סקס (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סקס
Sex
מידע כללי
מאת מדונה
שפת המקור אנגלית
סוגה סאדומאזוכיזם, ארוטיקה, ספר תמונות עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה Warner Books
תאריך הוצאה 21 באוקטובר 1992
קישורים חיצוניים
מסת"ב מסת"ב 0-446-51732-1
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"סקס" (באנגלית: Sex) הוא ספר שולחן קפה (אנ') שנכתב על ידי מדונה לצד תצלומים מהסטודיו של סטיבן מייזל. הספר יצא לאור ב-21 באוקטובר 1992 בהוצאת Warner Books ונלווה להוצאת אלבומה החמישי, Erotica, שיצא יום קודם לכן.

בספר נכללות תמונות פורנוגרפיות שבהן סימולציות של יחסי מין הכוללות סאדיזם ומין אוראלי. מדונה כתבה את הספר כדמות בדיונית בשם הגבירה דיטה, בהשראת שחקנית קולנוע גרמנייה משנות ה-30, דיטה פרלו. בנוסף לדוגמנים אלמונים מופיעים בספר השחקנית איזבלה רוסליני, הראפרים ביג דדי קיין וונילה אייס, הדוגמנית נעמי קמפבל, שחקן הפורנו ג'ואי סטפנו, דוגמן טוני וורד, השחקן אודו קייר וזמרת הרוק טטיאנה פון פירסטנברג.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנהלי חברות התקליטים איתן הייתה מדונה קשורה, Warner Bros. Records ו-Time Warner הסתייגו מפרסום הספר, ואף שלבסוף היא קיבלה את רשותם, הם התנגדו לרעיון עד מאוד. מדונה חתמה על הסכם בו נאסר עליה לכלול קטינים, דימויים דתיים, והתנהגות זואופילית בתצלומיה. זמן קצר לאחר חתימת ההסכם ייסדה מדונה את מייבריק — חברת בידור ומולטימדיה, שנתנה לה שליטה אמנותית מוחלטת בכל עבודה שמתפרסמת בחברה זו, וכך הסכימה עם חברות התקליטים הקודמות פגו. כדרך אירונית להפגין את כוחה כלפי מנהלי חברות התקליטים הקודמות איתן הייתה קשורה, היא הכלילה בספרה שני תצלומים שהפרו את הכללים. הראשון היה תצלום סאדיסטי של BDSM על שולחן נמוך בצורת צלב המוקף נרות וצלבים המשתקפים כלפי הקיר שמאחוריה. בתצלום המחאה השני היא כרעה על ברכיה לצד כלב השוכב על גבו, בצורה שיצרה את הרושם (המוטעה) שהיא רוכבת על הכלב המקיים עימה מין אוראלי.

Warner Bros ציינו ש"סקס" היה קשה ביותר להפקה מאחר שחייב תרומות ממספר רב של בתי דפוס ומו"לים. תחילה תכננה מדונה לקרוא לספר X אך חזרה בה עקב סרטו של ספייק לי שקודם באותו הזמן, "מלקולם X". הספר צולם בקיץ 1992 בערים ניו יורק ומיאמי. חלק מהתצלומים נעשו במקומות נודעים, כגון מלון צ'לסי, כיכר טיימס, תיאטרון גייטי (ניו יורק) וביתה של מדונה עצמה (מיאמי) זאת בנוסף לתצלומים על חופי הים ורחובות אקראיים במיאמי.

הוצאה לאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוצאתו לאור של הספר הייתה מלווה בהד ציבורי נרחב. מספר ארגונים ניסו להחרים את מכירת הספר וחנויות ספרים רבות סירבו למכור אותו. מבקרים רבים טענו שעיתוי פרסום הספר הוא פרובוקציה שנועדה להגביר את מכירות אלבומה החדש של מדונה. מיד לאחר פרסום הספר נוצרה תגובת נגד שהחשיבה את מדונה כ"חריפה" בעוד שאנשים רבים חשבו שהזמרת "הלכה רחוק מדי".

למרות המחלוקת וחוות הדעת השליליות, הספר נמכר בכ-150,000 עותקים ביום הוצאתו בארצות הברית בלבד. שלושה ימים לאחר מכן, נמכרו כל מיליון וחצי העותקים של המהדורה הראשונה בכל רחבי העולם, מה שהפך אותו לספר שולחן הקפה המצליח ביותר שיצא אי פעם.

יום לאחר הוצאת הספר שודר בערוץ הטלוויזיה MTV ספיישל בשם The Day In Madonna (היום במדונה) בהנחיית קורט לודר, שסיקר את הוצאת הספר והאלבום החדש, שבו הוצג הספר בפני אנשים ברחובות ניו יורק. במהלך חגיגות הוצאת הספר, נערכו בחנויות תחרויות "הכפיל של מדונה", והספר הוצג לעיון תמורת דולר אחד לדקה, כשכל ההכנסות הוקדשו ל-Lifebeat, ארגון של תעשיית המוזיקה שהוקם על מנת לסייע למחקר האיידס.

מאחר שכל העותקים של המהדורה הראשונה של הספר נמכרו כה מהר, היה ביקוש עצום לעותקים נוספים והוחלט להדפיס מהדורה נוספת. המהדורה היפנית של הספר יצאה ב-1 בדצמבר 1992 וכשבוע בלבד לאחר תחילת מכירתה הספר נאסר למכירה והשאיר לחנויות ספרים ומוזיקה מלאי רב שאין באפשרותם למכור.

לדברי האגודה האמריקנית לספריות, "סקס" נמצא במקום ה-19 מבחינת הספרים המבוקשים בספריות בשנות ה-90.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סקס בוויקישיתוף
  • סקס, באתר OCLC (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]