מטילדה (מחזמר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מטילדה
Matilda
כרזת המחזמר
כרזת המחזמר
מילות השירים טים מינצ'ין
מבוסס על "מטילדה" מאת רואלד דאל
ליברטיסט דניס קלי
מוזיקה טים מינצ'ין
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
סוגה מחזמר
הצגת בכורה בריטניהבריטניה 24 בנובמבר 2011 (וסט אנד)
ארצות הבריתארצות הברית 11 באפריל 2013 (ברודוויי)
מספר מערכות 2
שפה אנגלית
פרסים 7 פרסי אוליבייה, 5 פרסי טוני
www.matildathemusical.com

מטילדהאנגלית: Matilda the Musical) הוא מחזמר, המבוסס על רומן הילדים משנת 1988 באותו השם מאת רואלד דאל. הספר עובד למחזה על ידי דניס קלי, עם מוזיקה ושירים מאת טים מינצ'ין. עלילת המחזמר מתרכזת במטילדה, ילדה בת חמש, מתוחכמת, עם יכולת טלקינזיס, שאוהבת קריאה, ומתגברת על מכשולים שנגרמים על ידי משפחתה ובית הספר, ומסייעת למורתה להשיב לעצמה את חייה. לאחר 12 שבועות של תקופת הרצה שהועלתה על ידי הלהקה השייקספירית המלכותית בסטרטפורד על האייבון מנובמבר 2010 ועד ינואר 2011, המחזמר הועלה לראשונה בוסט אנד ב-24 בנובמבר 2011 בתיאטרון קיימברידג' ובהמשך הועלה גם בברודוויי, ב-11 באפריל 2013 בתיאטרון שוברט.

"מטילדה" זכתה לביקורות חיוביות ולהצלחה בקופות הכרטיסים, וזכתה בשבעה פרסי אוליבייה, ביניהם עבור המחזמר הטוב ביותר - בזמנו, שיא של מספר הזכיות עבור הפקה אחת.[1] בשנת 2013, המחזה "המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה" הישווה את השיא של "מטילדה" במספר פרסי אוליבייה,[2] אשר בסופו של דבר נשבר על ידי שיא חדש של 9 פרסים עבור "הארי פוטר והילד המקולל" בשנת 2017.‏[3] עם זאת, "מטילדה" עדיין מחזיקה בשיא עבור מספר פרסי אוליבייה הרב ביותר עבור מחזמר. בשנת 2013, המחזמר זכה בחמישה פרסי טוני, כולל פרס עבור הלברית הטוב ביותר של מחזמר.

המחזמר עדיין מוצג בתיאטראות וסט אנד בלונדון וכן בסיבובי הופעות באוסטרליה ובארצות הברית.

הפקות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההפקה המקורית בסטרטפורד ובלונדון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2009, הודיעה RSC על כוונתה להעלות עיבוד תיאטרוני של ספר הילדים "מטילדה" למחזמר, עם דניס קלי כמחזאי, טים מינצ'ין כמלחין ופזמונאי, מת'יו וורצ'וס כבמאי, כריס נייטינגייל כמנצח התזמורת, רוב האוול כמעצב התפאורה ופול קיב כאחראי על אפקטים מיוחדים.[4] המחזמר עלה לראשונה בתיאטרון Courtyard שבסטרטפורד על האייבון, ווריקשייר, ב-9 בדצמבר 2010, לאחר תקופת הרצה שהחלה ב-9 בנובמבר.[5] על הכוריאוגרפיה של המחזמר הופקד פיטר דרלינג. השחקן ברטי קארוול כיכב בתפקיד גב' טראנצ'בול, יחד עם פול קיי וג'וזי ווקר בתפקיד מר וגב' סטמבל (הוריה של מטילדה), וולורן וורד בתפקיד מיס האני.[6] שלוש שחקניות צעירות, אדריאנה ברטולה, ג'וזי גריפית'ס וקרי אינגרם, גילמו לסירוגין את התפקיד הראשי של מטילדה.[7][8] ב-30 בינואר 2011 הסתיימה הפקת הבכורה של מחזמר זה.‏[9]

"מטילדה" בתיאטרון קיימברידג', לונדון, 2015.

בשנת 2011, המחזמר הוצג לראשונה בוסט אנד של לונדון, בתיאטרון קיימברידג'. במקור, הצגות ההרצה תוכננו להתחיל ב-18 באוקטובר 2011, אך בשל עבודות בנייה, אלו נדחו עד ל-25 באוקטובר. ערב הפתיחה הרשמי נדחה מה-22 בנובמבר ל-24 בנובמבר.[10] המחזמר זכה בלונדון לביקורות חיוביות פה-אחד; פול קיי וברטי קארוול זכו לשבחים רבים על הופעותיהם.[11][12] רבים מן השחקנים המבוגרים שהופיעו בסטרטפורד שבו לגלם את אותן הדמויות גם בהפקה שעלתה בלונדון. אלינור וורתינגטון קוקס, קליאו דמטריו, סופיה קיילי וקרי אינגרם (היחידה שהופיעה בסטרטפורד ושבה לתפקיד "מטילדה" גם בלונדון) גילמו לסירוגין את התפקיד הראשי.

באוקטובר 2011, המחזמר זכה בפרס לשחקן הטוב ביותר במחזמר (אשר הוענק לברטי קארוול) בטקס פרסי התיאטרון הבריטי,[13] ובנובמבר 2011 זכה נד שרין בפרס על המחזמר הטוב ביותר, במסגרת The Evening Standard Awards.‏[14] ההפקה הייתה מועמדת בכל 10 הקטגוריות שעבורן היא הייתה זכאית בפרסי אוליבייה 2012. "ארבע המטילדות" ביצעו יחד את השיר "Naughty" בטקס. המחזמר זכה בשבעה פרסי אוליבייה, עבור המחזמר הטוב ביותר, הבמאי הטוב ביותר (מת'יו וורצ'וס), השחקן הטוב ביותר במחזמר (ברטי קארוול), השחקנית הטובה ביותר במחזמר (כל ארבע המטילדות), הכוריאוגרפיה הטובה ביותר עבור תיאטרון (פיטר דרלינג), עיצוב התפאורה הטוב ביותר (רוב האוול) ועיצוב הקול הטוב ביותר (סיימון בייקר). היה זה מספר שיא של זכיות עבור הפקה אחת בהיסטוריה בת ה-36 שנה של טקס פרסים זה.[1]

באפריל 2012, סטיב פורסט והאלי פלאהרטי נכנסו לתפקידיהם של מר סטמבל ומיס האני, במקומם של פול קיי ולורן וורד. סופיה קיילי וקרי אינגרם הוחלפו על ידי ג'ייד מרנר ואיזובל מולוי (שקודם לכן גילמה את אמנדה). ברטי קארוול עזב ביולי 2012 את התפקיד של גב' טראנצ'בול והוחלף בדייוויד לאונרד, שנכנס לתפקיד באוגוסט. יחד איתו ארבע שחקניות חדשות החלו לגלם את דמותה של מטילדה: לוסי-מיי ביקוק, היילי קנהאם, קלואי הות'ורן ולארה וולינגטון.[15][16]

ב-19 בנובמבר 2012 הוזמן צוות השחקנים הלונדוני להופיע ב-"Royal Variety Performance" ששודר בשידור חי בתחנת הטלוויזיה ITV ב-3 בדצמבר.[17] הם ביצעו את השירים "When I Grow Up" ו-"Naughty" עם קלואי הות'ורן בתפקיד הראשי. שלוש השחקניות האחרות המגלמות את מטילדה הופיעו בקטע הקישור שקדם להופעה.[18]

במרץ 2013, היילי קנהאם עזבה את ההפקה, והוחלפה על ידי אליס בלייק וכריסטינה פריי. לוסי-מיי ביקוק עזבה בתחילת מאי 2013. השינוי המשמעותי הבא בצוות השחקנים התרחש בספטמבר 2013 - הפעם רוב השחקנים הבוגרים התחלפו, יחד עם קלואי הות'ורן שעזבה ב-1 בספטמבר. שתי מטילדות חדשות - לולי מקנזי וג'ורג'יה פמברטון - החלו להופיע בשבוע שלאחר כן. לארה וולינגטון נשארה ארבעה שבועות נוספים אחר כך, ופרשה מההפקה ב-29 בספטמבר - בכך הפכה לשחקנית שהופיעה הכי הרבה זמן כמטילדה, שיא שנשבר באוקטובר 2017.

צוות השחקנים פתח[19] את ההופעה של מופע צדקה עבור Children in Need בשנת 2013.‏[20] הם ביצעו מחרוזת שירים של המחזמר, עם ג'ורג'יה פמברטון בתפקיד מטילדה.

מכל השחקניות שגילמו את מטילדה, רק לולי מקנזי נשארה במהלך חילופי גברי שנערכו בצוות השחקנים במרץ 2014. שינויים אלו החלו עם עזיבתה של אליז בלייק ב-9 במרץ יחד עם שחקנים-ילדים אחרים. היא הוחלפה בטאשה צ'אפל. פריי ופמברטון הוחלפו על ידי שתי מטילדות חדשות, קארה ג'נקינס ולוטי סיציליה, שהופיעו לראשונה בתפקיד זה בשבועות הבאים, ב-18 במרץ וב-25 במרץ בהתאמה.

מקנזי וג'נקינס עזבו את ההפקה ב-7 בספטמבר וב-5 באוקטובר. שתי מטילדות חדשות - מטילדה שאפלנד וויולט טאקר - הופיעו לראשונה ב-9 בספטמבר וב-19 בספטמבר. שאפלנד הופיעה קודם לכן במחזמר "עלובי החיים", ואילו עבור טאקר הייתה זו הופעת הבכורה של בוסט אנד. מבין כל המטילדות, שאפלנד וטאקר היו היחידות שנותר בחילוף הבא שנערך בצוות השחקנים של ההפקה, במרץ 2015. שינוי זה החל עם עזיבתן של טאשה צ'אפל ולוטי סיציליה, יחד עם שחקנים-ילדים אחרים. הם הוחלפו באנה לואיז נייט ולארה מקדונל. במהלך ספטמבר 2015, טאקר ושאפלנד עזבו את המופע והוחלפו באווי הון וליזי וולס. ב-27 בינואר 2016, פורסם כי שלוש מטילדות חדשות - קלרה ריד, אמילי מאי סטפנסון וזאריס-אנג'ל האטור - יצטרפו להפקה בחודש מרץ. בסוף ספטמבר 2016 דווח כי הון תעזוב יחד עם סטפנסון, לאחר תקופת קצרה יחסית. השתיים הוחלפו בשתי מטילדות חדשות - שרה שין ואבי ונה. הופעות הבכורה שלהן כמטילדה נערכו ב-13 בספטמבר וב-22 בספטמבר, בהתאמה.

הופעה של המחזמר שתוכננה לשעה 19:30 בתאריך 21 בדצמבר 2016 בוטלה, בשל היעדרות של שחקנים רבים, לרבות ילדים ומחליפיהם, בגין מחלה. עקב כך, לארה מקדונל ואמילי מאי סטפנסון (אשר שתיהן גילמו בעבר את התפקיד של מטילדה) חזרו כדי להופיע בהצגות שתוכננו לתאריכים 22–24 בדצמבר.[21][22] גם בהפקות אחרות בקרבת מקום, כגון "Dreamgirls"‏[23] ו-"רנט", היו מקרים רבים של היעדרויות של שחקנים בשל מחלה בתקופה זו, ולא ברור אם האירועים הללו קשורים זה לזה או לא.

ב-2 במרץ 2017, הוכרז כי החל מה-14 במרץ 2017 את התפקיד הראשי יגלמו לסירוגין ליליאן הרדי, אמה מור, אווה-מארי סאפרי ואבי ונה, עם עזיבתן של שין, האטור וריד.[24] לצוות זה היו שתי הופעות פומביות. אבי ביצעה את השיר "Naughty" באירוע West End Live ב-24 ביוני 2017, ואמה ביצעה את אותו השיר באותו האירוע, למחרת היום. הרדי, סאפרי, וונה עזבו את ההפקה ב-12 בספטמבר 2017.

ב-5 בספטמבר 2017, הודיעה הלהקה השייקספירית המלכותית כי שלוש שחקניות חדשות יכנסו לתפקיד מטילדה לאור עזיבתן של הרדי, סאפרי, וונה: לילי-מיי אוונס, קיטי פיטרקין, וסוואנה ריד. שלושתן הצטרפו לאמה מור, שנשארה בתפקידה על אף מספר חילופים בצוות השחקנים, שכללו את ליהוקם של דייוויד שאנון (לתפקיד גב' טראנצ'בול), ג'ינה בק (מיס האני) וטום אדן ומריאן בנדיקט (מר וגברת וורמווד).[25] הופעת הבכורה של צוות שחקנים זה נערכה ב-12 בספטמבר 2017. המטילדות החדשות (אוונס, פיטרקין וריד) הופיעו יחד בראיון טלוויזיוני בתוכנית הטלוויזיה "Blue Peter" של ה-BBC ב-19 באוקטובר 2017 על מנת לקדם את המופע עם הרכב השחקנים החדש, אולם הייתה זו אבי ונה, מי שגילמה בעבר את מטילדה, שביצעה בתוכנית את השיר "Naughty", מה שהופך אותה לשחקנית שגילמה את מטילדה במשך הזמן הארוך ביותר עד כה, לאחר שלקחה את התואר הזה מלארה וולינגטון.

השינוי הבא בצוות השחקנים דווח ב-2 במרץ 2018. ריד ואוונס ימשיכו בתפקיד מטילדה, בעוד פיטרקין ומור הוחלפו בשרה מונדיי ואוליביה וולס. גם חלק מהשחקנים הילדים הוחלף הפעם. צוות שחקנים זה החל להופיע ב-13 במרץ 2018. יחד עם פרסום זה, RSC הודיעה גם על הגרלה חדשה באינטרנט, המאפשרת לקהל הצופים ההזדמנות לרכוש את "המושבים הטובים ביותר באולם" במחירים מוזלים.

הפקת ברודוויי המקורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-29 בפברואר 2012, הלהקה השייקספירית המלכותית הודיעה כי המופע יועלה בברודוויי החל מאביב 2013.‏[26] עלילת המחזה עדיין תתרחש באנגליה, למרות הציפייה כי ההפקה תעבור אמריקניזציה.[27] ב-19 ביולי 2012, פורסם כי המחזמר יועלה לראשונה ב-11 באפריל 2013 בתיאטרון שוברט,[28] עם הצגות הרצה החל מה-4 במרץ 2013.‏[29] ברטי קארוול ולורן וורד שבו לגלם את דמויותיהן של גב' טראנצ'בול ומיס האני.[30][31] גם טד וילסון המשיך עם הפקה זו בתפקיד אריק. לתפקיד של מטילדה לוהקו ארבע שחקניות: סופיה גנוסה, אונה לורנס, ביילי ריון ומילי שפירו.

ההעברה לניו יורק עלתה 16 מיליון דולר.[32] הצגת הבכורה התקיימה כמתוכנן, ב-11 באפריל 2013, עם סופיה גנוסה בתפקיד הראשי.[33] בהפקה זו נערכו מספר שינויים קטנים לעומת ההפקה המקורית של לונדון; כמה מילים שונו כך שיתאימו לקהל האמריקאי[34] וסצנות נוספות עשו שימוש באזור בור תזמורת שבאולם התיאטרון.[35] החל מיוני 2013, ההפקה של ברודוויי כללה גם אוברטורה.

ב-1 בספטמבר 2013, הופיעו וורד וקארוול בפעם האחרונה. ג'יל פאיס הצטרפה לצוות השחקנים בתפקיד מיס האני, והופיעה לראשונה ב-3 בספטמבר.[36] קרייג ביירקו נכנס לתפקיד גב' טראנצ'בול ב-17 בספטמבר, לאחר שהחלים מפציעה.[37] באוקטובר 2013 "מטילדה" שברה את שיא ההכנסות בקופות הכרטיסים של תיאטרון שוברט.[38] ב-19 בנובמבר פורסם כי ביירקו לא ישוב לגלם את גב' טראנצ'בול בשל "נסיבות רפואיות", בעקבות פציעה בכתף במהלך החזרות. כריס הוך, השחקן המחליף עבור התפקיד של גב' טראנצ'בול, הוחתם לביצוע התפקיד למשך תקופת היעדרותו של ביירקו עד לחודש ינואר.[39]

ב-25 בנובמבר 2013, הוול סטריט ג'ורנל דיווח כי ארבע המטילדות המקוריות יסיימו את תפקידן "בחודשיים הקרובים".[40] ב-11 בדצמבר פורסם כי פייג' בריידי, גבריאלה פיזולו, ריפלי סובו ואווה אולואה יגלמו את התפקיד הראשי. עבור בריידי, פיזולו ואולואה הייתה זו הופעת הבכורה שלהן בברודוויי; סובו הופיע בעבר במחזמר Once.

ב-31 בינואר 2014, נמסר כי כריסטופר סיבר ומאט הרינגטון יצטרפו ללהקה, ויגלמו את התפקידים של גב' טראנצ'בול ומר וורמווד, בהתאמה. הרינגטון הופיע לראשונה ב-4 במרץ. סיבר היה אמור בתחילה להצטרף ללהקה ב-18 במרץ[41] אבל, לאחר שנפצע בידו בחזרות, הופעת הבכורה שלו נדחתה לאפריל.[42][43] בזמן שסיבר התאושש מפציעתו, בן ת'ומפסון גילם את התפקיד במקומו. סייבר סוף סוף נכנס לתפקיד ב-18 באפריל.[44]

ב-21 באוגוסט 2014 נמסר כי טורי פיינשטיין, אלייזה הולנד מדורה, ברוקלין שאק ופינה שטראצה ייקחו על עצמן את התפקיד הראשי.[45] עבור פיינשטיין וסטרצה הייתה זו הופעת הבכורה שלהן בברודוויי; מדורה ושאק כבר הופיעו בעבר בברודוויי, במחזות הזמר Once ו-Annie, בהתאמה. הופעות הבכורה של שטראצה ושאק בתפקיד מטילדה נערכו ב-24 וב-31 באוגוסט, בעוד מדורה ופיינשטיין הופיעו לראשונה ב-7 וב-14 בספטמבר. ההפקה החזירה לעצמה את ההשקעה של 16 מיליון דולר לאחר קצת יותר משנה וחצי של הופעות.[46]

בין ה-4 ל-26 ביולי 2015, ארבע בנות חדשות הצטרפו לצוות השחקנים בתפקיד הראשי - מתיאה קונפורטי, ריילי מקדונלד, מימי ריידר, ואלכסנדרה ולאצ'וס. ב-8 בספטמבר הצטרפו אליסון קייס, איימי ספנגר, ריק הולמס, ונטלי ונציה בלקון, בתפקיד מיס האני, גב' וורמווד, מר וורמווד וגב' פלפס, והחליפו את אליסון לוף, לסלי מרגריטה, מאט הרינגטון וקארן אלדרידג'.[47]

בחודשים אפריל ומאי 2016, שלוש בנות חדשות, אווה בריגליה, ווילו מקארתי, ואביבה ויניק לוהקו לתפקיד הראשי. לסלי מרגריטה וקארן אלדריג' חזרו לגלם את דמויותיהן של גב' וורמווד וגב' פלפס, בהתאמה. בחודש דצמבר 2016, הוכרז כי ויניק לא תמשיך בתפקידה בשל פציעה. טורי פיינשטיין, שגילמה בעבר את מטילדה, חזרה והצטרפה לצוות השחקנים במקומה.

ב-1 בינואר 2017 ירדה הפקת ברודוויי המקורית לאחר 1,555 הופעות.[48]

הפקות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרט להפקות בלונדון ובברודוויי, המחזמר הועלה בצורה מקצועית גם בסיבובי הופעות בארצות הברית, באוסטרליה וניו זילנד ובממלכה המאוחדת ואירלנד, וכן על ידי הפקות מקומיות במדינות נוספות ברחבי העולם, לרבות בקנדה, הפיליפינים, וקוריאה הדרומית.

במהלך אוגוסט 2023, הגיעו מטעם ההפקה המקורית מלונדון של המחזמר לעשות בישראל סדרת מופעים במבנה המשכן לאמנויות הבמה בתל אביב.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטילדה היא ילדה קטנה לזוג הורים מתעללים, שלפיהם קריאת ספרים וחינוך פחות חשוב מצפייה בטלוויזיה. מטילדה הצעירה מוצאת מקלט בתוך ספרי ספרייה, אותם היא קוראת במהירות, וכן בסיפורים שהיא מחברת בעצמה. היא מתיידדת עם הספרנית, גברת פלפס, שנהנית משמיעת הסיפורים שמטילדה המוכשרת כתבה. גם בבית הספר מטילדה אומללה, שכן היא נאלצת להתמודד מול גב' טרנצ'בול, המנהלת העריצה והאכזרית. היא מתיידדת עם המורה שלה גברת האני, שהיא בעלת כוונות טובות אך ביישנית ושברירית ומתגלה במשך המחזה כאחיינית של טרנצ'בול. מיס האני מבחינה ביכולות הלימודיות יוצאות הדופן של מטילדה ומנסה לפנות אל הוריה של מטילדה ואל טרנצ'בול בתקווה שתמצא את המקום שיקדם אותה, אך ללא הצלחה. היא מחליטה לעזור למטילדה למצוא את מקומה. מטילדה מגלה שביכולתיה כוחות טלקינזיס ובצורה זו היא מבריחה את גב' טרנצ'בול, מה שמוביל למרידה של תלמידי בית הספר, וגברת האני מחליטה לאמץ את מטילדה.

שירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכה ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מס' שם השיר ביצוע
1 אוברטורה תזמורת
2 ‏Miracle‏ הילדים, מפעיל במסיבה, רופא, גב' וורמווד, מר וורמווד, מתילדה, הלהקה
3 ‏Naughty‏ מתילדה
4 ‏Story 1: Once Upon A Time‏ מתילדה, גב' פלפס, אקרובט, אמן היחלצות
5 ‏School Song‏ הילדים, הילדים המבוגרים
6 ‏Pathetic‏ מיס האני
7 ‏The Hammer‏ גב' טראנצ'בול, מיס האני, הילדים
8 ‏The Chokey Chant‏ הילדים המבוגרים
9 ‏Loud‏ גב' וורמווד, רודולפו, הלהקה
10 ‏This Little Girl‏ מיס האני
11 ...‏Story 2: The Great Day Arrived‏ מתילדה, גב' פלפס, אמן היחלצות, אחותו של האקרובט
12 ‏Bruce‏ הילדים

מערכה שנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מס' שם השיר ביצוע
1 ‏Telly‏ גב' וורמווד, מייקל
2 ‏Entr'acte‏ תזמורת
3 ‏When I Grow Up‏ הילדים, מיס האני, מתילדה, הלהקה
4 ...‏Story 3: The Trick Started Well‏ מתילדה, גב' פלפס, אקרובט, אמן היחלצות
5 ‏Story 4: I'm Here‏ מתילדה, אמן היחלצות
6 ‏The Smell of Rebellion‏ גב' טראנצ'בול, הילדים
7 ‏Quiet‏ מתילדה
8 ‏My House‏ מיס האני, אמן היחלצות
9 ‏Revolting Children‏ הילדים, הילדים המבוגרים
10 ‏This Little Girl (reprise)‏ סרגיי
11 ‏When I Grow Up (reprise)‏ כולם

הקלטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבום שירי המחזמר, בביצוע צוות השחקנים המקורי של סטרטפורד, יצא לאור על גבי תקליטורים בספטמבר 2011 וחודש לאחר מכן היה זמין להורדה דיגיטלית. האלבום כולל רצועת בונוס של "When I Grow Up".‏[49] ב-2 בספטמבר 2013 יצא אלבום חדש - בביצוע צוות השחקנים של ברודוויי.[50] אלבום זה מכיל שירים רבים יותר מאשר ההקלטה הבריטית, לרבות השיר "The Chokey Chant". מהדורה מיוחדת של אלבום זה כוללת שירים שלא הופיעו במחזמר בגרסתו האמריקאית, בשל אילוצי זמן, וכן השיר "Naughty" בביצוע כל ארבע המטילדות של ברודוויי.

דמויות ושחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמות הפקת סטרטפורד המקורית
[51][52]
הפקת וסט אנד המקורית
[53][54]
הפקת ברודוויי המקורית
[55][56][57][58]
ההפקה האוסטרלית המקורית
[59][60][61]
סיבוב ההופעות הראשון בארצות הברית
[62][63]
הפקת טורונטו המקורית

[64][65]

מטילדה וורמווד אדריאנה ברטולה
ג'וזי גריפית'ס
קרי אינגרם
קלאו דמטריו
אלינור וורת'ינגטון קוקס
סופיה קילי
קרי אינגרם
סופיה ג'נוסה
אונה לורנס
באייליי ריון
מילי שפירו[66]
מולי בארוויק
סשה רוז
ג'ורג'יה טפלין
בלה תומאס[60]
גבריאל גוטירז
מיה סינקלייר ג'ניס
מייבל טיילר[63]
האנה לוינסון
ג'יימי מאקלין
ג'נה וויר[64]
גב' טראנצ'בול ברטי קארוול ג'יימס מילר[59] ברייס ריינס[63] דן צ'אמרוי[64]
ג'ניפר האני לורן וורד אליס מק'קאן[59] ג'ניפר בוולס[63] פאולה ברנצ'טי[64]
מר וורמווד פול קיי גבריאל אברט[66] דניאל פרדריקסן[59] קווין מטפלד[63] ברנדון מק'גיבון
גב' וורמווד ג'וזי ווקר לזלי מרגהריטה[66] מריקה אוברי[59] קייסי סילבה[63] דארסי סטיוארט
מייקל וורמווד פיטר הווי טיילור טרנץ'[66] דניאל רזו דני טיגר דארן באקט
גב' פלפס מלני לה ברי קארן אלדרידג'[66] קלה מורגן אורה ג'ונס קאישה ט. פרייזר
רודולפו מייקל רוז פיליפ ספיץ' טרוויס קאהן ז'ק אנדרה סימס סטיבן דיאז
אמן היחלצות מת'יו מלטהאוס בן תומפסון[66] גלן היל ג'סטין פאקרד
סרגיי אליסטר פרקר ג'ון סנדרס[66] סטיבן אנדרסון איאן מייקל סטיוארט אריק קרייג
משרת מרק אנטולין
ניק סירל
טיין ג'ספרסון
ריאן סטיל
אנדרו קוק
אלי קופר
ג'ון מייקל פיומרה
דריוס רייט
שחקן מחליף
משרתת הדמות לא מופיעה לוסי תאצ'ר תמיקה סונג'ה לורנס נדיה קומזק
רייצ'ל קול
שוניקה גודן
האקרובט אמילי שאו סמנתה סטרום[66] כריסטינה ד'אגוסטינו וסלי פאונצ'ר קים סבה
מורה מייקל רוז טים וולטון הדמות לא מופיעה
רופא מייקל רוז טים וולטון ג'ון ארתור גרין ריס באדין איאן מייקל סטיוארט ג'סטין פאקרד
בדרן הדמות לא מופיעה ג'ון סנדרס סטיבן אנדרסון ז'ק אנדרה סימס סטיבן דיאז
ברוס Kuan Frye
Jake Bailey
James Beesley
Jake Bailey
James Beesley
Zachary Harris
Jack Broderick[66] Anthony Abrakmanov
Joshua Park
Ethan Puse
Jack Reason
Evan Gray Aiden Bushey
לבנדר Ruby Bridle
Rebecca Stoll
Misty May Tindall
Ruby Bridle
Jemima Eaton
Ellie Simons
Frenie Acoba[66] Zoe Ingram
Ruby Lahoud
Shanice Lim
Kaci Walfall Riley O'Donnell
אמנדה טריפ Katie Lee
Jadie-Rose Hobson
Lara Weaver
Lily Laight
Isobelle Molloy
Lucy May Pollard
Beatrice Tulchin[66] Amber May
Paris Naumovski
Mei Yamada
Kayla Amistad Isabella Stuebing
ניג'ל Arthur Byrne
Adam Scotland
Jake Pratt
William Keeler
Alfie Manser
Jaydon Vijn
Jared Parker[66] Ewan Herdman
Jacob Licastro
Regan Walker
Cal Alexander Will Coombs
אריק Shivum Gupta
Jack Christou
Toby Murray
Toby Murray
Louis Suc
Ted Wilson
Ted Wilson[66] Kyle Banfield
Joey Gadin
Callum Rogers
Aristotle Rock Tanner Quirk
אליס Jessica Daugirda
Ellie Simons
Annabel Parsons
Alicia Gould
Jemima Morgan
Annabel Parsons
Ava DeMary[66] Abigail Adriano
Ayanda Dladla
Erika Palma
Cassidy Hagel Abigail Nicholson
הורטנסיה Jessica Adair
Daisy Brophy
Shyanne Sanders
Oonagh Cox
Fleur Houdijk
Katie Lee
Emma Howard[66] Maya Arya
Eliza Carolan
Alyssa Goodall
Megan McGuff Kendyl Ito
טומי Charlie Callaghan
Callum Henderson
Denzil Sampson
Thomas Atkinson
Jamie Kaye
Callum Henderson
Judah Bellamy[66] Cody Ettingshausen
Leyton Holmes
Zyon Rangi
Meliki Hurd Drew Davis

עיבוד קולנועי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוני 2013, טים מינצ'ין אמר כי קיימות תוכניות להפקת עיבוד קולנועי. מינצ'ין אמר בראיון: "רק הגענו לניו יורק, [כבר] יש גרסת סיבוב הופעות באמריקה, במקביל לגרסה הלונדונית, יש סרט שיצא כנראה במהלך ה-4 או 5 השנים הקרובות וכל זה".[19] מארה וילסון, ששיחקה את מטילדה בסרט הקולנוע משנת 1996, הביעה עניין בהופעת קמאו בגרסה הקולנועית של המחזמר, אם תתבקש.[67] ב-15 בנובמבר 2013, במאמר ב"דיילי מייל" פורסם כי דניס קלי, שזכה בפרס טוני עבור הלברית הטוב ביותר עבור "מטילדה", יכתוב את התסריט של הסרט,[68] מינצ'ין יכתוב מוזיקה חדשה שתידרש ומת'יו וורצ'וס (במאי המחזמר) יביים.[69] הסרט ייצא לאקרנים בשנת 2019 לכל המוקדם, בשל החוזה עם ההפקה שבברודוויי, על פיו כל גרסה קולנועית לא תצא לפני שחלפו שש שנים מערב הבכורה בברודוויי.[69] לבסוף, יצא עיבוד קולנועי לסרט זה בנטפליקס בדצמבר 2022.

תגובות וביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטרטפורד[עריכת קוד מקור | עריכה]

מייקל בילינגטון, שכתב עבור הגרדיאן, העניק למחזמר ארבעה כוכבים מתוך חמישה. הוא שיבח את העיבוד של הספר, את "המוזיקה המלהיבה ואת המילים", את הבימוי, את עיצוב הבמה ואת ההופעות - במיוחד את ברטי קארוול בתפקיד גב' טראנצ'בול.[70] האינדפנדנט גם נתן להצגה ארבעה מתוך חמישה כוכבים וציין, "הלהקה השייקספירית המלכותית עשתה את זה עם מחזמר מבדר ופרוע ... העיבוד החכם של קלי והשירים השנונים של מינצ'ין יצרו גרסה משופרת של סיפורו של דאל ... להפקה המופלאה של וורצ'וס יש איזון נכון בין הומור גרוטסקי לבין רגשנות מחממת-לב".[71]

צ'ארלס ספנסר, שכתב עבור הדיילי טלגרף, העניק למופע חמישה כוכבים ושיבח את: ”השירים המבריקים, הכוריאוגרפיה הנוצצת, ואנסמבל הילדים-שחקנים החמודים והמענגים להפליא, והופעתו הפנטסטית של ברטי קארוול ... המחזה [של קלי] העמיק את הרגשות שבסיפורו של דאל, תוך שהוא מוסיף המון בדיחות נהדרות משלו”, והגיע למסקנה: ”זה מצחיק, מחמם את הלב ופוגע במטרה”.[72] מאט וולף ("The Arts Desk") כתב: "נדהמתי למראה החיוכים הרבים של הילדים [בקהל] בעוד מלוויהם הבוגרים מוחים דמעה".[73] הנרי היצ'ינגס ("London Evening Standard") שיבח גם את ההופעות, הבימוי והעיצוב וציין כי "בשיריו השנונים [של מינצ'ין] הוא עובר בין סגנונות [מוזיקליים] במיומנות יוצאת דופן". הוא המשיך וכתב כי "ישנה שובבות בכל [המחזה] שנוכחותה משכרת ... בהופעה זו, שנוצרה באהבה, הקסם של 'מטילדה' חיובי ונוצץ, יש חוכמה בכתיבה אשר מבטיחה שבזמן שהיא פונה לילדים, יש הרבה גם למבוגרים להתענג עליו ... זה מצחיק ומענג".[74]

לונדון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הביקורות על ההופעות בלונדון גם כן היו חיוביות מאוד.[75] ג'ולי קרפנטר מהדיילי אקספרס העניקה למופע חמישה כוכבים וכתבה כי "זה שילוב שלא ניתן לעמוד בפניו של כיף ... כוריאוגרפיה מדהימה ומעל לכל חמימות שגורמת לנו להיות בעד הילדים מההתחלה".[76] גם סקירתו של הנרי היצ'ינגס ("Evening Standard") העניקה למופע חמישה כוכבים, שיבחה את המוזיקה ואת המילים, המחזה, העיצוב, הכוריאוגרפיה, הבימוי והמשחק.[77] הסקירה של הגארדיאן קבעה כי "אתה תהיה טמבל לפספס את ההצגה הזו".[78] קוונטין לטס מהדיילי מייל העניק חמישה כוכבים אף הוא.[79] גם "The Stage" העניק חמישה כוכבים למחזמר זה,[80] כמו גם ספנסר מהדיילי טלגרף, שאישר את ההתרשמות שלו מהמחזמר בו צפה כבר ב-2010, בטרם עבר מסטרטפורד לוסט אנד של לונדון:

"אני סבור ש[מחזמר] זה יענג את הקהל במשך שנים רבות ... המחזה [של קלי] למעשה משפר ומעמיק את המקור של דאהל ... הלחנים המשגעים [של מינצ'ין] ... בשילוב מנגינות בלתי נשכחות ושירים שנונים מקדמים באופן עקבי את העלילה ואת הבנתנו של הדמויות. יש כאן תחושה של התלהבות של שני יוצרים שעובדים טוב יחדיו ... ['מטילדה'] מפריכה בצורה שנונה את האכזריות ואת האדישות של תקופתנו ... ההפקה המרגשת והלבבית של וורצ'וס, העיצובים המלהיבים של רוב האוול ועם הכוריאוגרפיה המדויקת של פיטר דרלינג, משלבים קומדיה עם תחושה של פליאה. הילדים נותנים הופעות בוגרות, בלתי נשכחות ומתוקות הנוגעות ללב, אבל הכוכב האמיתי שגונב את ההצגה הוא ברטי קארוול".[81]

המקור באנגלית
"I suspect it will delight audiences for years to come ... [Kelly's] script actually improves and deepens Dahl's original ... [Minchin's] smashing score ... combines take-home melodies with delicious lyrical wit in songs that consistently develop both the plot and our understanding of the characters. There is an exuberant sense here of two writers who have clicked together ... [Matilda] so wittily excoriates the cruelty and crassness of our age ... Warchus’s thrilling, warm-hearted production, exuberantly designed by Rob Howell and with pin-sharp choreography by Peter Darling, constantly combines comedy with a sense of wonder. The children [and the adult performances are 'hilarious' (Bailey), 'memorable' (Walker and Kaye) and 'touchingly sweet' (Ward)] ... But the star turn is Bertie Carvel".[81]

הפייננשל טיימס, הטיימס והסאנדיי טיימס העניקו, כל אחד, ארבעה כוכבים מתוך חמישה, אך לא מצאו הרבה על מה למתוח ביקורת.[75] בן ברנטלי, שכתב עבור הניו יורק טיימס כינה את העיבוד התיאטרוני "עבודת עיבוד מתוקה ושנונה אשר ... הופכת חרדות אפלים לפנטזיות מבריקות וזוהרות".[82] שנה לאחר הצגת הבכורה, המגזין Time Out העניק למחזמר ארבעה כוכבים מתוך חמישה, הזכיר את עזיבתו של קארוול וקבע כי המופע "קצת יותר מדי ארוך ודרמטי", אבל בכל זאת "חכם, שובב ומהנה".[83]

ניו יורק[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב המבקרים בניו יורק העניקו להפקת ברודוויי את הציונים הגבוהים ביותר שלהם. בן ברנטלי (ניו יורק טיימס) כתב: "'מטילדה' עובדת בערמומיות ובחסד מדהימים כדי להנחיל לנו את נקודת המבט הרדיקלית שלה. [היא] עוסקת במילים ובשפה, בספרים ובסיפורים ... ככלי הגנה, התקפה והישרדות ... ומעל לכל זה סיפור מלהיב של העצמה". עוד כתב שהילדים השחקנים שיפרו את הדיקציה שלהם, כך שניתן לשמוע בבירור את "המילים העסיסיות" שיוצאות מפיהם.[84] בטיים מגזין, ריצ'רד זוגלין כתב כי המופע הוא "נקודת ציון דרך רעננה של המחזמר בברודוויי" עם "לחן שנדמה שכמעט ארוג לתוך התפאורה, פשוט אך ייחודי ... מילים מורכבות ... כל אלמנט של המופע נראה כעבודת אמן נכונה". הוא כתב כי הבמאי וורצ'וס "מאפשר לדמויות להיות מוגזמות (כפי שילדים רואים אותן), אבל הוא גם מביא אינטנסיביות רגועה". הוא גם כתב כי המערכה השנייה הייתה "ארוכה קצת יותר מדי" וכי "השילוב של קולות ילדים צווחניים, מבטאים בריטיים והשימוש במיקרופונים גרמו למילים רבות להיות לא ברורות".[85] בסקירתה של אליזבת וינסנטלי בניו יורק פוסט נכתב כי "פעם בירח כחול, מגיע בסערה מחזמר שמחזיר את האמונה שלך בברודוויי, 'מטילדה' הוא מחזמר כזה".[86] דייוויד רוני מההוליווד ריפורטר כתב כי המופע התיאטרוני לוכד את "הטעם הייחודי של הרומן הקלאסי לילדים של רואלד דאהל משנת 1988", והוסיף: "האגדה הזאת היא לסירוגין פרועה ונוקבת, גרוטסקית ומאיימת, קומדיה קאמפית המשתווה לעוצמתה הרגשית".[87]

דייוויד קוט (Time Out ניו יורק) תהה אם המופע אינו אנגלי מדי לטעם הקהל של ברודוויי. הוא כתב: "'מטילדה' היא מחזמר לילדים, לא מחזמר שעלילתו קורה לילדים, ולכן, המשיכה שלו עשויה להיות מצומצמת לקהל צופים של צעירים ולאוהדי כבדים של רואלד דאל, וזה יהיה חבל, שכן 'מטילדה' היא שובבה, חכמה ומהנה".[88] בסקירה של USA Today נכתב כי המחזמר מנסה יותר מדי להיות חכם, אך עם זאת הוא מושך ומקסים.[89] מבין העיתונים הבריטיים שסיקרו את המעבר של ההפקה מהוסט אנד לברודוויי, הטלגרף העניק להצגה ארבעה כוכבים מתוך חמישה, וציין כי ההפקה הניו-יורקית צעקנית ומוגזמת יותר, אבל "הלב והאינטליגנציה העצומים של היצירה נותרו ללא פגע".[90] בסקירה של ברנדן למון בפייננשל טיימס הוענקו למחזמר חמישה כוכבים מתוך חמישה.[91]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקת לונדון המקורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה טקס הפרס קטגוריה מועמד/ים תוצאות הערות
2011 Critics' Circle Theatre Awards המחזמר הטוב ביותר זכייה [92]
Theatre Awards UK המחזמר הטוב ביותר זכייה [93]
הופעת המשחק הטובה ביותר ברטי קארוול זכייה
Evening Standard Awards המחזמר הטוב ביותר זכייה [94]
השחקן הטוב ביותר ברטי קארוול מועמדות
הבמאי הטוב ביותר מת'יו וורצ'וס מועמדות
האקדמיה הבריטית של פזמונאים, מלחינים וכותבים העבודה הטובה ביותר עבור תיאטרון טים מינצ'ין מועמדות[95] [96]
2012 Whatsonstage.com Awards המחזמר החדש הטוב ביותר זכייה[97] [98]
השחקן הטוב ביותר במחזמר ברטי קארוול מועמדות[99]
השחקנית הטובה ביותר במחזמר קלאו דמטריו
קארי אינגראם
אלינור וורת'ינגטון קוקס
סופיה קילי
מועמדות[99]
שחקן המשנה הטוב ביותר במחזמר פול קיי מועמדות[99]
שחקנית המשנה הטובה ביותר במחזמר לורן וורד מועמדות[99]
תגלית השנה בלונדון טים מינצ'ין זכייה[100]
הכוריאוגרפיה הטובה ביותר פיטר דרלינג זכייה[100]
הבמאי הטוב ביותר מת'יו וורצ'וס מועמדות[99]
עיצוב התפאורה הטוב ביותר רוב האוול זכייה[100]
פרס אוליבייה המחזמר החדש הטוב ביותר זכייה[101] [102]
השחקן הטוב ביותר במחזמר ברטי קארוול זכייה[101]
השחקנית הטובה ביותר במחזמר קלאו דמטריו
קארי אינגראם
אלינור וורת'ינגטון קוקס
סופיה קילי
זכייה[101]
ההופעה הטובה ביותר במחזמר בתפקידה משנה פול קיי מועמדות[101]
הבמאי הטוב ביותר מת'יו וורצ'וס זכייה[101]
הכוריאוגרפיה הטובה ביותר עבור תיאטרון פיטר דרלינג זכייה[101]
עיצוב התפאורה הטוב ביותר רוב האוול זכייה[101]
עיצוב התלבושות הטוב ביותר מועמדות[101]
עיצוב התאורה הטוב ביותר יו ונסטון מועמדות[101]
עיצוב הקול הטוב ביותר סיימון בייקר זכייה[101]
2013 Whatsonstage.com Awards המופע הטוב ביותר בווסט אנד מועמדות[103] [104]
פרס אוליבייה פרס בחירת הקהל למופע הפופולרי ביותר מועמדות[105] [106][107]
2014 Whatsonstage.com Awards המופע הטוב ביותר בווסט אנד זכייה[108] [109]

הפקת ברודוויי המקורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה טקס הפרס קטגוריה מועמד/ים תוצאות הערות
2013 פרס טוני המחזמר הטוב ביותר מועמדות [110][111]
המחזה הטוב ביותר עבור מחזמר דניס קלי זכייה
המוזיקה המקורית הטובה ביותר טים מינצ'ין מועמדות
השחקן הראשי הטוב ביותר במחזמר ברטי קארוול מועמדות
השחקן הטוב ביותר במחזמר גבריאל אברט זכייה
השחקנית הטובה ביותר במחזמר לורן וורד מועמדות
הבמאי הטוב ביותר במחזמר מת'יו וורצ'וס מועמדות
הכוריאוגרפיה הטובה ביותר פיטר דרלינג מועמדות
הניצוח הטוב ביותר כריסטופר ניגיטינגל מועמדות
עיצוב התפאורה הטוב ביותר רוב האוול זכייה
עיצוב התלבושות הטוב ביותר מועמדות
עיצוב התאורה הטוב ביותר יו ונסטון זכייה
פרס טוני לשם כבוד על מצוינות בתיאטרון סופיה ג'נוסה
אונה לורנס
באייליי ריון
מילי שפירו
זכייה[112]
Drama League Awards ההפקה הטובה ביותר של מחזמר בברודוויי או באוף-ברודוויי מועמדות [113]
הופעת המשחק המכובדת ביותר ברטי קארוול מועמדות
Outer Critics Circle Awards המחזמר החדש הטוב ביותר מועמדות [114]
המחזה הטוב ביותר במחזמר בברודוויי או באוף-ברודוויי זכייה
הכוריאוגרפיה הטובה ביותר פיטר דרלינג מועמדות
עיצוב התפאורה הטוב ביותר עבור מחזה או מחזמר רוב האוול זכייה
השחקן הטוב ביותר במחזמר ברטי קארוול מועמדות
Drama Desk Award המחזמר הטוב ביותר זכייה [115]
המחזה הטוב ביותר במחזמר דניס קלי זכייה
השחקן הטוב ביותר במחזמר ברטי קארוול זכייה
הבמאי הטוב ביותר במחזמר מת'יו וורצ'וס מועמדות
הכוריאוגרפיה הטובה ביותר פיטר דרלינג מועמדות
מילות השירים הטובות ביותר טים מינצ'ין זכייה
עיצוב התפאורה הטוב ביותר רוב האוול זכייה
New York Drama Critics' Circle המחזמר הטוב ביותר זכייה[116] [116]
Theatre World Award ברטי קארוול זכייה[117] [117]
2014 פרס גראמי האלבום הטוב ביותר עבור מחזמר ברטי קארוול, סופיה ג'נוסה, אונה לורנס, באייליי ריון, מילי שפירו & לורן וורד (קולות); מיכאל קרוטר, ון דין & כריסטופר ניגיטינגל (מפיקים); טים מינצ'ין (מילים ולחן) מועמדות

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "A Novel Approach," by Keith Loria, "Backstage" column, Make-Up Artist magazine, Number 102, June/July 2013, pp 74–75, Key Publishing Group, Vancouver, Washington, US. A two-page article with three color photos discussing the musical's make-up and hair/wig requirements for the New York and London productions, with quotes by key personnel.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מטילדה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 "Matilda musical breaks Olivier awards record". BBC. 15 באפריל 2012. נבדק ב-15 באפריל 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Play about maths genius equals Matilda's record". The Guardian. 29 באפריל 2013. נבדק ב-3 במאי 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Masters, Tim (2017-04-09). "Olivier Awards: Harry Potter and the Cursed Child wins record nine prizes". BBC News (באנגלית בריטית). נבדק ב-2017-04-11.
  4. ^ "Royal Shakespeare Company stages world premiere of Roald Dahl's Matilda in winter 2010". Royal Shakespeare Company. 2009-09-30. נבדק ב-2010-04-07.
  5. ^ Shenton, Mark. "RSC Presents Premiere of New Musical Matilda, Opening Dec. 9; Matthew Warchus Directs". Playbill. 9 December 2010.
  6. ^ Magical Matilda is just a Dahl-ling of a show, Mail Online, ‏2010-12-16 and Matilda, Courtyard Theatre, Stratford-upon-Avon, The Independent, ‏2010-12-14 (באנגלית)
  7. ^ אתר למנויים בלבד Serena Allott, ‏Waltzing Matilda: Dahl's classic dances on to the stage, The Telegraph, 26 November 2010
  8. ^ Billington, Michael. "Review-'Matilda'"The Guardian, 10 December 2010
  9. ^ Jones, Kenneth. "Clybourne Park, Matilda and Suchet Honored in London's Critics' Circle Theatre Awards" Playbill, 25 January 2011.
  10. ^ "West End Musical Matilda Will Now Begin Performances October 25". Theatre Mania. 29 בספטמבר 2011. נבדק ב-19 בינואר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ "Matilda - review Cambridge Theatre, London". The Guardian. 25 בנובמבר 2011. נבדק ב-19 בינואר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ אתר למנויים בלבד Charles Spencer, ‏Matilda, Cambridge Theatre, review, The Telegraph, 25 November 2011
  13. ^ "peter hall and derek jacobi among winners". The Stage. נבדק ב-19 בינואר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  14. ^ "Frankensteins Share Best Actor in Standard Awards, Smith Wins with Flare Date: 20 November 2011". Whats on Stage. 20 בנובמבר 2011. אורכב מ-המקור ב-2011-12-24. נבדק ב-19 בינואר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  15. ^ Latest News, Matilda The Musical London (באנגלית)
  16. ^ "RSC announces four new girls for West End Matilda". WhatsOnStage. 9 באוגוסט 2012. אורכב מ-המקור ב-2012-08-12. נבדק ב-9 באוגוסט 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  17. ^ "Matilda Meets Her Maj At 100th Royal Variety Bash". theatrepeople.com. 27 בנובמבר 2012. אורכב מ-המקור ב-2017-08-21. נבדק ב-6 בספטמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  18. ^ "Watch the West End Cast of Matilda Perform a 'Naughty' Medley at Royal Variety Performance". broadway.com. 4 בדצמבר 2012. נבדק ב-6 בספטמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  19. ^ 1 2 "MATILDA To Open Broadcast of BBC Children In Need! With Georgia Pemberton as Matilda". broadwayworld.com. 13 בנובמבר 2013. נבדק ב-15 בנובמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  20. ^ "RSC's Matilda cast kick-off Children in Need". Leamington Observer. leamingtonobserver.co.uk. 15 בנובמבר 2013. אורכב מ-המקור ב-15 בנובמבר 2013. נבדק ב-15 בנובמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  21. ^ "Matilda is forced off stage after bug strikes down the cast". dailymail.co.uk.
  22. ^ ציוץ של Matilda The Musical ברשת החברתית אקס (טוויטר), 21 בדצמבר 2016
  23. ^ "Fury as Dream Girls goes ahead as cast being struck down by illness". dailymail.co.uk.
  24. ^ "Matilda the Musical announces new cast for the West End production". London Theatre. Londontheatre.co.uk. נבדק ב-6 בספטמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  25. ^ "New Matildas Announced". Matilda the Musical. Royal Shakespeare Company. נבדק ב-5 בספטמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  26. ^ "Matilda the Musical to transfer to Broadway". BBC. 29 בפברואר 2012. נבדק ב-15 במרץ 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  27. ^ "The battle to keep award-winning musical Matilda British". Daily Mail. 19 באפריל 2012. נבדק ב-20 באפריל 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  28. ^ "MATILDA THE MUSICAL to Play Shubert Theatre on Broadway! Previews Begin March 2013, Opens April 2013". Broadway World. 19 ביולי 2012. נבדק ב-19 ביולי 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  29. ^ "Olivier Winner Bertie Carvel to Reprise Role as Evil Headmistress Miss Trunchbull in Matilda on Broadway". broadway.com. 8 בנובמבר 2012. נבדק ב-8 בנובמבר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  30. ^ "Carvel stars in N.Y. 'Matilda'". Variety. 8 בנובמבר 2012. נבדק ב-8 בנובמבר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  31. ^ "RSC's Matilda: the Musical a hit on Broadway". The Guardian. 12 באפריל 2013. נבדק ב-13 באפריל 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  32. ^ "The extraordinary power of Matilda: hit musical waltzes to more success on Broadway". The Independent. 12 באפריל 2013. נבדק ב-13 באפריל 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  33. ^ "Matilda: Oh, You Beautiful Dahl". Playbill. 11 באפריל 2013. אורכב מ-המקור ב-14 באפריל 2013. נבדק ב-13 באפריל 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  34. ^ אתר למנויים בלבד Richard Eden, ‏Matilda the Musical is 'thinned out' for Americans, The Telegraph, 17 March 2013
  35. ^ "Matilda Teaches Broadway a Thing or Two". The Huffington Post. 12 באפריל 2013. נבדק ב-13 באפריל 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  36. ^ Hetrick, Adam. "Bertie Carvel and Lauren Ward Exit Broadway's 'Matilda The Musical' Sept. 1" (אורכב 04.08.2013 בארכיון Wayback Machine) Playbill, 1 September 2013
  37. ^ Hetrick, Adam. "Injury Delays Craig Bierko's Arrival in 'Matilda'; Chris Hoch Steps in as Trunchbull Sept. 3" (אורכב 07.09.2013 בארכיון Wayback Machine) Playbill, 3 September 2013
  38. ^ Kennedy, Mark (16 באוקטובר 2013). "Tim Minchin's Matilda breaks Broadway record" – via The Sydney Morning Herald. {{cite web}}: (עזרה)
  39. ^ Hetrick, Adam. "Archived copy". אורכב מ-המקור ב-27 בנובמבר 2013. נבדק ב-2013-11-27. {{cite web}}: (עזרה); (עזרה) Playbill, 19 November 2013
  40. ^ Hollander, Sophia. Molding 'Matilda' for Street The Wall Street Journal, 26 November 2013
  41. ^ "Get Naughty! Matt Harrington & Tony Nominee Christopher Sieber Join the Revolting Cast of Matilda". Broadway.com. 31 בינואר 2014. נבדק ב-1 בפברואר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  42. ^ "Rehearsal Injury Delays Christopher Sieber's Bow in Broadway's Matilda The Musical". Playbill. 14 במרץ 2014. אורכב מ-המקור ב-15 במרץ 2014. נבדק ב-15 במרץ 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  43. ^ "The Trunchbull Curse Continues: Christopher Sieber Delays First Matilda Performance Again". Broadway.com. 4 באפריל 2014. נבדק ב-5 באפריל 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  44. ^ "Maggots Beware! Christopher Sieber (Finally) Steps Into Matilda as Miss Trunchbull". Broadway.com. 18 באפריל 2014. נבדק ב-20 באפריל 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  45. ^ "Four New Magical Maggots Join the Cast of Matilda in Title Role on Broadway". Broadway.com. 21 באפריל 2014. נבדק ב-25 באפריל 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  46. ^ Kennedy, Mark. "'Matilda the Musical' recoups on Broadway". Associated Press. אורכב מ-המקור ב-11 בדצמבר 2014. נבדק ב-6 בדצמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  47. ^ Lloyd Webber, Imogen. "Amy Spanger, Allison Case & More Begin Performances in Matilda on Broadway". Broadway.com. נבדק ב-8 בספטמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  48. ^ Viagas, Robert. " Matilda Musical Ends Broadway Run January 1; Tour Is Next" playbill.com, 1 January 2017
  49. ^ ""Matilda" – Original Cast Recording". Theatreaficionado.com. 19 באוקטובר 2011. נבדק ב-19 בינואר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  50. ^ Matilda The Musical Track Listing (אורכב 02.10.2013 בארכיון Wayback Machine)
  51. ^ "Casting Update". Royal Shakespeare Company. 10 בספטמבר 2010. נבדק ב-19 בינואר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  52. ^ "Matilda Stratford archvie". The Shakespeare Birthplace Trust Archive Catalogue. אורכב מ-המקור ב-2011-08-13. נבדק ב-8 בפברואר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  53. ^ "Matilda's announced". Tim Minchin. 13 בספטמבר 2011. נבדק ב-19 בינואר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  54. ^ "Matilda London Adult Cast". Tim Minchin. 19 במאי 2011. נבדק ב-19 בינואר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  55. ^ "Olivier Winner Bertie Carvel Will Make Broadway Debut in Matilda The Musical". Playbill. 8 בנובמבר 2012. נבדק ב-8 בנובמבר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  56. ^ "'Matilda' Musical Names Four Stars". The New York Times. 15 בנובמבר 2012. נבדק ב-16 בנובמבר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  57. ^ Hetrick, Adam. "Lesli Margherita, Gabriel Ebert, Lauren Ward and More Join Broadway Cast of Matilda" Playbill (19 December 2012)
  58. ^ "Matilda the Musical at the Shubert Theatre". playbillvault.com.
  59. ^ 1 2 3 4 5 "Casting announced for the Australian production of Roald Dahl's Matilda The Musical". roalddahl.com. RoaldDahl.com. נבדק ב-22 באפריל 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  60. ^ 1 2 Blake, Elissa. "Matilda the Musical casts its young stars: Molly Barwick, Sasha Rose, George Taplin and Bella Thomas". The Sydney Morning Herald. נבדק ב-22 באפריל 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  61. ^ "Australian Cast Announced". uk.matildathemusical.com. נבדק ב-23 באפריל 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  62. ^ "US Tour Cast Announced". uk.matildathemusical.com. נבדק ב-23 באפריל 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  63. ^ 1 2 3 4 5 6 "Leading Ladies of MATILDA THE MUSICAL National Tour Revealed; Bryce Ryness, Cassie Silva & More Among Cast!". broadwayworld.com. BroadwayWorld.com. נבדק ב-22 באפריל 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  64. ^ 1 2 3 4 "All Canadian principal cast in Mirvish musical Matilda | Toronto Star". thestar.com. נבדק ב-2016-07-28.
  65. ^ "Mirvish | Press" (PDF). www.mirvish.com. נבדק ב-2016-07-28.
  66. ^ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 "Inside the Playbill: Matilda The Musical - Opening Night at Shubert Theatre". Playbill. playbillvault.com. נבדק ב-15 באפריל 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  67. ^ Frequently Asked Questions : Mara Wilson Writes Stuff
  68. ^ Tony Winner Dennis Kelly to Pen Screenplay for New Matilda Movie Musical Adaptation, Broadway.com (באנגלית)
  69. ^ 1 2 "Matilda heads for Hollywood". Daily Mail. 15 בנובמבר 2013. נבדק ב-15 בנובמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  70. ^ Billington, Michael. "Matilda – review", The Guardian, 9 December 2010. Retrieved 1 October 2013
  71. ^ Taylor, Paul. "Matilda, Courtyard Theatre, Stratford-upon-Avon", The Independent, 14 December 2010. Retrieved 1 October 2013
  72. ^ אתר למנויים בלבד Charles Spencer, ‏Matilda, Courtyard Theatre, review, The Telegraph, 10 December 2010
  73. ^ Wolf, Matt. "Matilda the Musical, RSC/Stratford-upon-Avon", The Arts Desk, 10 December 2010. Retrieved 1 October 2013
  74. ^ Hitchings, Henry. "Triumph of classroom wit in Matilda", London Evening Standard, 10 December 2010. Retrieved 1 October 2013
  75. ^ 1 2 "Matilda the Musical", The Omnivore. Retrieved 2 October 2013
  76. ^ Carpenter, Julie. "Theatre review – Matilda the Musical, Cambridge Theatre, London", Daily Express, 25 November 2011. Retrieved 2 October 2013
  77. ^ "Matilda the Musical", Cambridge Theatre – review, The Standard, 25 November 2011. Retrieved 2 October 2013
  78. ^ Carter, Imogen. "Matilda the Musical – review", The Guardian, 26 November 2011. Retrieved 2 October 2013
  79. ^ Letts, Quentin. "Wart a show! A beasty baddie and stonking songs", Daily Mail, 25 November 2011. Retrieved 2 October 2013
  80. ^ Martland, Lisa. "Matilda the Musical", The Stage, 26 November 2011. Retrieved 2 October 2013
  81. ^ 1 2 אתר למנויים בלבד Charles Spencer, ‏Matilda, Cambridge Theatre, review, The Telegraph, 25 November 2011
  82. ^ Brantley, Ben. "Sugar and Spice, and Something Sinister", The New York Times, 31 January 2012. Retrieved 2 October 2013
  83. ^ "Matilda the Musical", Time Out, 24 October 2012. Retrieved 2 October 2013
  84. ^ Brantley, Ben. "Children of the World, Unite!" The New York Times, 11 April 2013
  85. ^ Zoglin, Richard. "Matilda: The Best Musical Since The Lion King", Time magazine, 11 April 2013
  86. ^ Vincentelli, Elisabeth. "Matilda is one for the books", New York Post, 12 April 2013
  87. ^ Rooney, David. "Matilda: Theater Review", The Hollywood Reporter, 11 April 2013
  88. ^ Cote, David. "Matilda", Time Out New York, 13 April 2013
  89. ^ Gardner, Elysa. "Broadway musical Matilda is marvelously magical", USA Today, 12 April 2013
  90. ^ אתר למנויים בלבד Matt Wolf, ‏Matilda the Musical, Shubert Theatre, New York, review, The Telegraph, 12 April 2013
  91. ^ Lemon, Brendan. "Matilda, Shubert Theatre, New York – review", Financial Times, 11 April 2013
  92. ^ "The Critics' Circle Theatre Awards 2011". The Critics' Circle. 25 בינואר 2011. נבדק ב-19 בינואר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  93. ^ "THEATRE AWARDS UK 2011". THEATRE AWARDS UK. אורכב מ-המקור ב-2011-12-29. נבדק ב-19 בינואר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  94. ^ "Matilda waltzes into the West End". London Evening Standard. 25 בנובמבר 2011. אורכב מ-המקור ב-2012-01-26. נבדק ב-19 בינואר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  95. ^ "BRITISH COMPOSER AWARDS Tim". Matilda the Musical. נבדק ב-19 בינואר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  96. ^ "Welcome to the 2011 British Composer Awards". British Composer Awards. נבדק ב-19 בינואר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  97. ^ "Matilda musical wins four theatre audience awards". BBC. 20 בפברואר 2012. נבדק ב-20 בפברואר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  98. ^ "Nominations for 2009 Tony Awards Announced; Billy Elliot Earns 15 Nominations"
  99. ^ 1 2 3 4 5 "Whats on stage 2012". Whatsonstage.com Awards. 19 בפברואר 2012. נבדק ב-20 בפברואר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  100. ^ 1 2 3 אתר למנויים בלבד Daisy Bowie Sell, ‏Tim Minchin's Matilda wins four Whatsonstage Awards, The Telegraph, 20 February 2012
  101. ^ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 "Matilda - the Musical Sweeps Olivier Awards; Benedict Cumberbatch, Jonny Lee Miller Are Also Winners". Playbill. 15 באפריל 2012. אורכב מ-המקור ב-3 בינואר 2013. נבדק ב-15 באפריל 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  102. ^ "Matilda the Musical top of the class with 10 Olivier awards nominations". BBC. 15 במרץ 2012. נבדק ב-15 במרץ 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  103. ^ "FULL LIST: WINNERS ANNOUNCED OF THE 2013 WHATSONSTAGE.COM AWARDS". whatsonstage.com. 17 בפברואר 2013. אורכב מ-המקור ב-21 בפברואר 2013. נבדק ב-24 בפברואר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  104. ^ "VOTE MATILDA FOR BEST WEST END SHOW". matildathemusical. Matilda the Musical. 10 בינואר 2013. נבדק ב-9 בפברואר 2013. {{cite web}}: (עזרה)(הקישור אינו פעיל)
  105. ^ "Olivier awards 2013: winners in full". The Guardian. 29 באפריל 2013. נבדק ב-3 במאי 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  106. ^ "BBC RADIO 2 AUDIENCE AWARD SHOWS: THE LITTLE KNOWN FACTS". officiallondontheatre.co.uk. 31 בינואר 2013. נבדק ב-9 בפברואר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  107. ^ "Olivier awards 2013 – full nominations". The Guardian. 26 במרץ 2013. נבדק ב-13 באפריל 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  108. ^ אתר למנויים בלבד Anita Singh, ‏Daniel Radcliffe and Rupert Grint win at WhatsOnStage Awards, The Telegraph, 23 February 2014
  109. ^ "Matilda Shortlisted For Best West End Show". matildathemusical.com. נבדק ב-23 בפברואר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  110. ^ "Kinky Boots and Matilda musicals lead Tony Awards field". BBC. 30 באפריל 2013. נבדק ב-3 במאי 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  111. ^ "Select list of nominees for 2013 Tony Awards". The Washington Post. 30 באפריל 2013. נבדק ב-3 במאי 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  112. ^ "Will Matilda be the toast of the town at the Tonys?". The Guardian. 30 באפריל 2013. נבדק ב-3 במאי 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  113. ^ "Drama League Awards Nominations Announced". theatermania.com. 23 באפריל 2013. נבדק ב-17 במאי 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  114. ^ "2012-13 Outer Critics Circle Award Winners Announced - PIPPIN Tops List with 7, Followed by KINKY BOOTS". broadwayworld.com. 13 במאי 2013. נבדק ב-3 במאי 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  115. ^ "Nominations Announced for 58th Annual Drama Desk Awards". Playbill. 29 באפריל 2013. אורכב מ-המקור ב-1 במאי 2013. נבדק ב-3 במאי 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  116. ^ 1 2 "Critics' Circle names 'Matilda' top musical". The Wall Street Journal. 3 במאי 2013. נבדק ב-3 במאי 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  117. ^ 1 2 "2013 Theatre World Award Winners Announced". broadwayworld.com. 7 במאי 2013. נבדק ב-7 במאי 2013. {{cite web}}: (עזרה)