Erotica

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Erotica
אלבום אולפן מאת מדונה
יצא לאור 20 באוקטובר 1992
הוקלט אוקטובר 1991 – אוגוסט 1992
סוגה דאנספופ
שפה אנגלית
אורך 75:24
חברת תקליטים האחים וורנרסייר
הפקה מדונה, שפ פטיבון, אנדריי בטס
כרונולוגיית אלבומים של מדונה
The Immaculate Collection
(1990)
Erotica
(1992)
Bedtime Stories
(1994)
סינגלים מ-Erotica
  1. "Erotica"
    תאריך יציאה: 13 באוקטובר 1992
  2. "Deeper and Deeper"
    תאריך יציאה: 8 בדצמבר 1992
  3. "Bad Girl"
    תאריך יציאה: 22 בפברואר 1993
  4. "Fever"
    תאריך יציאה: 22 במרץ 1993
  5. "Rain"
    תאריך יציאה: 17 ביולי 1993
  6. "Bye Bye Baby"
    תאריך יציאה: 5 בנובמבר 1993

Eroticaעברית: אֵרוֹטִיקָה) הוא אלבום האולפן החמישי של הזמרת האמריקאית מדונה. האלבום יצא ב-20 באוקטובר 1992 על ידי חברת התקליטים מאבריק רקורדס. האלבום יצא בו-זמנית עם צאתו של כתב העת הראשון של מדונה, "סקס". ההתאחדות האמריקאית של יצרני התקליטים העניקה לו את התארים; אלבום זהב, אלבום פלטינה ופלטינה כפולה ב-6 בינואר 1993, לציון מכירת שני מיליון עותקים של האלבום בארצות הברית. בסך-הכל, נמכרו ברחבי העולם 6 מיליון עותקים של האלבום.

מידע[עריכת קוד מקור | עריכה]

Erotica הוא אלבום קונספט על מיניות ומערכות יחסים. כל שיר באלבום בוחן מהיבט שונה את הזוגיות ואת מערכת היחסים המינית. האלבום מציג שירים מהז'אנרים דאנס, היפ הופ, ג'אז ועוד. בניגוד לאלבומיה הקודמים של מדונה, בהם נהגה לכלול שירי פופ ודאנס בלבד. אלבום זה הוא הראשון של מדונה אשר נשא את התואר "מקור השראה" לזמרים ולהרכבים אחרים. מדונה גם הפיקה כל סינגל מהאלבום, והלחינה כמעט את כולם.

מטרתה של מדונה הייתה שאלבום זה ילווה ספר שהוציאה באותו זמן, הנקרא "סקס", שכריכתו דומה לעטיפת האלבום - תמונה בעל רקע כחול, עם פניה של מדונה שצייר הצייר האמריקני אנדי וורהול, צייר אשר מדונה תפסה בתור מקור השראה.

בין הנושאים שנכללו באלבום: "In This Life" בלדה שמספרת על חבר קרוב של מדונה שנפטר מאיידס, בתקופה שהמילה איידס הייתה שם נרדף לקללה; "Why It's So Hard" מדבר על צרות העין והשנאה בין בני אדם; ב-"Waiting" היא מחכה לגבר שלה שיבוא, אף על פי שהיא יודעת שהוא רוצה ממנה רק סקס; ב-"Deeper and Deeper", קלאסיקת ניינטיז ענקית של מדונה היא מספר על מחלת ההתאהבות; ב-"Bad Girl" היא מספרת על "ילדה רעה" ששותה, מעשנת, עושה סקס עם זרים, אבל בעצם רק רוצה שיאהבו אותה; ו-"Words" היא מדברת על כוחן של מילים, ועל גבר שנמאס לה לשמוע ממנו תירוצים ומילים שעושות לה רק רע.

גרסאות ראשוניות של חלק מהשירים באלבום וגרסאות דמו שונות שלא נכללו באלבום, נקלטו לתוך אלבום אוסף של מדונה שנקרא, The Rain Tapes, שיצא ב-1991. במסע ההופעות של מדונה, "The Girlie Show", היא ביצעה מהאלבום את השירים: "Erotica", "Fever", "Bye Bye Baby", "Deeper and Deeper", "Rain", "Why's It So Hard" ו-"In This Life".

האלבום המקורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום בתכנונו המקורי היה מאופיין בצורה שונה לחלוטין מן האלבום הסופי שיצא. האחים וורנר, חברת התקליטים של האלבום, סירבה לתת מידע מדויק לגבי העבודה המקורית על האלבום.

העטיפה המקורית של האלבום לא כללה אף כיתוב עליה, עד שבדקה האחרונה לפני צאתו נוסף לה כיתוב באזור התחתון מימין.

אפילו סדר השירים באלבום היה שונה בתכנונו המקורי. את הסדר המקורי קבעה מדונה, אך מסיבות לא ברורות, מאבריק רקורדס, חברת התקליטים השנייה שהפיקה את האלבום, שינתה את סדר השירים בו. סדר השירים המקורי באלבום היה אמור להיות כך:

  1. "Erotica"
  2. "Waiting"
  3. "Rain"
  4. "Deeper and Deeper"
  5. "Thief of Hearts"
  6. "Bad Girl"
  7. "Why's It So Hard"
  8. "Where Life Begins"
  9. "In This Life"
  10. "Words"
  11. "Bye Bye Baby"
  12. "Secret Garden"
  13. "Good Bye to Innocence"
  14. "Fever"

השיר "Bad Girl" תוכנן להיות הסינגל השני באלבום עם קליפ בעל מסר מיני "למבוגרים בלבד" על מנת שיהיה דומה לסינגל "Erotica", אך המצב שונה לאור רתיעת הציבור מן הספר "סקס", שכאמור, יצא באותה תקופה של צאת האלבום ועסק גם הוא במיניות. השיר "?Did You Do It" לא נכלל באלבום המקורי, וגם לא בגרסה המצונזרת של האלבום, שיצאה מאוחר יותר.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המסר השנוי במחלוקת שהאלבום מציג לא התקבל בסבר פנים יפות בקרב הציבור הרחב. בתקשורת מדונה זכתה לגינוי רב; נאמר עליה רבות כי היא חצתה את הגבול עם המסרים המיניים בשירים, ושהם גסים וולגריים.

כשמדונה החליטה להגיב לביקורות, היא פנתה ללארי קינג מרשת CNN, ובעזרתו הוציאה הודעה לתקשורת באומרה:

לא כתבתי ספר על סקס. כתבתי ספר ש... כלומר, פרסמתי ספר שהיה מין כזה... התחכמות אירונית, סיפור בתמונות של בוא־נוציא־לשון־לחברה־המכובדת

הביקורות על האלבום שהתייחסו אליו מההיבט המוזיקלי בלבד דווקא שיבחו אותו בצורה יוצאת דופן. רולינג סטון המטיר עליו מחמאות וכתב כי הוא בין האלבומים הטובים ביותר שהיו למדונה. גם מעריציה של מדונה שיבחו והעריכו את האלבום לאורך השנים. הביקורת החמש עשרה על האלבום הייתה שייכת למגזין בשם "סלאנט", ובה היה כתוב: ”מדונה בשיא חשיבותה, בשיא הרלוונטיות שלה”.

מסחור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הביקורות הנוקבות שקיבל האלבום בכלי התקשורת פגעו במכירותיו. בתחילה קצב המכירות היה שוטף ורענן, אך לאחר צאת הביקורות הוא נחלש. לא נראה שהאלבום הצליח לפרוץ כמו באלבומיה הקודמים, ולבסוף הוא גם לא עבר את קו המכירות שנובא לו.

מגזין בילבורד דירג אותו במקום השני במצעד 200 האלבומים הנמכרים ביותר, היות שרק בשבוע הראשון לצאתו הצליח למכור 167,000 עותקים; אך תואר זה נגנז ממנו משום שלאחר צאת הביקורות, האלבום לא הצליח למכור יותר משני מיליון עותקים בארצות הברית ואירופה ביחד. למעשה, המקום ה-36 ברשימת "100 החמים של מגזין בילבורד", שהיה שייך לסינגל "Bad Girl" מתוך האלבום, הפך את השיר הזה לשיר הראשון של מדונה שנכשל במרץ ומגיע למקום נמוך יחסית לשירים מהאלבומים הקודמים, שזכו להצלחה רבה.

נכון להיום, Erotica מכר 6 מיליון עותקים ברחבי העולם.

קריירה מקבילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בזמן שמדונה הביעה רמזים מיניים – בראש ובראשונה באמצעות מוזיקה - היא מעולם לא הודתה שבראשה עברה המחשבה כי ביקורות האלבום יביאו לסוף הקריירה שלה. Erotica היה אחד מתוך שלושה פרויקטים שמדונה עשתה בנושא. היא הוציאה בסמוך אליו את הספר "סקס" שאף כלל תצלומים המתארים אקטים מיניים נועזים, בעיקר כאלה הקשורים ב-BDSM. ופחות מארבעה חודשים לאחר מכן יצא לבימות התיאטרון מחזה כושל הנקרא "Body of Evidence" בכיכובה של מדונה, שבין היתר שיחקה במחזה בסצנות עירום מלא (שבהן אף גילמה אקט מיני מלא).

רשימת רצועות[עריכת קוד מקור | עריכה]

Erotica
מס' שםכותב(ים)מפיק(ים) משך
1. Erotica מדונה, שפ פטיבון, אנטוני שימקיןמדונה, שפ פטיבון 5:17
2. Fever אדי קולי, ג'ון דייבנפורטמדונה, שפ פטיבון 5:00
3. Bye Bye Baby מדונה, שפ פטיבון, אנטוני שימקיןמדונה, שפ פטיבון 3:56
4. Deeper and Deeper מדונה, שפ פטיבון, אנטוני שימקיןמדונה, שפ פטיבון 5:33
5. Where Life Begins מדונה, אנדריי בטסמדונה, אנדריי בטס 5:57
6. Bad Girl מדונה, שפ פטיבון, אנטוני שימקיןמדונה, שפ פטיבון 5:21
7. Waiting מדונה, אנדריי בטסמדונה, אנדריי בטס 5:46
8. Thief of Hearts מדונה, שפ פטיבון, אנטוני שימקיןמדונה, שפ פטיבון 4:51
9. Words מדונה, שפ פטיבון, אנטוני שימקיןמדונה, שפ פטיבון 5:55
10. Rain מדונה, שפ פטיבוןמדונה, שפ פטיבון 5:24
11. Why's It So Hard מדונה, אנטוני שימקיןמדונה, שפ פטיבון 5:23
12. In This Life מדונה, שפ פטיבוןמדונה, שפ פטיבון 6:23
13. Did You Do It? מדונה, שפ פטיבון, אנדריי בטסמדונה, אנדריי בטס 4:54
14. Secret Garden מדונה, אנדריי בטסמדונה, אנדריי בטס 5:32
משך כולל:
75:24

נתוני מכירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדינה מיקום שיא מעמד עותקים שנמכרו
אוסטרליה 1 (למשך שלושה שבועות) פלטינה 3×[1] 210,000+
אוסטריה 10 זהב[2] 25,000+
ברזיל זהב[3] 100,000+
קנדה פלטינה 2×[4] 200,000+
צרפת פלטינה[4]
גרמניה 5 זהב[5] 250,000+
הולנד 8 זהב[6] 50,000+
ישראל 10,000+[7]
פולין זהב
נורווגיה 11
שוודיה 6
שווייץ 5 זהב[8] 25,000+
הממלכה המאוחדת 2 (למשך שבועיים) פלטינה 2×[9] 600,000+
ארצות הברית 2 פלטינה 2×[10] 2,100,000+[10]

צוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]