל עם יכולות אוטונומיות: זה הזוכה במכרז לרכב הלחימה העתידי של צה"ל, באתר כלכליסט, 10 באוקטובר 2021